Zdravím vás, kamarádi cyklisté!
Nepředpokládám že bude mít někdo zkušenosti ale zkusím to: Na přední vidlici mám výkonné světlo a kvůli silným vodičům jsem se rozhodl jeden pól ukostřit. Při běžném provozu bude kostrou proudit 4,5A a nárazově až 15A. V mém případě je vidle spojená se zbytkem kola jen dvěma kuličkovými ložisky, které jsou navíc ve vazelíně. Psal jsem na Motorex, jestli to nemůže nějak ovlivnit chem. složení tý vazelíny nebo tak něco. Taky by mě zajímalo, jestli je teoreticky rozdíl když ukostřím + nebo -. Díky za odpovědi
Sakryš ten titulek mi asi zmizel a zůstalo tam tohle :(
Nejsem přímo elektrikář, ale při těhle proudech bych měl spíš obavu z větších přechodových odporů. Prostě aby to přes to ložisko spolehlivě proteklo. Bude to podobné, jako v autě. Vidle se netočí 6x dokola, takže bych tam udělal ze silnějšího měděnýho vodiče spolehlivý můstek a proud poteče tudy. Otázka vlivu na vazelínu by pak byla zbytečná a ložiska už by se to netýkalo. Jo a je jedno jestli je kostra +, nebo -. teda pokud tam ještě nebudeš dávat dynamo, nebo jiné ukostřené zařízení. Pak by se to mohlo ovlivňovat.
to by mohl nekdo zmerit merakem, ten odpor mezi vidli a ramem. na totalitnich kolech to pres loziska teklo do zadniho svetla.
...i do předního. Dynamo bývalo u předního kola. Jeden drátek vedl ke světlům a to ostatní teklo přes kostru. Akorát nevím kolik to bylo těch ampérů. Honza Tomšíček (viz knížku "do Vladivostoku na zmrzlinu na kole") todle používá pořád.
no vetsina kol mela svetlo uchyceno na vidlici (pod brzdou) kousek od dynama, tak do predniho svetla proud netekl skrze loziska. prastara kola mela predni svetlo na riditkach a tam to samozrejme lozisky teklo.
Neteklo, řidítka jsou s vidlicí nafest dotažený šroubem s kónusem - kov na kov.
aha, no jo :) mas bod. ale zadni svetlo (v pripade v 90. letech se uchytivsiho reseni dynama vzadu pak predni, pokud je na vidli) je skrze loziska napajeno furt.
ok. Ten můstek ne-e. Celý to komplikuju kvůli vzhledu, zbylý vodič je veden uvnitř rámu, takže žádný další konstrukce. S odporem přes ložiska počítám, to se nedá nic dělat. Hlavně aby to tam nejiskřilo nebo tak něco, nejen že by to mohlo narušit chod ložiska ale bůhví co by to udělalo v kombinaci s tou vaz.
Tohle se dá řešit docela ťuningově a frajersky. Jde o to, aby ti nekolísal jas podle toho, kolik šťávy zrovna proleze... Přímo oblouk nebo jiskry snad nehrozí, to bys musel mít pořádně vostrej (startovací) akumulátor, ale že neproleze kolik chceš, to by mohlo chvílema hrozit.
Napětí?
Nicméně budeš mít přechodový odpor jak blázen. Nevím zda snižovat kapacitu třeba o 1/3 jen kvůli tou že nechceš dát drát mezi rám a vidli (který by navíc prakticky nebyl vidět. Teoreticky je jedno jak budeš mít + a -, pokud budeš mít všechno izolované. Pokud budeš používat třeba stojánek, mohl bys topit do země :)
Tys asi neměl na střední fyziku...
nevím co myslíš tím napětím v úvodu. V amperech se měří proud, nikoliv napětí :) Stojánek tam nemám ani mít nebudu a nevím jak bys chtěl upevnit ten vodič na rám aniž by byl viditelný. Bez izolace má průřez 2,5mm a nejbližší místo kam ho lze přišroubovat je pod košíkem na láhev :(( Že by byl neviditelný to nevím. S tím plusem a mínusem sem to myslel spíš čistě teoreticky, sem velkej detailista a všechno musí šlapat hned na poprvé...
Nicméně to zvážím. Čekal jsem odpor ale 1/3 je moc. Ještě to budu muset promyslet :/
Ke všemu se vyjadřovat nebudu, neb bych jen teoretizoval... Ale to s tím plus mínus mi připadá podobné jako kdyby ses ptal, jestli proud poteče lépe drátem s červenou bužírkou nebo bílou :-) Tohle je fakt jedno, veř tomu. Pokud tam tedy nebudeš mít nějaké dynamo jak už tu přede mnou připomněli ostatní...
když si pustíš do kola 15A při 22kV, tak tě to zabije. Napiš jakým napětím se ta lucerna napájí, proud není všechno.
Když odrhneš kousek laku na spodní rámové trubce, hned vedle hlavové trubky, přiletuješ to tam, protáhneš pod sloupkem mezi nohama vidle a přestříkáš barvou (tipuji že je to na MTB), nikdo si toho nevšimne.
Ajta, to letování na duralový rám mi vysvětli, to by mne docela zajímalo ;-)
za prvé nevím zda to je dural. Za druhé se to dá udělat i jiným vodivým sajrajtem (maně mě napadá pár vodivých lepidel, nevím jak jsou na tom s hlínou nebo tam je možné šroub- třeba u Štěrby tam můžou dát stejnou závitovou vložku, která je na košících),
Také nevím jestli má dural :-) Připadá mi ale mnohem pravděpodobnější než ocel.
To ano, těch možností je samozřejmě více. Jen mi přijde, že tazatel má v plánu samodomo úpravu, takže nějaké vrtání a vyvložkování děr v rámu u Štěrby asi moc neplánuje... Třeba se ale pletu, to uznávám.
Lepidlo je také jedna z možností. Nevím ale jak je to s jeho odolností vůči povětrnostním vlivům a tak. To mi totiž přijde jako úplně poslední nouzové řešení, které bude také jen na chvíli. A opět, teoretizuji, takže se mohu plést...
O dírce do spodní rámové trubky hned vedle hlavové trubky bych ani neuvažoval.
Proč? Nejsem materiálový inženýr, ale myslím že když se to vyvložkuje, problém by být nemusel. Ale nevím co to je za rám....
Předpokládám,že se jedná o hliník.V těvh místech je to dosti namáhané a dost výrobců tam dává výztuhu.
asi nejjednoduší by by bylo kdybys tu elektriku zapojil a změřil napětí a proud Jednou přes ložisko, jednou bez něj.
ještě mě napadlo že bys mohl na sloupek vidle připevnit vodivé kartáčky, které by se uvnitř dotýkaly hlavové trubky. Bylo by to asi odpornější než naletovaný drát, ale o hodně lepší než to hnát přes ložiska.
Díky moc E-ryc, už sem si lámal hlavu kde to budu měřit :( Ono totiž mezi tím sloupkem vidle a rámem který je kolem ní -hlavová trubka se tomu myslím říká, je ještě pár mm vůle. Takže budu moct udělat dva otvory po stranách toho sloupku a vést tamtudy oba vodiče. Kdyby to dosedalo těsně tak bych musel ten otvor do vidle udělat přesně před otvorem který je uvnitř rámu - mezi horní trubkou a tou hlavovou (což není problém), ale aby se s vidlí dalo otáčet musel bych ten otvor ještě vyfrézovat do stran a to už by ji mohlo podstatně oslabit. Zvlášť když by to bylo ve směru jízdy. Takhle z toho reflektoru sitce povedou dva vodiče, ale stojí to za to. Až to zkusím tak dám vědět jak to dopadlo nebo jestli to nejde. Jinak na rámu je napsaný "aluminium" ale nevím jestli se tomu dá věřit.....
Mimochodem ten Štěrba je prosím vás kde? Už delší dobu bych si chtěl nechat vyvrtat do sloupku pod sedačku otvory na košík na láhev. Mám jenom jeden na spodní trubce a musím pití dokupovat cestou:(( V servisu mi řekli že se to prý nejspíš nedělá.
Sezimova (kousek od namesti Bratri Synku - http://www.sterba-kola.cz/item/kontakty )
možná je někde problém o kterém nevím, ale s tím košíkem, proč prostě nevyvrtat dvě dírky a neudělat závit? Mě to trvalo asi deset minut.....
jak je asi silná stěna trubky na kole do plechovky vod piva závit neuděláš
neměřil jsem to, ale závit udělat šel. Myslíš že u toho štěrby to budou dělat jinak? Na plechovce od piva asi nejezdíš, ne? :o)))
25. watový světlo? Určo halogen, že? Až ti nato přijde pepko, znectí tě tak, že sám od sebe kůrku nevezmeš ...
8-P
:-DDD
Koukám, že pepka už znaj všude :)) To je dobře.
No ehm, jsou tam dva halogeny H3 - jeden 12V/55W (potkávací světlo) a jeden 12V/130W (dálkový světlo). Původně tam byly dva 55W od OSRAMu Night breaker (o hodně bělejší světlo), teď tam zůstal jen jeden na potkávačku a druhej mám jako rezervu.
Tak a teď budou chtít všichni vědět čím to hodlám živit: 2x pb 6V/6Ah paralelně. Rozměry jsou stejné jako u obyč 4,2 nebo 4,5 Ah jen na šířku asi o 9mm navíc (zn. Topin). Navíc tam bude altík s takovým malým zařízením, kterým si budu trochu pomáhat k výdrži, nikoliv k nabíjení aku. Jo a samozřejmě něco jako zdvojovač nebo násobič napětí, ale to ještě nemám domyšlený - snad to není zas taková blbost. V testovacím provozu jsou tam klasicky 2x pb 6V/4,5Ah v sérii, takže je to opravdu jen tak na odzkoušení.
Jinak pepko už o tom ví :-O
Tady je taknějak vývoj co jsem původně chtěl a co nešlo a tak. Jinak tomu kdo je celej vyhecovanej z 50W a tak podobně vzkazuju, že ani ten 55W halogen od Osramu se čipovým LED typu CREE, P7 atd. zdaleka neblíží :( ale je to levnější, rychlejší na montáž i opravu. Toť můj názor...
Omlouvám se....
http:// forum. fotonmag.cz /index.php ?showtopic =333
Světýlko to bude sice pěkný, ale nechci ti brát moc iluze. Chvíli po nabití to bude svítit silně, ale pak bude ¨jas dost vadnout. Porovnej to s autem, nebo motorkou. Žárovka stejná, baterie slabší. A co hlavní, bez pořádného altíku. Všimni si rozdílu v jasu jen na baterku a po nastartování, když zabere alternátor. Tyhle halogenky počítají se stabilním napětím nad 12 V. A to ti ty baterie dávat nebudou.
Fandim nadsencum, ale par praktickych poznamek:
- pri delsim provozu se ti muze ta parabolka se 130W zarovkou roztect, videl jsem to u "vytuneneho" osobaku
- zdvojovac: optimisticky 80% ucinnost, pri tehle proudech asi i min, takze 20% energie v tahu
- gelovky maji nejaky pomerne maly povoleny odber (byva to na ni napsano z boku), kdyz se to prezene, tak pomerne rychle odchazi (uvnitr se prerusi)
- 15A na 12V strane bude tak 35A na 6V, bude to chtit poradne draty (takova horici izolace sice dela zajimave efekty, ale... :)
- 2x6V 6Ah = 72Wh, to je hodinu na tlumene, 20 min dalkove (a to nepocitam ztraty na zdvojovaci)
Vybíjecí charakteristika je k dispozici. Tu stránku na českýho prodejce mám v oblíbenejch ale na jiným compu, tam je ten datasheet ke stažení. Plným jasem by to svítilo 2h a dál pomalu haslo. Počítám že dálku budu pouštět jen v nouzi nebo když budu potřebovat na někoho bliknout, rozhodně né dýl než pár vteřin. To by snad parabolu nemělo ovlivnit, taky už jsem viděl vypálený svorkovnice a flekatý reflektory :((
Jinak tyhle dva drobečkové od Topinu zvládaj špičku 80A na 5s bez újmy.
Co se týče toho zdvojovače si nedělám moc velký iluze, jen to mám nějak zafixovaný v hlavě....časem uvidím, třeba to dopadne nějak jinak...
> Plným jasem by to svítilo 2h
To tezko, seriovym zapojenim ziskam 12V/4.5Ah. 12V/55W zarovka - to je cca 4.5A. Nemuzu z 4.5Ah baterky odebirat 4.5A dve hodiny a pak teprve zacne klesat jas. Pokud ano, je to perpetuum mobile vhodne na Nobelovu cenu ;)
nene, to co jsem psal o aku 4,5Ah s tím nemá co dělat - jenom test. V praxi to vidím jako 2x 6Ah paralelně (12Ah) + malá pomoc od alternátoru - "dynama". Ale jak jsi psal s tím úbytkem na zdvojovači tak to bude stejně jinak.
> čím to hodlám živit: 2x pb 6V/6Ah paralelně
tohle ma stejne energie, jako 12V/6Ah, takze o neco vic nez 4.5Ah to je, ale ne dvojnasobek
tak teď v tom mám bordel. Myslel jsem že když mám dva články a každý má 6V/6Ah a zapojím je v sérii, dostanu 12V/6Ah. A když paralelně dostanu 6V/12Ah (pak ten násobič). V elektrice se moc nevyznám, takže je možný že se pletu :-/
Je to tak, jenze z tech 6V/12Ah ("energie baterie - to co z ni muzu odebrat je napeti x proud 6*12=72Wh) tim zdvojovacem vyrobim 12V/6Ah (energie zustane samozrejme stejna - 12 * 6 = 72Wh). Proste ta energie se neobjevi, ani nezmizi. Proto je nesmysl davat paralelne a pak zdvojovat.
ahá, no já si myslel že v tom zdvojovači bude nějakej fígl. ok. tak aspoň mám zase o čem přemýšlet, když už je vyřešenej problém s kostrou.
Každopádně na těch 6Ah se jezdit nedá :( mám dojem že to nedá ani tu hodinu.
Já bych fyziku učit nemohl. Já bych ty děti umlátil...
Já bych je rovnou upálil elektrickým obloukem. Názorně by na své kůži poznali, že elektřina je fakt "sviňa"... :-)))
Ne... já bych taky nemohl být učitel. Sice mi to nabízel můj bývalý středoškolský profesor (chtěl, abych učil databázové systémy a podobné sračky na průmce, kde teď řediteluje), ale já bych ty parchanty asi fakt umlátil; a i těmi virtuálními bajtami a bitami... :-)
No vážně se za to strašně stydim 8-/ Skoro se teď bojim zeptat: Když tam dám LED 3,5V/0,7A tak počítám (12V*4,5Ah)/(3,5*0,7)=22h ? (bez ztráty na odporu)
VIcemene tak, ale davat v tomhle pripade odpor je taky nesmysl, protoze se na nem protomi vetsina energie - obvodem tece 0.7A (doidou a tedy i odporem. Ubytek na diode je 3.5V (realne o neco vic), takze dida bere vykon 3.5*0.7=2.5W, zatimco odpor (12-3.5)*0.7=6W tedy vice nez dvakrat tolik (protopime 2/3 energie). Navic odpor schopny tohle protopit je trosku vetsi. Takze se to resi bud tak, ze dam ty diody tri do serie a na odporu (nebo regulatoru proudu) protapim jen (12- 3*3.5)*0.7=1W nebo vic diod nemuzu/nechci, tak dam spinany zdroj, ktery bude mit ucinnost cca 80% (takze protopipm rekneme 2.5W*0.20=0.5W).
Vsechna cisla jsou priblizna, protoze je treba pocitat s plne nabitou baterkou (14.4V) a ubytek na diode je taky vetsi (cca 3.6-4V)