Dostal jsem tady dotaz přes obálku, jaký je rozdíl mezi dražší a levnější řadou azubáckých lehokol. Protože toho je trochu více, a protože to trvá dlouho to napsat. Tak to napíšu jednou sem a pak už sem budu případné zájemce jen odkazovat. Třeba vás to bude zajímat některé taky. Takže:
1/ především je třeba napsat, že geometrie je totožná a tvar hlavních rámových trubek je stejný pro Mini a Bufo, Apus a 5, Ibex a Max. Jen jsou tam jinde a jinak vyfrézované díry (kromě té na hlavovou trubku.
2/ hlavním rozdílem je samozřejmě zadní vidlice, která je u levnějších modelů jednodušší a v zásadě vychází z modelu AZUB 4 (2004), ale dnes je už hliníková a výrazně pevnější hlavně v torzi. Mimochodem, kdo by chtěl upgradovat ze staré Cr-Mo na novou ALU tak to jde, je to jednoduché a celý set přijde na 3750 Kč.
3/ uložení vidlice, resp její čep je u levnějších modelů na kluzných ložiscích, kdežto u dražších na průmyslových. Taktéž, což je zjevné na první pohled a je to fakt :) je u levnějších modelů tlumič vertikálně, kdežto u dražších je horizontálně.
4/ u dražších modelů je posuvná kladka, která při správném nastavení tlumiče téměř eliminuje houpání, ale v podstatě je tam nutná kvůli onomu horizontánlímu tlumiči. Pokud by tam totiž nebyla, tak se bude kolo houpat, jak blázen. Ve výsledku je tzv. POGO efekt u obou typů zanedbatelný.
5/ osa spodního řízení má u dražších modelů speciální konstrukci a je uložena v průmyslových ložiscích, zatímco u levnějších je použito klasické jedno palcové závitové složení.
6/ bezpečnostní systém u spodního řízení je jen u dražších modelů. Při případném pádu se mohou řidítka protočit a nepoškodí se tak. Upozorňuju všechny, kteří jej používají a nečetli návod, že ten krátký představec nesmí být utažen na krev, protože jinak se při pádu řidítka neprotočí a může to povolit někde jinde, že... Chce to trochu experimentu s nastavením, ale pak to funguje nad míru dobře.
7/ spodní upevnění sedla je u dražších modelů řešeno frézovanou destičkou, ve které je pak umístěna zploštělá osa. Zbytečné popisovat, jak to funguje přesně. Prostě je to jednodušší a rychlejší a vypadá to lépe.
8/ no a to by tak asi bylo všechno. U levnějších modelů je ještě doplněna jedna levná komponentová řada (neříkejme jí levná, ale ekonomická :) a nenajdete u nich Shimano XTR.
9/ no a hlavně ty dražší modely, to je prostě imidžovka a konstrukční nádhera.
Pokud jsem něco zapomněl, tak doplním časem, nebo mě doplňte vy.... :)
Aha,takže horizontalní je lepší v tom že kolo kopíruje teren a jezdec není jak na rozbouřeném moři:-) A horizontální se v terenu tedy muže rozhoupat,je to tak?
Řeč byla podle mě o houpání vlivem šlapání, nikoliv od terénu. Kladka na těch dražších zajišťuje, že řetěz prochází trvale prakticky v ose čepu, takže do toho můžeš dupat jak chceš aniž bys to citelně rohoupal. U levnější vidle může řetěz chodit nahoru a dolů kolem čepu trochu víc, ale ani tak mě to nepřipadá, že by se to šlapáním nějak rozhoupávalo.
Nebyly by, prosím, nějaké obrázky ..?
(Abych to nemusel celé číst ... Jó?)
8-)
http://www.azub.cz/CZ/lehokola/
A obrázky detailů (jako např. u HP Velotechnik) by nebyly?
A to treba jake? Vzdyt tam tech detailu je docela dost. Ne mozna u vsech modelu. Ale vzdy ta jedna rada je zhruba totozna v detailech a technickych resenich. Pokud neco chybi, tak doposlu, nebo dopridam.
Nevíte někdo, jestli se do Apusové vidlice vlezou pláště větších rozměrů než se vlezly do vidlice z Azubu 4?
Mám na Apusu cosi relativně zubatého s nápisem 26 x 1.95 o čem si myslím, že bych to do 4ky měl potíž narvat(na šířku snad, vnější obvod asi ne). Ve vidli Apusu to má asi 5mm místa na každé straně a 10mm nad vnějším obvodem. Nevím, jestli byy na Apus šlo obout něco jako 2.1", ale cokoliv nazvaného 1.9 nebo 1.95 by tam mělo jít. Rozhodně je to větší než u 4ky.
Jo, hlavne ten uchyt na blatnik je dale. Myslim, ze jsme tam obouvali uz i 2,0" Big Apply.