js by ti mohl vyprávět do rána
Na Azubu 4 jsem najezdil cca 12000km (fakt nevím přesně) a teď mám najeto cca 145km na Azubu Apus. Na Azubu 5 tak možná 500m :-).
Připadne mi, že je drobný rozdíl v posazu mezi 4kou a Apusem, jako by Apus měl o chloupek níž pedály a vpřímenější sedlo. Je to těžké takhle říct neb oba mají tak široký rozsah nastavení a možná se mi to stejně jen zdá. Každopádně když si na to sedneš, budeš se na obou cítit úplně stejně, podle tohohle si nevybereš.
Jízdní vlastnosti jsou taky extrémně podobné - mají stejný rozvor, polohu těžiště, rejd a citlivost řízení. Takže i za jízdy je cítíš stejně.
Rozdíly začínají až v provedení detailů a je jich celkem dost. Žádný z nich mi nepřijde nějak extra významný krom vidlic, ale dohromady dělají celkem hodně jiné kolo.
Vezmu to od čumáku:
Šlapák je v rámu 4ky prostě jen vsunutý a dotažený dvěma šrouby na rámu. Apus už má uvnitř i jakousi plastovou samolepku, takže se šlapák jednak nepodře a jednak to celé jde nastavovat daleko příjemněji. Netuším, jestli je to vyrobeno s nějak lepší přesností nebo co, ale celé to zacházení s posunem pedálů je kvalitativně úplně jinde.
Hlavová trubka je na Apusu jednak robustnější a jednak většího průměru (1 a 1/8 palce oproti 1" na 4ce). Tím pádem používáš na Apus hlavová složení novějšího standardu a snáz seženeš vidlice, což se projeví hlavně u odpružených kde jsou 1" už velmi vzácné. Na 4ce se po těch cca 12000km začínala hlavová trubka slabě vyvaklávat a bylo těžší dotáhnout hlavu tak aby to nemělo vůli. Na Apusu k tomu podle mě dojít nemůže.
Držák sedla je řešen jinak, Apus má dvě trubičky dole na rámu a dvě v horní části. V nich jsou plastové vložky takže se nikde nedře kov na kov a barva o barvu a nevrže to. A je to jednodušší na výrobu. Dlouhá děrovaná klec na spodku rámu 4ky sice nabízela o chlup variabilnější nastavení sedla, ale zas nebyla tak vymakaná, oprýskala se z ní barva atd.
Nosiš se na Apusu chytá dlouhým šroubem durch celou rámovou trubkou a samojistnou maticí na spodním konci. Na 4ce byl na rámu navařený závit a konec šroubu tlakem z boku na trubku nosiče držel nosiš uvnitř. Bylo to schopné se vyklechtat a dokonce uletět za jízdy pokud člověk zanedbával údržbu každých pár set km. Například si pamatuju jak přede mnou jel PavelŠ na Maxu stejné generace jako 4ka a upadlo mu to. Přitom nedělal nic zvláštního, jen jsme sjížděli lesní cestu s 10cm šrutry čtyřicítkou :-). Na Apusu to ovšem nehrozí, samojistnou matic v tomhle případě neuklepeš.
Tím se dostáváme k zadní vidlici, která je asi největší zlepšení. U 4ky byla trochu achylovou patou, při větším nákladu už neměla potřebnou torzní tuhost a zadek trochu plaval. Na Apusu je nová a zdá se mnohem mnohem tužší vidlice. Taky 4ka měla CrMo ocelovou a Apus vidle je duralová. Má jinak (a lépe) uchycený spodek tlumiče, čep na rám je lehce vyosený nad vidlici takže si vidlice nezavazí s řetězem, na rozdíl od 4ky se dá obout prakticky jakýkoliv rozumně velký plášť aniž by drhnul a vzadu je i návarek na kotouč. Má IS standard na přední brzdu, takže když si koupíš Azub Apus frameset, musíš koupit dvě přední kotoučovky. Dál je tam i návarek na stojánek, kam pasuje běžný stojánek za 85Kč určený pro montáž pod středové složení městských kol. Na rozdíl od 4ky není potřeba stojánek ořezávat aby nelezl do výpletu, pasuje rovnou a bez úprav.
Celkově bych řekl, že 4ka byla velice povedené kolo, ale Apus je taková vyšlechtěná 4ka. Nenapadá mě žádná pozitivní věc, na kterou bych si ze 4ky pamatoval a která by mi teď na Apusu chyběla. A naopak všechny drobné nedokonalosti byly odstraněny.
Pokud potřebuješ menší rozpočet, nebo to kupuješ pro někoho, kdo nejezdí zas až tak moc a chce kolo, na kterém by s lehokoly začal, a pokud nemáš problém s pevnou vidlí, tak kup jednu ze čtyřek v Azub bazaru. Hlavně pokud má třeba vyměněnou zadní vidli za tu novou, bude to jezdit fakt výborně.
Pokud chceš bezchybné lehokolo nejnovější generace, které má špičkovou úroveň kvality i ve srovnání s mnohdy daleko dražší konkurencí, tak investuj do toho Apusu.
Pokud vážíš přes 100kg a chceš jezdit mimo silnice i s bagáží, uvaž tu 5ku. S tou sice nemám zkušenosti, ale jeví se mi to jako "Apus na steroidech". Ještě o chlup vymakanější detaily, robustnější zadní vidle a líp vytuněné vedení řetězu kolem zadní vidle.
Dneska jsem zjistil, že po 3/4 roce ježdění na Oceláči už na Azubu na asfaltu umírám nudou. Asi 100m jsem na prázdné cyklostezce jel imaginární slalom od kraje ke kraji jen abych ji zahnal. Nicméně oprašuju zapomenuté schopnosti jízdy terénem a protahuju to kdejakou pěšinkou, sjíždím povodňové náspy Svratky vzadu za Olympií a hrabu v bahně u Tuřan. Samotného mě překvapuje jak mě to baví a Apus to zvládá naprosto dokonale, zatím jsem na něm ještě stále nenašel chybičku.
Jirko,
dekuji za odpoved.
Pojal jsi to opravdu dukladne. Zajimala by mne i odpoved nekoho z Azubu jestli jsou tam zmeny v geometrii.
Pokud mohu jeste dotaz - co te "nudi" na azubu v srovnani s ocelacem? je to prilis "hodne" a "klidne" kolo?
Pokud "hodné" a "klidné" myslíš jako eufemismus pro "líné jako mrtvá velryba" tak to je ono. :-).
Není to tak hrozné, ale Oceláč prostě jezdí mnohem rychleji a nižší těžiště se daleko ochotněji vrhá do zatáček ve vyšších rychlostech. Rovinky tím pádem netrvají tak dlouho a zatáčky se dají brát i rychleji (záleží na prvrchu). Přesednutí na Azub proto představuje hrozné zpomalení, je to jak přesednout z Lotusu do Landroveru. Nikdy jsem teda neseděl ani v jednom, ale takhle si ten rozdíl představuju. Tak jako Landrover jde Azubem jezdit kamkoliv, ale jen někde se cítí jako doma, a to jsou špané povrchy.
K té geometrii: nějaké změny tam rozhodně budou, je to nové kolo s novým tvarem hlavní rámové trubky. Ale jsou spíš v řádu milimetrů. Celkově mám dojem, že už tak hyperklidné řízení Azubu 4 je teď ještě vyladěnější a vyváženější, odezva přesnější, celkově z toho mám takový kvalitnější dojem. Ale ten dojem může být jen tím, že jsem za to dal dost peněz :-).
Nejde nez se vsim, co Jirka tady napsal, souhlasit. Tot tedy za AZUB.
Podle Tvého příspěvku soudím, že se rozhoduješ mezi koupí 4-ky, 5-ky nebo Apusem.
Já mám zkušenost s 4 –kou a Maxem s novou zadní vidlí – model 2008. Pokud zde Jirka výše napsal, že torzní tuhost zadní vidle Apusu je ještě větší než u 4-ky, tak musím souhlasit, že musí být kolo ještě bytelnější než 4-ka. Nicméně bych rád řekl, že za celou dobu, co mám 4-ku (dva roky) jsem se nesetkal u 4-ky s vrzajícím sedadlem (zato u Maxe mi vrže od počátku dost nepříjemně a to má to „super“ posuvné uložení v ozubené kolejnici...) nebo nějakým vlněním zadního kola u této – jak on píše – slabší zadní vidle a to jsem jezdil naložen i dost na těžko a po všelijakých rozbitých lesních cestách. Rovněž jsem se nesetkal s viklajícím se nosičem či dokonce s tím , že by mi měl snad tendenci upadnout. S čím jsem se ovšem setkal je potkávající se noha s předním kolem při použití přední odpružené vidle, která po nasednutí částečně poklesne a potkávající se zadní nosič s blatníkem pod ním po ostřejším projetí výmolu s nákladem na nosiči a neustále povrzávajícím zadním tlumičem, který se mi permanentně zanášel nečistotami odletujícími od předního kola = neštastné umístění, což se myslím bude opakovat i v případě Apusu. Např. Max. potažmo 5-ka - si myslím - tento problém se špinícím se tlumičem tolik nemají. Je pak potřeba omotat ten tlumič neoprenem. Ovšem u 4-ky jsem se sekal s maximálním pohodlím – dokonce subjektivně vzato – podstatně větším než u Maxe. Co mi ale vadí u 4-ky i Maxe současně – je způsob vzájemného nastavení sedadla a šlapáku. Pokud by člověk chtěl jít více do lehu, musí šoupnout sedák dole hodně dopředu, aby se vzadu za sedadlem vytvořil prostor pro sklopení sedadla. Tím se člověku ovšem rozhodí vzdálenost „sedadlo – kliky“ a má to rázem tak, jako na klasice, když vám spadne sedadlo až dolů – prostě šlape se s příliš pokrčenými nohami a je třeba následně tedy vysunout maximálně šlapací střed dopředu, čímž ovšem vzniká další problém – zkrátí se příliš řetěz a klidně se pak stane, že některé vyšší převody tam člověk - při zachování stejné délky řetězu - pak vůbec nedostane, protože při jejich zařazení se přehazovačka tak propne, že už běží řetěz skrz místo po kladkách. Osobně bych ty dva šrouby vpředu pod utahováním trubky se šlapacím středem nahradil dvěma rychloupínáky skrz a vše by se podstatně urychlilo a obešlo HLAVNĚ bez nářadí....Ovšem problém se zkracujícím se řetězem zde stále přetrvává...Takže Systém IPS od Azubu bych viděl jako moc fajn, ale ne zrovna dokonalý.
Zatim nejdokonalejsi na svete...
Zajímavé zkušenosti s tím nosičem a zadní vidlicí. Asi jezdíme dost různě, protože já si pamatuju, že mě nosič jednou taky upad a visel na káblu od zadního světla.
Plavání zadku jsem zažil s většími náklady. Ne, že by to plavalo když jedeš rovně, ale odezva na pohyb řídítky se dost změní a člověk cítí, že je tam vnesená jakási pružnost. Asi by stálo za to říct, že rozdíl mezi naloženou a nenaloženou 4kou byl pocitově podobný jako rozdíl mezi naloženým a nenaloženým klasickým kolem. Ale i tak mě to trochu vadilo, že musím víc dávat pozor na řízení když toho hodně vezu.
Připomněl jsi mi, že jsem taky vyzkoumal, proč na 4ce vrže zadní tlumič. Nemá to vcelku nic společného s jeho zanášením nečistotami, na to jsou tlumiče stavěné. Mohla za to zadní vidlice. Jsou v ní takové vodorovné plošky ohnuté dolů do tvaru dvou L a mezi ně je chycený tlumič. Spodní podložka pod pružinou tlumiče může (aspoň při mém nastavení) dřít o ty plochy na vidlici. Barva se ošoupe a je to kov na kov. Když jsem namazal tuhle styčnou plošku vazelínou tak vrzání přestalo (aniž bych udělal jakoukoliv další úpravu). Bohužel to vydrželo jen do doby, než jízda v pořádných slejvácích vymyla tu vazelínu pryč.
No a sedlo mi na 4ce taky vrzalo mockrát a často jsem ani nemohl přijít na to, odkud to přesně jde (a už to nebyl ten tlumič). Asi to bude víc záviset jaký konktrétní kus jak smontovaný a nastavený máš než na tom, který máš model. Třeba by nám tu mohli další napsat svoje zkušenosti, že bychom získali ucelenější představu?
Délka řetězu je fakt hlavní překážka ve využití toho velkého rozpětí nastavení šlapáku. Většina lidí asi najde jedno nastavení, optimalizuje řetěz a nechá to tak. Rychloposun sedačky pomocí těch drážkovaných kusů pak bude asi spíš na to, když to chceš někomu půjčit kdo je o kus kratší nebo tak. V tomhle režimu to funguje. Jo a mimochodem jsem fakt neviděl na žádné značce lepší polohovatelnost než mají Azuby, a to přes všechny nedostatky, které to má. Většinou to je jedna nebo dvě díry na rámu dole a 5° rozsah nahoře na sklon a to je všechno. Jediná sofistikovanější vychytávka u jiné značky co mě teď napadá je to tvarovatelné sedlo u HP Velotechnik - dá se měnit velikost a průhyb sedla, takže si to natvaruješ na sebe. Ale to je taky tak nastavit jednou a nechat tak.
Rychloupínáky na posun pedálů mě napadly taky, ale udržely by to? Asi jo, ale fakt nevím. Zkoušel to někdo?
„Ne, že by to plavalo když jedeš rovně, ale odezva na pohyb řídítky se dost změní a člověk cítí, že je tam vnesená jakási pružnost.“..Ano, pojem vlnění zadního kola je mi dobře znám např. z jízdy s naloženým tandemem. Ale prostě u 4-ky naložené jsem se s tím dosud nesetkal. Třeba jsem jí neměl naloženou až na doraz,nevím....:-)
„Připomněl jsi mi, že jsem taky vyzkoumal, proč na 4ce vrže zadní tlumič. Nemá to vcelku nic společného s jeho zanášením nečistotami, na to jsou tlumiče stavěné.“
Dovolím si – Jirko - s tímto Tvým názorem nesouhlasit. Zadní tlumič pružina/olej není rozhodně stavěný na zanášení nečistotami, což uvádí i mnoho výrobců a recenzorů v návodu a způsobu jejich použití a doporučují právě tento tlumič chránit před nečistotami a pravidelně jej čistit a promazávat. Vrzání jsem skutečně odstranil jeho prostým rozebráním a promazáním dosedacích ploch na rám a pružinu přesně tak, jak je to jimi doporučováno.
K systému IPS jsem napsal, že je moc fajn, ale chtěl by ještě lecos vychytat, aby to bylo uživatelsky skutečně příjemné a snadno průchozí k jeho pravému původně zamýšlenému účelu a ideální prvopodstatě užití. Nevím, proč mít posuv proto, abych mohl pohnout sedačkou, až kolo budu chtít někomu půjčit?!?! Pro mne má prvořadý účel tento systém k vlastnímu uzpůsobení a následné průbežné změně polohy v průběhu např. dlouhých jízd v závislosti na aktuální subjektivní potřebě v aktuálním terénu a tak, aby to pro mne bylo co nejpohodlnější během celé jízdy - a to vše pokud možno bez nářadí. Pokud to mám mít nastavené na stálo jen pro sebe do jedné polohy – tzn . pevně nastavit už s tím více nehýbat – tak to pak – z mého pohledu - ztrácí tento systém na svém významu a mohu si to tedy nechat u výrobce rovnou nastavit napevno a navařit rovnou na tuto jednu polohu a systém není tedy více potřeba. Osobně bych očekával od tohoto systému tedy nejen variabilitu ale hlavně možnost měnit polohu a pohodlí během jízdy jednoho uživatele dle jeho momentální potřeby a tuto možnost tedy tento systém zatím plně nenabízí, bohužel...Ale přesto je to moc fajn i v tomto uživatelském stavu. Možná je to i to nejlepší na trhu - to rozhodně nepopírám.
Možná jsem někdy dal svojí vidlici tak zabrat, že už nebyla 100% fit. Nebo se ten rozdíl víc projevil u mě, protože málo vážím a relativní přídavek hmotnosti při větším nákladu je tím pádem větší. Těžko říct. Každopádně to nikdy nebylo nijak hrozné nebo ohrožující, zkrátka jen řízení není tak komfortní. Pokud to původně vyznělo jako že je s tím nějaký problém, tak se omlouvám. Je to fakt jen příjemnost řízení, ne jeho bezpečnost nebo tak. Taky třeba po 50km jsem si na styl ovládání s nákladem zvykl a už mi to ani nepřišlo, pak jsem si po jeho sundání znovu zvykal na prázdné kolo :-).
S tím tlumičem je to zajímavé. Nikdy se mi nedařilo na to sehnat podrobné informace, ale moc usilovně jsem nesháněl. V obchodě mi trvdili, že znečištění má vliv maximálně na životnost prachového těsnění co v něm klouže píst. Výrobci vždycky radši píšou do návodu víc opatření aby si byli jistí. Těžko říct, jak je to znečištění důležité. Každopádně na svojí 4ce jsem opakovaně vyzkoušel, že vrzání zmizí když vyndám spodní šroub tlumiče, očistím jeho spodek a plochu té vidle, dám tam trochu vazelíny a znovu to namontuju. Nic víc a nevrže to. Navíc jsem tam potom ten neopren měl ten to neovlivnil. Díval jsem se, že konec pružiny se může jakoby trochu protáčet na podložce během propružování, to by taky mohlo vrzat. Možná tobě vrzalo tohle a řešilo se to rozebráním a vyčištěním tlumiče.
S tou polohou sedla mě to zaujalo. Tobě vyhovuje měnit polohu sedla během jízdy, nebo obecně nějak tam a zpět v nějakém rozmezí podle okolností? Kolik lehocipedistů tohle vlastně dělá? To by mě celkem zajímalo, ozvou se další?
Já osobně jsem každé kolo nastavil jednou (postupně na víc pokusů) a pak už tak zůstalo třeba i roky. Při změně spd bot za jinak silné jsem třeba posouval šlapák o pár mm, ale jinak nic. Vždycky jsem totéž kolo používal za všech podmínek v tom jednom nastavení, tak proto se ptám kdo to dělá jinak a jak.
Jirko, ja to delam. Kdyz me ceka dlouhy kopec, nebo teren, dam si sedacku vic nasedato a kousek si ji pak musim posunout dozadu, abych mel stale stejnou vzdalenost mezi prdeli a pedaly. Hodne jsme to pouzivali v Albosce, nebo tady kdyz jedeme do kopcu za Brodem. Ale nikdy jsem nemusel posunout slapak. IPS je navrzeno tak, aby byl slapak napevno a zbytek se pohyboval a myslim, ze to tak bezne staci.
Jako obvykle mam jiny nazor nez Martis.
A nebylo by v tom případě lepší, aby byl šlapák napevno ?? Byla by tourčitě další možnost úspory váhy, ne ?
Trochu váhy by to ušetřilo, ale zas by nešlo dělat jeden rám na lidi od 160 do 200cm výšky nebo kolik to snese. Ten rozsah nastavení není zas až tak velký. Navíc dva stejně vysocí lidé můžou preferovat jinou polohu vzhledem k přednímu a zadnímu kolu a řídítkům, takže jeden to vpředu natáhne víc než ten druhý atd. Celkově se mě to líbí, mít tak velkou variabilitu. Na stroji stavěném vyloženě na rychlost bych ale čekal spíš ten pevný šlapák jak navrhuješ, tam by se asi gramhoničství ocenilo víc než ta variabilita.
No jo, ale neudelas jeden ram tak aby to sedelo jak clovekovi 150 cm vysokemu a 200 cm vysokemu. To by se pak musely delat alespon tri velikosti ramu a to by bylo hodne slozite na logistiku. Rekl bych, ze v tomto mame jasno a mame to jakz takz vymakane.
Chteli jsme mit slapak napevno u toho ECO, ale stejne jsme od toho nakonec upustili.
...Spíše jsem měl na mysli tu varinatu, že někdy byto člověku vyhovovalo více do lehu (tedy více se povalovat) a někdy zase více do sedu. Ne zrovna to - pod každým kopcem to přestavovat.
Přesně stejná odpověď jako Honzovi výše. Su rád, že vím, že to někdo dělá.
Je to snad doporučovaný i v manuálu k AZUBu, estli se nepletu :-)
Ale já vím - manuály se čtou, až když něco nefunguje.
Jenže mě zajímalo, co by mohlo bejt v manuálu k (leho)kolu napsáno, tak jsem ho prolistovat hned :-)
A teď si uvědomuju - neodeslal jsem "anketní" lístek a nemám tak prodlouženou záruku na rám ...
To je tak, když člověk ve čtvrtek dostane balík, smontuje kolo, ujede první kilometry, o víkendu si udělá pár zkušebních jízd a v pondělí jede na dovolenou :-))
Já to mám stejně. Po nějaké době laborování mám sedadlo ve stejné poloze už roky. Posouvám ho jenom při půjčování a pro tenhle případ jsem si na tom udělal značky, abych to "svoje" nestavení nemusel zase hledat:o)) Šlapák jsem nikdy neposunul. Nebylo potřeba.
Jinak s tou vidlí a brašnama na naloženým kole to mám stejně. S tím naloženým kolem je to prostě takový pomalejší. Přijde mi, že odezva na pohyb řidítky je prostě delší. Na začátku to vadí, ale pak si zvyknu a když jsem třeba po dvou týdnech sundal brašny, tak jsem se málem zabil, jak mi to kolo přišlo nezvykle živý:o))))
Zajímavé, já to cítím naprosto stejně. Ten popis změny s nasazením a sundáním nákladu jsi mi četl z mysli.
Panove, nebudu se tady nejak zvlast chvastat, ale jen pro pobaveni. Kdyz jsme jeli s Evinou za polarni kruh na tandemu s vozikem, tak ten rozdil proti nenalozenemu kolu byl strasny. Behem cesty jsme navic znicili hlavove slozeni, ktere pak melo polohu smerem rovne a po vetsim zabrani do stran. Ale to jsme zjistili, az kdyz bylo kolo ve stojanu na prohlidku po ceste. Nam to prislo normalni. A ted si predstavte sednout si na nenalozenou klasiku klasik (jak tady pronesl jeden klasik) = silnicka. No to bylo opravdu neco... :-)
já se v Luxu po dvou tejdnechs brašnama fakt najednou skoro nevešel do ulice:o)))
Samozřejmě je to po pár metrch v pohodě, ale tu chvilku jsem kvedlal řidítkama ze strany na stranu v marné snaze jet rovně:o)))
mám podobné zkušenosti s přesednutím z naloženého brnobent tandemu (600 km) na prázdného maxe. Ten max mi pak připadal jak vysokozdvižnej vozík, jako by zatáčel zadním kolem. A navíc strašně vysokej, živej a strašná houpačka, prvních pár kilometrů byl dost nezvyklej pocit při přejezdu nějaké díry, na neodpružené dvacítce tandemu by to byla řacha jak sviňa, na maxu bych si té díry ani nevšiml. Ale zase mi ten max přišel na rovině možná i pomalejší než ten tandem s jedním člověkem.
Obráceně z maxe na tandem to bylo taky zajímavý, zezačátku jsem měl pocit, že se to nemůže nikde vytočit, po pár stovkách km už jsem to uměl i otočit na trochu širší silnici bez couvání i dotyku země.
Tak už mě na Apusu vrže tlumič :-o.
Teď snad bude občas trochu volna, tak zkusím postupně čistit a mazat různé části, než přijdu na to, která to je.
Má to najeto asi 250km, z toho takových čistých 50 v bahně a velmi velmi špinavé vodě. Včera jsem nechtě prohučel kaluž hnědé vody co byla hluboká po osu předního kola. Vypadala v pohodě, takový ten rozliv přes ceslou silnici s mírnými okraji, ale někde uprostřed byla schovaná daleko hlubší díra nebo výtluk nebo co. Jel jsem přes 20km/h a hnědý cákance mám dost všude, doma jsem našel dva i na ksichtě.
Jirko, Ty jsi prostě d´ábel!!!:-)))
Zkus ten neopren kolem nebo navlíct starší širší duši, až to vyčistíš a rozebereš. Chce to délku o kus větší na obou koncích než je délka tlumiče a nechat to na koncích dole "roztelené" do stran, aby ten případnej sajrajt nemoh dovnitř, ale stékal mimo dosedací plochy.
Dík za typ, vyzkouším to.
vetsinou je to od tlumice, ja to resenim prostrikanim olejem, ale to je jen docasne, nejlepsi je asi ten neopren...
Jaký olej se na to smí použít?
to se neptas toho praveho..... :-( :-) ja tam vzdycky neco frknu a je to
Mne na maxu vrze tlumic pravidelne po nejake zatezi, kdyz "vyschne" ta oska co vyleza z toho gumoveho gufera ci co to je.WD to spravi tak na tyden az 14 dni a pak znova.Mozna lepsi (hustsi) mazivo = delsi vydrz. Podle me je to tim, ze je namahan v horizontalni poloze a ta oska vice zabira o tu gumu.Neoprenovy navlek na tom mam.Na starem maxu (vertikalni tlumic) jsem s tim nemel nikdy problemy.
Citam vasu debatu a skusim vam trochu pomoct... WD ma jednu vlastnost, ktora vam pri mazani tlmicov a vidiel moze uskodit - a to ze rozpusta vazelinu, ktora vo vidle je. Preto po premazani vidly, alebo tlmica po par dnoch zistite, ze to zasa vrze a ze je to este horsie... Tu chcem podotknut, ze to nieje tym, ze by to nejako poskodilu gufera, resp. klzne puzdra. Jednoducho vazelina sa rozpusti a stacie (aj ked niektori vyrobcovia varuju pred pouzivanim mazadiel na bazi teflonu pre ich vidly a tlmice).Vrstva teflonu, ktora ostane na trecich plochach sa po par dnoch narus a zotrie. To je lepsie pouzit nejaky spray na baze silikonu. Ak pouzivate vazelinu, dajte si bacha, lebo je vela druhov vazelin a niektore obsahuju latky, poskodzujuce plastove klzne puzdra, resp. elastomery. Preto ak na vasom mazdle najdete informaciu, ze obsahuje lithium, nepchajte to do vidly, lebo ju znicite. Z vyskusanych vazelin sa na mazanie vidiel a tlmicov by som asi doporucil RSP Ultra Slick(pomerne lacne a vyskusane). Howgh!
mimochodom WD nebolo vobec vymyslene ako mazadlo. Okolo roku 1950 ho vymysleli ak antikorozivny nater na povrch lietadiel a hlavne na rakety a vtedy vyvijany raketoplan, pocas ich prepravy z montaznej haly na startovaciu rampu.
a este nieco... zlozenie wd40 je patentovane a vyrobca ho nikde neuvadza. Pise iba, ze neobsahuje silikon...to znaci, ze bude pravdepodobne obsahovat teflon a este nejake tajne ingrediencie, takze asi by som ho drzal od vidly resp. tlmica dalej...
Došlo na pokus s tuhostí vidlice pod větším nákladem. Stěhoval jsem z práce před Vánoci spoustu krámů a tak jsem naložil cca 10kg. Na manipulaci s kolem už to bylo sakra poznat a připadlo mě to, že při tomhle nákladu už začínala u Azubu 4 být docela patrná ta změna jízdních vlastností co jsme tu o ní diskutovali (co ji cítíme třeba já nebo Jurimír).
Teď už vím, že u Apusu (potažmo čehokoliv s novou vidlí) to tak není, kolo reaguje na řídítka stejně jako prázdné! Je samozřejmě cítit, že těžiště je malinko víc vzadu a zatížení kol přední/zadní se trochu posunulo, ale to je všechno. Prostě to nejde nijak rozkmitat nebo rozhoupat do stran ať člověk dělá co chce. Dokonce jsem už slyšel přední gumu vydávat takové ty zvuky začínajícího smyku jak jsem s tím řízením cvičil, ale nebyla cítit sebemenší pružnost. Fakt úžasný. Gratuluju Azubu.