Pod mnoha vánočními stromečky se letos objeví jízdní kola nebo koloběžky. Některé výrobky jsou ale zdraví nebezpečné a místo radosti přinesou jen odřeniny a boule.
Nesouhlasím. Pokud se jedná o kolečko, které je na obrázku, klidně bych ho koupil.V porovnání s běžným standardem koleček, koloběžek, trojkolek, různých odrážedel a pohybovadel je velice solidně provedeno a vybaveno. Howgh.
Přídavná stabilizační kolečka - při demontáži se uvolní zadní kolo. Prakticky to znamená, že po odstranění přídavných koleček je jízdní kolo nepoužitelné. Zadní kolo není pevně spojené s rámem. To Peldy - seš debil. Howgh.
Díky za poklonu. Tomu sám nevěříš co jsi napsal. Zřejmě patříš mezi technické analfabety, kteří nejsou schopni ani vytáhnout vysátou ponožku z vysavače. Normální smrtelník dotáhne na zadní ose dvě matky a prcek jezdí dál.
To s těmi přídavnými kolečky bych chtěl vidět na vlastní oči, ale jinak - při jakékoli náhodné návštěvě libovolného krámu najdete 90 % mnohem horších dětských kol. Nejen že nesplňují normy, ale nelze na nich ani pořádně jezdit.
Dle mého stačí uplatnit 2 zásady:
1) zdravý rozum;
2) nekupovat kola, na nichž očividně nejde vyměnit nebo rozebrat důležitý díl (střed, hlava), popřípadě nahradit standardními díly. Takových dětských koleček je ovšem bohužel většina.
Bod 2 je nesmysl .. vše jde rozebrat a vyměnit .. je to jen o šikovnosti a Kč .. J.
Souhlasím, bohužel některé věci lze jen rozebrat, nikoli složit, či nahradit jinými, což se občas taky vyskytuje. Solidní prodejce by snad takové zboží neprodával.
Ne. Složit jde vše, jde jen o šikovnost, občas o spec. nářadí ..
A ano, některé věci se nehodí prodávat .. Což si začínám myslet právě o Velamosu, zejména dětských kolech .. Nejde o zákazníka, ten by měl kolo dostat v perfekt stavu .. ale chudák mechanici .. Pokud si někdo dobře poradí s těmito koly, může si říkat Pan Mechanik .. Neplatí to generálně .. ale často .. J.
Co nelze, dle Tebe, složit, např. problém může být se silničními dual pákami, ale znám lidi, co to dokáží .. já to nezkoušel .. J.
Jsem se možná trochu špatně vyjádřil. Myslel jsem, že jako když něco nějyký " mechanik " rozebere pomocí rozbrušovačky apod.. Jinak pokud něco lze rozebrat bez použití "násilí", jede to i složit. Souhlasím s Tebou, že né každý to dokáže, ale jde to.
Řeč byla o výměně za standardní díly, tj. nekupovat například kolo, které má kliky přivařené na středovou osu apod. Takže to není o šikovnosti, ale o zdravém rozumu: proč kupovat šmejd a pak ho draze a náročně přestavovat.
Takhle to bylo myšlené a já mám silné podezření, žes to i pochopil, jen potřebuješ zase dělat chytrýho... No, posluž si, je ti přáno... :-)))
Například tohle kolo:
http://1-st.cz/detska.kola/detske-kolo-olpran...
bych dle svých osvědčených kritérií nekoupil...
Ne. Není věc, co nejde rozebrat .. Např. kliky vcelku s osou jsou vlastně Hollowtech II. :o) .. a ty jdou rozebrat i složit, stejně jako na dětských kolech .. jen je tř. pochopit a znát systém montáže .. Tebou uvedený příklad je systém běžně používaný u akrobatických kol, dirt, street, ap., kdy jsou kliky vcelku s osou protaženy středovou mufnou a závit není v rámu, ale na ose .. J.
To je ale blbost, tedy blbě vysvětleno, ale kdo chce pochopit, ten to pochopí.:-))
Nevím, co přesně myslíš, ale to nebyl návod, ale velmi stručný popis, nástin .. v příp. zájmu mohu poskytnout i detailní rozbor .. možná .. :o) J.
Konkrétně tohle "kdy jsou kliky vcelku s osou protaženy středovou mufnou" mě hodně pobavilo, zvlášt když jsem si představil jak protahuješ kliku mufnou. Ale nic ve zlém, jen mě to prostě rozesmálo a vidíš zapomněl jsem, dávám Ti za to bod.
Velmi pravděpodobně toto neznáš, proto Ti to přijde těžko pochopitelné .. kliky se skutečně provlékají stř. mufnou .. ona totiž jiná možnost není, jak dostat monoblok klik s osou do rámu .. prohlédni si obr. od KVL ..Olpran Baby .. J.
Největší nebezpečí bych viděl v pedálech těsně nad zemí. Viděl jsem to kolo v testu v TV a pedály jsou v dolní úvrati jen pár cm od země.
Nejspíš došlo omylem k montáži dlouhých klik .. mi se to ještě nestalo a prodal jsem kol kvanta .. J.
zapomněls na tisíce děkovných dopisů
Obávám se, že toto kolo testovali lidé, kteří kolo znají z plakátu a na to, jak začínali na kole si už nepamatují. Ono na takovémto kole se člověk má učit jezdit. U dítěte a od takovéhoto kola, kde se učí stabilitě na kole a jakmile dá nohy z pedálu dolů se očekává, že se dotkne hned nohou země a ustojí tak případný pád na stranu. Tito „odborníci“ zřejmě předpokládají, že nějaké dvouleté či tříleté děcko bude na takovémto kole „klopit zatáčky“ jako nějaký profík...?!?!?! Vzpomínáte si vůbec, jak jste začínali na kole???? Člověk nedržel stabilitu tělem ale řídítky!!! a jejich drobnými korekcemi právě proto, že stabilitě tělem se na takovémto kole teprve učí!!! Takže padály nízko nad zemí považuji u tohoto druhu kola, které slouží e základní výuce stability, za vcelku pochopitlenou a vyloženě účelovou záležitost. Pro dítě, které již zvládlo základní techniku jízdy a jezdí tak bez balančních koleček bych koupil zcela jiné kolo, na kterém už by pak dále mohlo rozvíjet své čerstvě získané zkušenosti. Obávám se, že zde testeři pletou jablka s hruškami a srovnávají dospělácké kooa s kolem pro začínající děcko.
Hm, jestli se nepletu, tak u dětského kola podle norem stačí jen jedna brzda, (což protišlapací brzda toho kola splňuje) a pokud je kolo \"furtošlap\" tak nemusí být brzda žádná. A nechápu, proč by se po odstranění balančních koleček nedalo zadní kolo znovu přitáhnout do rámu - na to snad stačí dvě podložky. ???
pry dve brzdy... torpedo je manifest spolehlivosti, radsi jedno torpedo, nez dve celistovky. kor na toto kolo, kde se neocekava vyssi rychlost nez 10km/h a uz to je takrka limit detskeho vykonu.
taky neni vysvetleno to s zadnim kolem - kdyz se oddelaji postranni kolecka, zadni kolo jiz nejde dotahnout? jak to museli konstrukcne vymyslet, takovy nesmysl?
Pchá, pedály prý v zatáčce škrtají o zem, to dělá každé normální kolo. Norma nenahradí správnou techniku jízdy. V zatáčce nepatří vnitřní haksna dolů, aspoň se to šklebák naučí.
Hmmm, rozšířená řidítka, to bych musel vidět. Ale možná si to při nákupu každý neuvědomí, takže správná připomínka.
Zadní kolo je tu probíráno, musel bych vidět.
Malé dítě nemá dost síly k ovládání brzdy pákou. I na závodních bikrosových kolech je jedna brzda. Na 16" kole už se dá jet slušně rychle a jezdí na nich větší děti, tam bych přední brzdu dal, pro získání správných návyků...
No prostě novinář vezme kolo, přečte si normu a dělá chytrýho:-P
Přesně. Mám odzkoušené, že takhle malé dítě páku brzdy vůbec nepoužije. Jednak nemá sílu, jednak má krátké prsty, které na ni nedosáhnou, ani když ji seřídím na minimální odstup, a jednak je rádo (a já taky), že drží pevně řídítka. Takže čert vem normu - v praxi tam ta brzda chybět nebude...
Tak máš blbou páku .. a odzkoušené to máš jen na jediném (svém) kole .. Správná páka lze seřídit tak, že se dokáže dotýkat gripu ..
5leté dítě už dokáže páku stlačit, jde jen o to ho to naučit .. a mít ůčinnou brzdu s lehkým chodem .. nesuď jen dle svého dítěte .. a kola ..
5leté dítě dokáže jet a ořitom pít, či cokoli dělat druhou rukou .. nesuď dle svého prcka ..
Toto vše mám vyzkoušeno v praxi na mnoha dětech .. a kolech .. J.
Musím se Ti omluvit, psal jsem Ti odpověď v domnění, že jde o 16" kolo ((letmo jsem výše zahlédl zmínku o 16" ..) což je z textu patrné ..)). U 2letého dítěte máš pravdu, že to si páky všimne akorát když stojí .. jinak vše platí .. J.
Omluvu beru, ale i tak píšeš několik nesmyslů:
1) Nesoudím podle jednoho dítěte. Učil jsem jezdit na kole ve věku 2 - 4 roky dohromady 6 dětí, z toho dvě vlastní. Byly v tom věku různě velké, různě těžké, holky i kluci. Jezdili na čtyřech různých kolech. Z jednoho kola a dítěte tedy nesoudím. Jaký vzorek dětí prošel rukama tobě?
2) Seřídíš-li brzdu tak, že se dotýká gripu, nelze s ní jednak brzdit, jednak se pod ni nevejdou prsty. Minimálně u dvou z uvedených dětí nastal následující problém: když byla brzda dostatečně blízko gripu, nedokázaly pevně a rychle chytit řídítka - páka překážela. Když byla páka dál, nedokázaly ji uchopit prsty. Tohle nemá řešení a proto tvrdím, že pro tuhle věkovou kategorii dětí je brzda na řídítkách zbytečná.
Samozřejmě ti nijak nebráním se i nadále považovat za nejzkušenějšího mechanika v přilehlé galaxii, přesto - pokud mám něco z praxe ověřeno - dovolím si i nadále napsat svůj názor na věc... ;-)))
Možnost přitažení páky ke gripu jsem uvedl jako argument, že vzdálenost páky lze seřídit libovolně .. To ostatní je záležitostí šikovnosti a praxe dítěte, což ve 2 - 4 letech je problematické, až nemožné .. platí to částečně i u starších dětí, ne každý je stejně zručný a chápavý .. Tím nerozporuji zbytečnost přední brzdy, jen dokládám, že lze brzdu seřídit do funkčního stavu .. Znám dost lidi, co koupili kolo s furtkou, anebo cvrkem a byly tam obě čelisťovky .. a jezdili .. čili lze i tak .. ovšem netvrdím, že je to ideál .. ale nouze Dalibora na housle naučila ..
Já naučil své 2 děti a tato kola servisuji a prodávám a přitom ty děti i učím jezdit a brzdit, tak tuto problematiku znám detailně .. J.
Je známo a mohu potvrdit, že testy v Dtestu jsou neobjektivní a naprosto laické. Jsou často srovnávány výrobky různých tříd a v neseřízením stavu, čili nefunkční, čili u kol jde o nepojízdné, vystavované kousky. Proto nemá cenu se těmito testy seriózně zabývat.
Přesto odpovím na výtky Dtestu vůči inkriminovanému kolu.
* Šlapátka nízko nad zemí - při náklonu kola (zatáčení) škrtají o zem: Pokud se pedály při minimálním náklonu, jejž umožňují bal. kol., dotýkají země, došlo ve výrobě omylem k namontování delších klik. Mi se toto ještě nikdy nestalo (pracuji v prodeji těchto kol).
* Rukojeti řidítek - nejso rozšířené jak předepisuje norma, při pádu mohou nebezpečně zranit dětské břicho: Z obrázku je rozšíření gripů patrné, takže vo co go? Možná jde časopisu o větší rozšíření (a lá BMX), ale to měli uvést přesnou hodnotu rozšíření dle normy ..
* Přídavná stabilizační kolečka - při demontáži se uvolní zadní kolo. Prakticky to znamená, že po odstranění přídavných koleček je jízdní kolo nepoužitelné. Zadní kolo není pevně spojené s rámem.: Tato výtka je nesmysl. Toto uchycení je běžná praxe. Časopis měl uvést, že slepé (kloboukové) matice nepřitáhnou kolo k rámu, páč závit v matici je kratší, než vyčnívající závit na ose .. Pokud test prováděla majitelka Dtestu, nelze se divit, že nedokáže přidatobyč. podložky, anebo vrátit zpět aretační podložky z bal. kol. ..:o) .. Pokud toto někdo nedokáže, neměl by kolečka sundávat .. natož se pouštět do technických testů .. :o) ..
* Brzdy - jízdní kolo je vybavené pouze jedním brzdným systémem (protišlapací brzdou). České bezpečenostní předpisy ale vyžadují dva na sobě nezávislé brzdové systémy, na přadní i zadní kolo.: Ano, zde je nedostatek, který lze odstranit dodatečnou montáží .. Jiná otázka je využití brzdy 2letým dítětem, kdy toto jezdí velmi pomalu, jen po rovině, za dohledu dospělých .. a není schopno samo tu páku zmáčknout, natož účinně, aby zabrzdilo .. J.
Ano, díky, zvláště odstavec o demotáži koleček je velice trefný. :-)))))
Jinak, problém s de/montáží bal. kol. tu je, ale úplně jiný, než v testu .. Problém je v tom, že dostat kolo do správně napnutého řetězu bývá velmi obtížné a samotnému člověku skoro nereálné .. ale to z úplně jiných důvodů .. Mi samotnému je toto k vzteku a dělal jsem to i přes 4 h .. !! Ano, slovy čtyři ..!! proto každému doporučuji, když už koupí tato kola, ať si nehcá cokoli na kole o/u/pravit v servisu, tř. i za úplatu .. bez zkušeností to může být "porod" .. J.
Aáááno, přesně tohle opravdu není legrace. Jeden čas jsem musel ta kolečka opakovaně sundavat a opět montovat docela často (kvůli převozu kola, nebo si to půjčovali různě "schopní" jezdci) a nasadit to zadní kolo zpátky rovně & správně napnout řetěz je opravdu nepříjemná věc. Vždycky mě to štvalo, a když jsem konečně získal cvik a praxi, koleček přestalo být třeba... :-)))
Cvik je Tvůj problém .. mi neschází ..
problém je v geometrii, konstrukci ..Jednak rám je celkově křivý, z osy, zadní vidla jinak široká, než nába, koncovky nejsou souběžné, .. navíc tenké a měké jak bláto, takže po prvním dotažení se udělá v koncovkách "paměťový efekt" a pak nelze kolo dotáhnou v jiné pozicim, než vymačkané .. a opravovat geometrii u takových kol lze, ale obtížně (přípravky nejsou stavěné na tak malé rámy ..) a je to absurdní .. prostě fuj .. J.
Pokud toto kolo bylo vzato k testu z Tesca, pak je jasné, že kolo není pojízdné .. Ono kola obecně nejsou z výroby pojízdné .. Každé kolo musí projít předprodejní repasí, kterou žádné obchoďáky nedělají a většinou se kryjí alibistickýmnápisem, že kolo je nutno doseřídit .. ačkoli je (jestli není zrušen) zákon, který přikazuje, že zboží se má prodávat ve funkčním stavu .. O kolech Velamos to platí dvojnásob a dětských této zn. na kvadrát .. Prostě test, všechna "čest" .. J.
Je silně nefér psát o jednom kole s takovým titulkem, zvlášť, když v testu, který ovšem ještě nevyšel, je kol více a výsledek testu těchto není ještě znám. Možná tam budou kola s ještě nebezpečnějšími závadami a technickými deficity.
Takovýhle titulek by neměl vůbec projít a to ani na tomto fóru.
Titulek je poplatný Dtestu .. a kdoví, kdo všechno Dtestu je ještě poplatný ..
.. ono by se to dalo kvalifikovat jako poškozování dobrého jména .. nejen pro tebou uvedená fakta, ale i pro naprostou neobjektivitu a amatérismus testu .. J.
jestli to nahodou taky neni tim, ze toto kolo je urceno pouze pro jizdu s postranimi kolecky, tudiz se ani nemuze naklanet...
Podíval jsem se na stránky D-testu a maj tam i článek s citacemi z ČSN, podle které to kolo hodnotili: Pedály se nesmí dotknout země při náklonu 23°, rozšíření rukojetí musí mít 40mm a balanční kolečka musí jít odmontovat bez zásahu do upevnění zadního kola.
Norma je norma, ale chtěl bych vidět dvouletý dítě, který zvládne brzdovou páčku s "rozměrem uchopení" 75mm, u brzd norma řeší kde co, ale třeba jejich účinnost úplně pomíjí - prostě byrokratický výplod :o(
Za sebe můžu říct, že jediným důvodem, proč takové kolo nekoupit dvouletému dítěti je, že se mi vůbec nelíbí :o)
"balanční kolečka musí jít odmontovat bez zásahu do upevnění zadního kola" - to tam fakt je? To je teda pěkná blbost. Viděl jsem i pár jiných systémů uchycení a všechny nestály za nic - buďto nedržely, anebo nebylo možné= seřídit výšku koleček nad zemí... Jak říkáš, úřednickej mozek...
Zapoměl jsem přidat odkaz:
http://www.dtest.cz/detska-jizdni-kola...
"Montáž a demontáž: Musí být možné namontovat nebo demontovat stabilizační kolečka, aniž by se uvolnilo uchycení osy zadního kola"
To je jasné .. Aby nedocházelo k mnou a KVL popisovaným problémům s usazením kola .. to je dobrý požadavek .. A řeší to matice, kterými se utáhne z. kolo a teprve na to se připevní bal. kol. .. ale podmínkou je dostatečně dlouhá z. osa .. což většinou u velamosek není .. Tuto normu chválím, užitečná .. J.
Ono u Velamosek je často z. osa tak krátká, že je vůbec problém tam bal. kol. dostat .. a musí se hledat náhr. řešení .. a kombinovat spec podložky, anebo vůbec bez podložek .. kolo se položí na zem na bok, váhou těla se z. šavle přimáčkne k Torpedu, nasadí bal. kol. s kontrapodložkou, nasadí obyč podložka, a šroubuje matice .. a to nejlépe ve 2 lidech .. Už z toho popisu je zřejmé, že to není žádný med .. J.
"Pedály se nesmí dotknout země při náklonu 23°,"
:)))
neni uvedeno, v ktere uvrati musi ten pedal zrovna byt :)
jinak co se tyce Dtestu, tak me vskutku fascinuje, ze jsou schopni recenzovat takrka vse, od tlakovych hrncu, pres kola, az po mobily a digifotaky. tolik odbornych webu by tedy mohlo zaniknout, diky temto genium z dtestu :)
Kdyby si na to alespoň vzali skutečné odborníky .. ale ti nejsou zadara .. J.
tobě nabídli málo a proto je pomlouváš já vím
Máš dojem, že zkušební ústav je málo erudovaný k testování a vystavení odborného posudku ? Nebo snad všichni mimo tebe kolům vůbec nerozumí ?
Ano. jejich úroveň se nemůže srovnávat se zkušeným mechanikem, kterému těchto kol projde rukama kvanta .. jejich znalosti jsou spíš teoretického charakteru a proto i testování je omezeno na teoretické znalosti .. J.
V62eni z1kaznici,
TTVV NNoovvaaaa eCTl 11 ooddvvyysslillaalrllei ponazo
"nebezpednosdtdi"t skichk ol,k dem j.b ylo
report62
uvedenoi n a5ek oloV ELAMOSM AGIC
12".
Kolo,k ter6je v report62uiv 6d6njoe
minim6ln2d r okys tarfm ode(l kterfv 5ak
splhovavl t6 dob6p latn6n ormY).
V5echnnaa 5ed 6tsk6k olas Plfiuji
poZadavkyE vropsk6n ormye sN
EN 1 4765, tzn.:
al mali 2 brzdy
b/ rukojejtsi oun a konclchro z5fien(6m in4.
cm)
c/ uchycenbi alandnfckho lecejke bud'
mimoo suz adnfhno6 boje(n ar 6mu)n, ebo
jsouu chycennaa oset ak,2 e pii demontdZi
nedojdek uvoln6nzi adnihok ola
d/ spr6vnad elkak lik
e/ celouz avlenyk ryti et6zu
KOVL s p o t . s f i . / .
choceradskd so+z//zth
t+t oo rrana fi/-4-
DICc: 26548a250t,C o'a fiEalhd
/
Prostě Firma KOVL, vyrábějící Velamosy, oznamuje, že jejich kola jsou OK a kolo v testu bylo staré 2 r., ale tehdy normám odpovídalo .. Takže testy nebyly korektní .. J.
To ses teda probudil brzo :-) Už tenkrát v té reportáži se firma bránila, že je to starý kus, a že ty současné jsou už podle nejnovějších norem ;-)
Jak málo stačí aby se neověřená informace stala pravdou :-)
Nevím kterou z nich jsem to viděl, buď na ČT nebo na Nově, ale určitě tam měli rozhovor s někým z firmy a opravdu tam zaznělo, že test probíhal se starým kolem... Takže když to vezmeme do důsledků, tak ten špatný je spíš prodejce než výrobce :-) Neměl to už dávno prodávat...
Byl bych opatrný s takovýmhle hodnocením, testy dělal zkušební ústav a testovali 10 různých dětských kol a z 10 jich 8 bylo nevyhovujících nebo vykazovalo velmi vážné nedostatky.