Chtěl bych postavit tříkolku s pomocným motorem na vodíkový pohon palivovými články. Moc jsem zatím nad tím nepřemýšlel, ale předběžně bych to viděl asi takhle.
1. varianta je nekapotovaný trike. Myslím si, že když zvážíme všechny skutečnosti ve výsledku dojdeme k něčemu co vypadá jako Greenspeed, tedy pohon zadního kola s dvěma řízenými předními pomocí spodních řídítek. Nečekám, že bychom přišli na něco lepšího. Maximálně bude třeba vyřešit možnost odpružení a materiály
2. Varianta je kapotovaný velomobil. Tam bych to viděl na samonosnou kompozitovou skořepinu uhlík, kevlar, epoxid s lexanovým překrytem.
Jako pohon bych použil elektromotor napájený vyjímatelným palivovým článkem z motocyklu ENV:
http://www.intelligent-energy.com/index_article...
Podle posledních informací bude motocykl ENV certifikován v EU v roce 2009. V jeho konstrukci se předem předpokládá možnost vyjmutí palivového článku pro pohon jiných strojů (lodí, jako generátor el. energie, atp...) Motorka má stálý výkon 1kW, při akceleraci je možno využít 6kW za pomocí baterií.
Kdo do toho jde se mnou, s radou, nebo jinou pomocí?
Máš vysoké ambície, to sa mi páči.Bude to mať niekolko problémov. Prvý a asi največší bude finančný. Pokial nevieš čo z peniazmi tak tie ostatné sú riešitelné. Problém asi bude zo samotným palivovým článkom. Neviem či je už samostatne komerčne dostupný a kupovať kvôli tomu celú motorku, naviac novinku, bude asi drahé. Ďalšia vec je ten vodík, jeho skladovanie. Ak palivový článok, tak na metanol a pod. Proste niečo z čoho sa ten vodík získava. "Palivo" sa lahšie skladuje, asi bude aj lacnejšie, hocikedy "dotankuješ". Ďalšia vec je výkon článku v pomere k velkosti. Niekde som čítal že US Army testuje 500 W články vo velkosti bežnej autobatérie. Sú určite aj výkonnejšie, ale tá velkosť. V inom článku som čítal o skútry Vectrix, ktorý je v základe poháňaný batériami. Do budúcna sa počíta z použitím pal. článku, ale len na permanentné dobíjanie batérie, samotný článok by nedal dostatok energie. Autor uvádzal predĺženie dojazdu zo 120 km na batériu na 240 km z dobíjaním palivovým článkom na vodík a až 450 km z článkom na metanol. V tvojom prípade by som išiel cestou celokapotovaného stroja kvôli úspore každého ampéra energie. Kokpit by som dopredu dimenzoval na zástavbu technológie /článok, batérie/. To predpokladá mať článok k dispozícii už pri návrhu šasi, aby si vedel čo, kde a kam príde. Ideálne by bolo použiť najslabší možný článok a batérie z nižšou kapacitou /zase tá úspora hmotnosti/ a systém nadimenzovať len ako podporu šlapania. Niečo ako Bion-x. Možno by nebolo od veci použiť práve Bion-x z 350 W motorom v spojení z pal. článkom z výkonom dimenzovaným práve iba na dobíjanie batérie Bion-u. To som sa ale rozbehol, uf. Keby som býval bližšie, chcel by som byť členom tvojho týmu. Dúfam, že sa ti podarí dať niečo dohromady. Keď nie teraz, tak aspoň za pár rokov, až bude technológia dostupnejšia. No myšlienka je to pekná. Dokonca si trúfam predpovedať, že o "pár rokov" to bude bežný spôsob individuálnej prepravy.
Tady je fotogalerie ENV, je tam vidět to 1kW "jádro".
http://motorcycles.about.com/od...
Zatím je ta tříkolka samozřejmě ve fázi nápadu, ale já si právě taky myslím, že za pár let se palivové články prosadí v osobní dopravě. Řekl bych že takový článek nebude levný, ale když uvážím, že závodní silniční kolo stojí 100 tisíc ... pak mám jasnou volbu co bych si za těch sto táců pořídil.
Zdá se mi jako dobrý nápad kombinovat právě lidskou sílu s palivovým článkem. Myslím, že kdyby se to podchytilo včas, mohl by z toho být i zajímavý podnikatelský záměr.
Každopádně je třeba všechno vyřešit nejdříve "na papíře" a až poté to posoudit z hlediska investice, stavby prototypu atd ...
Len pre predstavu kolko stoja palivové články výkonom podobné autobatériam. http://shop.karavan.sk/index1.html
Nechceš radši parní stroj? Má mnohem vyšší účinnost a je s ním daleko víc zábavy.
ale že tu bylo v diskuzi keců o tom, jak je inovativní přístup důležitý a všechno se má vyzkoušet ... a pak: "jděte do toho, držím vám palcééé" :o)
Sorry, já si to v případě vodíku nemoh odpustit. Všichni jsou tím posedlí a na rozdíl třeba od elektroaut to automobilkám zdá se nevadí. To podle mě naznačuje něco o reálnosti šancí na brzkou praktickou aplikaci. Ale pokud myslíš, že to zvládneš, tak di do toho a držím palce. A když budeš chtět poradit s něčím co umím, řekni, pomůžu.
Kdy naposled někdo stavěl vymakaný parní stroj malých rozměrů a výkonu, naladěný na maximální účinnost a postavený z moderních materiálů? Kam by to šlo vyhnat? Pohon třeba biolihem? To by taky byla inovace. Konekckonců jde stavět vozidlo na stlačený vzduch, když na to dojde, parní strojek by fungoval fantasticky.
Např. modeláři se parními stroji zabývají dodnes. Jim jde ale většinou o efektní hračku i když často jsou ty jejich stroječky opravdu excelentní i co se týče výkonu.
Parní stroje ale mají nevýhodu málo pružné regulace, která je pro vozidla potřebná. Dlouze se startují a musí se náročě udržovat. Mají nízkou účinnost.
Já se nechci věnovat vývoji. Na to nemám čas ani prostředky. Já chci ten palivový článek koupit, připojit k motoru a zamontovat. Na tom vcelku nic není.
Co se týče účinnosti vodíkových článků, je třeba rozlišovat dvě věci. Účinnost samotného článku s motorem a účinnost celého cyklu získání paliva a jeho přeměnu na mechanickou práci. Ta první je vysoká ta druhá nízká. Ta druhá mě ale jako uživatele málo zajímá, promítne se pouze do provozních nákladů, ne do výkonu stroje.
No ta druhá účinnost je zrovna výrazně horší než parní stroj, což mě vedlo k té původní poznámce.
Další věc s parním strojem je ta, že sice jde postavit s účinností lepší než mají současný motory v autech, ale jen když je na to dost velký. Četl jsem o stroji na jedné z těch říčních lodí co dnes jezdí jako plovoucí kasina kolem New Orleans a tam. Mělo to trojitý využití páry (postupně do tří různých pístů na vysoký, střední a nízký tlak), písty na ležato aby se vešly do plochýho dna a údajně tomu naměřili účinnost 42% od paliva po výkon na klikové hřídeli. Ale to s malým strojkem nejde.
ano víceexpanzní stroje mají velice dobrou účinnost, ale bohužel se hodí pouze na velké a pomaloběžné lodní a stacionární motory.
Mám pár dotazů, jelikož se v problematice orientuju jen okrajově:
1. Jaká je výhoda palivových článků oproti klasickým třeba LiIon?
2. Kde chceš brát ten vodík? Přijde mi, že zatímco elektrika je prakticky všude (na dobíjení klasických článků), tak vodík zas tak dostupnej není. Nebo ten palivový článek taky funguje obousměrně? (tedy voda + elektřina -> vodík + kyslík?)
3. Jaká je účinnost palivového článku?
1. Výhoda pal. článku je v tom, že priamo vyrába el. prúd chemickým procesom, narozdiel od batérie ktorá prúd len skladuje.
2. Palivový článok nemusí pracovať iba na vodík.PCM palivové články pracujú priamo z metanolom z ktorého získavajú vodík. Ich nevýhoda je že okrem vody produkujú aj CO2, ale v ovela menšom množstve ako by vyprodukoval spalovací motor na rovnaký výkon.
3. Účinnosť sa pohybuje od 40-95% podľa typu palivového článku. PCM /metanolové/ články pracujú z účinnosťou okolo 50%. Okrem CO2 u niektorých typov článkov je "odpadom" len H2O a teplo.
Ahoj pani... a co takto maly jadrovy reaktor? Z byvaleho CCCP by sa mozno dalo nieco take zohnat a mozno by to bolo lacnejsie ako metanolovy clanok...xixi... Ale teraz vazne. Ceny palivovych clankov su v dnesnej dobe dost vysoke. Nevidim to zatial dost realne, ale narazil som na zaujimavu stranku venujucu sa problematike alternatvnych pohonov http://www.hybrid.cz/
bmw na eletriku to je ale fuj
Někde jsem četl odhad, že ENV by mohla být na trhu za 160 000 Kč (v přepočtu k současnému kurzu Kč-E).
>> 1. Výhoda pal. článku je v tom, že priamo vyrába el. prúd chemickým procesom, narozdiel od batérie ktorá prúd len skladuje
No to je relativní, jednorázové elektrolytické baterky taky elektřinu "vyrábí", na "skladování" jsou akumulátory, takže tu "výrobu" elektřiny vidím spíš jako mínus, protože dostupnost vodíku je prakticky nulová a v tomto vodík jako takový funguje taky jen jako akumulátor energie. Palivový článek na dřevo či trávu to by bylo jiné (i když i ta biomasa je v podstatě taky jen akumulátor energie, zato všude dostupný v nabitém stavu, narozdíl od vodíku).
>> 2. Palivový článok nemusí pracovať iba na vodík.
To samozřejmě vím, ale tazatel hovoří o vodíku. Jasně, že je lepší použít vodík do palivodého článku než jako palivo do pístového motoru, ale podle mě je blbost už to použití vodíku samotné (dokud někdo nevymyslí technologii, jak vodík vyrábět). Do té doby mi připadají výhodnější klasické elektrolytické akumulátory. Na vodík by pravděpodobně byl větší dojezd (kolikanásobně/o kolik při obdobné hmotnosti? O kolik je z tohoto hlediska výhodnější vodík než třeba ten methanol?).
Myslím, že tazatel myslel hlavne palivový článok ako taký. Z pohladu dopravných prostriedkov je výhodnejšie používať článok na metanol, práve z dôvodu problémov zo skladovania vodíka. Neviem si predstaviť na trojkolke ocelovú nádrž na stlačený vodík. Prijatelnejšia je laminátová na metanol. V prospech pal. článkov oproti samotným batériam hovorý jednoznačne nezávislosť na zdroji energie. Baterky musíš niekde, nejakú dobu nabíjať. Palivový článok v spojení z omnoho menšou batériou, ktorá je permanentne dobíjaná článkom je nezávislý. Ak sa správne nadimenzuje kapacita batérie a výkon článku, môže byť dojazd neobmedzený, stačí dolievať metanol, ktorý môžem viezť zo sebou ako rezervu. Toto je hlavná výhoda spojenia palivového článku a batérie. Zostava článok a batéria môže byť oproti samotnej batérii rovnaká, alebo menšia. A ak článok tak jedine na metanol, práve kvôli náročnosti vodíka na výrobu, skladovanie a prepravu. Stlačený vodík sa presadzuje v stacionárnych palivových článkoch /záložné zdroje/, alebo vo vačších vozidlách /dodávky, autobusy/, ktoré majú miesto na umiestnenie nádrží. Čo sa týka nákladov na získavanie jednotlivých druhov energií, tak žiadna zatial nie je zadarmo. Na každú treba nejakú technológiu výroby, alebo zásobníky. Ešte aj to auto na vzduch potrebuje kompresor na stlačenie vzduchu do nádrže. A čo sa týka výhodnosti metanolu voči vodíku, metanol má vraj vačšiu "hustotu" energie. Treba si vygoogliť podrobnejšie články o článkoch :-)
"(dokud někdo nevymyslí technologii, jak vodík vyrábět)."
Technologie vymyšlené jsou, jen je uvést do praxe. Myslím, že japonci připravují stavbu jaderného reaktoru, jehož energie by měla sloužit k rozkladu vody na vodík a kyslík při extrémním tlaku a teplotě.
Kdyžtak mě doplňte nebo opravte.
"Variť" metanol je myslím jednouchšie ako štiepiť atóm. Za cenu stavby jadr. el., cenu paliva, skladovanie vyhoretého paliva uvarím metanolu až, až. Delám si legraci, samozrejme sa to nedá porovnávať. Nechcem vyzerať ako zástanca použitia metanolu, ale predstava stlačeného kyslíka ma trocha desí.
pokud vim, tak nas finsky dealer, ktereho mnozi znate, tedy Keijo, s timto laskoval a mel to snad i na AZUB MINI. Napojene to bylo na Heinzmann motor v prednim kole. Zkusim pozjistit, jak je to daleko / blizko.