„Vždyť je to jen trocha barvy a dvě malé cedulky,“ tak si většina lidí představuje zřízení obousměrného provozu cyklistů v jinak jednosměrné ulici. České normy jsou ale bohužel v porovnání s těmi zahraničními poměrně přísné. A tak počet „obousměrek“ pro cyklisty stoupá jen pomalu…
Klidně, proč ne, ale za podmínky, že je cesta dostatečně široká pro bezpečný průjezd auta a kola a hlavně musí být silnice dostatečně výrazně označená z obou stran, že cyklisté jezdí v obou směrech.
Není pro řidiče moc humornějších situací než když v úzké jednosměrce proti němu bez varování jede kolař a ještě se tváří dotčeně a nadává, že mu auto překáží.
U nás na mostě značeném tímto způsobem někdo opakovaně doplňkové cedulky sundává. Pravděpodobně ze zavilé nenávisti k cyklistům. Přespolní automobilisti a ovšem také cyklisti pak nevědí na čem jsou a na bezpečnosti to rozhodně nepřidá.
V našem městečku střediskovém máme taky jednu protisměrku - hehe, jenže nikam nevede, takže tudy nikdo na kole nejezdí, jó možná někdy v budoucnu (nejdřív tak 2030) tudy povede nějaká trasa, tak je to dopředu připravený - značky i vodorovný pruh, délka cca.30m :o)))
No, cyklista se nevejde, hlavně že musí být prostor pro parkující auta. Aspoň, že už se něco hýbe u těch pár nejznámějších protisměrek - Na Vrstvách je hotová, tak doufám, že budou následovat další.
V centru si o zobousměrnění řady jednosměrek nikdo raději ani neříká, když nejdou ani ty na páteřních cyklotrasách (např. Šeříková).
Ještě bych dodal, že z těch 3,75 km je 1100 metrů na úzké okresce mezi Satalicemi a Radonicemi. To potom ty metry naskakují. 750 metrů na Praze 1 (celkem 7 úseků) mě docela překvapilo (ani ne tak délkou, jako spíš poměrem vůči celkovému množství).
Existuje také seznam vytipovaných protisměrek, který má dalších asi 50 položek.
Možná by to chtělo víc tlaku zdola. Byla by to výzva: pokaždé, když projedeme nějakou jednosměrkou v protisměru, napsat na odbor dopravy patřičné městské části žádot o zobousměrnění...
Vim, ze to co ted napisu je totalni lenost, ale:
Nebyla by k mani tato zadost predvyplnena. Idelane i s kontakty na prislusne osoby?
Formulář tu sice není, ale pražské kontakty jsou např. tady:
http://www.nakole.cz/vemeste/contact.php3?id=1
A pripadnou zadost o protismerku je vhodne smerovat spise na magistrat nebo na mestskou cast?
Staci email nebo je lepsi papir aby to proslo pres podatelnu?
Záleží na tom, kdo má komunikaci ve správě. Zjednodušeně platí, že ty velké magistrát (seznam: http://magistrat.praha-mesto.cz/... ), ostatní pak městské části.
Tak já myslím, že je dobře takový dopis poslat jednomu hlavnímu adresátovi a pak v kopiích. Hlavní adresát by měl být asi magistrát, odbor dopravy, radní pro dopravu, něco takového. Kopii bych pak posílal na MČ (starosta nebo odbor dopravy) a na další místa. Na magistrát a na MČ určitě přes podatelnu. To nemá s papírem nebo elektronicky nic společného, každý úřad už dnes má elektronickou podatelnu.
Aby to elektronická podatelna neodmítla, je nutno jasně uvést adresáta (tím není podatelna, ale třeba radní pro dopravu Radovan Šteiner) a svou vlastní zpáteční adresu včetně plného jména. Z elektronické podatelny dostanete zpět potvrzení o přijetí s identifikačním číslem.
Pokud to formulujete jako dotaz, musí Vám do 30 dní odpovědět (mohou odpovědět, že to nestíhají a pak mají ještě dalších 30 dní). To je dobrý postup, protože je to nutí alespoň v minimální míře se tím zabývat.
Když pošlete email nebo dopis mimo podatelnu, můžou se na to prostě vykašlat a zahodit.
Ještě jsem zapomněl napsat, že adresa [email protected] je jako primární adresát velmi nevhodná, protože je to černá díra. Nevím, zda ty emaily vůbec někomu chodí, ale každopádně na ně nikdo neodpovídá. Už jsem to urgoval tisíckrát a nic.
[email protected] ??? Kristovana noho!("Christ´s Leg!")- to je adresa jak kráva!
Odbor dopravy [ Městské části Praha _______________ / Hlavního města Prahy ]
Dobrý den,
Používám jízdní kolo jako prostředek pro přepravu po městě a [pravidelně/příležitostně] projíždím vaší městskou částí [ po trase mezi _____ a _______ ]. Dne _____ jsem byl nucen projet v protisměru jednosměrnou ulici _____ v úseku mezi ulicemi _____ a ______ . Tento úsek [ lze objet pouze za cenu zajížďky přibližně ____ km / lze objet pouze přes pro cyklisty nebezpečnou křižovatkou ulic _____ a _____ / lze objet za cenu zbytečného převýšení ___ metrů / lze objet pouze po chodníku / lze objet za cenu vynesení schodiště v ulici ____ / nelze prakticky rozumným způsobem objet ] .
Navrhuji vám proto, abyste zvážili zobousměrnění úseku ulice _____ mezi ____ a ____ pro cyklisty, a to z následujících důvodů:
- Úsek ulice leží na plánované trase celoměstkého systému A___
- Úsek ulice leží na trase obsažené v generelu cyklistické dopravy vaší městské části
- Úsek tvoří [jediné / nejpohodlnější / jediné praktické ] spojení oblastí _____ a ______
- V současné době není možná dostatečně kvalitní objížďka
- Umožnění průjezdu cyklistů nepovede k ohrožení ostatních účastníků silničního provozu.
- Ulice je dostatečně široká k tomu, aby se v ní automobil s protijedoucím cyklistou bezpečně vyhnul.
- Trasa je cyklisty využívána i přez zákaz průjezdu a cyklisté tam budou tedy jezdit bez ohledu na místní úpravu.
Současně si Vás dovoluji upozornit, že Hlavní město Praha, jehož je vaše městská část součástí, podporu cyklistické dopravy oficiálně deklaruje.
Závěrem vám pak sděluji, že vzhledem k tomu, nakolik je tato ulice pro mé cesty v oblasti potřebná, budu jí protisměrně projíždět i nadále a to do doby, než dojde k adekvátní změně místní úpravy.
S přátelským pozdravem
XYZ ABC
Ulice
Praha __
e-mail.
jestli tohle téma rychle neusne, budu se muset jako člen komise pro cyklistickou dopravu vyjádřit. Nerad bych, bude mě to stát čas, ale tyhle návrhy na do značné míry nesmyslné akce je třeba potírat.
A pročpak ? Právo stěžovat si nebo dokonce radit něco našim zastupitelům mají jen posvěcené komise, občanská sdružení apod. ???
Ne, ale KCD má velmi dobrý a dlouhý seznam jednosměrek (odhadem 70), máš cca 95% šanci že trefíš se svým návrhem některou z nich.
A to myslím vůbec nevadí :-) Může to být další důvod v tom dopise.
Hraboshi, jakej máš důvod říkat toho jen polovičku? Ona ta KCD sice ten seznam má, ale tím to asi tak hasne. Za celý rok 2008, pokud se nepletu, se z toho povedlo udělat dokumentaci ke 4 z nich a vyznačit 1. Možná, že se pletu, a byly to třeba i tři, ale více než pět jich za tento rok nebylo. Krom toho na tom seznamu jsou i jednosměrky typu Pařížská, kterými se zodpovědní lidé úplně odmítli zabývat, protože se jim to za stávajících podmínek vůbec nezdá reálné.
Samozřejmě, že chybí tlak veřejnosti na ty úředníky na magistrátu, na MČ i jinde. Kdyby ne, tak i ten magistrátní projekt jednosměrek postupuje kupředu nějakým rozumným tempem. Proto rozhodně má smysl, aby lidé dávali na všechna možná místa najevo, že jim na tom záleží.
Nechci ti přidělávat práci, ale co je na tom kontraproduktivního? To už je situace na některých MČ tak špatná, že by to považovali za provokaci?
Ne, ale protože podnět směřuješ na úřad- OD nebo Komisi... Ale problém je v tom že na zlepšování podmínek pro cyklisty chybí politická tlačenka. A co se podnětů na Magistrát nebo KCD týče- je to zbytečná práce seznam existuje, dlouhý, ale jaksi se nedaří ho realizovat protože mu chybí POLITICKÁ podpora.
Však právě říkám, netlačit to do KCD, která se v rámci svých možností snaží, ale přímo na odbor dopravy městské části, na tamní policajty a další místa, která ty protisměrky průběžně zazdívají. Prostě proto, aby viděli, že to není nějaká hloupost, kterou si na ně vymýšlí magistrát, ale že to chtějí i ty hnidy dole, tedy občané.
Samozřejmě nepočítám, že to tam na základě jednoho dopisu (nebo deseti) půjdou vyznačit, ale je to další způsob, jak do nich hlodat. A když se budou obtěžovat dost dlouho, třeba někde povolí.
Takže si to probereme- když to pošleš na magistrát, dostane to Láďa Malý, člen kcd. Na ledničce šéfuje Czital, blb k pohledání srovnatelný jen s Melčákem a hochy z dfens. Na čtyřce je modrá paní o pětce netřeba dlouze diskutovat (anděl)...
Člověče, Hraboshi, a ta politická podpora, ta spadne jednoho krásnýho slunečnýho dne zhůry, nebo se o ni budou muset zasadit ti lidé, kterých se to týká, tím, že dají politikům vědět, že jím na té věci záleží?
Vratislave, je to dobře myšleno, ale podle mne chybně adresováno. Neposílal bych to úředníkům (odbor dopravy), protože jako občan nemáš páky přimět úředníka konat neověřené nebo nezavedené věci. Úředník nebude pro občana riskovat, občan nerozhoduje o jeho odměnách či postizích. Dopis je třeba posílat politikům (zastupitelům, nejlépe ve funkcích), kteří mohou efektivněji tlačit na úředníka. Mohou mít spíše zájem sbírat body u veřejnosti, úředníkovi je to jedno.
A nebylo by lepší jen v zákoně či vyhlášce změnit význam značky ze "Zákaz vjezd všech vozidel" na "Zákaz vjezdu všech motorových vozidel"? A tam, kde by skutečně nebylo možné zobousměrnění pro cyklisty dávat doplňovou značku zákaz vjezdu cyklistů?
Osobně jednosměrky používám na kole z obou stran, značka neznačka. A řídím se pravidlem neomezit protijedoucí motoristy.
Znacky vacsinou platia medzinarodne, tak zmena vyznamu znacky by bola kontraproduktivna. V Amsterdame je uplne bezne, ze namiesto znacky zakaz vjazdu do jednosmernej ulice je znacka zakaz vjazdu motorovych vozidiel. Z druhej strany jednosmerky je znacka jednosmerky s dodatkom,ze cyklisti mozu v oboch smeroch (aby vodic vedel). Jazdim jednosmerkou aj v smere aj v protismere a v tom protismere sa citom bezpecnejsie. Vidim auto iduce oproti mne, mozem spomalit, az zastavit a tajk sa mu vyhnut. Ked idem v smere, tak auto za mnou musi zrychlit , aby ma predbehlo a vo vyssej rychlosti je vacsia sanca ,z e sa netrafi do uzkeho priestoru ulice.Navyse po pravej strane jednomseriek vo vacsine pripadov parkuju auta a kazde otvorenie dveri tesne pred cyklistom je fatalne. Ked idem v protismere, tak auta vacsinou parkuju na opacnej strane, ako idem ja, a ked aj parkuju na moejj strane, sediaci spolujazdec ma vidi (okrem toho spolujazdcov je vzdy menej ako vodicov).
Doufám, že o tom budete chvíli přemýšlet:
Značka B1 (Zákaz vjezdu všech vozidel - v obou směrech) má samozřejmě cyklistickou variantu (stále více naštěstí používanou) ve značce B11 (Zákaz vjezdu motorových vozidel). Ale navržená plošná změna výkladu značky B2 (Zákaz vjezdu všech vozidel - do jednosměrky) je však nesmysl - co třeba taková jednosměrná ramena magistrály (ulice Legerova a Sokolská) nebo křižovatky, kam by cyklista dorazil paušalizovaným protisměrem a ono ehjle, křižovatka signalizovaná, ale ne pro něj? Značku B8 (Zákaz vjezdu jízdních kol) považuji za nebezpečnou jako protředek potírání cyklistické dopravy. Měla by se vyskytovat pouze opravdu na nutných místech (např. tunely).
Kdyby jenom zasmyckovani pomoci jednosmerek, ale kdyz uz nahodou je najezd do jednosmerne ulice ve spravnem smeru, tak na te frekventovane ulici je zakaz odboceni vlevo!!!
Vivat Brno. Trikrat slava. Takze si muzu vybrat 80m v protismeru k domu nebo 1km po frekventovane silnici navic.
a to na te frekventovane jedu pres dva pruhy doleva na miste, kde to kazdy sviha aby stihl vlnu.
samozrejme na tom jedinem miste, kde je odboceni a najezd do jednosmerky podle predpisu