Po delším přemítání ve mě uzrál nápad že si příští rok na začátek sezóny koupím nějakého Azuba,muj dotaz se týká vašich zkušeností v provozu.Hlavně mě zajímá jestli není problém s dopravou vlakem,přeci jenom ma jiné proporce než klasika.Taky jestli není problematicke se s ním dostat do schodu,chtěl bych ho totiž ustájit v bytě na nějaký věšák na zed,nemám totiž garáž a do sklepa by se mi ho nechtělo dávat.Taky by mě zajímalo jestli na leháči se dá jezdit na těžko,daleké cesty,a jak velký schod nebo hrbol se ještě dá bezpečně přejet aniž bych si rozbil držku:-) Předem Děkuji
Vlak:
zatím to bylo skoro vždycky naprosto v pohodě. Je to o lidech, jako všechno. Když narazíš na příjemnýho průvodčího, tak ti pomůže, pokecáte a ani nemusíš sundavat batohy. Kolo si tam dám vždycky radši sám, bo už na to mám grif a gumicukem obtočím páčku brzdy a v pohodě. Když narazíš na blbce, tak prudí, nepomůže ti, za brašny chce prachy navíc atd. atd. Naštěstí jsou blbci v menšině.
DO schodů s tím jdeš normálně. Bafneš to pod křídlo a jdeš...
Na leháči jsem na těžko najezdil tisíce kilometrů Např letos do Lucemburska, loni k Baltu a zpátky atd. atd.
Naprosto v pohodě.
Hrbol záleží na typu kola (jak velký přední a jestli odpružení nebo bez). Nadhodit ho je docela nejednoduché a chvilku to trvá než se naučíš. Já mám vředu 20" kolo. CO pobere tlumení přejedu naprosto v klidu, takže kořeny v lese neřeším. Obrubník je ž ale většinou výš než pobere tlumení a právě musím lehce nadhodit kolo.
Tak asi tak.
Klidně se ptej dál...
No to zní povzbudivě,a je to lehokolo opravdu o tolik pohodlnější?nebolej zase třeba jiné části těla.Nepočítaje kolena....ty prostě šlapat musej...
http://www.papji.wbs.cz/Jak_jsem_se_dostal_k...
Na konci stránky jsem zhruba shrnul moje začátky s lehokolem. V loňském roce jsem ještě 2 x vyjel na horáku, letos ani jednou a nevěřím, že se na něm ještě projedu, ale je to vždy o tom kdo má jakou chuť na čem jet.
Tybrdo máš dobryho leháče,Ja si ho zcela určitě koupím,na výrobu se fakt necítím ani nemám kde.Co mě ale opravdu hodně zaujalo byla ta kapotáž proti dešti,až bych ho měl tak bych něco podobného docela chtěl,jen nevím jak by to vypadalo ve větru,taková letní přeháňka s bouřkou bývá doprovázena docela i silným větrem,aby tě to pak neodfouklo do škarpy....
Vyzkoušeno, neodfoukne, nejsem z papíru a mých cca 110 kg živé váhy mě slušně drží při zemi.:)))
:-)Ja taky nemám do stovky daleko...
Tak to už jsi letitý kmet:))))
Kámoši mi říkaj že sem blázen a abych si koupil radši nový a normální kolo ale čim víc to do mě šijou tim víc vím že chci leháče,sice budu za exota ale to sem už i tak a za to pohodlí mi to stojí:-)
Jak tě tak pozoruju, tak jsi se vlastně rozhodl poslechnout kámoše a koupit si normální kolo,nebo je snad normální sedět na nějakém bonbónu přišroubovaném na zábrádlí?:))
Asi tak nějak,co je vlastně normalní?Když budu chtít zavodit,koupím si silnici,na skotačení po skalách horáka,a na pohodové projíždky lehače.Jinak moje první reakce na leho byla:Co to je za blbost.jenže časem se mi to nějak rozleželo v hlavě a já začínal trochu přemýšlet až sem se rozhodl....
Už ani nevím kde jsem leho viděl poprve, ale rozhodně jsem si neřikal "co je to za blbost". Naopak - přišlo mě to neobyčejně zajimavý a technicky dokonalý. Od tý doby mně plochu woken zdobí pozadí s lehokolem, no a šetřič je samozřejmě na stejný téma:)
no tak nohy bolej. Šlapat se musí to jo:o)) Takže to je stejný s klasikou. Jen bolej trošku jiný svaly. Ale bolej jenom ty nohy, když z toho slezeš. Nic víc....
Znám pár lehokolistů, který to kombinujou a jezdí občas i na klasice, al edrtivá většina se ke klasice už nikdy nevrátila a to podle mne mluví za vše. Já jsem jeden z nich... :o))
Jurimire, ja jsem parkrat premyslel, jak je to s lehokolem v letadle. Nevis neco o tom. A o tom samem jsem premyslel u trikolek. Ne ze bych na jare neco kupoval, ale sam vis, ze mam v hlave bruka...:-)
hele to nemám páru. Já nikdy neletěl... A asi nepoletím:o))
To je spíš asi otázka na Zakyho, ten by to mohl vědět....
Zakarr nam ty kola jen nalozi. Me by spis zajimalo, zda se treba lehokolo vleze do klasicke krabice na kolo. Nebo zda se vleze do vaku. A trikolku si vubec nedokazu predstavit, jak bych balil....
Co je to klasicka krabice na kolo? :)
"Postou" prislo v krabici cca 200x100x30cm
Ja nevim..ja ji nikdy nemeril:-) Myslel jsem krabici na kolo, na kterem se nevali, ale sedi:-) Mozna si jeste vzpomenes....obcas je tahle vec venku videt:-))))
Já myslím že do klasické krabice na kolo nevleze, hlavně kvůli délce. Do vaku nevleze ani omylem. Takže až příště poletím, budu muset vzít 2 krabice a udělat z nich jednu, aby tam leho vlezlo.
Do vaku vleze, ale musíš mít na to ležáka dělanýho....
Na druhou stranu, když je průvodčí drsná, a řekne:" když ty kola nebudou viset, tak nikam nejedete!" Tak ty naše 4 kola visely v rychlíku v do pěti minut a ani jsme z nich nestačili nic sundat, kromě Cévova předního kola.
Ještě bych se chtěl zeptat,jestli nemáš zkušenosti s opěrkou hlavy,jak ji inzerujou u Azbu,jestli jako je príma ji mít nebo to je zbytečnost...
Zkus si ji udělat sám: http://www.rodinne-domy.info/leho/operka.html
Já mám opěrku na Azub 4 i na Azub Max. Přestože firma Azub prezentuje na svých stránkách, že je opěrka vhodnější/lepší pouze do pozice umístění jezdce spíše do lehu, já ji mohu doporučit i do sedu. Sám ji mám ovšem podloženou - vzadu mezi ní a sedadlo jsem dal cca. 30 mm podložky, protože jinak by mi tlačila hlavu někam nepříjemně do předklonu - navíc ji mám posunutou výškově až dolu nadoraz na sedlo tak, abych mohl mít jakoukoli helmu a opírám si tak o ní ne přímo hlavu ale spíše krk/zátylek, ale to mi vyhovuje. A ještě na ní mám přidělán držák na lahev:
http://martiste.rajce.idnes.cz/operka_hlavy...
Zvažoval jsem i madlo na tlačení kola s umístěním ve stejné oblasti ( mám spodní řízení), ale k tomu, abych to nějak vtipně skloubil a zrealizoval, jsem se ještě nedostal. Možná letos přes svátky a na jaře by mohla bát madla již na obou leho.:-)
Vlak: nevím, nikdy jsem to s lehokolem nedělal.
Schody: není problém, je několik způsobů jak to nosit (za sedačku, za spodní řídítka, když jdeš hodně pater tak i vzhůru nohama sedačkou na rameni).
Na těžko: na to jsou Azuby svořené a zvládají to perfektně.
Schod: směrem dolů prakticky cokoliv (s Azubem 4 mám vyzkoušeno 35cm). Nahoru je to horší, ale i s 20" kolem celkem v pohodě. Běžné obrubníky chodníků jdou vyjet jedeš-li kolmo k nim. Stačí si jen vybudovat časem odhad na správnou rychlost a správný moment šlápnutí na pedál a vyjedeš 15cm. S 26" kolem ještě víc. Polní a lesní cesty jdou jet prakticky jakoukoliv rychlostí, zpomalit se musí jen jsou-li velké volné šutry (D>10cm) a nebo kluzký šikmý povrch atd. Běžná suchá polňačka je na Azubu pohodlná při jakékoliv rychlosti. Slyšíš kolo rachotit, cítíš nějaké vibrace, ale to je tak asi všechno.
Dlouhodobé pohodlí: Jakmile si časem najdeš svou ideální polohu, neexistuje doba, po které by kolo přestalo být pohodlné. Žádná část těla si nebude stěžovat krom únavy svalů na nohou. Dokud jsem nezkusil první 24 hodinovku tak jsem tomu nechtěl věřit, ale je to tak. Jediné co tě může donutit z toho slézt je když svaly prostě odmítnou dál pracovat, jinak se ti z toho nechce dolů.
já to taky s žádným kolem nikdy nedělal, kdo už jo????
Jednoho Skota odsoudili za sex s jízním kolem. Takže to jde :-)
No ja uz dva roky rikam, ze ziju v jinem svete:-)))
Ty máš plány skoro do puntíku stejný jako já. Na tuhle diskusi lezu už dobrýho půl roku. Když jsem tady byl poprve a pročet jsem si nejzákladnější příspěvky, byl jsem téměř rozhodnutej, že to musim mít. Všichni si samozřejmě o mě myslí svoje, radí, ať si raději koupim normální kolo, ale když čtu zkušenosti typu "začátky byly těžký, ale teď mi moje klasický kolo akorát překáží ve sklepě a od chvíle co mám leho jsem na něj nesednul" mně prostě utvrzují v tom, že na těch leháčích fakt něco bude. Taky nemám možnost postavit si vlastní (k tomu mně chybí snad všechno, včetně potřebnejch znalostí), takže taky pokukuju po Azubech - s mojí skoro dvoumetrovou vejškou zatím mířím na MAXe. Počítám, že jestli se k tomu fakt odhodlám, tak bych ho objednal někdy v březnu 2009. Co ty? Máš stanovenej taky nějakej termín, případně vyhlidnutej konkrétní model?:-)
Safra,model moc vyhlídnutej nemám,ale nejspíš budu chtit 26" obě kola,a datum taky nevím ale chci chytnout začátek příští sezony takže nejdýl od dubna abych už jezdil.Ke konci sezony už chci bejt zajetej a vydat se ku pobřeží Baltu-Nisa,Odra a pak podél pobřeží do Gdaňsku,a pak jak zbyde čas ale nejspíš vlakem směr Čechy...
Tak to máš velkolepý plány, mně bude bohatě stačit projíždění po blízkym okolí:)
Tyto jak říkáš velkolepé plány,jsou pro mě neuvěřitelně silným hnacím motorem kupředu.Jinak by mi muj běžný život hrozně zešedivěl.Člověk když nemá žadný plány ani nic na co by se hrozně těšil tak bude postupně chřadnout a budou ho ubíjet problémy a stereotypy všedního života. :-)
Napsal jsi to přesně tak jak to cítím i já. Dávám si cíle o kterých vím že je budu moct realizovat, ale když se o nich zmíním třeba v práci, tak jsem za blázna na kole. Prostě člověku který seděl na kole naposled v dětství, připadá nemožné ujet za měsíční dovolenou 3 000 km. Při tom denní průměr 100 km na asfaltu není žádný supervýkon, vůbec ne na lehokole a už vůbec ne na lehotříkolce. :-)
Někde jsem tu zachytil diskuse nad dodacími lhůtami Azubu, raději se informuj, jestli na příští sezónu už není pozdě.
SAFRA,nestraš!No dobře já tam v nejbližší době zavolám a informuju se,GLUNK!! :-)
No tak k volání a dotazu na dodací lhůty jsem se zatím neodhodlal, zatím jsem si jen nechal poslat ceník, ale mohl byses pak pls podělit o získaný poznatky, kdybys něco zjistil?:-)
Myslim, ze na ty dodaci lhuty tu nadaval jeden clovek - na to, ze to trvalo mesic (podle reakce Azubu se myslim cekalo na ramy). Coz me osobne neprijde na vicemene zakazkovou vyrobu tak moc. Ja vzal lonsky model 5 a za tyden a neco byl doma.
Dopravu vlakem s lehokolem jsem realizoval jen v lokálkách uzpůsobených na přepravu kočárku v prostoru u automatu na jízdenky a to pouze s lehkým lehokolem s horním řízením. Nikdy mi nebylo jasné, jak bych tam cpal do té výšky kolo se spodním řízením do tak úzkých dveří a hlavně, jak bych se tam vevnitř popral s ním a s prostorem tak, aby samo stálo - to mi dodnes zůstává utajeno - leda bych ta řídítka otočil vertikálně. Do schodů jsem tahal svého času taky jen horní řízení a to docela šlo. Se spodním si to opět představuji jako podstatně komplikovanější, obzvláště, pokud ti na každém patře přímo u východu ze schodiště stojí v cestě nějakej obří botník nebo obří kytky na mezipatrech, jak bývá dobrým zvykem sousedů. Kolo jsem měl v chodbě bytu hned za dveřmi a tchýně tomu říkala "past na zloděje" - prý, že se do toho každý zloděj zamotá, hned jak vleze dovnitř.:-) Jak již psali jiní, jsou lehokola uzpůsobená na dlouhé trasy a na těžko, ale pro tu cestu na těžko bych volil lepší zadní tlumič( nastavitelný). Obrubníky zásadně nevyjíždím, bo se mám rád a mám rád i své kosti. Radši popojedu pár metrů a najdu nájezd na chodník a je to.:-)
Dosel jsem se podival, kdyz spodni rizeni otocim na doraz, tak na jedne strane stranove neprecniva sedacku vubec, na druhe asi o 20cm
> Do schodů jsem tahal svého času taky jen horní
> řízení a to docela šlo. Se spodním si to opět
> představuji jako podstatně komplikovanější,
já jsem párkrát vezl azuba maxe se spodním vlakem, z toho jednou naloženého brašnami, které jsem nesundával a zrovna tento případ byl v obyčejném starém rychlíkovém vagónu a na tom představku (nebo jak tomu říkají) tam bylo spolu s dalším naloženým kolem. Chodit skrz vlak sice nešlo (jeli jsme jen jednu zastávku - ze zdravotních důvodů), ale vešlo se to a nakládání taky nebyl zas takovej problém. Stejně tak není problém toto kolo pověsit na vertikální háky pro přepravu kol jako spoluzavazadel ve vlacích (samozřejmě bez brašen, jinak by se hák asi urval:-) ). Do schodů s tímto kolem taky chodím celkem běžně takže nevidím problém.
Obrubníky taky nevyhledávám, ale pokud není jiná možnost, tak radši vyjedu než že bych slézal z kola:-)
Já sem letos frčel Prndolínem a s kolem to byl docela BOJ:-) chodbička dost úzká ale průvodčí mi pomohl,nic sem nesundával a hák se neutrhl,což mě překvapilo,když to bylo Pendolíno:-)Jen sem se bál aby se mi z ráfku neudělalo vajíčko....
K tem dopravam vlakem , autobusem a letadlem: Je to jako s kazdym jinym kolem. Je treba se vzdy zeptat v letecke spolecnosti, jestli to jde a za jakych podminek, jak velka ma byt krabice atd. Asi je lepsi nerikat, ze v tom bude neco zvlastniho. S lehokolem jsem jeste nikdy neletel, ale pokud na to prijde, jsem schopen jej rozlozit do jeste mensi krabice nez na klasicke kolo. Sice to pak treba dve tri hodky trva, nez jej slozim, ale to je pri podobnych cestach jedno.
S lezatym tandemem jsme jeli autobusem do Recka. Katev Travel. Byl rozdelan na cimpr campr, sarkofag byl dlouhy pres dva metry a tezke to bylo jak slak. Hlavne, kdyz jsem to nosil po sofijskem nadrazi tam a zpet. Ale vzali. Pak jsme take absolvovali cestu s tandemem a vozikem z Krymu do Uzhorodu vlakem. Ctyri obrovska zavazadla. Tandem a vozik byly rozdelany ne na cimpr campr, ale doslova do sroubku. Montaz pak zabrala skoro 8 hodin, ale bylo to vklidu. Proste to patri k cestovani.
Ve vlaku jsem nikdy porblem nemel, a to dokonce ani s tandemem. V tomto nevidim problem.
Brona letos letel na Island s Greenspeed GTO. Cestou tam jej mel v krabici na trikolku, se kterou je posilame do zahr. Velikost cca metr na metr na sedesat cisel. Po ceste zpatky uz jen zabalenou v igelitu... Taky pohoda.
Takze v tom nevidim problem.
Nemyslím si, že dovolenkovým snem lehokolisty jedoucího/letícího do ciziny je dělat při každé přepravě leha jinak než po vlastní ose, jeho kompletní rozborku a sborku (navíc několikahodinovou) někde na nádraží či na letišti nebo v hotelu.:-)))) Já tak shodit sedadlo a sundat v nejnutnějším případě přední kolo. Tot´vše.
pokud jedeš někam na měsíc a víc a cesta tím busem ti ušetří třeba i několik týdnů na kole známou nebo nudnou krajinou (nebo prostě na to nemáš čas), rád strávíš několik hodin demontáží a montáží kola:-)
Možná... snad jak jsem psal níže, ale já bych raději zvolil takového přepravce, který mi umožní přepravit kolo s rozumným dopadem na mé pohodlí během takovéto dovolené. A bohužel za toto pohodlí nemohu - tedy ve svém případě - považovat kompletní rozebrání a následné složení kola. Ale myslím, že i zakladatel tohoto vlákna měl jistě na mysli běžně užívanou přepravu jako u klasických kol a ne takovýto extrém. Takže v podstatě debata tato je jistě i z jeho pohledu o ničem.:-)
a co když takový dopravce neexistuje?:-)
Ono rozebrané kolo zabalené kompaktně do nějaké krabice je taky určitě méně zranitelné, pokud s ním bude v hromadě ostatních zavazadel hrubě zacházeno, takže to je taky důvod tomu těch pár hodin věnovat. Já osobně takovouto zkušenost za sebou nemám (kolo jsem přepravoval jen vlakama v rámci ČR a jednou na přívěsu na cca 30 bicyklů do Norska a zpět - vcelku), ale zcela chápu, že při nějaké delší cestě je pár hodin montování kola zanedbatelný detail oproti tomu hledat způsob, jak ho někam dopravit nerozebrané. Pokud je pro tebe ale "delší cesta" pár dní na tandemu po ČR, pak logicky asi nevíš, o čem mluvím.
Dopravců je tolik, že domluvit se s nějakým, aby Ti to vyhovovalo i za třeba podmínky patřičného příplatku, je snad většinou možné. Alespoň v našem případě to tehdy možné bylo bez problémů..... Nevím, co Ti mám na to další říci:
Pro někoho je "delší cesta" 15000 km a pro někoho 1000 km. Občas mi tady ty lehokolové diskuze přípomínají diskuzi typu vzájemných rozhovorů jedné babičky mého příbuzného, která VŽDY, když něco řekl a měl na něco svůj vlastní názor, tak mu řekla: " Už ti bylo 60sát??? ...Ještě ne! Tak vidíš, čemu ty můžeš rozumět, radši mlč!" :-)))
rozdíl ve vnímání pojmu "dlouhá cesta" tu nepíšu proto, že bych se chtěl nad tebe nějak povyšovat nebo něco, tos mě špatně pochopil. Já sám jsem kolo taky nikdy nemusel rozebírat. Pokud si však někdo chce vzít kolo vlakem na Bajkal, letadlem do Chile nebo třeba busem do Londýna, tak zjistí, že buď jiná možnost než kolo více či méně rozebrat neexistuje nebo by byla neúměrně drahá (ne každý si může dovolit/chce si zaplatit zvláštní vagón ve vlaku nebo nákladní aerotaxi, nicméně uznávám, že ta možnost tu skutečně je skoro vždy (tedy jak říkáš "Dopravců je tolik, že domluvit se s nějakým, aby Ti to vyhovovalo i za třeba podmínky patřičného příplatku, je snad většinou možné"). Někdo ale rád za ty ušetřené desetitisíce korun stráví hodinu montáží kola.
A už toho nechme: smysl dotazu, jestli se lehokolo dá zabalit do malé krabice pro cestování např. letadlem byl jestli to jde nebo nejde (tedy jestli se dá s touto možností v některých, byť často extrémních případech při plánování cesty počítat), takže hádat se o to, že to v některých případech (např. při cestování po ČR) není třeba, je poněkud mimo mísu. Howgh.
Dovolenkovým snem to určitě není, ale stačí jen trochu chtít někam dojet a něco pro to obětovat, což asi není tvůj případ.
Pořídil jsem si lehokolo, abych sobě zvýšil pohodlí při cestování nejen na kole ale i s kolem. Ne na to, abych ho neustále rozebíral do šroubku při přepravě kamkoli s ním i jeho. Ty snad takto činíš sobě blahem při svém cestování např. na lehosrazy??? Pokud vím, jezdíš vždy po své vlastní ose - tedy bez rozborky a sborky.:-)
Na kole snad jezdím hlavně proto, abych přitom odpočinul, ne abych něco ještě obětoval. Ve svém životě musí člověk přinést spoustu jiných a důležitějších obětí a tak nevím, proč bych měl obětovat - snad kromě příslušného času a financí( bez čehož to prostě nejde, že?) - svému hobby ještě své nervy a lopotu. Rohodně to nebude dřina, takové skládání kola šest hodin na dovolené absolvované i dvakrát až třikrát :-))). To by mě to hoby a podobná dovolená brzy přestalo/-a bavit:-( Při naší cestě napříč republikou na tandemu v roce 2003 jsem na kole přehazoval všehovšudy píchlou duši a sjetý plášt, dále pak přehodil ulomený stojánek. Pak už jsem kolo - bohužel - jen v závěru cesty hodil s popraskanými dráty zadního kola na káru a hurá domů. Přesto to byla skvělá dovolená. Stačilo si naplánovat a správně domluvit dopravu a i nepříliš skladný dlouhý tandem s bágly jsem převezl autobusem bez jakékoli rozborky a sborky v uličce mezi sedadly.:-) Ale pokud to někdo má jako koníčka - myslím to rozebírání - tak snad možná pro něj je to přímo nezbytnost a dovolená bez toho by nebyla prostě pro takového cyklistu kompletní. Potom však, proti gustu žádný dišputát!:-) Ale já zde hovořil - myslím - o té většině běžných cyklistů, kteří na kole jezdí, používají ho prostě k přepravě a zábavě a umějí zalepit duši či seřídit přehazku a to jim k jejich štěstí a pohodě na kole naprosto stačí. Prostě kompletní demontáž všech komponetů z kola je pro ně jaksi z říše snů - možná i nočních můr.:-)
Tak to jsem asi divný....mě to rozebírání leha do vaku a opětovná montáž baví....ale jsou i tací, co lehokola nemontují, ale (považte!) na nich jezdí...a leští...
Blahopřeji a současně skutečně upřímně obdivuji!:-)... Koukám, podle počtu hlasů ve výše uvedených příspěvcích, zůstávám zřejmě opět tím "zabržděným", kterého montování unavuje a činí tak maximálně, když kolo zakoupí nové a poskládá jej dohoromady, aby mohl vyjet. A co se týče druhé části Tvého příspěvku, předpokládám, že je to narážka na má fota na rajčeti, kde jsem chtěl kolegům ukázat (čistě pro inspiraci) např. mé umístění opěrky hlavy AZUB a chráničů rukou tak, jak jsem si to uzpůsobil prostě sobě a přitom tady kdosi nadhodil, že to mám nějaký "naleštěný". PROTO BYCH ZDE RÁD JEŠTĚ JEDNOU NAPSAL, ŽE KOLO NA TĚCHTO FOTOGRAFIÍCH BYLO STARÉ 5 MĚSÍCŮ A V PROVOZU ZHRUBA JEDEN MĚSÍC. A TEHDY JSEM POŘÍDIL I TATO FOTA - PRO DOKUMENTACI V PŘÍPADĚ KRÁDEŽE. I tak bych se tady kohokoli nerad zde dotkl tím, že si dovolím mít kolo v cajku/ pěkné i třeba po deseti letech. Konec konců je to i trochu moje vizitka - jako cyklisty - a takové kolo dělá i výrobci jistě lepší reklamu než rozvrzaný vyjetý krám (vzbuzuje přinejmenším patřičný dojem trvanlivosti:-))) ).....Já zase nemiluji cyklisty, kteří sice najedou ročně 10 000 km ale přitom se často opírají do pedálů orezlého kola, na kterém si neumějí namazat ani skřípající řetěz.:-( Závidím těm ( a to prosím ve vší slušnosti), kteří si se svou těles. konstitucí mohou dovolit jet někam 3000 km na kole. Bohužel mně nebyl tento často geneticky podmíněný fyzický potenciál vložen do vínku - právě naopak - a tak se musím spokojit s drobným a mně dostupným koláčkem ujetých km a na svých cestách prostě plánovat tak, abych to fyzicky ustál. Odtud tedy i má nechut´ k 6-ti hodinovým montážím čehokoli na dovolené, kam si obvykle jede člověk mého ražení odpočinout a především načerpat síly:-)
... se ti divím. Když byla Mk.2 nová, tak´s ji oprašoval a opečovával a ani teďnejsi šmudla, jezdící na zasviněném kole ...
Dobrý a ještě lepší den!
8-)
Tak to jsem na tom stejně jako Martis...dvojku jsi viděl na fotkách hned po laku a sestavení...pak jsem ji radši moc nemyl, abych lak neoloupal když mě dal tolik práce...jinak na jaře bude i č.3, hodně podobné dvojce, ale samozřejmě lepší a lehčí...možná...8-10 května ji chci pokřtít vodou z Dunaje na dunajské cyklostezce...
dovolenkovým snem to asi není. Mým už vůbec ne, ale když není zbytí, tak proč ne. Já jsem z azkušenosti s jakýmkoli cestováním vděčný. I za tyhle. Prostě teď vím, že to jde kdyžtak takhle.
Je sice dost fajn, když to dělat nemusím, ale už několikrát jsem řešil situaci, kdy jsem kolo potřeboval přepravit a nešlo to nijak rozumně. Např při cestě do Luxu. Našel jsem si mnoho Autobusových společností a cestovních kanceláří, které jezdily do Čech někde do 100km od Lucemburgu, ale ani jedna společnost mi vstříc nevyšla a buď nechtěla kolo přepravit vůbec nebo ne kolo, které vypadá trochu jinak. Mximum vstřícnosti jedné bylo, že když tam dorazím a oni zrovna nebudou mít moc lidí, tak mě vezmou. A když budou mít obsano dost, tak mě tam nechají stát. Logicky mě tahle nejistá varibnata fakt nebrala. Jediná slušná možnost tedy byl vlak z Kolína nad Rýnem a když jsem nechtěl odjet od Vaška s Pavlínkou o dva dny dříve, musel jsem kolo rozebrat. Ono totiž do třídvéřového auta nacpat dovnitř lehokolo s brašnama, čtyři dospělý lidi a psa fakt jinak nejde. I takhle to bylo dost dobrý puzzle. Ale samozřejmě jsem to dělat nemusel. Nemusel jsem vůbec jet nebo prostě najít jinou variantu. AL ejá jet chtěl. Neměl jsem tolik dovolené, abych to dojel i zpět a chtěl jsem zůstat u Vaška s Pavlínkou co nejdýl a za jejich nabídku odvozu autem, jsem hodně vděčný.
Chci tím říct, že prostě občas musím volit a někdy je pro mne důležitější se někam dostat než dostat se tam co nejpohodlněji. I když primárně jsem dost línej a rozebírat kolo mě fakt nebaví a dělám to jen nerad. Pokud je možnost ot nedělat, tak to uvítám s nadšením, ale pokud je možnost se tam kam chci dostat, když to rozeberu a pak zase složím, tak je pro mne dobré vědět, že to jde a je potom na mě posoudit, jak moc se tam dostat chci nebo ne.
OK! Alle já bych přeci jen raději kolo přepravil na nosiči auta než bych se ho snažil nacpat dovnitř rozebrané. Ale třeba to auto nemělo nosič....prostě nechme toho. Prostě kdo chce, at´si kolo rozebírá (já to tedy nikdy nebudu:-) ), jiný at´si hledá klidně další možnosti přepravy....
kdyby to šlo, tak já taky:o)) Ale na třídvéřový auto je to snosičem vždycky trochu blbý a prostě nebyl k dispozici.
Taky jsem hledal další možnosti, ale prostě nenašel....
A nakonec to puzzle byla s Vaškem docela zábava. Vejde se? Nevejde se? Co všechno ještě budeme muset sundat, aby se věšlo? :o)))))
Ale jinak já jsem línej kolo i mejt natož rozebírat:o)))))
Nesouhlasim - jiny nazor.
Tož mi to nedá a přidám jednu vzpomínku. Evině jsem pomáhal dát Natrixe do Student Agency busu Brno - Amsterdam. Oficiálně Student Agency kola nepřepravuje. Když jsme dojeli ke Grandu na dvou lehokolech, tvářili se tam někteří divně. Její kolo jsme rozebrali částečně (zadní kolo, sedlo, nosič a řídítka šly dolů), všechny části jsme naskládali na sebe (proložený pár hadříkama) a zabalili trochou folie. Vznikl neforemný balík s maximálními rozměry asi 110x110x25cm (odhadem). Špinavé části jako řetěz byly pod folií.
A teď ta dobrá část: řidič autobusu velice ochotně pomohl balík uložit do zavazadlového prostoru a neměl s tím ani sebemenší problém. A celé to rozebrání trvalo snad dvacet minut nebo tak nějak a bylo provedeno pouze kompaktním cyklonářadím.
Záleží asi na konkrétním kole a typu transportu, ale nějaké pětihodinové sestavování už bych považoval za šílený extrém (nemluvím o tandemech s vozíky). Lehokolo by mělo jít drasticky zmenšit během půl hodiny a stejně rychle složit zpět.
Souhlasím s tebou, u maxe kola a sedlo se snad ani nemusí počítat, to jde samo, horní řízení - představec se sklopí, dva šrouby na sundání řidítek, snad jedině kdyby nebylo zbytí a sundávala se přední vidlice, to by byla otrava, jinak to nevidím nijak drasticky.
Pokud jedu ve dvou lidech s autem, tak radsi dám horské kolo a maxe dovnitř, kvůli spotřebě.
Cyklobusy z Hradce Králové do Orlických hor bezproblému.
Jinak ve vlaku jsem nikdy neměl problém, snad jen ve spěšňáku je ta plošinka o kousek kratší, musel jsem být u kola a před každou stanicí šibovat podle výstupu v pravo nebo vlevo.
Nejhorší zkušenost s dráhami - souprava Regionova, kde se cyklisti dělí o prostor s kočárky, a protože jsou tam sklopné sedačky, tak lidi velice neochotně uvolňují prostor určený pro kola. A pokud jede větší skupinka než dva, tak je to občas loterie. Osvědčilo se nám na společné Tour de Bier de Vysočina, kdy nás jelo asi 20, domluvit si dodávku, co nám převezla kola na místo. To už je ale od původního tématu trochu dál.
trošku mimo....zajímavý název tý akce u nás na Vysočině...nebude se opakovat v r. 2009? Klidně bych se přidal...
SA kola přepravuje. Zkušenost z letošního léta. Kolo musí být (oficiálně) v krabici. Tak jsem je taky měl a nebyl žádný problém.
Tak to co jsem já slyšel bylo asi ohledně kol nezabalených, v pojízdném stavu, jako se dávají třeba do vlaku.
Bylo by dost pofidérní nepřepravovat kola ani v krabici, jakmile je to v krabici, tak jim přece může být jedno, co je uvnitř krabice.
Že přeprava lehokola autobusem někde funguje je vidět na tomto videu a dokonce i bez rozebírání.
http://cz.youtube.com/watch?v=3nHcQL4yCUs
Při svých cestách do zahraničí - letadlem, jsem vždy kolo rozebíral. Jednou jsem ho vezl v krabici a podruhé ve vaku. Byl to sice horák a ne leháč, ale kromě toho že budu muset upravit krabici, tak v tom nevidím rozdíl. Není pravda, že by se kolo muselo rozebrat do šroubku. Prostě se jen rozeberou ty části, které přesahují rozměr krabice. Když to přeženu, tak je to asi hodina práce. Neobtěžuje mě to a ta námaha mi za ten měsíc pohodlného ježdění stojí.
Ale je fakt, že jsem si kolo stavěl sám a tak mi jeho složení a rozložení nedělá problémy.
Můžu se zeptat jestli někdo z vás nemá na leháči Sram dual drive?Jaké s tím máte zkušenosti?
Má ho spousta lecyklistů, tak jsem se nechal zlákat i já. Mám ho půl roku a cca 4500km. Funguje, co k tomu dodat? Pokud dáš dopředu ještě trojtalíř, získáš obrovský rozsah převodů. Mě celkem stačí jeden převodník 36 zubů. Jako výhodu někdo uvádí možnost řadit během stání, což ale využiješ jen minimálně, pokud se naučíš včas předem podřadit.
Moje nadšení z převodovek opadlo, jedinou jakou bych si bez váhání koupil je NuVinci, jen kdyby měla tak aspoň o polovinu větší rozsah...
Já nevím s tím trojtalířem. U Rohloffa je v parametrech určen minimální převod na řetězu a pohybuje se někde mezi 2,35-2,50 podle "hmotnosti cyklisty". Takže třeba pro 100 kg cyklistu a trojtác s 42/34/24 zuby lze v případě záměny standardního 16 zubého pastorku za 13 zubů využít jen převodníky 42 a 34, 24zubý převodník použít nelze vůbec.
Jde o to, abys převodce příliš neubližoval.
a to by mě právě zajímalo, jestli i na lehátku je potřeba brát ten limit tak přísně.
Z logiky věci v tom není rozdíl. Jde o maximální moment na vstupním hřídeli, na který je dimenzováno ozubení v převodovce. Ten je úměrný hmotnosti cyklisty a převodu na převodníku. Pokud je kolo navíc těžší, nebo veze náklad (což může být u lehokola ještě pravděpodobnější než u klasiky) pak by omezení převodu mělo být dodrženo tím spíš.
jenze cyklista na klasice se muze na pedal postavit celou svou vahou, na gauci takovou paku nevyvines.
Na leháči vyvineš mnohem větší sílu než je váha cyklisty. Bylo to tady řečeno už mnohokrát.
na klasice s nášlapama taky
zapřeš se o pedál a o řidítka (což na ležáku samozřejmě můžeš většinou udělat taky, kromě toho je tam ta sedačka, ale podle mě se zapírání o sedačku z hlediska vyvinutelné síly trochu přeceňuje - jiná věc je to, že si snáz zničíš klouby, protože zabírají plnou silou ve více ohnuté poloze, než na klasice vestoje - zajímavé by bylo srovnávací měření nějakým siloměrem či momentoměrem).
Je třeba rozlišovat, jestli jde o bezpečnost proti ulomení zubu v převodovce (spurt), nebo proti otlačení dlouhodobým nepřiměřeným tlakem v záběru (stoupání do sedla v Alpách). Jízda ze sedla je zpravidla na těžší převod než frekvenční jízda v sedle. Jízda ze sedla je proto rychlejší, ale odpor stoupání je na rychlosti nezávislý, proto bude v převodovce zpravidla stejný vstupní moment. Pouze otáčky a tím i výkon budou vyšší. Myslím, že ta hmotnost cyklisty se uvažuje především jako míra odporu ze stoupání, bez ohledu na pozici cyklisty. Razantní sešlápnutí pedálů ze sedla, např. při spurtu zatíží převodovku na klasice rozhodně více, ale to je pouze krátkodobé, na otlačení se to neprojeví a bezpečnost proti ulomení, která by tady hrála roli je beztak dostatečná.
Zatim funguje (ale to by bylo trosku brzy, aby uz nefungoval ;)
Ne vazne, ze to radi ve stoje je prijemne, kdyz pred zastavenim treba na krizovatce zapomenu preradit.
Jako nevyhodu bych naopak videl, ze to nema rychloupinak, ale klasicke matky (priznavam, ze odpovidajici klic na vozeni s sebou jsem jeste nekoupil ;).
naprostá spokojenost tuším pět let. Loni jsem ho touhle dobou vyměnil za Rohloff a namontoval na druhý kolo, kde fachá dál. Najeto cca 20.000 km bez jakékoli údržby.
Že to utrhneš nebo tak se neboj, to spíš a daleko dřív urveš přehazovačku... Vyčnívá to asi tak jako klasický rychloupínák...
Jo a jezdím všude, takže to, že by to bylo jen na trekové kolo, jak někdo psal, toho se neboj. Jezdím jako prase a fakt všude.
Je to po všech stránkách lepší a spolehlivější než přesmykač a trojtalíř, který tím nahradíš.
Sramu s Dual Drivem bych se nebál. Mám ho na třech ležácích a jezdím s ním bez problémů všude -v lese jako po silnici. Co jsem u něj ovšem k mé nelibosti zaznamenal - to jsou drobné vůle v náboji, které se u běžného rychloupínáku nevyskytují.Ze třech Dualů ji mám na dvou, přičemž ani v AZUBu si s tím nevědí moc rady - co se opravy týče......Co se týče vyčnívání Dualu do strany - je to nesmysl. Nevyčnívá to víc než běžná přehazovačka. Navíc i u Dual Drivu se dá po drobné úpravě použít chránič přehazky, který převyšuje i řadící box - takže ho tak chrání - a bez problémů mám z druhé strany ještě závěsný čep na přívěsný vozík.(viz fota v odkazu níže)
http://martiste.rajce.idnes.cz/AZUB_se_SRAM...
Ten čep se ale nedá použít při současném použití stávajícího držáku na stojánek od AZUBu, který je přidělán tamtéž. V tomto vidím obrovskou technolog.vadu toho držáku stojánku. Na to, že Azub prodává a vyrábí i přívěsné vozíky, zapomenout na toto při tvorbě držáku stojánku na svých lehokolech?!?!?!OU-OU-OU!!!...I mistr tesař se zde silně ut´al...
Jo a ještě abych se doplnil! Na těch fotech je vidět i to, že to kombinuji s trojtácem vpředu. Je to naprosto skvělé - spousta řadících variant - mohu vřele doporučit!!!A k tomu řazení na místě - kdo jednou okusí - už nechce jinak - Sram Dual Drive!:-)))
Tandem Brnobentu má dva a fungují bezchybně, ale zatím nemají moc najeto (do tří tisíc, řekl bych). Montovali jsme je poprvé v životě a snad dokonce bez návodu, seřízení bylo extrémně snadné a nepotřebovalo doladit nikdy. Myslím ani přehazky se nikdy neseřizovaly podruhé.
Řazení na místě se může hodit i člověku zvyklému podřazovat. Třeba když se rozhodneš nepřejet psa co ti vlezl do cesty a prudce zastavíš z cestovní rychlosti bez řazení. Ale nepotřebuješ to často.
Jedna drobnost co tu myslím nikdo nezmiňoval: když kolo sundaváš, odpojíš tu plastovou věcičku s bowdenem od osy kola a zůstane tam vyčnívat malinký stavěcí táhlo. Někdo (Jurimír?) jednou měl problém, že demontované kolo mu spadlo a táhlo se zlomilo - pojedeš na nejmenší talíř až do výměny táhla. Je proto dobrý po odpojení řazení hned táhlo vyšroubovat (jde to lehce) a odložit bokem, pak teprv povolit matice a vyndat kolo z vidle. Celá tahle demontáž kola je lehce složitější než prosté zadní kolo s přehazkou a rychloupínákem. Spolu s drobně menší účinností převodovky jsou to podle mě jediné nevýhody Dual Drivu - nelíbí se závodníkům a oprava defektu trvá o minutu dýl. Jinak je to super.
Tak už ho konečně mám!A sem z něho naprosto nadšený,fakt super pohodlí a paráda!mám za sebou prvních asi 30km a zatím žádná skepse.Taky mě už potkali první reakce běžných lidí a musim říct že sem se tak dlouho nenasmál.:-)
Vitej do klubu :)
Taky jsem vcera poprve po zime (novorocni vyjizdku nepocitam) vyjel a z toho, co jsem zaslechl jeden tatinek ratolestem zasvecene vysvetloval, ze to je ten lezakista a pak cestou zpatky zase jine deti na maminku: Mamii podivej, to je pekny kolo! Ale uz si docela zvykam ;)
Počkej na první větší kopec :-)
kopce už mám taky za sebou,a pořad nic:-) Ja i na normalním kole jezdim na lehky převod do kopce abych nemusel jít ze sedla,protože většinou když to udělám tak se pak uženu,pokud naražíš na toto..:-)
Já už jsem to psal dříve, ale první jízda asi 18 km z práce domů, přes kopec mě úplně dostala. Je to jen kousek, takový prudší výšvih, ale musel jsem slézt a tlačit. Nebyl jsem prostě schopen to vyjet bez toho, abych sebou nešlehl o zem. Podruhé už jsem to vyjel a dnes to vyjíždím celkem v pohodě, ale ten první pocit té bezmoci, to nezapomenu.
Právě z toho jsem měl strach a raději rovnou koupil lehotříkolku. Teď si do kopce šmrdolím nějakých 2,5 km/h, doufám že se zlepším až posílím ty správné svaly. :-)
Já mám z té tříkolky takové smíšené pocity(ale to jsem měl z leháče na začátku taky). Líbí se mi, to jo, ale jezdím natěžko po lesích a taky létám do zahraničí a myslím, že složit tříkolku do krabice je horší než leháče. Viděl bych ji tak pro ženu, ale na to je zase dost drahá.
Rozhodoval jsem se mezi lehokolem a lehotříkolkou docela dlouho. Porovnával pozitiva a negativa, až mi nakonec pro mou maličkost vyšla nejlépe ta lehotříkolka. Každý jsme jiný a proto každý preferujeme něco jiného a to je dobře, pak je ten svět různorodý a tím i krásný. :-)
Ještě se mi ted nedávno stala taková věc,vezl sem leho autem,a kvuli tomu mě stopl policajt.A že se mu pry nelíbí že mam kolo v autě a že patří na střechu!Tak sem mu vysvětloval že to není běžný kolo a že na střechu do stojanu nejde,pak teda řekl že to nechá ale příště to nechce vidět,tak mi dal aspon pokutu za starou lekarničku.Stalo se vám to někdy?Nebo prostě jen tak prudil?Jaký je váš názor?Jen podotýkám že sem měl sklopenou i přední sedačku a kolo natažený skoro až k palubní desce,neb bohužel combíka nemám...
Mě stavěli v noci, když jsem kolo tlačil domů - mysleli si, že jsem ho někde ukrad - tedy původně si mysleli, že je to nějaký moped a hledali možná i motor. Pak chtěli taky vidět doklady. Vysvětlil jsem jim, že je to opravdu kolo a doklady mám akorát tak od koupi kousek támhle doma.;-))))) ..tak mě pustili.:-))))) Ale pokutu mi fakt nedali. .-)))))
Jinak nosiče na lehokola se dají normálně sehnat - dokonce i universální nosiče na kola s netradičním tvarem rámu všeho druhu existují nebo se daj jednoduše vyrobit. Já mám třeba tyto a nemusím sundavat krom sedla (kvůli odporu vzduhu) nic.:
http://img3.rajce.idnes.cz/d3/1/1246/1246519...
http://www.allauto.cz/0,301,thule-super-g-807-...
Tak ten druhý odkaz ještě jednou:
http://www.allauto.cz/0,301,thule-super-g-807-...
Asi by stačila jednoduchá otázka, v jakém zákoně je zakázané mít kolo naložené v autě ? Některý policajti jsou fakt totální bezmozci.
však jo, ale pak ti napaří prošlou lékarničku. Srážku s blbcem vždycky odskáčeš.
To ano, ale pak lze na něj podat stížnost za šikanování, neboť když ti neprokázal porušení zákona (nebo jsi ho prostě odpálkoval na jeho neznalost) začal si hledat jinou příčinu jako odplatu a nic na tom nemění fakt, že něco třeba najde (např. tu lékárničku).
Zas takhle v tom stourat nebudu,vic to neresim:-) Jen mě to zarazilo,protože taky nevím o tom že by se to nesmělo,jen sem se chtěl zeptat jestli se vám nestalo něco podobného.Je fakt že lekarnička byla prošlá o 4roky:-) ale to auto sem měl pujčený od rodiču a ty si moc starosti s autem nedělaj,prostě když jezdí je OK když přestane teprv pak je problém který stojí za to řešit:)))
Kolo v autě je náklad a přepravované břemeno, které musí být uložené a upěvněné tak, aby při jízdě nemohlo ohrozit řidiče ani jiné přepravované osoby, především při prudkém vyhábání překážce nebo brzždění, jinak jeho přeprava v autě zakázaná není.
A k té lékárničce, u vás na STK nekontrolují lékárničky? měli by je kontrolovat nemělo by se ti stát abys ji měl propadlou. Vím o dvou lidech co si šli zopakovat technickou kvůli lékárničce.
S policajtama jsem měl jiné kuriózní zážitky, ale tenhle ne. Každopádně byl ten blbec na omylu. Jak už tu někdo psal, tak převážený nálklad musíš zajstit tak, aby nikoho v autě neohrozil při žádném manévru a taky tak, aby neomezoval řidiči výhled z vozidla. To je vše. A jestli je nákkladem kolo nebo něco jiného, na tom nesejde. Měl ses ho zeptat na jméno a zapsat si ho, že tě zastavuje bezdůvodně a jeho nadřízení se to dozví. Tohle jednou zabralo na městský policajty když dlouho nemohli na lehokole najít nic protizákonnýho ale nechtěli mě nechat jet. Tu blbou lékarničku by ti asi ale napařil tak jako tak, potřeboval si na někom léčit komplexy.
Mě se asi před rokem stalo, že jsem ze semaforu na zelenou startoval rychleji než policejí felicie a když mě konečně ve 40km/h dokázali předjet kus za křižovatkou, dostali do zpětnýho zrcátka takovou palbu z těch dynamových světel, že se rozhodli, že je to nějaká doma udělaná motorka a zastavili mě. Techničák přestali vyžadovat až když jsem to zvedl a otočil vzhůru nohama, nikde žádný motor. Pak jsem jim ukázal SON dynamo, což vůbec neznali a líbilo se jim to. Asi spěchali nebo byli v dobré náladě, protože pak mě hned nechali být.
S policajtama mám na lehokole jen příjemné zkušenosti.Dokonce i se železniční stráží
dvakrát ANO, protože Ti pomáhají a ještě TĚ chrání /třeba před agresivními UV paprsky, radiací, protivětrem apod./, jsou to vlastně takoví naši KAMARÁDI. akorát by mohli místo aut nafasovat kola, dvoučlenné hlídky pak TANDEMY
No, ehm... U nás loni (nebo už předloni ?) otevřeli novou služebnu meštáků, velká sláva to byla a hlavně se chlubili, že cajti nafasovali i pár fungl nových kol... Aby snad byli "blíže lidem" nebo jak to tenkrát popsali :-) Za celou tu dobu jsem cajta na kole potkal asi jen 4x. 3x v hostivařském parku a 1x loni bohužel i "v akci", kdy zrovna jeden takový prudil cyklistu na jednom vypečeném místě u nás na cyklotrase. Na jednom mostě, přes který vede, je bohužel časově omezen provoz cyklo, takže v určité hodiny tam platí klasická "cyklisto sesedni...". Kluk tam samozřejmě projížděl zrovna mimo určené hodiny... Přitom ale jel dost pomalu a chodec tam snad zrovna nebyl žádný... Jasně, značka mluví celkem jasně, ale zase mi přijde, že když už se tam cyklo provoz omezil právě kvůli chodcům, tak už policajt mohl trochu přimhouřit oko, když tam žádný v ten moment nebyl...
No, a v dnešní době ? Cyklo-policajta jsem tu nepotkal už pěkně dlouho, natož nějakého pochůzkáře, asi mají důležitější věci na práci... Asi flákání se v Centru Chodov a být nenásilnou prevencí vůči kapsářům :-) Nebo teda spíš :-( Tohle by si mělo zajistit to obchodní centrum ze svých prostředků, a ne že tím bude zaměstnávat policii, o to méně je pak vidět v ulicích :-(
Třeba ty oči mhouřil a ty sis toho jenom nevšim :-)
ale to víš, že jo. v centru Olmíku potkáš občas chodící!!! dvojici měšťáků, na okraji je nevidím jináč než náročně :-)patrolující ve služebním vozidle. zastavit, projít se kousek pěšky a podívat se, co se děje někde mimo hlavní cestu?? ani náhodou, co kdyby za rohem číhalo nějaké nebezpečí. když už vylezou, tak jen proto aby zastavovali řidiče a dávali pokuty nebo nasazovali boty - CELKEM TRAGIKOMICKÁ SLOŽKA STÁTNÍ MOCI S TÉMĚŘ NULOVÝM UŽITKEM.