"Viděl jsi pondělní zprávy na Nově?" zeptal se mě kolega v práci. Né neviděl, proč?" Člověče normálně tam ukazovali kolo bez řetězu, k převodu mělo řemen. Tak dnes jsem ho již viděl a jestli máte zájem tak zhruba v 16-é minutě zpráv je krátký šot. http://archiv.nova.cz/multimedia/televizni...
No je to pěkný, plynulý řazení řemenovým variátorem musí být bezva. Ale řetězy zřejmě ještě nějakou dobu přežijou. U řemenu bych se bál většího vlivu nečistot a nemožnosti opravy na místě.
Prave naopak, s remenem se experimentuje prave pro temer bezudrzbovy provoz a minimalni riziko poskozeni. Jako dalsi varianta se zkousi napr. i pohon kardanovou hrideli.
zkousi? uz nejakou dobu se mestska kola s timto zpusobem pohonu prodavaji. Kardan je spojovan s Nexusem od shimana... napr zde
http://www.citybikes.cz/citybike/?inclVat=1&...
driv tam meli vice modelu, ale nejak to omezili...
Myslíš, že to je použitelné i v "terénu" (mokro, bahno, písek...)? Přecejen ty vroubky na řemenu se nedaj úplně srovnat se zuby na pile. Ale plynulá změna převodu i pod zatížením je lákavá. A snadno by šel udělat automat :o)))
U všech těch "novinek" (neboť vše už tady bylo) bych se bál nárůstu hmotnosti či odporu. Jak snadno se ohne řetěz oproti řemenu, jaké tření je v kardanu. Osobně jsem přemýšlel o kombinaci ozubený řemen + Rohlloff, ale kromě konstrukčních problémů - musel bych sehnat někoho, kdo by to vyrobil - jsem narazil na problém znečištění. Pokud se mi podaří dostat bláto do řetězu, ozubená kola ho svými zuby vytlačí ven. U ozubeného řetězu naopak ho pořádně zalisují do ozubení a zhorší tak jeho funkci.
Ale třeba na městské kolo mě to přijde super, neboť se řemen nemusí mazat.
Co se oprav týče, toho bych se nebál, myslím, že vhodně zvolený řemen musí vydržet vše. I když je třeba citlivý na seřízení "řetězové linky", pár ožvýkaných řemenů už jsem viděl.