Přátelé, potřebuju poradit. Mám 8 měsíců a 2500 km staré kolo Kellys Definite. Jsem zvyklý si při namáhavější jízdě kvůli zádům odpočinout jízdou bez držení řidítek. Občas se mi stávalo (jen při rychlejší jízdě), že se řidítka začaly viklat ze strany na stranu a pomalinku nabíraly na intenzitě tak jsem je musel chytit. Ale nebylo to vždy, fakt jen občas. Dneska jsem jel na kole a pustil řidítka a div jsem nespadl. Hned po upuštění se začaly viklat a intenzitu nabraly velmi rychle. Hned jsem je chytil. Zkusil jsem to později znovu že jsem jen zvolnol ruce, abych se nedržel a šlo to ihned do stejného viklání. To s tím mým zvykem (až na to v nějakou chvíli zapomenu ) daleko nedojedu. Fakt si ale nevím rady, proč se tak děje? V životě jsem jel na spoustě kol a nikdy se nic takového nestalo. Myslel jsem, jestli třeba nemám nějakou osmičku na kole, ale není... Děkuju za odpovědi.
Jináč i teď se to děje pouze při rychlejší jízdě 20 km/h a výš...
Zkusil bych vypustit kolo a potočit plášť nebo to může dělat odrazka v drátech. Pokud tam nějakou máš, zkontroluj, jestli je proti ventilku na opačné straně. Tohle vibrování by mohlo dělat špatné vyvážení.
Zkontrolovat jestli nejsou málo utažené výplety. To vibrování taky dost zhoršuje náklad na zadním nosiči. Taky může být měkký, nebo dokonce prasklý rám... jestli to tvoje kolo má horní rámovou trubku, lze ji sevřít mezi kolena takže když pustíš řidítka tolik to nevibruje.
Pises "tresouci se"- tzn. ze riditka vibruji a tim zpusobuji nemoznost jizdy bez rizeni? Hned o kousek dal totiz pises naopak o jejich "preklapeni", coz je zase jina vec. A dela ti to jenom na tomhle kole? A od zacatku, nebo az ted?
Kdyz neni jasne, na co se ptas, nemuzes cekat nejakou odpoved, co by mohla pomoct.
Ahoj Vašku, děkuju Ti za odpověď, ale nerozumím Ti.
1.Teď jsem si to po sobě četl dvakrát a žádné překlápění nevidím. Ani nevím, jak by se překlápěly - píšu jen že se viklají, nebo nevím jak popsat jev kdy Ti řidítka resp. přední kolo velmi rychle zatáčí vlevo a vpravo.
2. Jestli mi to dělá jen na tomhle kole - v textu píšu: "V životě jsem jel na spoustě kol a nikdy se nic takového nestalo."
3. Ptáš se zda od začátku nebo až teď. I to je tam popsáno. Dříve jen vyjímečně, ale jen lehce nikdy tak silně. Až nyní je to čistě náhle tak drsné.
Takže asi tak. Samozřejmě když si někdo nepřečte popis problému, nemůžu čekat nějakou odpověď, co by mohla pomoct. :-))) malé rýpnutí, ahoj
Mas pravdu, ze to preklapeni jsem tam nasel, i kdyz ho pouzivam prave pro tebou popisovany jev zataceni vlevo a vpravo.Pokud ti jde o vibrace pri urcite rychlosti kola, zkus:
- vuli u hlavoveho slozeni (zabrzdi predni kolo a pohybuj s kole vpred a vzad, s prsty ve spodu hlavoveho slozeni, tj. v miste, kde z nej pod ramem leze vidlice, bys citil pohyb). Reseni- dotahnout, podle druhu halv. slozeni (predpokladam ahead).
- zkus nasadit jiny plast, ev. si od nekoho pujc predni kolo s jinym plastem. Hrubsi vzorky a zvlast v pripade, ze je vyssi tlak v plastich/dusich muzou pri urcite rychlosti vyvolat vibrace, ono to pri nestastnem souctu amplitud vsech ruznych chveni kvuli provoznim a jinym vulim + samotny material dilu kola muze vyvolat vibrace docela silne. Reseni- jiny plast.
- zkus, jestli nemas vuli v naboji predniho kola. Reseni- dotahnout konusy.
Samotnym hlavovym uhlem to byt nemuze, rizeni kola se naopak pri vyssi rychlosti jizdy zklidnuje.
Jestli tomu rozumím tak řidítka kmitají tam a zpátky kolem svých ložisek v hlavovém složení - jako při řízení. Jestli tomu tak je tak bych to označil za dynamickou nestabilitu - přední kolo se vychýlí ale síly ho vrátí zpátky jenže tak rychle že překmitne a celé se to opakuje. Vliv na to má myslím spousta věcí jako je setrvačný moment řidítek, přítomnost nebo nepřítomnost nosičů vepředu (zkrátka jestli je těžiště soustavy kolo+vidlice+řidítka posunuto hodně mimo osu hlavového složení), rychlost otáčení předního kola (+ pravděpodobně nějaké odchylky od centrování) a v neposlední řadě i vzorek přední pneumatiky a její opotřebení. A teď bádej...
Mne se to stává také. Kdysi se mi rozkmitávalo přední kolo dost brutálně nad 25km/h a měl jsem podezření že na to má vliv i pružnost uchycení blatníku. Dnes - s jiným blatníkem a jinou pneumatikou se řidítka rozkmitávají jenom v úzkém pásmu rychlostí mezi 20-25km/h, při vyšších rychlostech je to zase úplně klidné.
niečo podobné robilo aj na škodovkách, tiež pri určitej rýchlosti sa auto rozkmitalo, vraj to bolo diferenciálom
Viděl bych to na měkkou vidli v kombinaci s plášti (jako pneu). Měl jsem Authora a záda jsem si také protahoval. Pak jsem vyměnil vidli za měkkého indiána a už jsem se neprotáhl, bo mně to dělao to samé. Teď mám GT s Reconem a zase se můžu protáhnout (jenže se už bojím).
Na tohle má vliv spousta věcí. Buď závada typu povolení různých věcí (hlavové, výplety, náboje). Nebo malá tuhost něčeho, třeba vidlice.
A pak velmi často to dělá, když nejsou kola v ose, tzn. je např. nepatrně křivý rám (což u spousty méně kvalitních rámů bývá běžné, tak už jsou křivě vyrobené).
A samozřejmě to může být i kvůli tomu, že je špatně zapletené kolo mimo osu.
Když je rovný rám + vše v pořádku, tak by to nikdy dělat nemělo.
Mě to nedělá na žádném z pěti kol, co doma máme ani náznakem.
Pak samozřejmě na ježdění bez držení má velký vliv i geometrie, ale jen do té míry, zda se jezdí bez držení snáze nebo hůře, ale vždy to musí být možné a nesmí se rozkmitat přední kolo.
Bez držení sice nikdy nejezdím (není důvod), ale když upažuju jednu paži při odbočování, taky se mi většinou slyšitelně rozklepe blastník na předním kole. Protože s tím počítám předem, prostě tou jednou rukou držím řidítka pevněji a dál to neřeším. Tento jev přičítám asymetrickému držení řidítek (jen na jedné straně). Řekl bych, že je to mimo jiné způsobeno také tím, že při jízdě bez držení máš těžiště víc vzadu a přední kolo je odlehčené, tudíž víc náchylné k vibracím.
Ahoj, taky jsem se s tím kdysi setkal. V mém případě se jednalo o mírně vyosené kolo. po spravení defektu jsem ho zřejmě upnul z5 trochu nakřivo a nepoznal jsem to než jsem pustil řídítka.Dělalo mi to přesně jako tobě. Pomohlo mi správně nasadit kola. :-)
tohle mi dělal každý třetí favorit (jezdím na nich po městě). Nikdy jsem to neřešil, když jsem cítil, že se kolo chystá klepat (předchází tomu mírné chvění v rámu), tak jsem řidítka chytnul. Nejvíce na to asi má vliv tuhost rámu, tuhost vidlice a geometrie. No a jako spouštěč pak povolený výplet, vakl v hlavovém složení nebo tak něco... Nemáš náhodou na předním kole dynamo (asymetrické rozložení hmotnosti)?
A není třeba kotoučovka daleko víc asymetrická hmotnost než dynamo (a nevadí to)? Je fakt, že mám už dlouho dynamo a bez držení prostě jezdit neumím, ale nešlo mi to ani před tím. Jakmile pustím řídítka, mám tendenci zatočit do pravého úhlu na libovolnou stranu. Víc než vteřinu jsem to nezkoušel.
možná ano- nezávisí jen na hmotnosti, ale třeba také na vzdálenosti od osy otáčení. Hlavně se ale kotoučovky montují na mnohem bytelnější (tužší) rámy a vidlice než na jaké se montují dynama.
Jak píše výše mlok, možných příčin je hodně. Jestli máš možnost dát tam jiné přední kolo, nejlépe samozřejmě z bicyklu, který takto nevibruje, zkus to.
Pokud vibrace ustanou, je příčina pravděpodobně někde v rotující části předního kola.
Pak se dá zkusit vyměnit (a pečlivě nasadit) plášť a duše, čímž vyloučíš vliv těchto komponent.
Pravděpodobná příčina (zvláště pokud vibrace začly z ničeho nic) bude rozcentrované kolo či ťuklý ráfek, zkus zkontrolovat ráfek a nechat opravdu pořádně vycentrovat kolo.
Dotáhni na tvrdo hlavové složení, sice nebudeš moct zatáčet ale přestane ti to kmitat :-) To jen tak pro odlehčení tématu.
Si děláš srandu, ale mě už se tak vymačkalo hlavový složení, že se mi přední kolo samo aretuje v přímém směru. To by nekmitlo ani náhodou a bez držení to taky nejde :o(
Budu asi muset misky uvolnit a pootočit.
Zkontroluj jestli ti neskrta byt jenom temer neviditelne a neslysitelne brzda (at kotouc nebo spalek), mne to delalo u kotoucovky, vypadalo to ze nic ale kdyz sem to zkontroloval podrobne tak se to malilinko dotklo a pak te to rozcentruje...
Příčinou kmitání je pravděpodobně stranové nevyvážení, tj. na levou či pravou stranu vidlice (včetně příslušné části řídítek) připadá výrazněji větší váha. Setkal se s ním každý, kdo měl na předním nosiči náklad posunutý více k jedné straně.
Kmitání začne při určité rychlosti a nabírá na intenzitě. Když jsem právě nemohl okamžitě zastavit, dost pomohlo sevření vrchní rámové trubky koleny a nezvyšování rychlosti.