Vlastním tuto svítilnu a chtěl bych ji napájet z dynama podobně jako Hellu 2000. Nejsem elektrotechnicky vzdělán a proto se tady obracím na Vás co tomu rozumíte. V zadní části svítilny je vodotěsně uzavřená zdířka k připojení externího akumulátoru, nešlo by na ni připojit dynamo?
pokud mas svetlo v zaruce coz predpokladam je to model 2008 tak bych na to nehrabal zaruku tim automaticky ztratis myslim ze akumulator je dost lehkej ale delej jak myslis
Koupil jsem ji bez toho externího akumulátoru a nabíječky, mám dost AA akumulátorů i kvalitní rychlo nabíječku. Akumulátory používám na kole, na tříkolku chci mimo civilizaci dynamo.
no myslim ze idealni je to poridit v setu svitit pres akumulator a AA baterie pouzivat jako rezervu akumulator je asi dvakrat lehci nez 4 AA baterie takze tahat sebou vic nez 4 kousky je dost pruda ...
ja osobne bych se vtom vrtal az po zaruce a i tak je dynamo prezita zalezitost ....
Dynamo že je přežitá záležitost? Možná pro "bajkéry". :-)) Nejsem "gramař", čtyři tužkovky ještě uvezu. :-) Ale jdeme od tématu, nepotřebuji radit co je lehčí a tak podobně, potřebuji poradit jestli půjde na to mé světlo napojit dynamo a za jakých podmínek.
nevim teda na cem jezdis ty kdyz ja jsem bajkéér....ale predstava ze v lese zastavim a je tma jak vranci pac mam dynamo me trochu desi ....
a znovu rikam nicit svetlo nejakym neodbornym zasahem a prijit tak o zaruku :(((((
myslim ze dynamo v naboji je vhodne pro cykloturisty co neresi kotoucove brzdy a dute osy ale pro aktivni jezdeni za tmy v terenu je nezbytnosti silne svetlo s akumulatorem
nabojove dynamo je prezita zalezitost? ale ale :)))))
nevim jestli jsi schopny tim dynamem vyrobit tolik stavy aby to svetlo jelo na plnej vykon a svitilo nepretrzite i po zastaveni a jestli nevazi kilo tak potom jo i kdyz muze bejt zase problem s uchycenim kotouce popripade kdyz potrebujes dutou osu tak mas asi smulu :((((( takze jak to je ?????
son urcite dela uchyty pro kotouc, kotouce uz jsou i nedilnou soucasti turistickych kol, nicmene k cemu dutou osu?
Asi třeba když tam máš vidli s pevnou 20mm (a i jiných rozměrů) osou ;-)
Nic méně k čemu vidli s dutou osou na cykloturistiku po asfaltu ? :-)
a k cemu sigmu powerled black na cykloturistiku ???? to ti staci bohate neco slabsiho za min penez
mohl jsi zvolit jiny nazev vlakna, takto tu elektrotechniky neprilakas. neco jako "napajeni sigmy dynamem". osobne si mysilm,ze tem bude potreba regulace proti zvysenemu napeti pri jizde znacnou rychlosti.
Myslel jsem že když to dám do "nevím si rady", tak se lidi chytí. Kdyby to dynamo nešlo připojit na tvrdo, tak by ta regulace musela být ještě před samotným světlem, nechci aby se cokoliv měnilo na jeho nynější funkci. Chci aby při zastavení a nečinnosti dynama světlo svítilo na akumulátory. Při odpojení dynama, chci světlo vyjmout z držáku a používat ho jako ruční svítilnu.
http://www.nakole.cz/diskuze/tema.php3?id=4569#up
Pardon, tu mělo být toto:
http://www.led-treiber.de/html/dynamo-treiber.html
... to by mohlo být řešením pro tebe.
8-)
Podle mě by bylo nejlepší dynamo připojit na akumulátor a svítit jen na něj.
O tom taky uvažuji, na tříkolkové 20" kolo bych dal plášťové dynamo B&M Dymotec S 12 (12V/6W) a připojil bych ho na nějakou vhodnou baterii kterou bych jízdou z kopce dobíjel, no a z ní bych napájel všechno ostatní, třeba i dobíječku mobilu, foťáku atd.. Jaká baterie by byla vhodná abych nemusel bastlit žádnou elektroniku?
podle googlu ten dymotec stoji 285 dolaru!!! to uz vyjde levneji SON i s prepletenim kola... navic plastove dynamo bude mit vzdy ztraty v prenosu.
Chci to na tříkolku, přední dvě kola mají v náboji bubnové brzdy a letmé uchycení kol, v zadním náboji je převodovka, takže bych ten SON neměl kde dát. Ztráta tam určitě nějaká bude, ale na druhou stranu když ho nepotřebuji, tak ho vypnu a nic mě nebrzdí. Všechno má své pro a proti, kompromis je kompromis. :-)
tak to jo. jinak ale dodam, ze SON, kdyz neni pod zatizenim, take nema zadnou ztratu! jen kdyz je zatizen, vznikla indukce brzdi a to cim vic je odber, tim vetsi zatizeni. pri zkratovani by byl i slaboucka elektrodynamicka brzda.
Dělají i 6v/3W za 53$, ale to by asi bylo k ničemu, to je jako klasické dynamo, nebo se mýlím? Ostatně SON myslím ani 12V dynama nedělají, nebo ano?
Takže nedělají, SON dělá jenom 6V/3W. Ale co dělají a to jsem teda čuměl, dynamo v náboji pro letmé uchycení s dírami na kotoučovou brzdu, takže na greenspeed jako stvořené. :-) Jsou tam dokonce vypsané značky tříkolek které si to u nich nechávají vyrábět. Ale nemá to těch 12V, takže nic no.
Údaj 6V 3W se tváří jako nějaký výstupní parametr, ale ve skutečnosti to znamená "optimalizováno pro žárovku 6V 3W". Jinak 12 V 6 W dodá nábojové dynamo v pohodě a není k tomu potřeba nic jiného. Jenom mu připojit odpovídající spotřebič. A když se mákne, tak klidně 24 V 12 W.
Máš pravdu, že čím větší odběr, tím větší zatížení. Ovšem je to zdroj konstantního proudu, nikoliv napětí. Při zkratování by zdroj napětí udělal prásk (nebýt pojistek), ale u zdroje proudu zkrat znamená nulovou zátěž a minimální odběr. Při zkratu to prostě brzdí míň než s žárovkou. Pokud se to zkouší jenom tak manuálně a točí se osou, zdá se, že to musí brzdit jak sviňa, ale ony se ty odpudivé a přitažlivé síly magnetů při plynulém otáčení při jízdě zruší.
Šlo by dynamo B&M Dymotec 12 (12V/6W) napojit na tvrdo na externí notebookovou baterii Li-Ion, o kapacitě 20000mAh? Je malá a lehká, 112/175/24mm , 620g.
A co kdybych napojil to 12-ti voltové dynamo na rychlonabíječku AA akumulátorů, na vstupu do nabíječky je napsáno DC 12V 3,6A ? Prostě bych si dynamem dobíjel přes nabíječku AA akumulátory, beztak mám kromě mobilu všechno na tužkovky.
Tak to bys udělal z rychlonabíječky pomalonabíječku, ale nejspíš by to nedělalo nic. Dynamo dá jenom 0,5A - ať chceme nebo ne. Tento fakt je ale ideální pro nabíjení 4 až 10 tužkovek v sérii přímo, jenom přes usměrňovač. Čas nabíjení bude u dvoutisícovek 4 až 5 hodin jízdy. Že jsou nabité se pozná nejlíp podle toho, že se začnou zahřívat. Taky jsem to tak kdysi praktikoval, ale přestalo mě bavit pořád buď hlídat čas nebo přebíjet, tak jsem přešel na něco podobného elektrickému systému v autě. To ale nemůžu vzhledem ke složitosti a váze doporučit.
Nevím, co je uvnitř. Ale obecně, jestli se po zapojení externího konektoru odpojí vnitřní akumulátor (nebo tam žádný není), nedá se připojit dynamo přímo. Musí se zapojit paralelně k akumulátoru z NiMH článků, aby se stabilizovalo napětí. Samozřejmě přes usměrňovač. Pokud budě odběr menší než 0,5 A, budou se i dobíjet. Při větším odběru se aspoň prodlouží doba provozu.
to je ovsem genialni finta s tim pararelem z akumulatoru! nedeli se ale pri pararelu proud a napeti nezustava? neodpali si tim tu diodu?
??? ... Světlo bude napájet z externího akumulátoru, tak, jak je určeno. A tomu akumulátoru se pomůže dynamem. K vybíjecímu proudu z akumulátoru se přičte opačný nabíjecí proud z dynama. Napětí zůstane. Pokud se nebude svítit, bude se jenom nabíjet. Není problém.
Takže jsem to pochopil takto, z 12V/6W dynama povedu dráty k 12V Ni-Mh 3000 mAh nářaďovému akumulátoru a z něho bych napojil to světlo? Ale to světlo je na 6V, nebylo by lepší na ten akumulátor napojit tu rychlonabíječku? Jak jsem psal úplně na hoře, elektro mi nic neříká a základy jsem dávno z hlavy vypustil, co nepoužívám vypouštím. :-)) Proto bych uvítal více polopatismu a trpělivosti, díky. :-) Co je to taký usměrňovač a kde to kůpím? :-)
Tak to pozor, když je světlo na 6V, tak ho samozřejmě nemůžeš připojit na 12V akumulátor. Ale rychlonabíječku, to jo. A nabíjet z většího menší a ty pak používat ve světle, tak jsem to pochopil. Sice složíté, ale šlo by to. Usměrňovač neboli diodový můstek koupíš v obchodě se součástkama a tam ti poradí, co s ním. Má 4 dráty, ke dvěma se připojí dynamo a k dalším dvěma baterie. Dynamo je ve skutečnosti alternátor a dává střídavý proud, proto ten usměrňovač. A nezapomenout na vhodnou pojistku. Taková baterie k nářadí dává dost proudu na to, aby se při špatném zapojení z něčeho začoudilo (třeba z toho drahého dynama).
Nějak se do toho zamotávám, je to čím dál tím složitější. :-) Nejjednodušší bude, když na dynamo napojím tu 15-ti minutovou nabíječku Philips a budu si pomalu nabíjet ty tužkovky. Nabíječka je inteligentní s chlazeíim a displejem který ukazuje kolik je každý článek nabitý. Při možnosti někde v hospodě nabiji za dobu vypití jednoho piva 8ks Ni-Mh akumulátorů 2700 mAh. To napojení na dynamo beru spíše jako nouzovku mimo civilizaci. Ještě dotaz, na tu nabíječku je v podstatě jedno jestli použiji drahé 12V dynamo, nebo levné 6V?
Ahoj, narazil jsem na stránky jak napájet LED světla z dynama. Třeba v tom najdeš inspiraci.
http://www.pilom.com/BicycleElectronics...