Cestovat vlakem po Evropě může být někdy docela dobrodružné. Když nemluvíte německy a potřebujete domluvit přepravu lehokola v německých vlacích, platí to dvojnásob.
Ono dobrodruzne sa da cestovat an naprikald na Slovensku. Mne trvalo asi dve hodiny presviedcania an stanici, ze na bicykel (vseobecne na batozinu) je mozne kupit miestenku. Bohuzial nemal som pri sebe vypis z Internetu, kde vsetky informacie boli spravne a tak sa pokladnicka najprv pol hodiny radila s kolegynami a potom mi oznamila, ze miestenky na bicykle sa kupit nedaju a 14 batozinovych listkov mi radsej nepreda,lebo by sme sa do vlaku nemuseli zmestit(kvoli tomu, aby som mal zaistene miesto som chcel tie miestenky). Potom som absolvoval cakanie v informaciach, kde nastastie o miestenkach vedeli a poslali ma do miestenkovej pokladnice, kde som zase vystal iny rad. Tam mi okamzite vydali 14 miesteniek na bicykle a tak som ich hned poziadal, aby mi k tomu predali aj 14 batozinovych listkov . Tie pre zmenu zase v miestenkovej pokladni nevedeli vystavit (hoci pouzivaju ten isty software ako v normalnej pokladni, ale asi to nikdy nerobili). Podarilo sa im to asi az po pol hodine. Minule mi zase pri pokladni nevedeli predat denny listok na prepravu bicyklov, nastastie mame kamarata IT-aka zo zeleznic a ten s pomocou kolegyne na telefone navigoval pokladnicku a ukazal jej, ze to ide. A to sme vsetci vedeli po slovensky, cudzinec ( s vynimkou Cechov a mozno Madarov) nema podla mna sancu. Ale aspon to cestovanie nie je nudne :-)
Jurimire ty jsi se uz stihl i rozvest?
Já jsem se pokoušel někdy v březnu dát dohromady, jak to s tím cestováním s kolem v Německu je a docela jsem pohořel. Mám jen omezené znalosti němčiny a v podstatě se není koho zeptat. Všichni známí Němci vozí kolo autem. Navíc tady všude zrušili na nádražích pokladny, většina nádražních budov je dokonce uzavřena a chátrá, takže zbývá jen internet. Takže jsem to nakonec vzdal s tím, že až bude nejhůř (až to budu potřebovat) tak to zjistím. Došel jsem totiž k tomu jako Jurimír, na stejnou otázku různé odpovědi.
Ale abych jenom nehořekoval, tady jsou nějaké odkazy ze stránek DB:
http://www.bahn.de/p/view/mobilitaet/fahrrad...
http://www.bahn.de/p/view/mobilitaet/fahrrad...
dobrý den, zkuste se obrátit na německou centrálu turismu - www.nemecko.travel, rádi vám pomůžou .... němci udělali stovky km krásných cyklostezek a jdou cyklistum vstric ;) a nezapomente umistit pak zazitek na www.turistika.cz ;))
Ještě bych chtěl připomenout, že hledání v internetových jízdních řádech DB má to kouzlo, že se dá zaškrtnout, že mám s sebou kolo, takže se vybírají jen vlaky s možností přepravy kola.
A pak je asi nejjednodušší sehnat někoho, kdo šprechtí a zavolat na to konkrétní nádraží v Německu. Tam by mohli vědět, za kolik tu jízdenku vlastně prodávají. :-)
Ó nikoliv. Ani sousední Sebnitz s 12.000 obyvateli nemají obsazené nádraží. (No alespoň nádraží není uzavřené jako jinde, v bývalé nádražní hale je kavárna a obsluha kavárny je ochotna poradit se zakoupením jízdenky v automatu.)
Takže fungují hotline jednotlivých dopravních svazů či cyklistická hotline DB, telefonní seznam je na
http://www.bahn.de/p/view/mobilitaet/fahrrad...
není tomu tak
jizdní řády jsou tak složité že nikdo neví vše a umí jen to co zrovna dělá
před zhruba 15ti lety jsme hodně jezdili na společnou jízdenku (tu má vedoucí skupiny a ostatní mají jen sčítací lístky nebo vůbec nic) a vždycky to dopadlo tak, že v rychlíkách věděli a znali
jinde se musely z kapsičky průvodčího vytáhnout jízdní řády nalistovat příslušné paragrafy a vysvětlit mu co chceme, že to chtít můžeme a co má udělat on
na tomhle se bohužel u specialit (a převoz kola je pro ně bohužel specialita pořád) nic nezměnilo
lada, toto mozem potvrdit. sprievodcovia a pokladnicky vedia len to, co robia casto a to s cim sa stretnu len malokedy to nevedia. Ale u mna je to asi take iste ;-(. od istej doby si so sebou beriem vystalcene informacie z internetu, aby som na zeleznici mohol dokladovat,z e taka sluzba existuje a pripadne, kolko stoji. stalo sa mi, ze mi sprivodca vydal 9 celodennych listkov na bicykle (najprv tvrdil, ze take nie je) z toho 5 platilo len na tatranskych elektrickych zelezniciach a ostatne 4 (asi sa zbadal,z e vydava blbe listky) vsade inde okrem tatranskych elektrickych zeleznic. My sme 9-ti s tymito listkami jazdili trikat vlakom (mimo tatranskych elektirckych zeleznic), vsetcisprievodcovia tento listok akceptovali (videli ho prvykrat) a ja som si ten omyl sprievodcu vsimol az doma :-)
Jurimíre, nechceš ještě napsat o tom, jak jsme nakládali kolo, lidi a psa do auta, když jsme Tě vezli do Kolína? :-)
My jsme jeli s kolama přes Německo a co se nákladů týče, tak na to nedám dopustit! Podmínka je jet o víkendu a nebýt extra pohodlný. Koupit jízdenku Schönes-Wochenende-Ticket, která stojí 35 Euro. Na tuto jízdenku může jezdit až 5 lidí celý den, jak se jim zachce, ale pouze v lokálních spojích! Pokud navíc máte kola, tak platíte 3 Eura za jedno kolo, ale za celou cestu, ne v každém vlaku!! Jeli jsme z Českých hranic až na Holandské hranice a cesta zabrala asi 12 hodin s tuším 3 přestupama. Na www.db.de si vyjedete trasu a podle toho přestupujete (i v angličtině, zaškrtnout ONLY LOCAL TRANSPORTS). Občas někde máte hodinku čas, tak se aspoň kouknete po městě nebo něco dokoupíte. Vlaky jezdí na čas, ale když vyrazíte ráno, tak máte ještě asi 2 spoje rezervu. Nás jelo 5, takže cena na osobu 175 Korun + 75 Korun za kolo. I když jede jeden člověk, tak to vychází na 875 Korun + 75 Korun za kolo. Kolo máte pořád u sebe ve vyhrazeném vagónu.
Jen mě tak napadlo vzít ty kilometry (700) a vynásobit nákladovým kvocientem průměrného japonského auta (nebudu dělat reklamu, prostě menší hatchback, 1.4 benzín) - 2500 Kč. Tzn. auto v jednom vyjde přibližně jako vlak, ve dvou už je to jasně nejlepší varianta. O tom že i rychlejší se snad není potřeba zmiňovat. V případě Deustchebahn to nicméně pořád ještě znamená minimálně odvoz v suchu, teple, klidu a relativním bezpečí i komfortu. U spojů ČD nižších tříd ... radši nemluvit.
Čistě přes peníze je to pravda. Ovšem jet autem znamená buď odjet někam a tam dělat hvězdicové jízdy a pak se přesunout někam jinam. A pokud chci jet odněkud někam, pak musí být někdo, kdo se vzdá ježdění na kole a odjezdí to autem. Takže bych dojel z Čech do Lucemburska na kole a pak by pro mě známý přijel autem. Rázem těch km není 700, ale 1400, tedy 5000 Kč + nějak se musím tomu člověku revanšovat.
Jasně, srovnával jsem prostě jednu cestu z bodu A do bodu B. Na druhou stranu - pokud bychom jeli 4, tak už se to vyplatí i při tom zpětném režimu, pokud se tedy ten řidič obětuje zadarmo ;-)).
No, nevím jestli nenosím dříví do lesa, ale tak trochu to s obsahem článku souvisí. Což zkusit pro překlad www stránek tento překladač:
http://www.google.cz/language_tools?hl=cs