Zdravím všechny.
Jistě jste si všimli dnešního článku o maďarském eko vozítku na iDnes.
http://auto.idnes.cz/madarsky-koncept-i-solo...
Odhadovaná cena je 12.000 eur což je mimo realitu, ale přesto mne zajímá Váš názor na takové vozítko, v případě že by bylo cenou dostupné i normálním lidem :o)
Zajimavy koncept.Jen houst a vetsi kapky ;-)
Nenasel jste k tomu nekdo informacni web? Zajimalo by me mimo jine zda se v tom musi jezdit ve trech, nebo zda to utahne i jeden a nejake blizsi informace o tom vyuziti solarni energie.
Tady to je :o) http://www.solo-duo.hu/
12.000 eur mimo realitu? Ve srovnání s cenou klasických aut mi to přijde celkem v pohodě. Jde o to, jestli to mají skutečně domyšlené se vším všudy (např. dostatečně odvětrané sedačky, alespoň 90 % účinnost šlapání atd, o čemž je ovšem možno pochybovat) tak ta cena může být adekvátní.Na pomalu jezdící šlapací vozidlo mi to přijde zbytečně široké. Možná to tak ale je proto, aby to dobře sedělo v zatáčkách (při úsporné jízdě se vyplatí nebrzdit..) Každopádně zajímavý pokus. Jsem zvědav, jestli to někdy potkám na silnici.
pokud bude mít takové vozítko konstrukční rychlost 140, jak je uvedeno, pak bude muset splňovat nějaké předpisy pro silniční provoz, vůbec není zmíněna bezpečnost posádky, atd. v takové podobě se Solo do provozu určitě nedostane
proč se ti zdá, že by bezpečnost posádky mohla být problém? Já v tom problém nevidím, podle fotek mi to připadá srovnatelné s autem. Kdo si koupí takovéto úsporné vozítko asi s ním těch 140 km/h nebude jezdit běžně. Konstrukční rychlost běžných aut je daleko vyšší, než limity na silnicích.
stačí se podívat na hmotnost vozítka - 270 kg, o tom jak by dopadla /či spíš nedopadla/ např. bariérová zkouška vůbec nepochybuji, ochrana posádky rovná se nule. Ale víno a uherák mají maďaři na úrovni : - ))
Přesně tak a navíc, jestli PavelŠ myslí to co napsal vážně - "12.000 eur mimo realitu? Ve srovnání s cenou klasických aut mi to přijde celkem v pohodě." Tak tohle srovnání mi v pohodě nepřijde ani náhodou.
Vzdyt 300.000 za auto je celkem bezne. Vam to prijde moc? Tady nejde o to udelat neco levneho, ale udelat neco ekologickeho a pro budoucnost nasi planety pripustneho. Ja si ale myslim, ze s temi 12.000 EURy budou mit problem. Bude to podle me malo...
Za 300.000 seženeš auto v plné výbavě, prošpikované elektronikou, s ABS, klimatizací, elektricky stahovanými okénky, centrálem a dalšími současnými vymoženostmi, které ani nevím jak se všechny jmenují... Včetně nějaké jistoty, že prošlo nárazovými testy...
Zato tahle krabice není nic co by si na takovouhle přestřelenou cenu vůbec mohlo pomyslet... Nebo mohlo, ale to jen v případě, že to bude kusová výroba na zakázku a hlavně pro nadšence, protože normální člověk není takový magor aby za to dal takové ujeté peníze... Sorry...
tato tvoje reakce mi připomíná reakci party cca desetiletých kluků na moje kolo (azub max+rohloff), obcházeli kolem (seděl jsem na protější straně silnice a neviděli mě) a užasle zírali. Vodopád superlativů ustal a jejich zájem opadl ve chvíli, kdy jeden z nich zjistil, že "to nemá ani přehazovačku".
Dovedu si tě představit, jak někde na autosalónu obcházíš nadupané porsche a říkáš si "hmm.. pro dva lidi, to snad není ani auto, malej kufr, je to malý a nízký, když to přehlídne řidič tatry s pískem, tak to jen křupne pod kolama, ani rádio a klimatizaci to nemá, nesmyslně velká spotřeba na takový malý vozítko... a kolik že to stojí? Aha, to bude asi překlep, asi tam místo EUR patří CZK.. no ale i tak je to za takový půlauto nesmyslně moc, za tu cenu se dá koupit v bazaru slušná oktávka - a kombík!";-)
Njn, když já si to u těch aut tak nějak dovedu vysvětlit (malokusová, někdy dokonce zakázková výroba, "kultovní" značka atd.), ale u tohohle to, zatím, nějak nemohu překousnout...
Je to asi fakt jen pro nadšence, kteří nevědí co s penězi. Nebo pak firmy, které to použijí ke svému podnikání...
Nikde neni napsano, ze vsechny tyto veci to auto-kolo-velomobil nebude splnovat. Ono, aby vubec bylo homologovano, tak musi splnovat bezpecnostni normy. V dnesni dobe ekologicka auta velikosti VW Polo stoji kolem 500.000, takze ceny tohoto pohybovadla je porad dost prijemna, ale kazdeho nazor jest a ma na nej pravo
Kolik km/hod je rychlostní rekord HPV? A kolik takové HPV váží? Že je drahé, to asi ano ...
Vysvětli mi, jak souvisí hmotnost vozidla s bezpečností posádky při bariérovém testu. Můžeš pochybovat o velikosti a účinnosti deformačních zón či vůbec o jejich existenci (nevím, jestli uhlíkolaminátové konstrukci je možné vůbec s něčím takovým počítat, i tak ale může kostrukce obsahovat nějaké další materiály za tímto účelem, to podle fotky nepoznáš), hmotnost vozidla jako taková ale nehraje roli.
Jasně, že když se srazí s nějakým těžším vozidlem, tak bude mít větší problém, než tunové auto. Stejně tak, jako má tunové auto problém při čelní srážce s mnohatunovým náklaďákem a stejně tak jako má náklaďák problém při srážce s vlakem. Lehčí vozítko ale zase představuje menší nebezpečí pro okolí, takže bezpečnost provozu jako takového se spíš zvýší. Cesta k bezpečnosti silničního provozu není taková, že všichni budou jezdit v tanku.
I takto je bezpečnost posádky určitě větší, než na motorce a motorkářů jezdí i tak hodně (a mnozí i rychleji, než 140 km/h), takže myslím, že zájemců se může najít dost.
Jak napsal PavelŠ s tou hmotností jsi kompletně mimo. Na Youtube je velmi populární demonstrační srážka Smartu s velkým Mercedesem. Vypadá to, že Smart odletí do dálky a mercedes jen tak zpomalí. Co už tam není jsou data z akcelerometrických senzorů figurín. V Mercu šlo všechzno zrychlení přimo vpřed a pravděpodobný následek je střední otřes mozku. Ve Smartu se hodně kinetické energie utratiolo tím roztočením, takže figuríny "utrpěly" pouze lehký otřes mozku a narozdíl od těch v mercedesu ještě drobné oděrky a modřiny na končetinách. Ve výsledku zhruba na stejno.
Taky si na Youtube můžeš vyhledat kus jakéhosi britského pořadu kde srážejí proti sobě Landrover Disovery a Renault Espace. Posádka Landroveru končí pomyslně v sanitce zatímco z Espacu by odešli po svých.
A poslední příklad je motorka co to naprala zezadu do 35kg velomobilu WAW. Velomobilista vylezl ven podívat se co že to do něj tak jakoby mírně žduchlo. Zjistil, že čtyřicítkou jedoucí motorkář leží na zemi s několika zlomeninama. Vážil o 100kg víc, ale bylo mu to houby platný. WAW potřeboval novou zadní část kastle a jezdí dál.
Zkus si vzpomnět na hodiny fyziky. Hmotnost není zanedatelný faktor, ale není ani rozhodující faktor.
podle Tvé teorie je zřejmě nejbezpečnější vozidlo na cestách hadrový Velorex : - )
nikoliv, on jen tvrdí, že hmotnost vozidla bezprostředně nesouvisí s bezpečností posádky. Mimochodem "lehké" vozidlo typu velorex s dostatečně robustním rámem může být daleko bezpečnější než dvoutunové auto s prorezlou karoserií. Zbytečná hmotnost může být v některých případech i na škodu. Formule 1 váží půl tuny a myslím, že tyto auta jsou výrazně bezpečnější než drtivá většina aut, co jezdí běžně po silnicích. Všichni výrobci aut (a zvláště sportovních) se snaží maximálně odlehčovat a nemyslím si, že by to šlo na úkor bezpečnosti.
Podle tvojí teorie by patrně bylo nejbezpečnější auto z olova;-)
Když se podíváš na změnu rychlosti, tak Mercedes jen zpomalí, zatímco Smart změní orientaci pohybu ve směru původní jízdy. Tomu odpovídá několikanásobné zrychlení a tomu zase několikanásobné přetížení. Zkus si vzpomnět na hodiny fyziky;-)
Rotace kolem vlastní osy a pád na bok není místo tohoto zrychlení, ale je navíc jako bonus k tomuto zrychlení. Navíc kdyby Smart nenarazil rohem karoserie, ale čelem třeba do zdi, měla by posádka nohy zalisované mezi pedály a sedadlo.
No a v neposlední řadě já bych dal přednost pořádnému autu na pořádném podvozku, pneumatikách a se slušnejma brzdama, abych se mohl hrozící nehodě vyhnout. Nekupuju si auto proto, abych boural, ale abych neboural, no ni?
Někde jsem něco slyšel o podobném testu (tedy srážka malého a velkého auta) a vtip byl v tom, že malé auto (s dostatečně tuhým rámem) "parazitovalo" na deformačních zónách toho velkého, dopadlo to skutečně tak, že při takovéto čelní srážce bylo bezpečí v tom malém srovnatelné s tím velkým. Pokud by narážela do zdi tak by to samozřejmě dopadlo jinak.
Tady je přesně opačný výsledek stejného crashtestu:
http://auto.idnes.cz/nerovny-stret-crash-test...
Cituji: Když velké SUV narazí do minivozu, obr prcka nebezpečně převálcuje. Vyplývá to z testu německého autoklubu ADAC.
Asi jde o to, že pokud je vůz dostatečně velký, těžký a pevný, nevidí pak jeho výrobce důvod vylepšovat jeho deformační zóny, protože bezpečí posádky je dostačující.
Vůz, který se při sebemenším nárazu složí jako harmonika aby chránil kabinu, (která se v ideálním případě ani nehne) není u modelů SUV příiš atraktivní.
Výrobce ví dobře, že krom kamionu, a mostního pilíře či útesu jeho 3.000kg SUV ustojí srážku s libovolným menším vozem. :-(
S takovou budeme jezdit všichni v tom tanku..
Smart narážející vysokou rychlostí do betonové zdi najdeš na Youtube taky. Žádné zaražené nohy se nekonají, ale to zrychlení by asi na posádku působilo dost příšerné. Člověk vydrží 100g po zlome vteřiny bez trvalých následků. Jestli tohle je horší nebo delší, to fakt nevím. Figurínu tam při tomhle pokusu neměli.
K té fyzice: nezajímá nás, čemu je vystavené auto, zajímá nás, čemu je vystavená posádka. A tady má rotačí pohyb po nárazu jistou výhodu oproti přímočarému. Rotující auto má nějakou část energie, kterou si neslo před nárazem. Části blízko těžiště (což je prakticky střed rotace) nesou té energie mizivý podíl, většinu nesou části na okraji auta. Před nárazem byla kinetická energie rozdělená rovnoměrně. Přeliv té energie z jedněch částí na jiné jí část požere (není to dokonale tuhé těleso). A zrovna v tom smartu máš hlavně hlavu a hruď snad půl metru od osy rotace a tím pádem někde na půl cesty mezi prostorem s nulovou energií a s maximální. Jinými slovy místo kde sedíš si uchovává většinu své kinetické energie. Mění se o něco směr pohybu, a to je jediné zrychlení, které zažiješ. Vystřelí ti kolem hlavy airbagy na boční sklo atd, celkem tě to podrží mimo drcené části auta. Nebude to pěkný, ale právě kvůli tomu, kde v autě jsi, to nebude s tím zrychlením zas tak hrozný jak to může při pohledu na celý auto vypadat. Jestli jsem to domotal moc, tak se omlouvám, ale právě tohle jsem pochopil má být princip pasivní bezpečnosti Smartu. Takhle dosahuje stejných šancí na přežití jako mají některá mnohem větší (i když stále ještě "normálně velká" auta).
Jo a asi málokdo kupuje auto aby boural. Dobré řízení a brzdy (a dobrý řidič) toho zachrání hodně, ale nemusíš bourat, můžeš být bourán, někým, kdo ti prostě nedá šanci. A pak už máš jenom tu pasivní bezepčnost.
Lehociped x elektromobil?
Elektrokolo stojí asi 20 000. Mohl by mě někdo vyrobit trojkolku, pro dva - syn má 40kg, já 80 - 90kg.
Ta cena by měla být příjemná, aby ji nikdo tady nekritizoval.
Požadavky: Odpružení, elektropohon do kopce - převýšení 270m. Váha do 50kg. Nosnost do 150kg.
Velikost, aby se to vešlo na střechu kombíka - nechci volat odtahovku. :-) Samozřejmě střecha, případně na léto kabrio. Výška 70 - 75cm, šíř. 110cm, délka do 180 - 220 cm? Bezpečnost větší než kolo. Rychlost větší než 8km do kopce, dolů neomezená.
Děkuji za nabídky. :-) :-) Jirka
Všiml jsem si jen díky Tvému pozornění. Díky.
Ale k věci. Nápad dobrý. Kyyby to chtělo nahradit druhé auto v rodině na dojíždění manželky a pro nákupy - vidím to pozitivně.
K ceně asi bylo řečeno vše. Myslím, že se na ni dostanou jen při hromadnější výrobě. Z pohledu přijatelnosti bych ji taky raději viděl níž, ale na výrobu je to tvrdý limit...
Nevidím to moc jako lehokolo, ani kolo. Přece jen 270 kg... Vidím to jako elektromobil. Pochopil jsem to tak, že šlapání je tam jen na dobíjení baterií a moc nevěřím, že by se našlapalo víc než je spotřeba.
Viděl bych to jako auto do rovinatého města s vyloučením ostatní dopravy, nebo do národního parku jako vyhlídkové "čisté" vozidlo
proč do rovinatého a proč s vyloučením ostatní dopravy?
předpokládám že v kopcovatém terénu to asi nebude jednoduché ušlapat, takže spíš do roviny - doufám že tady bavíme o tom, že se to bude pohánět hlavně šlapáním, a ty motorky budou na výpomoc do kopce a tak...
no a to vyloučení aut - to už se řešilo výše - při srážce bych si na posádku této skořápky nevsadil. Navíc to bude asi trochu pomalejší než ostatní auta, takže by tato vozítka dělala kolony
tuším že někde ve švýcarsku je město pouze s elektromobily a všichni jezní na kole, v holandsku je jeden ostrov, kde jsou soukromá auta taky zakázána (jen sanitka, traktor a tak)
V kopcovitém terénu nastoupí baterky a rekuperace energie (otázka je, jestli se do této hmotnosti vozidla vejde dostatečná kapacita baterií pro účinnou rekuperaci při brždění při převýšení třeba o půl kilometru, to se mi nechce počítat). Ve městě se stejně víc jak 50-70 km/h jezdit nesmí, takže pokud to jede 50 jen pomocí šlapání a soláru (tedy bez použití baterií), tak to úplně stačí, stejně ve městě s velkým provozem hodně času stojíš v kolonách a na semaforech (a během toho můžeš šlapat a dobíjet baterie). Při akceleraci opět pomůžou baterky.
Co se týká srážky s autem: toho bych se ve městě moc nebál, tam se nebourá ve velkých rychlostech, takže se dá přežít i bez nějakých enormních deformačních zón. Bezpečnostní pásy to na fotkách má. Při této celkové hmotnosti není problém udělat ten rám dostatečně pevný aby to vydrželo třeba převrácení na střechu. Rozhodně to je o hodně bezpečnější, než klasické jízdní kolo nebo motorka.
O bezpečnosti při vyšších rychlostech nechci spekulovat, i tak si ale myslím, že bezpečnost může být srovnatelná nebo i vyšší než u některých starých aut (třeba Š120) nebo i u některých moderních (smart), které se dokonce i na dálnicích občas vidí. Záleží na tom, na co všechno se výrobce bude soustředit. U prototypu (nebo prvního komerčně prodávaného typu) to může být slabší (tam se asi budou hlavně snažit o to, aby to aspoň trochu jezdilo), jinak ale nevidím důvod i do takovéhoto vozítka namontovat airbagy či ABS.
No jsem zvědav, jestli to dotáhnou až do konce (tedy do provozu).
Jako plnohodnotnou nahradu auta bych to asi nebral. Ale jako takove auticko na vejletovani...to asi jo. Ja tyhle veci mam strasne rad a fandim tomu.
Za 300k Kč ???
Člověče, ty vůbec nechápeš cílovou skupinu pro tohle auto. Kdo z tvých známých má elektromobil, nebo třeba blbej Prius? To je prostě pro lidi, kdo si chtějí pořídit něco originálího a maj na to. Jak tam někde psal, tak do nějakýho parku by to bylo super....
Pak je ten užitek vyšší než jen na ježdění a ty firmy o tom zapřemýšlí. Na golgových hřištích taky jezdí elektrovozítka, v centrech měst by podle mě měly být elektrotaxíky. Ale to se dneska ještě nevyplatí, protože arabové, rusové a spol si hodně hlídají svoji ropnou lobby, až bude ropa hodně hodně drahá, tak uvidíš, že takovýhle vozítka budeme mít rádi i za tu cenu...
No ale pak je tam asi zbytečný to šlapání na pedály, ne? Kolik procent potřebný energie se takhle vyrobí, navíc když to jede i bez šlapání (to by se na to asi většina cestujících zvysoka...).
Ale jako elektromobil je to pěkný.
Pochopil jsem to tak, že pedály jsou _jedním ze_ zdrojů energie pro pohon, další jsou solární panely a další je ten přídavný spalovací motorek, který má být ale asi při normální jízdě (třeba ve městě) vypnutý. Solární panely samy o sobě asi nestačí, pedálový pohon v případě netrénované posádky taky ne, ale dohromady už to může být celkem dost, zvlášť v případě účinné rekuperace při brždění. Na pouhou jízdu nějakou rozumnou rychlostí (třeba 70 km/h) po rovině bude stačit max. pár stovek wattů (jak ukazují cestovní rychlosti kapotovaných HPV), což už šlapající posádka v pohodě ušlape i za tmy. Navíc vzhledem k tomu, že šlapáním se mají nabíjet baterie se dá šlapat i z kopce či při stání, čímž se energie akumuluje. Hlavní problém vidím ve ztrátách při převodu mechanické energie do baterií a zpátky na mechanický pohon, to by mě zajímalo, jakou to může mít účinnost. Zase výhoda je v tom, že není potřeba nijak moc převodovat ten šlapací pohyb.
Jak píšeš, šlapání je jen jeden ze zdrojů. Zdá se mi, že ten s nejmenším potenciálem, který to jen zbytečně komplikuje. Pochybuju, že by "necyklisti" cestující šlapali jak o život, dokonce při stání vozidla a já jako cyklista, pokud bych se vezl, chtěl bych vidět přímý efekt mého úsilí, šlapat na místě "do zásoby" by mě asi taky nebavilo (asi s nízkou účinností - kolik může být: 60%? mechanická-elektrická-chemická+skladování-elektrická-mechanická). Kdyby šlapání bylo "na přímo" na kola, asi by se dala ušlápnout v plném osazení 40-50-tka (dlouhodoběji) na dokonalé rovině (pochybuju že víc, neni to rychlostní speciál). Ale jakékoli stoupání při té hmotnosti je smrt.
Ale elektrovozítko je to nádherný, solární články dobíjejí 8-12 hodin denně, i ten malý motorek se hodí.
myslím, že výkon šlapání třech lidí (dohromady řádově ve stovkách W) může být zhruba stejný, jako výkon těch solárních panelů na střeše, takže nezanedbatelný. Nějaký specialista přes fotovoltaiku nechť mě případně opraví. Slabým místem může být ta účinnost. Pak je ovšem taky možnost to udělat tak, že za jízdy by byl přenos šlapací síly přímý (stačilo by mít nejlehčí převod třeba na 15-20 km/h, na kterou to vytáhnou baterky, pak by běžný rozsah převodů jízdního kola (třeba rohloff=2kg) stačil na přímý pohon do cca 100 km/h, což už je docela slušné. No a při vyšších nebo nižších rychlostech by se přepnulo na dobíjení baterek (v případě jízdy by ta elektrika stejně šla z generátoru přímo do motoru), klidně i s tou nízkou účinností (anebo by se nešlapalo a nechalo pracovat slunce)
Teď jsem to hodil do kalkulátoru 350kg+240kg posádka, šlapou dohomady 300W (to se v uzavřeným prostoru už budou potit jako prase), odpory silniční kolo, zalehnutý:
rovina: 31km/h
1% stoupání: 13km/h; 3%: 5,5km/h.
Abys jel slušnou rychlostí (20km/h) do 12% potřebuješ v tomhle vozítku 4tisíce wattů.
Na úplný placce (u nás neznám) pro pár fandů asi přišlapávání jo (raději napřímo), ale jinak je to prostě elektromobil - přínos šlapání minimální (vždyť se v tom nedá šlapat dokulata).
Jestli jsem s daty mimo, oprav mě.
Pokud by jakž takž fungovala rekuperace energie (právě jsem si spočítal, že baterky by asi nemusely být nijak extrémní, otázkou zůstává účinnost), tak to můžeš brát tak, že pokud jedeš do 12% stoupání, tak někde musíš zase sjet dolů a u toho můžeš nabíjet baterky. Takže pro výpočet normální průměrné rychlosti je možné tyto případy vyloučit a počítat jen +- rovinu. A tam pokud to vychází na 31 km/h pro každého šlapajícího 100W (což není žádný extrém, cca 20 km/h na klasickém kole), tak to není zas tak špatné, pokud se uváží, že je k dispozici ještě navíc k tomu solární pohon a nabíjení baterií šlapáním při stání vozidla, na pohyb po městě max. padesátkou to jistě stačí. Co se týká odvětrání: Hodně záleží na materiálu sedačky a větrání v kabině, to se dá zajistit buď přímo z venku nebo pomocí vhodně umístěných ventilátorů. V zimě by to neměl být problém vůbec a za parného letního dne se každý potí i v autě, kde nemusí šlapat:-)
Ono se to nesmí moc srovnávat s autama, které mají mnohonásobnou spotřebu energie a dost s ní plýtvají. Je to něco mezi klasickým elektromobilem a velomobilem. Jasněže když auto má výkon motoru v řádu desítek kilowattů, tak není zas takový problém věnovat trochu z toho třeba na klimatizaci. Jenže k samotnému pohybu stačí výkon řádově menší. Navíc spalovací motor žere benzín i když auto stojí nebo jede z kopce (pro hnidopichy s palubním počítačem, který jim při zařazeném kvaltu z kopce hlásí nulovou spotřebu dodávám, že v takovémto stavu roztočený motor vozidlo nezanedbatelně brzdí, takže efekt je v podstatě stejný jako kdyby žral benzín).
Vzhledem k tomu, ze temhle vecem fandim, tak verim, ze casem budou dostupnejsi.
Ona takova trikolka pro dva, po ktere tu kazdou chvilku slintam, stoji nejakych 10tis euracu. A je to jen "trikolka".
Mě se strašně líbí některé kapotované lehokola.hhhhh Ty krásné tvary. :-))
http://www.horydoly.cz/vypsat.php?id=3622
Je zvláštní kolik \"rádoby chlapů\" tohle vozíko přisuzuje ženě na vození nákupů a dětí. Zatímco pravý muž, musí svuj tlustý zadek vozit ve dvou tunovém SUVčku. :-)
Líbí se mi na tom ta variabilita pohonu: slunce, vlastní síla, baterie, spalovací motor. Když přiberete zátěž (i v každém autě se pozná každý pasažér navíc) přiberete i trochu pohonu. Nízká hmotnost je úspora pro všechny typy pohonů, nechápu, proč dnešní auta stále váží takové obrovské váhy. Bezpečnost do pevné překážky skutečně na hmotnosti nezávisí. Jde o to nenechat se nikým slisovat, a radši to strhnout do příkopu. Dnes to musítě řešit u těžších \"protivníků\" stejně. Spojení auta ze dvou samostatných částí opět geniální. Do práce jede v rodině každý jinam, na chatu spolu i s dětmi.