Jeste dodam - silnice, polnacky, proste zadny drsny teren, zato obcas nejake kramy v brasne....
Rozhodně ne. Pokud dost vážíš a navíc jezdíš s nákladem, tak bych hlavně dozadu volil regulovatelný tlumič- Bud´ s výměnnnými pružnima a regulací tlumení ( ale to je práce navíc s jeho demontáží a montáží při měnění pružin) nebo pak tlumič olej/vzduch (mám já na Max), kde ho dofoukáš podle aktuálního zatížení kola a nastavíš patřičné tlumení. Přední vidle v základu by Ti mohla stačit. I když je též hodně namáhana, tak větší a vlastně nejpodstatnější váha leží na zadním tlumiči.
myslím, že není potřeba mít za každou cenu regulovatelné pružení, zvlášť pro těžkého jezdce, u něj totiž naložením nosiče nevznikne takový rozdíl, jako u někoho lehčího. Stačilo by dát trochu tvrdší pružinu tak, aby se s ní dalo jezdit i s nákladem (i pružina se dá šroubem trochu doladit bez demontáže tlumiče).
Já jsem také nedávno pořídil vzduchotlumič, jednak kvůli tomu, že zatížení zadního kola při naloženíměním tak o 70 % a hlavně mi starý pružinový tlumič přestal tlumit a nevypadal moc opravitelně, takže jsem stejně potřeboval něco nového. Zkušenosti zatím dobré a mohu doporučit, volil jsem poněkud dražší DT (skoro 8.000), doufám že se po roce nerozsype jako předchozí dva pružinové DNM (zezačátku byly také dobré).
Jo - a myslím, že u kol Azub je zatížení zadního a předního kolo zhruba stejné (s nenaloženým zadním nosičem).
Mám Miníka zo základnou vidlou Spiner a vážim 105 kg. Do zadného tlmiča ti chalani v Azub-e dajú pružinu podľa tvojej hmotnosti, preto sa pri objednávke pýtajú na hmotnosť. Predná vidlica sa pri nasadnutí trošku ponorila, ale pri jazde nešla na doraz. Neskôr som dal nad pružinu asi 8 mm vysokú vložku zo silonu. Urobil som to ale kvôli zvýšeniu využiteľného zdvihu.
Tomu nerozumím. Jak se může přidáním pevné silonové vložky nad pružinu zvýšit využitelný zdvih?
Vidlica má 50 mm zdvih, ked si sadnem na leho, klesne o 20 mm. Zdvih, ktorý mi zostane je 30 mm. Pridaním silonovej podložky dôjde k predopnutiu pružiny, pružina je tuhšia. Po nasadnutí na upravenú vidlicu táto klesne iba o 10 mm, využiteľný zdvih zostáva 40 mm. Je to podobný efekt ako pri nastaviteľných vidliciach dosiahneš zaskrutkovaním nastavovacej skrutky, alebo pri vzduchových, zvýšením tlaku vzduchu.
Oprav mě, jestli se mýlím, ale pokud má vidlice zdvih 50 mm a po nasednutí klesne o 20 mm,zůstává 30 mm na pružení. Ty dáš nad, nebo pod pružinu vložku 8 mm,čímž zvětšíš předpětí pružiny, ale zároveň snižíš zdvih na 42 mm (tím, že pružina je stlačená(Předpjatá)).Po nasednutí vidlice klesne o 10 mm ( pružina je tedy celkově stlačená o 18 mm), takže výsledek podle Tebe je zisk 2 mm, na pružení zůstává 32 mm. Podle mě, pokud bys chtěl zachovat zdvih vidlice 50 mm, musel bys použít silnější pružinu, podobně, jako je to u vzduchové vidlice, zvýšením tlaku vzduchu.
Ale tým že dám vložku nad pružinu neznížim zdvih, iba predopnem pružinu. Výška vložky /v mojom prípade 8 mm/ neovplyvní zdvih iba tuhosť pružiny. Pružina je dlhšia ako tých 50 mm. Zdvih vidlice neovplyvňuje dĺžka pružiny, ale chod vnútorných nôh medzi dorazmi. Mal si niekedy nejakú vidlicu rozobranú, vieš ako to funguje?
Dobře, tedy jinak. Pružina bez zatížení má určitou
délku= l 0,při nejmenším pracovním zatížení na pružinu působí síla =F1 a délka pružiny se změní na délku= l1 tzv. předpružená délka ( což byl stav před vložením podložky)
další stav zatížení pružiny je tzv.délka v plném pracovním zatížení ( největší pracovní zatížení), označována většinou jako" l8" a působí na pružinu síla v plně zatíženém stavu" F8", další stav stlačení pružiny je mezní délka= l9, kdy na pružinu působí mezní síla= F9 a pružina je stlačena závit na závitu, to znamená, že vzdálenost jednotlivých závitů"V" je nulová.Situace kdy je délka pružiny mezi l1 a l8 se nazývá pracovní zdvih, což v Tvém případě je oněch 50 mm. Pokud zvětšíš předpětí pružiny( jediná možnost tak, že ji stlačíš), zmenšíš vzdálenost "V" a tím i pracovní zdvih.
Kdysi jsem měl vidlici rozebranou, ikdyž to byla jen pružina/elastomer a vím jak fugovala. Pokud bys chtěl zachovat zdvih vidlice, musel bys použít stejnou pružinu z jiného materiálu, která by byla tuhší a odolávala větší síle. Fyziku neošidíš.
Pozri ty si možno jadrový fyzik, ale ja som sa desať rokov živil ako cyklo mechanik. Proste tam prdnem vložku, predopnem tým pružinu, ale zdvih sa mi nemení. Neviem ako ti to lepšie vysvetliť. Ak si niekedy videl nastavovací mechanizmus /to koliečko hore na pružinovej vidlici/ zvnútra tak je to to isté len sa dá predpetie pružiny nastavovať postupne. Vnútry je trn na závite, ktorý sa otáčaním toho kolieska navrchu, vysúva, alebo zasúva. Tým predpína pružinu, alebo naopak ju uvolnuje. Zdvih zostáva zachovaný, lebo ten je daný vnútornými dorazmi. Pozri sem, nakreslil som ti to: http://majsterem.rajce.idnes.cz/vidlica/ rád vysvetlím podľa obrázka.
Taky jsem to tak udělal, dal jsem nad pružinu vložku a funguje to...teda ta vidle byla na nějakou dětskou koloběžku a pod mýma 93 kg klesla při nasednutí na doraz... přidaná pružina do druhý nohy a silonové podložky pomohly...teď mám objednanou vidli RST a doufám že bude lepší...
Nejsem jaderný fyzik a rozhodně máš pravdu s nastavením tuhosti vidlice zvýšením předpětí pružiny. Tady máš pár fotek http://papji.rajce.idnes.cz/Pruzina na kterých je vidět jak vypadá pružina předpjatá silou F1 bez podložky a silou třeba F3 s podložkou a jak to vypadá při maximálním stlačení. Pochopitelně že zvenku na vidlici žádnou změnu nepozoruješ, krom toho, že s podložkou je vidlice tužší.
nedobře se na to díváš, Veverko, pokud spodní doraz není dán stlačením pružiny závit na závit ale přidaným umělým dorazem (a horní doraz podobně neodpovídá úplně volné pružině), tak jde čistě o to, jak velká síla je potřeba na stlačení pružiny o danou délku (myšleno od horního dorazu). A jelikož síla potřebná ke stlačení pružiny se stlačením pružiny roste (mám mlhavý pocit, že dokonce lineárně), tak když se pružina předepne (v nulové poloze více stlačí vložkou, délka pružina+vložka je stejná, jako předtím pouhá pružina), tak to znamená, že síla potřebná na stlačení pružiny o jednotku délky je větší úměrně předpětí. Takže 8 mm vložka může skutečně znamenat, že se zatížené kolo zvedne skutečně o ty 2 cm.
Pokud bys chtěl analogii s vzduchovým pružením (která je už z principu nepřesná, jelikož plyn má při stlačování jiné vlastnosti, než kovová pružina), tak vložení vložky pod pružinu by odpovídalo vložení nějakého nestlačitelného tělesa do vzduchové komory při zachování množství plynu. Tlak se úměrně tomu zvětší (menší objem - p.V = podle stavové rovnice konstanta), takže je to v malém úseku zdvihu vlastně skoro totéž, jako bys tam přifoukal další vzduch. Akorát ta pružina je lineární, takže to v celém rozsahu zdvihu funguje stejně, jako bys tam dal tvrdší pružinu.
Fyziku neošidíš, ale při správném pochopení ji můžeš využít:-)
Když se pružina předepne vložkou, není pružina v nulové poloze. V nulové poloze je vidlice. Souhlasím s tím, že síla pro stlačení pružiny o jednotku délky roste se stlačením pružiny. To ostatní vysvětlují fotky viz výše.
Ano, právě proto, že pružina není po předepnutí podložkou v nulové poloze se změní její vlastnosti.
Tvoje argumentace stlačením pružiny do polohy závit na závit je samozřejmě správná, u dobře konstruované (myšleno pro tuto úpravu) vidlice by ale k této situaci nemělo dojít, jelikož kromě pružiny stlačené na max má vidlice ještě další doraz.
Ke stlačení na doraz u správně seřízené pružinové vidlice zvlášť na lehokole může dojít celkem snadno tím, že najedeš v plné rychlosti např. na šutr, na obrubník a podobně, pak ta síla je mnohonásobně vyšší, než při běžném pružení při normální rychlosti na normálních nerovnostech. Samozřejmě proti tomu lze namítnotut, že vidlice by měla být seřízena tak, aby ani v takovýchto situacích nešla na doraz:-)
No vzhledem k tomu, že jsme se vyděli naživo, tak vím, že to s tím "vyžraný" přeháníš a myslím, že s tím můžeš v pohodě jezdit. Já s tím tlumičem jezdil pět let na Azubu 4. Apus má vidlici lepší, silnější, pevnější, tak to bude v klidu.
Ale samozřejmě jsou lepší tlumiče.... Taky už mám lepší, ale nutný to podle mě není.
Vážím možná o kousek míň než ty (76-80) a na nosiči jsem vozil třeba cca třicet kilo nákladu. Nikdy jsem to teda nevážil, ale bylo to občas tak těžký, že jsem to nemohl uzvednout :o))
Ono je taky dost důležitý, kde s tím naloženým kolem jezdíš. Jestli po jen po silnici či zajedeš i na polnici, jak tady psal tvůrce vlákna. Já tam mám základní tlumič ( DNM na AZUB 4) a když jsem to naložil jen polovičním naplněním turistického setu tašek AZUB vzadu, tak se při průjezdu lehčím terénem tlumič poroučel častokrát až na doraz, což, pokud vím, není pro tlumič vůbec dobré. A...možnost regulace...žádná. Jedině tvrdší pružina. Proto na Max už následoval tlumič olej/vzduch.
nojo, ale kdybys tam dal nafurt tvrdší pružinu (což pan přescent stejně udělá), tak není ani s pružinou zas takovej problém. Akorát to bude naprázdno trošku tvrdší.
přesně tak. Taky jsem to tak měl.
Martis: kdybys viděl, kde jsem naloženej jezdil... :o)
OK! Každej, jak mu to vyhovuje. Já ale vycházím z přesvědčení, že odpružení kola si pořizujeme a je tam hlavně k pružení a to vždy tak, aby to pružilo pohodlně. Vyhodím-li měkkou pružinu a dám tam tvrdou, tak mi to naprázdno nebo při malém zatížení nepruží skoro vůbec a k čemu pak takové tlumení/netlumení??? To už to můžu mít rovnou napevno a nemusím řešit žádné zatížení tlumiče. Proto je podle mne lepší regulovatelný tlumič a já si za něj raději připlatil.;-)
jo, já si nakonec taky koupil jinej, lepší.... Ale není to nutný.
A koneckonců ho mám nastavený vlastně skoro stejně. Tedy dost natvrdo. Vyhovuje mi to tak. Na lehko se to tolik nepohupuje, když s tím blbnu, ale odtlumí to všechno a s brašnama se to houpe, ale to s tím zase tolik neblbnu a nepotřebuju, aby to bylo tak živý.
Diky vsem za rady
Tak jsem objednal (nakonec 5 s lonskym ramem - po "bazarove" sleve neni o tolik drazsi nez apus a ta vidlice pusobi duveryhodneji :)) a se zakladnim perovanim. Jestli/az ty pera zdemoluju, tak budu resit drazsi variantu.
Ted uz jen doufat, ze pocasi jeste ty dva tydny vydrzi ;)
Apus pro vysraného cyklistu ?
Měl bych si koupit novej monitor uži na to asi blbě vidím.
Souhlasím s Jurimírem, bude to použitelné v základní verzi. Ten Spiner vpředu je dost dobrý a zvládne to. Otec s ním byl spokojený a o moc míň než ty neváží.
Vzadu by šel nechat základní tlumič a jen mu dát tu silnější pružinu, podložku, nebo seštelovat. Jezdit to bude hezky a pro začátky to v klidu dostačuje. Dražší tlumič bych si hned na začátku koupil jen pokud plánuješ jezdit střídavě bez nákladu a s opravdu velkým nákladem. Pak by se štelování mohlo hodit, ale jinak se bez něj obejdeš.
To můžu potvrdit. Mám dv28 s tvrdým pérem a jezdím na něm pátý rok. Míval jsem i 125kg a náklad téměř 30kg (1250km v Polsku). Akorát mám trošku vobouchanej blatník.
Jo a těch 125kg jsem měl nevysranej!
vyžranej a nevysranej plus náklad - to už je dobrá vizitka spolehlivosti materiálu :-), taky mám vzadu ten základní "pružič" - perfektní, naprosto bezúdržbový výrobek /akorát si říkám, jaký typ tlumení tam vlastně je. člověk by očekával, že už někde začne prosakovat olej/