Tak z dlouhých porodních bolestí konečně vyšel na světlo nový leháč http://jurimir.rajce.idnes.cz/Kamarad_Zdenda...
Ještě tam chybí přední kotoučovka - čekám až mi upraví delší hadici, Ale kolo jezdí a čekají ho delší testovací jízdy.
Budu rád za všechny připomínky a postřehy. Hlavně ty kritické, protože chybami se člověk učí. Nebo že by ne? :-)
je to teda brutálně vysoké se mi zdá, zadní vidlice vypadá dost subtilne oproti zbytku rámu. Já bych pridal výztuhu ke krku predni vidlice to je vse podle tech par fotek. Ale samozrejme gratuluju k dobre praci a preju spoustu zabavy
Jo vysoké to je, možná až moc, ale měl jsem strach, abych nohama nevrážel do předního kola. Zatím mi ta výška při jízdě nevadí. Uvidíme co to bude dělat při horším terénu. Jinak není problém kus té hlavové trubky uříznout a zkrátit vidlici. Ta výztuha tam je.
Zadní stavba je z ocelového horáka, tak snad vydrží.
jo ja tu vyztuhu vidim, ale dal bych ji i z druhe strany. Na mem kole to dost pomohlo proti krouceni pri silnem zaberu, bez ni sem to nakonec malem utrhnul od hlavove trubky. ale nevim jaky jsi pouzil matros na tu hlavni trubku, ja nic moc.Terenu bych se nebal, ja jezdil na podobne vysoke mrse kdeco ,ale do mesta na takovy to popojizdeni je to uz dost neprakticky.
Tak číslo materiálu nevím, ale je to ocel 50x1,5 určená k ohýbání. Dovařit vzpěru z druhé strany by nebyl problém.
Jsem z malého města a po městě jezdím na staré plečce. Tohle kolo budu využívat na celodenní výlety a na cestování natěžko. Doufám :-)
Jak jsi ohýbal hlavní trubku? A také by mě zajímalo, jak se chová ten svazkový výplet -vždycky se mi líbil :-). To jsou ale dotazy - ne kritika. Pokud bys na ní trval, tak snad "nepoměr" zdvihu přední vidlice k pevnému zadku, ale to není chyba, jen mě to zarazilo, protože jako celek se mi kolo dost líbí.
Trubku mi ohýbal kamarád na trnové ohýbačce za studena. Je to kluk, který se živí - mimo jiné, výrobou náhradních dílů na veterány, takže má zkušenosti a je šikovný.
Co se týká chování výpletu - nevím. Zatím čekám na tu brzdu a tak se do větších jízd nepouštím. Dám vědět.
Ten zdvih - při stavbě jsem používal provizorně odpruženou vidli ze starého kola a ta měla menší zdvih, než ta co jsem pak koupil. To jsem ovšem zjistil až pozdě. Takže zdvih je větší, než jsem původně počítal.
Hodnotit jen od pohledu a jen na fotky není není úplně to pravé. Celkově se mi to líbí.
Zajímaly by mě zkušenosti z provozu. Kolik je poměr váhy na přední/zadní kolo když na tom sedíš? Dojem je, že je víc váhy vzadu. Proto mě zajímá to chování za jízdy a v terénu. Očekával bych, že to bude v terénu dobré. Otázka je jízda do kopce.
Jo sám. Samozřejmě že ohýbání trubky, svařování a nástřik Komaxitem mi dělali kamarádi, protože jsem dřevař a ne strojař, ale jinak jsem to dělal sám. Pokud se to dá za těchto okolností říct :-)
A nelžeš Bohušu??? :)) Ale jinak pěkný kolo,ale já bych na něm jezdit nemohl,mám krátký nožičky a nedosáhl bych ze sedla na zem....
takže jaká je výška "posedu", šlapání a rozvor ???
Výška středu 95 cm, spodní část sedla 74 cm, rozvor 113 cm.
Proč tahová strana řetězu nejde rovně, když to je stejně pevná zadní stavba? Nebo se mi to z těch fotek jen zdá?
Jinak já se dívám trochu s nedůvěrou na jakákoliv kola (a ležáky zvlášť), která mají odpružené jen jedno kolo, do těžšího terénu to stejně není a otřesy se na cestujícího přenesou z jednoho neodpruženého kola tak stejně, jako ze dvou. U ležáka, a zvlášť pokud bych s ním chtěl jezdit natěžko se zadním nosičem, bych odpružil (pokud jedno) především zadní kolo. Je ale pravda, že na přejíždění překážek (například najíždění na obrubník) je lepší odpružit jen přední, než jen zadní.
Ona i dobře udělaná pevná přední vidlice dokáže pasivně odpružit celkem dobře.
Vidíš dobře. Ta vodící trubka je opravdu mírně do oblouku. Zčásti tím že je deformovaná - byla stočená v kole a musel jsem ji rovnat, jak vidět ne zcela úspěšně, a při záběru se napne, a pak jsem ji musel u převodníku trochu nadzvednout kvůli řazení. Trubka na níž je přesmykač má větší úhel, než by měla mít,takže to špatně přehazovalo. A řezat a znovu svařovat, zvlášť když už byl rám nastříkaný se mi nechtělo. Možná je tam o něco větší tření, ale řadí to bez problémů.
Přemýšlel jsem o zadním odpružení, ale to už by na mě bylo moc. Jsem rád, že jsem to zmastil tak jak to je. No a úplně bez odpružení jsem to nechtěl. Možná to nemá takový efekt, ale něco to pochytá.
Tééda fakt pěkně vysoké.. Ty řídítka jsou Azub? Jestli jo, tak kolik tě stáli jestli to není tajné?
též přeju ať ti to jezdí ještě líp než sis představoval. Kdybys ale přecijen přemýšlel o přestavbě, můžeš se inspirovat z tohodle lehokola:
http://www.brnonakole.cz/galerie/fotosoutez/23.jpg
Moje nové lehokolo :o( Nechal sem se zlákat zdejší diskuzí a pořídil si také kvalitní osvětlení :o))
http://holfi.pohoda.com/11/vg.jpg
ty vole ono je to smutný, ale řechtal jsem se... :o)
Smysl pro humor tě nepouští a to hlavní!
A co jinak?
Jinak je to lepší (snad) každým dnem, ale bohužel před sebou mám ještě hodně dlouhou dobu na "novém lehokole",nejspíš nestihnu ani novoroční vyjížďku. Děsně všem závidím při pohledu z okna. To by bylo ještě kilometrů v tak nádherným počasí. Tak si to užívejte.
Taky jim závidím. Kdykoli mě někdo veze k doktorovi, potkám pár cyklistů a to nejsou příjemný pocity... Proto tu taky furt sedím a kecám, protože na kolo to ještě půl roku nevypadá :-(
Tak ti moc držím palce, ať vyjedeš co nejdřív!!! :-)
P.S. Napadá mě, jestli bychom si už nezasloužili rubriku "Zrakvení cyklisti", "Mimo provoz" nebo něco podobnýho :-)))
paráda! :-))
no, chlape neztrácíš nadhled a smysl pro humor. jestlipak i v Tvém případě platí ono rčení o každém zlu, které je k něčemu dobré? podobná věc se může přihodit komukoliv z nás, stačí, když někoho přibere na krajnici projíždějící auto. nevím jestli bych byl schopný se dívat na podobný leho s humorem
Tak jsem to stihl do vánoc: http://papji.wbs.cz/Nove_lehokolo.html
Pěkný!
Příští rok to vidím na tříkolku, stačil by jen vyměnit zadek.
Nam uz se taky urodilo :-) Neni to sice leho, ale jezdi to mozna i rychleji.
Njn, dva kone jsou dva kone :-)
http://www.damika.cz/index.php
Tak jsem se také konečně přiblížil ke konečnému provedení, udělal nějaké fotky a ty teď dávám k dispozici. Aby bylo vše podle mých představ ještě chybí polstrování na sedlo, vyrobit držák a trochu upravit přesmykač a nějaké ty lucerničky. Po zimní přestávce zase začínám jezdit, ale zatím ta stabilita, přestávka je strašně znát ;-)
http://fotoalba.cz/alba/album65/1451295
Vypadá to vskutku impozantně. Jen chvilku jsem se svezl na Jurimírově kanapi a natolik mne to uchvátilo, že už dávám dohromady plány a nějaký ten matroš. Prosim Tě, koukal jsem, že máš kovové trubky. Kolik Ti to váží a čím jsi to vařil?
hlavně si podle mě rozmysli, jestli chceš taky stavět flevo jako Corylus. Jezdit na tom není zdaleka tak snadné jako na klasickém lehokole....
toto není flevo ale python, o dost jiná geometrie. Na naučení to bude ale asi dost podobné (přesněji: podobně těžké) - nezvyk řízení nohama. Python jsem zatím nezkoušel.
jo jo já vím. Jen tomu z nedostatku vědomostí a terminologie říkám flevo. Prostě všemu, co se řídí nohama:o) Sorry.
vyskytují se v podstatě 3 varianty kol, která se "řídí nohama". Něco jako Cruzbike - úplně klasická geometrie, jen se na přední vidli přidá šlapání, často konverze z mtb. Pak něco jako Flevoracer - rám se zalamuje uprostřed, ale jinak má podobnou geometrii jako klasika, tedy zejména pozitivní závlek. No a potom něco jako Python - taky se zalamuje uprostřed, ale má velký negativní závlek, řízení je stabilizováno pouze hmotnostně, v malých rychlostech funguje ale ve velkých je patrně značně nestabilní a nebezpečné. Hranice "bezpečnosti" originálního Pythona se uvádí většinou někde kolem 25 až 40 km/h.
ještě jsem si vzpomněl, že jsem kdysi viděl na fotce fwd lwb, šlapací střed byl zhruba ve stejné výšce jako osa předního kola, ale až za kolem, a klasická lwb řidítka s hodně sklopenou hlavou a normálním závlekem (to jsem si na té fotce schválně měřil:-) ). Do jaké míry je však toto kolo řiditelné (pouze) nohama si netroufám odhadnout.
To né. Můj vzor je Azub 5. Nevím přesně jaký typ máš Ty, ale tuším, že něco takového. Právě ten Tvůj stroj se mi od té doby, co jsem se svezl leží v hlavě. Nejraději bych si ho koupil i s rohlofem, jenže víš jak to je. Nakonec jdu do samostavby ze stejných důvodů, jako většina nadšenců. Akorát mi chybí kopyto. Doufám, že se sejdeme na nejbližší Wertově akci, abych si načrtl nějakou skycu a rozměry.
Sřední část rámu je (ta pod sedačkou) z oválvého profilu 50x30x1,5 přední rám pak z oválu 30x15x1,5 material ocel třídy11 353. Tak je to vyfocené váží kolo necelých 16 kg, to myslím není tak špatné. Díly rámu jsem si nechal svařit pod ochranou atmosférou.
Pěkně vyrobené. Jenom by mne zajímalo co ta přední vidlice použitá jako vidlice zadní. Jestli to moc nepruží a jak dlouho to vydrží...
Když jedu tak na ni dozadu nevidím, ale je odpružená gumovým blokem a určitě pruží i ramena. Zatím jsem ještě nevymetl žádnou brutální díru, tak se časem uvidí. Podle velice přibližného výpočtu je pevnostně nejslabším místem krček vidlice hned nad rozvidlením. Mělo by to však vydržet bez problémů zatížení 150 kg, takže v mém podání bezpečnost 2x.
Nechci zakládat nové vlákno a tak se ptám tady. Na svém leháči mám najeto kolem 500 km a stále mi dělají dost velké problémy kopce. Docela se do nich trápím a některé, které na normálním kole vyjíždím bez problémů, nevyjedu vůbec. Je to tím, že mám najeto málo, nebo je na lehu tak velký rozdíl při jízdě do kopce? Minulou sobotu jsem s Václavem a kamarády se Švédska jel na Radhošť na MTB, protože na lehu bych si na to vůbec netroufnul. Pořád doufám, že je to jen tou malou natrénovaností, tak bych rád znal vaše názory.
Asi to bude tou menší natrénovaností. Já sem klasiku úplně vynechal, jezdím jenom na lehotříkolce(zatím 700km) a snažím se posílit svaly které se na lehu namáhají nejvíc. Nohy si pomalu zvykají, pomaleji než na klasice po zimní pauze, myslím že to bude chtít aspoň 2000km aby to bylo OK. Ale já mám výhodu že nemusím držet rovnováhu, takže z Rožnova na Val. Bystřici jsem zařadil nejlehčí převod a kadencí 60 za minutu jsem se šnekoval rychlostí 4 km/h. :-))
Až zase pojedeš přes Rožnov, nebo Vidče, dej vědět. Rád bych se na ten Tvůj stroj podíval a eventuálně, s Tvým souhlasem, projel.
Dobře, jak budu plánovat cestu kolem, písnu Ti na mail. A kde je ta Spina o které píšeš níže?
Je to takový běsný krpál z Vidče do Valašské Bystřice. Když jedeš od Rožnova, tak za kostelem zahneš doleva. Není dlouhý, ale je veselý. Když jsem byl mladý a z čirého nerozumu jsem jezdil závodně na kole, tak jsme tam měli závody a ten okruh se jel asi 5x.
Aha, tak až natrénuješ, mohli by sme si dát spicha ve Vidči, já bych přijel od Stříteže a Ty od Rožnova a zkusili ten kopeček na Bystřicu vyjet. :-) Myslím že tuším o který kopeček de, jak sem jel z Bílé přes Rožnov do Bystřice, tak sem měl po pravé ruce propast a na jejím dně byly ty Vidče, opravdu pochoutka. :-))
velká snaha může nakonec způsobit i nějaké problémy s přetížením a případný zdravotní problém by Tě mohl otrávit. proto si myslím, že zvláště na počátku lehoéry je vhodné nohy zatěžovat i jízdou na klasice, já to tak dělám pořád - t.j. kola střídám, občas turistika, běh. jednostrannost není podle mě ideální. nicméně 500 km je málo na vytrénování svalových skupin, které doposud zahálely, takže ta vzpomínaná trénovanost chybí. taky nevím, jaké máš převod?. někdo si myslí, jak bude na lehu lítat a nasazuje hned od začátku těžké převody a pak je v kopcích nahranej, protože neudrží frekvenci, rve to silou a nakonec stejně sleze. často stačí vyměnit trekingové kliky za MTB s menšími převodníky a pohoda :-)
Já to silově nervu. Vepředu mám trojtác z horáka - nevím počty zubů, a vzadu mám osmikolo s 28 nebo 29ti (nevím přesně) zuby. Snažím se to mastit frekvenčně, ale někdy to samozřejmě nejde. A když už je to hodně nasílu, tak slézám a s hanbou, ano vážení přátelé, s hanbou se plazím po bojišti :-)
ultrablb co si hraje na lehobikera ano vazeni pratele lehokolo je na hovno ale to uz kazdy prece vi krome par jedincu
na klasických MTB klikách je nejmenší 22, vzadu máš 28 /29 se na konfekci nevyskytuje/, tož bych nestyděl a nasadil kazetu s 32 nebo i 34 zuby /na kupkole.cz od 200,- nebo si z tý kazety vytáhnul jen ten největší pastorek/ a není síla, která by tě mohla zastavit
Když jsem letos začal jezdit po úraze, první kopec jsem v půlce otočil a jel jinudy (nemohl jsem ještě pořádně chodit) , dneska mám najeto 800 km a jezdím všechny kopce co jsem zvládal vloni. Je fakt, že na Kleť jsem si zatím netroufl http://holfi.pohoda.com/mapy/klet.htm , ale mám jí v plánu :o))
Do kopce jedu pomalu (kolem 7 km) nijak to nervu. Převody mám silniční trojtác 52/42/30 a vzadu 11 - 30 a pak se hlavně řídím heslem "neexistuje kopec, který bych nevytlačil" ;o)))
Tuhle jsem poprvé vytáhnul "horský VeloGauč" a zjišťuji, že to má až moc lehké převody, pomalu jsem nepoužil nejmenší tác, ale prostřední má jen o 2 zuby víc než nejmenší na silničním trojtácu.
A co to jsou podle Tebe lehké převody? Já bych uživil i lehčí než mám, ale nesehnal jsem nic většího na našroubování než sedmikolo.
Neexistuje i to sedmikolo s nějakým tím Mega Range pastorkem nebo jak tomu Shimano říkalo? Ten nejlehčí byl docela velký. Kdyby to mělo aspoň 32z, pomohlo by ti to. Já mám na Azubu Apus převodníky 22-32-42 a vzadu kazetu 11-32. Nejlehčí převod používám, v prudkých kopcích, a není přehnaně lehký, když chce člověk šlapat smysluplnou kadencí. Mám tam sice 153mm kliky, které volají po lehčích převodech, ale zase jsem už plně adaptovaný a běžně se vyskytující cyklistické veřejnosti ujedu i do lecktérého kopce. Přesto 22:32 mi nepřijde jako přehnaně lehký nelehčí převod.
Dá se koupit šroubavací osmikolečko SunRace 13 - 32 . Mám ho právě na horském VeloGauči (dneska jsem si koupil ještě jedno) a převod 22 - 32 mi příde už dost lehký.
Kde jsi ho koupil? Já jsem se u nás ptal ve všech cykloobchodech a říkali že nic takového není. A kolik stálo?
To by byl docela použitelný rozsah.
Koupil jsem slevněné z prního odkazu, ale kdysi jsem kupoval z druhého odkazu.
http://www.cyklosvec.cz/?akcia=detaily&shop...
http://www.sunrace.cz/katalog.php?sec=28&id=13
Dnes v odpoledních hodinách se z bran mladoboleslavských "skunk works" vynořil Ventus Mk.I, další z klonů Ninkova Oceláče. Oproti originálu má určité změny, například zadní stavba je přestavěná ze staré silničky Bianchi (28" zadní kolo), sedačka typu "zahradní lavička" je poněkud výše a více vzpřímená aby bylo vidět skrz okénka osobních aut atd. Zkušební jízda prokázala že se na tom dá nejen udržet ale dokonce i jet tam kam jezdec zamýšlí i když to tak zpočátku nevypadalo. Musím ještě pořešit trubku pro připevnění přesmykače (špatný úhel), přivaření/přiletování čepů pro V-brzdy na zadní stavbu (klasická čelisťová z Favorita je s brzdovými pákami na V-brzdy jenom na ozdobu), pravděpodobně i kladku na návratové straně retězu (poddimenzovaný držák) atd.
Vypadá to nějak takhle:
http://sklad.obrazku.cz/obr210354_PICT1325m.jpg
http://sklad.obrazku.cz/obr210356_PICT1327m.jpg
Ta páteř z dinosaura :-))) vypadá fakt impozantně.
Ta páteř z dinosaura je narážka na průřez toho jeklu vepředu nebo na konstrukci sedačky? :-)
Jo, kolik to dovedna váží?
Já se to bojím položit na váhu :-). Ale asi takhle: vem rám ze starého Favorita, asi třetinu trubek uřež, místo nich tam dej metr jeklu 40x40x2 (jenom jekl má přes 2kg), 2,5x delší řetěz, sedačku, prapodivný dlouhý představec ... Rozhodně je to těžší než můj starý Favorit, hádal bych takových 16kg (na komponentech jsem nešetřil za každou cenu, například kola mi připadají docela lehká). Při manipulaci je dost nepříjemné že to je - leteckou terminologií řečeno - těžké na hlavu, těžiště je mezi sedačkou a hlavovou trubkou a když to zvednu za předek sedačky tak se to převažuje dopředu.
A na tu trubku na řetěz dojde, objevil jsem na nohavici šmouhu. Mám v Baumaxu vyhlídnutou tenkostěnnou plastovou trubku pro nějakou elektroinstalaci, jenom musím vyzkoušet jestli jí projde řetěz.
Zdejší užívají trubky (plastové) pro tlakové rozvody vzduchových brzd (á 70,-/m). Mám ji na to připravenou též.
Váha se u toho mého zatím neodpruženého výtvoru (ideový námět HPVelotechnik) blíží 18,00 kg.
Provedení: Zadní trojúhelník=horák, jekl 40x40x1,5, řízení horně dolní (do sloupku vidle je nad rámem vsazen představec, řídítka jsou nad rámem, ale pod nohama). Uvažuji o montáži přední odpružené vidle, pak by to bylo asi těžší.
Líbí se mi to vyřešení sícu a kladky pod ním, asi budu kopírovat! :-)
Šablona ve formátu PDF je tady: http://www.archive.org/download/RibSeat/Rib.PDF
Měřím něco přes 190cm a na mne to pasuje téměř dokonale.
Velice pěkné, gratuluju. To by mohlo i dost svižně jezdit.
Všiml jsem si, že tam nejsou kolem hlavové trubky žádné výztuhy jako mají ninkovy stroje. Máš nějak vymyšlené že je nepotřebuješ? Jiné trubky nebo tak? Já bych je tam dal, s neodpruženou dvacítkou vpředu ta hlava někdy chytá strašné rany.
Z čeho je ta zubatá kladka? Vypadá pěkně. Nemá řetěz snahu z ní vykolejovat? Ty řadicí řetězy to někdy rády dělají, řadí z těch zubů pryč hned jak jsou trošku šikmo.
Kladka na netahové straně by mohla možná mít i menší odpor než ohnutá trubka, akorát bude hlučnější. Každopádně dej vědět jak se osvědščí.
Vepředu skutečně žádné výztuhy hlavové trubky nejsou, hlavová trubka je vyříznutá z nějakého starého BMX, jekl je 40x40x2, myslím že tam je dost materiálu na kterém to bude držet (svářeč tam vyrobil úhlednou housenku), mimoto do terénu s tím stejně budu jezdit minimálně. Mimochodem mne při vedení kola po nerovném povrchu překvapilo jak Schwalbe Marathon vepředu odskakuje, jako tenisák.
To zubaté kolečko na kladku jsem našel při jedné exkurzi do kovošrotu, leželo tam na zemi tak smutně, beze stop používání a neorezlé (!!!) a mne bylo hned jasné k čemu bude. Našroubované je to na upravené hliníkové kolečko ze starého mechanického kartáče na koberce, uprostřed je kuličkové ložisko ze staré náby ČZ. Nevím k čemu původně to kolečko sloužilo, ta střední díra se závitem neodpovídá ani torpédu ani nějakému starému vícekolečku. Především ale to ozubené kolečko nemá na zubech náběhy kvůli řazení takže řetěz běhá přes celý rozsah osmikolečka bez tendencí k vypadávání.
Kladka na netahové straně dělá zvuky jako se dřel řetěz o rám, jak se to klepe tak se mi při zkušební jízdě povolily šroubky co to drží, zkusím nějaké uchycení přes gumu abych to ztišil. Nevím nakolik to bude spolehlivé, při přejezdu nerovností dělá řetěz psí kusy a držák kladky dostává dost zabrat.
Odskakuje ti to kvůli přehustění. Mám Schwalbe Big Appl a dělalo mi to taky, s 50 Psi jsem odpustil na 30 Psi a je to neodskakující žehlička. Správný tlak si musíš jednoduše odzkoušet, kompromis mezi pohodlím a rychlostí (valivým odporem), na to příjdeš.
No jo, ale na 30psi je z toho traktor, to nemůže vůbec jet. Pokud je na plášti napsaný rozsah, dá se vybírat uvnitř toho rozmezí kompromis mezi pohodlím a rychlostí, ale nedoporučoval bych chodit pod spodní hranici. Plášť pak jde do kytek tak třikrát rychleji, krom toho že to vůbec nejede.
Hlavně ale pokud kolo s tak velkým rovzorem vedené za sedlo vepředu trochu skáče, nic to neříká o přehuštění pláště. Třeba Marathon Racer nedrží při 65psi v zatáčkách o nic lépe než při 85psi, ale citelně hůř jede, to mám osobně vyzkoušené na podobném stroji. Je zkrátka navržený na 85psi a při nich pracuje nejlíp. Jakmile na kole sedíš, odskakování je pryč a drží jak přilepený. Když výrazně podhustíš, nejede, když výrazně přehustíš, nedrží. Klasický Marathon je horší, s adhezí, ten je stavěný na dlouhověkost, ale maximum má 100psi a nezískáš o nic lepší jízdní vlastnosti podhuštěním na 80, a abys cítil nějaký nárůst pohodlí, musel bys jít na těch tvých 30 a zničit ho během 3000km během kterých podáš výkon co by ti jinak stačil na 5000. Zkrátka pokud jednou máš Marathon, nejvíc z něho dostaneš při předepsaném tlaku 100psi. Pokud chceš pohodlný plášť, obuj ten Big Apple, ale fakt nedoporučuju hustit pod spodní mez pokud je uvedená, nebo pod cca 60% maxima pokud není. Stěny pláště to pak těžce nesou, hlavně v nižších teplotách. Pokud chceš jezdit na 30psi protože tě efektivita nezajímá, máš nejlepší najít něco určeného na ten tlak. BMX obchody mívají takové věci. Nebude to tak rychle chcípat a pojede to slušně.
švalbe udává pro tento plášť doporučený tlak 2 - 5 bar., což je cca 30 - 70 ps, teoreticky máš natlakováno správně. jinak ovšem souhlasím s Jirkou a použití vpředu na lehu s tak nízkým tlakem si nedovedu představit. k tomu, co bylo napsáno dodávám, že se při tak nízkém tlaku hodně zvyšuje i riziko proražení duše a poškození ráfku při prolítnutí nějakou /i celkem malou/ dírou na vozovce. používám Big A. na stejné pozici , nehustím na max., ale pod 4 bary /nějakých 60 psi/ nejdu
Juras má tříkolku, zatížení na kolo je menší, což sníží riziko průrazu, ale zas je tam o kolo víc, takže na valivý odpor ta závislost na tlaku nakonec vyjde stejně.
Tak tak, váha je na třech kolech lépe rozložená takže není potřeba tolik hustit. Valivý odpor je díky třetímu kolu samozřejmě větší, ale když jsem nahustil nad 50 Psi, skákalo to na každém kamínku. Když jedu na těžko z brašnami, hustím na 40 Psi, když jezdím na lehko, hustím na 30 Psi. Zatím mám na těch Applech najeto 4 000 km a vzorek je stále krásně čitelný. Počítám že je přes zimu na ostrém posypu odrovnám, ale to je úděl zimního ježdění a neznám plášť který by sůl a ty kamínky připomínající pomleté sklo přežil.
V zimě taky hrozně trpí boční stěny pláštů. Při každé otočce se každý bod stěny prohne ven a zase narovná když prochází nejnižším bodem. V zimě to jednak křehne nízkou teplotou a jednak se to leptá těmi svinstvy co sypou na silnice. Guma z toho mizí před očima a pak stačí drobné škrábnutí bokem pláště o něco a jsi skrz. Duše nejde zalepit, protože v zimě to nedrží, jedině měnit. Plášť se pak v tom místě vyboulí, na dojetí jde použít vizitku nebo něco podobného vloženého mezi duši a plášť, rozloží to tlak v místě poškozené kostry pláště na větší oblast okolo.
Proto vozím tři náhradní duše, když odejde jeden plášť, dlouho netrvá a odejdou i zbývající dva. :-) Ono to podhuštění není jenom kvůli pohodlí, zdá se mi že na mokrém a místy namrzlém asfaltu jako dneska ráno mnohem lépe sedí do zatáček. Kdyby byly více na tvrdo, určitě bych si nedovolil jet rychleji, spíše naopak.
Pokud na tříkolce bereš zatáčky rychleji na měkčích gumách, tak je občas trochu prohlédni nad ráfkem. Napřed se objeví slabá boule a pak vidíš, jak se to začíná trhat od patky, která v ráfku drží, ale zbytek gumy v tom místě se odtrhuje. Boční namáhání to má snahu s plášti dělat. Třeba na tandemu jediné co přežije nějakou dobu je Maxxis Hookworm natlakovaný na plných 110psi, jinak se cokoliv trhne už po pár stech km, hlavně na předním kole. Na tříkolce jsem kdysi takhle v zimě rozerval nějaké nizkotlaké BMX pláště.
Mám na trojkolku do sněhu sadu téměř nových gum, se zachovalým vzorkem, proto jsem zatím žádné problémy nezaznamenal. Na přední dvacítky se špuntíkama a dozadu čtyřiadvacítku drapák. Letní sliky v zimě namontuju, jen když si chci užít "smykování."
Měl bych jenom dotaz: kde se dají sehnat nějaké vhodné záslepky kterými bych ucpal ty otvory pro středové složení a díru do trubky na přesmykač?
Záslepky jsem vyřešil takto: vzadu na rámu (mám ohýbanou trubku) jsem napasoval umělohmotný vršek od mléka - modrý a pasuje tam jak prdel na hrnec a pojistil jsem ho přilepením sekunďákem. Tu vyzývavě trčící rouru co je na ní přesmyk jsem zaslepil tak, že jsem tam napasoval kousek kónické dřevěné nohy od židle (předtím jsem tam měl korkový špunt od šampaňského, ale neosvědčil se), podlepil mírně zatloukl, uřezal na míru, zabrousil a natřel na černo.
Zatím všechno drží.