Potřeboval bych poradit od někoho, kdo má na kole Dual drive, řazení v náboji od Shimana. Jezdil jsem s tím pouze jednou, když jsem zkoušel lehokola v Azubu. Tehdy mě nenapadlo zkoumat to podrobněji. Potřeboval bych vědět, při jakém převodu se to točí 1 : 1 ? Myšlenka je pořídit Dual drive, nechat tam trojtác a přesmýkač a získat další stupně převodů. Smysl by to mělo ale jen tehdy, umožní - li mi to řadit ještě více do pomala. Jezdím teď nejlehčí převod 28 vepředu - 30 vzadu. Po zkušenostech z větších kopců bych ale uvítal, kdybych mohl i při prudkém stoupání zachovat vyšší kadenci šlapání, což mi současný převod neumožňuje. Dá se říct, že zatím jsem vyjel všechno, ale ty prudké stoupáky mě nutí opět jet jen silově, protože nějaký další lehčí převod mi chybí. Vím, že řešením by bylo namontovat dopředu Schlumpf,ale tam zase není jisté, jestli by bylo možné zachovat trojtác ? O ceně už ani nemluvím !
Mám přesně, co hledáš dokonce ve dvojím provedení. Takže si myslím, že mohu trochu poradit.:-):
Na AZUB 4 je Sram DD21 a vpředu trojtác na crosse - je to dobré, ale do náhlého prudkého kopce mi i po zařazení na Sramu v náboji tedy vzadu nejlehčí převod (= symbol do kopce) + největší kolečko + nejmenší "tácek" ve předu na převodníku tento nejlehčí převod nestačil. Z kopce jsem zase velký tác po zařazení nejmenšího kolečka vzadu a jízdy s kopce v náboji častokrát nevyužil, protože to byl tak těžký převod, že ani z kopce se to nedalo ušlápnout. Proto jsem na Maxovi zvolil DD27 (+ ještě jedno větší kolečko vzadu) a MTB převodník vpředu. To mi vyhovuje. Je to zpřevodováno celkově více do pomala = vyšší frekvence šlapání, ale do kopce je to super - ted´mi již ani do toho největšího trháku žádný převod nechybí. Na opak z kopce menší velký tác použiji častěji a tento nejtěžší převod i ušlápnu. Kdy to je 1 : 1 jsem nikdy nezkoumal, to ti nepovím. Se Schlumpfem nemám zkušenosti.
1:1 má Sram Dual Drive při prostředním převodu. Dokonce je to při tom prostředním převodu bloknuté tak, že se nic nepřevádí, chová se to jako pevný náboj (čili maximální účinnost).
Lehčí převod má výstupní otáčky ku v vstupním 75:100 a těžší převod 133:100.
obecně - řada lehokolistů si myslí, že na lehu bude v pohodě ujíždět silničářům a jezdit průměry min. kolem 30 km/h. proto mají laděny převody "do těžka" a pak ve skutečném kopci zjišťují, že jim chybí lehčí převody. kdo není vyložený trhač asfaltu, tak tomu mnohem lépe poslouží MTB kliky 44-32-22 v kombinaci s největším pastorkem od 25 - 34 zubů. přijde mi to smysluplnější než pohon ladit podle Tvého návrhu.dosáhl bys jistě ještě lehčích převodů, ale těžko pojedeš do kopce rychlostí pod 4 km/h - jednak už je možná rychlejší kolo tlačit, za druhé je v nízké rychlosti stabilita v tahu a nejspíš z leha spadneš. v opačném spektru Ti převod 44 -11 zajistí rychlost kolem 40 km/h, aniž bys musel šlapat jako blázen . myslím, že lidí, kteří jezdí běžně těžší převody tady moc nebude
to co píšeš možná platí pro někoho a pro určité podmínky (třeba v rovinaté krajině zpravidla nejsou potřeba ani lehké ani těžké převody), obecně ale nesouhlasím. Udržet rychlost kolem 4 km/h není problém a daleko lépe se drží, když se do kopce nerve těžký převod (zvlášť s plně naloženým kolem). Samozřejmě je jednodušší slézt, pokud kopec je dlouhý třeba několik km, kvůli 100 m trochu prudšího stoupání se ale slézat z kola nevyplatí ani časově ani námahou.
Já osobně mám na 26" kole rohloff 15 + dvojtác 40/52 (který jsem odmontoval z jiného kola), nejlehčí převod mám tak na rychlost 7 km/h a nejtěžší tak na 40. Rozsah převodů bych potřeboval zvětšit oběma směry - natěžko do kopce jezdím občas i kolem 3-4 km/h, po rovině v případě potřeby vytáhnu 50, občas se vyplatí šlapat i z kopce (třeba před protisvahem), tedy třeba i při 70 km/h. Takže snahu některých jedinců zvětšit si rozsah převodů na lehokole do úplného maxima zcela chápu.
To jsou tedy rychlosti! Tedy 70 km/h bych se na lehu bál jezdit. Ono nejde ani tak o to touhle rychlostí jet, ale hlavně to pak ubrzdit. Což není vůbec snadné na jakémkoli kole při takovéto rychlosti. Jinak na lehu, pokud má odpružený zadek i předek je v prudkém kopci zpravidla problém při nízké rychlosti hlavně nerozhoupat kolo.Pokud se rozhoupe, tak jdu z kola hned dolů. Proto jsem na druhém lehu dal zamykací vidli i tlumič. Jenže to lez použít jen na pěkné cestě. V terénu hrozí, že člověk vjede do jámy a zamčenou vidli oddělá. Mně tedy nedělá problém jet v příkrém kopci pomalu a držet nízkou rychlost i stabilitu současně ale problém mi dělá to houpání, které mě často shodí s kola dolů.
jestli se ti to při jízdě houpe, tak blbě šlapeš! taky jsem to dělal. Zbytečně se dřeš! Když šlapeš do kulata, tak jedeš bez houpání. Právě při jízdě do kopce je to ohromně znát, navíc mi to vždycky když se snažím co nejlíp do kulata nějak i samo zrychlí:o) Prostě šlapeš líp a účinněji, tak to jede jak má.... ;o)
Co to je - šlapat dokulata??? Ono se dá šlapat taky do čtverce??? :-) Když šlapu, tak prostě obtáčím pedál a střed kolem své osy. Takže to musí být do kulata nebo ne??? Nebo myslíš pozici kdy jedna noha zabírá a druhá ne či tak něco???
Šlapat do kulata znamená ťahať nohami po celom obvode kruhu, teda hore tlačiť dopredu, potom ťahať smerom dole, potom priťahovať k sebe a potom ťahať nohu z pedálom dohora a znova dokola, pekne oboma nohami. Znie to desne, ale dá sa to naučiť. Ideálne je mať nášlapné pedále, alebo aspoň klipsy. A ano dá sa šlapať tzv. "do štvorca", keď dupeš len smerom od seba a dve/tretiny otáčky sa noha len vezie na pedáli. Rozdiel medzi oboma spôsobmi je velký, pri šlapaní do kruhu je lepšie využitý tvoj výkon, ale zo začiatku ťa po výjazde bude bolieť zadná strana stehna. Ja pri šlapaní do kruhu môžem hned zaradiť o stupeň ťažší prevod.
Myslím, že se totálně mýlíš a nedovedu si představit, jak bys tahal pedál k sobě bez SPD-eček. Šlapání do kruhu znamená, že jednou nohou začínáš tlačit v tzv. horní úvrati a tlačíš plynule až do úvrati dolní, čímž se druhá noha dostane do úvrati horní a první nohu střídá v tlačení. Pochopitelně to taky není a nemůže být plynulé, ale je to nejúčinnější a nejmíň namáhavé.
Jo a Mozimy řekl "ideálně SPD, n. klipsn". Myslel tím klipsny s řemínkama, ne bezřemínkové. A ty fungují stejně, jako nášlapy. Čili Ty se totálně mýlíš, jako ostatně pokaždé ..
Když nerozumíš, neplkej a mlč. JS.
Je fakt, že jsem přehlédl to, že Mozimy píše nášlapné pedály, ale pokud bys neměl nášlapné pedály, nebo klipsny s řemínkama, tak do kulata bych chtěl vidět jak šlapeš, nehledě na to, že tahat pedál nahoru je značně nepřirozené. Dovedu si představit, že bych se to učil od počátku ježdění na kole, ale to jsem si o nášlapech nemohl nechat ani zdát. A prosím nenařizuj mi co mám či nemám dělat, už to vypadalo, že se umíš chovat slušně a zase sklouzáváš.
Jsi totál mimo. Nášlapy(a klipsny) jsou tu proto, aby se jimi tahalo nahoru!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Pro nic jiného nebyly vymyšlené ..J.
Ten pán je strááááášně chytrý...
Seš na blbý diskuzi, my taháme dozadu!
Jasně, je to mnohem přirozenější, než nahoru ..dozadu vyvineš mnohem víc síly, než nahoru, zejména bez nášlapů, řekl by Papji .. :o) JS.
Uvědomuješ si vůbec, že ses zapojil do diskuze mezi povaleče, kteří už mají na lehokolech něco najeto, zatím co ty jsi pořád na tom svém drahém " zábradlí" ? :-)))
všechno zná a všude byl, proto do všeho blbě remcá
Pokud remcá, a něco o tom ví,to mě nevadí, ale vyloženě mě sr..o, když byl na každého sprostej a proto jsem na jeho sprosté výpady taky přestal reagovat. Má svou pravdu, a stylem který popsal, opravdu šlapat jde, ale kdo to má opravdu tak vžité, aby to bezezbytku využil? Nejsme závodníci a většina z nás jezdí na kole pro zábavu, potěšení atd.
Jezdi si, jak chceš, ale nemať lidi nesmysly, o kterých nemáš páru. Chtěl vědět, co je šlapat do kulata a zpochybnil jsi správný výklad. .....................Ale jo, nechám hlupáka hlupákem .. ses projevil hned v 1. příspěvku vůči mne a další byly stejné úrovně. jj, máš ve všem pravdu .. máš svou pravdu .. Ale profík jsi jen v posměchu a zesměšňování, aniž bys znal jádro věci .. prostě tupý dav .. sorry inteligentním čtenářům, ale tenhlencten mne vytáčí (kdyby to šlo) svými nejapnými (či nepapjími..?:o)) výkřiky ..
Kdyby ses, Papji, alespoň chytil za nos a uvědomil si svou omezenost a nemluvil, když tu radí někdo jiný (a nemyslím tím jen sebe, ale zde toho výše). Prostě jak Ti říct, že mluvíš nesmysly a byl zticha?? Asi budeš mlít furt dokola. seber se a běž na diskusi s Radkou a podobnými a bav se o jídle, co upekli a snědli na srazu a pod. bav se o tom, jaký jsem hňup, ale nebav se o odborných věcech, proboha !! JS.
http://www.kpo.cz/fyziologie/kulate_slapani.htm
Odstavec č. 3, ale jinak celý článek je velmi zajimavý.
Četl jsem to, ale je to popsáno jen částečně a dle mého ne zcela správně. Není popsáno technicky, jakým směrem má působit noha na pedál. Dobře to popsal Mozimy. Vojtěchovský popisuje vlastní působení nohy na pedál, nikoli směr pohybu. A pak není zcela pravda, že noha nemá tahat za svršek tretry. V některých okamžicích to jinak nejde.Možná ma Dr. V. na mysli, že nejde o přímý tah, ale nárt působí na svršek i když nohá tahá přes patu. Kdyby to šlo bez tahání svršku, pak by tam nemusely být přezky, či tkanice a svršek vůbec.
Stejně tak musí dojít k pohybu (starých) kufrů v pedálech. Páč kufr působí ve všech směrech, tedy dopředu, dolů, dozadu, nahoru. Vše sice probíhá přes kufry, ale svršek boty je skoro stále zapojen. Stačí mít uvolněnou přezku a (nejen) kulaté šlapání je v háji.
Stejně tak je nepřesné tvrzení O. V., že "Známkou výrazně špatného šlapání je nadskakování na sedle při vyšší kadenci šlapání a lehkém převodu." Může být u někoho, u amatérů. Totéž se může stát u vyšší kadence a těžkém převodu jednoduše proto, že vyšší kadence znamená vždy lehký převod, ať je počet zubů jakýkoli. Ale nadskakování je výrazem příliš vysokých otáček, kdy jezdec nestíhá točit a proto nadskakuje. Což se ovšem u profíků neděje, ti vědí, kdy mají přeřadit.
Ideální kulaté šlapání by bylo, kdyby se sundaly pedály a noha se tkanicí přivázala do závitu v klice. Pak by se musela pohybovyt po kružnici, páč by se o nic (pedál) neopírala.
Prostě jde o působení síly nohou po kružnici,nikoli lineárně. A proto v jednom místě musí noha tahat nahoru.
O. V. jde především o polohu nohy na pedálu a polohu chodidla vůči lýtku. Fyzikálně kulaté šlapání moc nevysvětlil. JS.
Keď jazdím po rovine a v pohode, moc do kruhu nešlapem, aj kvôli nášlapom/mám jednostranné, ale jazdím v keckách/. Ale jakmile prijde kopec, tak si sakra rýchlo spomenem na kruh a kolko to/bez tretier/ ide sa snažím šlapať kruhovo, práve preto, že sa lepšie využije sila a ľahšie vyjdem ten kopec. Výhoda je to aj vtedy, ak ma bolí jedna noha a šlapaním do kruhu druhou nohou tej bolavej odlahčím.
Jo, já všude byl a vše vím, tak co se staráš Ty, který sedí furt na zadku a houby ví, jen provokuje .. vsadím, že jsi malý, mrzký teenager .. tak 1,60 výšky, 55 kg váhy a silnýma brejlema .. Egoista, jak má být .. proto ses nazval Ich .. Jen Du ..JS.
A při své připosranosti ses neodvážil ani zaregistrovat .. aby Tě neofouklo .. JS.
klídek, ať to s tebou nesekne staříku
Možná ještě polopatičtěji.
Pedál nahoře: Je třeba tlači tdolů + dopředu , pedál vodorovně vpředu: tlačit dolů + dozadu, pedál dole: tahat nahoru + dozadu, pedál vodorovně vzadu: tahat nahoru + dopředu.
a toto je šlapání do čtverce. Ale snad z toho lze pochopit šlapání do kruhu, po kružnici, čili kulaté šlapání .. JS.
Ty šlapeš po přímce dolů. Do kulata se točí pedál, ale díky Tvému lineárnímu šlapání nepřeneseš na pedál tolik síly, kolik bys mohl. Šlapeš neekonomicky, neefektivně. Navíc vždy jen jednou nohou, druhá odpočívá. :o)
Když tlačíš lineárně (po přímce) nohou dolů, tak i tehdy, když už je pedál vodorovně a začíná se pohybovat dozadu (a dolů). Ty však stále tlačíš dopředu (a dolů). Takže na pedál přenášíš jen tlak směrem dolů. Tlak dopředu je nevyužitý. Využil bys svou sílu víc, kdybys tlačil nejen dolů, ale současně i tahal dozadu. A kdybys to dělal do kruhu .. byl bys profík ...o) JS.
To jde, ale pokud má člověk nášlapy anebo klipsny. Většina lidí je nemá. Já je tam mám a na lehu si na ně nemohu zvyknout. Jezdím spíše v lehčím terénu a přijde mi, že nášlapy se tam nehodí. To je věc spíše na silnici. Ještě že mám kobmbi pedál. Takže nakonec zase jezdím raději v normální botě a tahat dozadu nemohu. Leda bych si tam dal klipsny a na to prdim. Budu šlapat raději do čtverce a trochu se zhoupnu, než padnout na hubu někde v poli a zlámat si ruku někde o šutr. To raději do krpálu v poli nebo v lese slezu.
Já už bych na leháči bez nášlapů nevyjel. Jezdím i trochu v terénu (kde projedu s trekkingem tam projedu z leháčem) a když jsem šel někdy k zemi, tak jsem vždycky stačil nohu z SPDéčka vyhodit. Právě v terénu se s SPDéčky na leháči cítím daleko bezpečněji anobrž mi nemůže spadnout noha z pedálu (to je potom držkopád jako svině, hlavně při vyšší rychlosti).
přesně tak, v takových situacích vždycky vypnu. Horší je když někdy stojím na světlech a při podupávání do rytmu hudby, (ano jezdim se sluchátky), omylem přenesu váhu na stranu se zapnutou nohou, to je potom tak tak
To Bilicek:
Přesně to se mi taky stalo, ale dotáh jsem to do konce.
Stojím na křižovatce na vedlejší, na hlavní provoz, vedle mne zastaví pár aut. Ležím, pravou nohu v SPDéčku, levou na zemi, heavy metal se valí z bedýnek, no a najednou mne vzal balanc doprava a už jsem letěl po hlavě do příkopu mezi kopřivy, leháč na mne, bahýnko, no potěšeníčko. Borci v autech malém vypadali okýnky, jak se řehtali.
Mám zlepšovák pro ty, co nemají na nášlapy .. Použijte klipsnu (bezřemínkovou) opačně, od paty .. .o) JS.
Jelikož jezdím na leháči i v zimě, v tretrách je mi zima a topení do botů jsem dosud uspokojivě nevyřešil, tak v zimě jezdím ve sněhulích (pro ty co neví - prastaré "odpočinkové" hodně zateokené vysoké boty pro lyžaře apod.). Na sněhulích nejsou kufry, takže jsem si na klasické pedály udělal spešl zarážky a funguje to výborně. Už jsem to tu kdysi někde uváděl - http://jihrab.googlepages.com/com%C3%ADston%C3...
Pro mě je šlapání dokulata jen cyklistická báchorka, nic víc.
Například pan Vojtěchovský mi kdysi napsal, že chci-li se naučit správně šlapat, mám se to naučit na válcích. Nesouhlasím. Na válcích se naučíš šlapat tak, aby si z nich nesletěl. S nácvikem nejúčinnějšího šlapání to ale nemá moc společného, protože v reálu pro kolo s jezdcem platí úplně jiné fyzické zákonitosti.
Šlapat dokulata samozřejmě lze naučit na válcích, ale je to nepřirozený a zbytečně složitý pohyb.
Největší sílu je člověk schopen vyvinout při sešlápnutí pedálu z horní do dolní úvratě - je na to totiž od přírody stavěnej. Z této skutečnosti je podle mě zapotřebí vycházet a podle toho se na kole zařídit.
Snažit se pohánět kolo i při pohybu nohy vzhůru je samozřejmě možné, ale mnohem méně účinné, než se naučit maximálně optimalizovat - využít obrovskou sílu, kterou je noha schopná vyvinout při pohybu směrem dolů.
Ona i snaha tlačit pedál z horní úvratě směrem dopředu a dolů je dost problematická, protože při vyšší intenzitě díky tomu dostávají hodně zabrat úpony na koleně, ruce a záda. Všiml-li sis někdy jak šlapal třeba Rasmussen, Armstrong, Virenque, jak šlape Contador - všichni to drtěj dolů a nejezdí vůbec zle.
Ono jde spíš o to, co si představit pod pojmem "šlapat dolů". Když ale někdy zkusíš šlapat tak, že se vůbec, ale vůbec nesnažíš tlačit pedál z horní úvratě dopředu, pochopíš. Ten pohyb je ladný, strojově jednoduchý a přitom ďábelsky účinný. A navenek vypadá, jako když "šlapeš dokulata".
Já nevím, jak bych to nejlépe popsal - nejlíp se mi takhle daří šlapat, když se soustředím na pohyb kolene a ne chodidla. Když se soustředíš na pohyb chodidla, snažíš se šlapat dokulata, což ale znamená prakticky neustále a vědomě měnit působení svalů. Asi jako když se snažíš s tužkou v ruce namalovat kruh. Jak chceš do takhle složitého pohybu dostat sílu? Nebo švih?
Lepší je soustředit se na pohyb kolene - prostě kolenem začínám tlačit těsně před horní úvratí a přestanu v dolní úvrati. Zpočátku to vypadá naprosto brutálně a neladně, časem se z toho vyklube cyklistická báseň :-)
tady je ale řeč především o tom, jak šlapat, aby se odpružené kolo zbytečně nerozhoupalo (ztráta energie a stability) a aby se lehokolo, na kterém se dá přenášet těžiště jen omezeně (nakloněním se na sedačce dopředu), v prudkém kopci nepřevrátilo dozadu. Způsob, který popisuješ, je z obou těchto pohledů nepoužitelný.
Aha :-)))
Jsem to trochu přehlédl.
já mám vpředu zdvih 8 cm a vzadu 12 a nic se mi nijak extrémně nehoupe, rozhodně ne tak, že bych kvůli tomu padal z kola. Záleží jednak na způsobu šlapání (viz výše) a taky na vzájemné poloze řetězu a čepu zadní vidlice (teoreticky ideálně řetěz protíná osu čepu) - tedy opět nesmyslně zobecňuješ svůj speciální případ.
Je pravda, že moje poměrně vysoké kolo s krátkým rozvorem se při prudkém brždění při vysokých rychlostech s prázdným nosičem staví na přední kolo. Tomu se dá ale snadno zabránit tím, že jezdím tak, abych prudce brzdit nemusel;-) 70 km/h jezdím celkem běžně a je to v pohodě, před protikopcem začínám i se svými převody šlapat, když rychlost klesne na 65 km/h, nějak moc nad 80 jsem zatím nejel (podobné příležitosti nevyhledávám, přes 80 jsem jel jednou v chorvatsku v horách v asi 10 km dlouhém prudkém klesání s hodně neaerodynamicky uspořádanými 30 kg bágly vzadu na nosiči, takže kolo ve větru dost lítalo a navíc jsem se bál, aby mi od přehřátého ráfku nebouchla duše, v kopci jsem párkrát zastavil a počkal, až ráfek vychladne, čímž jsem také ztratil rychlost - ale za normálních okolností s rozumně naloženým dobře vyváženým kolem ještě třeba s kotoučovkama a nižším těžištěm bych se nebál jet i daleko rychlejc.
Když už jste začali vyjmenovávat co máte kdo za převody, tak se přidám.
Na Oceláči (26" kolo vzadu) mám vpředu trojtalíř 24-36-48. Takové rozpětí je sice mimo specifikace jakéhokoliv přesmykače na trhu, ale Nink udělal polohu přesmykačové trubky tak, že to funguje. Vzadu je osmikolečko 11-32.
Do práce jezdím prakticky jen na prostřední talíř. Převod 36/32 mi stačí do pětiprocentních stoupání a převod 36/11 vyjde až někam ke čtyřiceti km/h. Pokud potřebuju překročit 45km/h, řadím větší talíř. Menší talíř je jen do extrémních kopců nebo s extrémními náklady do středních kopců. Na ten vůbec nejlehčí převod má člověk dojem, že by s tím vylezl po zdi. Nejtěžší převod nemá smysl řadit pod 55km/h a vytočím ho pravděpodobně až nad 80km/h, ale to zatím nebyla šance na tomhle kole zkusit.
Pro účely případných srovnání dodám nějaké osobní údaje: jezdím s SPD, hodně kulatě a standardní kadence při cestovních rychlostech je kolem 100. Nerad chodím pod 80, ale do prudkých kopců s nákladem to jde i na 70. Při "závodním" tempu roste kadence někam mezi 110-120, při sprintu řadím těžší převod myslím okolo 130 a limit mám 150. Poslední dvě čísla nevím 100% jistě neb za takových okolností člověk nemůže studovat údaje na tachometru :-).
Pro sebe osobně bych DD nebral, protože mám celkem slušné použitelné rozpětí otáček nohou a tak nemám potřebu přejít z 24 převodů s deseti duplicitami na 72 převodů s ani si netroufnu hádat kolika duplicitami.
Dual Drive je výborný jako náhrada za přesmykač na kole, kde se přesmykač dělá blbě nebo nejde udělat, popřípadě jako komfortnější varianta. Máme je na BrnoBentím tandemu a jsou supr. Kombinování s trojtalířem bych ale doporučil jen tomu, kdo už vyzkoušel všechno možné ale se standardním počtem převodů prostě opravdu nemůže dostat rozsah co potřebuje. Přidá to váhu, složitost a cenu, takže by to mělo opravdu být potřeba a stát za to.
Mně kombinace Dual Drive + trojpřevodník vpředu zcela vyhovuje. Pokud je někdo taková "muší" váha jako Ty :-), jak jsem tak vyzjistil z Tvých příspěvků, tak ho kolo veze aniž by se nějak nadřel, protože se v podstatě neveze nic.:-) Obzvláště, pokud je to člověk, který je dost vyježděný jako Ty. Pokud si ale při Tvé váze hodíš na zadní nosič tak 45 - 50 kg (= mých 20 kg těles. váhy navíc oproti Tobě + vozík s dětmi za mnou - obvykle), tak rázem poznáš, proč mi vyhovuje tolik převodů. Potom by Ti byly nějaké tvoje kadence k ničemu. Byl bys rád, když bys to do kopce vůbec ušláp....;-) Je to tak, jak si napsal, v mém případě je to skutečně zase nezbytnost a DD + 3-tác se mi fakt vyplatí!
Netvrdím, že kombinace DD a trojpřevodníku je na nic. Někomu se určitě hodit může. Jen jsem přesvědčený, že takový případ nenastává běžně, a že je dobré zvážit, zda nelze kolo postavit jednodušší, lehčí a levnější. Vždycky to nejde, ale často ano.
Když jedeš na kole, tak tě neveze kolo, ale ty vezeš to kolo. Ty jsi motor, ty dodáváš energii. Čím jsi lehčí, tím větší význam pro tebe má hmotnost samotného kola. Pro mě i relativně lehké lehokolo představuje čtvrtinu mé vlastní váhy, pro mého otce šestinu. Jinými slovy: pojedeme-li na stejných kolech do kopce, táhnu subjekivně vyšší zátěž než on. Nechceš mi doufám tvrdit, že právě proto vystačím s těžšími převody, že ne?
Sice jen krátce, ale vozil jsem na zadním sedadle tandemu (prázdný 35kg) lidi těžší než jsem sám co nedosáhli na pedály, čili kromě sebe jsem do mírného kopce rozjížděl z nuly ještě dvojnásobek vlastní váhy. Za normálních okolností bych nejlehčí převod toho tandemu označil za pohodlný do 8km/h, přesto jsem se s tím dokázal rozjet a jet (a ubalancovat to). Vlastní tělesná hmotnost tu asi nebude ten rozhodující faktor.
Co se týče vlastní tělesné hmotnosti, řekl bych,že hraje dost podstatnou roli, ne že to v ní nebude. Je rozdíl, jestli tatáž svalová hmota ( navíc ve Tvém případě dost trenovaná) veze svých 65 kg či já vezu svých 85 kg, se kterými se samozřejmě více nadřu.:-) Pokud bych zhubl 10 kg na svou někdejší chlapeckou váhu a přitom si dokázal udržet stále stejný podíl stejně výkonné svalové hmoty ( tedy v podstatě bych zrušil své tukové zásoby nabylé postupujícím věkem) určitě by mi kolo uhánělo podstatně rychleji než dnes. Někteří lidé honí na celkové váze kola např. z 15kg i třeba 3 kg dolů za každou cenu. Dají lehčí vidli, lehčí převodníky, použijí více dural, lehčí pláště apod. a za přímo nekřest´anské peníze se dostanou z těch 15 na 12 kg apod.. S pocitem vítězství pak usednou v neděli odpoledne po předchozí vydatné nedělní snídani a následném obědě , který ještě zalejí cestou jedním - dvěma pivky a vyrazí na výšlap na svém právě odlehčenéjm oři. Přitom si užívají pocit vědomí, že - jak zde říkáš ty - je kolo lehči a tudíž méně vezou, ale ve skutečnosti by jim stačilo zvážit se v neděli po ránu a pak po onom vydatném obědě a onom litru piva a zjistili by, že jsou v postatě na stejné váze. Proto si troufám tvrdit, DD navíc v náboji uvezu a že jedu-li na lehu o celkové váze 18 kg já či jedeš - li Ty se svými 65 kg na lehu o 3 kg lehčí a budeme-li oba stejně trenovaní a současně sníme-li oba před jízdou stejně kalorický oběd, pojedem oba přibližně stejně rychle i při mé vyšší váze a těžším stroji - ty pojedeš rychleji po rovině a do kopce - kde vezeš kolo a já zase z kopce - kdy kolo poveze mne. Ale ty pojedeš klidně více na těžší převody, protože povezeš méně celkové hmotnosti při stejném objemu svalové hmoty, zatímco já si povezu svých 10 kg "sádla" navíc, budu volit raději lehčí převody!:-) Co se týče tandemu..Vlastníme a jezdíme též jeden obyč. tandem a vím, že pokud by žena vzadu přestala šlapat či dokonce nedosáhla na pedály, rozhodně bych se s ní nerozjel. Bylo by to totiž, jako bych si na ten tandem hodil na sedlo půl druhého pytle cementu. Jen tak pro zajímavost? Zajímalo by mne, co to bylo za tandem, co váží prázdný 35 kg??? Náš váží prázdný tak 22 kg se všemi doplňky a nosiči a troufám si tvrdit, že je to už dost.
No a jsme u toho, jak jsem říkal, je to poměr výkonu a hmotnosti, ne hmotnost. Jestli máš s 85kg stejné množství svalů jako já při svých 62kg, tak mě překvapuje, že se dokážeš zvednout ze židle. Zaručeně máš víc svalové hmoty jak já (i když ne nezbytně v poměru 85:62), jinak bys měl v těle nějakých 27% tuku!!!. Pak je tu otázka jak moc je ta hmota cvičená. Moje je asi tolik co dovolujou moje zdechlý poloastmatický plíce. Můj výkon je na méně než 50% toho na co jsou zvyklí trénovaní sportovci. Čili žádný zázrak. Rozhodně žádný lamač klik.
Nepochopil jsem tu část "ty pojedeš na těžší převody", nikde v tvém příspěvku není takový závěr žádným způsobem sebeméně podložený. Jedeme-li stejně rychle, náš výkon se liší o něco málo podle té hmotnosti a odporu vzduchu. A pokud vůbec závisí jaký převod zvolíme pro daný výkon závisí na hmotnosti, pak to na ní závisí opačně! Lehčí lidi vždycky preferují vyšší frekvence šlapání a tím i lehčí převody!
Tandem je to back-to-back s nezávislými pohony stavěný tak aby něco snesl, nosnost má minimálně 200kg, pravděpodobně víc. A ty dva Dual Drivy to taky neodlehčujou. Nedávná fotka zde http://radseiten.die-andersecks.de/hodonin2008... Jak píše PavelŠ je něco jiného to rozjet a někam s tím jet. Po parkovišti u firmy jsem svezl i 120kg kolegu a šlo to, ale dál jak několik km bych ho nedovezl, a 5% kopec by mě zcela jistě zastavil.
"Lehčí lidi vždycky preferují vyšší frekvence šlapání a tím i lehčí převody!" A kde si přišel na tuto myšlenku a čím ji máš podloženou ty? Snad vlastní zkušeností?...Ale to je hodně málo...Pokud tuším já, např. na silničkách jezdci hlídají svoji váhu. Z pochopitelných důvodů. Pokud vím, vysoké rychlostní průměry na těchto strojích dosahují právě díky dvěma faktorům - používají těžší převody a udržují si co nejlepší poměr svalové hmoty a tuku - tzn. drží nízkou těles. váhu. a samozřejmě co nejlehčí stroj. Jinak nevím, kolik má tělo přesně podíl tukové hmoty, ale vzhledem k tomu, že již dávno nerostu :-), tak moje zvýšená tuková hmota cca. 10 kg navíc + jistě možná i dalších 5 kg nutných tělesných zásob tuků budou z mé tělesné hmotnosti tvořit tak 17 %. Moje nijak zvlášt´ trenovaná tělesná schránka bude - co se týče svalové hmoty - asi taky bídná. Dále myslím, že to, že jseš astmatik neznamená, že nemůžeš být jinak výkonný. Byl jsem z důvodu těžké alergie do nějakých 15-ti též polovičním astmatikem ale přesto, pokud jsem se vyhnul rizikové činnosti v rizikovém prostředí, tak jsem se vyrovanl ostatním dětem. Kolo k nim rozhodně nepatřilo - jsem jezdil běžně 40 km, aniž bych se zadýchal - samozřejmě jsem ho nesměl honit ve vysoký trávě.:-) Ovšem já pouze tedy z vlastní zkušenosti mohu říci, že pokud ti stačí na tvém Azub 4 běžné zpřevodování i do prudkého kopce, musíš být skutečně fyzicky zdatný. Mně by to na lehu nestačilo a nepovažuji se ani dnes za nějakou bábovku.:-) Přesto i tak občas z kola slezu a raději tlačím - i přes hafo převodů.
Závěr o lehčích lidech je můj vlastní a vypozorovaný sledováním lehocipedistů co trochu jedou (ne turisti na srazu, rychlejší jízdy, kde se začínají lidi zadýchávat). Tam to začne být docela vidět. Když si zajedeš na Cycle Vision a omrkneš závody na velodromu, je to celkem patrné. A nejvíc mi to připadlo při sprintech. Velicí svalovci byli vidět jak makají, jejich řazení při plným výkonu se rozléhalo halou jak výstřely. Malí a lehcí naopak točí nohama že je skoro vidíš rozmazaně a jejich řazení je daleko méně hlučné, protože tah řetězu je menší a výkon se dožene vyššíma otáčkama.
Silniční kola vynech. Techniku šlapání jako na lehokole používají jen jako jednu z několika možných a ještě jsou u toho v jiné poloze, takže relevantní jsou pro nás jen minimálně. Kdybys jim zakázal vstát a taky odvalovat se po sedle doprava a doleva najednou by všichni chtěli kratší kliky a jezdili vyšší otáčky. Přečti si třeba tohle, podle mě to ten člověk trefil: http://docs.google.com/View?docid=d5t5hkm_4hqsfbr
Na Azubu 4 jsem si jednou přál mít o chlup lehčí převody když jsem vláčel asi 30kg bagáže, takže kolo se svou váhou blížilo mé vlastní. Kdybych měl svůj Azub na podnikání těchto věcí, osadil bych ho menšími převodníky a možná bych si dal tu práci dostat dozadu nějak 34z pastorek. Ale na to jak kolo používám obvykle mi připadalo vždycky zpřevodované celkem v pohodě.
Krom toho, pokud vím, mastil si to v rychlostních průměrech letos na ze severu Evropy až na její jih v nepřetržitém střídání na té nové "silnici" od AZUBu. Pokud bys na tom byl fyzicky tak, jak říkáš- podle mne v tom silně přeháníš :-)- tak by Tě těžko někdo bral do takovéto party " jen do vleku". Soudím tedy , že ty Tvý " poloastmatický plíce" na tom nebudou tak zle, protože jinak bys to asi - i přes svůj relativně nízký věk - těžko vydržel.:-)
Podívej se pořádně na čas a vzdálenost té expedice. Průměr ti vyjde celkový, ale ani ten spočtený z čistého času jízdy nebyl o moc vyšší, protože to fakt bylo prakticky nonstop. Zdá se ti 25km/h na silničním lehokole jako hodně? Momentální světový rekord na 24 hodin podle UCI pravidel (jediný jezdec pochopitelně) je tuším necelých 870km. To by byl průměr 36km/h v tahu po 24h na podobně rychlém nebo o chlup horším kole. Výkon potřebný k udržení rychlosti na rovině je prakticky úměrný třetí mocnině rychlosti. Takže ten rekordman jel zhruba TŘIKRÁT vyšším výkonem po dobu 24h než kolik my jsem při té expedici dávali každý asi 4 hodiny jednou za 36 hodin. Tak si to prosím trochu porovnej v hlavě. Těch 50% výkonu trénovaných sportovců jsem vůbec nepřehnal, možná si ještě fandím. Ostatní členové expedice na tom byli podobně (Martin 60 :-o). Stejně jako všichni ti takzvaně rychlí a výkonní čeští lehocipedisté. Lidi to neradi slyší, ale je to tak: na skutečné sportovce nikdo z nás nemá.
Už si to rovnám už si to rovnám...:-) Ale stejně mi pořád vychází, že jet 4 hodiny o průměru 25 km za hodinu na silničce je docela slušná rychlost. Já na svém obyč. lehu jezdívám tak sotva půlku. Připočítám -li samozřejmě lehčí kolo, úzké pláště a rychlejší zpřevodování je tam možná potřeba tak 1/4 výkonu navíc oproti běžnému lehu v jakémkoli - i kopcovitém terénu. Šlapat v kuse 4 hodiny průměrem cca. 25 km/h mi i tak stále připadá podat slušný výkon a mít slušnou kondici. Už jen ta doba 4 hodiny v kuse a jakémkoli počasí je docela drsná. Samozřejmě ne pro někoho, kdo to jezdí denně. Já jedu tak 2 hodinky průměrem 12 - 14 km/h denně a stačí mi to.:-) Přesto, pokud jseš astamtik, poděkoval bych na tvém místě bohu za svou kondici a možnost podnikat ještě takovéto akcičky. Já bych se na to tedy necítil, pokud bych trpěl podobnými skutčně vážnými problémy. Prot děkuji frmě SRAM za geniální DualDrive a jeho možnost kombinovat ho s dalšímy převody vpředu. Jsem rád, že je mám!:-)
třeba já na kole rozhodně nejezdím denně a nijak jinak nesportuju (ani na tom kole se nesnažím nějak sportovat, jezdím spíš pohodově, za rok najezdím jen něco kolem 5.000 km). I tak mi ale nepřipadá nijak extrémní ujet na rychlém lehokole 100 km za 4 hodiny (sám jsem konkrétně toto nikdy nezkoušel, ale prostě mi to nepřijde nijak extrémní). Pokud v tom vidíš nějaký problém, příčinu bych hledal spíš u tebe;-)
Prosím Tě, kdy a kde najezdíš těch 5000 km , když nesportuješ denně???:-) To by mě tedy zajímalo. A mimochodem, pokud někdo najede ročně na kole 5000 km, tak je u mně dost solidní sportovec - nikoli pohodář hobby jezdec. A zkusil si na ležáku někdy VKUSE jet 100 km? Jak dlouho ti to trvalo?
nóó, já mám přes pěttisíc už teď a rozhodně nejezdím denně... :o)))
v kuse jsem to neskoušel, neměl jsem potřebu, ale když jedu sám a nefotím, tak si dělám jen malý zastávky a dvě tři hodiny v kuse jedu. A třeba když jsem jel předminulou neděli za bejvalkou kouknout se na psa, tak to je téměř přesně padesát a tam jsem jel 2,5 hodiny(z toho deset minut na benzínce kupování vody a jinak bez zastávky) a zpátky tři. No a Jirka a ostatní, co to jeli jsou mladší a najezdí mnohem víc, takže mi to divný nepřipadá. Já na to nemám, ale nepřipadá mi divný, že na to mají oni. Znám povícero lidí, kteří by to zvládli.... i na zábradlí....
5000 / 365 = 14 km průměrně denně, což v mém případě odpovídá vzdálenosti do centra města a zpět. Kdybych jezdil skoro denně nějak cíleně za účelem tréninku, tak budu jezdit třeba 30 až 60 km denně (což při vyšší trénovanosti vezme celkem přijatelné cca dvě hodiny), což už je dvojnásobek až čtyřnásobek. Někteří sportovci (i amatéři) jezdí ještě daleko víc.
Nevím, co myslíš pod pojmem v kuse. Nejvíc jsem jel ze srazu za Prahou do Brna 270 km natěžko s průměrem čisté jízdy něco pod 20 km/h. Samozřejmě to nebylo bez zastávky. Toto už na moje poměry nebyla úplně pohodová jízda, už to byl sportovní výkon. Ke konci mě dokonce bolely nohy, což se mi na kole normálně nestává. Každopádně si dovedu představit, že kdybych měl vyřešené pití za jízdy (což mám vyřešené teprve krátkou dobu pomocí hadičky, dříve jsem na pití zastavoval), tak v rovinaté krajině bez problémů ujedu 100 km aniž bych dal nohu na zem. Nejvíc jsem zatím ujel jednou cca 50 km bez pití.
Jsem si vědom toho, že to co tu píšu bude působit na většinu lidí jako nějaký extrém. Ve skutečnosti je to spíše podprůměrný výkon (stačí se kouknout třeba na výsledky K24, což je také ještě pořád amatérský závod), je ale pravda, že pro velkou většinu lidí je i průměrný výkon nedosažitelný. A i velká část těch, pro kterou je dosažitelný, to nikdy nezkusila, takže to také považují za něco nedosažitelného. A drtivá většina cyklopovalečů žádní moc sportovci nejsou.
No, když to počítáš takhle, tak to vypadá jako brnkačka. Ale já to počítám tak, že spousta lidí - včetně mě - v zimě na kolo prostě nesedne. Tzn. zima je u nás cca. od listopadu do dubna včetně = 6 měsíců. Takže vydělím-li těch 5000 km zbývajícími šesti měsíci = cca. 830 km za měsíc. Budu-li počítat, že člověk vyjede ob den - třaba že nemá každý den čas nebo je fakt hnusně, tak je to cca. 20 x v měsíci = cca. 40 km za den. A to je už docela slušný výletek např. takhle v pracovní den po práci. Takže aby tohle člověk ujel, když přijde utahanej z práce, tak už musí mít slušnou kondičku. A jen pití mu k tomu asi stačit nebude.:-) Jinak já si pod výrazem v kuse představuji přesně to, co vyjadřuje - tzn . vyjedu a nohy sundám až v cíli. ...Safra, safra!!!.... 270 km za jeden den, to bych musel mít místo kolenních kloubů válečkový ložiska a místo plic měchy od varhan, srdce z vola a šlachy s žílama s průtokem a šíří jako mají makarony.:-) Tyhle sumy jsou skutečně pro mne cifry z říše snů a tak je raději a ochotně přenechávám druhým!:-)))
Nepovažuji se za žádného sportovce a ani tak nevypadám, cirka 15 kg nadváhy :-), no a o lehokolech toho vím pramálo, spíše se vážně zajímám o tříkolky. No a když jsem v plném provozu ujel Valašské Meziříčí-Brno Za 4,15 hod. a Valašské Meziříčí-Světlá nad Sázavou za 10 hod., tak si myslím že aspoň trochu trénovaný jedinec dokáže "nemožné", ale musí samozřejmě chtít. Po pravdě, po 100 Km na mě chodí krize, ale pokud jí překonám, odměnou mi jsou slastné pocity a vyplavované endorfiny dělají své, od toho myslím vzniklo to známé "vysmátý cyklista". :-)) Když člověk cestou správně pije a jí, po krizi to jede tak nějak samo.
Člověk je stavěný na neskutečnou zátěž, jen si to už dneska nějak nedokážem představit a rači si řeknem, že
je to nezdravé a zkrátka důvod proč nepodat větší výkon si tak nějak vždycky najdem. :-)
Ale, jak říkám, moje gusto 100km štreky nejsou. Mně se po ujetí 50 - 70 km místo endorfinu do nohou vyplavují obvykle křeče a mám toho tak akorát dost. Tak se pak "vyplavím" do trávy, odpočnu nějakou chvéli a pak bud´ jedu dál nebo se na to vepérdnu.:-)
Jasně, každý přece jezdí tak jak mu to vyhovuje. Jenom jsem si chtěl zkusit jestli to vydržím a za jak dlouho to zvládnu ujet. Teď už vím jaké to je a můžu o tom psát jako o zážitcích, ne jako o něčem co jsem někde četl nebo slyšel. Vlastní zkušenost je k nezaplacení, no a když se k tomu připojí ty endorfiny, tak je to i příjemná zkušenost. :-) Já jsem právě ten hltač kilometrů a je mi líto že nevidím tu krásnou přírodu o kolo sebe tak jako vy lehocyklisti. Právě proto chci tříkolku, na ní to bude to pravé ořechové i když z rychlostí se budu muset rozloučit. Vždycky je něco za něco a já to rád podstoupím. :-)
z rychlostí se budeš muset rozloučit?!? Na tříkolce?!?
Jakou si plánueš pořídit? Pokud pořídíš GreenSpeed nebo něco v podobném tvaru a hmotnosti, tak tě stejně svalově disponovaný člověk na lehokole typu Azub 4, Azub Max nemá šanci dohnat. Na zábradlí už vůbec ne!
Greenspeed gto a žádnou jinou. :-)) Je to spíše expediční stroj, s toho usuzuji že z rychlostí to nebude žádná sláva.
k.vl: taky to neumím spočítat jen vím, že někde okolo rychlosti 20km/h začíná být odpor vzduchu to, co tě nejvíc brzdí. A čím vyšší rychlost tím podstatnější je odpor vzduchu a tím méně podstatný je např. valivý odpor plášťů atd. Ná tříkolce máš odpor vzduchu výrazně menší. Navíc ty menší kola znamenají pokud vím, také menší valivý odpor atd.
PavelŠ: Já na Maxu ujel dohromady jen pár kilometrů, takže osobně ne, jen počítám s tím, že nebude velký rozdíl, mezi ním a Azub4 a s tím to vyzkoušené mám. V Hodoníně měl Banán půjčenou tříkolku, a když jsme pospíchali z rozhledny, abychom dohonili hlavní skupinu, tak on jel ještě docela v pohodě, já za ním dřel jako magor a nebyl jsem schopen ho dohnat, dokud nezastavil a zbytku skupinky jsme zmizeli. No a jelikož ho znám, tak vím, že kdyby jel na svým kole, tak se to nestane. Je sice rychlejší, ale že bych ho nedohnal, když jede ještě furt relativně v pohodě, by prostě nešlo.
Aha, s tím rostoucím odporem vzduchu máš jistě pravdu.
Mám ale dotaz: skutečně je ta tříkolka O TOLIK aerodynamištější?
A jednu námitku: valivý odpor (nebo, přesněji, odpor v ložiscích) bude u malých kol naopak podstatně větší. Mám to spíš ověřeno praxí, ale přijde mi to logický i v teorii: to kolo se na ose při setjné rychlosti pohybu otáčí rychleji (musí zvládnout víc otáček za stejný časový úsek...)
S valivým odporem máš pravdu, na menších kolech bude větší.
Ale rozdíly valivého odporu pro asfalt nejsou nijak velké, i při hodně velkých rychlostech jsou v řádu desítek watů (síla potřebná k překonání valivého odporu).
Výkon nutný k překonání aerodynamického odporu je ale už ve větších rychlostech (tím mám na mysli výrazně přes 30km/h) řádu stovek watů.
Tady jeden graf od Schwalbe, kde je hezky vidět nárůst poměru výkonu nutného na překonání odporu vzduchu a valivého odporu.
Je to pro klasiku, u lehokol bude ta křivka pro odpor vzduchu níže položená, ale především jde o ten dramatický nárůst pro větší rychlosti.
A pokud se hodně sníží odpor vzduchu, tak pak není problém jet třeba 40km/h po rovině po asfaltu ani pro nijak extra zdatného jedince.
Otázkou zůstává jak moc se liší pro tříkolku a klasické lehokolo odpor vzduchu, to se můžeme bez změření jen dohadovat.
sakra, vypadnul mi ten odkaz:
http://www.schwalbe.de/gbl/en/tech_info...
Ano! Příčina bude skutečně někde ve mně - nejsem totiž polykač kilometrů ale cykloturista. Já prostě vživotě ujel na jeden zátah nejvíc 77 km a to ještě na tandemu s manželkou. Jet vkuse na jeden zátah 100 km by mě ve snu nenapadlo. To bych jako hobby jezdec/pohodář asi dost těžko ustál. A podle mne i spousta dalších netrenovaných jezdců. Jezdím rád. Ale štreky typu 100 km vkuse mě nabaví ani na lehu. Rád se kochám, rád si zastavím a odpočnu. Kolik ujedu, tolik ujedu. Nikam se neženu a času mám vždy dost. Když mě začnou bolet nohy či cokoli jiného, tak si zastavím, protáhnu se a klidně rozložím bivak do trávy, něco pojím, poležím a pak zase pokračuju, když se mi chce. Když ne, přenocuju někde opodál.
Jo? To je zvláštní - přistupuju k tomu stejně jako ty, ale když je to kolem té stovky, jsem spokojený... Přes 130 km za den už se pravda trápím, mám málo natrénováno... Jo, a jezdím skoro pořád víc nebo míň natěžko.
Nechci se vytahovat (na to by ty čísla rozhodně nestačily, ne na nakole.cz :-)))). Jen tím myslím, že to má každej nějak. Rozhodně nejsem žádnej polykač kilometrů a o tréninku u mě nemůže být řeč, ale baví mě, když se jede, nebaví mě, když se stojí, rád jezdím do tmy, a ty km tam nějak samy naskáčou, ani nevím jak :-)))
"...rád jezdím do tmy...."...tos mi něco připomněl. Jedu takhle ještě blahé paměti na crosu kolem 23:30 hod. od kámoše domů a zničeho nic mi přestala svítit čelovka. Prostě zablikala a..... najednou tma. Tak jsem si pustil jen tu přední blikačku a zvolnil jsem, abych náhodou nepřejel nějakýho toho ježka. Tak jedu...a jedu...a koukám, mžourám na tu silnici kousek přede mnou...a ...ježek naštěstí žádný. Tak jsem si oddech, že to snad i po tý tmě nějak dojedu s tou bliknou a spadl mi vám táááákovej kámen ze srdce.... Auta naštěstí žádný...prostě všude klid...úúúúplný ticho. Jen to moje kolo trochu hučelo. Tak jsem byl vám tak najednou takovej tak nějak v pohodě...tak si jedu, furt čumím na tu silnici a když tak zvednu hlavu....už jsem jen zařval:" uáááááááhááááá!!!!" a strhnul jsem řídítka do prava a už jsem ležel v pangejtu. Ona ti vám tam potmě uprostřed tý státovky v tý tmě, jo, jako v ranci stála srna! Jako by se tam snad pásla nebo čekala, až jí někdo sejme - třeba takovej blbej cyklista jako já, možná chtěla spáchat sebevraždu...já nevím. Ani nehlesla a tááák vysokááá!!!! Ted´ konečně chápu, proč se tomu říká "vysoká"!...:-).... prostě tak vysoká, že jsme si koukali najedno do ksichtu. No tak jsem se vám lek, že jsem se z toho málem v tu chvíli pos.... No, co vám budu povídat, zbytek cesty jsem to už samým úlekem raději postrkoval vedle sebe.:-)
Kdyby byl bůh zodpovědný za mou kondici, byl by zodpovědný na prvním místě i za to astma, takže mu děkovat nehodlám.
Pokud nemá člověk astma tak silné, že by si vůbec nemohl pohyb dovolit, pak jeho nejlepší možnost je pohybovat se co nejvíc to jde. Když budeš to tělo často honit kousek pod hranici, za kterou by astma udělalo průser, postupem času tu hranici posuneš. Proto je snazší jezdit daleko než jezdit rychle. U mě dokázalo výrazné zlepšení přinést až lehokolo, protože dřív mě nic nebavilo tolik abych u toho vydržel tak dlouho tak často. A několik let na lehokole mě konečně dostalo na kondici, kterou někteří mí vrstevníci mají skoro zadarmo. Teď jsem se svým stavem spokojený, současnou hodinu jízdy denně a schopnost dát 397km na K24 považuju za rozumný poměr nákladů a výsledku.
podmínky pro rekord jsou , ale určitě jinde než reálný provoz , kolo pro dosažení rekordu se od běžného jistě také hodně liší ,minimálně kapotáží. aby člověk ujel na lehokole za 4 hodiny 100 km po našich cestách / se všemi stoupáními, často horším asfaltem, občas protivítrem apod./, tak se rozhodně moc flákat nebude.
kolo podle UCI rozhodně nebude opatřeno kapotáží a bude rozhodně pomalejší, než highracer od Azubu s tailboxem. Reálný provoz je samozřejmě horší, než nějaká trasa pro rekord, při dálkové jízdě, navíc s doprovodným vozidlem, které třeba může předem zkoumat terén, se dá volit trasa po hlavních tazích, kde ta rychlost není zase o tolik pomalejší. Myslím, že za těchto podmínek dokáže na rychlém kole ujet 100 km za 4 hodiny každý průměrně trénovaný jedinec (v ČR však nadprůměrně trénovaní jedinci na lehokolech prakticky nejezdí, takže to nejde srovnávat podle lidí, které potkáš na českých lehosrazech).
jasně,na silničce kapotáž nebude, poněkud jsem přehlédnul, že se nám tu mixují lehokola s klasikou
Sorry, naschvál jsem použil UCI rekord, protože na tom kole se na podobné rychlosti potřebují podobné výkony jezdce. Proto se to smíchalo. Viděl jsem fotku toho chlapa jak to jel, na jakýmsi letišti. Byl to takovej ten chlápek navlečenej v prezervativu s aerohelmou na hlavě, na kole každá drobnost poladěná na minimální odpor vzduchu jak to jen UCI dovolí. Takže bych si dokonce troufnul tvrdit, že pro rychlosti okolo 30km/h mohl ten týpek mít skoro stejnou spotřebu energie jako my na tom Highraceru. Pokud by to tak bylo, podal zhruba 3x vyšší výkon po 6x delší dobu. I když započteme, že naše průměry byly dosažené za náročnějších podmínek, tak se pořád nějak ne a ne dostat ani na polovinu jeho výkonu.
Letošní K24 taky nabízí srovnání. Jel jsem na Oceláči s diskovými koly a tailboxem, který podle mě byl v téhle konfiguraci o chlup rychlejší než expediční Highracer. Trať je prakticky vodorovná. Asfalt je slušný, jen pár horších míst, takže průměr taky srovnatelný s betonovým letištěm kde ten svůj rekord dělal tam ten šílenec (jehož jméno si nepamatuju). Udělal jsem 397km, čili cca 46% toho co on. Za podmínek o chlup horších a na kole o chlup lepším. A to byla doposud nejlepší K24 co jsem kdy dal. (Mimochodem na prvních místech K24 pravidelně končí lidé téměř dvakrát starší než jsem já, věk nebude u vytrvalostních záležitostí tak kritický.)
cyklisti, zvláště někteří, podávají obdivuhodné výkony a my,ryzí amatéři. co na kole taky jezdí, to dokážeme ocenit. já třeba koukám jako blázen na Tour - horská etapa, kopce, jak kráva a hoši přijedou do cíle s průměrem lehce pod 40km/h. měřit se s nimi nemohu / ani hodně vzdáleně/, ale dodávají mi chuť do ježdění. po dojezdu etapy si často vytáhnu kolo /či leho/ a jedu si nějaký ten minikopeček taky vyšlapat. je to radost, protože nemusím.
Tak tak, a schválně u toho nedopuju, jim na truc :-).
Co jsem se jednou podíval, jak to s těmi výkony je, už se nedivím, když potkám někoho na zábradlí koho nemůžu dohnat kdybych se rozkrájel. Možná platím za "trénovaného" nebo "sportovce" v určitém kolektivu, ale mezi těmi, co to berou vážně, jsem pořád zdechlina. To mi nesebere chuť do jízdy nebo do života, ani trochu. Jen je dobré na to pamatovat až zas budem někomu vykládat, jak moc je lehokolo rychlejší. Kolo ano, s jeho motorem to bývá horší.
no já jsem s tímto tandemem dokázal ubalancovat i pod 4 km/h, ve větších kopcích jsme ale pod 6 km/h nebyli schopni ušlapat (pokud by byly převody lehčí, tak by to šlo). Něco jiného je rozjet se do mírného kopce, byť s trojnásobnou váhou, a něco jiného jet do kopce třeba půl hodiny na skoro dvojnásobně těžší převod, než by bylo optimální. V podstatě jde o to, kolik takových kopců kdo jezdí, jestli se kvůli "těm pár kopcům" vyplatí vozit s sebou navíc troj(či dvoj)tác+přesmykač či tu převodovku. Podle mě se to vyplatí každému, kdo jezdívá v kopcích natěžko. Samozřejmě i v tomto případě je možnost nechat rozsah převodů standardní a jen nastavit převody víc nalehko (menší převodník(y)). Ale třeba já jezdím rád i rychle.
Ten náš tandem čeká už rok na menší převodníky. Teď jsou vpředu i vzadu 48z a je to moc. Jak píšeš tak delší kopce už jsou protivné. Na druhou stranu nejtěžší převody se použijí prakticky jen při závodech když to člověk chce rozšlapávat nad 60km/h třeba z mírného kopce. A při závodech kde se chce tohle se zas nechce jezdit míň jak 8km/h do kopce. Takže prostě pořídím ještě sadu 42 nebo 44 zubových převodníků a ty tam budou normálně, větší tam půjdou jen pro CV a podobné akce, bude-li ta hrůza ještě někdy závodit:-). Díky absenci přesmyku a vůbec čehokoliv okolo převodníků je celkem snadné to prohodit. Byla by sice sranda mít vzadu ten přesmyk vzhůru nohama, to by dorazilo lidi co jsou perplex už z toho jak to je teď, ale na to se asi vybodnem.
Když jsi vzpomněl duplicitu převodů, nemohl byste mi někdo spočítat jaká bude duplicita při použití klik schlumpf mountain drive s převodníkem 48 zubů a osmi rychlostního náboje sturmey archer s pastorkem 25 zubů? Nějak jsem tu duplicitu vynechal z uvažování a já chci mít všechno probrané do detailu. :-) Jo ještě, případná duplicita by se dala omezit změnou počtu zubů na převodníku, myslím, jaký převodník by z tohoto hlediska byl nejlepší?
Ještě jsem zapomněl napsat převodové poměry. Takže ten mountain drive má převodový poměr 1:1 a 2,5:1, ten sturmey archer 1:1/1:1,28/1:1,45/1:1,64/1:1,86/1:2,10/
1:2,38 a konečně osmička 1:3,05. Na matematiku jsem byl vždycky vůl. :-))
Jo a poháněné kolo má 20", doufám že je to vše. :-)
duplicita tam nieje, su tam ale dve dvojice prevodov co maju medzi sebou rozdiel iba 5%. takze skoro duplicita. a zmena pastorku alebo prevodnika to nezmeni, percentualny rozdiel medzi jednotlivymi prevodmi bude rovnaky.
A které dvojice to jsou?