Někdo si včera posteskl ve vlákně, které mne hrubě napadalo (založil Hekynen), že je tu poslední dobou moc prudičů a málo cyklistiky. naprosto souhlasím. A proto jdu příkladem a zakládám téma, ve kterém bych chtěl probrat valivý odpor . Ne všichni v tom mají jasno.
A zejména bych tu uvítal příspěvky Petra Maříka z Plzně, alias Mloka, který je (se) považován některými lidmi na BF za specialistu, zejména přes obutí. Alespoň se tak tváří ve svých frekventovaných a velmi obsáhlých (snad i obsažných) příspěvcích (které jsou často pojímány tak vědecky a zeširoka, že bývají až únavné (jako Medvědovy ;o)).
Petr tvrdí (myslím, že vždy odkazuje na nějaké tabulky a testy v odborných časopisech a www stránkách výrobců pneu), že čím širší p=lášť (MTB), tím se rozdíl valivého odporu stírá, v porovnání s žiletkami (622). Má pravdu, ale jen částečně. A není to dáno šířkou pláště. tedy ne prioritně, ale jako součást dalších parametrů. Tož ukaž, Petře, svou fundovanost, rozviň své teorie a teze. Rád se přiučím, bude - li čemu (jsem jen laik). Řekni nám, jak se věci mají, při jaké šířce pláště MTB se valivý odpor (vo) rovná vo silničních plášťů, dejme tomu 20 mm. Ať vycházíme z konkrétních údajů. A proč. (A zkus to, pls, lidsky, ne každý je strojař.)
JS.
Toto vlákno bylo zjevně založeno jako snaha o další flame.
Tvůj příspěvek je FW. Já se snažím o odborný výklad pojmu "valivý odpor". K čemu je Tvůj příspěvek dobrý?? Koho to zajímá, co si o tom myslíš? Odplaz se, žížalko, aby Tě něco nepřejelo vejpůl .. (na hrubý kabát hrubá záplata)
@ all: Hodlám s Mlokem inteligentně diskutovat. Ačkoli mám o některých jeho názorech pochybnosti a výhrady k nim, nemám záměr použít vůči němu invektivy a dtto čekám od něj. Vím, že dost věcem rozumí, zejména obutí, jak jsem psal, proto bych rád, aby nám všem objasnil problematiku v. o.)
Žížala jasně ukázala, kdo je ten narušující prvek, zasahující do diskusí o kole. Zřejmě jde o nějaký multinick, který prudil již dříve. A tomu by mohl zabránit moderátor a utnout tyto nekalé živly v zárodku. JS.
JS.
I troubu napadne, že téma je založeno výhradně za účelem dalších hádek.
Téma valivého odporu se tady řešilo už mnohokrát, stačilo by zalovit v historii a pokračovat ve vláknu.
Před pár dny jsi tady uváděl, jaký jsi odborník, jaké máš nároky na ostatní mechaniky a najednou píšeš, že jsi laik. Co ti máme věřit?
Jako trouba se ptáš. Že jsem odborník neznamená, že se nemohu ještě poučit. Je to málo pravděpodobné, ale možné. A já dobrou radou nepohrdnu. Ale napřed ji rozvážím, zda je dobrá.
Takže, žížalko, stačilo a pokud nemáš nic k věci, už nepiš.
(I já se odmlčím, mám spostu práce, fronta lidí na mne čeká .. ) JS.
Ujasnění formulace, která se mi, po opětovném přečtení, zdá nejasná. Ve větě: ""Řekni nám, jak se věci mají, při jaké šířce pláště MTB se jeho valivý odpor(vo) rovná vo silničních plášťů, dejme tomu 20 mm." bych použitou zkratku doplnil o tečky: " .. při jaké šířce pláště MTB se valivý odpor (v.o.) rovná v.o. silničních plášťů .. " JS.
A proč se tady ptáš znova, když už Ti to Mlok, podle Tebe, všude už důkladně vysvětlil ? ;-)
A nechci moc prudit, ale tohle se tu už také probíralo, několikrát... Nahoře je takové zajímavé okénko s lupou "Hledat" ;-)
Ne, Jardo, tos špatně pochopil.Cituj, kde jsem napsal, že mi to Mlok všude už důkladně vysvětlil !! Čti, co píši.Mlok o tom psal, ale dle mého názoru to nijak důkladně nevysvětlil, resp. svá tvrzení nepodložil. A to mne zajímá, proč je tomu tak, jak tvrdí.
Okénko hledat? Jsem si nevšiml.
Jardo, přijde mi, že Ty chceš prudit .. JS.
Člověče, ty musíš být "zvláštná čelověka". Nevím, co tímto tématem chceš zde vlastně řešit, ale valivý odpor to určitě nebude. Zjevně se chceš jen hádat a tak by si měl jít zřejmě ně nějaký server prudičů a tam si vybít hormon!:-(
ŽÁDÁM VŠECHNY, ABY PŘISPÍVALI JEN K TÉMATU.
kOMU NĚCO VADÍ, AŤ SEM NELEZE, TO DÁ ROZUM I PĚTILETÉHO DÍTĚTE. JS.
...jdi už do prdele...
Jó, lituji, ale k Tobě dom nemám cestu .. je tam tma a zatuchlo, .. přímo bych řekl smrad .. JS.
Z tebe tedy přímo teče žluč!:-( Ty jseš zřejmě poloviční blázen a rozhld ses zasviňovat zdejší diskuzi svými hleny.
Nikdy jsem nebyl v lepším rozmaru, než teď, trumbelíne .. Naopak cítím vztek a zášť z Tvého projevu .. Vy jste mi tu lhostejní .. ne ja za vámi, ale vy za mnou jste přilezli a šmejdíte, kde co řeknu .. Musíš být strašný nervák, Martis, přímo od rány .. :oD .. A Šnek? Co říct k mlži, který mlží ..:o) ? Garde, mládenci .. :o) JS.
Jo...vsichni jsou dle tebe nervaci, hlupaci, frajeri, alkoholici...jen ty jsi pan Uzasny. Sakra, prober se a hledej chyby i nekde jinde a ne jen na ostatnich lidech. Zkus se podivat do zrcadla....a uvidis toho "uzasneho" Pana dokonaleho.
Nejhorsi je plivat na sve okoli. To vetsinou nasvedcuje tomu, ze clovek trpi nejakym komplexem!
Nevydržel :-))
Neslo to...fakt to neslo. Bic na me!!!
Vítej :-)))
Dostanu nejakou legitimaci? Budu muset platit nejake prispevky? Co odznak? Nejake vyhody na zeleznici? Zdarma oprava kola v Zabrehu...???
Díky žes to napsal za mě, nechtěl jsem být vulgární. Zdejší fórum by mohlo doznat jednoho vylepšení - a to že lidé na blacklistu by nebyli vidět nejen ve vlákně, ale jimi založené vlákno by si automaticky škrtlo sluníčko.
Pro JS - tohle téma je další bohapustý pokus o flamewars, pokud máš zájem o Mlokovo vysvětlení (mimochodem obsáhlé i obsažné), použij vyhledávání.
A pro jistotu, pokud jsi to nepochopil, tak replika - táhni do kopru a nevracej se, díky.
Tak jsem si ten článek našel, OK, je to tam detailně vysvětleno.
Ale co je zajímavé, že zatímco já Mloka vyzval k vysvětlení, tak se ozvalo spousta prskajících individuí, zatímco když Mlok v jiném mém tématu napsal a napadl mne (mnohem hrubším způsobem, než já oslovil jej), že je ze mne nemocen (proč to psal, když nejsme v lékařské poradně a ani já nejsem lékař- zjevně chtěl dělat problémy), tak nikdo se neohradil, že plevelí diskusi. Čili máte 2 metry, jiný na mne, jiný na Mloka.
Takže si ukliďte u sebe, než budete blít i jinde. No nic, jdu makat, abych dohonil resty z dneška. Tolik práce, jako teď, není někdy ani v sezóně (přeháním .. jen jsem chtěl zdůraznit, že nárůst oprav je vyšší, než obvykle .. :o) .. a to je fajn, ne? ). Čus, mládenci a zkuste zas něco od cyklistiky, ne furt ty směšné diskuse, kdo zná víc cizích slov, kdo má vyšší vzdělání v ekonomice (ekologii, sociologii, psychice .. doplň, co chceš ..) a dokazování nesmyslnosti názorů druhých. .. :o) JS.
Takže, když se Petr Mařík vydává svými frekventovanými příspěvky za odborníka, zejména přes pneu, tak jsem čekal nějakou odezvu, něco z vlastní hlavy. A on tu nedal ani namemorované statě z časáků a webů výrobců. Dobrá, on má za to, že řekl vše. Ale přemýšlející člověk, zabývající se touto problematikou, se musí nutně zamyslet nad dalšími věcmi.
1) Jednak nejen deformaceí pneu vytváří valivý odpor.
2) A dále, jak je to s vlivem šířky kola (styčné plochy s podkladem) na valivý odpor. Je to vždy tak, že širší kolo jede lépe? Říkám ne.
Ad 2). Abych demonstroval své tvrzení, předvedu na extrému, kdy se kolo nedeformuje (pomiňme Michalovy nanomikrometry :o)). Výborným příkladem je železnice. Vlakové kolo širší konstrukce má větší styčnou plochu, než užší, to je (mi) zřejmé. Pak ovšem i valivý odpor je větší u tohoto širšího kola.
(2).) A tím se dostáváme k prvnímu bodu. Valivý odpor není způsoben jen deformací obutí. Je tu ještě 1 aspekt, a tím je nerovnost podkladu.Malé kolo, díky většímu zakřivení obvodu, hůře překonává překážky. A já vidím překážku nejen v povrchu, ale i v kole samotném.
2a). Odvalování kola malého D bude horší, než kola s velkým D. Vezměme opět ideální příklad vlak. A pojďme pro názornost do extrémů. Kdyby vlak měl kola o D tř. 10 cm, tak by musel k pohybu vynaložit více energie, než kdyby ta kola měla D 4 m. To je ale věc méně zjevná, řekl bych.
2b). Ale pojďme k povrchu. Když pominu kameny a díry, které jsou (u nás téměř všude) na vozovce, které větší kolo překoná snáz, než menší, pak je třeba si uvědomit, že (téměř) každá vozovka se skládá ze soustavy nerovností. Důkazem je zvuk, který je vydáván právě odvalováním pneu po podkladu. Na různých površích bude zvuk jiný, dle výšky nerovností, dle vzdálenosti nerovností mezi sebou, dle tvaru těchto nerovností . Prostě i dle zvuku poznáte, když vjedete ze staré silnice na nový povrch. Je to identické, jako když jiný vzorek pneu vydává jiný zvuk. Čili šířka pneu (sebelépe nahuštěné) hraje minimální roli, při odvalování, pokud je D menší. V podstatě jízda po téměř každém povrchu je neustálé překonávání překážek, jak jsem právě ukázal.
No a něco takového jsem očekával od Petra Maříka, podloženo vědeckými argumenty, odkazy na japonský výzkum, či alespoň testy výrobců na Solném jezeře, výrobců nejen pneu, ale třeba i vozovek. Bohužel Petr Mařík opět dokázal, že ta jeho „znalost“ pneu je jen namemorovaných pár odkazů. Ale samostatné myšlení mu je vzdálené. A protože já na toto poukazuji, proto se uchýlil k házení blátem na mou hlavu, k odkazování na mou domnělou identitu, na mé výroky, vytržené z kontextu a dávající obrácený smysl, na bulvární články .. jen proto, aby odvedl pozornost od své osoby. Snížil se ke slídilství a denuncianství, k pomluvám a pavlačovství, které se mi zásadově příčí .
TOTO JE Petr Mařík. JS.
Já se vám divím že na toho ubožáka vůbec reagujete. Lidi jako on jsou pro mně míň než hovno na botě. Tím že na něj reagujete jen to hovno dál do nekonečna rozmazáváte. Nechte ho chcípnout tím že ho budete ignorovat !!!