než o rozdíl 4 špic se spíš zajímej o provedení a kvalitu drátů / a řádné vycentrování/, kterými necháš kolo vyplést. s Remerxy mám obecně dobrou zkušenost, pro stavbu lehkých kol bych použil Eagly /samozřejmě , pokud to není na sjezdové kolo pro stokilového maníka/, 32 děr je v MTB zaběhnutý standard, 36 špic nemám na žádném kole
36 mam na touring bicycle , na MTB 32 spic je OK , ja zasadne pouzivam kvalitni Mavic a spice od DT .
36 mam na touring bicycle , na MTB 32 spic je OK , ja zasadne pouzivam kvalitni Mavic a spice od DT .
Zdar ja jsem mel Mavic Crossride 22 a 24 spic na vecka a okamzite jsem je prodal,po absolovanem zavode v rakousku Salzkammergut trophy-109km.Predni kolo hrozne plavalo zadni taky no hruza,bylo nove pred zavodama vicentrovane a dotazene.Predni brzdu jsem muse uplne povolit jak to stale dreko o spalliky.22 dratu je podle me na 85kg hodne malo.
Jo, na tuhost crossridů 06-07 jsem slyšel hodně stížností. 08 je prý lepčí. Nešel jsem do nich, bo nepotřebuju kola, co vypadají jako závodní;-)
To není jen o počtu drátů. Na svou váhu jsi zvolil špatně - crossride jsou měkké. Já jsem na nich jel (cca 76 kg) a byly OK. Měl jsi zvolit třeba crossmax ST, ty by ti asi vyhovovaly. Mají 24 drátů a pevné jsou skvěle - mám je na FS.
Na silničce mám jen 16 drátů a kola mi nijak neplavou.
Zvolil jsem spatne to mas pravdu tech dratu je proste malo je to vse hnano na vahu. Neni receno ze vse co ma niskou vahu bude taky dobre.
Kamos zavodi na CrossMaxech SL, ma okolo 80 kg a nestezuje si. Nehlede na furu dalsich znamych, co jezdime spolecne maratony a maji Crossmaxy SLR (v podstate totez, co SL-ka), nikdo si nestezoval na mekkost kol. Ten prvni, 80-ti kg jezdec mel parkrat problem s vyskocenym dratem, pro uplnost.
Ale vsichni jezdi s diskovymi hydraulikami. Kdyz mluvis v souvislosti s vecky o plavani a skrtani, nemeli jste mokro a trosku blata?
Jo mokro i blata bylo dost.Na kotoucich to nijak nepocitis nema tam v podstate co plavat je to ve stredu kola,ale ja je mel na veckach a to je podstatny rozdil.Predni brzdu jsem mel povolenou na tolik ze uz brzdila jen tak tak.Ve vyjezdech se to kroutilo jak paragraf.
Zrovna u diskovych brzd jsou mnohem vyssi naroky na tuhost vypletu, ne u veckovych. To mokro a bahno jsem zminil proto, ze v mekkem podkladu nizsi tuhost prakticky nerozeznas od plavani v blate a skrtani spalku o rafky bude s mnohem vyssi pravdepodobnosti zpusobeno necistotami, co se mezi ne dostaly, coz se u disku stat jaxi nemuze.
Tady má kupko pravdu. Crossridy starší a zvlášť pokud je někdo neměl dostatečně dotažené jsou tak měkké, že klidně tech 3-5mm výkyv ráfku do strany mají.
Crossridy jsou jediná kola, kde jsem dokázal magnetem na drátu škrtnou o senzor computeru (magnet skoro na konci drátů těsně u ráfku a mezera 2-3mm mezi magnetem a senzorem).
O počtu drátů to až tak není.
Crossmaxi ST jsou tuhé hodně (mám je na všech třech svojich kolech), více než většina klasiky s 32 dráty (mám tu pro srovnání např. DT kola na Onyx + 4.2d ráfky + comp. 2/1,8 dráty s 32 dráty) a odolné jsou také dost.
Když vezmu pak třeba ještě Crossmaxi SX, tak ty jsou na tom s tuhostí i odolností mnohem lépe než jakákoliv obyč klasika s 32 nebo 36 dráty.
Tedy počet drátů není nijak rozhodující, rozhodující jsou konkrétní kola.
A s váhou počet drátů také až tak nesouvisí. Crossmaxi SXka mají s upínánky přes 2kg, tedy žádná pírka (také jsou ale určená i na těžší enduro).
Crossridy je přesný opak, to jsou snad nejměkčí kola, co jsem kdy mě v ruce (a rok i jezdil).
Ty jsou zase výrazně měkčí než klasika s 32 dráty.
A Crossridy 06/07 byly taková hodně blbá kombinace, protože kromě toho, že byly málo tuhé, tak byly i hodně těžké (ta DT klasika, co tu mám má o 300g méně než ty starší Crossridy), tedy žádné gramařina se nekonala.
U 08 modelu už je to lepší, ty jsou už o něco lehčí.
Tyhle dva jsem taky zvažoval. Vyhrál Eagle. Váží o 140g míň, s dvojkalíškama a 36 drátama vydrží i mou váhu (až 85kg, když se nažeru, +5kg taška na nosiči) a nešetrné ježdění. Rozdíl 32 vs. 36 je marginální, pro mě byla prioritou mechanická odolnost, takže 36. Mimoto se mi nelíbí "hvězdička" kterou to vytvoří ve výpletu, když má sudý počet cípů;-)
Zdar dik za radu,co ten EAGLE nevrze ti to v tom dvojitem kaliskovani?Cetl jsem ze udajne vrzou.
Mě prodavač taky varoval, že si lidi stěžujou, že vrže. Zatím se neozval (ten ráfek).
Možná od letoška líp zabrušujou díry v těle ráfku;-)
Kolik mas na nich najeto,udajne je problem v tom ze je dvojkalisek.Uvazuji prave nad tim GRAND HAMMER.
Je asi 1000, a jen na zadním. Přední bylo OK, tak jsem ho neměnil.
Dvojkalíšek musí dosedat na vnitřní i vnější stěnu ráfuku (proto DVOJ), čímž ideálně rozkládá rázy do materiálu ráfků. Víc (36) drátů taky rázy rozkládá rovnoměrněji.
Vykoupeno je to tím, že při některých deformacích se stěna ráfku pohne vůči druhé, a když kalíšek dosedne zpět, vydá zvuk. Tak si to laicky vysvětluji já.
Čtu zde teorie a máz-jsem v tom také.Po dojezdu navečer jsem zjistil,že mi ráfek místy líže špalek.Začal jsem centrovat a prásk!-prasklá špice.Vzhledem k tomu,že to bylo u pastorku a hodilo to osmu jak sviňa a ráno chci vyjet,vyzkoušel jsem "zásahovou" službu Nakládal.Přestože bylo po jeho pracovní době,bez problémů jsem byl za chvíli hotov za 120,-Kč.Doporučil mi,abych si nechal přeplést ráfek.Určitě beru Remerx Panther.Současný nevím,jaký to je-má najeto asi 15.000km včetně náby.Před třemi měsíci jsem si nechal udělat komplet přední(Remerx Panther) a teď tedy zadní.Mám si nechat vyměnit i nábu?Poněvadž zde byla debata o délce oprav-v pondělí večer mu to tam mám dát a v úterý v 9.00hod si to vyzvednout.
Já když se do toho opřu, taky se ráfek dotkne špalku. Nikdy nic není dokonale tuhý. Vidle ani výplet.
Když máš kolo vyndaný, zkus zalomcovat a otáčet osou. Jestli nemá ani tu nejmenší vůli a přitom se otáčí parádně hladce - takové náby se nezbavuj, ta je dobrá a ještě něco natočí. Jestli je tam problém, zeptej se v servisu, co se s tím dá dělat.
Já jsem použil tohle a jsem spokojen :
http://www.rigida.cz/index.php?action=naplety
Ráfek ZAC 2000 dvojnýt, 36 drátů.
Náby Novatec disc.
Po 150 a 1000 km jsem je dotáhnul natvrdo a jsou tuhý v krutu jako prase.
Zajimave ta RIGIDA ty to mas od nich strojne zapletene?
Nevrže to ani trochu ale je pravda že jsem to dotáhnul na krev. Jsou zaplétané strojně ale když přišly tak byl nepatrně výplet měkčí. Je to ale subjektivní. Bomba jsou ale ty Novatecy disc, ten zadní je na čtyřech ložiskách. V kombinaci s tuhým výpletem se kola do stran ani nehnou. Pocitově jede kolo jak střela, kam namířím tam letí.
Mám zadní Novatec na véčka, taky na čtyřech ložiskách (bacha, dělá se i verze na dvou), fakt paráda za tu cenu.
Akorát mají hrozně hlasitý cvrk. Zezačátku jsem se vždycky hrozně leknul, když jsem přestal šlapat;-)
Tak na kolik te to vyslo suma sumarum.
Cca 3500,- s poštovným. Dodací doba asi týden.
Tady je výsledek (je to 29") :
http://www.bike-forum.cz/upload/users_lib/8048...
http://www.bike-forum.cz/upload/users_lib/8048...
Je to zimák a citybike, tak jsem nechtěl moc investovat. 3500,- je vzhledem k poměru tuhost/cena velmi výhodná cena :-)
Vypadaji dobre ,ty jezdis na 29? jsou opravdu v terenu lepe pruchodne?
Jsou. O dovolené jsem jezdil Apache Shamana 26". Když jsem se vrátil k velkým kolům cítil jsem že oproti klasice valím jak tank.
Zvazuji ze si pristi rok poskladam nove kolo asi RB tak zvazuji nad 29.
Tady záleží hodně na výšce cyklisty. Já měřím 185 cm a mám 19" rám. Já to vidím tak že 29" jsou výhodné pro lidi od 180 cm výšky a velikost rámů je použitelná s ohledem na geometrii právě až od těch 19".
Ona výška není v tomhle až tak rozhodující. Přeci jen někteří výrobci 29tek dělají i 15tky, 15,5ky rámy.
Já bych řekl, že je rozhodující jak kdo potřebuje dlouhé rámy, protože i ty 15tky jsou hodně dlouhé (na tu velikost). Ono to ani dost dobře jinak nejde, zadní stavba prostě delší být musí kvůli velikosti kol.
Já mám třeba 182cm a žádná 29tka, co je na trhu by mi geometrií nebyla. 29tku jsem zkoušel a projevem se mi líbila, takže teď když jsem pořizoval celopevné HT, tak 29tka byla dlouho ve výběru. Ale po prostudování geometrie snad všech 29tek, co jsem na trhu našel jsem ji z výběru šktrnul (navíc tam byl faktor, že by to přišlo mnohem dráž za to osazení co jsem chtěl).
Ale to je dáno tím, že mám atypickou postavu - krátký trup a krátké ruce a potřebuju ideálně hodně krátkou 18tku rám.
Naopak zase vím i o menších postavách (170cm), kterým by geometrie některých 29tek sedla celkem dobře, i když tam se to ještě komplikuje o to, jak dostat nízko řídítka (u těch nejmenších postav).
Ale máš samozřejmě pravdu v tom, že u postav nad 180cm geometrie 29tek sedne hodně lidem, kdežto u menší postav jen málo lidem.
Ona je to vlastně taková chrtí geometrie. Ta nevyhovuje každému. Mně chrtí geometie vyhovuje moc. Nejsem hračička co se rád točí kolem stromů. Já raději nastavím tepák a valím jak Loprais v Tatře po tvrdých rychlých cestách. Já říkám 29" silnička do terénu :-)))
To je jasné, ale když má pak někdo tak krátké ruce a trup jako já, tak to není chrtí geometrie, ale na ty řídítka už ani nedosánu :-)
Já ani na těch kratších rámech + řídítka stejně vysoko jako sedlo (na celopevnym HT je mám stejně vysoku, na fullu je mám ještě o 1,5cm výše a o 1cm kratší posez) + 9cm představce mám poměrně sportovní natažený posez.
já mám 175 cm , rám na 29-tku od Mrázka /hliník, křížový rám, Vrbno p. Pradědem/ a žádný problém. když se koukneš na stránky lídra v tomto segmentu, což je pro mě firma Niner /nově zastoupená svitavským Ultrasportem/, tak je velikost rámu S vhodná pro lidi od 165 cm. to omílané klišé, že 29" je jenom pro velké lidi je naprostý nesmysl, to by pak byla pro menší lidi nepoužitelná i krosová kola na stejném průměru ráfků.
Tohle se prave jmenuje marketing a pokud se neco netyka primo tebe, nemas zrejme duvod jim to nezobat z ruky.
To by potom muselo byt 29" MTB i pro me, jenom potom nechapu, kde bych na nem vzal ovladatelnost v terenu, ktera je pro mne rekneme uz i tak akorat i s 26" bikem, natoz kdyby mel rozchod kol o nekolik centimetru delsi. Dalsi vec- jakym zpusobem dam dolu riditka, abych docilil sportovniho posezu, kdyz uz u 26" kola vpredu, s odpruzenou vidlici o zdvihu 80 mm, v podstate s nejkratsi moznou seriovou hlavovou trubkou na ramu, s integrovanym hlavovym slozenim, bez podlozek pod predstavcem a s predstavcem otocenym dolu a s rovnymi riditky mam riditka porad tak o 1-2 cm vys, nez bych si pral? Rekni mi, jak toho docilit u 29" MTB, kdyz je to skoro nemozne uz i u 26"?
Tebou pouzity argument, ze by potom pro mensi lidi nebyla ani krosova kola o stejnem pumeru rafku se da vyvratit snadno:
1/ nepouzivaji se zdaleka tak siroke, tj. ani vysoke plaste, takze se vnejsi prumer kol nezvetsi rozhodne o tolik, jako s 29" mtb "balony"
2/ krosova kola, pokud i maji odpruzenou vidlici, maji tuhle vidlici vetsinou s nizsim zdvihem, takze se riditka opet o tolik nezvednou
3/ krosova kola nejsou urcena do takoveho terenu jako MTB, takze po nich nikdo neocekava snadnou ovladatelnost, ale spis klidne vedeni stopy, tudiz to u nich neni pro mensi postavy omezenim
4/ krosova kola nejsou ani urcena pro sportovni jizdu, minimalne jezdec mensiho vzrustu bude mit uz i krose docela problem najit ram se sportovni geometrii, natoz u 29" MTB
Pokud bys chtel rozebrat jeste i silnicni kola, 28" rafek (coz je rovno 29"MTB, to je opet marketing, ale o tom se tu rozepisovat ted nebudeme) s 23 mm plastem ma temer totozny vnejsi obvod a prumer kola jako 26" MB se silnejsim plastem. Navic ma pevnou vidlici a riditka vyrazne niz.
Nejde o to se tu prit o vhodnost 29" kola, ale rozhodne neni nejakym univerzalnim resenim. Jde jen o to se nenechat vodit za nos tim, co se kde pise, aniz bychom o tom neco sami vedeli nebo vubec vedet chteli.
všechny teorie beru. pro mě, jako uživatele, je ve finále podstané, že jedno takové kolo mám doma a spokojeně na něm jezdím - navzdory všem negativním akademickým předpokladům
Jak už jsem psal níže, určitě se najdou i tací, co měří třeba jen 160cm a 29tka jim i geometrií sedne. Ovšem bude jich velmi málo. Stejně tak jako se najdou tací, co měří dost a u 29tky mají kvůli geometrii smůlu (jako třeba já).
Nevim, komu by s vyskou 160 cm a klidne i par cm vic nejaky takovy bike sedl. I kdyby mel extremne dlouhy trup a ruce, aby mu ram nebyl prilis dlouhy, musel by potom mit logicky zase extremne kratke nohy, takze by ho asi dost bolelo sesedani z kola v terenu. Ale to by mohl mit uplne stejny problem vlastne u vsech seriove vyrabenych kol.
29tky s extrémně velkým slopingem se nějaké najdou. Spíš by tam vzniknul opět ten již zmiňovaný problém výšky řídítek (když má někdo dlouhé ruce, tak většinou potřebuje nejen delší rám, ale i níže řídítka), tedy by musel ještě navíc preferovat vysoko řídítka. Ale věřím, že sem tam se někdo takový najde, i když to budou vyjímky.
Ale vždyť tu nikdo netvrdí, že nemůže sednou geometrie 29tky i někdy malému jezdci, jen to bude málo časté.
A jak jsem sám psal, tak pro mě i přes 182cm výšky neexistuje vhodná geometrie u žádné 29tky. Vím naprosto přesně svojí ideální geometrii a pár 29tek jsem zkoušel a prošel jsem geometrii snad všech 29tek, co jsou na trhu.
A ono prd.
A zrovna Niner by pro mě geometrií byla naprostá katastrofa, na výšku potřebuju rozumně 18tku rám a u Nineru bych na délku nezkousnul ani 16,5ku (byla by na mě moc dlouhá a to stále o dost).
A velikost rámu S u Nineru, že bude lidem od 165cm, tak s tím tedy naprosto nesouhlasím. Sem tam někomu jistě ano (každý má různé proporce a najdou se tací, co potřebují hodně dlouhý rám), ale co vím o více lidech podobné výšky v okolí, tak všichni mají tak o 3cm kratší rám než je to Sko Nineru (a k tomu většinou ještě i krátké představce), tedy tuhle délku by opravdu nezkousli.
A to nejsem žádný odpůrce 29tek, jak už jsem výše psal, tak jsem na celopevné HT do výběru 29tku měl (na tenhle typ kola by se mi její jízdní projev líbil), ale kvůli geometrii ji musel vyřadit.
U krosových kol to ještě doplním k tomu co psal vasek. Tam často krosové rámy mají výrazně kratší zadní stavbu než 29tka bike a tím se délka rámu zkrátí, samozřejmě na úkor toho, že tam pak nejdou dát objemnější pláště. A když se k tomu přidají ty vlastnosti, co uz vasek uváděl, tak to pak u krosových kol není problém i pro menší postavy. Navíc se tam počítá s narovnanějším posezem a tedy není ani problém, že ty řídítka pro malé postavy nejdou dát dostatečně dolů (a navíc jak už vasek uvedl jsou stále výrazně níže než u 29tky biku).
Co rikas na ten MAVICK XM 317 cena 490kc vaha 440g kaliskovany moznost 32 nebo36dratu.
Ten jsem jezdil kdysi dávno když jsem měl ještě véčka. Je to lepší průměr. Ta cena už je stejná jako u Remerxů, kvalita je podobná. Pokud jsi rychlý turista a nejezdíš závody, budeš spokojen.
Jezdim zavody,takze je podstatne meksi nez remerx?
http://kupko.rajce.net/Rakousko_fotky
To to je posledni co jsem jel.
Podstatně měkčí nejsou. Remerx je sice o něco tužší ale také podstatně těžší. Pokud bys šel do nějakého lehkého Remerxu, bude na tom s tuhostí stejně jak ten Mavic. Vidím že máš CrossRide. Ty jsem v nějaké slabé chvilce koupil taky a můžu říct že jakýkoli ráfek zapletený minimálně 32 dráty je tužší, takže nemusíš strach.
Uz nemam po techto zavodech jsem je okamzite prodal hrozne plavali dal jsem tam stare co jsem mel,proto resim nove rafky no a na jaro kotoucovky.Lechci jsou jeste Remerx Eagle.Ty tvoje taky vypadaji dobre tak jeste nevim.
Ty moje nejsou určené na závody, bo jsou příliš těžké. Jsou vybrané s ohledem na co nejdelší životnost, ty potřebuješ lehčí. Ten Remerx je taky dobrej. Pokud je pravda že při dvojitém kalíškování má jen 445 g a lze ho koupit ve verzi 36 drátů, pak bych do něj šel.
Já bych na závody šel do co nejlehčích kol za rozumnou cenu :
http://www.netbike.cz/select_det.php?id_vyrobek...
Dají se sehnat lehké i na kotoučovky :
http://www.netbike.cz/select_det.php?id_vyrobek...
http://www.netbike.cz/select_det.php?id_vyrobek...
A to se ještě ty náby dají vybrat tak aby ladily s barvou kola :-)))))
http://www.netbike.cz/select_det.php?id_vyrobek...
Ty naby jsou bomba ale ta cena taky.
Blbý je že upínáky nejsou součástí těch kol :
http://www.netbike.cz/select_det.php?id_vyrobek...
Ty ale nejsou nutné, můžeš použít starší co dům dal.
K tý ceně. Pokud bys chtěl stejně lehká originál tovární kola od DT Swiss nebo Mavicu, zaplatíš 2 x tolik. Jedině American Classic je o něco levnější ale na tu cenu z netbike se nedostanou :
http://www.kupkolo.cz/produkty/Zapletena-kola...
Hmm, tak na netbike jsou levnější a mají rychloupínáky :
http://www.netbike.cz/select_det.php?id_vyrobek...
I když pro mně je 7000,- za kola psychologická bariéra :-)))
Taková jsou ale stejně těžká jako ty CrossRidy. Pozitivní je ale váhový limit jezdce 127 kg který zaručuje dostatečnou tuhost :-)
http://www.kupkolo.cz/produkty/Zapletena-kola...
A přitom mají vzadu 4 ložiska!
Jo je to super ale ta cena je pro me momentalne smrtelna.Vsechny me uspory padly na zatepleni a nove fasady naseho baraku-konecne po prestavbe dostal konecnou upravu.Potrebuji neco kvalitniho za nizkou cenu-ja vim je to asi nemozne.Asi Shimano SLX.
Jen ještě pozor na to, že všechna výše zmiňovaná kola jsou se 17mm ráfky.
Pokud chceš na tom vozit užší pláště, tak je to jedno. 2,1čky budou ještě v pohodě. 2,25tky ale už rozhodně moc dobré na 17mm ráfku nejsou, i když jezdit se to samozřejmě nějak dá (ale chová se to pak úplně stejně v terénu jako měkká kola).
Já bych si třeba osobně na kolo ráfek užší než 19mm nedal (vozím ale právě na všech kolech 2,25tky pláště).
Dik za radu ja take vozim 2.1 a vise.to znamena jedine raf-19?
Vnitřní šířka ráfku, třeba tohle je 19ka:
http://www.remerx.cz/cz/rafky-pro-cross-country...
Co to znamená už bylo řečeno. Není nikde žádná striktní hranice, kdy musí být širší ráfek na danou šířku pláště. Jsou i poměrně velké rozdíly v reálných šířkách plášťů při stejných udaných hodnotách.
Jde prostě o to, že pokud je plášť příliš široký na daný ráfek, tak se snadněji ohýbá do stran a v terénu pak nedrží stopu (a jak jsem psal, je to hodně podobné měkkým kolům). Mimo terén to třeba ani tak nevadí, tam nejsou takové síly působící z boku na plášť.
Třeba u Mavicu mají pro 17mm ráfeky povolenou šířku pláště 1,0-2,1 a pro 19mm ráfky 1,5-2,3 a pro 21mm ráfky pláště široké 2,0-2,5 palce.
Jezdil jsem 2,25 pláště na 17mm ráfku, když jsem nouzově musel použít náhradní zadní kolo co tu mám. A v některých situacích (asfalt, lehký terén) si toho ani nevšimneš, že by se to chovalo nějak hůře. Ale v rozbitějším terénu to pak bývá už dost znát (ono tam se pak sčítá všechno dohromady, tedy zhorší to ještě malá boční tuhost čehokoliv a to jak kol, tak rámu).
Otázka je jaká je jejich kvalita, ale snad by měla jít přelisovat...