Ahoj
u stareho treku jsem zadni kolo 100krat sundaval bez nasledku u lehokola jsem to zkusil jednou a hned prolem, zadna rychlost potom nesedi. Pritom u obou kol je system upevneni stejny pres rychloupinaky. S ladenim prehazovacky nemam praxi, ma smysl zadni kolo sundat a hrat si se "sroubem" naproti rychloupinaku,( nebot ten jsem patrne predtim pri vymene pootocil) a pak zkusmo nasadit a zjistit zda to nesedlo?
To je poněkud zvláštní a podle mého názoru to nesouvisí s tím, že jde o lehokolo. Zkus upřesnit co máš za kolo.
Pokud myslíš šroub na osce rychloupínáku, tak ten standardně nemá na na polohu kola ve vidlici vliv.
Drobné doladění uděláš jednoduše na bowdenu přehazovačky. Ale stejně by mě zajímalo co se tam stalo. Alespoň by jsi věděl nač si dát pozor.
Jinak článků na toto téma přehazovačky je na webu hodně. Například: http://www.bajk.cz/web/data/clanek.asp?id...
no porste garazove LWB:). Presne ten sroub sem mel na mysli, predpokladal sem ze nejaky vliv na polohu kola ve vidlici by mit mohl, protoze pri jistch polohach toho sroubu rafek trel o brzdovy spalik a pri jistych polohach ne.
Kazdopadne po vymene plaste doslo k tomu ze prehazovacka ktera byla do te doby uspokojiva ve vetsine kombinacich, tak ted prede nebo i prokluzuje snad v kazde poloze. S tim bowdenem je to fakt, jeste sem si s nim enhral, zkusim.
Samozrejme ze problem nebude souviset s tim ze se jedna o lehokolo ale nebyl jsem si jisty ktera rubrika se na technicke péroblemy hodi. diky za link, prozkoumam.
To, že se ti při manipulaci s rychloupínákem někdy dostávalo kolo do kolize s brzdou a někdy ne, by napovídalo, že problém může být (možná mimo jiné) v dodržení jednoznačné polohy zadního kola. Záleží na konstrukci zadní vidlice v místě uchycení kola.
Těžko se to popisuje bez papíru. U konstrukčního řešením zadní vidlice, které nezaručuje jednoznačnou polohu zadního kola při montáži je možné, že drážky obou stran vidlice nejsou nejsou vzájemně ideálně srovnané. U doma vyráběhého rámu kola lze tento problém připustit.
To by potom potenciálně způsobilo, že osa kola po montáži není kolmo na řetězovou linku což by vedlo na problém s převody.
Nedávno jsem měl v ruce kolegovo stařičké MTB se šroubovací volnoběžkou (ne s kazetou, nejsem si jistý, jak se to přesně jmenuje). Kolega je velmi robustní posilovnové postavy a tak není divu, že měl lehce ohlou osu. V takovém případě záleží, jak ji ve vidlici otočíš a podle toho ti ráfek jde střídavě na pravý špalek, doprostřed, levý špalek, doprostřed atd. Pokud má tady tazatel garážové LWB a použil kusy staršího kola, je dost možné, že má právě takový náboj, ohlou osu a tím se podle jejího otočení hýbe i ta kazeta.
Eh, tak to by pak fungovala i metoda : zadni kolo sundat a opet nandat a modlit se. takez v takovem pripade je remontaz zadniho kola obvykle nevyhnutelne spojela i s nutnosti seridit prehazovacku (?)
Zkontroloval bych následující věci:
Je vícekolečko pevně na náboji, nemůže se jakkoliv vaklat?
Jsou konusy bez vůle ve směru osy kola, nemůže se v náboji klechtat osa?
Neohnul se při vyndavání hák přehazky na patce rámu do boku?
Je osa ve vidlici správně, nevisí tam třeba jen za rychloupínák a oska samotná je mimo protože vidle je moc široká?
Pokud jsou všechny tyhle body v pořádku, tak jediné, co by mohlo na polohu kola ve vidlici by byla to natočení ohnuté osy. Pak stačí jen při opětovné montáži kola otáčet s osou ve vidlici tak dlouho, dokud se ráfek nevycentruje vzhledem k vidlici tak jak byl před vyndáním kola.
To rzekotka:
V jednom příspěvku ses zmínil, že ti přehazovačka "prede nebo i prokluzuje snad v každé poloze" - co tím přesně myslíš? Popiš to podrobněji.
Ještě k různým radám.
Pokud v některých polohách nasazení kola dře ráfek o špalík brzdy, tak je obravdu nejpravděpodobněji ohnutá osa kola - vyndej kol, zatoč s osou a koukej na ten konec u pastorlů, jestli je vyosený. Ohnutá osa má ale na přehazování minimální vliv, to by musela být ohnutá opravdu ale opravdu hodně.
Spíše by mohla být uvolněná osa v náboji, ale to by celé kolo na ose "lítalo" - a opět - to by musela být osa opravdu hodně volná, aby to mělo na přehazování nějaký větší vliv.
Taktéž můžou být uvolněná ložiska v tom šroubovacím 6-ti (7-mi) kolečku, ale je to zřídkavá závada, i když se stává.
Napadá mne ale ještě jiná věc - občas se mi v cykloservise objeví kolo, u kterého si majitel nasadil na osu zadního kola (na straně pastorků) podložku mezi koncovou matici na ose a rámovou koncovku (aby měl pastorky dále od rámu). Ta podložka je kolikrát "přilepená" vazelínou a ani není na první pohled poznat, že je tam přidaná. Pak ale při manipulaci s kolem vypadne a když to člověk nezaregistruje, tak je problém na světě. Nebo si po vyndání kola z rámu myslím, že ta podložka patří ne mezi osu a rám ale pod matici, kterou kolou v rámu připevním či pod rychloupínák - a je tu opět problém. Není to tvůj případ? Když tam tu podložku pak člověk nedá zpátky, tak je přehazka okamžitě celá rozhašená, protože se změní vzájemná poloha pastorků a přehazovačky.
tak to je zajimava hypoteza. TO by se dalo vyzkouset vkladat i podlozky vlastni, schvalne co to bude delat:). JInak ono to kolo ani puvodne nebylo vuci brzdovym spalkum zrovna symetricke, to ani nahodou.
Prostě to bude chtí nešpekulovat, seřídit přehazku a je to.
tak tak, konecne na to bylo denni svetlo. Parkrat jsem povolil a poutahl drat na prehazovacce, preskakovani zda se je pryc, ted se jeste zbavit intenzivniho predeni...