Chci využít posezónních slev ke koupi kola. Protrápila jsem se na levném kole spoustou km a je čas na něco lepšího. Nejsem odborník, nechci vyhrazené kolo na jeden terén a nechci ani naletět na triky obchodníků… Původní představa MTB (typu GT Avalanche 1,0 GTW teď za cca 15.000,-) se změnila po několikadenním cyklovýletu „na těžko“ na typ kola crossového. Hledala jsem moudra a rady zde a dobře nahlížíte na apache wakana, ale tam není ženský rám (a cena je už trochu výš). Taky jsem zahlédla něco jako MTB 29“ ? Pochopila jsem správně, že jde o „něco mezi“? Pokud to není zbytečně komplikované (a drahé…). Poradí mi někdo s volbou?
pokud nechceš kolo na jeden terén, nechceš naletět na triky obchodníků, chceš jezdit pohodlně a rychle natěžko a nejezdíš v takových terénech, že bys nutně potřebovala MTB, na tvém místě bych jednoznačně volil něco takovéhoto:
http://www.azub.cz/CZ/lehokolo-azub-bufo/
Hmm, myslela jsem spíš crossové, ale určitě se začtu i do charakteristiky lehokola....
... ale zůstala bych stejně u crossového. A kdyby mi někdo dal "dobrý tip" zkušeného, tak by to bylo úplně super...
Mám třetí rok Wakitu (v posezónní slevě byla taky pod 15) a nemůžu si jí vynachválit. Jen jsem si dal lehčí převody (skoro jako na MTB, malý tác 22zubů) a trochu širší pláště (vzadu 42mm). Je to pro mě ideální univerzál (skoro jako 29") :o)))
Jo jo, všimla jsem si, že bych se tak dostala i na slušnou cenu. Jen pořád řeším, jestli bych si neměla pořídit ženskou verzi a tu ani jedna varianta apache nenabízí. Většina ženských sice jezdí na "normálním", ale když začínají dělat ženské rámy, tak to asi má opodstatnění. Holt, máme kratší ručičky.
A k tomu mám hlavu jako balón, když zjišťuji, jaká je věda koupit správnou velikost...
Nejlepší bude to kolo někde vyzkoušet, kousek se projet a uvidíš, jestli potřebuješ speciální dámskou geometrii. Stejně jde asi jen o vodorovnou vzdálenost mezi středem sedla a středem řidítek. Jestli máš nějaký starý kolo, na kterým se ti dobře sedělo, můžeš to změřit a porovnat.
Asi to bude fakt jen o té praktické zkoušce. Klasiku znám a bude jen na porovnání s tou dámskou verzí. Problém vidím spíš v tom, jestli to na takové krátké projížďce poznám a případné změny ocením. Ale to je asi riziko podnikání.
Asi to bude fakt jen o té praktické zkoušce. Klasiku znám a bude jen na porovnání s tou dámskou verzí. Problém vidím spíš v tom, jestli to na takové krátké projížďce poznám a případné změny ocením. Ale to je asi riziko podnikání.
Mám už 3 roky kolo Author-Corsa, tedy cross s dámským rámem, až do letošní dovolené ve Slovinských Alpách( jízda po slovinské šotolince, výjezd nejvyššího slovinského silničního sedla ) a na Makarské ( výjezd na Sv.Jure, jízda po kamenitých cestách ) jsem byla naprosto spokojená, ovšem po těchto akcích vážně zvažuju koupi MTB; jinými slovy, pokud se nepustíš do podobných akcí anebo je aspoň nebudeš provozovat často, doporučuju, na normální terén s normálním sklonem je ideální.
Díky za tip, jdu na to kouknout.
A kdybych zůstala u původní značky GT a změnila bych jen požadavek z MTB na cross, má někdo zkušenost s GT Transeo 1.0 Lady billet?
transeo sice nemam, mam nomada ltd a maximalna spokojnonst. jazdim snim dennodenne do prace. transeo su oproti nomadu viac turistickejsie a pohodovejsie.celkovo su crossy od gt super. kazdy kto ho ma vie o com vravi.
Do 29" bych i šel, ale přijde mi zatím zbytečně drahý a malý výběr plášťů, komponent atd. Avalanche má kolega z práce, za 15k paráda. Osobně jsem jaksi nepochopil na co je cross vhodný, ale je pravda, že na něm lidi jezdí, tak na něco asi jo;-)
Zrovna při jízdě natěžko na 26" mtb oceníš oproti crossu tužší rám a níže posazené brašny, obvykle kvalitnější ráfky, náby a v neposlední řadě brzdy. I když je pravda, že jsem kdysi najezdil něco natěžko i na turistickém favoritu.
Jediný háček, na který bych u Avalanche upozornil je ten, že nemá návarky na nosič, a toho často využívají překupníci, když zjistí použití nosiče, berou to jako záminku neuznání reklamace. Osobně si myslím, že dobrý nosič a šetrné používání neublíží mtb o nic víc než crossu.
29" je na turistiku ideální. Jede jako tank. Pokud nepotřebuješ jezdit při kamikadze sjezdu slalom mezi stromy a brzdit a rozjíždět se na každém dvacátém metru jako na XC, je 29" úplně v pohodě. Je to taková bezpečná loď.
http://www.bike-forum.cz/upload/users_lib/8048...
A to, co psal na začátku Joe@CUBE? Cena, dostupnost, komponenty...? Skoro mi přijde jednodušší upravit tu Wakitu jako psal PepíkW. Teda nechat upravit...
Ale to na obrázku vypadá dobře. Jdu hledat nějaké konkrétní informace.
Hmm... tak slevy se 29" nějak netýkají....nebo hledám na špatné adrese....
Nic, jdu zkontrolovat sportku, třeba nebudu muset cenu řešit 8)))))))))
Když koupíš cross, na který se vlezou 29" pláště, tak nemusíš nic řešit. Ale je pravda, že na 29" bude lepší vidle (pro terén) než na crossu (vidle na lehký terén, malý zdvih).
Nepřijde mi moc dobré koupit cross a vyměnit kola...zdá se mi to zbytečně překombinované.
Sportka nevyšla a představa Superioru se pomalu vzdaluje 8(((
Na cross se nikdy pořádný plášť nevleze. U Wakity a některých dalších crossů je to lepší a 2,1 se tam vleze, ale tím to končí. To sice někomu stačí, ale proč se předem omezovat...
S tím sice souhlasím, ale kolik lidí vozí (potřebuje) plášť větší jak 2,1"? Moc jich nebude a jsou to hlavně ti, kteří jezdí těžký terén a myslím že "kololistka" mezi ně určitě patřit nebude (aspoň zatím).
Souhlas. Fakt teď nepřemýšlím o extrémně těžkém terénu.
To je právě velký omyl těch, co v těžším terénu nejezdí, že to takhle je a přitom nikdy širší pláště nezkusili.
2,25 pláště nejsou žádnou doménou těžkého terénu. Ale jsou vhodné i pro běžného turistu v lehčím terénu a to z mnoha důvodů, např. zvýšení pohodlí a možnosti foukat menší tlaky (bez rizika proražení), dále jsou v terénu ve většině situací širší pláště i rychlejší.
V téhle šířce je stále spousta rychlých plášťů bez supervelkého vzorku, které jsou vhodné do lehčího terénu.
Tím myslím třeba Ralphy, Furious Fredy a spoustu dalších.
Užší pláště mají jediné dvě výhody. Jsou o něco lehčí (to platí obecně vždy). A pak při větších rychlostech mají menší odpor vzduchu, proto na asfaltu se při větších rychlostech ty užší vyplatí a jedou lépe i přes to, že mají větší valivý odpor.
Kdo je pohodový turista a nejezdí moc rychle (dejme tomu nepřekračuje 23-25km/h průměry), tak pro toho úzké pláště mají tu jedinou výhodu menší hmotnosti (která ale není menší zase o tolik) a pak už jen spoustu nevýhod.
ještě bych dodal, že kolo dělané na větší pláště má výhodu v tom, že i když se tam dají menší pláště, tak tam zbude místo kolem nich, což se ocení například při jízdě po oschlé polní cestě po dešti (lepivé bláto) nebo v případě, že chci dát na kolo blatníky. Na některá kola se blatníky dát nedají, protože se do vidlice prostě nevejdou.
Jestli širší pláště jedou v terénu rychleji, ale na asfaltu je s nimi lepší jet pomaleji, tak mi poraď, když mimo silnici jezdim pomalu, přírodu si užívám, nezávodim, v těžkém terénu klidně slezu a naopak na silnicích, nebo asfaltostezkách, kde mě to moc nebaví, jedu klidně okolo 30-ti, abych byl rychle pryč.
Proto bych nešel nad 45mm šířky. Ale je to otázka preferencí každého jednotlivého soudruha, neexistuje jediné nejlepší řešení po každého :o)))
Na to je jednoduchá rada, po silnicích nejezdi, když tě to na nich nebaví.
Samozřejmě je jasné, že sem tam se tomu dá těžko vyhnout, ale ten kousek bych tedy přežil, jestli ho dám rychlostí 29,5 nebo 30,2km/h. Ono to zase není tak hrozné s tím spomalením od širšího pláště na asfaltu ve větších rychlostech. Samozřejmě 23mm silniční plášť je už při rychlosti 30km/h a více na asfaltu výrazně rychlejší než 50mm bikový plášť (teď myslím srovnání jen dle šířku, neberu v potaz valivé odpory, které závisí na použitém vzorku) a tam rozdíl bude mnohem větěí.
Mezi 45 a 55mm pláštěm ale takový rozdíl zase v aerodynamice nebude.
V tvojem případě to máš ještě složitější o to, jak je foukat. Na asfaltu budou méně nafoukané mínus, v terénu zase plus (v terénu plus pro pohodlí vždy, plus pro rychlost jak v kterém terénu, někde bude rychlejíš více nafoukaný, někde méně, dle typu terénu).
Já bych v takovém případě volik rozhodně široké a méně nafoukané. Volím vždy podle toho, co si chci hlavně užít. Na té menšině co je třeba přetrpět to nějak přežiju (i když já ten problém nemám, když na silnici nechci, tak nemusím na silnici vůbec, terén mám hned od baráku).
A jezdil si větší šířky nějakých rychlejší plášťů, aby ověřil, že to pro tebe nebude lepší?
Já jsem jezdil na biku na pláštích od 1" do 2,35" a to na mnoha různých, takže srovnání je spousta.
Před více lety jsem také jezdil v lehčím terénu 1,95 pláště, tedy reálně kolem 45-46mm mívaly.
A dnes nechápu, jak jsem na tom vůbec mohl jezdit. Hustit se to muselo hrozně moc, jinak se snadno cvaklo i v lehkém terénu, stačila trošku rychlosti. Tak to pak bylo nepohodlné, nedrželo to.
Tenkrát to bylo dané asi hlavně tím, že nabídka rychlých plášťů větší šířky ještě moc nebyla a také jsem na to měl zkreslený názor, aniž bych ty širší někdy zkusil.
Teď řeším podobný problém. Na celopevném HT, které mám převážně na asfalt, ale i občas do terénu mám Schwalbe Marathon Supreme 2". Na asfaltu 100% spokojenost, ale když chci někdy jet i nějaký ten terén (jen lehčí na tomhle kolo, takže nemám problém s tím, že ty pláště v terénu nedrží jako pořádné teréní pláště), tak jsou prostě šíleně hubené.
A nevím, co jiného pořídit. Ideálně bych chtěl právě ty Marathony Supreme, ale ve 2,25-2,35 a nejlépe v UST verzi, ale to bohužel není k mání.
Nejblíž k tomu mají Super Moto, ty jsou 2,35 a také superrychlé, ale mají mnohem horší odolnost a také nejsou v UST.
Takže nakonec asi budou dvoje kola a nechám tam ty Supreme 2" a když budu chtít i nějaký ten terén tak nahodím druhá kola s RR 2,25 UST.
Nojo, když já sem ale tůrista :o) Taky můžu jet skoro od domu mimo silnici, ale když tem okruh jedu popáté v roce, už mě to nebaví :o)))
Třeba včera jsem se vracel z rozhleden (jiné téma) tak 40km po okreskách. Jó, mohl jsem to brát terénem, ale nedorazil bych do půlnoci domu.
Takže jsem spokojenej s Marathonem 36mm vpředu a maxxisem, myslim dokonce 46mm, vzadu. Protože to foukám dost, dal jsem si odpruženou sedlovku :o))).
No a i při mý (slabý) výkonnosti se udržim i za některejma silničářema.
Uvidim, kam se to bude ubírat dál, třeba skončim na 2,5" :o)))
Ten dojezd, to naprosto chápu, to se mi stane i na fullu, když je něco náročnějšího a nestíhá se nebo jsou někteří už mrtvý, ale nemám žádný problém ani na něm to třeba těch 40km po asfaltu dojet (a tam to jede už přeci jen o něco hůře, tam mám ty pláště pomalejší díky vzorku, nemám schválně lock na tlumiči, jen lehounce omezují Push platformu).
V tuhle chvíli je ta hranice někde kolem 2,25-2,35. Nad ní už nehorázně roste hmotnost plášťů (co je moc, to je moc) a pak už také nejsou žádné rychlejší pláště pro lehčí terén. Nejširší z trošku rychlejší mi napadá RR 2,4, který se od letoška dělá.
A pak samozřejmě také při určité šířce už širší ztrácí význam. Pokud někdo nění extra těžký nebo nejezdí už extra hranu (rychle), tak 2,25 by mělo objemem stačit pro bezproblémové foukání na nízké tlaky pro pohodlí bez rizika proražení, pro hodně opatrné a hodně lehké jezdce stačí i 2,1.
Tak tahle diskusní větvička už je nad mé síly. Ale jedno veledůležité poučení jsem si vzala: pamatovat na blatníky. Ty se tam musí vejít. Už jsem poučena z dob, kdy jsem to považovala za zbytečnost a pak po náhlé letní bouřce jsem byla zacákána až na ...prodloužené části zad. Tak blatníky v každém případě. A to ostatní si musím ještě jednou přečíst.... když jsem říkala, že chci nové kolo, tak jsem ani netušila, že to bude taková věda....
Hehe, a to se teprve začalo s plášti ;-) Ale na kole je mnohem víc dílů, které si zaslouží podobné analýzy :-)))
Stačí když si pročte úplně všechny vlákna co tu jsou a hned bude vědět víc :-)
Jo, to máte pravdu. S tím čtením tady. Původně jsem jen chtěla vědět, jakou mám zvolit velikost kola. A už to mi přišlo jako věda. No a např. včera jsem se "vzdělávala" v oboru osvětlení.... a teď jsem koukala na téma s klíšťaty, proti kterým jsem se letos nestihla naočkovat... A to jen proto, že z těch "technických" oborů už mi jde hlava kolem. A to jsem se ještě ani nerozhodla, do jakého kola vlastně půjdu!
Teď Ti sdělím něco,nad čím zde všichni asi budou šílet a navíc nevím,jak jsi limitovaná časem a financemi.Před třemi roky mi ukradli kolo a potřeboval jsem ze dne na den jezdit.V žádné prodejně neměli stroj dle mých představ.Nakonec jsem koupil kolo v bazaru(vyhovoval mi rám i pevná vidlice).Za "provozu"(denně jsem jezdil)jsem nechal měnit komponenty dle vlastního výběru.Vždy jsem objednal,kolo na dvě hodiny dal do servisu,svoje jsem si odjezdil a z původního kola zůstal pouze ten rám a vidlice.Mám ten dojem(ze zdejších diskuzí),že stejně každý i na novém si komponenty přizpůsobuje dle svých představ.
Problém je v tom, že tímhle způsobem to vyjde mnohem dráž a současně je to mnohem víc práce.
Jsem si počítal svoje poslední kolo kdybych poskládal z dílů (které bych nakoupil nejlevněji, co se dá, většinou po zahraničních shopech s tím, že poštovné by bylo u každé jednotlivé objednávky vždy zdarma) a vyšlo mi, že by mě stálo skoro o polovinu dráž než jako komplet, což je proklatě velký rozdíl (35 x 50 tis.).
Najít kolo, které vyhovuje z 90% není problém (já nemám problém najít kolo, kde měním pouze řídítka a sedlo) a těch 10% každý slušný prodejce rovnou vymění za malý příplatek.
A ještě si to měl jednoduší o pevnou vidlici, když chce odpruženou, tak se mnohem hůře poznává v jakém je stavu. Ani u rámu to ale není žádná jistota, už mohl původní majitel na něm pákrát blbě spadnout a ani vidět to být nemusí.
Do použitého kola bych šel jen v případě, že chci opravdu ušetřit a nechám to kolo jak je a budu ho tak jezdit. Ale cpát na to nové díly...
Ale to jsme zase jinde. Já jsem cyklistický neználek, nemůžete po mě chtít, abych si předělávala jednotlivé díly, když je stěží umím pojmenovat! Pravda: díky zdejší diskusi a pročítání testů a recenzí jsem začala rozlišovat kola i jinak než jen podle barvy….Ale předělávat? Nenenene....
Docela bych chtěl poznat servis, kde Ti kolo upraví během dvou hodin ;-) V nějakém prdelákově asi ano, ale tady v Praze, během sezony, je to na několik dní, někdy i celý týden...
Jinak souhlas s Mlokem, když kolo z bazaru, tak na něm jezdit hned ve stavu v jakém je, cpát prachy do nových dílů je vyhazování peněz. Maximálně vyměnit co je na hranici své životnosti, ale jinak bych do toho asi nedal ani korunu navíc...
Pokud je Brno prdelákov,tak ano.A že to kolo přijde dráž než nové,je jisté.Ale pokud někdo(mě se to netýkalo) nemůže položit balík naráz,může postupně investovat a dělat si i radost.Já ho původně koupil na přechodnou dobu s tím,že ho někomu dám,ale pak mi začlo vyhovovat,tak jsem si průběžně dělal radost.
O.K., o Brně jsem nevěděl, takže omluva :-) Ale docela se tedy divím, těch servisů tady máme asi o něco více, a přitom všichni mají přes léto pěkně napilno a občas nestíhají...
Pokud nejsou peníze pohromadě, tak je snad lepším řešením kolo vzít na splátky bez navýšení...
Ono to "funguje" na stejném principu jako s autem.Léta jsem žil v Praze a tam,kde se běžně čekalo dny na service(popř.opravy),byl jsem obsloužen na počkání.On je rozdíl v tom,na jak dlouho si cyklo nebo nebo autoservice bere předmět do svého prostoru(popř.dopředu objednávat) a dobou,kterou "zásah"obnáší.
Širší pláště fungují i na žiletce. Hnul jsem si v týdnu z krkem a tak jsem na žiletce vyměnil 23 mm pláště za 28 mm pláště. navíc jsem je nahustil místo 9 na pouhých 7 atmosfér. Sice krk přes noc povolil ale pláště jsem tam už nechal a absolvoval na nich 108 km po ne příliš kvalitních vedlejších silnicích z Písku do Českých Budějovic a zpět jsem z úžasem zjistil že mám průměr jen o 0,5 km/h horší než obvykle. Navíc jsem vůbec nebyl rozlámaný, unavený a vyklepaný jako obvykle. V pohodě jsem po obědě a kávě šel ještě do posilovny což by po jízdě na 23 mm nebylo vůbec myslitelné.
Wakitu si můžeš najít třeba tady ;-) Seřazeno od nejlevnějšího...
http://www.zbozi.cz/?sId=qcshHX1Ro-S0&q...
Na ceny Wakity jsem koukala a přijdou mi O.K., ale pěkná je i přestavba, kterou uváděl PepíkW a ta počítá s úpravou převodů a změnou plášťů. Jen si tu změnu neumím spočítat. A v obchodě mi to asi neprovedou, takže koupit zvlášť a nechat přemontovat?
Ohledně dílů na crosse moc neporadím, jezdím jen na MTB a tahle kola jdou malinko mimo mne... Je to sice hodně podobné, ale jsou tam i nějaké rozdíly. Takže do tohohle se vám všem montovat radši nebudu ;-)
Nevím jak by se k tomu stavěli v nějakém E-shopu, ale normální slušný kamenný obchod by to udělat mohl, s tím, že si původní díly nechají a nebudeš mít starost co s nimi... Případné navýšení ceny pak doplatíš, nebo naopak oni by mohli i nějakou tu korunu slevit.
Tohle řešení - s úpravou v obchodě, by mi vyhovovalo nejvíc.Koukám, že jediný kamenný obchod, který u nás ve městě prodává Apache už (podle internetu) nemá moji velikost (Měřím jen 165, takže mi 16,5 stačí)). Ale to - samozřejmě - nic neznamená.
Mno Wakita je obyčejný cross (jak kvalitní nevím, protože se v tom nevyznám). Takže se můžeš podívat i po ostatních značkách, než jen Apache. Širší pláště (do 47mm) by se měli vlézt snad na všechny crosse a na některé se vlezou i 29" pláště.
Apache Wakan má rám přímo stavěný na aplikaci 29\" kol. U ostatních si nejsem jist zda by kola vešli do zadní stavby rámu. A když tak to bude na hranici.
To jsem někde viděla, ale nevíš, jestli to platí i pro Wakitu? Je v nich přece jenom cenový rozdíl.
Wakan má širší zadní stavbu než běžné crossy. Bez problémů se tam vleze Nanoraptor 29x2,1 a to je parádní kósek :-)))
http://www.kupkolo.cz/produkty/Pneu_66/MTB_221...
I když už se mi ve skříni válí i tyhle :
http://www.kupkolo.cz/produkty/Pneu_66/MTB_221...
Obé se mezi šavle Wakana vejdou. Navíc je teď na www.kupkolo.cz zlevněný z 24000,- na 18000,- a to je vzhledem k výbavě dobrá cena :-)
http://cykl.cz/item/test-kola-apache-wakan...
Tak jo, ten test Apache jsem taky četla a je mi jasné, že tam by ta úprava šla. Proto jsem se ptala na Wakitu, jestli je to stejný případ. Ale teď je na zvážení, jestli koupit Wakana (ve slevě kolem 18) a předělat (takže investice navíc?) nebo už rovnou jít do hotového Superioru, který ve slevě stojí přibližně stejně – něco přes 18.000… Problém je, že jsem doufala, že díky slevám se dostanu na cenu kolem 15.000. Tak z tohoto omylu se začínám probouzet :(((( Ale zato myšlenka na 29“ se mi líbí čím dál víc. I přes to, že tam není dámská geometrie. Nakonec – dosud jsem na ní nejezdila, takže žádná změna.
Nez budes uvazovat o 29" horskem kole, mrkni se driv do historie, co se o nich uz psalo. Pokud meris 165 cm, jak pises vys, pochybuju, ze by to pro tebe byla dobra volba. Leda pokud bys preferovala posez jako na Harley Davidson se zdvizenyma rukama.
No co, tak na to hodí hodně dlouhý představec s úhlem 45st. otočený negativně :-)
Máš samozřejmě pravdu, k tomu je ještě třeba vzít v úvahu další věc geometrie 29tek biku, že jsou i dost dlouhé i v malých velikostech.
A to třeba ten zde zmiňovaný 29tka Superior se nejmenší dělá v 19tce velikosti s délkou 612mm. To asi nebude to pravé ořechové na 165 cm :-)
Pravdu díš, zase to byly jen obchodní triky (nebo spíš automatické přepisy), že to kolo nabízejí klidně i ve velikosti, v jaké se nedělá – čili v 16,5. A ani mě nenapadlo to zkontrolovat u výrobce. Ale tím je to jasné. Superior 29" škrtám jako nevyhovující parametrům (mým osobním, samozřejmě). No, postupně se vylučovací metodou dopracuji k nějakému výsledku.
kdyz jsem na 29 zacinal, byl jsem jeste tem recem o snizeni manevrovatelnosti na ukor zlepseni pruchodnosti verit. ted, co uz pul roku na 829 jezdim, jsem shledal tyto myty. diky neuveritelne delce superioru, dane samozrejme jak 29" konceptem, tak v porovnani s obrazky GF kol i stavbou ramu je tento uzasne stabilni a na rozdil od kratickych 26tek, ktere poskakuji predozadne jak koza, maji tendenci si samy ruzne zatacet a v sjezdech se prevraci vpred a v vyjezdech zase vzad, jede 829 rozbitym terenem, klestim, blatem a podobne neuveritelne stabilne, jako tank.
nejsem zavodnik, jsem rekreacni jezdec, ale v porovnani s stejne rekreacnimi jezdci (mnohymi i technicteji zdatnejsimi) na 26" mi to evokuje vzpominky na jezdeni za detstvi, kdy nestastnici na skladackach, spurtech extra a sobi 20 poskakovali po polni ceste jak tajtrlici, zatimco stastlivci co meli obri cestovni kolo po dedovi jeli jak kralove.
Pche, zkus pořádnou 26" a budeš mluvit jinak ;-) Jel jsi někdy na 26", která byla přesně na Tebe, nebo jenom na půjčené a pak to dopadlo jak popisuješ ?
jel jsem na mnoha detskych :) 26" kolech pri kratkych vymenach, pac si chce kazdy me monstrum vyzkouset. drncani maleho predniho kolecka kdesi dole, kratky posez skrcence (to mam 175cm, nejsem zadny titan), nestabilita pri rizeni a zivotu nebezpecne chovani pri brzdeni predni brzdou me ujistuje v tom, ze uz nikdy krok zpet od 29".
Nojo, to ale celkem moc nevypovídá o 26" jako takových... Pokud jsi neměl velikost kola přesně na sebe a správně nastavenou vidlici podle své váhy / správný sag, tak se můžeš 26" smát jak chceš... Přední kolo odskakuje jen když máš shit vidlici nebo špatně seřízenou... Plus kdo má nabušené přední kolo jako kámen, tak se pak nesmí divit, že to skáče jak koza, obzvlášť když je k tomu lehký jak pírko...
Další věc je ta, že různá kola mají různou geometrii a ikdyž si sedneš na rám stejné velikosti, tak některá jsou delší / kratší než jiná...
S přední brzdou jsem na půjčených kolech měl problémy jen když to dotyčný majitel měl v nepořádku nebo jsem nečekal takovou účinnost ;-)
A když bych chtěl být hodně drzý, tak si dovolím takovou jízlivou poznámku: kdo se neudrží na, podle Tebe, vratkém 26" kole, pořídí si jako tank jedoucí 29" která za něj jede skoro sama :-)))
cheche, ja to neberu jako drzost, to je realisticky popis meho nazoru na kola. netouzim trotlovat na 26 "dokonale interaktujici s terenem" a citit kazdy kaminek, ktery tak mohu zkusene technicky preskocit, chci urcit riditky smer, slapat a kochat se okolim a nestarat se o to, jak prekonat tamten vymol a onen kamen. samozrejme me tez tesi zdolavani terenu a lesnich cest, lec prave takove to, jak to ono kolo krasne prejede, aniz bych pro to cokoli musel udelat :)
Tak to si asi opravdu nejel na žádné pořádné 26tce, tedy s vhodnou geometrií pro tvoje požadavky a proporce. Na 29tce jsem pro srování už několikrát jel. Vlastnosti obecně sice má, jak popisuješ, ale to co popisuješ ve srovnání s 26tkou tak už tedy obecně rozhodně neplatí.
Jel jsem více 26tek, které ve všech vlastnostech, které vychvaluješ u 29tky na tom byly lépe. Hlavně u fullu s trošku větším zdvihem je to patrné, protože ty mají také velké rozvory (často výrazně větší než 29tkové HT).
Jenže to není obecně plus, protože i když na tom byly lépe v těchto vlastnostech, tak to bylo už velmi na úkor točivosti a hravosti v technických pasážíš.
Krátký posez, to je tedy opět problém toho, že si jel špatné 26tky. Dělá se dost superdlouhých 26tek, které jsou opět delší než některé 29tky (pro srovnání stejných velikostí), takže tím to opět nebude.
Drncání je především o zdvihu, ten rozdíl mezi 26 x 29 sice je, ale není nějak extrémně velký, zvlášť když na 26tce se vozí pořádně objemné pláště (2,25 a výše), které na 29tku jsou vůbec špatně dostupné.
A 29tky zatím nedělají vůbec fully s vyšším zdvihem, tedy hodně pohodlná 29tka, která by jak píšeš nedrncala v podstatě neexistuje vůbec. Už se k tomu některé blíží a zdvihy se navyšují, ale je tam problém, že se prostě spousta dobře fungujících systémů s 29tkovými koly tam prostě nevejde. Vidlice také končí na 120mm.
Jak už tu bylo uvedeno, on je ten rozdíl mezi 29 a 26 hrozně přeceňovaný.
Pokud je někdo velký a nechce vyšší zdvihy, tak 29tka je určitě vhodná, ale všespásné to není ani náhodou.
Na menší postavy většinou problematické.
Já měřím 182cm, mám krátké ruce i trup a použitelná geometrie u 29tky u mě zatím neexistuje (vím naprosto přesně jakou geometrii potřebuju a ta zatím u 29tky žádné není) a jen tak nebude.
A napsat životu nebezpečné brždění přední brzdou jako obecnou vlastnost 26tek, to už je tedy vážně síla. Na všech 29tkových HT, co jsem jel to bylo v tomto ohledu výrazně horší než na mojem 26tkovém kole. A bylo to dané pouze geometrií daných kol.
inu ne kazdy preferuje posez s zady vodorovne a zalomenou hlavou, aby vubec videl na cestu, natoz kolem sebe :)
Ano, teoreticky se můžu taky pro 29" nadchnout, ale jak už poznamenal Mlok, dělají se jen ve velkých velikostech...
ten superior se dela i stupen pod velikost ramu 19, tusim ze 16.5. uvazoval jsem i o nem (vyse pisi, ze mam 175cm), ale jsem rad, ze jsem sel do 19. zkuseni cykliste zde zaupi nad mou neodpovednosti pri koupi neodzkouseneho kola pres net, ale sazka do loterie vysla a sedi krasne.
Kéž by dělali 16,5. Slova výrobce z jejich stránek hovoří jasně: ...Obecně jsou také 29“ bajky řešením pro zákazníky většího vzrůstu. Proto jsme se na sezónu 2008 rozhodli tyto kola vyrábět i ve velikosti rámu 23“. V nabídce tedy budou velikost 19.0, 21.5“, 23“....
na sportmen.cz maji 829 za 14500, tam jsem ho koupil ja.
damske horske kolo jsem uz nevidel pekne dlouho ani v detskem rozmeru 26", delaly se snad jen v 90. letech a dnes uz jen v kaufland edicich. a co znam holky, tak jezdi na panskych kolech v detskych vekolistech.
Ale to se podívej líp, třeba tady: http://www.author.cz/kola/katalog/&cid=1088
Jo, to je dobrá cena, je to loňský model. Ale pořád moc veliký...
Jirko, ty budes asi peknej chlapak, podle toho, jak se tu vyjadrujes :o)
Damsky ram neznamena nutne to, co si predstavujes, uz nekolik let se delaji ramy s damskou geometrii, ktere ty mozna od tech "normalnich" nerozeznas, lisi se nekdy jen v nekolika mm, zato muzou mnohem lepe vyhovet spouste zen uz z duvodu jejich odlisne telesne stavby od muzu.
Kazdopadne nikdo nemuze vychvalovat nebo zatracovat nejaky koncept, at 26 nebo 29 ", at normalni nebo damskou geometrii atd. atd., proste kazdemu muze vyhovovat neco jineho. O co tu jde je prijit na to, co konkretne dotycnemu pravdepodobne sedne. Pokud budu kategoricky prosazovat jedinou vec (notabene 29" pro malou zenu), znamena to trosku omezene znalosti a zkusenosti.
<flame>
Na sportmen.cz mají především m*dku s mechanickejma napodobeninama kotoučovek. Sem myslel, že tenhle nesmysl je už jen na celotesco bikezz.
Dámská kola dělají pravda jen laciní neznačkoví výrobci:
http://www.superior.cz/cz/kolekce-2008/women.html
</flame>
mozna mechanickyma, ale za 14000... a jsem s nima spokojeny.
co se tyce damskych kol jsem docela prekvapeny, ze tato "panska" kola jsou damska. za damske jsem celou dobu mel to, kde horni stangle vede skoro rovnobezne s dolni.
GT píše v katalogu o dámské geometrii: delší hlavová trubka, strmější úhel sedlové trubky, kratší a nižší horní rámová trubka… a to vše protože je ergonomie ženského těla jiná.
Jako například : Avalanche 1.0 Disc GTW…
http://www.bikecentrum.cz/gt_detail.php?nodeId...
Jasné, on zamrznul u favorita, ukrajiny a jiných kol s 27" ráfky, co jim dnes marketingoví odborníci říkají 29", big wheels a podobné nové termíny, a uživatelé si pak připadají jako velcí kluci;-)
favorit... ukrajina... krasne stroje z krasnych casu. evokuji mi dobu, kdy se jezdilo prevazne pro radost a ne z mody, aut bylo radove min a kdy zvrhle terminy jako laktat ci goretex byly nastesti jeste v jine dimenzi :))
Dnešní dámy jsou šikovnější a dnešní kola nižší, takže ani u vodorovné "štangle" nehrozí, že si dáma narazí pipinku.
Naopak soustavným šlechtěním máme dnes samé dlouhonohé gazely, takže některé potřebují kolmější vyšší rám.
Svět se mění. 622mm ráfky jsou dávno mrtvá věc, posledního favorita jsem se zbavil letos:-P
stangle spodem snad nebyla kvuli narazeni onoho zenstvi (to by i panska kola byla min. tvaru unicyklu), ale kvuli umozneni nasedani v civilizovanem odevu - sukni. dnesni zvracena moda ruznych cirkusackych oblecku ci rovnou cehosi tvaru plavek umozni i zenam jezdit na jakoby panskem tvaru ramu...
Aha, takže ty máš kolo, které s pohodlím nemá naprosto nic společného (bude na tom pouze o trochu lépe v porovnání s 26tkovým HT se stejně blbě fungující vidlicí, ale jinak z pohledu maximálního pohodlí tragédie) a píšeš tu něco o mizerném pohodlí na 26tkách...
Možná by to chtělo nejprve vyzkoušet nějaké pořádná kola než začneš psát, co tu píšeš.
PS: Pro srovnání jsem ze Supů jel na 929tce, která má aspoň celkem fungující vidlici (i když ani v kombinaci Tora na 80mm + 29tkové HT nemůže být o pohodlí ani řeč). A jel jsem i na lepších 29tkách s 29tkovou Rebou.
Pokud vezmeme něco pohodlného u 29tek, tak tady je toho málo, první vlaštovky, co se začínají objevovat je např. toto:
http://www.goclipless.com/2007/01/intense_55...
Bohužel některé jiné systémy než vpp, které bych ocenil se tam nevejdou u 29tky, tedy superpohodlné 29tky se 130-140mm zdvihu (cílené na pohodové turistické ježdění) se jen tak nedočkáme.
Ale tohle je už cenově samozřejmě zcela mimo tenhle konkrétní thread.
A ten vaskem zmiňovaný problém, jak u malé postavy dostat řídítka dostatečně nízko, aby byl aspoň trošku rozumný posez se objevuje u zdvihu 130mm (který je zatím maximum, o malinko tak teď nově překonali těch předtím mnou uvedených 120mm) i u větší rámů pro větší postavy. O vyšších zdvizích ani nemluvě, tam ale 29tky zatím vůbec nedošly.
ja jsem maximalne spokojen s 29" superiorem 829 a ten je jeste levnejsi nez wakan
Poslední dny byly pro mě ve znamení permanentního toku informací, což znamená, že je čas utřídit myšlenky: na počátku jsem začala pochybovat o MTB a koukala jsem po nějakém crossu. Nakonec jako dost dobrá volba mi přišla 29“ a začala jsem o ní opravdu vážně uvažovat. Ovšem pouze do doby, než jsem zjistila, že jsou jen pro „velké“ lidičky. S mou výškou už nic nenadělám …. takže to vypadá, že se musím vrátit na začátek a znovu váhat mezi MTB a crossem… :)))))))
No nic, zítra má být hezky, tak se půjdu pořádně „proskotačit“ na čerstvý vzduch a to by bylo, aby mě něco nenapadlo, néééé? Tak díky všem za rady a hezký víkend!
U crossu je u malých rámů úplně stejný problém s výškou řídítek. Jen to není tak markatný ze dvou důvodů. Na crossy se často dávají nízkozdvihové (60mm) nefungující vidlice. Tím nižším zdvihem to ten problém zmenšuje.
A pak na crossu se předpokládá narovnanější posez, tedy s tím, že budou řídítka výše se počítá.
Jak natažený nebo vzpřímený posez budeš chtít ale nemůžu tušit.