Chtěl bych zde přítomné cyklisty poprosit o pár tipů ohledně techniky jízdy z kopce a do zatáček na silničním kole. Nějak mi to moc nejde, určitě dělám chyby a chtěl bych to opravit.
Předem díky, Tomáš
Před sjezdem musíš mít vyzkoušené brzdy. Ruce na těle brzdových páček jsou připravené kdykoliv začít brzdit. Jedeš-li bez šlapání, měj kliky vodorovně, abys mohl snadno ze sedla při hrbolech. Pro zmenšení odporu vzduchu se maximálně nakloň nad řidítka, a přitáhní lokty a kolena k tělu. Tato pozice neumožňuje šlapání - to musíš přeřadit na nejtěžší převod, a být nakloněn dopředu. Pro zpomalení stačí zvednout trup.
Při projíždění zatáček se hlavně nesmíš dostat do protisměru! Před zatáčkou sníž těžiště, vnitřní pedál musí být nahoře, a váha těla je přenesena na vnější pedál. Kolo i tělo je patřičně nakloněno, ale hlava je kolmo k silnici, kvůli lepší prostorové orientaci. Přibrzdit musíš před zatáčkou, v ní to nejde. Tam pomůže už jen přesun ramen nad vnější nohu. Pravou zatáčku projížděj těsně u okraje jejího vrcholu, tak se nejlépe udržíš při výjezdu conejdál od protisměru.
Podle "Velké knihy o cyklistice" od Chrise Sidwellse.
Přeji Ti moc hezkých zážitků z jízdy na kole.
Super, díky za rady a tipy, budu se jich držet :-). Sehnal jsem si knihu od Chrise Sidwellse; vypadá moc pěkně, tak se těším.
Mějte se a ať to jezdí.
prosímti, při sjezdech přenést těžiště dozadu ! Zadek situovat za sedlo - nad zadní kolo. Abys neskočil šipku po hlavě např. do stromu.
Na žiletce ? ;-)
myslím, že i na žiletce se dají brzdy seřídit tak, aby brzdily...;-)
Jarda psal neco o brzdach?
Jinak tech aerodynamickych pozic pro sjezdy na silnici existuje radka, a to casto opravdu krkolomnych :o) At uz se zadkem vzadu a brichem na sedle nebo telem pres riditka. Cim je ale vyhodnejsi poloha pro rychlost, tim je nebezpecnejsi pro jezdce.
Ceho si ale osobne vsimam, kdyz mam moznost se na silnici potkat i s profesionaly je to, ze zkusenejsi jezdci jezdi podstatne min riskantne, i na zavodech. Tech par vterin ve sjezdu nebo v zatackach x-nasobne dozenou jinde, navic se v baliku ve sjezdech nezavodi.
Jina vec je v MTB, ale tam ma technika jizdy vubec mnohem vetsi vyznam.
Až na ty vyjímky, kdy pořadatelé postaví dojezd v cíly po sjezdu a tedy se jede sjezd úplně na max (a tedy i riskantně) a pak díky tomu někteří nešťastníci na TdF stojí na silnici a jen bezmocně mávají, že nemají kolo, ať ho někdo z té propasti vyloví :-)
A viděl jsi Schlecka při Giru (nebo to bylo na Swiss) ?? Když zmizel za zábradlím, všichni mysleli, že je mrtvej. Při dojezdu líbal Madonu, co má na krku a modlil se, že to přežil jenom s pár oděrkama a bylo to přesně jak píšeš, cíl krátce po sjezdu.
Základem je kvalitní kolo, rám včetně vidle, kola, dobře nalepené galusky, brzdy a kvalitní špalky. Vše bez vaklů, brzdy dobře seřízené a citlivé. Jinak jsou větší rychlosti o život.
Pak už jen nebát se to tam naklopit. Až tření přestane fungovat, tak to poznáš;-)