Mám AZUB MINI s postavený na rámu MAXE. Když jsem se rozhodoval o koupi, tak se mi MAX zdál pro nastupování vysoký a cítil jsem se méně jistě. Po nějaké době provozu uvažuji přece jen o přechodu na 26" kola. Přehazovačka je u 20" přece jen dost nízko a zrovna jsem jednu odepsal...
Očekávám od přechodu hlavně vyšší průchodnost terénem. Proto bych nasadil odpruženou přední vidlici, protože teď jsem na pevné.
Vzpomínám, že na srazu někdo s MAXem naopak říkal, že by šel dnes kvůli té výšce a nastupování spíše do klasiky. Abych nakonec nevzpomínal na malá kola....
Už jsem měl i "zvrhlý" nápad dát dozadu 26" kolo a dopředu odpruženou vidlici na 26" kolo a do ní třeba kolo 24". I když to pak vyžaduje kotoučovou brzdu. Ale ten palec může být při nastupování dost. Přece jen měřím jen 176. A očekávám, že 24" bude mimo silnici znaltelně lepší než 20"...
Jaký je Váš názor/ zkušenost na dilema MINI x MAX x KLASIKA? Případně názory na volbu kol při stavbách doma?
Popis na stránkách AZUB jsem samozřejmě četl...
já teď jezdím na "klasice" (26+20) a předtím na 2* 26", obojí bez tlumení. Ta průchodnost terénem mi přijde téměř stejná, dokud nedojde na velké díry o které ta 20" má snahu zasekávat. Na tom velkém kole se mi naopak už hůř nastupovalo i rozjíždělo a to jsem vyšší než ty. I pocit z jízdy mám teď lepší, kolo mi přijde o dost obratnější, možná i proto, že jsem níž a když spadnu tak to tolik nebolí :-D
jó, když to se strašně těžko radí....
CO mám já to víš. 20"+26". Pro MNE je to naprosto nejlepší kombinace. Na Maxovi mám nohy už moc vysoko a pro MNE to už není příjemné a pohodlné. Měla by být lepší průchodnost terénem, ale já nejezdíl trial a na běžný cesty plný kořenů ta kombinace stačí, což to potvrdí každý, kdo mě viděl v lese:o) Uvědomuju si, že mít 26" i přední, tak bych mohl mít vidlici s větším zdvihem a bylo by to pohodlnější, ale většinu najezdím na asfaltu nebo lepších lesních cestách, takže jsem ten kompromis vyřešil pro sebe takhle. Ale to záleží na preferencích každýho jezdce...
U mini jsou nohy taky o trochu výš, ale není to takové jako u maxe. Je to někde mezi. Jezdí s emi líp, ale stejně to není ono.
Takže já to mám vyřešeno, ale je to fakt kus od kusu, každýmu bude vyhovovat něco jinýho....
Můžu pro tebe udělat to, že když k nám dorazíš, tak ti půjčím jedno kolo co má 20" vpředu a 26" vzadu a horní řízení a pojedem se někam projet. SIce po sto kilometrech toho nepoznáš tolik, ale určitě budeš mít lepší představu než teď. No a někde podobným způsobem zkus vyzkoušet maxe... TOho nemám...
Ahoj Jurimíre,
díky moc za nabídku. Nevím ještě jestli ji využiji. Ta přestavba mě vzhledem k nutnosti koupit přehazovačku časově docela tlačí. Máš pravdu, že je to asi o individuálním pocitu jezdce. Ale názor komunity je určitě zajímavý a může nabídnout podněty k zamyšlení na které bych sám nepřišel.
Taky čekám že mi někdo vymluví ten crazy nápad s kombinací 24 + 26 :-). Jo , kdyby to experimentování nebyl tak drahý a časově náročný špás.
Já jako naprosto nezkušený "běžný" cyklista jsem zkoušel i Max i jurimírovu čtyřku (doufám, že ji má) a mě se jelo líp na juriho kole, Max byl vysokej a já ztrácel jistotu (seděl sem poprvý na leháči), na tý čtyřce to šlo líp, líp se to kolo ovládalo a tak.
Možná po delším ježdění a víc zkušenostech bych změnil názor..
Jezdím AZUB 4 a AZUB Max a předtím jsem ještě jezdil AZUB Cé. Musím souhlasit, že AZUB 4 je pro nasedání i sesedání maximálně přístupný a pohodlný. Nedovedu si představit, jak může někdo s výškou menší než 180 cm nasedat/sesedat na/z Maxe a přehazovat nohu cca. ve výšce své hlavy přes převodník. Když na něj člověk usedá, je to i pro mne s výškou 183 cm skutečná rozcvička šlachových úponů na noze a to mám ještě přední odpruženou vidli, která malonko poklesne při nasedání, takže je šlapací střed o trochu níže. Jo, pevná vidle – tak to musí být docela drc na kolenní vazy.:-)
Co se týče jízdy na AZUB 4 připadá mi subjektivně pomalejší a s nižším posezem si člověk připadá na silnici z boku trochu více zranitelnější, protože se svou výškou hlavy pohybuje někde v úrovní kliky u os. auta. To na Maxovi je ten posez podstatně výš, tak si člověk připadá i „důležitější“ v provozu. Na velkém 26´ předním kole oceňuji zejména větší cestovní rychlost s nižším valivým odporem. Ta vyšší průchodnost terénem je znát akorát tak ve vysoké trávě. Jinak běžnou díru na polnici to projede skoro stejně – rozdíl tlumení je znát pouze v druhu použité přední odpružené vidlice. Osobně mi z hlediska pohodlí posezu více vyhovuje AZUB4 z hlediska cestovního výkonu zase AZUB Max. AZUB Mini jsem nejezdil, ale předpokládám, že to bude hodně podobné s Céčkem. Takže opět: posez ještě níže no a ta slabá průchodnost terénem samozřejmě včetně zranitelné přehazovačky- jak píšeš – je tedy nabíledni. To už se tady rozebíralo ale v jiné diskuzi cca. někdy před rokem – rokem a půl.
Jezdím na LWB, zadní 26"( původně 28") a přední 20". První leháč ( podobný maxovi)jsem měl nejdřív s předním 20" na vidlici 26" a pak jsem ho vyměnil za 26". Byl jsem spokojený, projet se dalo téměř vše, co nohy utlačily. Pak jsem postavil LWBečko a prozatím bych do jiného leháče nešel. Nestává se mi, že by se mi nedokrvovaly prsty na nohou a celkově je pro mě lwb pohodlnější, je stabilnější, ale má horší průchod terénem, ale spíš kvůli dělce, než velikosti kol. Vzhledem k tomu, že převážně jezdím po cestách, ať už zpevněných, nebo nezpevněných,přední kolo 20" mi bohatě stačí. terénem s kopce sjedu a do kopce, pokud se rychlost sníží na 5 km/h, sesedám a protahuju jiné svaly. Ve tvém případě bych dal dozadu 26" kolo a na to ostatní je času dost.Vyzkoušel bych zda mi to takhle vyhovuje a pak bych se rozhodoval co dál. Třeba to bude stačit a třeba se rozhodneš po čase, že ještě spoustu věcí změníš. Každému z nás vyhovuje něco jiného. Každopádně ti přeji, jakkoli se rozhodneš, ať je to pro tebe správné rozhodnutí a ať jsi se změnou spokojen.
Lehokolo jsem kupoval hlavně ze zdravotních důvodu, mám krátkou zkušenost a Azub 5 a výběr probíhal takto:
Na víkend jsem si půjčil Azub Mini a byl jsem mile překvapen pohodlím jízdy (proti trekingu)
Pak jsem něco ujel na Azub 4 a krátce na Maxu.
U Maxu se mi velmi nepříjemně odkrvovaly nohy, jinak v pohodě, s nastupováním problém nemám.
U čtverky jsem zjistil dost zásadní vliv většího zadního kola na snížení přenosu hrbolů do zad proti Mini. Takže vyhrála celoodpružená 5 a jsem zcela spokojen. Přikláním se k názoru dát větší zadní kolo a pak se uvidí (ale jak to bude vhodné při rám MAx to nevím)
Rekl bych, ze toto je mozno povazovat za oficialni odpoved z AZUBu: Dosti neradi slysime o ruznych zmenach velikosti kol. Dosti vyrazne to meni geometrii a posleze i chovani kola. Prvni MINI byl postaven take na ramu z MAXe, ale nakonec se ten ram musel cely predelat. Pouziti 26", 26" u minika pravdepodobne vubec nepujde, protoze je pod nosicem malo mista na kolo. Ja osobne bych vymenil predni vidlici za odpruzenou, nejlepe MEKS a zkousel. To ze se urvala prehazovacka je dilem nahody.
Ja byl letos s Bufem v Albanii a byla to naprosta parada a to budete podobne cesty v CR hledat jen obtizne. Dnes uz jsem do Bufa naprosto zamilovany a na 26/26 uz bych pomalu nevlezl. To nasedani je obrovska nevyhoda a pokud je clovek schopny tak prujezd terenem je skoro stejny.
Mala kola maji trosnku vyssi valivy odpor, ale zase lepe akceleruji. Bezny jezdec to podle me nepozna. Jde spise o jakysi placebo efekt.
Tot tedy muj nazor.
Díky za stanovisko AZUB. Asi to neni z úvodního zápisu jednoznačné. Rám který mám je AZUB MAX na kterém je postaveno MINI. Takže návrat na velká kola by byl krok k původní geometrii.
Seděl jsem, byť krátce, na originál MINI a ten rozdíl jsem prakticky nepoznal.
A to já se byl dnes zase prozměnu provětrat ne na 20´/26´ ale na 26´/26´ a ujelo mi to na mokré trávě u rybníka čertovsky a málem jsem se vymáz. Ale ustál jsem to, až mě to překvapilo. I s tím vyšším posezem jsem ten skoropád ukočíroval naprosto bravurně a byl z toho jem smyk s nohama na zemi. Při podobné situaci na Azub 4 jsem blahé paměti lehnul.:-)Tak nevím, myslím, že v těch kolech to nebude, ale asi už mi to možná po těch 3 letech lehokolování konečně začíná jít!:-))))) Osobně bych na 20´/ 20´ tu Albánii nejel. Tam bych raději osedlal Ladu Nivu :-))))...... Ale na těch 26´/26´ že to ale odsejpá...nikdy bych neřekl, po svých předchozích zkušenostech s AZUB Cé a AZUB 4, že by lehokolo mohlo takhle fičet.:-) Cestou zpět jsem si i posvítïl Sonem a bylo to fajn, žádnej odpor dynama jsem fakt nepoznal. Fičelo to pořád ostošest!:-)Jó prostě, je to pošušňáníčko, takhle při vlahým večeru si místo na gauči poválet záda na ležáčku svištíc cestou necestou a pak tam ještě jednoho ležáčka kopnout zastávkou v oblíbený hospůdce....prostě celkově něco udělat pro zdraví.....:-))) Doporučuji!:-)))
Ale Albánii na 20´/ 20´ ... to snad raději ne - eště by mi tam náhodou moh někdo vzít dveřma od Dacie, až by mě tam na těch prašně kamenitejch cestách přehlíd a rozbil by mi ještě helmu!:-(.... pak by mě někdo další musel nahodit na oslíka a iá-iá-iá do místní nemocnice, kde by mě u vstupu nejspíš zvážili a pak někde v süterénu dorazili motykou vypůjčenou z vrátice....:-))))))
Chtelo by to o Albanii a situaci v ni neco vedet. Dacie tam nejezdi... Ty jezdi v Rumunsku.
Dneska už Dacie jezdej všude.:-) I u nás, v Německu, ve Francii a jezděj určitě i v Albánii..:-) Ale dobře, tak by mě tam vzal dveřmi od něčeho jiného :-)... Prostě to měl být pokus o vtip...:-) Ale jinak tu Albánii na 20´/ 20´ bych si opravdu netroufnul...
Díky za příspěvek. Konečně i názor, který chválí Maxe. Chtěl jsem slyšet všechny strany.
Zatím jsem se rozhodl s definitivním rozhodnutím počkat po srazu v Hodoníně.
dobrá volba... konečná bude stejně v tvé P.T. hlavě / našinec se taky rozhodoval a na to, že má značně omezeno IQ, si vybral docela dobrou značku - AZUB/
Dnes jsem viděl nějaký dokument o mužích na bláznivých kolech(tak nějak se to jmenovalo).Byl zde ukazován i leho(sedo)ciped(majitel nějaký p.Pazourek),na šlapání pro kvarteto.Vpředu otec,vzadu matka, mezi nimi bokem potomci.
http://tripper.atlasweb.cz/
to je ono ne? Rudův Tripper.
Tak to jsem neviděl, ale do podobné úpravy mého AZUBu se nechystám :-)))
Zatím jsem požádal AZUBáky o cenu na odpruženou 20" vidlici vpředu. Tu pořídím v každém případě. Jde jen o to, jestli na 20", nebo velkou na MAXe.... K tomu bláznovému nápadu dát tam velkou vidlici a menší kolo se nikdo nevyjádřil. Dokonce jsem si v nějaké starší diskusi všiml, že nápad není původní. Ale o realizaci nevím. Tak přemýšlím, jeslti se to jeví tak hloupé, nebo to tu někdo vysvětlil proč ne... Problémů s úchyty brzdy jsem si samozřejmě vědom. To řeší diskové brzdy.
Jako výhodu vidím větší výběr vidlic, vyšší zdvih vidlice.
Otázkou zůstává vzhled takového "modelu" a vyšší výška sedla, tedy nepohodlné nastupování.
Pokusně jsem dal do rámu kolo z mého horáka. Vyměním přehazovačku, brzdy a kliky. Do Hodonína přijedu asi na klasice s pevnou 20" vidlicí. Jak jsem psal, rozhodnutí nechám po srazu. Zůstávají otevřené všechny možnosti.
Maxe mám, jsem docela spokojeny, až na to neklidný řízení, pořád to má tendenci někam utíkat a s úzkými řidítky to mělo tendenci "šněrovat" podle toho, jak jsem šlapal. mám horní řízení, dal jsem si delší představec a široká řidítka, a zlepšilo se to. jen mi tuhle kamarád, co dělá rámy říkal, že tam nemám správný úhel vidlice (závlek se tomu říká???), a že to příčina té citlivosti
Ale celkový dojem pohodlí - perfektní. Jen se mi odkrvují nohy, ale aspon je to důvod zastavit a kochat se
Všechny Maxy na kterých jsem kdy jel mi připadly až nechutně hyperstabilní, je to jako přimět k zatáčce velrybu. V rámci lehokol pochopitelně, vpřímená kola jsou ještě horší :-). Jsi si jistý, že to není prostě jen nižším těžištěm oproti vpřímenému kolu? Protože i to nejvyšší lehokolo se bude vždycky zákonitě naklánět minimálně o 30% ochotněji než vpřímeňáky, protože moment setrvačnosti okolo osy náklonu je prostě o tolik menší.
Jestli ono to nebude tím, že ty máš spodní řízení, zatímco kolega horní. Na Azub Cé s horním řízením mi taky přišlo to kolo takové "šňerovací". I proto jsem pak raději volil u všech dalších kol spodní řízení, které je nejen klidnější ale i pohodlnější.
Spodní řízení je na Azubech víc tlumené. Má nějaká ta tření navíc a má vůči osám otážení vidlice i sekundární hlavy jinak rozloženou hmotnost. "Problém" s horním osobně vidím jinde. Už jsem tu někde psal, že když se chce řídit jen levou rukou na klasice, kolo má vahou těla snahu otočit řídítka doprava. Naopak na lehokole váha té levé ruky či její nechtěný tah proti šlapání zatáčí naopak - doleva. V obou případech musí mozek obstarat kompenzující povel, jinak se spadne. Ale ty povely jsou pro vpřímeňák a lehokolo navzájem opačné. Když člověk jezdil celý dosavadní život na jednom typu, mozku chvíli trvá, než se naučí stejně rychle a precizně pracovat i s tím druhým. Záleží na konkrétním člověku, ale můžou to být tisíce km než to opravdu přejde do krve. Už pět let klasické kolo nevlastním, ale když občas (vzácně) na jedno sednu, není s řízením jednou rukou absolutně problém, tak moc je to v tom mozku někde zalezlé.
To s riadenim jednou rukou ma Jirka pravdu. Doteraz som jazdil na klasike a na Azube so spodnym riadenim. Teraz mam novy lezak s hornym riadenim a zo zaciatku som s tym mal trochu problem... Ale po odjazdeni asi desiatich km to uz bolo v pohode a teraz nemam problem menit bicykle s roznymi typami riadenia...
Tak tomuhle nevěřím...že je to ve zvyku. Při jízdě na kole jsem nikdy nepřemýšlel o tom, kam mám korigovat řídítka - jestli odlišně než na klasice či na leháči - Prostě podle mne to je podvědomý reflex - "Padáš???..Tak s tím něco dělej! Jedno jak! Jinak spadneš!"
Myslím, že to řídí centrum stability v mozku- v tom s tebou souhlasím – ale ty povely - neřídí to však naše "zvykové" metody...Jako u malých děcek, když se učí chodit... Ty však uvažuješ o jízdě s horním a spodním řízením tak nějak, jako že se člověk naučí nejprve nesprávně třeba šmajdat a pak to musí složitým cvičením a zapojováním a zvykáním jiných svalů odstraňovat??? Taková Vojtova metoda v lehokolové praxi???:-))))..Možná...Potom ovšem jak funguje takzvaná metoda : „ Hodit do vody a plav!“? V tvém případě by se musel člověk nejdříve naučit plavat někde aspoň jako pes a pak teprve by ho bylo možno hodit do té vody. V tvém případě by se však utopil, protože by neměl zažité správné návyky pro plavání jako pes a začal by třeba plavat kraul s nohma pro prsa..chyběla by mu tudíž správná koordinace pohybů:-)))). Jám mám kamaráda -toho jsem posadil na ležáka - okamžitě se rozjel a jezdil jako rozený lehokolista, aniž by zavrávoral - v životě na tom před tím neseděl. Neměl tedy ani možnost uvažovat, jakým směrem korigovat řídítka, aby udržel rovnováhu...Divné, že????:-) Já s tím měl tedy více práce než on....:-)
Napsal jsem, že to řídí tvůj mozek, ne že to řídíš ty. To je rozdíl. Mozek je neuronová síť a jako taková se chová. Pojmem naučit se myslí to, že se parametry jednotlivých neuronů a jejich spojů nakonfigurují tak, že určitému vstupu odpovídá určitý výstup. Když tu síť dostatečně dlouho trénuješ, vznikne ti reflex, který na tvůj vědomý povel pustit řídítka jednou rukou udělá něco druhou rukou. Asi jako Pavlovovi slintající psi. Nemáš nad tím kontrolu a většinou si to ani neuvědomuješ. Jakmile je ten reflex jednou důkladně vytvořený, tak reakce na "Padáš, dělej něco" bude automaticky ta samá. Vzápětí mozek, protože nechce spadnout, zjistí, že je něco blbě, stále se padá, tak nastoupí jiný reflex (reflex řízení jednostopého vozidla "padám doprava -> zatočím doprava). Bohužel mozek není tak rychlý a senzory pro rovováhu tak citlivé, aby se zabránilo té kličce. Napřed ji jeden reflex udělá a pak ji jiný napraví.
Znovu opakuju: nemluvím o tvém vědomém rozhodování. Kdysi dávno tě někdo posadil na kolo a nechal jet. Tvůj mozek si natrénoval, jak se to dělá. Jakmile to jednou umí, tak už nic nezkouší, prostě použije co umí. Takže když přesedneš na kolo, které má něco jinak, spoustu věcí budeš dělat špatně aniž bys udělal jediné špatné rozhodnutí!!! Prostě nevyhnutelně používáš řídicí automatizaci nastavenou na řízení jiného systému.
Dělat s tím můžeš dvě věci: buď nic, prostě jezdit, a ono se to spraví samo. Většinou to stačí. Nebo si to můžeš takhle analyzovat, co je vlastně špatně nastaveno, a navrhnout si na to ten vědomý trénink. Třeba když se za jízdy nudíš, tak si říct "Teď si sáhnu pravou rukou na hlavu a budu se při tom soustředit na to, abych levou rukou ani nehnul." A pak to uděláš. A naučíš se to, a ta řídicí aparatura si zvykne na řízení odlišné věci daleko rychleji. Stojí za to si všimnout, že si při tom budeš vážně myslet, žes levou rukou nepohnul, ale to není pravda. Nezávisle na tvé vůli jiný reflex, ten na balancování, pokračuje v řízení kola levou rukou. Jen můžeš za plného soustředění vypnout ten naučený reflex co říká "pouštím pravou, musím zatáhnout vlevo dozadu" nebo tak něco.
Mě fascinuje, jakou vědu dnes dokáží mnozí udělat z čehokoli - i z obyčejného šlapání a ježdění na kole.:-()
Pokud bych to takto prezentoval svojí ženě, jsem přesvědčen, že by na lehokolo nikdy neusedla. I jí - jakožto mat.-fyz./PC ČVUT by to přišlo jistě zbytečně komplikované...Takhle jsem jí řekl akorát, jak se má uvelebit na sedačce, podržet brzdu, aby jí to neujelo pod zadkem a šlápnout silně v horní úvrati. Upozorňuji, že horní úvrat´ byla ta nejsložitější slova, které jsem ve svém výkladu použil!:-)Pak jsem s ní kousek běžel, aby "hned nehodila tlamu" a nezmrzačila sebe i kolo a za chvíli už jezdila jako fík.:-)
Vždyť říkám, že většinou se nic tak složitého vymýšlet nemusí. Leda když narazíš na někoho, kdo je fyzikálně hodně zdatný ale pohybově už méně. Zažil jsem to s jedním spolužákem. Po důkladném rozboru problému to zkusil znova a už mu to šlo. Ale je klidně možné, že kdyby si prostě jen dal pauzu a zkusil podruhé, šlo by mu to taky :-).
Ale když mě ta fyzika baví a narážím na to téma stále dokola, tak tomu postupem let věnuju vlastně tolik přemýšlení, že aniž bych si to uvědomil tak kompletní prezentace toho, co jsem o tom už zjistil a pamatuju si z hlavy je vlastně šíleně dlouhá a složitá. A jak říkáš po jejím přečtení by na to kolo nikdo nevlezl. Leda snad jiný takový magor jako jsem já :-).
Pocit "šněrování" jsem měl na Azub 5 ze začátku proti trekinku taky trošku. Zřejmě to bylo pevným držením, pak jsem se naučil zcela uvolnit ruce a šlapat nikoliv zašlápnout pedál co nejvíce, ale při použití SPD pedálů šlapat poněkud kruhověji (jak se tu radí). Nyní je vše OK i do velkého kopce mohu jet jednoruč. Třeba i v tom může být problém
ale jasně, je to o zvyku. samozřejmě, ti , co mají spodní řízení, tak ho opěvují a my, co máme tu druhou variantu bychom zase do spodního nešli. takových akademických "sporů" se najde kolem kol řada - kotoučovky versus véčka, celoodpružené kolo x pevné, 26" kontra 29" atd. atd. nakonec si každý vybere, to, co vyhovuje jemu osobně a po ptákách
Tož já mám obojí řízení, na každém kole jiné :-). A líbí se mi oboje. Na letní stíhačku (Oceláč Mk.2) by se spodní nehodilo, horní je lepší. Na zimním tanku (Azub 4) je zase pohodové spodní vyloženě příjemné. Takže nemám potřebu vést s někým tenhle typ sporu, akorát bych se musel hádat sám se sebou.
Tak já teď nuceně jezdím na druhém kole s horním řízením a musím říct, že se na to svoje se spodním vyloženě těším.... Už mi to horní leze krkem. Porjedu sice v podstatě toté a nemám problém s řízením, ale prostě mi to je nepříjemný mít ty ruce nahoře....
osobně mi připadne docela vhodné / a zábavné/ střídat i leho s klasikou. po dlouhé jízdě na lehu se docela těším na změnu a vyjedu do terénu na MTB a naopak. mít jen leho připadal bych si o něco ochuzený. nejsem až tak vyhraněný a už teď přemýšlím ještě o návratu k silničnímu kolu - kolik kol mám, tolikrát se cítím cyklistou :-)
Hm, to když já občas vlezu na něco vysokýho (tak 5-10x do roka), tak se na tom vždycky hrozně bojím, jsem si nejistý a že by mě to nějak bavilo taky říct nemůžu. Nikdy jsem nevlastnil MTB a na Azubu 4 na teréních gumách už jsem vjel do jakéhokoliv terénu co jsem kdy jel na crossu a do pár dalších terénů taky. Naopak na silnici mě už vůbec nenapadá, co by mě na silničním kole mohlo snad lákat, když mám silniční lehokolo.
Lehokol je tolik tak odlišných typů, že vyzkoušet je všechny mám na zbytek života. Pro mě osobně prostě klasická kola ztratila 99% jakékoliv přitažlivosti. To zbylé procento je jízda na skládačce Dahon někam, kde je to moc blízko na lehokolo, dá se tam na tom líp jet nebo tam není bezpečno parkovat dokonce i lehokolo. A zároveň to musí být už moc daleko na skládací koloběžku. A tyhle podmínky se splní málokdy. Když se to stane, tak si vlastnosti dahonu (mrštnost a skládání) docela užiju, ale na lehokolo to nemá :-).
Souhlasím. Svůj MTB jsem si taky nechal. Přece jenom jsou terény, které bych si na lehokole netroufnul.
Na druhou stranu jich není mnoho. Svůj MTB jsem vytáhl za dobu vlastnictví cca jednou za tři/čtyři měsíce. Ale tyto víkendy/akce bych na lehokole asi nedal. Možná se mnou někteří nebudou souhlasit, ale můj dojem je takový, že na klasice se dá jít při srovnatelných schopnostech jezdce do extrémnějšího terénu.
taky mám dojem, že tím střídáním klasiky a leha protahuji pokaždé trochu jiné svaly, což mi taky nepřijde úplně od věci
Ještě by to chtělo něco na protažení svalů na rukach.Mám dojem ,že co jezdím na lehokole,tak atrofují
pokud si představíš situaci, kdy se na klasickém kole sápeš do pořádného kopce, pak uznáš, že zde silně makají i ruce /o to víc, pokud jedeš ze sedla/. i to je jeden z důvodů, proč rozhodně neskončím pouze u lehokola
Z velké části to můžou řešit řídítka tzv. superman konfigurace. Všiml jsem si, že při sprintech nebo makání do dlouhého kopce za ně rukama tahám docela hodně. A po 100km jízdy maximální rychlostí jakou dokážu tak dlouho vydržet jsem sice celkově dost vyřízený, ale i tak jsem si všiml, že ruky cítím taky. Nevím jak moc se zatíží svaly na pažích v porovnání s klasickým kolem, ale asi to nebude úplně málo.
logicky následuje dotaz, jak takový superman vypadá?/bude-li k vidění v Hodoníně, tak moje zvědavost počká/
Někdy má volantovitý tvar, někdy spíš hranatý. Z vidlice je sloupek nahoru, na něm představec kousek dopředu, před koleny řídítka co po stranách vedou dozadu kolem kolen do rukou natažených vpřed. Na srazu to bude.
co tohle:
na klasice:
http://jurimir.rajce.idnes.cz/SPEZZI/#z47.jpg
na lehokole:
http://jurimir.rajce.idnes.cz/SPEZZI/#z48.jpg
na tříkolce:
http://jurimir.rajce.idnes.cz/SPEZZI/#z49.jpg