Učinil jsem velmi zvláštní zkušenost: Velmi často, vlastně pravidelně jezdím z Prahy po Kutnohorské (Černokostelecké) výpadovce směrem na Říčany. Na dvou místech se mi při jízdě do mírného kopečka pokaždé zdá, jako by moje vynakládaná energie neodpovídala sklonu terénu - mám pocit, jako by mi to do toho kopce jelo samo.
Nejprve jsem to přičítal svému špatnému odhadu - myslím si, že jedu do kopečka a ona je to zatím vlastně rovinka. Nemám na kole vybavení, které by mi průběžně přesně měřilo nadmořskou výšku, takže jsem odkázán na svůj pocit. Vyloučil jsem i působení větru, protože jsem tam projížděl za naprosto odlišných povětrnostních podmínek a pocit lehkosti jsem tam měl vždy.
Dnes jsem dospěl k závěru, že to není možné jinak, než že v oblasti působí nějaké záhadné magnetické síly, které mě táhnou nahoru. Jedná se především o úsek přes Dolní Měcholupy a pak zcela evidentní "dokopeček" před Uhříněvsí. Máte někdo podobnou zkušenost, nebo jsem se nadobro zbláznil?
Může tam být gravitační anomálie, těch je po celé zeměkouli hafo. Nejznámější je patrně Oregonský vortex.
Prdlajs.Prostě optickej klam.Přeměřte si sklon vodováhou...Znám i místa kde takhle teče "do kopce" i voda...
Jak rád bych napsal, že jsi se zbláznil :-))) , ale tyhle případy jsou obecně známé (jeden je např. u Moravské Třebové). Nebude to nic běžného, ale zase ani extra vyjímečného. Alespoň subjektivně pár takových kopců taky znám, i když někdy s opačným efektem :-)
Je potřeba ale nezaměňovat se zkreslením sklonu kopce. Když jedu do mírného kopečka, následující prudší kopec mě může překvapit, protože se zdá mírnější. Naopak při jízdě z kopce se zdá protikopec prudší než je. A vrchol svinstva je ve stoupání mírnější stoupání, které se tváří jako rovinka.
Takže si to přeber, jestli tam něco takového nešvindluje a pokud ne, klidně pozvi Dänikena...
Ty psychologické efekty samozřejmě znám. To jsem vyloučil jako první. Přemýšlel jsem i o kvalitě povrchu, ale ani to patrně nehraje roli. Takže to fakt vypadá na toho Dänikena.
Právě proto by mě zajímalo, jestli se dá tento jev nějak objektivně změřit nebo třeba i to, jestli na stejném místě působí na každého (třeba na lehokolisty) atd. Třeba Jurimír by to tam mohl znát, ale ten zase asi nejezdí po hlavních silnicích...
Když někdo po roce promaže kolo, má podobné pocity :))
Jo a mimochodem - tak důkladně promazaný kolo, jako mám já, bys musel dlouho hledat - je to tak trochu moje posedlost. Můj současný řetěz má za sebou skoro přesně 9.000 km a vůbec ještě nestřílí.
Ale střílet bude ten, co přijde po něm!
Když začnou z řetězu opadávat vyžvejkaný rolničky, měním řetěz i kazetu nebo dokonce úplně všechno. Spočítal jsem si, že to vyjde laciněji a je s tím i míň práce.
Uplne vsechno? Takze cele kolo?:-) Medveduv retez prezije i kolo:-)
Pokazde ti fouka do zad?:-)
Ne. Obcas se to stava. Tusim, ze na polske strane Snezky je nejaka silnice, kde muzes jet na kole bez slapani do kopce. Par podobnych mist na svete je.
Ona treba takova silnice z Ceskeho Brodu do Cerveneho Kostelce (108 pres vesnicku Krupa) mi taky prijde takova podivna. Je to do kopce, ale je to moc "milej" dokopec. Pokazde ho jedu jako z kopce:-) Jde to strasne lehce...
Myslim, ze by se o tom dalo najit dost na netu. Videl jsem i videa, kde se lide bavili tim, ze jezdili na kole do kopce bez slapani:-)
Fakt je, že je to směr, kdy do zad fouká dost často, ale tenhle vliv jsem už vyloučil. Jel jsem tam mnohokrát i za úplného bezvětří nebo i s protivětrem. A pocity byly pořád stejné. Spíš by mě zajímalo, jestli to tam někdo zná a má při jízdě podobné pocity jako já...
http://www.eureka4you.com/magnetichillworldwide...
Nebo si dej do youtube.com "magnetic hill"...
Kouk jsem na to, ale ty videa jsou dost neprůkazný. Není kontrola, zdali ty auta jedou skutečně do kopce...
Je to tak! Zkus nekdy verit:-)
Byl o tom pred par lety i dokument v TV. Proste ty mista existuji.
Spis by me zajimalo, kde je to v tom Polsku. Videl jsem tenkrat video a tam to bylo dost "prudke".
Možná tedy opravdu nejsem DE-bil, ale SENZI-bil a objevil jsem nějakou dosud neznámou geomagnetickou anomálii :o))
Ať to může vypadat jakkoliv, tak vodováha jasně ukáže, že jde jen o optický klam. Ostatně jak je lidský zrak nedokonalý se v těch různých efektních testech může každý přesvědčit sám na netu. Žádnou záhadu bych v tom nehledal.
Myslíš jako, že je to rovinka nebo dokonce "skopeček"? No, v těch Měcholupech to exaktně změřený nemám. Ale o kilometr dál, před Uhříněvsí je ten sklon evidentní.
To já jsem míval(a mívám) pocit,že mne něco neuvěřitelně táhne kupředu a jede se mi neuvěřitelně lehce,jindy zase problém,jako by mne nějaká síla rvala zpět.Není to magnetismus,není to vítr ani sklon vozovky-je to u mě prosté:někdy mám dobrý den a vše jde samo,jindy naopak.
občas tam jezdím. Ale vlastně vždycky jen směrem do Prahy. Kde přesně to je a odkud když jedeš?
Jedu od Prahy (Štěrbohol), míjím nějaký gigantický obchodní centrum (snad EUROPARK nebo kýho čerta), pak je kopeček nahoru (vlevo probíhají nějaké terénní úpravy). Ten se mi většinou taky jede celkem dobře. Pak je kopeček dolů pod železniční viadukt. No a tam to začíná. Přes Dolní Měcholupy je to mírný dokopec a mně stačí nechat motat nohy jejich prostou setrvačností a přitom jedu čtyřicet. Pak mě v Měcholupech zpravidla zastaví světelná křižovatka. Tak to je ten první úsek.
Když pak jedu kousek dál a vyjedu z Měcholup, následuje kopec dolů, kde to "moc nejede", no a pak přichází zcela evidentní "dokopeček" před Uhříněvsí. Dříve tam byla po levé straně Fruta - myslím, že se tak ještě jmenuje i místní zastávka autobusů. Ve směru od Prahy jsou v asfaltu vyježděné hluboké koleje, skoro bych řekl, že je asfalt nahrnutej ke krajnici. Je tam vpravo takovej škvárovej plácek, kde soukromníci občas prodávaj jahody nebo jiné ovoce či zeleninu. Za tím kopcem vpravo býval nějaký odštěpný závod Synthesie a pak následuje před Uhříněvsí kruhový objezd. Tak ten kopeček kolem (asi bývalé) Fruty se taky jede úplně sám.
já to jedu vždycky z druhý strany a dřu jak magor celou cestu (průměr přes třicet) protože tam tudy jedu vždycky, když jsem zaspal a spěchám do Prahy na nějakej sraz:o)
Zkusím to někdy z druhý strany a písnu Ti...
Jsem zvědavej, jakou uděláš zkušenost. Na lehokolo by to snad moholo působit stejně. Ale nečekej, že to jsou nějaké prudké kopce - spíš taková lehce nakloněná rovinka. Podle mapy je ten železniční viadukt před Dolními Měcholupy v nejnižší části (potok). Pak to tedy dál už zákonitě musí jít nahoru...
Taky tamtudy jezdím (dost často), tak se pokusím vyhodnotit. Předesílám, že na \"anomální\" chování kopců vůči vodorovnému směru nevěřím, protože dělám geodézii. Budu proto hledat vysvětlení jinde.
Jen pro informaci, tíhové anomálie jsou odchylky směru tíže proti geometrii Země - tam, kde mají větší hodnotu, mohou způsobit, že vodorovné roviny \"podle GPS\" a podle vodováhy nejsou rovnoběžné a svírají úhel (maximálně) několika minut - tedy asi jednoho promile. Anomálie se vyskytují spíš v horském terénu. Díval jsem se na přehlednou mapu anomálií v ČR a nějaký větší gradient je až za Říčany.
Věc to stejně nevysvětluje: i velké tíhové anomálie pouze znamenají, že geoid, tedy skutečná vodorovná rovina (podle které teče voda a staví se bubliny vodováhy), je v tu chvíli víc šikmo proti \"vodorovné\" z GPS, vztažené k elipsoidu. Žádná jízda \"z kopce\" po rovině se tedy nekoná.
Mrknul jsem na vrstevnicovou mapu, jaké že jsou to vlastně kopce. První identifikovaný úsek skrz Dolní Měcholupy má 7 metrů (255-262) stoupání na 700 metrech délky, tedy rovných 10 promile (přesně od žel. podjezdu po křižovatku s Dolnoměcholupskou).
Následuje ještě mírnější stoupání po zastávku \"K Dubečku\" (2 metry převýšení na 550 metrech), pak příkřejší stoupání o 12 metrů k odbočce na Horní Měcholupy (27%o, ale asi se strmějším úsekem).
Následuje velmi mírné stoupání k zastávce Průmstav (+4m na 800 m) - to by mohl být ten kopeček dolů, \"kde to moc nejede\" - ve skutečnosti rovina až stoupání.
Potom je kopeček dolů - 5 metrů na 400 kus před zast. Fruta. Je to spíš vlnka dolů a pak rovinka.
Potom je asi to druhé stoupání - kolem Fruty až kus před zastávku Na Vrchách. Je dlouhé nějakých 600 m. a překonává metrů 10 - tedy v průměru 17%o. Následuje klesání ke kruháči a Uhříněves.
První úsek je tedy prakticky rovina - 10%, nebo 1 m převýšení na 100 m délky.
Druhý úsek má 17 promile, znám ho jako mírný kopeček, který mě nijak neobtěžuje. Myslím si, že důvod pro překvapivě \"lehkou\" jízdu bude spíš psychický - Ta silnice (hlavně u Fruty) je široká asi sedm metrů, má prakticky nulové krajnice, jezdí tam poměrně dost kamionů a těžkých nákladních aut. Vždycky, když tam jedu, tak šlapu \"co to dá\", držím si maximálku a nějaké vlnky 10-20%o neregistruji. Předpokládám, že podobně se tam chová většina cyklistů.
Ja si myslim, ze by chtel spis zapocet:-)
Díky za rozbor. Tak už můžu klidně spát. Ten "kopeček" přes Dolní Měcholupy, co se mi tak dobře jede, je vlastně téměř rovina, takže z mé strany spíš opačný problém: považoval jsem to za mírný dokopeček, takže mi to příliš nesedělo.
Ten druhej úsek mírného stoupání (kolem Fruty) je další místo, kde mě překvapovala snadnost překonání výškového rozdílu. Opět je to tedy asi dáno psychicky. Chovám se asi podobně, jak popisuješ: Vzhledem k hustému provozu včetně těžkých náklaďáků mě to nutí držet poměrně vysokou rychlost, čímž stoupá význam mé setrvačnosti. Ta pak má nejspíš za následek můj pocit "lehkosti". Ještě jednou díky za vysvětlení.
Rado se stalo, samotneho me zajimalo, jak to tam s temi prevysenimi vlastne je. Jeste se zeptam, za Uhrinevsi nekam uhnes, nebo jedes dal po statni?
Protoze, mam dojem nejvetsi psycho je, jak pro cetnost kamionu jezdicich z D1 k vlakovemu terminalu, tak kvuli stale zcela bezkrajnicove silnici, v useku Uhrineves - Ricany. Za Ricanama (jezdim jen pres les do Vojkova) uz je to OK, tam jezdi kamionu radove min a dokonce jsou tam mistama i ty krajnice.
Mám otce v Babicích kousek od Říčan a pravidelně za ním jezdím. Když jedu sám, pokračuju od Uhřiněvsi po Kutnohorské přes Radošovice (Říčany) a u Vojkova doleva na Strašín a Babice. Když jedu s manželkou, Kutnohorské se vyhýbáme. Jedeme přes Hostivař, Petrovice, Uhříněves, kde "V Kuťatech" uhýbáme na Kolovraty, pak na Nedvězí, Pacov, Březí a Babice.
Máš pravdu, že na Kutnohorské je to příšerné a ani za Vojkovem (Mukařov, Vyžlovka) to není o moc lepší. A bude hůř, až postaví tu jihovýchodní část pražského okruhu, která má přetínat Kutnohorskou právě mezi Říčany a Kolovraty.
A proč nejezdíš z Dolních Měcholup na Dubeč a potom zadem na Netluky, Královice, Nedvězí, Březí a Babice?
http://www.mapy.cz/#x=133717376@y=135662080@z...+135834752+16000+4992+11648+896+6016-3456+3968-896+1408-2944-768-8576+3200-5376+512-5248+5120-8448+8320+128+7296-1536+10752-5760+18816-11648+17664-2048-256-2176+2432-2176+1664+2944+2304-4096+33280-14976+9600+4480+5120-13696+9216-5120+6016-29184+7552-5504+9984-13952+4992+3200+2944-384-3072-6144+4864+1280+3968-384+7424-3328+7296-5120+5504-2432+6912-3840+9728-768+8192-640+3840+2560+11264+1024+10240-3072+10112+3200+8704+0+7168+3200+7808-384+0-3200+3712-13184+4480-1408+4352-384+6528-3840+13056-2176˝
Vzdálenostně to je kratší, i když ta asfaltka mezi Netluky a Královicemi není úplně bez chby, tak je v pohodě jetelná i pro crossové kolo.
Taky jsme to takhle občas jezdili. Je to ale o kilometr delší. Další možnost je vzít to ještě přes Křenice. Pak už by zajížďka byla jen půlkilometrová. Obě trasy jsou ale o něco kopcovatější.
To jo, kopečků je tam více, ale za ten relativní klid od aut proti té hlavní to za to asi stojí, pokud člověk nehoní každou minutu.
Já to jezdím z Doubravčic do Hostivaře,m což mám více zkopce, dokopce a z Babic jezdím na Strašín a teprve odtamtud přes baráky do Pacova.
Když jedu přes, tak to jistí les z Uhřiněvse do Kolovrat, potom loukou do Říčany, Na Jureček a lesem do Strašína atd. Kromě těch pár přejezdů po silnici ani auta nepotkám, bo by se nevešli mezi stromy :-))
Přes Březí je to do Pacova kratší než po silnici přes Strašín, ale je tam (v Březí) pořádnej kopec. S našimi koly bychom přes nějaké louky nebo rozbité polní či lesní cesty jet nemohli. Jinak Od Jurečku na Strašín tím lesem je to taky dost dokopce.
Jinak důvod, proč s manželkou jezdím přes Kolovraty, je taky ten, že se jí občas nechce přes Prahu, tak ve Vršovicích naloží kolo na vlak a já na ni počkám v těch Kolovratech. A teprve pak se jede do Babic, lépe řečeno do Babiček.
Tak to máme ještě kus společný. Jezdím z Jižňáku na Ondřejov a po té státní jsou ty ztracené spády zdaleka nejmenší (holt naši předkové tu Kutnohorskou silnici vytrasovali zdaleka nejlíp). Naštěstí proti ranní špičce, takže se to dá přežít. Akorát si netroufám na celý úsek mezi Uhříněvsí a Říčany, objíždím kus přes Kolovraty; na tom zbytku si pak stejně připadám jak pohyblivý terč.
(zpátky jezdím přes "kopce" - Mnichovice, Světice, Kolovraty...).
PS: Ještě mi udělalo radost, že po té šílené silnici jezdí i někdo jiný ;-)
Právě mezi Uhříněvsí a Říčany jsou nejhorší krajnice. Vlastně tam žádné nejsou. Pouze se odlomil kus asfaltu s bílou čarou a vytvořil spáru, do které může zapadnout i plášť horského kola. Na některých místech "riskuju" tím, že jedu po tom odlomeném kusu asfaltu. Tam mám nižší pravděpodobnost, že mě někdo "trefí", ale zase je to náročnější na techniku jízdy.
No a pak se mi dost blbě odbočuje doleva na to Nedvězí. Když mě předjíždí jedno auto za druhým a v protisměru je taky souvislá šňůra vozidel, pak je to hotová sebevražda. Občas se mi podaří vystihnout skulinu v obou směrech a "odbočuju" daleko před odbočkou. tj. Vysunu se ke středové čáře, nechám se míjet obousměrně a pak využiju skuliny v protisměrném proudu. Někdy to vyjde tak, že musím jet kus po opačné krajnici, když ta protisměrná "skulina" přijde příliš brzy...
Tohle se mi stalo na Krétě, jenže bohužel opačně. Jeli jsme se synem do hodně dlouhého kopce a když jsme se tam vydrásali, šťastní že to teď pofičí dolů, Tak při evidentním sklonu silnice dolů, jsme museli šlapat tak jako nahoru. Vítr nefoukal. Myslím, že tam padly i silnější slova než plantážník :-)
Když jsem se po padesátce trochu rozjezdil, byly tím magnetismem nabitý jak Jizerky, tak Ještědskej hřeben. Ale za pár let se magnetismus někam vytratil, prej začaly driftovat podještědský kry. Ale to si ze mě asi někdo vystřelil.
Kdyby někdo věděl o sebemenším místě, kde bez působení vnější energie funguje gravitace opačně, pak dejte vědět, okamžitě bych tam jel udělat perpetuum mobile :-)))
Bohužel, fyzika je jenom jedna a paranormální jevy nečekají, až se na ně přijdem podívat.
Všechny tyhle opačné kopce jsou pěkný zrakový klam. Byl jsem se podívat na tom místě u Moravské Třebové, co bylo v TV. Jestli je to do kopce nebo s kopce poznáme fakt nejlíp podle toho, jak se nám šlape, tomu se dá věřit.
myslim ze jsi se zcela nezblaznil protoze se kdysi jezdival zavod do kopce na motorkach asi v r 59 a tam bylo to same jen nas motocykl to vyjel vzdy mel permanenti magnet na zapalovani tenkrat se tomu rikalo magneto byl to Manet 90ccm dvoupistak
Motorkám moc nerozumím. Jediná motorka, kterou jsem si kdy zkusil, byl Stadion, ale na kole jsem většinou rychlejší. U motorového vozidla by se taková případná geomagnetická anomálie projevila nejspíš jen sníženou spotřebou paliva při jízdě do "magnetického" kopce. :o))
By me docela zajimalo, co zpusobuje ten opticky klam....
oči jsou poměrně dokonalý nástroj, ale pořád jsou jen dvě a jsou dost blízko u sebe, takže se dají ošálit. různé věci z různých úhlů pohledu potom můžou vypadat úplně jinak. hezký příklad je třeba 3D street painting http://www.youtube.com/watch?v=A6oNm13rtfw
Zrovna dneska mi vyprávěl známý, že navštívil kostel v Karviné, který se vlivem propadání všelijak pokřivil a jediné co je tam normálně rovně je podlaha. Prý je to dost náročné nemít pocit, že člověk stojí křivě, když vidí jak se "naklání" třeba lustr.
Já už jsem na to přišel. Protože na svém kole sedím dost vysoko a jezdím hodně vzpřímeně, dívám se na silnici před sebou z větší výšky než většina ostatních cyklistů. Skoro jako kamioňáci :o)) To pak i rovinka může působit jako mírný "dokopec". Je to efekt srovnatelný s tím, když se řítíš s kopce a blíží se rovina. Ta pak působí, jako by šla do kopce.
třeba Rohanka u Sychrova mi v obou směrech opticky přijde, že to je z kopce. Ve skutečnosti to je velmi mírný dokopec ve směru od zámku:)
AntiJS