Abyste neměli dojem, že tu do motoristů (včetně motorkářů) nešiju bezdůvodně a bez důkazů, chtěl bych se s vámi podělit o jeden svůj čerstvý zážitek:
Jel jsem s bráchou (v autě jako spolujezdec) ze své dovolené v Jižních Čechách. Brácha patří k velmi opatrným a ohleduplným řidičům. Předjížděl cyklistu a držel si od něj opravdu veliký (více než dvoumetrový) boční odstup. V okamžiku, kdy se chystal zařadit zpět na svou polovinu silnice, přiřítil se zezadu motorkář a projel (prokličkoval) vysokou rychlostí mezi ním a předjížděným cyklistou. Naše auto tedy míjel zprava. Brácha zachoval rozvahu a svůj návrat na pravou polovinu vozovky zvládl tak, že neohrozil ani nás, ani toho motorkáře, tím méně onoho cyklistu. Nebudu tu rozebírat, co všechno se mohlo stát. To ponechám vaší fantazii.
To bude zas flaaamee. Medvede....na dovolenou!!!:-)))
Dobrá, napříště s Tebou budu konzultovat každé nově zakládané téma, aby z toho třeba náááhodou nevznikl "flaaamee". :o))
Proboha, jen to neeee:-))) To bychom nedelali nic jineho, nez konzultovali:-) Pri tom tvem "z komara udelam velblouda...teda spis brontosaura":-)
A povedlo se:-)
Jakožto silničáře mě už nic nepřekvapí. Byl to holt nějaký kaskadér. Akorát je blbé, když pak ti blbečci (ať už za volantem nebo řidítky) někoho vezmou sebou. Takových příhod člověk zažije dnes a denně několik - bohužel.
Tady je blbá móda-někteří vypatlanci na motorce najíždí přímo k tobě,zatroubí nebo zařvou,když jsou na tvé úrovni.Ale nezažil jsem to u "klasiků"na krásných vypiplaných strojích(Harley Davidson ..etc.)Tím, že jezdím silnici,denodenně vidím desítky řidičů,kteří jezdit neumí a podle reakcí se ani nikdy jezdit nenaučí.Tím nepaušalizuji-ale jsou řidičské antitalenty,kteří si myslí,že ti druzí jsou magoři a o to jsou nebezpečnější.
1. Jak je mozne, ze jezdis na dovolenou autem, kdyz jsi to tu spouste lidem vymlouval (vcetne me)??? Doufam, ze jsi se pred tim zamyslel, zda by nebylo mozne vyuzit jiny dopravni prostredek. Treba vlak. Nebo kolo. Do Prahy to preci neni daleko, kdyz mi tu tenkrat nekdo vycital (tys to nebyl), ze si dovolim jet autem do Harrachova:-)
2.Asi pred tydnem jsem sedel kousek od nas na kopci a pozoroval rusnou silnici u prusmyku pod treti nejvyssi horou UK (je to tam dost popularni a tuuuristicky precpane). Nahoru to jel nejaky cyklista na silnicce a pokazde, kdyz proti nemu jel motorkar, tak mu hodil hnusnou klicku. Motorkari se samozrejme vzdy dost lekli a museli strhnout rizeni (i z te dalky bylo videt, ze meli co delat, aby nesjeli z utesu). Navic cyklista vyuzival toho, ze silnice byla dost uzka a otocit na ni motorku slo dost blbe. Takze se nikdo pro nej nevratil a nevysvetlil mu to (to by motorkari umeli asi dobre). Tak ti nevim, kdo je vetsi prase. Vsechno je to o lidech...a je jedno, zda je to cyklista, chodec, motorkar, ridic....
A jinak mam podobnou zkusenost. Lide na "Harlejkach" se vetsinou chovaji slusne.
...podobnou zkusenost, jako jinec....
1. Už jsem tu někde (opakovaně) vysvětloval, že autem se nechám vozit jen v případě, že by se cesta uskutečnila i beze mě. A toto byl jeden z těch případů.
2. Ano, i mezi cyklisty se najdou hyeny. Ale zkus porovnat četnost výskytu a míru nebezpečnosti u obou mohl vzniknout ten Tvůj obávaný "flaaamee" :o))
Mimochodem - sám používám podobný postup, když mě při jízdě za tmy oslní motorové vozidlo dálkovými světly: Zakvedlám řidítky a naznačím "nejistotu" při řízení v důsledku oslnění. Navíc se při tomto manévru řidiči zableskne moje přední odrazka (vyzkoušeno). Téměř okamžitě řidič světla sklopí.
1....takze jizda autem je v pohode. Ty neridis, auto nemas, ale kdyz nekoho potkas, kdo jede tvym smerem, tak se rad svezes. Tak taaakhle to je:-)))
2....ten cyklista se tim vylozene bavil. Potkal jsem ho nahore v sedle a byl takovej celej usmevavej. Klicku hodil snad 20x. Proste kazdemu motorkari, ktery jel dolu. Myslim, ze minimalne 20x ohrozil neci zivot...a to behem par minut. Kolik takovych blbcu, cyklistu, na svete je?
S tim kvedlanim to delam taky. Clovek na sebe alespon upozorni. Ale nekvedlam se do protismeru. Jen rychle zakvedlam a konec.
Tak to já klepnu do vypínače bludičky zn. Fenix a podívám se řidiči přímo do očí (svoje si kryju hřbetem ruky)- strobo řidiče spolehlivě umravňuje. A nemusím je přesvědčovat "nejistotou řízení", ale tím reciproční akcí ;-)
Tady bych asi tu kličku motorkáři udělal jenom jednou.Chování na silnici-jak kdo a v jaké pozici.Věřím,že člověk za volantem proklíná kamiony,cyklisty,chodce a pokud se objeví v jiné skupině,jeho averze je zaměřena na ty zbývající.Jako kmet mohu o těchto vývojových stádiích mluvit-brzy jsem měl auto,najezdil kvanta kilometrů,všechny považoval za blbce.Je ale zajímavé,že jsem se stal velmi smířlivým vůči ostatním od momentu,co jsem začal jezdit na kole.Snad vědom si toho,že všichni jsou ohrožení "vyšším řádem"(chodec všemi,cyklista všemi,řidič osobáku náklaďákem,řidič kamionu svým vlastním monstrem-a všichni nervozní..)
Před pár lety jsem jel od nás do Prahy, na dálnici mě najednou auto předjíždí zprava a hned za ním druhý. Třetí zleva, nějaká honička asi, naštěstí na střelbu nedošlo. Už nejezdím, ten půlmilion mi stačí.
To jsem byl mozna ja, jak je nekde dva a vic pruhu stejnym smerem, spousta ceskych ridicu nezvlada situaci a jezdi zasadne co nejvic vlevo
:o)
V autoškole je učí,že v ČR se jezdí vpravo.Teď je otázka,zda někteří vůbec vědí,která ruka je pravá a která levá.
Tak tím si nejsem tak docela jistý, když vidím autoškoly, jak se třicítkou pocukávají v levém pruhu a nejbližší křižovatka je půl kiláku daleko...
Pakliže se tak děje v obci, je to samozřejmě v pořádku.
Myslím, že se mýlíš. V obci se vlevo sice jezdit smí, ale jseš povinen levý jízdní pruh uvolnit rychleji jedoucím vozidlům.
Právě, že nejsi. V obci si můžeš libovolně jet v levém pruhu podle potřeby a ostatní tě můžou předjíždět zprava. Mimo obec te toto v žádném případě nesmí. Pojem "rychlý pruh" v obci neplatí.
§12 (2) V obci na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič motorového vozidla užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu; přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu. Pokud by vozidla jedoucí současně ve všech jízdních pruzích bránila v jízdě rychleji jedoucímu vozidlu, musí řidič jedoucí v levém krajním jízdním pruhu tento pruh co nejdříve uvolnit; to neplatí, užívá-li řidič levého krajního jízdního pruhu k odbočování, otáčení nebo při souběžné jízdě podle odstavce 3.
Takže v obci jezdit kdekoli, ale z levého pruhu uhnout rychlejšímu.
Pokud jedu maximální rychlostí a někdo chce jet rychleji, tak se mu na uhýbání vykašlu. Ať pukne vzteky, když jezdí jako prase.
Pan Hrabosh I. Spravedlivý ví, co je správně, sám vždy a všechny předpisy dodržuje a tak má právo vymáhat dodržování předpisů po ostatních, byť se tím třeba sám dopouští přestupku. On může, on je Spravedlivý.
Má metrologicky ověřený a přesný ukazatel rychlosti, takže ví, že ten za ním jet rychleji nesmí, vždy bezpečně ví, že ten za ním nejedná například v stavu krajní nouze, ví, že neřídí Paroubkůj řidič nebo Husákova osoba blízká, na které se běžné zákony nás smrtelníků nevztahují.
Normálně na lidi co mám na blacklistu nereaguji. Ale učiním vyjímku.
Nevím proč sem taháš to zda stále dodržuji předpisy nebo ne a co to s tím má společného.
Mám tachometr referencovaný 3mi různými GPSkami z dost různých období míst a rychlostí (+stacionární radary v obcích). Stabilně podměřuje o 8%.
Pokud jede vozidlo mající právo přednostní jízdy, pruh samozřejmě uvolním. Ale nevím proč bych měl na průmyslovém polookruhu neustále kličkovat mezi levým a pravým pruhem (který hodně lidí využívá ke zpomalení a zrychlení při nájezdu/výjezdu), jen kvůli tomu že ve stejném směru jede spousta namachrovanců majících pocit že když si koupí silné auto, musí jim všichni pomalejší uhnout z cesty.
A proč to celé píšu- v dopravně civilizovaných zemích je "blokování" nadlimitních řidičů poměrně běžná věc. A když se zeptáš proč to dělají, odpoví že je ten je ten řidič ohrožuje a že si přejí aby jel pomaleji (a to i na dálnicích mimo obce). Český přístup "sice jede sice podle předpisů, ale já mám právo jezdit jako prase on mi musí uhnout" mi vadí. Nehodlám se s tím mlčky srovnat a všechny kdo něco takového hlásají s chutí pošlu tam kam patří. Na smetiště dějin "dopravy na divokého východě".
Nejsem si vědom toho, že by někdo vyjma k tomu oprávněných osob byl pověřen nějakým způsobem omezovat ostatní v jejich jednání, pokud se nejedná o trestný čin. A to v případě překročení rychlosti o třeba 10kmh skutečně nejde.
Mě se prostě nelíbí přístup lidí, co si myslí, že mohou někoho posílat na smetiště dějin dopravy na divokém západě.
Pokud někdo jede v pravém/prostředním pruhu maximální rychlostí, pak ty nemáš v levém co dělat. Pokud jedeš rychleji, pak slušný řidič počká, až předjedeš toho v tom prostředním pruhu (v souladu s literou zákona) a teprve sám potom přidá a pokračuje v levém pruhu. Takže obecně by se taková situace stát neměla. Může se ale stát, že například uvolníš místo v pravém pruhu připojujícímu se vozidlu, a ono promptně zrychlí na maximální rychlost, pročež se ocitnete vedle sebe, jedouce stejně rychle. V takovém momentě, pokud mě někdo dojíždí zezadu, přidám malinko přes limit, abych mu mohl pruh uvolnit. Pokud natolik rigidně z principu odmítáš překročit kvůli někomu rychlost, pak můžeš sundat nohu z plynu a zařadit se plynule za vozidlo v pravém pruhu. V tom ti nikdo nebrání. Tím že budeš udržovat stejnou rychlost v podstatě blokuješ dopravu, bez ohledu na to, jestli již jedeš maximálkou nebo ne. To se prostě nedělá.
Obecně jsem na takové řidiče jako jsi ty velmi alergický. A pokud mám čas, věnuji to úsilí navíc, a když ani po několika minutách jízdy (bezpečný odstup, žádná signalizace) nezabere decentní naznačení levým blinkrem, pak prostě počkám kde nechal tesař díru, předjedu (třeba zprava odstavným) a vychytám si pomaleji jedoucí vozidlo v pravém pruhu, které jede třeba o 10kmh méně (ideální je multikára či podobný vehikl) a vesele se pak bavím tím, jak předtím bohorovný vychovatel za volantem volající po spravedlnosti všehomíra začne hledat páčku dálkových světel a klakson.
Nečin ostatním, co nechceš aby činili tobě. Absolutně, bez ohledu na nějaké předpisy. Pokud ti vadí o trochu překročit rychlost abys někoho pustil, pak nejezdi maximální rychlostí. Protože jedině ta může zapříčinit souběžnou jízdu kterou se zablokuje komunikace. Jezdi místo 50kou radši 40kou a uvidíš sám, že se s těmi rychlíky skoro nepotkáš :-))))
"V takovém momentě, pokud mě někdo dojíždí zezadu, přidám malinko přes limit, abych mu mohl pruh uvolnit. Pokud natolik rigidně z principu odmítáš překročit kvůli někomu rychlost, pak můžeš sundat nohu z plynu a zařadit se plynule za vozidlo v pravém pruhu. V tom ti nikdo nebrání."
Jo takže já mám zrychlovat, zpomalovat, uhýbat tam a zas zpátky, jen kvůli tomu že někdo kdo porušuje zákony, dal cihlu na plyn a chce jet plynule. Na to kašlu.
Nevím jak je možné blokovat dopravu, když člověk jede maximální povolenou rychlostí. Taky se nejsem ochoten spokojit s konstatováním, "že tohle se prostě nedělá". Stejně můžu argumetovat proti rychlejezdícímu dobytku.
O trochu překročit rychlost- řekněme o 5% můžu- oproti vozidlu jedoucímu "přesně" tím získám cca 1m/s. Abych ho při předjíždění neohrozil ani neomezil, měl bych se zařadit (na tom průmyslovém polookruhu) cca 40m před něj= 40s. Tato doba je na většinu "střelců" příliš dlouhá a působí jim infarkt ;)
Jo a ten kdo jede podle předpisů není "bohorovný vychovatel za volantem", ale slušný řidič, zato když děláš popisovaný manévr není možné Tě neoznačit za dobytka.
Slušný řidič provede onen manévr, i kdyby měl trvat třeba minutu, a druhý slušný řidič jeho snahu vidí a v klidu počká.
Pokud ovšem ten vepředu nejeví snahu pruh uvolnit a naopak ostentativně dává najevo "já jedu předpisovou rychlostí a ty ji chceš překračovat, a já jsem rozsoudil že vyšší rychlost je větší přestupek než neuvolnění pruhu, takže já ti neuhnu a ty se třeba po**r", pak se po nějaké době i slušný řidič jako já nechá dovést k názoru, že s**t na hlavu mi může jen ten, komu to dovolím a zachovám se dle tvých slov jako dobytek. Naštěstí jsem toto nemusel provozovat příliš často, paradoxně hodně přes 90% řidičů (a dokonce i v čechách) nemá problém s uvolněním rychlejšího pruhu, pokud se jim nelepíš na zadek, neblikáš a jinak je neprovokuješ / neznervózňuješ / neohrožuješ. A z těch zbylých 10% je to jen zlomek, který se nedá v rozumně krátké době předjet bez zbytečného prasení (další pruh, křižovatka, auto odbočí apod.). Zlomek, který si o podobnou dobytčárnu vyloženě říká.
Řidič který jede maximální povolenou rychlostí nikomu nesere na hlavu. Fakt mi nedochází proč bych někdo měl být dehonestován (a "trestán") za to že odmítá porušovat zákony, případně se omezovat (zpomalovat) v naprosto legální aktivitě kvůli tomu že někdo jiný chce páchat něco nelegálního a má pocit že mu to "musí" být umožněno.
Princip je ale někde jinde. Tobě je houby po tom, jestli ten za tebou o 1kmh překračuje max. povolenou rychlost, nebo jestli ty naopak jedeš o 1kmh pod touto hranicí. Ty máš prostě levý pruh uvolnit, tečka. V klidu, beze spěchu, bezpečně, pokud chceš tak bez porušení předpisů, ale uvolnit. Pokud ho schválně blokuješ tím, že jedeš stejně rychle jako vozidlo v prostředním pruhu, pak se nelze divit, že máš štěstí na zvýšený výskyt "dobytka", ale půjde nejspíše o rozzuřené býky, než o voly.
Kdy jsem něco napsal o záměrném blokování? Ve chvíli kdy je pravý pruh volný tak se do něj samozřejmě zařadím, ale nebudu se do něj cpát za každou cenu (rozuměj- nevjedu mezi dva pomaleji jedoucí kamiony, aby mě mohl předjet ten boreček v medvědu) a ani mě nenapadne abych kvůli tomu prováděl nějaké nadstandardní manévry.
Přemýšlel jsi nad smyslem toho paragrafu? Myslíš že tam je proto aby si řidiči mohli "zákonným" způsobem vynucovat prasení, nebo kvůli tomu že se ve městě může pohybovat rychlostí výrazně nižší než je povolené maximum (nebo ještě nějaký jiný důvod)? Ustanovení o jízdě v pruzích jsou vůbec "taková divná"- nemotorizovaní účastníci se podle nich moc řídit ani nemůžou...
Já třeba mezi dva o něco pomaleji jedoucí kamiony vjedu, na chvilku uberu plyn, a až "boreček v medvědu" projede, v klidu zase plyn přidám a přesunu se zpět do levého. Pokud to neobnáší výrazné užití brzd nebo prudké a nebezpečné manévry, pak nevidím důvod tak neučinit. Nemluvě o tom, že na městském okruhu je ten "boreček za mnou" právě ten kamioňák ;-))), resp. tahle situace platí spíše na dálnici, v obci jezdí kamiony kolikrát rychleji než osobní auta.
"Pokud by vozidla jedoucí současně ve všech jízdních pruzích bránila v jízdě rychleji jedoucímu vozidlu, musí řidič jedoucí v levém krajním jízdním pruhu tento pruh co nejdříve uvolnit; " - dále to pokračuje přesně vyjádřenou vyjímkou.
Zákon říká, že jsi povinnen levý jízdní pruh uvolnit, nic o tom, že této povinnosti jsi zproštět pokud jedeš maximální povolenou rychlostí tam není.
Mám tuto povinnost i když je pravý pruh plný aut (a proto jedu v levém)? Kdybych to měl brát doslova- jakmile se objeví boreček, mám tedy okamžitě dupnout na brzdu a hodit myš doprava (=co nejrychleji). Pokračování viz odpověď 3nekovi
Jestliže je pravý pruh plný, tak je veliký předpoklad, že i levý pruh je plný a v této chvíli se jedná o souběžnou jízdu, takže není důvod uhybat. Tento důvod nastane, když pravý pruh bude natolik volný, aby jsi zařazením do pravého pruhu neohrozil řidiče jedoucí v tomto pruhu.
Možná si pouze každý představujeme jinou situaci. Já mluvím o situaci, kdy hustota provozu dovoluje jízdu v pravém pruhu bez jakéhokoli omezení, ale dvě vozidla jedou vedle sebe aniž by to v levém pruhu mělo snahu uhnout do pravého. Takto na mně tvé příspěvky působí.
A kde je ta hranice? Když jsou rozestupy mezi vozidly v pravém pruhu 80m je možné se do něj bezpečně zařadit (přesně mezi)- ale přijde mi blbost zkracovat rozestupy na minimum kvůli tomu že pár blbečků chce mít volný celý levý pruh a jet rychle (a to raději nemluvím o tom že když si chci dát 40m distanc bývám "trestán" za předposranost).
Ta hranice není jasně daná, ale přesto by mělo docházet k nějakým excesům. Já když předjíždím a musím těch aut předjet více, tak se poté co mně dojede někdo rychlejší okamžitě nehrnu do pravého pruhu, ale také to záměrně neprodlužuji jenom proto, abych nemusel kroutit volantem, nemám ani problém s tím přidat, abych to urychlil. Ono vyjádření "co nejdříve" je podmíněno dalšími okolnostmi a ohledy na bezpečný provoz, takže se cpát do díry kam se sotva vejdu je nesmyslné. Diskutujeme zde o souběžní jízdě, což je jízda vozidel, které jedou stejnou rychlostí a zaberou všechny pruhy komunikace, žádné vozidlo nepojede rychleji, ani pomaleji. V tomto případě nevidím žádný problém, pokud se vozidlo z levého pruhu zařadí do pravého, jelikož rychlost pravého pruhu je dostatečná a tomuto řidiči vyhovující.
Argumentace, že tento manévr je nedobrý, jelikož zkracuje bezpečnou vzdálenost apod., je podle mého lichý, jelikož to by jsi potom ve stejném duchu nesměl předjíždět, nebo se chtít zařadit do pravého pruhu, jelikož budeš odbočovat doprava atd. Ve všech těchto příkladech jde o to, že se snížáí bezpečná vzdálenost mezi vozidly. Jak by jsi řešil potřebu zahnout vpravo, když by ten pravý pruh byl natolik plný, že ti nedovolí se do něj zařadit, i když jeho rychlost koresponduje s tvojí rychlostí.
Reakce na Pro_pa:
"Argumentace, že tento manévr je nedobrý, jelikož zkracuje bezpečnou vzdálenost apod., je podle mého lichý, jelikož to by jsi potom ve stejném duchu nesměl předjíždět, nebo se chtít zařadit do pravého pruhu, jelikož budeš odbočovat doprava atd. Ve všech těchto příkladech jde o to, že se snížáí bezpečná vzdálenost mezi vozidly. Jak by jsi řešil potřebu zahnout vpravo, když by ten pravý pruh byl natolik plný, že ti nedovolí se do něj zařadit, i když jeho rychlost koresponduje s tvojí rychlostí."
Od toho jsou taková ta oranžová světélka po straně auta, aby naznačila řidičům v druhém pruhu, že se hodlám zařadit mezi ně. Na toto znamení by měli zvětšit prostor mezi sebou ve svém pruhu, abych se mohl bezpečně zařadit při zachování bezpečného odstupu od obou vozidel. Bohužel to je utopie. Blinkr při přejíždění z pruhu do pruhu se používá většinou na oznámení "už jsem tam, brzdi!!!".
Pak nezbývá, než při souvislém blikání zpomalit postupně svůj pruh až po zastavení a počkat, až Tě někdo v pravém pruhu pustí uhnout tomu rychlému za Tebou:-)). Jaký předpis tímto počínáním porušíš? Máš za povinnost uhnout rychlejšímu z levého pruhu, zároveň zajistit dostatečné odstupy při zařazení do pravého. Není-li to možné, jsi oprávněn zastavit vozidlo. Nemůže se jednat o bezdůvodně pomalou jízdu, důvod máš...
Docela by mě zajímalo, kdyby se zakázalo předjíždění úplně s výjimkou předjíždění vozidel jedoucích o 20km/h méně než je povolená rychlost, jaký vliv by to mělo na počet usmrcených a na prodloužení cestování. Odhaduji, že by počet usmrcených a zraněných klesl významně. Čas potřebný na přepravu by se o moc nezměnil.
Manévr předjíždění patří k nejrizikovějším, navíc při něm troufnu si říct drtivá většina řidičů porušuje rychlostní limit.
Re Ronda:
Jj, byl jsem na víkend v Rakousku.
Tamní řidiči použití blinkru při souběžné jízdě berou jako znamení, že bych rád pokračoval jejich pruhem. Uvědomují si, že nejsou na silnici sami a berou jako samozřejmost, že mi tento manévr umožní.
Po přejezdu českých hranic se situace radikálně mění. Řidiči zde berou použití blinkru jako výzvu k souboji nervů a jejich jediným cílem je zavřít protivníka tak, aby do sousedního pruhu nemohl.
Re DanSed:
V Rakousku je povolená 100, když jede někdo 80, prakticky nikdo jej nepředjíždí, maximálně motorkáři nebo spěchálci a v drtivé většině výhradně na bezpečných a přehledných úsecích. A nic takového tam není uzákoněno. Z toho plyne, že zákon by byl na nic.
Seběhla se celá ves a pánovi praví: celý svět to ví už dnes, že řetěz mravy nenapraví.
Na obhajobě tvého jednání je nejhorší, že tě nezajímá jestli ten rychleji jedoucí řidič jedná, nebo nejedná v situaci, která by rychlejší jízdu ospravedlňovala. Je mi jasné, že v drtivé většině případů tomu tak není, ale to ty nemůžeš vědět. Doufám, že se nikdy nedostaneš do situace, kdy půjde o život a ty narazíš na tobě podobného, který tě bude vyučovat, že rychleji nepojedeš a basta.
Já nikoho nevyučuji. Nehodlám se ale omezovat kvůli nějakému omezenci ;)
Nějak si moc nedokážu představit situaci kdy bych musel jet po silnici jako prase kvůli tomu že by šlo o život. Mohl bys mi prosím popsat nějakou dostatečně pravděpodobnou modelovou situaci (a vysvětlit proč by ji nebylo možné řešit skrze IZS)?
Například, pokud se někomu něco stane a mám k dispozici auto a nemocnici několik km, tak než zavolám IZS, tak mohu být v tom špitále, pokud mně nebude někdo vyučovat, že rychle se nejezdí.
Ono by se našlo ještě mnoho důvodů, ale to není podstatné, podstatné na tom je, že ty si stojíš za svým a příčina toho, že druhý potřebuje nedodržovat předpisy je pro tebe nepřijatelné i když nevíš, jestli k tomu má, nebo nemá oprávněný důvod.
nejsem lékař, ale tuším že v případě nějakého průšvihu nebývá nejdůležitější poskytnout postiženému kvalitní péči (nemocnice), ale co nejrychlejší první pomoc. V případě že zůstaneš na místě a zavoláš záchrannou službu máš možnost tuto pomoc poskytnout, zatímco když budeš sedět za volantem, tak postiženému nepomůžeš.
Za druhé mi není moc jasné proč by záchranka (obvykle mívá stanoviště ve špitále nebo někde poblíž) měla být při jízdě směrem opačným než bys jel ty nějak výrazně pomalejší (a tudíž bys získal nějakou výraznou časovou výhodu před lékařským ošetřením). Nezapomínej, že se celou dobu bavíme o jízdě na vícepruhové komunikaci v obci.
Dále když zavoláš záchranku, můžou se ve špitále na ten životohrožující případ nachystat a nepochybně budou mít mnohem menší prodlevy než když dojedeš s umírajícím člověkem na vrátnici a budeš se dotazovat kam s ním máš jet.
Samozřejmě je podstatné jaké ty důvody jsou- já žádný dostatečně rozumný objektivní argument pro to proč by někdo mohl jezdit jako prase neznám.
Točíš se na argumentech a řešíš detaily.
Rozhodující a podstatné je, že situace nastat může, to že si jí neumíš představit není argumentem proto, že nemůže existovat a rozhodnutí, jestli je to obhajitelné, nebo nikoli by neměla být na tobě. Pro mně je v této chvíli podstatné, že zatímco mně nevadí uvolnit pruh když jede někdo rychleji, tak tobě ano a nezajímá tě, jestli k tomu má někdo oprávněný důvod, nebo ne, jelikož ty si žádný důvod nedokážeš představit.
Ve svých příspěvcích si psal o průmyslovém polookruhu, myslíš tím okruh od Barandovského mostu na Čerňák?
@Hrabosh.
Tak vis co. Priste az te nejakej ten blb bude chtit predjet, zastav ho. Treba to bude mlady manzel, ktery ma na zadni sedacce skoro rodici zenu. Zkus mu rict, at se laskave otoci a jede domu a zavola si sanitku, protoze takhle akorad porusuje pravidla silnicniho provozu a ohrozuje okoli (zvlaste tebe).
Ty tve teoreticke uvahy z laboratore me nekdy opravdu rozesmeji. Ve zkratu vetsinou clovek nepremysli dle prirucek a ucebnic!!!
Za poslední rok mí dva kamarádi (a kamarádky) "odrodili" doma, protože to nestihli. Ani je nenapadlo lézt do auta a jet kamsi (a to do porodnice pravděpodobně i trefili). Moc koukáš na filmy.
Hergot, dnes se překonávám. Už druhá odpověď členovi mého blacklistu.
Proc na filmy? :-) Neni to spis tim, ze si vzdy nejaky argument najdes a toho druheho musis zesmesnit?:-)
Ja bych teda doma nerodil, zas takovy dobrodruh nejsem. A znam spoustu kamaradu, co svoji manzelku vezli autem do porodnice. Proste to zaklepalo, rychle se zbalilo a jelo. Tobe to prijde jako z filmu? Me to prijde jako z bezneho zivota. Mozna jsi to v tech filmech videl ty. Ja to mam ze skutecneho zivota:-)
@Hrabosh. Je strasne zvlastni, ze kdyz ti nekdo nesedi a mluvi proti tvemu "hrabosh je nej", tak je to hned automaticky fetak, kterej prebral (escobar a ...), nebo clovek z hospody kde sedi cele vecery (jednou jsi me tak nazval), vi o svete prd (zase jsi me tak jednou nazval) a nebo se moc diva na filmy:-) Ze ty to tak dobre znas:-)
Tedy nevím - s tím, že je lepší manželku odrodit doma, než lézt do auta a vézt ji do nemocnice, to je vtip? Mám tři děti a vždy mě manžel vezl do porodnice. Kdo jinej by tam měl maminku vézt?
A ještě si vzpomínám, že když se měl narodit můj brácha, odvezla se matka autem do porodnice sama, protože jsme bydleli na samotě bez telefonu, já byla ve škole a taťka v práci...
Vidis to Ifco. Asi jste to tenkrat udelali blbe:-) Zapomeli jste si precist hraboshovu prirucku zivotem. Tam by na to navod urcite byl:-) Pak by bylo dobre se zamyslet, zda je vubec vhodne pouzit auto:-) A pak by by jste meli jen dve varianty...bud jet na kole, nebo rodit doma na koberci:-)
Ja nevim, ale az mi bude rodit ma manzelka me prvni dite, tak budu kaslat na nejake hraboshovi rady do zivota:-) Nejdriv se asi jako kazdej chlap polekam, pak se necham od manzelky uklidnit a pojedem:-) Nic na to spatneho nevidim. Dela to dnes snad kazdej:-)
Ale jo, nějaká rezerva samozřejmě byla... Tak rychlý porod, že se rodí ještě v autě či doma, se taky stává převážně ve filmech. V realitě to úplně vyloučené není, ale spíš je chyba v tom, že v době, kdy se dalo vše v pohodě stihnout, z nějakého důvodu prostě nevyjeli...
Což se mi teda u prvního dítěte málem stalo - tak dlouho jsem čekala, až mě přejdou ty divné zaražené větry :-) U dalších dětí jsem to sice už poznala, ale zase byl průběh rychlejší, a navíc jsme cestou musely ty stávající děti rozvézt po babičkách, tak ten předstih vždy vyšel tak akorát na hodinu... :-)
Ale jinak - sama jsem vezla někoho dost fofrem na pohotovost třikrát. Ony ty spěchající případy taky nevypadají vždy jak z akčního filmu, že se k nim musí řítit houkající sanitka (které teda policie fakt cestu nevyklízí, kdyby měla, tak než by se zkoordinovali, trvalo by to daleko dýl).
Jednou turistku z kempu, co ji vosa píchla do jazyka. Na pohotovost to bylo čtyři kilometry, píchli jí histamin a kalciovku, čtvrthodinku se počkalo, co to udělá... a zase jsem ji zavezla zpátky. Houkačka, připravený personál v nemocnici pro životohrožující případ... to vše by bylo jak s kanonem na vrabce. (I když připouštím, že když jsem si později uvědomila, že co kdyby se mi na těch čtyřech kilácích stalo něco s autem, moc dobře mi po těle nebylo... )
Pak dvakrát vlastní dítě po nějakém v zásadě běžném dětském úraze, kdy sice dítě řvalo jak tur a z hlavy mu tekla krev... leč jinak normálně reagovalo a plácnout mu na hlavu tampon a opět ho ty čtyři kiláky odvézt, bylo zcela dostačující (a taky rychlejší než volat sanitu - rychlá by vyjížděla z dvacet kiláků vzdálené nemocnice, ta normální sice jen ty čtyři kilometry - ale až by byla volná, což mohlo být za půl hodiny nebo taky za dvě...)
Jak máme podle vás poznat, že v rychle jedoucím autě vezete zraněného? Vystavujete ho tak riziku dopravní nehody , protože ostatní řidiči vás budou zákonitě považovat za prase... o nemožnosti poskytnutí odborné pomoci během cesty ani nemluvě...
Já vždy myslel že diskusi je nutné založit na argumentech, jinak je to plkání o ničem.
Nepravděpodobných hypotetických situací může nastat prakticky nekonečné množství. Není možné něčím takovým obhajovat nelegální chování (třeba: Nosím střelnou zbraň bez příslušných dokladů ? No ale vždyť by mě mohli unést Talibanci. A milion dalších podobně uhozených nápadů).
Proto jsem Tě žádal o popis nějaké dostatečně pravděpodobné modelové situace. Nějaká teoretická nepopsatelná možnost není argument do diskuse.
Když od toho co popisuješ odečteš Jižní spojku, máš Průmyslový polookruh.
Nechci zabřednou do detailů typu, že začnu argumentovat třeba tím, že může nastat situace, že je to doktor z té dané nemocnice a ví kam jet a neřídí on, ale někdo jiný. Je to hypotetická situace, jejíž pravděpodobnost je skoro nulová, ale přesto ta možnost existuje. Podle mého to tom ale není.
Je to o tom, že jsi ochoten porušit předpisy proto, abys druhému dokázal, že nemá porušovat předpisy. On se rozhodl pro nějaké jednání a nese za něj odpovědnost a není na tobě, aby si rozhodoval o neoprávněnosti tohoto jednání a umravňoval takovéto jedince, k tomu jsou zde jiné instituce. Nyní nechme stranou, jestli funguje, nebo nefunguje.
Máš tedy představu, že je v pořádku, že když někomu kopneš do auta, tak přijde chodec a hodí tě do Vltavy?
Tomu polookruhu moc nerozumím. Za Jižní spojku považuji právě ten úsek od Baraňdáku po Čerňák.
"Nechci zabřednou do detailů typu..." Tak nezabředávej, nevymýšlej hypotetické nesmysly a napiš sem byť jednu jedinou rozumnou situaci. BTW: obvykle bych ocenil kdyby mě ten lékař ošetřoval na místě, místo aby se se mnou hrkotal kamsi autem ;)
Je to o tom, že jsi ochoten porušit předpisy proto, abys druhému dokázal, že nemá porušovat předpisy.
Stále mi nerozumíš- nemluvím o žádném záměrném "výchovném" manévru. Jedu plynule, předvítatelně a bezpečně podle předpisů. A místo toho bych měl šlapat na brzdu, na plyn a kroutit volantem jako šimpanz jen abych někomu umožnil jet jako prase a porušovat zákony. Měl bych jet poměrně plným pravým pruhem kde je obtížné dodržovat bezpečný odstup kvůli tomu že nějaké jelito... Už se jen opakuju. To nedává smysl.
Jé, promiň já si to blbě přečetl. Průmyslový polookruh z složen z ulic (+/-) Průmyslová a Kbelská. Jezdí se po něm na Teplice. To co popisuješ je Jižní spojka a na ní navazující Štěrboholská radiála.
"nezabředávej, nevymýšlej hypotetické nesmysly a napiš sem byť jednu jedinou rozumnou situaci." - Ok, pro mně osobně je tou situací, pokud někoho z mých nejbližších, zvláště dětí odvezou po úraze do nemocnice z vážným zraněním, tak mně nebudou zajímat žádné předpisy a klidně si zodpovím, že jedu rychle. Pokud narazím na někoho, kdo pojede v levém pruhu maximální povolenou rychlostí vedle dalších, po dobu, která není nezbytně nutná, tak udělám cokoli abych se před něj dostal. Tobě to třeba bude připadat jako banalita, ale mně nikoli. Další kokrétní případ psal nepřihlášenej Michal.
"Stále mi nerozumíš- nemluvím o žádném záměrném "výchovném" manévru." - pokusme si to tedy vysvětlit. Pojedeme na dvouproudé silnici vedle sebe maximální povolenou rychlosti a zezadu přijede rychlejší vozidlo. Zákon mi říká, že pokud by vozidla bránila rychleji jedoucímu vozidlu v jízdě, je ten v levém pruhu povinnen v tento pruh co nejdříve uvolnit. Toto je podle mne jádro pudla. Ty klidně porušíš tento zákon, aby jsi nedovolil porušovat zákon tomu druhému a nemusel jsi udělat pohyb volantem navíc. Pokud ten pruh neuvolníš, tak já tomuto říkám, že se snažíš nelegálním jednáním vyučovat druhé, aby nejednali nelegálně.
Základem toho, abychom si rozumněli je, vyjasnění si definice "co nejdříve uvolnit" - podle mého by měl být výklad takový, že by jsi měl bez nějakých divokých manévrů levý pruh uvolnit, to znamená přidat a zařadit se před vozidlo, nebo ubrat a zařadit se za vozidlo. Toto jednání předpokládá, že hustota provozu není taková, aby se vytvořili souvislé proudy vozidel. V tomto případě se povinnost opustit levý pruh na tebe nevztahuje o čemž hovoří odstavec 3 stejného paragrafu.
Jé, promiň já si to blbě přečetl. Průmyslový polookruh z složen z ulic (+/-) Průmyslová a Kbelská. Jezdí se po něm na Teplice. To co popisuješ je Jižní spojka a na ní navazující Štěrboholská radiála.
No ano. Tomuto syndromu se říká, myslím autismus, že?
Takže ve svaté snaze zabránit druhému porušovat zákon sám zákon porušuješ... bravo :-)
Kde jsem kdy napsal že chci někomu bránit porušovat zákon? Jen tvrdím že se kvůli tomu nenechám omezovat (tj. nebudu brzdit abych mu uhnul) a ani kvůli tomu nebudu sám páchat přestupek (abych zrychlil).
Dovolím si tě ocitovat : "Český přístup "sice jede sice podle předpisů, ale já mám právo jezdit jako prase on mi musí uhnout" mi vadí. Nehodlám se s tím mlčky srovnat a všechny kdo něco takového hlásají s chutí pošlu tam kam patří. Na smetiště dějin "dopravy na divokého východě"."
V kontextu s tím, co jsi dál zde napsal je to snad jasné a není potřeba cokoliv dodávat.
"A proč to celé píšu- v dopravně civilizovaných zemích je "blokování" nadlimitních řidičů poměrně běžná věc."
Ja jsem si teda nevsiml. A to po zahranici jezdim skoro rok. Tady je bezne, ze se ridici snazi uvolnit pruh, jak jen to je mozne. Druhy pruh se pouziva jen pro nejnutnejsi pripady a ne zbytecne. Samozrejme, ze mluvim o tech slusnych. I tady jsou idioti.
Ooo, vážím si toho, že utrousíš na mou adresu něco ze svého moudra;-)
"Nevím proč sem taháš to zda stále dodržuji předpisy nebo ne a co to s tím má společného."
Protože předpokládám, že sám sem tam nějaký předpis porušíš, jako já, jako každý normální smrtelník. Ten kdo jede o nějaký ten kilometřík více taky lehce porušuje nějaké nesmyslné nařízení. Zákon ti ukládá za určitých podmínek mu uvolnit cestu, tys výše psal, že jej záměrně blokuješ, teď z tohoto vyjádření couváš, protože sis zřejmě uvědomil, že Tvé stanovisko je neudržitelné.
K tomu českému přístupu: když jsem jednou přejel z Rakouska (max. mezi obcemi 100) do Švýcarska (max. mezi obcemi 80), a zapomněl na tento limit, jel pořád 100, nikdo netroubil, neblikal, všichni ochotně pouštěli, až jsem dojel policajty a zamyslel se nad tím, jestli je mám předjíždět:-) Tak si představuji civilizovanou zemi. Blokovat někoho jen proto, že jede rychleji se nápadně odráží v úsloví "já kozu nechci, ale sousedovi ať chcípne", je to takové české až balkánské:-(
Honzu Bouchala Ti nezapomenu, šmejde.
tak potřetí (ten blacklist) a asi popáté (tvrzení): kde jsi sebral že někoho někdy záměrně blokuji? Všichni mi to tu podsouváte, ale já nikdy nic takového nenapsal! Takže Tebou rozvíjená myšlenka je založena na mylném předpokladu.
Co s ním? Nedal přednost, zavinil nehodu, zahynul. Smutné, ale i to se stává.
"Pokud jedu maximální rychlostí a někdo chce jet rychleji, tak se mu na uhýbání vykašlu. Ať pukne vzteky, když jezdí jako prase. "
To není záměrné blokování rychlejšího vozidla?
hmmm a co když mu svítila zelená vyklízecí šipka a šmejd co ho zabil jel na červenou? Hmmm... žádná indicie která by tuto možnost vylučovala... hmm... policista byl líný a tak zavinění hodil na mrtvého, věc se odložila, měl bodík za vyřešený případ nemusel nic dokazovat, nemusel se tahat k soudu.... odborný posudek předpokládá že všechna jízdní kola brzdí se zpomalením 2m/s a jedno zda máš silničku nebo horáka s hydrama... hmmm... to bude kvalitní posudek.... Moc čteš D-Fens (a že autor toho článku patří mezi slaboduché jedince je všeobecně známá skutečnost)... Příště si zkus zjistit potřebné informace....
Tvé tvrzení je jen domněnka, a není žádná indicie, která by tuto domněnku podporovala. Vyšetřovatel učinil závěr, který je všeobecně znám, a kterému není důvod nevěřit.
Jelikož se jedná o mediálně atraktivní kauzu, předpokládám, že cykloekologistická sdružení vyvinula na stádní správu víc než dostatečný nátlak, aby mohla být opačná možnost spolehlivě vyvrácena.
BTW jaký vliv na výsledek posudku má předpokládané zpomalení cyklisty, když po jízdním kole zpravidla neexistuje brzdná stopa?
D-Fens je celý server s mnoha autory a články, co konkrétně máš na mysli?
Vyšetřovatel učinil závěr který je všeobecně znám a mám stoh důvodů proč mu nevěřit.
Honza Bouchal byl můj ředitel, takže vím jaký nátlak jsme vyvíjeli a zda byla opačná možnost spolehlivě vyvrácena.
Co by sis myslel o posudku (bez ohledu na další), který by předpokládal že všechna vozidla brzdí stejně jako Škoda 120? Že je to kvalitní a propracovaný systém? Těžko....
http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku... Honza ZZR má v hlavě nasráno.
"Článek je zajímavý, co přesně je v něm špatně?"
No neni napsanej dle Hraboshe. Vse co neni tak napsane psal nejakej debil, vozrala (co je kazdej vecer v hospode a nema paru o problemu), pripadne fetak:-)
a tobě se ten způsob psaní, použití silných výrazů atd. atd. líbil a připadal ti v pořádku?
Mě třeba také nepřipadá v pořádku. Celý ten článek. A to prosím vůbec nemuvím o obsahu, toho článku! S tím také nesouhlasím, ale to už je o něčem jiném...
Ale ja s tema clankama na tom portale vubec nesouhlasim:-) Jsou mi absolutne cizi. Ja se jim zasmeju, myslim si o tom sve a tim to konci. Je to neci nazor a ja ho respektuji.
Medvedi nazory me taky nekdy dost vytaci a zvedaji ze zidle:-) Ale zase jeho nazor vnimam a neberu mu ho:-)
Navic ty vozraly a fetaky nejakym zpusobem objevil H. tady na foru, ne na tom webu:-) V podstate hospodsky povalec, ktery nicemu nerozumi a asi to projednava kazdy vecer u piva me tu nazval H. nekolikrat:-) A sam vis, jak jsem na tom s pivem a hospodama:-)))
Jurimír: Ano, článek obsahuje ošklivá slovíčka, za která by ti dala paní učitelka černou tečku do deníčku a doma po hubě.
A s čím konkrétně nesouhlasíš?
- Se skutečností, že nebyla prokázána vina řidiče?
- S upozorněním na pokusy o manipulaci veřejného mínění ze strany nátlakových organizací?
Cituji : "Pokud jedu maximální rychlostí a někdo chce jet rychleji, tak se mu na uhýbání vykašlu. Ať pukne vzteky, když jezdí jako prase.
Český přístup "sice jede sice podle předpisů, ale já mám právo jezdit jako prase on mi musí uhnout" mi vadí. Nehodlám se s tím mlčky srovnat a všechny kdo něco takového hlásají s chutí pošlu tam kam patří. Na smetiště dějin "dopravy na divokého východě"."
Připadá ti, že je to o něčem jiném ??? :-))
Víš kulový, proč ten za tebou spěchá. Většinou je to zbytečně, ale určitá pravděpodobnost tam je, že může letět třeba do nemocnice...
Tvůj názor je s prominutím buranský a typicky zapškle český.
(nezlob se na mě za tyhle slova, ale na silnici jsem v podstatě furt a vím o čem píšu)
O spěchání do nemocnice jsem se už rozepisoval... Svůj postoj nepovažuji za zapškle český. Vztah Čechů k automobilům je stále dán komunistickou mentalitou- hmotnost (rychlost) má přednost. Na to kašlu, čím dříve se zbavíme podobných manýrů tím lépe. Necítím se provinile, žádné zákony neporušuji (toho se "dopouštím" teprve až v důsledku toho že je porušil někdo jiný). Nemyslím že autor zákona by chtěl dosáhnout právě tohoto (i když u xindlů typu Melčák a Klas by mě to nepřekvapilo).
Trochu silné vyjádření "žádné zákony neporušuji"
Vytrhávání vět z kontextu je trochu laciný způsob argumentace, nemyslíš? Pověz mi prosím co je silného na tvrzení "žádné zákony neporušuji (toho se dopouštím teprve v důsledku toho že je porušil někdo jiný)".
Nepovažuji to za vytržení z kontextu nicméně to klidně poupravím.
Trochu silné tvrzení "žádné zákony neporušuji (toho se dopouštím teprve v důsledku toho že je porušil někdo jiný)".
Silné mi na tom připadá to, že nevěřím, že jsi ještě nikdy neporušil 2x zákon, aniž by tě k tomu vedlo porušení zákona někoho jiného.
Píšeš, že porušuješ zákon pouze tehdy, pokud tě k tomu donutilo porušení zákona někoho jiného, jinak zákony neporušuješ.
Já na to píšu, že ti něvěřím, že jsi žádné zákony neporušil (mimo tebou uvedených vyjímek). Proto si myslím, že je to silné tvrzení.
K tomu ti dodám ještě jeden konkrétní příklad. Můj táta čekal v Poděbradech s infarktem na sanitku marně dvacet minut. Kdybych tam byl, odvezl bych ho rychle sám. A pokud by mě cestou neblokoval spravedlivý Hrabosh, mohl by ti to dneska napsat třeba i on sám... Nebo myslíš, že je to taky jen z filmu ??
A co když přijeli pozdě kvůli nějaké dopravní komplikaci (třeba kolona aut)- no určitě by ses jí zázračně vyhnul.
Navíc si myslím že pokud se jednalo o srdeční zástavu, výrazně víc bys mu asi pomohl pumpováním krve, než řízením auta...
Ty jsi dobrej teoretik:-) Od klavesnice se ti slozite zivotni situace resi lehce:-)
Muzu ti napsat, ze mi par lidi omdlelo pred ocima. Videl jsem par epileptickych zachvatu. Videl jsem kamarada, jak mel prolomene koleno na opacnou stranu. Jeden muj pribuzny ma bohuzel celkem neprijemnou nemoc a dost casto me jeji projevy vylekaji (zazil jsem to nekolikrat, nekolikrat jsem mu pomahal, ale nikdy jsem si nezvykl...a vzdy jsem z toho mimo). Videl jsem rodinneho prislusnika s rozrazenou hlavou. Pokavad nejsi doktor (pro ktereho je to celkem normalni) v tu chvili se ti rozklepou kolena a dostavas se do slusneho stresu. Pokavad na to nejsi vytrenovanej, tak dost casto jednas jinak, nez dle dokonale Hraboshovi prirucky... Fakt me nekdy tve teoretizovani rozesmiva.
Tohle už komentovat nebudu, to se nedá...
To je fakt, asi jezdíš rychleji než záchranka, které policejní dispečink staví cestu.
Osobně je to velmi smutné, chápu že bys chtěl tátu zachránit, něco pro to udělat, ale jsem si jist že jízda autem by mu neprospěla.
O tomhle se s tebou už dohadovat nebudu.
Nahoře jsi ale chtěl vědět, na základě čeho všichni tvrdíme, že úmyslně blokuješ jiné. Odpověděl jsem ti citací tvých textů, ze kterých to jasně vyplývá. Na to ale už nereaguješ... Asi se ti to nehodí do krámu, co ?
Nějak jsem ti neporozuměl. Asi by bylo lepší, kdyby jsi to napsal už tomu příspěvku výše. Ale abys nemusel v tomhle věžáku cestovat, tvé naprosto jasné citace překopíruju i sem :
"Pokud jedu maximální rychlostí a někdo chce jet rychleji, tak se mu na uhýbání vykašlu. Ať pukne vzteky, když jezdí jako prase.
Český přístup "sice jede sice podle předpisů, ale já mám právo jezdit jako prase on mi musí uhnout" mi vadí. Nehodlám se s tím mlčky srovnat a všechny kdo něco takového hlásají s chutí pošlu tam kam patří. Na smetiště dějin "dopravy na divokého východě"."
Podle Tebe infarkt = srdeční zástava? Hm, odborník promluvil...
Infarkt myokardu? Wiki není mým oblíbeným zdrojem, ale nyní se jí pokusím i důvěřovat. http://cs.wikipedia.org/wiki/Infarkt_myokardu
Tak si to tam dostuduj, maj to tam správně. Infarkt myokardu může být skrytý nebo akutní. Akutní může při delším trvání vyústit v srdeční zástavu. S AIM občas přijde pacient do nemocnice sám.
Pakliže k zástavě nedošlo, je zcela namístě dopravit postiženého co nejdříve do nemocnice, a je jen na úvaze toho, kdo je na místě, jak bude jednat. Zda bude volat na dispečink záchranky (otázka je, zda se napoprvé dovolá na ten, který vozí i do nejbližší vhodné nemocnice), doufat, že se tam s tou slepicí domluví, že ta tam z vlastní iniciativy nepošle třeba vrtulník do husté městské zástavby nebo do lesa, nebo že nepošle třeba řidiče se sestrou. Ve venkovském okrese zpravidla než vysvětlíš, kde vlastně jsi a co se stalo, tak při dopravě vlastním autem maj doktoři postiženého na stole.
Při jakémkoliv problému automaticky volat 155 se učí ve školce malé děti, dospělý člověk by měl mít trochu více znalostí a schopností.
Tak proč píšeš, "pokud by se jednalo o srdeční zástavu", když bezprostředně reaguješ na příspěvek týkající se výslovně infarktu? A proč jsi tuto námitku nevznesl o příspěvek dříve? Tak nějak za tím cítím neschopnost přiznat, že nemáš pravdu;-)
A to jsme ještě nepsali o případech, kdy k případu spěchají ve svých civilních autech lékaři nebo hasiči, kteří drží doma hotovost. Teď nevím, jestli to mají pouze neoficiálně tolerované, nebo přímo dovolené, ale když je potřeba, tak svižní.
A chtěl bych vidět Hraboshe, jak čeká na sále na chirurga, protože mu jiný Hrabosh ve svaté víře a hlavně z pohodlnosti brání v předjetí...
Smutné na tom je, že prapůvodní příčinou nejsou spravedliví Hraboschi, ale prasata co jezdí bezohledně. Kdyby tomu tak nebylo, myslím, že by bylo normální, že když se za mnou objeví rychlé auto, vytušil bych, že řidič má důvod jet tak jak jede. Plot okolo domu také nemáme kvůli sousedovi, který pak složitě přelézá, když jeho děti přes něj překopnou míč. Jenže společnost, kde všichni jezdí správně a rychlost překračují jen v nouzi patří mezi utopické společnosti.
Mimochodem k těm sanitám. Často, když jsem v Praze mě překvapí, jak neochotně řidiči houkající sanitě uvolňují místo, měli by na sanitní vozy montovat cow-catcher.
Podle mě správně jede ten, kdo nezpůsobí nehodu. Nějaký paušálně stanovený limit s tím nemá co dělat.
a to je přesně ten důvod, proč by se i k sebemenším nehodám měla volat policie;-)
Proč ten smajlík? Řidič, který nezvládl řízení, neplní dobře svou úlohu. I kdyby jel krokem a byl celoživotní abstinent.
Pozornost policie by se měla zaměřit právě na řidiče, kteří způsobují nehody. Nejsem pro nijak drakonické tresty, nedals přednost, pomačkals plechy, zaplatíš si pětikilo či litr plus škodu (resp. spoluúčast dle pojistných podmínek...).
Dostaneš protokol, kde bude tvoje výpověď, výpověď všech zúčastněných, soupis škod a zranění, určení viny a případných podílů spoluviny.
Ubude sporů s pojišťovnama, dodatečného navyšování škod a jiných pojistných podvodů. Skutečně nebezpeční řidiči budou mít záznamy u policie, s nimiž se dá dále pracovat. Více nehod v určitém období = nebezpečný řidič = odebrání ŘP, žádná nehoda za určité období = dobrý signál pro pojišťovnu = nižší pojistné sazby, ale i pro další subjekty, třeba zaměstnavatele by to mohlo zajímat. Když budu chtít nějakou výhodu, požádám si o výpis z registru nehod (obdoba katastru nemovitostí, trestního rejstříku, prohlášení o bezdlužnosti vůči berňáku atd.).
Neustále se zvyšuje hranice škody, kterou se vůbec PČR uráčí zabývat. Na druhé straně důraz na dodržování nesmyslně nízko nastaveného limitu (k dokonalosti dovedený automaty na mýtné v podobě úsekových měření), povinnou výbavu (která má jistě fatální vliv na nehodovost a počty mrtvých; že se půlka lidí složí při pohledu na kaluž krve je vedlejší, hlavní je mít neexpirované pružné obinadlo; a taky 7,5A pojistka je potřeba, na dojetí k nejbližší benzínce se totiž nedá nahradit 10ampérovou stejného typu). To vše jsou podle mne kroky špatným směrem, a hlavní příčina, proč při technicky stále dokonalejších vozidlech, ale i dopravním značení, a při stálém snižování a kontrolování rychlostních limitů, počty a následky nehod mají tak neutěšený trend.
souhlasím. Ale kromě toho si myslím, že má smysl postihovat i rychlou jízdu. Chybějící žárovku či pojistku bych možná postihoval až jako přitěžující okolnost, když někomu nebude svítit světlo. Každopádně většina stacionárních radarů je stejně nastavena tak, že bere až ty, co jedou víc než 10-30 přes limit, jinak by se hned zahltily, stejně tak policajti nad lecčíms přimhouří oko. Ale napsat do zákona, že se _může_ jezdit beztrestně 10 nad limit nebo stačí mít půlku "povinné" výbavy nejde. A stejně tak nevidím nic špatného na tom, když je občas někdo "exepmlárně" postižen třeba za překročení rychlosti o 1 km/h. Ale takovéto postihy by měly být spíše symbolické (nebo by postižený mohl mít na výběr, jestli zaplatí pokutu nebo si nechá odebrat body).
"Ale takovéto postihy by měly být spíše symbolické (nebo by postižený mohl mít na výběr, jestli zaplatí pokutu nebo si nechá odebrat body)."...a nebo obevzdat maly baksis policistovi do kapsicky:-)
S tim tvym dodatkem uz bych tak uplne nesouhlasil. Rychlost stoji na seznamu pricin dopravnich nehod pomerne nizko. Nebezpecne predjizdeni, alkohol, riskantni/agresivni jizda, mikrospanek/unava, to jsou skutecne problemy.
Prevzato do praxe - na prazske jizni spojce neni tolik bouracek kvuli rychle jizde, ale kvuli nebezpecne jizde. A ta nemusi byt vubec rychlejsi nez je limit, ba casto i naopak.
Zkratka a dobre - u silnicniho provozu existuje jediny vazny problem, a tim je nehodovost. Jenze misto aby se stat v prvni rade zameril na prislusnou penalizaci/eliminaci viniku nehod, zacal se placat v oblasti prevence. A skoncilo to tak, ze vinici nehod z velke casti prijdou jen o bonus na pojistce (a to jeste ne vzdy), z prevence se stal vyborny kseft a zpusob jak naplnit (nejen) obecni kasy, a celkovy efekt jen zvysuje miru stresu na silnicich.
Nemusím nic vytušovat. Když to jde, prostě se šoupnu do pravého a je to. My si ale bohužel většinou potrpíme na závist, netolerantnost a hlavně moralizování, i když máme sami máslo na hlavě.
Přesně tak, chce jet rychlejc a je mi jedno proč. Pokud mohu, tak ho pustím. Možná má opravdu vážný důvod spěchat, možná je to neurotický magor. V každém případě je lepší mít ho na očích před sebou, než za svým zadkem.
Částí o uvolnění levého jízdního pruhu se myslí něco jiného: uvolnění cesty pro hasiče, policisty, záchranáře a pod. V modernější úpravě ale platí, že v případě jízdy těchto vozidel uhýbají vozidla co nejvíce vpravo a vlevo, aby byl volný průjezd středem vozovky.
Pravdou ale je, že v autoškolách jsou učiteli mnohdy ti, kteří by spíš měli sami podstoupit kvalitní kurs výuky jízdy. Jestliže žáka, který má spoustu problémů se vším, vytáhnou rovnou na frekventovanou silnici, je na místě pochybovat o jejich zdravém rozumu.
Když jsem byl kdysi v autoškole, dověděl jsem se, že nejlepším učitelem je šéf autoškoly. I zamluvil jsem si u něho hodiny v sobotu odpoledne. Vyjeli jsme v Ostravě po Osvoboditelů. Bleskově jsem tam nalupal, co šlo (krom zpátečky) — a to taky ten den byla jediná svižnější jízda. Po chvíli zavelel: „vpravo!”. Odbočil jsem do ulice na Kuří rynek. Po obou stranách auta. Ulička úzká a klikatá. Najednou jsem zjistil, že i jednička je moc rychlá. „Na co máme spojku?” Se stařičkým autobuse Škoda RTO bez synchronů a posilovačem svalů místo posilovače řízení jsem se protahoval mezi auty. Po obou stranách mezera po několika cm. Po pár minutách jsem byl propocený jak za bouřky. Při zpáteční cestě se mně ulevilo, jakoby ze měněkdo shodil metrákový pytel.
Když jsem později učil jezdit jednu známou, která měla ŘP, ale byla bez praxe, vytáhl jsem ji na velké parkoviště a učil ji střídavě kličkovat mezi auty a zacouvávat mezi zaparkovaná auta. Ta se divila. Myslela si, bůhví kam napojedeme a jak se projede. Odpověděl jsem jí, že po rovné a široké silnici dovede jezdit každý hňup, tam se jezdit nenaučí. Teprve, až zvládne tyto základy tak, že si zautomatizuje určité návyky, je čas vyrazit do ulic, do provozu.
Měl jsi opravdové štěstí na Pana učitele... Já teda taky... První jízda autem v životě. Že prý mi jen ukáže, co a jak, mám se dívat, jak on řídí. Po 200 metrech zastavil a řekl "přesedni si"... Taky jsem se motávali po parkovištích a tak... Ale jezdit mne opravdu naučil, hlavně základní návyky. Sedl jsem za volant a chtěl se rozjet. On jen řekl NE, ještě něco. Ale neřekl co. Prostě jsem musel "hledat", proč nemůžu jet (pásy, ruční brzda, ...)
:-) Tak se pridam. Taky jsem mel stesti na fajn cloveka. Ucil me hadankama a bez buzerace. Dost jsme se u toho bavili:-) Navic me naucil dost zajimavych detailu. Naucil me to, co je v ucebnicich, ale hlavne spoustu takovych tech veci z praxe...koukej se sem, koukej se tam, pouzivej stiny, koukej do vykladnich skrini (treba na neprehledne krizovatce, kde neni videt za roh).... Fakt jsem si to uzival a dost mi ten clovek dal...
No nam v autoskole rikali, ze mame jezdit u toho kraje, kde mame ruku kterou piseme:-))
Ja jsem teda pravak...
Co když píšu všema deseti?
Ty jsi pavouk? A jeste s deseti hnatama?:-)
Me se to taky nejak krouti doleva:-) To bude zas pruseru, az se vratim do cech a vyrazim nekam autem:-)
Myslis, ze tihle vsichni vali z UK, jo? :o)
Ja ti nevim:-)
Já jsem v Anglii nikdy neřídil. Přesto na cestách, kde je zákaz vjezdu aut jezdím vlevo. Proč, to nevím, ale víc mi to vyhovuje.
Tos mě překvapil. Já myslel, že je to jen moje úchylka... Možná jsem si ji vypěstoval tím, že teď častěji jezdím s výrazně pomalejší manželkou, takže kolem ní často "kroužím", tudíž se často ocitám v levé části cesty. No a prostě jsem pak této polovině cesty přišel na chuť. Když jedeme spolu po široké lesní či polní cestě, vždycky jedu v levé koleji a ona v pravé. Samozřejmě pokud někoh potkáme, okamžitě přejíždím do pravé koleje.
Tiez mam tu "uchylku" na dlhych a malo frekventovanych stupaniach, pripadne to striedam. Asi si to tou jazdou vlavo ozivujem a kecam s kolegom, ktory ide na druhej strane cesty, alebo ho aj odfotim za jazdy. V pripade ze ide oproti auto, prcham naspat alebo aj ostanem. Ked ide clovek velmi pomaly tak je to mozno aj bezpecnejsie.
Ono taky se původě jezdilo vlevo. Tělo asi ví, proč je to táhne na tu stranu.
http://www.mittelschulvorbereitung.ch/content...
Pozůstatkem jízdy vlevo je dodnes řetěz na pravé straně kola: Nasedáš z kraje silnice, ne zprostředka, samozřejmě z levé strany. Proto je řetěz vpravo, aby ses o něj neumazal.
Teď's na to kápnul, určitě jsem se trochu výhledem do tmy zasnil a průser hnedle na světě.:-))) Ale vážně, z toho odstavnýho pruhu by víc doprava už nemohli, ještě že tam měli tak ke dvěma stovkám, tak se to odehrálo fofrem.
Gratuluju, toto téma budiž dokladem skutečnosti, že si vystačíte i bez Medvěda :-))
Bohužel nebo bohudík?
Já nevim :-) Jen mi přijde vtipné, že se klidně zhádají i bez Medvěda. Vždycky tvrdili, že za to může Medvěd a že Medvěd pořád odbočuje od tématu :-) Holt když není Medvěd, pustěj se do Hraboše...
Zvířátko jako zvířátko... Savec či pták, je to šumák ;-)
Neee, chlape, dneska mě nedostaneš :-)
Leť ptáku, jen leť!
Výš a výš, ptáku, jen leť!
Za obzor, za hory a za mraky!
Do oblak!
A do prdele taky...
Proč máš nick "hekynen"?Neříkají Ti Wildo Shakespearů?
Wilík mi neříkají... Občas se to moje básnické střevo ozve a probere z "věčného" spánku... Loni jsem sypal z rukávu básničky jedné potencionální přítelkyni (nakonec ale nebyla), takže "to" tam ještě pořád je, když je múza a inspirace. Za mlada jsem psával povídky a k tomu básnil (na základce jsem tuším dokonce cosi i vyhrál), textoval si vlastní "skladby" (či spíše pokusy o ně)... No, kdež ty mladé sněhy jsou... V pérdeli, pán Hrábě, v pérdeli... ;-)
Teď budu asi vypadat jak nějaký morous,ale pamatuji doby(50 jar tomu nazad),kdy se bublaly verše Ščipačeva(Sloky lásky) a "prokletých" básníků(např.Květy zla) hajfálům a ony to obdivovaly.Nedovedu si představit,že by dnes nějaký boreček nyl verše své vyhlédnuté-asi by ho urychleně poslala někam a myslela by si,že utekl z ústavu(psychiatrie).
V jistém období jsem zkoušel skládat zamilované básně. Není to špatný, docela tím člověk zaujme a na první pohled vypadá jako děsnej romantik. Navíc na rozdíl od spotřebních pitomostí typu kytek, parfémů, spodního prádla, aut a podobně je to zadarmo a ta samá báseň se dá použít víckrát (když je chytře napsaná, tak i bez úprav). Ale zas tak moc to nefunguje.
Daleko líp funguje vaření (to mi prozradila přítelkyně kamaráda v Praze, když jsem si ji párkrát vypůjčil, nebyl jsem sto pochopit, co na mě vidí...). Umím vařit celkem slušně, a baby na to letěj úplně neuvěřitelně. I to je dvojsečné: nedávno jsem se oženil a manželka očekává přinejmenším udržení, spíše zvyšování standardu:-(((
S tím vařením máš pravdu,také to bylo úspěšné,ale nějak mi velelo podvědomí,abych před první i druhou nebožkou ze sebe dělal trubku,která se o sebe neumí postarat.Nastoupily mateřské pudy a bylo to na bavlnku,ale já to nezneužíval,dokonce jsem nechtěl,aby mi bylo vyvařováno.Asi proto,abych nemusel dodržovat čas jídla.Ale jedna věc funguje(i když se mi to nelíbí)-verše,vaření a nevím jaké opičky jsou nic proti maličkosti,která se zove:peníze!
tohle téma nějak skomírá, s tím by se mělo něco učinit :)
Když jedu po Praze (na kole) a vidím někoho před přechodem, zastavím a pustím ho. jenomže auta jedoucí za mnou na to kašlou a jedou dál a já před přechodem stojím jako imbecil. Po nějaké době mě to přestalo bavit a když takto někoho pouštím najedu doprostřed pruhu tak aby mě nikdo nemohl předjet.
Chci se zeptat zde přítomných zda je to tak správně, nebo zda se dopouštím nedovolené výchovy nevycválaných řidičů.
Lámeš to přes koleno, ale budiž...
Půjč si z Barrandova rytířské brnění. Až tě jednou někdo přehlídne, třeba ti to pomůže. Nebo půjdeš alespoň do bedny kompletní. :-)
Jinak je to naprosto zbytečná otázka a zákon hovoří jasně.
Ve žluté vestě jsem vidět dost.
máš na mysli:
§ 5 Povinnosti řidiče
h)s výjimkou řidiče tramvaje umožnit chodci, který je na přechodu pro chodce nebo jej zřejmě hodlá použít, nerušené a bezpečné přejití vozovky; proto se musí řidič takového vozidla přibližovat k přechodu pro chodce takovou rychlostí, aby mohl zastavit vozidlo před přechodem pro chodce, a pokud je to nutné, je povinen před přechodem pro chodce zastavit vozidlo,
No nevím, sice to občas taky tak dělám, ale hlídám si záda a zastavuji ve větší vzdálenosti před přechodem, aby i ten, kdo projede přese mě, mohl ještě včas zastavit před přechodem, případně aby chodce nezranilo mé letící kolo:-)).
Nicméně tuhle jsem si ale pěkně naběhl v autě na přechodu přes dva pruhy. Spořádaně oba pruhy zastavily, já byl druhý, z jedné i druhé strany přecházeli chodci a když se přechod před naším pruhem vyprázdnil, auto přede mnou se rozjelo, přechod přejelo, tož jsem se rozjel taky, ale v tom dorazili na přechod ze strany druhého pruhu další chodci skryti za dosud stojící druhou řadou aut. No ubrzdil jsem to, ale nebylo to nic příjemného. Z toho vyplývá, že člověk za volantem není nikdy dost opatrný. Myslím, že zejména u přechodů přes dvouproudou silnici by bylo užitečné zastavovat tak 5m před přechodem, jako to platí pro stání aut u krajnice. I čára by tam mohla být nebo takové ty moderní žluté šrafované obdélníky, na kterých je zakázano stát v koloně. Pak by situace byla přehlednější pro všechny.
Jinak s Tvým přístupem k zastavování před přechody souhlasím, řidiči aut (někteří) si na to opravdu potřebují zvyknout a až to budou mít zažité, pak snad přestane narůstat počet usmrcených chodců.
No (občas) to nedělám kvůli chodcům, ale protože si připadám jako pitomec, když zastavím před přechodem abych pustil chodce a on nejde a stojí a čeká.... A já tam taky stojím a taky čekám, je mi blbý toho chodce nepustit, ale zas na druhou stranu tam nechci stát s ním.
Jestli je to správně, to netuším, ale dělám to stejně už nějakou dobu. Ne proto, že bych někoho chtěl vychovávat, a dokonce ani ne proto, že bych měl nějaké potíže jak imbecil stát před přechodem sám, když ho auta ignorují a jedou dál.
Ten důvod je naprosto prozaický - nemám sebemenší chuť mít "na krku" sraženého chodce. Občas totiž chodec zaznamená, že ho pouštím, a vesele vyrazí přímo pod kola auta, které mě míjí a přechod ignoruje.
Takže to dělám proto, abych svou psychiku uchránil pohledu na létající cáry masa.
Mezi popisovanými případy ("neuhýbání" a "přechod") není žádný principiální rozdíl. Vidím tu určitou nekonzistenci Tvého postoje. Tvoje (ne)chuť je z hlediska 361/2000 sb. naprosto irelevantní. Jak to tedy je? Můžeš mi to nějak objasnit?
Můj postoj není nekonzistentní. Jde mi především o minimum restrikcí vůči lidské svobodě. V případě prvním nevidím důvod někoho úmyslně blokovat, navíc když porušuje předpis o jehož potřebě mám silných pochyb. Ve druhém případě jde o ohrožení života druhého, kde svým drobným nedodržením předpisů mohu předejít velkému riziku.
Ano, často se tady na fóru hádám o niancích výkladu zákona, ale v praxi bych se bez něj klidně obešel. Bohužel to neplatí obecně.
"Bohužel to neplatí obecně." ... tím myslím že bohužel většina lidí zcela zjevně zákon jakožto "bič" nad sebou potřebuje, což je smutné ... a tebe tím zrovna nemyslím
Jenomže v případě "přechod" porušuješ
§ 57
(2) Na vozovce se na jízdním kole jezdí při pravém okraji vozovky; nejsou-li tím ohrožováni ani omezováni chodci, smí se jet po pravé krajnici. Jízdním kolem se z hlediska provozu na pozemních komunikacích rozumí i koloběžka.
No a když najedeš doprostřed pruhu, dopouštíš se přestupku.
V prvním případě (blokování) se neplynulostí své jízdy (opakované zrychlování, zpomalování, kličkování mezi pruhy) se stávám méně čitelným a potenciálně nebezpečnějším pro posádku i pro ostatní vozidla. takže drobným nedodržením předpisů mohu předejít velkému riziku.
Já mezi těmito dvěma přestupky prostě nevidím rozdíl.
Z tvých příspěvků čuju potřebu konfliktu a konfrontace za každou cenu...
Jet na kole (nejen na kole) vpravo platí pro jízdu (i zastavení). To, že čitelně zablokuješ pruh před přechodem (ne že to najednou strhneš na prostředek) bych jednoznačně za přestupek nepovažoval. Pokud je to opodstatněné a přecházejí chodci, musí zastavit všechna vozidla na dvou i víceproudé vozovce. Takže tím nikoho v jízdě neomezuješ.
Myslím, že na tohle stačí znění zákona a zdravý rozum, co na tom dál pitvat. Takových, lehce improvizovaných situací, řeší řidiči denně desítky.
tomu fakt nerozumím. Když jedu čitelně na kole, je ok když páchám přestupek. Když jedu čitelně autem, páchání přestupku není ok. tohle mi hlava nebere.
Já bych viděl problém i v jiné věci.Zastavíš-li uprostřed pruhu a blokuješ auta za sebou,když se udělá volno,určitě nemáš takovou akceleraci jako auto nebo moto.
Tak to bych se hádal - když jdu ze sedla, tak jsem vpravo dřiv se autům potkají spojkové lamely ;-)))
Jsou dvě možnosti-buď jsi tak rychlej,nebo "akce spojka" je pomalá.
b) je správně ;-)))
Věř tomu, že cyklista má rychlejší akceleraci než řidiči většiny aut. U motorkáře to samozřejmě neplatí.
Akceleraci má rychlejší, ale na velice krátké trase, počítal bych do maximálně metrů, potom už nikoli. To proč je cyklista rychlejší, je podle mého proto, že má rychlejší reakci na signál, proto získá na začátku náskok.
no spíš tím, že motoristi šetří spojku, motor a gumy, zatímco raketoví cyklisti si svoje klouby nešetří:-)
ostatne ktery motorista by zavodil s cyklistou ? .. mozna tak traktorista nebo babetista :-)
a taky je potreba nezapominat, ze cyklista dokaze narazove na par sekund vyvinout pomerne slusny vykon, kdy se pomer kW/kg z normalniho 1:25 dostanou rekneme na 1:5, ale na strane cyklisty stoji lepsi adheze a primy prenos sily ... proste pokud se to motorista nerozhodne odpalit jak na startovaci care WRC, pak je "raketovy cyklista" natolik rychly, aby se dalo rict, ze skutecne neprekazi ....
(ten pomer myslim vs. auto ... tedy ze bezne auto ma cca. 0.05 ps /kg, trochu vykonnejsi cyklista da narazove 0.01 ps/kg, ale udrzitelne tempo bude mit treba 0.0005)
Někde jsem četl, že cyklista snad dokáže vytvořit točivý moment více než 150 newton metrů
to by byla paráda, ale mám o tom jisté pochybosti .. protože 150nm je parametr který se obvykle přidruží k motoru cca. 1.4 až 1.8 o výkonu 70 až 110 koní ...a to je opravdu úplně jinde, než o čem by si nechal zdát i Herkules .. takže pokud mi tu někdo názorně nevysvětlí, proč by zrovna lidský sval měl mít takový nepoměr "koní" vůči "krouťáku", tak si z toho vezmu to co mi připadá pravděpodobné ... tzn. že cyklista dokáže vytvořit točivý moment cca. 1.5 newton metru .. a tomu bych věřil :-)
150Nm dám úplně hravě. Když si vynásobím svou váhu délkou kliky, udělám to pouhým stoupnutím do pedálu.
Druhá věc je, že netočím 2500 ot/m jako auto při kultivovaném rozjezdu. Takže cyklista může s autem závodit tak první tři metry díky lepším podmínkám pro uvedení vozidla z klidu do pohybu (používá "spojku bez tření").
Diky za vyvedeni z omylu, budu ti verit. A abych k tomu mel duvod, tak vecer vytahnu ucebnici fyziky. Nerad necemu verim aniz vim proc, a navic jsem koukam zapometlivy :-))))
člověk působí vůči podložce silou F=mg, m (v kg) hmotnost člověka, g je místní gravitační zrychlení. označme l délku kliky (v metrech).
Nevím čemu se říká kroutící moment, ale moment síly M se v našem případě spočítá jako M=F.l.sinζ, kde ζ je úhel mezi směrem působení F a klikou.
Je to vyloženo co nejstředosškolštěji (skoro bych tvrdil že i základoškolsky až zvláštnoškolsky :) )
Když vynásobím svoji váhu (správně se má říkat hmotnost) délkou kliky získám cosi co má fyzikální rozměr kg.m. Což pokud si pamatuji není nijak rozumně definovaná (a využitelná) fyzikální veličina a už se vůbec neblíží rozměru N.m
Učit se, učit se, učit se...
To co jsem četl, bylo něco o převodovkách do rámu kol ve smyslu, proč se nepoužije podobný systém jako mají motorky a psalo se tam, že cyklista může být schopen vyvinout větší kroutící moment než ta motorka, proto by to převodovky nevydrželi. Něco mi říká, že to bylo ve Velu, ale ruku do ohně za to nedám.
Joe: ale efektivní krouťák budeš mít tak 0.7 toho v ideální poloze kliky a jen při nízkých otáčkách (což pro rozjezd na světlech vyhovuje)...cca.105Nm.
zjevně stačí zintegrovat ten výraz co jsem psal s mezema <0;(pi)> a vyjde m.g.l.(pi)/4; po dosazení 83*9,81*0,175*3,14/4 máme cca 112Nm.
Předpokládal jsem že na pedál stále působí veškerá tíha cyklisty. Neodvažuji se odhadnout jakou část hmotnosti je schopen cyklista při rozjezdu přenést na pedál. Také jsem neuvažoval možnost, že cyklista druhou nohou "tahá".
zintegrovat a zprůměrovat: PRŮMĚRNĚ 112Nm (HELL)
Maximum je 142Nm
Neméně důležitým faktorem ovšem je jakou frekvencí točíte- výkon (a to je to jediné zajímavé) je totiž dán jako M.f, případně výkon na kilogram (M.f/kg). No a auta mají frekvenci zhruba 30-40 vyšší než cyklista :)
Teď koukám že u automobilových motorů se často uvádí moment síly, ale není mi příliš jasné proč :)
A líbí se mi jak to tu všechno můžu počítat skalárně :)
Něco mi říká, že to bude jen 0,5 maxima, ale neintegroval jsem už 10 let, tak to neříkám moc nahlas;-) Ale zas můžeš zabejčit o řidítka a do espédéček víc jak vlastní tíhou a na okamžik mít víc jak ochcáfka ftédéíčkusfšemapísmenkamarudejmafsteky;-)
I seberaketovější cyklista má samozřejmě menší zrychlení než auto, rozdíl je jen v tom, že řidiči málokdy čekají na zelenou se zařazenou jedničkou, vyšlápnutou spojkou, očima na zelené a motorem natočeným na 2500-3000.
Zatímco cyklista má připravenou kliku se zacvaknutou nohou v horní poloze a na oranžovou může stoupnout do pedálu.
Když jedu v autě, zdržujou mě cyklisti, když jedu na kole, zdržujou mě auta, čím to?;-)
Ta cyklistova akcelerace na oranžovou je dost nebezpečná, protože je hodně řidičů, kteří jezdí na "tmavooranžovou". Takoví Tě můžou z příčného směru v plné rychlosti smést. Těžko už pak budeš dokazovat, že jsi měl tu oranžovou světlejší.
Navíc dnes v Praze kvůli "plynulému" provozu většina křižovatek při změně barev mívá oranžovou současně z obou směrů.
Když se rozjíždíš na lehčí převod, tak si klouby neničíš, zrychlení je dané tím, jak rychle dosáhneš vysoké kadence.
ale pak musíš rychlejc řadit, což snižuje akceleraci:-) a i tak pokud se chceš rozjet opravdu rychle, tak i postupným řazením lehkých převodů zatěžuješ nohy daleko víc, než kdyby ses rozjížděl na stejný výkon, jaký udržíš dlouhodobě. Při kratších vzdálenostech (do 100 km) se to asi moc nepozná, ale po takových 200 km už je v nohách hodně cítit, jestli se rozjíždím na křižovatkách raketově nebo jak babka jedoucí z nákupu.
Jasně, že to není vždy optimální a najeté km hodně výkon srážejí. Já se rozjíždím na střední placku a po dosažení frekvence, kterou již nejsem schopen utočit řadím na velký tác. V té chvíli jedu tak 30. Je samozřejmé, že se nerozjíždím s úplně lehkým převodem, ale nohy mi to také nerve :-)
O přestupek nejde, předpisy se sem dostaly až když se objevil pošťuchující dotaz "proč bych uhýbal".
Jde o důvod. Souběžná jízda v rychlejším pruhu podpořená argumentem "ani mě nehne to prase za mnou pustit" je koncentrací paušalizace, agresivity a tendencí soudit, vychovávat a trestat ostatní. Jednoduše řečeno - je to bezdůvodné blokování.
V případě přechodu jde o důvodné blokování, účelem je umožnit chodci přejít a zamezit riziku, respektive to riziko převzít na sebe.
Prostě, lidsky a čistým selským rozumem k tomu dojde každý normální člověk. Nevím co ti na tom hlava nebere. A na předpisy se vyprdni, zkus napřed použít mozek a zbavit se předsudků.
Navíc i kolo je vozidlo. A je vcelku jedno, jestli zastaví víc u kraje, nebo víc u středu. Vozidlo za ním jet stejně kvůli přecházejícím chodcům. A když půjdeme do důsledku, tak tě ani na přechodu nesmí předjíždět, tak co...
jízdní kolo je jízdní kolo. A pro něj platí ustanovení §57- viz výše. U středu nemáš co pohledávat.
A o co ti jde ? Co chceš slyšet ? Pokud je v pruhu tak akorát místa, stejně se vedle tebe auto pořádně nevejde, pokud budeš stát normálně na pravé straně. Pokud je to letiště, musel by ses motat skutečně někde dva metry od kraje. A to je myslím nesmysl. Pokud ti jde o vychovávání řidičů, dej se do služeb autoškoly, nebo policie.
Jestli ti jde o přestupky ve smyslu vyhlášky, tak to sis přečetl sám, tak na co se vlastně pořád ptáš ?
Výše ve vláknu jste mi psali, že když neuhýbám za každou cenu, páchám přestupek a že ho páchat nemám a musím uhnout jinak jsem zlý a basta fidli.
A pak se dozvídám že když jedu na kole že to tak zas neplatí.
Nezlob se na mě Hraboshi, ale běž se zahrabat... :-(
Jestli nerozeznáváš rozdíl mezi jízdou v jízdních pruzích a zastavováním před přechodem, tak je docela tragedie, jestli jezdíš v běžném provozu autem. S tímhle tvým přístupem jen doufám, že tě nikdy na silnici nepotkám.
Rozdíl rozeznám. Ale není mi jasné proč proč vůči porušování stejného zákona (a zákon rozdíl nerozeznává- přestupek jako přestupek) uplatňuješ dvojí metr. Na jednu stranu používáš argument "zákon to zkrátka zakazuje o tom netřeba diskutovat- prostě se to nedělá" a na druhou- "jo takovéhle porušení zákona je ok". V jednom případě se odvoláváš na literu zákona (a že litera zákona jde proti jeho duchu nebereš v úvahu) a ve druhém se odvoláváš na zdravý rozum a litera zákona jde stranou. V tom spatřuji nekonzistentní postoj a nechápu ho.
Chci jet plynule a pokud mám kdekomu uhýbat, plynule nepojedu. Pokud nepojedu plynule nebude má jízda čitelná a budu tím nebezpečnější. Jednoduše řečeno- zcela důvodné neuhnutí- účelem je jet plynule a čitelně a zamezit riziku...
Plynulost jízdy nespočívá v její neměnnosti (směru, rychlosti), ale v plynulosti těchto změn, naznačení úmyslu a neprovádění manévrů které by někoho jiného donutily ke zbrklé reakci.
Uhýbat ano, ale nestřečkovat. Jemné přišlápnutí plynu nebo naopak jeho ubrání, rozdílem třeba 5kmh nabrat dostatečnou vzdálenost od vozidla vpravo, s předstihem blinkr a v klidu uvolnit levý pruh. Co je na tom nečitelného ? Naopak.
Totéž s přechodem. Nalétnout na střed na poslední chvíli a brzdit, to je jako se rovnou rozloučit se životem. Už s předstihem si všimnout chodce, plynule najet blíž ke středu (klidně přidat i znamení rukou) a jemným bržděním dojet k přechodu je ten správný způsob. Pokud bych musel kvůli chodci prudce brzdit, určitě to neudělám současně s nájezdem na prostředek ;-)))
Taky to dělám a jestli někomu připadám jako imbecil je mi fuk. Jestli je dodržování zákonů (obecněji obyčejná slušnost a ohleduplnost) příznak imbecility tak se k této skupině klidně přihlásím.
Co děláš? Blokuješ auta, nebo čekáš až všichni projedou?
Stojím spořádaně u kraje (jak káže zákon), ale záměrně kymácením budím dojem, že v následující chvíli buď vyrazím nebo rovnou sletím nalevo.
Zdravím - tentokrát z Ostravy :o))
Já místo abych při dávání přednosti chodcům najížděl do středu pruhu, dávám znamení levou paží (kývavý pohyb směrem dolů), který si nelze vyložit jinak než jako výzvu k zastavení nebo minimálně zpomalení. Tím přinutím řidiče za sebou minimálně k tomu, aby se zamysleli nad tím, proč zastavuji. Přesto většina řidičů stejně pokračuje konstantní rychlostí v jízdě a přinutí mě paži zase stáhnout na řidítka. :o((
Když jsem tuto situaci konzultoval s policajtem, dostal jsem odpověď, že chodec je povinen se přesvědčit, jestli kromě mě nepřijíždí ještě jiné vozidlo. To, že mu dávám přednost, ho prý ještě neopravňuje ke vstupu do vozovky. Za případnou kolizi chodce s projíždějím autem si tedy nejspíš může sám... A výmluvu, že přese mě přijíždějící auto neviděl, už nejspíš nebude mít šanci použít.
A pak ze se medvedi nevraceji do Beskyd:-))) Jeden z nich uz je v Ostrave:-) To uz je kusek:-)
Dneska jsem se prošel (neprojel) v oblasti Bystřice nad Olší: Skalka, Ostrý, Kykula, Velký Kozinec, Žďár atd. (Malý Javorový jsem záměrně vynechal, protože je tam příroda zničená sjezdovkami a vlekem.) Skoro nikoho jsem tam nepotkal. Cyklisti jezdili většinou dole při řece hezky po rovince. Snad jeden kolem mě prosvištěl, když jsem sestupoval z Ostrého směrem na Tyru. Moc jsem ale nepochopil, co z té přírody má, když se v té rychlosti musí soustředit na to, aby si nerozbil držku.
Jo, pro rekreační cyklisty myslím, že ten vlek na Malém Javorovém funguje i v létě, dá se na něj vzít kolo a pokračovat celkem pohodlně po hřebeni. Blíž jsem se o to ale nezajímal.
Týden předtím jsem si ale prošel na Opavsku údolí Moravice (výchozí bod Hradec nad Moravicí) a tuto lokalitu můžu všem typům cyklistů vřele doporučit. Velmi krásná příroda, spousta cest nejrůznější obtížnosti - od asfaltek až po úseky, kde jsem měl co dělat i pěšky.
Ze by nekdo ze zdejsich???:-))
http://www.novinky.cz/clanek/146666-video-skoda...
Mohu-li se pochlubit se svými zkušenostmi s motorkáři, pak cizinci (jízdy v zahraničí) s výjimkou většiny Slováků jsou kámoši. Mávání a zdravení se za jízdy je běžné. Možná je to tím, že jezdím na supertěžko.
V Horních Uhrech jsem většinu motorkářů poznal coby hňupy, v Česku a na Moravě spíše důležití frajírci.i