Tak jsem se při pročítání nechal vámi zlomit a rozhodl jsem se,že půjdu do nášlapů.Navštívil jsem svého servicemana,ten byl nadšený z kšeftu,ale překvapilo mne,že mi řekl(nikdy mne neviděl při jízdě na kole):"..nepočítejte s tím,že se naučíte jezdit do kulata.Těch vašich šest roků ježdění ve vašem věku je na nic.To chce okamžitě od prvního ježdění kmitat a to je pro mladé.Silového šlapání se nezbavíte."Co vy na to?
Jestli jsi to neuspěchal? Jezdíš jen pár let, raději tak deset ještě počkats měl :-)))
Naopak-zaváhal jsem.Jezdit na kole jsem začal asi v deseti,ale neměl jsem odborný dohled na techniku šlapání.To je skutečně takový porod?Dost mě otrávil a tak budu makat po staru.Sakra-těšil jsem se.
Největší porod je trefit se napoprvé do nášlapů a pak vycvaknout v poloze lehu na zemi. Alespoň taková je moje zkušenost :))
Základ je nechat nášlapy dost utažené a jezdit v partě)) dobré utažení zajistí, že nevycvakneš, ulehneš a ostatní budou mít trochu času na fotodokumentaci :-)) heslo u nás zní - když padneš, lež, dokud si tě nevyfotíme :-) ostatně Ty jsi porušovalpravidlo a z toho listí vyskočil jak srnka :-)
Zase důvod,proč nejezdit s nášlapama.Jezdím sólo a čekat na fotografa v poloze ležmo se mi moc nechce.Další důvod-bez nášlapů se více člověk nadře.A já jezdím,aby tělo dostalo záhul.
Jj, jak řekl klasik Hrušínský tuším "tělo má jít do hrobu zhuntovaný" ale v žádném případku to není narážka na Tvůj věk, to by jsem vážně nechtěl :-)
dal bych za pravdu servisákovi aneb co se v mládí naučíš. tím nechci říct, že se o správný styl nemůžeš snažit - naopak, na rovině dosáhneš uspokojivých výsledků, ale do kopce to budeš valit jako obvykle silou a nějaké táhání pedálu nahoru Ti bude ukradeno. trápit tě to nemusí, protože tak jezdí naprostá většina lidí, mě nevyjímaje. třeba budeš vyjímka - napiš poznatky za pár měsíců, možná překvapíš nejen sám sebe.
Já jsem to již zavrhnul a sám si to zdůvodnil.Budu-li na kole 4hodiny,bez nášlapů ujedu cca 80km.S nášlapy bych možná ujel 100.Ale práci odvedu stejnou.Vždy jsem byl rád,že svoji porci dřiny odvedu a druhý den bez problémů vyrazím znovu.Nejsem hltač kilometrů,kilometry jsou jenom pomůckou.Já totiž byl se svými výkony spokojen do momentu,než jsem začal číst tyto diskuze.A to,co jsem uváděl hned ze začátku(v plavání a tenisu spláchnu borce o polovinu mladší),nemohu aplikovat na cyklistiku.Zkrátka-tady ten věk neočůrám,navíc-já skutečně celý život huntoval tělo(i ducha),takže mám vlastně přeslouženo.Ono to ježdění(moje) je hlavně také o tom,co má člověk mezi ušima(měl bych přestat jezdit sólo).P.S.To víš,že to budu zkoušet,jsem takovej zarputilej hajzlík.
Mozna ze naopak spis muzes diky veku vyniknout v te cyklistice, nez v tech tebou jmenovanych vybusnych sportech. Vekem ubyva rychlych svalovych vlaken, zato se pretvareji na ty pomala, vytrvalostni. Starsi jezdec dokaze ujet (vic v poklidu) delsi vzdalenosti, nez mladsi posuk. Jina vec je regenerace, je potreba delsi doba pro odpocinek.
Vsak za par dni i tohle tema muzeme probrat osobne, blizi se DOVOLENA v CR :o)
Když se podívám na své průměry, a nechuť jezdit trochu rychleji, mám pocit, že rychlá svalová vlákna mě opustila spolu s jinošstvím. :(
Mám také dny,kdy mne láká pomalá jízda-vyloženě regenerační(z domu to rvu,zpět orážím).Jenže já jsem vůl,kterému vadí,že by si někdo mohl myslet,že nemohu a tak znovu začnu šlapat jak Matěj.
Koupil jsem si tepák. Výborná věc. Člověk ví, že jede na 90%, i když se ostatním může zdát, že jede hrooozně pomalu:-/
Takže jsem se dnes ukecal a koupil tretry(Shimano) a nášlapy(SH520).Hned jsem je nechal namontovat(ne zatím brutální tah) a ty dva kilometry jsem teď jel domů.Zvyklý z dřívější doby jsem najel až ke dveřím baráku,chtěl sundat haksnu z pedálu a....no už to vypadalo na pád,já nakonec nespadl,kolo ano,nohy se samy vyrvaly z pedálů.Kašlu na nějaké šlapání do kulata,teď si budu zatím užívat 1/pevné nožky na pedálech a 2/zvyků při vycvakávání 3/sledovat,co jízda bez hledání chodidla na pedál ušetří energie.
Kdyz nebudes slapat a budes nohu jenom sledovat, usetris spoustu energie :o)
Na tandemu by mohl vzadu skoro i spat (na lehotandemu uz tuplem:-) ). Takze by teoreticky mohl i energii nabrat:-) A pokazde se probudit nekde jinde:-)
Ještě nějakého makáče,který by to oddřel.Ovšem lépe ženu(to bych ovšem zase odmakal já).Takže gordický uzel je rozetnut-zase singl, šlapat a šlapat.
a) na tandemu se vzadu nechá klimbat, už se mi to nechtěně podařilo, navíc si můžeš hlavu opřít od jezdce vepředu.
b) je potřeba sehnat správnou ženu, u nás teď byl cyklistický závod Tour De Feminin a když jsem viděl, jak ty holky jezdí, to by na tandem byl dobrý motůrek.
Neměl bych si prozatím(než si na ty nášlapy zvyknu) brát na sebe ochranu kolen,loktů,ramen,hokejové rukavice na klouby a pořádnou helmu?A vážně-při nalézání na kolo mám pouze tlačit na pedál,nebo se využívá stejného grifu jak při odcvaknutí(vytočená pata)?Zatím jsem do nášlapů šel pouze jednou.
Špišku kufru (to je ten bazmek na podrážce tretry) zasuneš do pedálu jak pa3. Pak už jen šlápneš. Pokud se neozve hlasité cvaknutí, opatrně zkus zatáhnout nohou nahoru - jestli nejsi v pedálu zacvaknutý a noha nečekaně ujede, můžou z toho bolet i kulky...
Díky-takže k tomu,co jsem vyjmenoval,patří ještě suspenzor.Snad nejsem úplnej blb a brzy si zvyknu.Pokud budu mít obavy ze zastavení(pokud přežiji jízdu přes Brno),mohu dojet nekonečně daleko.
Co takhle přimontovat pomocná kolečka?
Co takhle ještě ke všemu přibalit úrazovou pojistku ? :-)))
Jistě a samozřejmě v kapse závěť a úmrtní list.
..a prukazku posmrtneho darce organu :o/
Vše vyřešeno,jenom se nemohu srovnat se stavem,že se někde nedůstojně válím po zemi a dělám tak radost ostatním(i když normálně dávám najevo,že mám všechny na háku).Už vidím malé,smíchem skoroprotržené cikány,puberťáky plné opovržení,starší,kteří chtějí volat doktory a svoje vrstevníky,kteří říkají "dědek jeden,má sedět doma".To je jedno smutné na nášlapech a druhé-na kolo jsem měl nádherné, lehoučké,z jemné kůže dělané tretry.
nášlapné pedály jsou jen pro frajery(teď me bikeri ukamenují). Není nad to, přesunout nohu občas i na patu, případně uvolnit, natáhnout, nemluvě o tom, že v tom horku si dáš sandály a naboso...
"nášlapné" se dělají už i sandále, a pokud je z nějakého důvodu potřeba nohu posouvat, natahovat apod., pak nejčastěji kvůli jejímu špatnému postavení vlivem absence nášlapů ... od doby co jezdím s nášlapy byly nohy to poslední, které by si za jízdy "stěžovaly", je to ve skutečnosti přesně naopak ...
tzn. to co píšeš není pravda, a pokud to není vyloženě lež, pak jen velmi zavádějící dezinformace
.... kde tedy leží jádro tvé averze vůči frajerům a jejich nášlapům ? ;-)))))
Jinak řečeno-stal se ze mě frajer- óó.S ohledem na stav našich silnic a na nabušené silniční pláště zatím shledávám pouze výhody.Předtím jsem permanentně musel rovnat chodidlo na pedál a to je zatím první výhoda.Snad přijdou i ty další.Do horka mám dokonalé ponožky,nikdy jsem neměl spády jezdit bez treter a naboso.
S Gavlasem11 souhlasím. Kdyby byly k sehnání cykloboty se zámkem někde pod kotníkem, jdu do nich bez váhání. Před x lety nějaký chytrák usoudil, že šlapat přes špičky je nejlepší. A drtivá většina cyklistů tomu věří dodnes. Strávit denně několik hodin na špičkách a dělat to po mnoho let je úplně zbytečné. Ale což - ke stáru to přináší krááásné křečové žíííly na lýýýtkách a holenííích..
Tedy - nášlapům vůbec nerozumím, to je fakt. Ale na křečové žíly je daleko horší chodit v "placatých" botách na patách, než v botách na podpatku (ty mají při dlouhodobém nošení vliv třeba na deformace prstů a kloubů, ale křečákům víceméně nevadí). Tak že by šlapání špičkami vadilo, se mi nezdá....
Fakt je, že z "placatých" bot se dělají křečové žíly jinde, než z chození po špičkách. Prostě je určitá skupina svalů přetížená a tam se ty křečáky vytvoří.
Takže když si udělám křečáky z placatých bot, je lepší začít chodit v podpatcích. Když si nadělám křečáky z espédéček, stálo by za úvahu začít šlapat přes paty. Sám nevím, kde takové cykloboty sehnat :-), ale hrozně rád bych je otestoval.
Nedávno jsem to zkoušel na stém kilometru - vycvakl jsem boty a pedál si dal pod kotníky - a zjistil jsem s úžasem, že mám v nohách ještě velké množství síly, ale díky unaveným chodidlům jsem ji nebyl schopen přenést na pedál - kterýžto problém byl umístěním pedálu pod kotník účinně odstraněn.
Ale křečové žíly mají s přetíženými svaly velmi málo společného... dokonce spíš naopak. Posílené svaly jsou schopny trochu udržet svým tonusem ty slabé žilní stěny... Specielně jízda na kole se na křečáky velmi doporučuje. Je tam pohyb, který podporuje krevní oběh a přitom menší statická zátěž oproti chůzi... A při šlapání špicí (no dobře, ne špicí, víme o čem mluvíme snad...) je taky výraznější pohyb nohy v kotníku oproti šlapání patou - to je taky dosti účinné "pumpování" krve v žilách. Já měla zlozvyk mít pedál pod kotníkem a když se mi konečně povedlo se jakžtakž přeučit a nohu posunout - tak i úleva od problémů s žilami byla nepřehlédnutelná.
No to jo, aktivní pohyb celého chodla je na křečové žíly lepší, než pasivní zátěž, třeba dlouhé stání. To co píšu je pravda jen napůl, jako všechno. Třeba lidi, kteří celý den stojí, nebo sedí v kanceláři, a pak si na hoďku vyrazí na kole vyčistit hlavu, ti by určitě měli jezdit na kole a šlapat přes špičky, třeba i s nášlapným systémem.
Ale zažraní cyklisté, kteří jezdí denně několik hodin, to je druhý extrém. Něčí chodidla a žíly tenhle zápřah vydrží, něčí ne. No a těm druhým by se, aspoň občas, hodily boty s kuframa uprostřed, než na špičce. Nehledě na to, že i když budu mít kufr pod kotníkem, a ne pod špičkou, taky můžu chodidlem při šlapání aktivně pohybovat a tím si zlepšit krevní oběh.
Kdežto když je kufr pod špičkou, aktivní pohyb chodidla po určité dávce kilometrů díky únavě ustane (u některých jedinců) a změní se v pasivní. Ten je na křečáky špatný. A to je právě ten okamžik, kdy bych si botu na pedálu posunul dopředu a vesele bych frčel dál. Možná sedlo by to chtělo taky o pár centimetrů níž, byla by to operace na pár minut, ale byla by to příjemná a zdravá změna, která by ne jednomu cyglistovi ušetřila zbytečné trápení.
Takhle už jo... pokud mluvíme o několika hodinách každý den. To už je stejně jednostranná zátěž jako celodenní sezení za počítačem či stání za pultem. Nevím teda, jestli má smysl posouvat pedál pod patu - nebo raději celé slavné šlapání vystřídat nějakým úplně jiným pohybem, ale změnu to potřebuje určitě...
Já tomu taky nerozumím. Jenom vím, že všeho moc škodí - třeba na bruslích je váha mezi patou a špičkou fifty- fifty, možná dokonce spíš na patu, než na špičku. A jak to na nich, pane, krásně frčí - skoro stejně, jako na kole. Málokdo má v chodidlech takovou sílu, aby dokázal na kole šlapat s nášlapnými pedály sto kiláků správně. Ale skoro každý si těch sto kiláků vystřihne několikrát ročně. Většina zažraných amatérských cyklistů šlape blbě právě díky tomu, že nemá v chodidlech dost síly.
Malé děti šlapou tak pěkně, protože si prdnou pedál pod kotník.
Fénixi, buď hoden svého jména, tak se odleť někam polít benzínem a zapálit se. Než se z tebe (teda jako z toho popela) vyklube zase novej pták, bude od tebe aspoň chvilku klid... Když ne Medvěd, tak Hrabosh. Když ne Hrabosh, tak ty. Když ne ty, tak Medvěd a/nebo Hrabosh...Ouplná farma zvířat...
;-))
Nikoho tu nezajímá, že bez jakékoliv fixace, klipsen či nášlapů, se jezdí pár i rychlostních disciplín, a že tak v holandsku či na břeclavsku jezdí taťkové do továren a maminy do JZD už desítky let. Prostě "bez" je špatně, minimum je SPD a kdo není sračka má mít šlehače.
No nic, já bych prosil dva špičatý, dva placáky a pytlík štěrku:-D
no spousta lidí by ti naprosto vážně odpověděla, že samozřejmě ANO! Viz debaty o přilbách....
Třeba po pár pádech budu mít ochranu v podobě bandáží a obvazů.Za hodinu vyrážím a mám(než vyjedu z města)cestou desítky míst,kde musím sesedat.Au,au...
Časem se naučíš nevycvakávat... A zařadíš se do skupiny "nás hovad", kteří jezdí na červenou, po chodníku, po přechodu, podjíždí žs šraňky, nedávají přednost, plná čára není zeď, jednosměrka co to je? zákaz vjezdu/odbočení velká neznámá, odhadnout kdy padne zelená, při zastavení (když už se teda musí zastavit) vyhledávat vhodné kandelábry na opření... zkrátka všechno jen aby se nemuseli vycvakávat...
:-)))
no fuj ... to že tak jezdíme, ehm, jezdíte, ještě neznamená že to můžeš říkat nahlas, nezapomeň na dobrou reputaci ;-))))
Myslím si, že moji dobrou reputaci to poškodit nemůže... :-)))
Tak jsem teď zvládnul pár desítek km a ani jednou jsem sebou nemlaskl.Ale jiný problém(moje chyba),změnou výšky podrážky+kufry se mi změnila výška posazu a já dojel a bolí mne přední stehenní svaly a pozadí.Tak teď přešteluji a půjdu znovu na to.Jistěže přemýšlím,kde bych vycvakávání očůral.Teď to potřebuje zažít na automatiku,celou dobu jsem vždy dopředu myslel na vytočení paty.
Hlavně, že ti to jezdí. Automatika se dostaví celkem brzy, po pár "položení" to začne vytrhávat zcela automaticky samo ;-) Ale občas se položím i "teď". Naposledy teď v pondělí jsem dělal kotrmelce po Beskydských loukách. Zastavil jsem, vycvakl pravou pěkně do kopce a... a šel jsem nalevo :-DD Kamoš (bez nášlapů) se docela bavil...
Přesně to samé se mi stalo minulý týden, pěkně sem si před překážkou ze šutrů vycvakl pravou a zmizel v roští doleva. Kolega za mnou se mohl taky potrhat smíchy, o to lepší že to bylo na lehokole a tam je ten pád do boku takovej elegantnější. Jako když už tě nebaví ležet na zádech a chceš se otočit na bok :o)))
Tech nekolik malo milimetru vysky pozezu vys nebo niz te urcite neznici tak moc. Spis si myslim, ze mas najednou nohu na pedalu v jine poloze (ve spravne) a tim namahas jine svaly. Taky tim uz mozna slapes trochu efektivneji a tim te to nuti se do pedalu vic opirat.
Možné je i to, že máš nohu nesprávně na pedálu. Montáž kufru (to je ten protějšek pedálu) na tretru umožňuje předozadní posunutí o cca 10 mm, a boční odklonění o +/- pár stupňů. Kontrola správné polohy nohy je jednoduchá:
1. Kloub palce nohy musí být přesně nad osou pedálu.
2. Podélná osa stopy má být rovnoběžná s rovinou rámu kola, nebo k ní patami přikloněna tou měrou, jak jsi byl doposud zvyklý.
Kulaté šlapání není postaveno na tahání pedálů nahoru, jak podotýká Vašek, Mlok aj. Jde o předjímání tlaku chodidla, conejvíce se blížícímu tečně ke kružnici opisované pedálem. To se docílí práci nártu, který ohýbá stopu předkem nahoru do horní úvratě, a pak ji ohýbá dolů k dolní úvrati.
I to jsem zvažoval a první,co bylo,co jsem kontroloval,bylo právě umístění kufrů a to je v pořádku.Ale určitě je to posun o cca 1-1.5cm proti tomu,jak jsem byl zvyklý,což znamená,že předtím to bylo špatně.Jak psal Vašek,zapojil jsem asi nyní svalečky,které jsem předtím nepoužíval.
Má pravdu, předsedo. Otázka zní, jestli se chceš a) "naučit jezdit do kulata", nebo b) prostě si jezdit a využívat výhod nášlapů.
Pakliže je odpověď a), choď přes zimu 4x týdně na spining k nějakýmu drahýmu trenérovi, co tě bude buzerovat, a to by bylo, aby ses to za 3 roky jakž takž nenaučil:-P
Já bych se na to, co kecá vykašlal. Já si taky pořídil nášlapy 30let po tom, co první kolo...
Ačkoli jsem se ze začátku nijak nesnažil, tak jsem začal trochu jinak šlapat sám. Hodně to je vidět, když si sednu na kolo bez nášlapů. Nohy padají dolů protože s nima zabíráš nejen, když noha šlape dolů a když je na pedále nic nedrží, tak to nejde.
Ale je to takové z půlky tak a z půlky tak. Uplně dokulata šlapu jen když na to myslím a dávám si bacha. A to je většinou do kopce. Když se snažím tak se kolo přestane pohupovat v tlumičích a jede sakra rychleji.
Já bych se na toho servisáka a jeho kecy vykašlal. Podle mě chybu rozhodně s nášlapama neuděláš a jestli budeš nebo nebudeš šlapat do kulata je jenom na tobě. Když nebudeš chtít tak se to nenaučíš. Když budeš chtít tak jo, když se na to vykašleš, tak zůstaneš někde mezi... Já tyhlety povrchní soudy a odsudky nesnáším.
Z toho důvodu jsem se zde také optal.Určitě ušetřím nějakou energii,když nebudu na klasických pedálech stále hledat optimální polohu chodidla.Rozhodně se však nemíním stále zaměřovat na to,abych se sledoval,zda šlapu do kulata.Mám takový názor,že tělo si podvědomě řekne o nejefektivnější způsob.Jezdit jsem začal,abych "oddaloval stáří"(svaly,klouby,dýchání).
Pokud netrénuješ "vědecky", nehledej v tom vědu. Kašli na kecy servismana a pedály kup. V našem případě jde především o pohodu při jízdě. Máš nohy stabilně na pedálu a jede se ti dobře. Taky mi chvilku trvalo, než jsem pro ně bráchu přesvědčil (občas šlapal málem patou, vyvracel kolena atd...), teď si je nemůže vynachválit.
Ja bych naslapy nekupoval. Odpadavaji a ztraceji se. Mohlo by se stat, ze pak nesezenes jeden naslap (bezne se jeden neprodava) a kolo skonci v koute a ty zacnes chodit pesky!
Myslel jsem, že jsi o tom jen četl, tak jako já :-) Že by na tom nakonec bylo něco pravdy ? :-)))
Ja ti ani nevim. Je to uz tak davno, ze ani nevim, zda jsem o tom cetl, nebo se to stalo:-)
Ale jedno vim. Od te doby, co to upadlo, jsem na tom kole nesedel:-)) Bud pouzivam druhe, nebo si pujcuji bratrova spesla:-) A nebo sedlam "sluzebni" hajtry:-)
To už je pak jedno. Když už kolo dostane lepru, tak z něj může upadnout cokoliv a ježdění na něm je velké riziko a to hlavně nákaza.
Nejhorsi je, kdyz odpadne jezdec:-) Tak je fakt, ze ja se bal te lepry. Abych ji nahodou nedostal....
Kaslat na nej. Ono ani jezdeni na silu neni nic za co by se upalovalo. Kdyz te to bavi a dojedes kam potrebujes tak je jedno jestli slapes do kulata nebo ne. Kdyz zacnes resit vykonnost, tak bude rozumne kulate slapani cvicit protoze je efentivnejsi. Pak si porid treba valce a ty te nauci.
Jinak naslapy jsou dobre i z jinych duvodu:
- nepada z nich noha
- prenos sily je o neco efektivnejsi - mas stale optimalni polohu nohy a vzdy trochu zabiras i v jinych fazich
- krasne to klape na mramorove podlaze ;-)
Ta poslední výhoda je hodně bikerská.
Se das na step? Bikerskej step?
Já má kufry schované v podrážce, takže na rovné podlaze jsem tichý jak Arsen Lupin.
ale když trefíš malinký křemínek, to projede všema kloubama... :-))
Válce...spinning...trenér...Díky za radu(vážně),ale já jsem v podstatě línej člověk,ne již moc cílevědomej(kromě práce),fyzicky se bičuji pouze na kole-pro radost z pohybu.Již jsem se srovnal s tím,že žádné do kulata mi nebude tuto radost rozvracet.To bych potom začal uvažovat o novém kole,nejlehčím etc. a jenom kvůli rychlosti?Čím více se nadřu,tím lépe.Co vlastně žene hobíka k rychlosti?
Rychlost jako takova je pro mne zajimava jen pri dopravnim dojizdeni do prace (30km se da jet za hodku a pul ale i pod hodinu).
Ale spise jde o efektivitu a to jak se clovek citi po ujeti. Proste po dojeti v pohode slezt a ne se zhroutiti a cely vecer si lizat rany. Kdyz mas naslapano, tak je ta jizda vetsi radosti. Alespon pro mne.
Já se vracím vyčerpanej(rád,že jsem to dokázal),večer příjemně unavenej.Tím,že jezdím sólo, jsou ty parametry asi jinačí.Jistěže bych se cítil hloupě ve skupině,které bych nestačil a musel bych začít makat.Ale to už je zase někde jinde.Já si zde přečetl mnoho rad a užitečných,ale nedokáži svoje návyky úplně přizpůsobit(životospráva včetně režimu na kole).Příklad-včera:ráno hrnek horké čokolády,na kole odjezd na terasu na kafé,potom lehká projížďka(20km).K obědu kus uzeného s chlebem,plán 65km na kole v největším pařáku(splněno).Po 45km jeden oplatek +0,5l vody,pak ten service.Doma sprcha,vyčerpáním jsem moc nemohl jíst,vzal jsem si dvě nektarinky,pozdě večer hrnek čokolády.Dnes ráno bez problémů opět na kolo a teď jsem nervozní z počasí(bude-nebude pršet),těším se na kolo.Když čtu od přispívajících....v hospůdce na oběd,nějaké pivko,litry tekutin v camelu...tohle neznám.
Ono to ale není ani moc o rychlosti. O tu jde jen některým chrtům.
Ale je to jednak o té únavě, jak bylo zmíněno, ale to také třeba pro mě není to nejdůležitější, zase takový rozdíl to určitě neudělá.
Oceníš to na fullu. Když to přeženu do extrémů, kdy někdo šlape extrémně blbě, tak by třeba na mojem žehlícím fullu pomalu nemohl jezdit, jak by se mu to houpalo.
A přitom když se šlape slušně, tak se jen tak lehounce pohupuje, což ničemu nevadí a energii už nebere téměř žádnou.
Já se ale do užení kulatého šlapání nikdy nutit nemusel, to by mi nebavilo. Přišlo to nějak samo. Prvním krokem bylo před cca 10 lety přechod na frekveční šlapání (chvíli po tom, když to bylo možné a měl jsem na to převody, v počátcích s jednotácem a 5ti kolečkem to fakt nešlo). Vysoké kadence už trochu donutí zlepšit techniku šlapání, protože jinak se utočit nedají.
Takhle jsem více let jezdil vyšší kadence a ještě se mírně zlepšil, ale pořád to nebyl žádný zázrak, ale oproti začátkům na těžké převody dobrý.
No a pak před 3 lety jsem na zimu pořídil válce, ne kvůli technice šlapání, ale kvůli ježdění doma přes zimu.
Na válacích jsem odjezdil kus podzimu, celou zimu a začátek jara a ten rok jsem jezdil opravdu poctivě a dost.
Postupně mě to omrzelo, další sezónu už jen sporadicky a pak jsem je prodal.
Ale technika šla postupně zase výrazně nahoru. Ideální určitě ještě není, ale už bych řekl celkem slušná. Na fullu je to znát, houpe se na ten zdvih a citlivost minimálně. Většina lidí v mojem okolí se na méně citlivých fullech houpe výrazně více.
A teď jsem na fullu za to rád, můžu si v klidu užívat super citlivého fulla (po úpravě tlumičů v TF tuned je to teď paráda), aniž bych se nějak příliš houpal při šlapání.
A samozřejmě už od začátku to bylo v nášlapech.
A full je krásný hlídač techniky, dokážu samozřejmě také šlapat i hůře, ale hned mě upozorní zvýšeným pohupováním při šlapání.
Nic si z toho nedelej, opravdu hezky dokulata umi slapat podle mne tak pet cyklistu ze sta takovych, kteri daji rocne alespon 3- 5 tis. km. A tady NaKole, pri vsi ucte, jsem takoveho jeste nevidel. Coz neznamena nic spatneho, akorat chci rici, ze se tomu (kulatemu slapani) priklada casto vetsi vyznam nez ve skutecnosti ma a taky to, ze hlavni vyznam naslapnych pedalu pro turisty jako jsme my je nekde uplne jinde.
Počkej až bude míš fulla s vyšším zdvihem, hned přehodnotíš význam kulatého šlapání.
Tento jev pravdepodobne nikdy nenastane :-)
Zacinal jsem triatlonem a na silnici zase asi skoncim. Az mi bude tlik co jincovi.
Navic, na vysokozdvihem fullu se to ten kdo to neumi z pevnaka, nejlepe ze silnice, nema sanci naucit i kdyby mel talent od Boha.
S učením máš pravdu, na to ten full vhodný nebude. Ten je dobrý jen jako kontrola.
No a mozna uz ani na to ne. Vubec fullum nerozumim, ale jak jsem tak koukal v posledni dobe na nektere features novych kol, tak ty inteligentni systemy uz mozna umi potlacit i tohle.
Inteligentní systémy u fullu umí potlačit jediné a to funkci fulla. Tedy jsou naprosto k ...
Tedy existují fully, které ani jako ukazatel jak kdo kruhově šlapat fungovat nebudou, ale také nebudou fungovat ani k tomu k čemu jsou určené.
Každý žehlící full se více nebo méně houpe i při dobrém šlapání (při dobrém se pohupuje decentně a energii to nežere téměř žádnou). U některých systémů je to trošku lepší (třeba u vpp), ale zase je to něco za něco.
Silového šlapání se zbavíš okamžitě poté, co zjistíš výhody frekvenčního šlapání.
Myslím, že tak okamžitě to nebude. Prostě ta noha je zvyklá to rvát a ne se rychle hejbat.
Já začal jezdit frekvenčněji asi před dvěma měsíci.To,co jsem jezdíval na velkou placku,jsem od té doby jezdil na prostřední(při zachování rychlosti).Byl to záběr,ale již jsem si jakž takž zvyknul,ale musím pořád koukat na computer,tělo,sviňa jedna,by chtělo jezdit pomalejší frekvencí,jak celá léta.Před pár dny jsem zkusil jet asi 20 minut původním způsobem(na největší placku) a po přehození na frekvenčnější šlapání jsem měl co dělat,abych se do toho trefil.Nožičky by chtěly kmitat pomaleji.To jsem si všimnul mnohokrát,že to nemám zažité,když nehlídám frekvenci a kochám se nebo myslím na něco jiného,v ten moment si tělo vyhledá nejpohodlnější způsob jízdy.
tělo je, nicméně, rádce nejbližší a tudíž bych jeho hlas, ani v zájmu pokroku, neopomíjel. mě osobně nezajímají rámy, kola, pedály, EPO - na místě prvním je POCIT, jednoduše dojem jaký ve mně dnešní vyjížďka zanechala.tedy odpověď na banáílní dotaz: Jak se mi dnes jelo? pokud je odpověď BLBĚ, tak mi nepomůže ani karbonová holeň
Tělo je z dlouhodobého pohledu rádce velmi špatný. Když to vezmu ohledně frekvence šlapání, tak ať jezdí kdo chce jakou chce frekvencí, tak když začne jezdit jinou, tak tělo bude ze začátku vždy protestovat a tedy pocit bude špatný.
Takže pokud dám na tenhle první pocit, tak nikdy nic nezlepším a budu jezdit pořád stejně celý život.
A nebo můžu tenhle pocit chvíli překonat a pak po nějakém čase jezdit s výrazně lepším pocitem než na začátku.
Teď to myslím obecně a vždy si každý musí v jeho konkrétním případě říct, zda mu to za to stojí.
Tím tedy chci hlavně říct, že krátkodobý pocit je zcela zcestný ukazatel a vždy a ve všem na něj dát rozhodně není dobře.
kto pozná knihu Majstrovstvo jazdy na horskom bicykli _Mastering Mountain Bike Skills od Brian Lopes a Lee McCormack nech ďalej nečíta,(a možno je to aj preložené, neviem)
Je tam obrázok zobrazujúci ktoré svaly v ktorej fázy sú zapojené pri otáčaní pedálmi, tiež doporučenie ako sa naučiť točiť dogulata
Niekoľko úloh ako sa naučiť rovnomerne otáčať. Každú úlohu opakuj 20,60 sekund s malými prestávkami. Sústredte sa na techniku , silu si nechajte nabudúce. Trénuj sa stojane alebo na bezpečnom úseku cesty. Vždy sa rozcvič a jedz veľa ovocia.
1.Otáčanie jednou nohou.
Zložte jednu nohu dolu s druhou točte rovnako ako predtým, zistíte, že je veľa mŕtvych bodov. Preto sa snažte otáčať kľukami rovnomerne. Vystriedajte obe nohy. Svaly ktoré nikdy nepracovali, začnete používať a jazda sa stane postupne rovnomernejšia a plynulejšaia.
2.Veľký odpor.
Pedály otáčaj pomaly (50-60 otáčok za minútu)- Aby sa pedále otáčali rovnomerne a pravidelne musia pracovať všetky svaly . Pomalé otáčanie naučí mozog posielať svalom správny signál v správnom poriadku. Je to tiež fantastická silová príprava.
3. Rýchlejšie otáčky
Otáčaj pedálmi tak rýchlo ako dokážeš 100, 120, 150 obrátok za minútu, toľko koľko dosiahneš. Nerozkývaj pri tom trenažér -Bicykel. Naučí ťa to umeniu dvíhať pedály.
Mimo sezóny venuj pozornosť otáčaniu jednou nohou. Aby si bol v sezóne fit trénuj veľký odpor. Na rozbehnutie sezony rob rýchlejšie otáčky.
No nevim, tohle jsou podle mě dost divné postupy.
To šlapání jednou nohou vůbec moc dobré není. Při tom tě to nutí zabírat úplně jinak než při frekvečním kruhovém šlapání a nemá to spolu nic společného. Ta celá část záběru směrem nahoru při šlapání jednou nohou tam při kruhové kadeční jízdě naopak vůbec být nesmí, to by ani vůbec tak nešlo, o tom kruhovém šlapání není.
A stejně tak to pamalé silové šlapání, to si také nemyslím, že povede k cíly.
Jedině ten poslední bod, ten dobrý bude, protože extra vysoké kadence bez slušného kruhového šlapání ani nejdou. Takže tím se snadno zjistí, že šlapu třeba úplně blbě, ale neřekl bych že se to tím tak naučí.
Kruhové šlapání je o působení nohy na pedál správným směrem. Tedy aby tam nebyla síla snažící se pedál odchýlit od kruhového pohybu (samozřejmě že se pedál od toho pohybu neodchýlý díky fixaci pevného poloměru kliky od středu).
Kdežto ten návod mi přijde jako kdyby chtěli někoho naučit zabírat oběma nohama po celé dráze pedálu, což ale není cíl kruhového šlapání. Ono je to pro vyšší kadence také zcela vyloučené.
to šlapanie jednou nohou je asi myslené, že tým zistíme ako (ne)vieme rovnomerne a plynule točiť nohami a pre získanie signálu z hlavu pre svaly ktoré kedy zapnúť (slintanie psa) a striedanie nôh po 20-60 sekundách zrejme k tomu vedie, Neviem nemám nášlapy takže to neviem vyskúšať.
Postup je možná divný, ale jde o učení se a o výsledek. Nebo jsi už slyšel koncertního mistra na koncertu přehrávat etudy? Jenomže těmi právě v začátcích došel ke svému umění.
Jistě, jde o výsledek, jenže některými těmi metodami naopak tu techniku klidně ještě zhoršíš a ne že se tím něco naučíš, v tom já vidim ten problém.
Mám tu výhodu,že ať beru jakékoliv doporučení sebevíc vážně,moje lenost mi udělá selekci-t.zn.žádné válce,žádné posilování,žádné cviky.Dle Tebe jsem si vzal k srdci,že frekvenčnější šlapání nejde ze dne na den a vím,že i když je to přes dva měsíce,stále to musím hlídat(jak jsem již několikrát zmiňoval,tělo si hledá tu nejméně bolestivou metodu).A ještě jednu věc,kterou jsem dříve dělal špatně-hned jsem začal naplno hamtat do pedálů a pak desítky km jezdil s bolestmi nohou.Teď pár km jedu piánko a pak se do toho opřu.
Tak pozvolné rozjetí je jedna z nejdůležitějších věcí a hlavně úplně pro každého. Protože narozdíl od těch ostatních věcí tady jde o zdraví. Když nebudeš šlapat ideálně do kruhu, nic se neděje, když pojedeš větší nebo menší kadenci, tak se také nic neděje (až tedy na úplný extrém typu trvalého lámaní na supernízké kadence typu 30ot./min, to kloubům neudělá nejlépe).
Včera jsem absolvoval jízdu,kdy jsem měl pocit,že mi to mimořádně šlape.(Na "testovacím úseku" doposud nejvyšší max.i průměrná rychlost).Nevím,zda to přičíst nášlapům nebo tomu,že po hodně dlouhé době(cca 3měsíce-jezdím v suchu a po silnici) jsem měl vyčištěn řetěz.
neudržovaný řetěz "zežere" neuvěřitelné množství energie, taky je to jediný komponent, který udržuji s max. pečlivostí /dále by mohlo následovat školení o účinosti přenosu energie/
Ve své samolibosti,že mi vycvakávání již jde,jsem před chvílí absolvoval pád po nevycvaknutí kufru.Dávno před křižovatkou jsem jel krokem,abych se trefil do naskočení zelené.Poněvadž svítila stále červená,chtěl jsem se opřít pravou nohou o chodník.Ale neopřel,zapomněl jsem na nášlapy a na chodníku předvedl lopotícího se brouka.Kolu nic,nohy také dobré,pouze naražené zápěstí.
občas by možná!! člověk měl absolvovat podobnou příhodu, aby zůstal "nohama na zemi" - troška pokory neuškodí.
Totéž jsem si řekl,když jsem se vyhrabal na vlastní nohy.
A žádnej smích jsi neslyšel?Stalo se ti to tady v ČR,nebo ne?
Křižovatka vymetená,proto jsem si mohl dovolit jet krokem.Já padl tak,že levá noha byla v takové pozici,že jsem nedokázal vytočit patu,pravou jsem měl zalehnutou kolem(ale už vycvaklou) a než jsem se vyhrabal,stála v pruhu tři auta a já se studem čekal,kdy mi bude někdo pomáhat.Nikdo nepomohl,ale v tom prvním autě zábavy bylo dost.Ještě štěstí,že tam nebyli chodci.
Tak to jo,neboť my český občani máme srandu rádi.
Kdysi jsem si víceméně na zkoušku namontoval na svého Favorita klipsny. Ani jsem si to moc neuvědomoval a začal jsem šlapat dokulata a poznal jsem to až když se mi jedna klipsna ulomila. Ale i tak mi trvalo dost dlouho než jsem se naučil jezdit víc frekvenčně a přestal to rvát silou (ono to silové ježdění lezlo do peněz, co jsem ulámal pedálů!) Dnes točím pedály dokulata a proti tomu co jsem jezdil kdysi jezdím o stupeň lehčí převody ale přitom jsou rychlosti stejné jestli ne vyšší.
Takže přeučit se dá, ne že ne!!