Na novem kole mam (pro me dosud nezname) ventilky, ktere anglicky manual oznacuje "Presta valves". Jak se tyto potvurky foukaji, dle navodu se do nich musi "drbnout", az zacnou sycet - je to v poradku? Nebo jsem to pochopil spatne?
Nejsou to náhodou docela běžné galuskáče s pumprdentním názvem?
Ja nevim, nikdy jsem to nevidel, ale treba je to obyc. vec., galusky jsem v zivote nemel. Proste to nejsou klasicke uzke, ani siroke (na MTB), ale takove uzke jeste s tenci cepickou nahore...
Když jsi v úzkých zkus Wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Presta_valve
Je tam vystizne video, diky!
Tak tedy jestli se nepletu:) V soucasnosti se pouzivaji dva typy ventilku: levnejsi kola maji autoventilky neboli Schrader a drazsi kola galuskove ventilky neboli Presta:) Autoventilky umi nafouknout kazdy nebo Vam je nafouknou u pumpy:) Kdyz umite nafouknou galuskovy ventilek tak uz jste profik:) Ja ventilek trochu povolim, ale ne zas moc, abych neohnul jehlu, nekdo ji i zlomi:) Nedoporucuji zlomit! Pokud nemate rozebiratelny ventilek, musite vymenit celou dusi:) Z povoleneho ventilku Vam pri stisknuti uchazi vzduch. Pak prilozite pumpicku a dofoooknete:)
Super! A "povolit" znamena co? Necim otocit, vyhnout jehlu na stranu...?
Dik, uz jsem to nasel jinde v diskuzi... Ale pry jsou galuskove ventilky na pi.. :(
Tie galuskove ventilky asi musis vediet fukat (ako uz ktosi pisla vyssie). Kamaratka mala galuskove ventilky a dvakrat sa je podarilo zlomit tu ihlu a musela menit dusu. Potom sa dala presvedcit na autoventil a uz nikdy nic nezlomila.
A klasicke "velo" ventilky na ten prumer v rafku nebudou sedet? Ze bych to casem vymenil...
Tohle nechápu, co s tím lidi dělají, jak ten galuskový mohou zlomit. Vždyť naopak jde foukat malou pumpičkou lépe (u velké je tu fuk).
Ještě, že dnes 99% lepších ráfků dělá jen malou díru na galuskový ventilek.
Zlomit se dá snadno, stačí nasazovací pumpička, která na ventilku dobře nedrží. Nejdéle při stopadesátém šťouchu se pumpička sveze a pestík ohne-zlomí.
Znám NĚKOLIK lidí, kterým se to taky stalo. Dokonce se na to prodává takový adaptér-prodlužka ventilku, který zamezí zlomení. Kdysi jsem měl italský galuskový ventilek, který vypadal jako zmenšený auto a dotahoval se čepičkou, tam zlomení nehrozilo.
Ráfky se převrtávají běžně, vlastnosti ráfku to nijak znatelně nezmění a záruky se to sotva dotkne (ta je na vadu v materiálu apod., ne na to, že jsem ráfek ohnul...)
Tak záruka tím končí 100%, to, že je na vady materiálu je nepodstatné v tomto ohledu. Postatné je, že se s ráfkem dělalo něco, co se dělat nesmí. Když si do rámu necháš dovrtat např. díry na košík, když tam nebyly, taky přijdeš samozřejmě o záruku.
A asi nejsem dost šikovný na lámání galuskových ventilků, naštěstí :-)
Ono reálně připadá v úvahu reklamace, když se bude jednat o vadnou sérii, případně nějaký zjevný problém a pak ti reklamaci uznají a nebudou kontrolovat, zda jsi si nepřevrtal díru na ventilek. Myslím, že špatně přivařený návarky na brzdy by jsi vyreklamoval i s těma dírama na košík. Pokud zásah se závadou jednoznačně nesouvisí, nemají důvod reklamaci neuznat.
Máš samozřejmě pravdu, že logicky by to být důvod neměl, ale musíme vycházet z reality, jak reklamace fungují a to je dost tristní (samozřejmě čest vyjímkám).
Já těch neuznaných reklamací v mojem okolí už zažil hodně (naštěstí ne většinu osobně). A při jakémkoliv zásahu do výrobku i když s reklamovaným problémem nesouvisel nebyla reklamace uznaná téměř nikdy právě z důvodu toho zásahu. Nebo také jsem zažil neuznanou reklamaci z důvodu neprovedení dovozcem provedeného servisu. To bych pochopil, kdyby to souviselo s reklamovaným problém, ale ono vůbec (problém byla vada materiálu, který nevydržel, se servisem souvislost žádná).
A je možné, že v mnoha případech by to dle právní stránky zákazník u soudu třeba vyhrál, ale kdo tak bude řešit...
U ráfku, když už se reklamuje, tak jsem se většinou setkal s prasklinou ve středu ráfku, kde to tím navrtáním dokonce způsobené přímo i být může (ale samozřejmě většinou asi nebude, v mém okolí nikdo takové věci jako vrtání ráfků neprovádí, tedy tam to s tím samozřejmě nesouviselo, když se reklamovala prasklina uptrostřed ráfku).
Samozřejmě záleží na reklamačních podmínkách (ty ale taky nemůžou být zcela libovolné) a na přístupu firmy (případně toho, na koho tam narazíš). Ale myslím, že se normálně kvůli dobré pověsti firmy vyplatí reklamaci uznat.
Např. Nikon na to má zrovna opačný názor. A Nokia má interní směrnice, že u jednoho telefónu se prasklý displej uznává a u modelu xy ne, protože má špatnou konstrukci, hodně praská a opravovat tolik telefonů by se nevyplatilo.
Čili pro mě tím záruka nekončí a je jen otázkou, aby to uznala i protistrana.
To jsou kecy. Každý ventilek má nějakou výhodu. Já mám mnohem radši galuskové a jsem rád, že už je mám v tuhle chvíli na všech kolech co máme doma (ještě nedávno jsem tam měl poslední kola s autoventilkem).
Pokud je malá slušná pumpička, tak galuskové se lépe foukají (pokud ho někdo při foukání urve, tak nechápu co s tím dělá, v životě jsem žádný neurval), na galuskových lépe fungují manometry malých pumpiček, lépe se pumpička (i velká) na galuskový nandavá.
Je mnohem větší výběr duší s galuskovým, ultraligh duše se dělají pouze s galuskovým.
Není třeba tak velká díra v ráfku.
Autoventilek je náchylnější na zasrání, tedy když se do něj dostane bordel, tak snáze přestane těsnit, bordel ho drží mírně otevřený a uchází to.
Autoventilek má jedinou výhodu, snažší foukání na pumpě (ke galuskovému je třeba redukce). Tohle je mi ale ukradené, na pumpě kolo nefoukám nikdy.
Pro mě má autoventilek jen ty nevýhody popsané výše a výhodu žádnou.
Jake jsou ty vyhody, vi nekdo? Asi vydrzi vetsi tlak, to znamena pomuzouvam s namakanejsim kamaradem:) Mensi dira v rafku, mate pak moznost si vybrat a pripadne ji zvetsit. Zmensit diru jsem videl jen jednou, nevim ale, kde kamarad ty vlozky na vyvlozkovani sehnal:) Aha pisu pomalu, i Mlok je rychlejsi:)
Větší tlak není problém ani u jednoho typu. Galuskový se používá na silničních duších až do tlaků typu 10atm. i více a problém žádný.
Autoventilek se používá třeba na tlumičích a vidlicích a to ještě do vyšších tlaků (klidně přes 20atm.).
Tedy tlak nehraje v tomto porovnání žádnou roli.
Vyhody autoventilku budou asi snazsi foukani. Foukani na pumpe - nekteri ignoranti ani nevlastni pumpicku, pak se mi v divocine rozutece peloton a hleda se nejblizsi 1000km vzdalena pumpa, kde pak maji stejne rozbity kompresor:) Dalsi vyhoda tech "autoventilkaru" je, ze poziraji oba druhy dusi a to neni fer:( Ja se musi pri defektu spolehat jen sam na sebe nebo na ostatni profiky:)
To požírání duší jsem zapomněl, to je trošku výhoda autoventilku. I když třeba v naší partě ne, protože autoventilky stejně nemá nikdo.
Ale pořád nechápu to snažší foukání. Autoventilky jsem jezdil hrozně dlouho a až v posledních cca 3 letech s novými ráfky přešel na galuskové. Malých pumpiček jsem vyzkoušel asi 10 různých a prostě ty galuskové ventilky se foukají mnohem lépe (tedy samozřejmě až na tu pumpu). U autoventilků to u některých pumpiček bylo velmi problematické (buď za to mohla špatná konstrukce pumpičky a např. nevhodná délka trnu, co po aretaci zmáčkne ventilek nebo se trn časem ožvejkal protože je skoro vždý z plastu a přestalo to fungovat úplně). K tomu se při větším tlaku mnohem snáze překonává odpor galuskového ventilku než autoventilku.
Diky za velmi fundovane nazory. Zajimalo by me cim to hustis ty? Ja tedy rozhodne s kazdou pumpickou uspokojiveho vysledku nedosahnu. Pouzivam kombinaci od Vella velkou plastovou ramovku ze silnicky s packou a rychlostoupavym zavitem(neco jako excentr) a jeji malou verzi s hlavou pro naradi. Naradi tam teda nevozim-tezke kovove montpaky jsem vyhodil(mam plastove)-zustalo tam lepeni a penize pro pripad nouze, tam se mi bankovky nikdy nerozmocily:) Libi se mi, ze pri vyssim tlaku tu packu proste vic dotahnu a nic mi neuchazi. Narazenim pumpicky jsem nikdy moc vysoko nedostal:(
Nevím jak kdo ale já s tímhle nahustím cokoliv:
http://www.kola-cykloshop.cz/Hustilky-pumpicky...
dokonce jsem s tím nouzově nahustil vzduchovou vidli :-)
ja hustim timhle
http://www.trinnity.cz/Foto/Orig/1293200000m.jpg
udela to PSSS a ma mtam cca 2,5baru
To je správné řešení. Taky už nevozím nic jiného než
http://www.bbbparts.cz/index.php?p=productsMore...
Je to rychlé a hlavně bez práce! S normální pumpičkou bych se mohl zpotit a to bych na kole opravdu nerad :-))
no, precejen vozim jeste zalozni minipumpicku... tou to vetsinou trochu nafoukam (a zjistim,zda ta duse neuchazi) a pak dohustuju bombickou... tu mimochodem pouzivam i v pripade, kdy vyjedu z terenu, kde mam hodne podhusteny plaste a ceka me dlouhej presun po asfaltu.. to si pak radeji dohustim :)
Momentálně mám na všech kolech tuhle:
http://www.bikesport.cz/detail.php?id=1170
Nakonec jedna z nejlepších, co jsem měl. Funční hlava na všechny typy ventilků (a to tak že bezproblémově), ne úplně malý objem, takže 2,25 plášť nafoukat je jen malý porod (a ne velký). Výborný držák na rám, což je jedno z mojich hlavních kritérií, který doplňuju pojistkou na suchý zip. A rukojeť nemá hned vakl ve složeném tvaru, tedy nic ani v těžším terénu nedrnčí jako u mnoha jiných pumpiček, kde jsem to musel stahovat gumičkami.
A ten manometr na galuskových ventilkách funguje, na auto ne. Ale to nebyla priorita.
Dříve jsem chtěl s manometrem a vyzkoušel jich hodně, ale když jsem zjistil, že půlka jich pak pořádně neukazuje vůbec a na autoventilkách téměř žádná, tak jsem se na to vykšlal a z požadavků vyřadil (tady u té Beto je to jen náhoda, že ho má).
A pokud je nějaká dvoupístová nebo fouká oběma směry, tak často je to ke škodě a ne k užitku a lépe se s tím nefouká a často to dělá problémy.
Ale na všech kolech mám objemnější pláště, tedy nefoukáme velké tlaky. Na silničku by určitě ta Beto vhodná nebyla a velké tlaky nedá, tam je nutné něco jiného. A zase silnička má mnohem menší objem, takže není takový porod tam dostat dost vzduchu, když má pumpička menší objem.
ale tak nouzovou pumpicku za 50kc na dojeti k nejblizsi benzince mam, nicmene foukat do plnych 450kpa rucne je ocistec, kor tema pumpickama bez slausku, co se nandaji rovnou na ventil. kompresor udela "brbrbr" a je nafoukano :)
U větších tlaků je to vždy problematické. Na silničce pak v případě tlaků 7atm. a více malou pumpičkou téměř nemožné (malou pumpičkou určenou na větší tlaky jsem z maximálním úsilým nafoukal právě těch 7atm., což na dojetí v pohodě stačí a doma kdyžtak lehce ještě dofouknul velkou pumpou).
Zlaté menší tlaky v objemnějších pláštích.
to omezeni je fyzikalni princip pumpicky, kazda ma urcity max. tlak, kdy se cely objem pumpy natlaci do toho kousku mezi spodni uvrat pistu a vnik do duse a dosahne kritickeho tlaku, ktery uz pumpa neprekona. pak muzete pumpovat jak chcete a jen stlacujete vzduch sem a tam a do plaste nejde nic.
prirozene ze cim levnejsi a nepresnejsi pumpa, tim je tento tlak nizsi.
Tohle není ale ten problém, který v praxi bývá. Samozřejmě je pravda co píšeš, ale pokud je aspoň trošku lepší pumpička, tak k tomu nedojde.
Já s tímhle aspoň nikdy problém neměl u malých pumpiček, co jsem používal na silničce. Problém byl v tom, že jsem vždy končil na tom, že jsem to prostě silově neumáčknul. Samozřejmě může být pumpička uzpůsobená, aby velké tlaky foukala snáze (menší šířkou komory), jako jsou pumpičky na vidlice a tlumiče, jenže pak je zase problém, že na jedno fouknutí tam nejde téměř žádná vzduch.
A s tím omezením co píšeš je to právě krásně vidět u těch pumpiček na vidlice a tlumiče, žádný problém s nimi foukat tlaky kolem 15-20atm. (což je více i než v silničních pláštích dovolující velké tlaky), jenže objem komory vidlice/tlumiče je hrozně malý oproti plášti.
Nafoukat tohle pumpičkou třeba bike je téměř nemožné. Samozřejmě jde to celou dobu hezky zlehka a v pohodě, ale je to na opravdu na hodně dlouho.
Objevují se tu pak různá řešení, kde pumpička má dva režimy a to foukání na větší objem a na větší tlak, kdy v jednom režimu se použije celý objem komory pumpičky a v druhém se zúží průřez vnitřku (připadně je to někdy kombinované dvěma písty, kde na objem se fouká oběma a na větší tlak jen tím užším vnitřním).
Ale v praxi jsem neměl žádnou pumpičku, které by tohle řešení výrazně pomohlo. I v režimu vyšší tlak to bylo pořád podobné jako u těch klasicky řešených, které byly určené na větší tlak.
...prostě to chce štíhlej a dlo---------ouhej píst....
No možná už brzo budou mini pumpičky s motorkem respektive to bude cely řešený jako kopresorek a v rukojeti bude akorát baterie :-))
Jasně, ale to je pak taky dlo-------há pumpička, což zase nechci.
Naštěstí mně už je to fuk, moje aktuální "silnička" má 2" Schwalbe Marathon Supreme (tedy dneska snad mít bude, až převezmu balík), takže žádné velké tlaky nebudou ani na "silničce", i když ty pláště mají povoleno nějakých 70psi nebo kolik to mají, tak přes 50psi tam určitě hustit nebudu (a spíš ještě méně, jinak by to neřešilo to pohodlí na asfaltu, kvůli kterému tam ty širší pláště jsou; o trošku vyšší valivý odpor je mi ukradený, oproti fullu s NN/RR 2,25 to bude stejně raketa). A na fullech samozřejmě to nehrozí už vůbec. A tyhle tlaky nejsou problém s tou pumpičkou co vozím a která fouká poměrně rychle.
Doporučuji převrtat je na autoventilek! :-) Já to udělal na všech svých kolech. Už mě nebavilo se drbat s galuskáčema. Ráfek nikdy nepraskl, ale svěřil jsem to pro jistotu servisu.
A není to jedno??? Ať si každý fouká kde chce a čím chce. Je to jen o tom s jakým ventilkem to kolo (nebo ráfek) koupíš. Prostě mám v zásobě takvou duši, abych ji dokázal použít. I (s prominutím) osel se dokáže naučit foukat jakoukoli duši a už jen v trochu dobré pupičce, není problém při použití na jakýkoliv ventilek
Frajeři a tfrďáci to foukaj jen tak hubou... :-))
PS Nejsem ani frajer ani tfrďák...
Ale Deyv urcite je;)
Běžný galuskový ventilek:
http://www.sheldonbrown.com/brandt/presta...
Galuskový ventilek má i tu výhodu, že při pumpování s manometrem ukazuje správný tlak v duši, kdežto většina autoventilků má takový odpor, že manometr měří tlak pouze v hadičce a pumpě, který se s prděním přes ventilek přesouvá do duše. Ten odpor je tak velký, že s malou cestovní pumpičkou mnohdy nejde ani překonat. Nejen proto jsem zastáncem galuskových ventilků.