Koupil jsem docela dobré kolo (canyon) a k tomu obyč. kovové šlapačky za 200,-kč. A občas se najde někdo kdo mi je kritizuje a říká mi, že kolo tím pěkně degraduju ať si koupím nášlapky. Ale mám z toho strach. Po rovince nebo na asfaltu asi OK a do kopce to pomůže. Ale v terénu?.. Přeci jen občas když jede člověk nějaký lesní sjezd a jede přes šutry, musí jet pomalu a vyvažuje. Někdy v pomalé rychlosti naopak na nějaký šutr nevyskočí..nebo prudké náhlé převýšení nevyjde.. jsou podle mě tisíce horkých chvilek kdy musí jít noha rychle ven. A tak si kladu otázku jestli jsou nášlapky vůbec dobrý výmysl... co vy na to?.. Poradíte zelenáčovi? Díky moc a ahoj a spoustu hezkých kilometrů.
Nášlapy se na kolo dávají právě kvůli tomu terénu :-) Aby Ti např. při nějakém nešikovném nadskočení nesletěly nohy z pedálů... Protože nevím jak se na kole pak chceš udržet ;-)
Vůbec bych se toho nebál, nášlapy fungují jako vázání na lyžích, v určitém okamžiku už nohu pustí. Včetně toho, že vypínací síla se dá štelovat. Ze začátku si to můžes dát na co nejmenší a postupem času, až si na to zvykneš, to můžeš přitahovat.
Díky. To je slovo do pranice... a fakt jsi mě nalákal. Ale jestli si rozbiju hubu.. tak mě máš na svědomí ;-)
Ze začátku se obtížnějším terénům vyhýbej a vrhni se na ně, až to budeš mít podvědomě zažité.
Ale rozhodně nejdi cestou jezdit obtížnější úseky nezacvaklý, obtížně se toho zlozvyku pak zbavuje.
A pozor na jednu věc. Většinou nepodvědomé zažití (tedy vycvakávání když to čekáš) je velmi rychlé, třeba i okamžité. A to může nabudit dojem, že už ti to jde dobře. A pak přijde něco nečekaného a bác...
Díky moc. To je dobrá rada. Mám ještě jednu takovou doplňující otázku. Když jdeš náhodou přes řidítka, kolo jde s tebou? ;-)
Při těžkém neřízeným pádu se vždy noha vůči pedálu pootočí, nikdy nepůsobí silou jen kolmo na osu pedálu. Takže z pedálu vypadneš, a to i když jdeš přes řidítka. Torzní zlomeniny (jako u špatně seřízeného lyžařského vázání) nehrozí, protože právě otáčením se noha z pedálu uvolní.
Nastoupit a vystoupit se i hodně nešikovný člověk naučí za pár hodin na kole. Vycvaknout v krizový moment, kdy se třeba kolo zapíchne v díře, ty se držíš i očima okolních stromů a kolo se pomalu sklápí i s tebou, to chvíli trvá. Ale zažiješ to dvakrát, třikrát, a příště až se "to" zas zastaví, napadne tě odlehčit jednu nohu, vycvaknout ji z pedálu a dát ji na zem.
To je asi jediný začátečnický problém nášlapů, a jak ho zvládneš, mají už jen samé výhody.
Souhlas. Bohužel ověřeno i osobně, když při mém jediném opravdu vážném pádu v životě se našlo kolo dost daleko ode mě (já si pád nepamatuju, mám pár sekund okno z těžkého otřesu mozku - ještě že vozím přilbu vždy).
Jinak pokud je někdo šikovnější, tak je schopný při lehčím poletu přes řídítka i řízeně vyskočit z pedálů a to oběma nohama současně. Ale to už nedá každý a tedy je to při poletu přes řídítka o něco horší s nášlapy než bez, sice nakonec pustí vždy jak píšeš, ale pořád ne okamžitě jako bez fixovaných nohou.
Na naslapy si brzo zvyknes. Pak budes vycvakavat, zacvakavat uplne automaticky. Vubec zadny problem ani v tezsim terenu.
A někdy vycvakneš tak, že už ten pedál ani nenajdeš :-))))))))))
No taky jsem o tom slysel:-) Teda cetl....:-)
Přesně tak, pokud jezdím pořádné terény, tak bych se bez nášlapů okamžitě přizabil (tím netvrdím, že to bez nich vůbec nejde, šikovnější na platformách to také dají, ale to není nic pro mě, bych při prvním skoku letěl z kola).
Do těžkých terénů je dobré to mít už zcela podvědomě zažité (vycvakávání), což někomu chvilku (třeba 2-3 měsíce) může trvat, ale pak paráda.
Nejhorší situace pro mě v těžkém technickém sjezdu: Objeví se úsek, který je nad moje schopnosti, tak kousek potlačím. No a když po rozjetí okamžitě nenacvaknu (což téměř vždy ano, ale sem tam se povést nemusí), tak hned kvůli tomu nedám třeba další pasáž, kterou bych jinak dal. Nezacvaknutý se ale do těžších věcí raději nepouštím.
Nášlapy jsou jeden z nejlepších vynálezů, co se cyklistiky týče a jedna z věcí, která mě opravdu dost zrychlila a už několikrát zachránila krk. Jezdí snad dneska někdo na lyžích se špagáty? Vázání je jako samozřejmost, tak proč ne nášlapy? Během pár hodin si člověk na nášlapy zvykne tak, že už nebude chtít zpět. Ani s učením to není tak složité. Někteří popisujou jak padali na křižovatkách apod. Osobně se mi to nestalo, stačí si ze začátku jen uvědomit že je třeba včas vyšlápnout. Časem je to přirozené stejně jako dýchání. Navíc v terénu, když člověk jede v teniskách a normálních botech, tak stačí šlápnout do mokré trávy a už noha klouže jak na ledě. Nášlapy krásně podrží nohu a jsou tak mnohem bezpečnější. Noha je stále v optimální pozici k pedálu, člověk si muže pomoct potáhnutím nohy nahoru, tretry se více hodí k šlapání než obyčejné boty - prostě samá pozitiva :-)
Oukej oukej.. jdu do nich. Díky za podrobné vysvětlení. Kdysi jsem jezdil klasické klipsny a na křižovatce jsem si vždy vzpomněl. Ale taky se mi stalo - v terénu - že noha nešla tak rychle vyndat jak bych si představoval. No.. až je půjdu koupit (a boty k tomu) budu mít na paměti jen samá pozitiva. ;-)
Z nášlapů vycvakneš okamžitě, mnohem rychleji než z klipsny. Akorát na začátku než to zažiješ podvědomě, tak může být párkrát problém.
Bohužel ti co přecházejí z klipsen, tak těm se to zažívá o něco hůře, protože mají špatný návyk z klipsen (také jsem před cca 12 lety přecházel z klipsen).
přidal bych ještě perličku - nedávný pojezd v bahně, s nášlapy se to dalo bez problémů vše (i když místy za cenu tahání pedálu i nahoru), někde mi to dokonce i "hrabalo" a zadek jezdil doleva doprava .... a vyjel jsem to ... skučení kolegů s klasickými pedály a pohled na jejich rozsekaná a krvácející lýtka a holeně byl dostatečnou satisfakcí za investici do nášlapů ;-)))))
Ja mam zase super hadry ke starymu kolu :) Shanim uz nejakou dobu novy, ale nemuzu se rozhoupat..
Co se tyce cehokoliv, co se tyka pouze tebe, tak ber ohled jen na sebe.. Pokud ti to vyhovuje, kasli na hloupy kecy "in" lidi..
Ja naslapy pouzivam, v obtiznejsich pasazich kde by ses necitil lze mit zapnutou jen jednu nohu, nebo zadnou.. Rada zni - pokud to chces zkusit TY, tak to zkus.. (oni ti ty naslapy nezaplati :)
"v obtiznejsich pasazich kde by ses necitil lze mit zapnutou jen jednu nohu, nebo zadnou.. "
Tohle je právě to nejhorší, co se dá někomu radit. Jednak je to hrozně nebezpečné a hlavně pokud se na nášlapech bude učit, tak je ze všeho nejhorší si na tohle zvyknout. Tomu je třeba se právě hned od počátku vyhnout, aby se to nestávalo.
Souhlasím Mloku. ;-)
Před dvěma týdny jsem jel z Hostýna dolů a najednou jsem zjistil, že kolo se nějak zapíchlo do jakési juzny. Přeskočil jsem řidítka a pokračoval pěšmo do údolí asi 15 metrů než jsem zastavil. S nášlapama.
Nášlapy mám nejraději když pedálem zachytím o nějakou nerovnost- s normálními pedály to člověka dost rozhodilo, s nášlapy maximálně zakleju...
Pokud bych si měl dát (jedině pod pohrůžkou zastřelení) na kolo obyč. pedály, tak patrně tyhlety
http://www.bbbparts.cz/?p=productsMore&...
Na šlehače jsem si tak zvyknul, že bych bez nich vůbec nevyjel. A v terénu je mám vůbec nejraději.
Asi budu jen opakovat zde mnohokráte napsané... Nášlapy jednoznačně ANO. Onehdá jsem jel na obyč kole (=bez nášlapů) a málem jsem hodil držku. Šel jsem ze sedla, opřel se do toho a... a noha mi sjela z pedálu. Naštěstí nějakou tu stabilitu na kole mám, takže mne to nesundalo, ale nadával jsem nepěkně... ;-)
Trochu zeširoka... Když mi před 30 léty ukradli favorita F12, usedl jsem na kolo až předloni, a to na crosse. Samozřejmě s klipsnami - masivní plastové, drží botu pevně i bez utažení, při šlapání lze pomáhat tahem nahoru, kdykoliv mohu dát nohu na zem.
Loni v zimě jsem na lesni "formánské" cestě sklouzl na vrstvě mokrého listí na jílu, a ošklivě jsem se zranil. Říkal jsem si, že se nedalo nic dělat. Před měsícem jsem v noci, na úzké asfaltce, uhýbal protijedoucímu autu ke kraji - asolutně oslepen, ucítíl jsem skok z asfaltové vrstvy na kraj vozovky, a už jsem se kácel pod kola auta. Vtom se mi povedlo odrazit levou nohou od země, a najít rovnováhu. Řekl jsem si, že klipsny dokážou mnoho. Až doma jsem zjistil, že život mi zachránila protržená přezka klipsny (v nýtu). Ten moment mě donutil opustit klipsny.
Řešením byly nášlapy. Protože jsem spíš turista, pořídíl jsem si jednostranné pedály Shimano PD-M324 (druhá strana je normální pedál i pro klipsnu). K tomu, pro letní vyjížďky, sandály LAKE model LXSDL- masivní, s tlustou podrážkou podobnou vibramu, chranící výborně i prsty, ale těžké jako staré pohorky. K ním tzv. kufry Shimano, typ SM-SH55, které umožňují velký rozsah uvolňování nohy z pedálu: od zvednutí paty (při pádu přes řidítka), plynule až po maximální vytrčení paty do strany. Kromě toho dávají volnost chodidlu vybočit + - 3° do stran, což u začátečníků, nebo při nepřesně nastavené ose kufrů, šetří kolena. Bez těchto vůlí, s vypínáním jen patou do stany, jsou kufry SM-SH51. Tak a teď čerstvé zkušenosti. Jezdím hodně po asfaltu, ale nevyhýbám se ani krkolomným cestám. Už se mi třikrát stalo, že jsem ztratil rovnováhu sklouznutím na kameni, kořenu ... Vždy jsem dokázal obnovit rovnováhu odrazem nohy od země (ani jsem nevěděl jak). Minulý týden jsem se chýstal přejet neřízenou světly křižovatku. Byla volná, tak jsem se do ní rozjel. Vtom jsem si všiml, že zleva se vdálí blíží vellkou rychlostí auto. Okamžitě jsem zabrzdil do zastavení, nesžít ještě s nášlapy, neskácel jsem se však, nevím jak, stál jsem oběma nohama na zemi.
Tak milý Unlíku je Ti to, doufám, jasné :-) .Užij si canyona.
Jen pro doplnění moje začátečnické zkušenosti : Letos v zimě jsem namontoval oboustranné pedály Shimano a po ujetí cca 100 km jsem tak zpychl, že jsem hned 2 x za sebou spadl při zastavování. Od té doby cca 1000 km
a ani jeden pád, protože si vycvaknutí hlídám, ale obávám se, že povědomý pohyb patou do strany nemám
zdaleka zažitý, proto např. při jízdě po jednom úseku
lesní cesty, který tvoří několik souvislých balvanů, vždy
včas vycvaknu, jinak bych se na těch kamenech umlátil
po podsmeknutí (pláště semislick) a následném zastavení kola (je to ve stoupání).
na všech kolech mám "platformy" a taky se mi jezdí dobře, nášlapy jsou v šuplíku.každopádně si nášlapy vyzkoušej, protože není nad osobní zkušenost a možnost srovnání. každopádně je velký rozdíl mezi pedály s "ohrádkou" /často zubatou/ a pedály platformovými, které mají velkou plochu a tlak ne pedál je perfektně rozložený aniž by člověk musel používat tretry, noha se z nich ,díky pinům nesmeká a jízda v terénu je naprosto pohodová . Pozn.: na silniční kolo, které t.č. nemám, bych ale jiné pedály než nášlapné nedal
Platformy jsou samozřejmě také možnost, na extra trialové pasáže skoro lepší a ještě nedávno hodně sjezdařů je vozilo (teď i sjezdaři jezdí více v nášlapech).
Ale je třeba na platformách umět jezdit a je to jen pro šikovnější a navíc je pak nutné (pro ježdění v terénu) umět bunny hop. Jinak je tam ta jedna velká nevýhoda platforem s piny, že pokud se něco nepovede (při skoku nezůstanu správně stát na pedálu), tak zranění bývají hodně ošklivá o těch pinů (po sjetí nohy při dopadu).
Samozřejmě kdo umí a je na platformy zvyklý, tak tyhle problémy nemá, já bych se ale při prvním skoku přizabil.
Mam take Canyona a mam na nem klasicke pedaly a klipsny. Duvodem je ze mam nejak nemocne nohy-paty a v naslapech me hodne boli, nemuzu s tim delsi dobu jet, zvlast v terenu kde se hodne vycvakava a obcas chodi, klasicke boty mohu mit hodne mekke a je to vpohode. Pokud potkam nekoho, kdo se tomu podivuje, je mi to celkem fuk. Naslapy jsem ale mel, ted jsem je prehodil na silnicku, kde se vic jede, min vycvakava a chodi, a celkove musim dat za pravdu vsem kdo rikaji ze naslapy jsou o hodne lepsi nez klipsny, uz jsem si dal kvuli klipsnam nekolikrat na drzku a myslim ze kdybych v ten okamzik mel naslapy, nejspis bzch to ustal. Takze naslapy jinak jednoznacne ano, jak rekli snad vsichni prede mnou.
taky jsem dlouho přemejšlel a tahal rozumy z ostatních stejně jako Ty.
Řeknu Ti k tomu dvě věci:
1. co si myslí ostatní je jejich problém, ne Tvůj!
2. Po pořízení nášlapů jsem bez nich jel jen asi dvakrát, když jsem si zkoušel cizí kolo a nikdy více. Moje pocity z nášlapů by se daly shrnout do jedný věty: Proč jsem si je sakra nepořídil už dávno!
Na novem kole byly slehace, rikali mi: sundej to! Zabijes se!
A meli pravdu.
Sundal jsem to a (dosud) jsem se nezabil.
jojo, jedine platformy. Syncros, nebo Azonic, to je slusnej matros. Nesjizdi noha, drzej, skoro jak naslapy...
AntiJS