Kolegové,
mám dotaz, co se tady už zřejmě řešil, ale i tak nejsem moc moudrý.
Mám krose na 32c pláštích a zajímalo by mě, jestli bych "poznal" výměnu kol za zapletená silniční, konkrétně Mavic Aksium, na pláštích 23c. Jezdím totiž většinou po silnicích a na nákup silničky se zatím moc necítím (posez).
Děkuji za rady.
Hodně záleží jak rychle jezdíš. Pokud nemíváš opravdu vysoké průměry, tak to podle mě nepoznáš v podstatě vůbec.
Samozřejmě pokud tam máš už teď nějaký rychlý slick v té šířce 32mm. Vzorek pláště udělá dost, tedy slick vždy zrychlý.
Silniční kola výraznější rozdíl přinesou jen v případě, že by to bylo něco lepšího, co fakt jede. Aksia jsou úplný základ a žádný zázrak.
A pláště silniční přinesou výhodu jen při velkých průměrných rychlostech, kde se může projevit menší odpor vzduchu. Jinak valivý odpor budou mít skoro větší (píšu skoro, protože by to 100% platilo jen pro stený tlak a ten crossový 32mm umožní jen o něco nižší tlak, takže ve výsledku to bude podobné).
Já bych se na Aksia určitě vyprdnul, to fakt nemá cenu. Jediné co bych řešil jsou konkrétní pláště a dal tam něco fakt rychlého. A ani bych nešel cestou něčeho příliš úzkého.
Volil bych něco ve stylu Marathonu Racerů v šířce 30 nebo 35mm.
Jiná situace by byla kdybys tam dal nějaká lehoučká silniční kola s menším aerodynamickým odporem, to už bys určitě poznal jasně, jenže cenově to je už někde jinde.
Vubec s tebou nesouhlasim.
jezdil sem zasadne na znackovych plastich, vcetne temer hladkych schwalbe (priznavam, ze byly sirsi, asi 37?). Po presedlani na uzky rafky a gumy je to uplne ale uplne o necem jinym a je jedno, jesli tam mam michelin speedium nebo maxiss detonator.
Mas recht, kolo se stane mnohem min pohodlny.
Jinak jak uz tu bylo receno- uzky plaste pomuzou az pri opravdu vyssich rychlostech, kterych se ale tezko dosahne pri posezu na krosu, posez hraje pri aerodynamice jeste vetsi roli.
Michelin Speedium jsem jinak mel origo na silnicce a slo o docela slusnou brzdu :o)
Ono jde hlavně o to, jaké měl ty širší, jestli skutečně rychlé slicky a ne jen něco co byly skoro rychlé slicky. A na jaké tlaky šly foukat a na jaké je on foukal.
A mnohem méně pohodlným se také stát nemusí ani s těmi užšími, opět je rozhodující, co kdo fouká. Ale je fakt, že u těch úzkých je už velké riziko defektu, pokud se jezdí na pohodlné tlaky (teď co jsme byly v Jizerkách, tak tam měl kamarád silničku, váží 90kg, měl tam nějaké 23mm pláště a jezdil na nich na 50 psi, aby to bylo pohodlné; jen jsem se divil, že to ještě neprorazil).
Ještě bych dodal, že taky záleží na konstrukci pláště. Měl jsem s kolem koupené nějaké no name pláště a ty i při pořádném nafoukání se po asfaltu rozplizly. Teď mám Schwalbe Marathon a při srovnatelném foukání drží mnohem uzší stopu.
A měřil si reálně nějaké reálné výsledky? Nebo z čeho vycházíš, že ty úzké tak skvěle jedou.
Já jsem porovnával i silničku x bike se slicky (což je ještě horší případ, menší průměr kol u biku než treku), jak je to bez měřiče výkonu šlo (tedy několikrát střídavě po sobě stejnou trasu s tepákem, kde více opakování s pravidelným střídáním mělo vyloučit momentální rozdíl stavu organismu) a reálný rozdíl při průměrech do 25km/h prostě téměř žádný není.
Ale zcela podstatné je, co to konrétně bylo za pláště a co znamená téměř hladké? Jakmile tam bude jakýkoliv vzorek a třeba měkčí směs, tak je to už zcela něco jiného a pojedo to jasně hůře.
A také jsou rozhodující ty tlaky na jaké si které hustil.
A něco udělá i váha těch plášťů, pokud si jezdil nějaké těžké.
A jaké si foukal tlaky? Ty jsou hodně ztěžejní. Pokud budou na stejné tlaky, tak širší pojedou do určité rychlosti (cca 25km/h) lépe a to je zcela jasně prokázané a změřené.
no jasne, ze sem nic nemeril....ale pocit byl uplne jinej a 100 km mi prislo jako nic. Kdyz sem pak zkusil silnicku, tak vyraznej rozdil sem zdaleka nepocitil. Je pravda, ze sem se s tou silnickou poradne nezzil.
A ten kros je starsi, klasicky s pevnou vidlici.
Stejny je to s foukanim, foukam to podle oka, nemerim.
Vzhledem k tomu, ze casem gumy ujdou, tak vim, jaky je to jet na mekcich gumach. Je tam pak rozdil, ale nikoli zasadni.
podstatna vec: gumy 23 sou oproti krosovejm nejen daleko uzsi, ale maji i mnohem nizsi profil, coz taky hraje urcitou roli.
Nižší profil hraje roli jen když jsou ty s vyšším málo nafoukané.
A to je právě ten problém, že musí být dost nafoukané. Což někdy ani možné není (maximum povoleného tlaku pláště to znemožňuje). A pak to tak téměř nikdo nefouká. Ono taky větší balón nahuštěný na stejný tlak jako úzký plášť je mnohem méně pohodlný.
V měřených testech valivého odporu je to krásně vidět. Sice nikde ještě nebyl test, kde by byly silniční pláště a k tomu extra balóny typu 50mm šířka dohromady. To už nejde, protože balóny nikdy tak velký tlak neumožňí jako silniční pláště a tedy nelze to už srovnat.
Ale v testu, kde byly 35mm a 60mm pláště (2,35 balóny), oboje nahuštěno na stejný tlak, tak ty balóny (i se super vysokým profilem) měly mnohem nižší valivý odpor.
Ale samozřejmě také mají mnohem vyšší odpor vzduchu, který při větších rychlostech převáží.
A mezi úzkými plášti, kde bylo od 20mm do 25mm, tak opět ty širší (tedy i s vyšším profilem) při stejném tlaku jasně výtězily (ve valivém odporu). Když se ale k tomu přidal odpor vzduchu pro větší rychlosti (bylo to pro průměrnou rychlost 40km/h, tedy pro profíky, nic pro mě), tak už při 23mm převáží odpor vzduchu nad valivým odporem a tedy širší plášť nemá smysl pro tyhle rychlosti.
Pro nás hobíky jezdící úplně jinou rychlostí je ta zlomová šířka vyšší, ale bohužel jsem neviděl přesná měření.
Jinak já teď vybírám plášť na silnici, nakonec na bika a zkusil jsem teď 2" balóny a pokud se nabuší na maximum, tak letí jak raketa (tohle je ale jen můj subjektivní pocit, který bez okamžitého srovnání s úzkým pláštěm je dost neobjektivní). A zkoušel jsem konkrétně Schwalbe Kojak 2,0 nafoukaný na maximálních 70psi.
Na druhou stranu je to pak šílený kostitřas, je to horší než silniční pláště na 100psi.
Kojak brát nebudu, budu brát Marathony supreme, které čekám nebudou snad pomalejší. Ale samozřejmě takhle foukat je nebudu, protože chci balóny kvůli pohodlí, tedy samozřejmě valivý odpor už o něco naroste.
Opravdu to chce vyzkoušet nějaký širší plášť (podmínkou je ale že to musí být srovnatelný slick s tím úzkým včetně směsi) opravdu nabušený (a je tedy třeba i vybrat pláště povolující větší tlak).
Já si myslím, že tvoje pocity ze zkoušení klidně reálu odpovídat mohou, ale že byl problém především v tlaku v tom plášti (který nebyl dostatečný) a pak nevim jak na tom byly ty konkrétní pláště (jestli oba 100% slicky a rychlá směs nebo ten užší byl v tomhle rychlejší).
A to foukání je problém u větších šířek, protože to skoro nikdo nedělá. On nafoukaný širší plášť na stejný tlak jako úzký je ještě mnohem méně pohodlný.
no, tak takhlee brutalne sem ty krosy rozhodne nefoukal, byly citelne mekci, nez silnice.
takzee vazne nevim.
chces rict, ze slozeni smesi ma na rychlost (vynalozenou namahu) vetsi vliv nez sirka?
mozna mas pravdu, ale ja ti presto neverim :-)
Pokud kros byl citelně měkčí než silnice, tak byl na MNOHEM nižším tlaku. Při stejném tlaku je širší plášť na omak mnohem tvrdší než ten užší.
Nevim sice proč nechceš věřit tu šířku, tak tady údaje z jednoho měření.
http://www.bikezone.cz/view.php?cisloclanku...
Pro totožný plášť (stejná směs a současně slick, u vysokých vzorků to neplatí, protože tam se deformuje vzorek a je to jiný případ a ztráty energie jsou v deformaci vzorku, což na nafoukání nezáleží) vždy platí, že čím širší, tím menší valivý odpor.
Podmínkou je samozřejmě ale stejný tlak v plášti.
A proč to tak platí je v tom článku poměrně hezky vysvětleno.
Ale jak už jsem psal, tohle platí pro valivý odpor. Jenže je tu další faktor a to odpor vzduchu. A složitější je to proto, že energie nutná k překonání valivého odporu roste s rychlostí jízdy lineárně, ale k překonání odporu vzduchu kvadraticky.
Proto pro každou rychlost bude ideální jiná šířka pláště (ideální je ten, u kterého bude potřebný výkon k udržení rychlosti nejmenší a tedy součet výkonu pro překonání valivého odporu a odporu vzduchu bude nejmenší).
A jak už jsem psal, pro velké rychlosti odpor vzduchu je tím znatelně větším odporem (kvůli tomu, že roste kvadraticky) a proto pro větší rychlosti je ideální hodně úzký plášť (někde kolem 21-22mm) a to je ještě různé pro přední a zadní kolo (u předního je ideální užší, protože tam je odpor vzduchu větší).
A tedy nedá se říct obecně, že směs má větší vliv než šířka.
Ani se nedá obecně říct, že čím širší plášť tím lepší, to samozřejmě neplatí kvůli tomu odporu vzduchu, který pro větší rychlosti roste rychleji.
Tady máš další graf, kde pro nějaký konkrétní plášť je srovnána potřebný výkon pro překonání valivého odporu, odporu vzduchu a stoupání a jak který z těch výkonů roste pro změnu rychlosti.
A krásně tam vidíš, jak ty výkony pro překonání valivého odporu a stoupání rostou lineárně a ten pro překoání odporu vzduchu kvadraticky.
A že v tom konkrétním případě, co je na tom grafu, tak se to láme někde kolem 18km/h. Tedy pro ty výrazně větší rychlosti než je ten zlomový bod bude lepší užší plášť (i když naroste valivý odpor, tak odpor vzduchu klesne více) a pro menší opačně.
Stručně řečeno, pro malé průměry (do 20km/h) je lepší širší plášť, pro vysoké průměry užší (nad 25km/h). A pro cca 20-25km/h je to +- jedno.
Ale aby to platilo, vždy musí ten širší plášť být dostatečně nafoukaný. Jakmile se použije širší + málo nafoukaný, tak se získá pohodlí, ale pojede to jasně hůře a to pro všechny rychlosti (valivý odpor bude pak klidně i horší než u užšího pláště, i když samozřejmě by se to muselo přesně změřit a záleželo na přesném nafoukání a odpor vzduchu bude mít ten užší menší vždy, tam je to jednoznačné).
A taky je tam pěkně vidět, že v pořádném kopci (škoda, že tam nejsou v tom grafu od Schwalbe přesné parametry, tedy pro jaký to bylo plášť, jaký tlak v něm a jaký sklon kopce) do rychlosti 20km/h (což asi bude jezdit většina z nás) je to skoro jedno jaké jsou tam pláště (široké, úzké, menší, větší vzorek), že stejně zcela převáží výkon potřebný k překonání gravitace.
Částečně souhlasím s mlokem, Aksia na crossu by vypadaly určitě krásně, ale praktický význam nemají, z hlediska jízdních vlastností je to vyhazování peněz. Chceš-li jezdit rychleji na silnici, potřebuješ zmenšit odpor vzduchu, tj. jak rychlejší kola, tak i položenější posez, což v praxi znamená silniční kolo.
Buď bych dal na stávající kola nějaký hladký pláště, spíše užší, ale na milimetru bych nebazíroval (bacha, crossový slicky na mokrým povrchu zpravidla kloužou jak svině), nebo koupil dle finančních možností starší silničku, zkusil na ní rok jezdit, a jestli nebude vyhovovat, poslal dál. Vybírat je z čeho:
http://www.aukro.cz/17595_silnicni.html?order=t...
Jsou i crossové slicky, které jsou na mokru naopak naprostá špička jako třeba Marathon Supreme. Ale je to vždy o kompromisu, drží díky měkčí směsi a na suchu jedou o něco hůře.
A u silniček platí to samé, jakmile je plášť na mokru držák, tak hůře jede.
A že já se na těch aksíích už třetím rokem morduju na silničce a nezdá se že by mě nějak moc zpomalovaly. No chystám se na kolech odlehčit 340g a přidat 9mm na výšce ráfku a jestli mi to ani potom nepojede minimálně jak motorka, tak se naštvu! :-)
Už jenom kvůli vzhledu bych ty aksíky i na crosse dal. Jsou to spolehlivá kola za pár peněz. Navíc oproti klasice mají o dost míň drátů a navíc aerodynamických, tak si myslím že i to by s celkovou aerodynamikou mělo něco udělat. Minimálně v bočním větru to člověka rozhodí ;-)
OK, na silničku jsou to dobrý kola za pár kaček, teda nejezdil jsem je, ale chodím kolem nich na oběd;-)
Ale na crossu tě brzdí i posez, samotný Aksia z crossu raketu neudělají...
Tak to je snad samozřejmé, ale trošku pomoci můžou a už od pohledu musí člověku dodat chuť pořádně do toho šlápnout :-) A náhodou, dle jistých testů mají lepší tuhost i aerodynamiku než Ksyria ES. Pochopitelně zrychlení je horší díky větší hmotnosti. kuk http://www.rouesartisanales.com/article-4934445...