Ahoj, tenhle text je pro všechny, co uvažujou o lehokole a slyšeli jak je to na něm horší do kopců atd. Vlastním Azub 4 (duraldrive) asi rok a půl a nikdy jsem nemohl odpovědět na otázku jestli je to horší do kopce než "normální" kolo nebo ne, protože na "normálním" kole jsem nejel asi 15 let a tudíž nebylo s čím srovnávat, takže jsem opakoval to, co jsem si přečetl na vebu, že je to horší, protože si nejde stoupnout do pedálů. Jezdím vždycky sám nebo s přítelkyní a jelikož ona není příliš sportovní typ, tak jsem si myslel, že to, že jí povětšinou ujíždím, je tím. Není! Dnes ráno jsem se vrátil ze čtyřdenního podnikového zájezdu na kolech po Julských Alpách (vsuvka: Nádherná příroda, pěkné cesty. Všem doporučuju!) Jel nás celý autobus a troufám si tvrdit, že vetšina na tom byla, co se natrénovanosti týče, asi stejně nebo spíš líp než já. Já do tý doby letos ujel asi 300km. (Asi nemusím zdůrazňovat, že na lehokole jsem byl jediný a všichni ostatní na horských kolech, že:o)) Sice jsme jezdili většinu času s přítelkyní sami, ale jedno půl dne jsme absolvovali v asi patnáctičleném "pelotonu". Že všem vždy ujedu z kopce mi divný nepřišlo, to je prostě daný aerodynamikou, která je zřejmá na první pohled, ale ačkoli jsem byl po rovince většinou na chvostě, protože jsme kecali za jízdy:o), tak do kopců, když všichni pro mne naprosto nepochopitelně zpomalili, jsem je začal předjíždět. Stalo se to několikrát a tedy si troufám říct, že tvrzení: "Lehokolo je obecně do kopce pomalejší." je blbost. Není! Jasně nevyjel jsem všechno, ale 25% stoupání v délce několika kilometrů nevyjel snad nikdo (aspoň o tom nevím). Vždycky z kola slezu a raději tlačím, když je rychlost jakou jedu menší, než je rychlost chůze, ale to je jen do hodně prudkých a dlouhých kopců, ale to nemá to co dělat s typem kola. Většina ostatních udělala totéž. Je to JEN o fyzičce. Znám blázny, co si o dovolené jedou vyjet Sněžku nebo Praděd a tady bych řekl, že mělo to tvrzení na webu pravdu a s lehokolem by to asi bylo nemožný, ale já bych to nedělal na žádném kole. CO se normální turistiky týče, pak je lehokolo na rovině a z kopce lepší bez diskuzí a podle mne je jasně lepší i do kopce.
No supr. Já už mám dlouho podezření, že ta pomalost je mýtus. Ani si nepamatuju, kdy naposled mě do kopce předjel někdo, komu jsem to nechtěl dovolit. Naposledy dneska odpoledne skupinka silničních magorů jedoucích soustavně vedle sebe. Pokřikovali něco děsně vtipnýho, tak jsem trošku přidal už dole v Pisárkách a až nahoru do Kohoutovic jsem jim ujížděl, poslední kilometr jsem je neviděl.
A taky jsem trošku čistil převodníky a docela mě vyděsilo, jak mám vymačkané zuby na tom nejmenším, co na něj nejčastěji jezdím prudké kopce. Zuby jsou omačkané v poloze kdy mají kliky největší záběr. Kolo najelo 1200km jako předváděcí kus vesměs v rukou začátečníků a mírně pokročilých a pak jsem na něm najel já 1500. To by snad měly převodníky vydržet nebo ne?
Taky měrka řetězu, který je tam 1200km, propadává na druhý zub ze čtyř a v zimě jsem jeden levnější řetěz, co měl najeto 1500 přerval prudkým šlápnutím.
Dále jsem četl v jedné americké diskuzi dlouhý příspěvek ortopeda, kde se mimo jiné psalo, že na lehokole může člověk vivinout na pedál tlak odpovídající až dvojnásobku hmotnosti jezdce, zatímco na klasice ani taháním za řídítka to nepůjde přes 1,15. Proto je potřeba mít lehokolo správně nastavené a jezdit apoň 80ot/min, aby si člověk neničil kolena. To by vysvětlovalo, proč mám zrychlení z nuly nebo z malé rychlosti větší než silnička, když ten můj Azub váží 20kg.
Začínám zastávat názor, že pomalejší do kopce je vleže začátečník, protože je právě potřeba najet cca 300km na adaptaci příslušných svalových skupin, a pak protože je zvyklý si stoupnout, to nejde, což ho deptá a má pocit, že se mu blbě jede. Ale jak si jednou zvyknete na lehokolo, tak obzvlášť s spdčkama to jede rychle i do kopce a opravdu to záleží na fyzičce. Koneckonců odpor vzduchu je dominantní odporovou silou působící na cyklistu už cca od 15km/h, a kolik kopců se jede pomaleji?
Jestli na ten nejmensi prevodnik jezdis casto a je z nejake mekke ocele tak by se klidne takhle ojet mohl - prece jen je na nej daleko vetsi paka nez na ty vetsi a tak se i vic opotrebuje.Nastesti ale na tomhle prevodniku nebyvaji zadne prolisy ani nabehy takze se da jeho zivotnost prodlouzit pootocenim (opotrebene zuby se posunou mimo zaber) nebo prevracenim prevodniku.Jestli je nebo neni odpor vzduchu dominantni asi taky zalezi na sklonu toho kopce.A kolik kopcu se jede pomaleji nez 15km/h,to asi zalezi na tom kde dotycnej clovek bydli - v horach treba vetsina,pokud clovek neni opravdu dobre trenovanej.
Převodník mě překvapil proto, že na klasice nevypadal takhle ani po čtyřikrát víc kilometrech (i když tehdy byla menší fyzička). Pootočení je dobrje nápad, asi to zkusím.
V Brně a okolí myslím neznám kopec, kde bych nedokázal jet nad 15km/h, když se mě chce. Ale je jasný, že třeba v Jeseníkách o ně nebude nouze.
Jaká je míra potřebného výkonu na daný sklon versus ostatní odpory je zajímavá myšlenka, to zkusím spočítat, až se mě bude chtít.
Ten prevodnik asi bud vic vyuzivas nez predtim,nebo je tenhle z horsiho materialu,nekdy fakt pouzivaji uplny blato co vydrzi min nez dural.Ale kdyz ten prevodnik pootacis a poprevracis tak abys ojel vsechny zuby na obou stranach tak to jeste par tisic kilometru vydrzi.
Můžu tě ubezpečit, že v Brně a okolí takové kopce existují a není jich málo. Myslím, že jsou i kopce, které bys nevyjel vůbec. Pokud se ale omezíš pouze na silnice, tak jich, pravda, tolik nebude. A v horách budou samozřejmě daleko delší kopce.
Ja teda nevim, ale jsem z Brna, jezdim prevazne po silnici na silnicnim kole a kopcu znam hodne, ktere kdyz vyjedu cele pres 15 km/h tak si musim nahore zatlacit oci do dulku. A troufam si rici, ze fyzickou kondici mam pomerne dobrou. Muzu ti dat par tipu... Veverska Bityska - Lazanky, Siluvky - Hlina, Josefov - Olomoucany, Boskovice - Ujezd u Boskovic, atd.
Tak jsem se asi netrefil.
Ten 1,15 násobek platí asi bez zámkových pedálů, ne? Když se můžeš opřít o druhý pedál, kterým to navíc tímto způsobem taky táhneš, tak to bude určitě daleko víc.
A těch 15 km/h bych řekl, že bude platit pouze po rovině (a z kopce), zvyšování potenciální energie tam určitě není započítáno (což plyne už z toho, že to tu prezentuješ jako konstantu nezávislou na stoupání).
Jinak ale souhlasím, že pomalejší do kopce jsou hlavně začátečníci. Moje zkušenost: Nedávno jsem opět vytáhl horské kolo, že se pořádně projedu v terénu. Do kopců jsem to vždycky v euforii rozpálil rychle, po pár desítkách metrů jsem se ale vysílil. Řekl bych, že do kopce (po odečtení aerodynamické výhody) je lehokolo stejně rychlé.
Ten článek psal ten člověk v podstatě se zaměřením na rizika spojená se zámkovými pedály. Já měl na klasice jen klipsny, ale stejně jsem měl dojem, že využít působení jednou nohou proti druhé je v poloze, ve které jsou navzájem pedály, dost obtížný, že na to není moje anatomie stavěná.
Těch 1,15 tam bylo napsáno o závodění na silničním kole, a to bez zámků nikdo nedělá.
Se silovým zatížením pedálu nemá upnutí co dělat.
McTorpedo to asi myslel tak, že když máš zámky, tak potáhneš jendou nohou k sobě a o tuhle sílu pak logicky vzroste síla působící na pedál jdoucí od tebe (viz zákon akce a reakce) a tím i tlak v koleně té nohy, která se právě natahuje. A bez upnutí nepotáhneš k sobě a tedy nezvedneš tlak na pedál a tak to souvisí s upnutím.
Ono ale tohle zase asi neni vec ktera by byla az tolik prakticky pouzitelna,na kratky sprinty asi jo ale na nejakou normalni jizdu asi tezko nekdo vydrzi slapat silou vetsi nez jeho vaha s rozumnou frekvenci.Nejaky drceni tezkych prevodu s malou frekvenci je jednak vrazda na kolena a taky se da nahradit lehcim prevodem a vetsi frekvenci slapani.Mozna ve zvlnenem terenu by se to mohlo hodit,jakoze z kopce to rozslapes a ten protikopec vybusis na tezkej prevod takze neztratis tempo.
Dlouho to opravdu asi nikdo normální nevydrží, čert ví jaká je špička síly působící na pedál při běžné jízdě cyklistů na Tour de France a podobně, ti prý dělají i 400W. Nicméně spd rozhodně využívám skoro pořád, pokud jedu svižně. Jednak se výkon trochu rozplizne na delší část dráhy kliky a pak taky vím (slyším a cítím), že za vracející se pedál slabě táhnu i při cestovní rychlosti na rovině (cca 32km/h). Maximum té tlačící nohy určitě nebude odpovídat hmotnosti, v mém případě asi 600N. Uvažujme přibližně sinusový průběh, tzn. střední hodnota síly by byla cca 424N, dráha je obvod kruhu o poloměru 175mm, tedy 1,1m. Práce vykonaná při jedné otočce je 1,1*424=466J. Při frekvenci 80ot/min by to bylo 8/6 otáčky za sekundu tzn. 8*466/6=621W. A to je výkon, který člověk mojí kondice vydrží tak deset vteřin. Dvojnásobek se snad ani nedá dosáhnout, pokud tak na dvě tři vteřinky max.
Taky je z toho vidět, že závodní cyklisti vyvíjejí na pedál sílu tak 2/3 svojí hmotnosti (amplituda) a normální lidi v dobré kondici tak 1/3 při jízdě maximálním trvalým výkonem (trvalý myšleno několik hodin).
To by se docela krylo s tvrzením doktorů, že pohyb na kole zatěžuje klouby nohou míň než chůze.
Vzdyt jsem to rikal :-)
Jo, říkal. Ale je to správně, ví to někdo líp (ty počty)? To by mě spíš zajímalo.
S tvými výpočty po technické stránce souhlasím. Avšak sám určitě víš, že vždy lze vyřknout oblíbenou formulku členů zkušební komise: "No, pane kolego, já bych to formuloval poněkud přesněji." Sám nevím, jak výpočet zpřesnit, lidská noha na pedálu není totéž co parní stroj. Jedině to zjistit na cyklistickém ergometru. Ty opravdu dobré měří okamžité otáčky a kroutící moment.
Mimochodem, co se týká tahání za pedál, když šlapeš jenom jednou nohou, vytočíš bez škubání celou otáčku?
Ja myslim ze tak nejak nahrubo to urcite sedi,i kdyz zalezi na tom jak ten ktery clovek umi slapat.Me jenom tahle diskuse pripadla trochu mimo,nikdy jsem nemel ten problem jako ze bych nemohl svou drtivou silu prenest na pedaly kvuli tomu ze malo vazim :-).
Co se tyka jizdy na jednu nohu,jedina moje zkusenost je ta ze jsem jednou jel asi 40km na jednu nohu a nebylo to nic moc - plouzil jsem se hodne pomalu.Vzniklo to tak ze jsem si po ceste narazil koleno a kdyz zacalo nesnesitelne bolet,chtel jsem to zabalit a jet vlakem.Nejblizsi ale jel az za 2.5 hodiny tak jsem podlehl dojmu ze kdyz uz jsem ujel 160km,40 uz je jen kousek.Nebyl to dobrej napad :-)
Jo, umím jet jednou nohou, to jest do kulata, ale je to protivný a soustavně se destabilizuju tou druhou, jak s ňou reflexivně mávám v luftě do rytmu:-).
Je jasný, že je to přibližně. Že má cyklista zhruba sinusový průběh na půlotáčce kliky v záběru jsem slyšel a četl víckrát, jenomže je jasný, že se každej od přesné sinusovky lišíme jinak. Jak se projebují setrvačnosti pedálů, bot a nohou to taky netuším.
Jak vypadá cyklistický ergometr? Dá se na tom šlapat vleže? Jestli ne, tak mě tam tedy nedostanete:-).
To ze umis slapat jednou nohou, neni dukaz o tom, ze slapes do kulata. "Dupat" do pedalu jde stejne dobre jak obouma tak jednou nohou.
druhou nohu opřeš o rámovou trubku, je to celkem pohodlný.
Hezkej výpočet. Jen tam postrádám tíhu nohy. Cyklista vůbec "šlapat" nemusí, stačí jen nohy střídavě zvedat a dolů je pouštět. Takovejch užitečnejch cestovních až 100W by to dát mohlo. (Proto také mají cyklisté prý v oblibě pivo - těžknou po něm nohy. :')
Nedávno jsme jinde rozebírali kmitání předního odpružení vlivem pohybu hmot nohou nahoru a dolů, takže v tomhle ohledu je to jedno. Zamyslíš-li se nad změnou polohy těžiště nohy v závislosti na čase pro lehokolo a klasický kolo, zjistíš, že je to totéž.
Zatím lehokolo nemám ale zkušenost s jízdou se skupinou jiných cyklistů mám stejnou - na rovině jedu jako oni, na začátku kopce začínají přehazovat na lehčí převody, zatímco já jenom "prohrábnu rošt" a mizím v dálce.
Také jsem prohledával internet a hledal odpověď na otázku, nakolik se dá jezdit do kopce na lehokole a narazil jsem opakovaně na tvrzení, že do sklonu 6-10% je to nastejno, na strmějším je klasika lepší.
To je možný. Já bych ale řekl, že to je hodně, ale opravdu hodně individuální.
No, jsem zvědavý na sebe, až vyrazím vleže. Na klasice mám klipsny a jezdím všechno v sedě kadencí tak kolem 70-80.
10% už není málo. Takové ty značky 12% se u nás najdou leckde, ale málokdy je to pravda.
To je myslim dobry postreh a vecna pripomnka. Kopec s "prumernym celkovym" stoupanim 10%, to uz je krpal jako prase a takovych tu v CR moc neni. Samoznrejme se bavim o kopci a ne o nejakem brdku ktery ma 100m. To vyjede kazdej a skoro na cemkoliv, to neni zadne hrdinstvi.
leckde se najde i 18% a viděl jsem myslím i něco přes 20%, ale neměřil jsem to:-)
Ale jak dlouhý? Třeba u Sloupské jeskyně směrem na Ostrov u Macochy je jeden takový, kde ti dolů nestačí brzdy, ale má tak 100 metrů na délku.
Jo ten je docela prudky, ale je docela kratky. Pomerne dobre "prdaky", ktere nejsou zrovna nejkratsi jsou treba Siluvky - Hlina (ten je urcite prudsi a delsi nez kopec do Sloupu), potom Nedvedice - Chlebske, Korouzne - Bolesin (ten ma urcite pres 12% na cele sve delce). To jsou uz spis takove kopce na odrovnani :) Pravda jsou trochu z ruky, ale v okoli Brna je pravda ze takove utahovaky zase nejsou (teda spis o nich nevim). Ale nejprudsi kopec co jsem slapal u nas v CR je velice znama Vsemina v Hostynskych vrscich. To je "svina kopec" a ma 1,1 km (neni prudky po cele delce, ale prumer jde zcela jiste pres 14%... odhaduju, nemeril jsem to). No a mohl bych pokracovat, ale to je spis na dalsi diskuzi.
Možná nosím dříví do lesa ale podívejte se na tohle:
www.lightningbikes.com/lcd-climb.mpg
Vyděl jsem už dřív, zaujal mě tehdy název toho klipu.
Taky na jednom letáku Optimy, co mám od Aleše, je vzadu nějaký pokec typu "historie a současnost lehokol v kostce" a je tam i věta: Up hill, with a little exercise, a dedicated bentrider will not allow anyone to overtake, even on the most famous mountain roads. Ten clip od Lithningu to názorně předvádí.
Jo klip pěknej, akorát bys mohl pro takový ty blbce jako já, psát česky:o)) Nad patnáct do většiny kopců nejezdím, do těch prudší, jedu tak 12 a když je opravdu prudkej nebo hodně dlouhej tak asi 10 a když to už nejde a klesá mi rychlost někam na 8 tak slezu, protože rychlost chůze je asi 6-7 a je rozhodně míň náročná než v tu chvíli jízda. Ale fyzička a zvyknutí si na lehokolo udělají hodně. Teď běžně vyjíždím kopce, který jsem úplně na začátku nevyjel vůbec a většinou jsem tak o 5km/h rychlejší než předtím a jedu na převod o dva tři řády těžší.
Překladem se vždycky něco ztratí, taky bylo jednodušší to prostě opsat. Tak překlad, doufám správný, kdyžtak opravujte: Do kopce, s trochou cviku, nedovolí lehojezdec, pokud se o to snažní, nikomu předjíždět ani na nejznámějších horských trasách.
Moje verze: S trochou cviku nedovolí nadšený lehojezdec předjíždění ani do kopce na nejznámějších horských trasách.
Dedicated prostě nemá překlad, který by šel použít v téhle větě a zachoval původní význam. Proto nemám moc vlásce překlady, zvlášť když je dělá někdo, kdo to moc neumí, třeba já. Vím co to slovo v originále znamená celkem přesně, používám ho, ale překládání je problém. Dalších pět lidí by nám určitě nabídlo dalších pět verzí, které by nebyly lepší ani horší.
No do kopce rychlost chuze 6-7km/h,nevim nevim,to uz spis pripomina beh.Osobne kdyz slezu z kola protoze kopec je moc prudkej tak jdu tak 3-4km/h.
souhlas, přesně to jsem tu chtěl taky napsat
Z tech prispevku co jsem tu cetl, to na me dela dojem, ze na lehokole to je do kopce jednodussi a rychlejsi. Tak me tak napada, proc zadny "nadseny" lehokolista nenavstivi nejaky maraton a neukaze jak je to snadne? Proc se o tom vzdycky jenom vyklada. Nebo se mylim?
Jednak lehocyklisti nejsou magoři co chtějí závodit nebo ostatním něco dokazovat a předvádět, máme kola, na nichž je jízda sama o sobě dost velký požitek, i bez extrémních rychlostí, zavodění s jinými a podobně. A jednak pokud nějakou akci pořádá UCI, tak tě tam nepustí ze strachu, že bys vyhrál. Dál myslím nikdo u nás nevlastní silniční závodní lehokolo, a ty naše turistické odpružené azuby jsou na silnici přibližně stejně rychlé jako vzpřímená silniční kola, ovšem my nejsme závodníci. Takže zatímco na lehokole bych do kopce porazil sebe jedoucího na silničce, nemám šanci proti někomu, kdo trénuje, žere energetický gely, měří si tepové frekvence a podobně. Pořád jsem jen člověk co má kolo jako dopravní prostředek a zdroj požitku, ne sportovec, co se svým sportovním náčiním zavazí na silnici. Sežeň mi Optimu Baron nebo jiný stíhač a ukaž mi závod, kde jsou jen lidi mojí kondice a já ti ho s přehledem vyhraju. A možná se umístím s prvníma i na celoodpruženým Azubu, čímž bych pěkně naštval všechny gramisty. Ale jednoduše nevím, proč bych to měl dělat. Já si nepotřebuju nic dokazovat, a kdo mi nevěří, že lehokolo má vlastnosti, které tvrdím, tak buď propadl ve škole z fyziky, nebo si to nepamatuje nebo není ochotný přemýšlet. Tahle diskuze pak zkoumala jeden z mála sporných bodů, na který nestačí středoškolská fyzika, protože rozhoduje lidský faktor. Zapoj se, nebo nerýpej:-).
Jen jestli se přehnaně nevytahuješ:-)))
..
no.. ve skutečnosti to bude asi tak, že procentuální podíl "závodníků" mezi lehocyklistama bude zhruba stejný jako mezi cyklistama na drezínách, tedy řádově max. v jednotkách procent. Takže např. v Brně, kde je všeho všudy celkem asi 10 lehocipedistů se výskyt nebo nevýskyt "závodníka" pohybuje daleko pod hranicí statistické chyby.
Pokud se zavod odehrava v kopcovitem terenu tak bych tu vahu zas tak nepodcenoval,ono sice o co te to zpomali do kopce o to te to zrychli z kopce ale z kopce jedes nekolikanasobne kratsi dobu nez do kopce a tak se na celkovem prumeru projevi hlavne ta jizda do kopce.Treba kilo navic moc znat asi nebude ale 20 kilo uz cloveka podle me vyrazne diskvalifikuje.
A taky myslim ze i mezi lehocyklistama se obcas najde clovek co chce ostatnim neco dokazovat :-)
Nevim proc jsi zrovna sahl po UCI. Mluvim o zavodech "hobiku" kteri jezdi take pro radost jako ja a nemaji licenci. Na cyklomaratony jezdim, protoze je tam dobra atmosfera a je tam plno lidi ktere poji stejne duvody. Nicmene tvoje hlaska "zapoj se nebo nerypej" me pobavila, protoze to je prave to na co jsem se tazal. Proc jenom rypete jak je lehokolo dokonale, ale nezapojujete se aby jste to ukazali. Nikomu nechci rozmlouvat, ze je to ci ono blbejsi a horsi, kdyz se mu to libi. Proto proti lehokolu nic nemam... ALE! Napr. osobne bych se na lehokole do mesta nevydal... podle me je to sebevrazda, protoze jako ridic predpokladam auto, motorku, cyklistu.. ale ne nekoho kdo je pod urovni okynka automobilu, tudiz velice snadno k prehlednuti (nechtel bych byt v kuzi ridice, ktery vjel omylem do cesty lehokolistovi, jak jsem cetl v nejakem odkazu). Dalsi muj nazor je, ze kdyby bylo z hlediska slapani a odporu vzduchu a vsim cim se tu ohanite lehokolo vyrazne lepsi, uz by jej nekdo pouzil pri hodinovce apod. (alespon v minulosti kdy nebyly striktne predepsane rozmery a tvary kol, jak dnes). Notabene me napada... chtel bych videt napr. sprint ve finisi na lehokole :) Doufam ze se na lehokole nebudou jezdit zavody, protoze by byly ochuzeny o tento nejzajimavejsi okamzik a to by byla skoda. Ale ja vim... lehokolo je sice lepsi a rychlejsi, nicmene lehokolista se uz nad toto povznesl a nemusi nikomu nic dokazovat. Alespon tak jsem to pochopil ja. Kolu a lehokolu zdar.
Vždyť lehokola v minulosti vyhrávala takovým způsobem až se UCI lekla a zarazila to.
Oni na lehokolech hodinovku jezdi a docilujou vyrazne vetsich rychlosti nez je rekord UCI.Je to nejenom lezatou polohou jezdce a taky tim ze ty kola jsou castecne nebo uplne zakapotovany,takze maji vyrazne mensi odpor.Co jsem videl na netu tak na lehokolovych zavodech se spis jezdi casovky po rovine nebo 200m letmo,coz jsou pro kapotovany lehokolo "paradni discipliny",nejaky sprinty z nulove rychlosti nebo zavody v kopcovitym terenu jsem nikde nenasel takze tezko rict jak by to dopadlo.
Tak to jsem nevedel... inu jsem zase o neco chytrejsi. Dik za info.
viz třeba
http://lehociped.cz/html/rekordy.html
i když je to asi dost neaktuální. Lehokola jsou na většině závodů zakázána už od 30. let, kdy na nich bylo dosaženo mnoha rekordů, které ale musely být ze zákulisních důvodů neuznány - rekordů totiž dosáhl úplný outsider hlavně díky výhodám kola.
Jo, tak ty rekordy, to teda koukam :) Kdyz nad tim tak premyslim, tak bych spis zakazal auta a zavedl lehocipedy. Me by ta 100 km/h rychlost na premistovani stacila :)
aktuální rekord na 200 m letmo je cca 129,5 km/h
To už je taky minulost, loni Sam Whitingham konečně překonal 130, s Varnou Diablo II - na rozdíl od jedničky je utěsněná. Zajímalo by mě, jestli v tom má kyslíkovou láhev:-).
Rekord v hodinovce na kapotovaném lehokole White Hawk jetý na automobilové dráze Opelu v Německu je cca o 10km/h vyšší než rekord ve sprintu 200m letmo na kole dle pravidel UCI zajetý na dráze pod střechou.
Tak současný rekord v hodinovce podle všeho má Sam Whittingham s Varnou Diablo a je to 83,72km.
Jistý pan Armstrong se letos zjara v novinách kasal, že si v Salt Lake City postaví za spoustu peněz nový velodrom a překoná magickou hranici 50km. No není to k smíchu?
Neni.
Magická hranice 50? Mám dojem, že to už někdo jel!
Tak reaguju sám na sebe, protože jsem si to dohledal. Paměť mne neklamala, přes 50km/h jel Moser ale na časovkářském kole a to zřejmě nebylo to "správné" kolo.
No po Moserovi to tajelo jeste nekolik lidi,naposledy Boardman neco pres 56 km/h ale pak UCI zprisnila pravidla a tyhle rekordy na kolech ktery temhle novym pravidlum nevyhovujou zrusila. Takze platil az rekord Eddy Mercxe,ktery byl neco pod 50ku.Boardman pak zajel hodinovku znovu na kole ktery tem predpisum vyhovovalo a Mercxe prekonal,ale jen o kousek,taky je to pod 50.
Nojo, je to tak.
A pokud někdo stojí o zajímavá data o úsilí versus rychlost, byť na rovině, tak mrkněte sem:
http://www.adventuresofgreg.com/HPVlog/11-26-04...
Konecne mam predstavu jak vypada takove lehokolo na rekordy. Pekna rakev :)) Myslim ze to z ma s kolem pramalo spolecneho a jeda se uz uplne o jinou disciplinu.
Je to asi tak užitečné jako časovkové kolo s furtšlapem a bez brzd s nohama přišroubovanýma k pedálu, čili nijak. Na druhou stranu třeba celokapotované F-40 má kapotáž přizpůsobenou dennímu použití, i když z něj nevycucáš stovku po rovině. A třeba Quest jede 50km/h se stejným výkonem s jakým silnička jede 32km/h a je to navrženo právě pro každodenní provoz. A s poznatky z těch rychlostních rakví. Viz www.velomobiel.nl
Pokud vím, tak v Battle Mountain jezdil nadšenec na kapotovaném lehokole pro běžný provoz a vyždímal z toho (i ze sebe) kolem 80km/h.
Tomu se dá věřit, jestliže je to navržený na cestovní rychlost mezi čtyřiceti a padesáti, tak z toho osoba s dobrou fyzičkou vyždíme ve sprintu osmdesát. Osmdesát totiž vytáhne i nekapotovaný lowracer (údajně, neslyšel jsem o konkrétním případu), pokud na něj lehne trénovaný závodník.
Jirko As: chtěl bych vidět ten několikakilometrovej kopec se stoupáním 25% :) . Znám třeba 12km kopec se stoupáním 10% a i ten si troufám říct, že na lehokole nevyjedeš ani náhodou. Jel sem šílený stojky, kde jsou opravdu cedule 20% a 25% stoupání a tam si nevrzneš. Z kopce a po rovince můžeš být rychlejší se stejně trénovaným jedincem. Zatím a to platí třeba i "závodech", kde jelo pár lehocipedistů to skončilo akorát kecama a žádným výsledkem.
Taky jsem několikakilometrový 25% kopec neviděl, ale v Alpách je možný všechno.. třeba 750m na 3km,, nevím, úplná blbost to asi není, i když asi přehání:-)
Proč by se na lehokole nevyjel 10% kopec? Nebo 20% nebo 25%? To záleží pouze na fyzických možnostech jezdce. Já na svým lehokole, na který furt nadávám, že se mi do prudkých kopců převrací, jezdím po jedné rampě pro kočárky vedle schodů (celkem dlouhých), které mají odhaduju tak 30-50% a taky to vyjedu (a ne setrvačností), i když je to opravdu už na hranici převrácení (lehokola jiné konstukce, třeba azub 4, mají hranici převrácení ještě dál - vyjedou prudší kopce). 25% stoupání jezdím úplně běžně (po lesních cestách a pěšinách). Několik km takovýho kopce bych ale asi nedal, ale to bych nedal na žádným kole a možná na jeden zátah ani pěšky. Kdo je trénovanej, neměl by s tím mít problémy.
Myslím si ale, že do takto extrémních kopců za bezvětří bude většina lehokol pomalejší, než stojací závodní silniční kola (pokud jim budou stačit převody:-) ), a to z toho důvodu, že v pomalých rychlostech se příliš neuplatní aerodynamiká výhoda, zato bude znát vyšší hmotnost kola (i když je rozdíl po započítání hmotnosti pilota max. v řádu procent). Rozdíl v rychlosti ale nebude výrazný (při stejné trénovanosti jezdců).
V takhle hovadskym krpalu uz by mozna mohlo byt i neprijemna i ta poloha - nohy nahore hlava dole
zas tak hrozný to není, moje kolo je hodně naležato (nohy hodně nahoře) a nemám s tím problém. Většina lehokol je méně ležatých. To předkloněná poloha na závodničkách se stlačeným břichem mi přijde daleko víc nepříjemná.
25% kopec ve Slovinsku? Vím jenom o stoupání na Aljažev Dom pod Triglavem, kde je pár 25% úseků. A cca 200m takového kopce je pořádná soda, zvlášť když má člověk starého Favorita s nejlehčím převodem 38-28...
Ale na lehokole může být klidně převod 24-34 a s tím by se to dalo jet, pokud ovšem rychlost bude stačit na udržení rovnováhy.
Na silnici udržím balanc klidně při 4km/h libovolně dlouho, takže v tom bych problém neviděl. Vypadá to fakt na to, že jediný limit je jezdec. Ohledně rychlosti asi to co psal McTopredo o kousíček výš.
Zase jeden, co nevěří, že se na lehátku dá držet rovnováha úplně stejně, jako na drezíně:-). Mě tachometr měří minimální rychlost cca 3,4 km/h a dokážu jet do kopce tak, že mi permanentně svítí 0. A převody stačí, mám zpřevodování z horskýho kola, navíc trochu menší pláště, což mi vadí naopak po rovině - nejvyšší rychlost, kterou se mi podařilo na rovině vytáhnout je 62 km/h, ale to jenom kvůli převodům - na nejtěžší převod je optimální rychlost tak 35 km/h.
Dost lidí už psalo z vlastní zkušenosti, že se na leháku v nižší rychlosti hůř drží balanc. No, v dohledné době sám uvidím...
Je to věc cviku, když jsem měl kolo nově tak jsem taky hromadu kopců nevyjel, jednak kvůli rovnováze a taky jsem neuměl šlapat dostatečně rovnoměrně, aby se mi kolo nezačalo nekontrolovatelně houpat. Teď už vyjedu prakticky všechno (zatím jsem ještě nezkoušel víc než 2 schody.. na horským kole mírný schody vyjedu). Problém samozřejmě nastane, když mi kolo podklouzne (třeba na šterku) a musím se opřít nohou o zem - to je na mém poměrně vysokém kole (azub max) občas problém. Ale na asfaltu takováto situace nenastane.
a značka 25% stoupání/klesání vypadá takto: http://home.karneval.cz/10802185/fotky%202005... jak vypadají stoupáky ať se každej koukne v tom adresáři, ale skutečnost je hodně jiná! Výpis ze sportesteru ukazoval trochu nad 20% co jsem našel.......
Pěkné. Když se zamyslím na tím, jak vypadají stoupáky co jsem viděl očima na fotkách, tak mě to připadá, že ty, co máš na těchto fotkách, nejsou něco, co by mě zastavilo, i když bych se samozřejmě příšerně vyflusnul. Ale fotky často klamou, muselo by se to zkusit. Odkud jsou ty fotky?
projedeš pso Aprica směrem na CortegnoGolgi (za), odbočka na Doverio a Megno a dá se to projet až na pso Mortirolo
Aha, tak tam jsem nikdy nebyl na žádným kole, takže nemůžu soudit.
Podobně vypadaly takové ty dvoumetrové lesní silničky v Jeseníkách třeba za Vernířovicema, tam třeba jsou serpentiny, kde máš silnici na konci zatáčky ve výši hlavy když zatáčka začíná, má poloměr tak 1-2m na vnitřní straně, a to nemluvím o výšce hlavy na ležáku. Jel jsem tam na Azubu 2002 a chvílemi se přidní kolo nadzvedávalo ze země, což je něco, co se mi na rovině na tom kole ani úmyslně nepovedlo.
No, z těch fotek mi to rozhodně hrůzu nenahání, chtělo by to boční pohled. Ale jedná se vesměs o serpentiny na svahu, který není zas tak příkrý (což je na fotkách vidět), tak bych ani moc nečekal, že ta silnice bude nějak extrémně prudká. Že na značkách se přehání je logické - cílem je varovat před nebezpečím, když se varování přežene, je to lepší, než když se podcení (mimochodem: viděl jsem fotku z Litvy, kde byla tato značka s hodnotou 3%:-) ).
Asi mě tato diskuse přiměje vyrazit do terénu s metrem a vodováhou:-) Na lesních pěšinách, po kterých jezdím do největších kopců, totiž značky nejsou.
Zkus si sehnat laserovou vodováhu nebo aspoň laserový ukazovátko. Pak to půjde změřit dost přesně a budeš moct říct "měřil jsem to laserem":-).
Pro DyEm. Já taky to 25% stoupání nevyjel. On ho nevyjel nikdo, což jsem psal! Jen jsem napsal, že na jiných kopcích nebyl problém většinu ostatních předjet, což neznamená, že mi nikdo nezmizel v dáli. Pár takovejch se samozřejmě našlo, ale to je jiná kategorie, to jsou ty typy s těma dresama, co nemaj jiný koníčky než kolo a to co já ujedu za rok nalítaj za měsíc. Porovnával jsem se s tím davem ostatních, co mají stejně jako já, kolo jen jako dopravní prostředek a jeden ze spousty koníčků. Já na kole jezdím jen jednou dvakrát týdně do práce a to je v podstatě všechno. Prostě to není až tak zábavný a moc to připomíná sport:o) Když se chci bavit a zároveň trošku unavit a udělat něco pro tělo, vezmu si kolečkový brusle, jedu do prahy a střelím ji napříč. Jo a to 25% stoupání bylo někde pod Triglavem, jak tu kdosi psal. Ten kopec byl několik kilometrů dlouhý, ale to stoupání, bylo takhle extrémní jen v některých úsecích. Fotku mám, ale není kde jí zveřejnit.:o))
Tak moje zkušenost je že loni jsem na celotesku vyjel Ještěd a nahoře sem 20 minut odpočíval a protahoval bolavá záda a zápěstí, zatimco letos na Azubu Maxovi sem to vyšláp stejně rychle a bez bolesti. Jasně že svaly na nohou dostaly, ale to je jen chvilková záležitost na začátku, pak se to rozšlape a je to. Podle mě je lehokolo do kopce stejně rychlé jako normální, ale mnohem pohodlnější!!!
Moje není rychlejší, protože nemusím pospíchat k odpočinku nahoře, nemám motivaci vyjet kopec rychle, když odpočívám i cestou do kopce:-) Celkově samozřejmě rychlejší je, protože nemusím nikde odpočívat a jakmile přejedu kopec, můžu se plnou silou pustit po rovině nebo dolů z kopce, podle toho kam dál cesta pokračuje (většina ostatních cyklistů po vyjetí prudkého kopce se z následujícího kopce dolů spustí samospádem aby si odpočali). Jezdím tak +- metodou konstantního výkonu, která mi připadá fyziologicky nejoptimálnější.
Taky si někdy (snad) pořídím lehokolo, až naspořím nějaké kačky. Věřím, že to musí být skutečný relax, díky té poloze při jízdě. Každopádně klasické kolo má oproti lehokolu (dle mého skromného názoru) tu výhodu, že stacionárně posiluje více svalů. A já si kupoval kolo i kvůli tomu, abych trošku zformoval svoji postavičku :-) Jestli to tak není, rád se o tom od Vás lehocipedistů něco dočtu. Nikdy jsem v leže nejel.
Několikrát jsem slyšel, že lehokolo je dobrý na břišní svaly, a možný to je. Každopádně paže se flákají, naproti tomu velká část zad asi ne. Když jsem jel tu 24hodinovku dva dny po střetu s Avií, měl jsem na zádech naražená žebra a možná i něco se svaly nebo šlachami, každopádně mě při šlapání rytmycky bolela i ta část zad, která leží na opěradle sedadla, takže se tam evidentně něco hýbe, i když si toho člověk normálně moc nevšimne.
Doporučuju vyzkoušet, tím se toho člověk dozví nejvíc. Jenom je tam riziko, že pak to bude chctít koupit o to rychleji, to je dost častý případ, včetně mě a mýho otce. Nedal na radu, vyzkoušel a hned začal vymýšlet, kde na to vzít:-).