Dobry den,
rada bych se zeptala, jak jezdit s pulsmetrem :) Mam jet idealne stale v tepove zone 50-60% nebo je dobre delat nejake kratkodobe spicky? Mockrat dekuju za jakekoliv rady a postrehy.. Prosim vzdy uvedte zdali se jedna o teorii nebo o odzkousenou praxi..
Zkratka bych rada vedela, 'co' je k 'cemu' dobre.. (spalovani tuku/nabirani kondice)
Diky mockrat
Nejlepsi bude urcite si prostudovat tohle
http://kpo.cz/fyziologie/fyziologie.htm
Hodne ve zkratce receno- okolo 60% maxima tepove frekvence bez znalosti sveho AeP a AnP muze zhruba odpovidat pasmu mirne zateze do AeP, tj. idealni pasmo pro ziskavani zakladni vytrvalosti (a spalovani tuku). I pri treninku profiku se klidne i nad 80% vseho casu odehrava prave v tomhle pasmu. Vsechno navic uz je specialni vytrvalost nebo vylozene uceni tela rychlemu odbouravani laktatu, pokud to jezdec potrebuje vyuzivat. "Kondici" tedy nabiras i v zhruba tebou jmenovanem pasmu, navic je to pro telo setrna zalezitost a neni potreba dlouhe regenerace. Pokud mas navic sportovni az zavodni ambice, obcas se tohle pasmo prekracuje, ale to uz je na celou knizku :o) Par spicek neuskodi, ale trenink nejsou celorocni pulhodinove sprinty na kole do prace.
Přesně tak. Jen dodám, že AeP se s trénovaností dost posouvá směrem nahoru a je dobré si ho +- nějakým jednoduchým testem aspoň orientačně určit (metody typu dýchání nosem, plynulé mluvení nebo lépe zpívání bez zadrhávání, to vše by se při tepu do AeP mělo zvládnout).
A pak ještě dodám, že jezdit striktně základní vytrvalost, pokud člověk není moc trénovaný je pěkný opruz a tedy pokud nejde už vyloženě o cílený trénink bych se na to vykašlal a místo cíleného ježdění základní vytrvalosti bych si třeba jen hlídal, aby se nad AeP nechodilo často a na příliš dlouhou dobu.
opruz je slabé slovo...
Kluci, a jak se jezdí bez pulsmetru,ale s úmrtním listě v kapse a za krkem se sedmdesátkou?
Asi stejně jako s třicítkou, jen se člověk spoléhá, že ten úmrtní list za něj někdo vypíše ;-))))))))
No ja prave doufam, ze se treba jednou posune az tak, ze budu jezdit do kopce dvacitkou na nizkej tep :))) ale treba se mylim..
to za dlouho asi ... mimochodem: kolik máš dnes tep v klidu (vleže ... třeba ráno) ?
Ten tep vyzjistim :) Jezdit s pulsmetrem je urcite vetsi opruz nezli bez nej, otazka je zdali je teda vubec dobry s nim jezdit :) Jestli se lepsich vysledku nedosahne bez nej.. Nemam zadny extra ambice, proto hledam nejakou obecnou radu jak na to..
Tak to určitě není. Opruz je třeba jen to striktní dodržování pásma základní vytrvalosti.
Ale jinak bych řekl, že je naopak mnohem větší pohoda jezdit s tepákem, tedy alespoň pro mě.
Nejsem žádný závodník a tedy nějaký cílený trénink, který by omezoval moje užití si kola mě vůbec nezajímá.
Ale na druhou stranu mi tepák hodně pomáhá jezdit více na pohodu a hlavně mi řekne nějaké informace mnohem dříve, než mám šanci je pocitově zjistit.
Dodržuju pouze pár věcí:
- z počátku sezony se vždy snažím aspoň trošku najíždět v nižších intenzitách, což ale neznamená že bych dodržoval ježdění v záklaní vytrvalosti; jen ty vyšší intenizity omezuju
- když jezdím nějaké pro mě hodně náročné vyjížďky nebo toho mám v plánu více dnů po sobě, tak se také trošku omezuju v intenzitě, tedy ne že bych kvůli tomu jel jinudy, ale pokud to jde, tak delší kopce zbytečně nenapálím (tohle je pro někoho asi jednoduché i bez tepáku, já obecně jsem schopný se oddělat hrozně rychle, psychicky jsem odolný, ale fyzička není), když je to těžší technický výjezd a už bych byl moc dlouho (více než 1-2 minuty) nad určitou tepovou hranicí (pro mě 180 tepů při mojem ANP kolem 165-170 a maximálce těsně přes 190), tak se na to většinou vykašlu a kus raději potlačím (ten konkrétní výjezd bych i přes ty tepy dal, jenže pak bych se trápil už ten den ke konci a další několik dnů by to stálo úplně za prd, dlouho z toho pak regeneruju)
- tepák mi hned po vyjetí během prvních pár minut jasně ukáže jak na tom jsem a okamžitě vidím, že jsem unavený (nebo na mě třeba něco leze) a je nutné vyjížďku zkrátit nebo minimálně držet v nízké intenzitě (jinak by následoval další dny problém), tohle bez tepáku nepoznám, prvních třeba 0,5-1h se mi i v takovém stavu jede vždy dobře, když jsem byl předtím odpočatý
S tepákem se mi tedy jezdí celkově mnohem více na pohodu.
A teď v poslední době to je pro mě ještě důležitější, když se na některých bikových akcí jezdí více náročných technických úseků.
Pokud nejsem odpočatý a v pohodě, tak takový technický úsek je úplně o ničem a je to velké trápení, je to nebezpečné, neužiju si to a tlačím mnohokrát více než bych dal odpočatý.
Letos jsem si to v Jizerkách právě kvůli těm technickým úsekům mnohem více hlídal a celých 14 dní sem si perfektně užil.
Loni v Jeseníkách jsem se párkrát nechal unést i přes to, že jsem věděl dle tepáku, že nedělám dobře a kvůli tomu dvě moc pěkné technické etapy byly velké trápení (na té jedné to bylo krásné srovnání, protože tu jsme jako lahůdku jeli podruhé a poprvé jsem byl ještě odpočatý a v pohodě, poprvé to byla paráda, podruhé i přes znalost té trasy to bylo trápení a nedal jsem ani to co poprvé).
Tak to mame uplne stejne, co se tyce toho zbrklyho jezdeni do kopcu a odolne psychiky.. :) S tepakem je to vic na pohodu, clovek se i vic rozhlidne po kraji.. trasa se jede treba dvakrat dyl, ale unava je desetkrat mensi.. to je cela ta filozofie, podle mne.. otazka je, jestli je to ten nejefektivnejsi pristup :) Pro tebe urcite, mas to v hlave jasne srovnany a mockrat dik za prispevek, citim to taky podobne.. ikdyz se desim chvile, kdybych mel s tepakem jet s vice lidma.. :)
Jen ještě dodám pár věcí.
U mě určitě neplatí, že s tepákem když se hlídám, že to jedu třeba dvákrát déle, ale přibližně stejně nebo dokonce kratší dobu (to co ztrátím hlídáním se na začátku trasy, tak na konci získám, protože bez hlídání bych byl odvařenej a na delší trase to vede dokonce k lepšímu průměru a kratšímu času jízdy).
Ono totiž zase tak moc velký rozdíl v tom jak jedu rychle v základní vytrvalosti a kolem ANP zase tak moc není.
A v partě jezdíme pořád a není s tepákem problém žádný.
Naopak v partě tepák potřebuju výrazně více, protože je tam více situací, kde bych se nechal strhnou k vyšším intenzitám.
A tím myslím dva typy situací, první je výjezd těžších technických výjezdů, kde je to vždy maximální intenzita a jediná možnost je jinak tlačit. Tam pak v partě stačí, že třeba jeden nebo dva to vyjedou a hned mě to strhává, že to chci dát taky (i když třeba dalších 5 to nedá).
A druhá situace je nechat se strhnout tempem v kopci, kde není problém jet pomaleji.
Jezdí nás vždy více a nikdy nejedou všichni pořád pohromadě a vždy se to roztrhá dle výkonnosti na menší skupinky.
A protože nejsem nejpomalejší (ale ani nejpomalejšího v partě nikdo nenutí jezdit rychleji a jede si v klidu svoje, vždy se na něj počká), tak je úplně jedno jakou jedu intenzitu a čekat se na mě stejně nebude a tedy není důvod se nechat strhnout tempem výkonějších.
A právě v partě se mi sem tam stane, že se neuhlídám a i přes tepák (kdy to vidím od začátku) to přepálím, především právě ty náročnější výjezdy v terénu, které když někdo vyjede, tak je chci vyjet taky (a nebo někdy i když zrovna nejedou ty výrazně lepší než já, tak chci výjezd vyjet, i když ho nedá nikdo jiný).
Se v těhle výjezdech i rád trápím a baví mě to.
Jakmile se jezdí jen asfalt nebo lehký terén, tak je vše hned mnohem jednodušší, protože není problém prostě jet jen trošku pomaleji a není tam ten problém těžkých technických výjezdů, kde to je vyjedu x nevyjedu.
Pulsmetr mám, protože je na budíku, který se mi líbil. A používám ho hlavně k tomu, abych se zbytečně neflákal. Taky nemám extra ambice, ale pokud si chci krapet hrábnout, je to dobrý na pohlídání "spodní hranice". Třeba to nepoužívám úplně správně, ale naplno jedu tak, abych nechcípal na kyslíkový dluh (to poznám vcelku snadno :-))) ; při vytrvalejší jízdě ale má člověk tendenci spadnout k přílišné pohodičce a tam si myslím, že nám "tůristům" pulsmetr pomůže nejvíc.
A k čemu je ten tvůj přístup s tepákem dobrý?
...a já myslel, že jsem to napsal česky :-))
Ne každý má ambice a potřebu jezdit závody, tak jsem napsal jen svůj názor a přístup. Ale ještě jednou a pomalu - pro mě je dobrý například k tomu, abych se vyvaroval zbytečnému flákání.Nejde mi o radikální zvyšování výkonnosti, podstatnější je pro mě výdrž a spálení nějakého toho špíčku...
To právě nechápu. Pro výdrž je základem právě základní vytrvalost a na pálení tuků je také ideální právě základní vytrvalost.
A moc nevěřím tomu, že by ses dokázal dlouhodobě flákat v kompenzačním pásmu, aby to bylo přehnané flákání.
Ber to tak, že ten pulsmetr nevyužívám dost fundovaně a efektivně. Slouží mi spíš jen jako orientační pomůcka pro udržení se v nějaké hladině zápřahu, ať jedu do kopce, po rovině, po větru, nebo proti němu atd... Nepoužívám ho ani vždycky, spíš jen když jedu sám a chci mít alespoň nějaké porovnání.
Jako ze ti pomaha se udrzet v urcite hladine, o niz vubec netusis, jaka je? :o)
I tak by se to dalo říct :-))) Ale zas až takový ignorant nejsem. Jen asi neřeším úplné detaily důležité pro výkonné cyklisty, tu hladinku si určuju spíš podle toho, o čem píšete nahoře (jódlování bez zadrhávání)
Problém není v tom, že nevíš přesně svoje prahy, ty taky přesně nevím a na laktátový test každý rok kvůli tomu chodit nebudu, to by pro mě stejně nemělo žádný smysl.
Ani není problém v tom, že chceš třeba jet vyšší intenzitu nebo nižší nebo cokoliv.
Ale vždy jsem si myslel, že řídit tepy je dobré pouze v případě, že to má splnit nějaký cíl, který je pro mě podstatný ať už je jakýkoliv (od tréninku, přes typ důvodu jako mám já a popisuju tu je, přes třeba jen to, že někdo se chce odrovnat při kratším čase na kole a má z toho dobrý pocit, i když to k ničemu nevede).
V tvojem případě ale nemůžu pochopit, proč dle tepáku se snažíš jezdit ty vyšší tepy, k čemu to pro tebe je.
Ale vždyť už jsem to psal :-) Zvlášť když jedu štreku někde v kopečkách (jinde mě to ani moc nebaví), stávalo se mi, že jsem to hned ze začátku napálil a pak se trápil. Postupně jsem se naučil držet rozumné tempo od začátku - ale zase mi tam hrozí tendence k přílišné pohodičce. A ačkoliv nemám vůbec žádné závodnické ambice, rád jsem po takové vyjíždce utahaný, ale ne schvácený. No a jako určitá pomůcka mi tepák slouží. Kolikrát jsem si po chvíli všimnul, že se nějak nenápadně změnily podmínky (terén, vítr...) a najednou ťukám i o 10,15 míň, tak si přišlápnu. Vím, že to není absolutní měřítko, ale jak už jsem psal, jen určitá orientace a porovnání.
Tohle už je jasné. Ta první část je zcela jasná (to přepálení tempa, toho jsem si předtím ale nikde nevšimnul, že bys ses o tom zmínil, ale třeba jsem jen něco přehlédnul).
Ale pořád jsem nemohl pochopit v čem je problém zklouznutí k přílišné pohodičce. Třeba důvod, že si chceš dát do těla a být rozumně unavený, to beru.
Ale to co si psal předtím jako důvody (něco shodit, lepší vytrvalost), k tomu právě vyšší tepy nepomohou vůbec, proto mi to nebylo jasné.
A samozřejmě máš pravdu, že na asfaltu oproti v terénu (zvlášť pokud jsou náročnější úseky, což ale také samozřejmě nejsou pořád) je to rozdíl a na asfaltu se dá snáze jezdit nízká intenzita, když jsou dostatečné převody, což na treku jsou, ale i tak pokud se nejezdí hlavně roviny to nemůže být s tepy nějaký problém (že bys tepal pořád moc nízko).
O tom přepálení jsem nepsal, to byly špatné zkušenosti hlavně z počátků, to nemělo s tepákem nic společného, spíš s mojí blbostí :-)
A k nízké intenzitě fakt dokážu sklouznout i v Orlických, nebo v Krkonoších :-)) To si tak jeden říká - aby mu síly vydržely až do konce, dá lehčí převod, krapet zvolní, zamyslí se... :-)))
Jo a ještě - asi jsme si nerozuměli s těmi vyššími tepy. Myslel jsem právě rozumně vyšší tepy, nesklouzávat do přílišné pohodičky. Tam ta souvislost se špeky a určitou vytrvalostí snad je (alespoň mě se to tak osvědčilo, i když jsou asi i efektivnější způsoby).
Na hubnutí je nejlepší základní vytrvalost (tedy cca v rozsahu 20 tepů pod AP až do AP, což jsou tedy vlastně proklatě nízké tepy) a po dlouhou dobu a pro trénovanost to samé. 80-90% tréninku (jak hobíků, tak profíků je v základní vytrvalosti).
A nevím jak si trénovaný, ale u mě přílišné padání tepu pod základní vytrvalost nehrozí téměř vůbec, to už bych nejel, ale stál na místě. Pokud sem tam po těžší vyjížďce chci jet na konci aspoň pár minut v kompenzaci (právě tepy ještě pod pásmem základní vytrvalosti), tak to třeba v závěrečném mírném kopečku u baráku téměř ani nejde (asfalt jen mírně do kopce, převodů dostatek).
Samozřejmě když občas překročíš AP, tak se nic neděje, ale rozhodně to není ani pro vytrvalost ani pro špeky lepší. Tedy cíleně jezdit nad AP z těchto důvodů je špatně.
A třeba mě pocitově přijde i úplná pohoda jet 20 tepů nad AP (AP mám cca 135-140, ANP 165-170). A sklouzávat zbytečně do nízkých tepů by pro mě znamenalo pod 120, což opravdu samovolně nehrozí (to už musím jet tak pomalu, že se mi jede blbě, bolí z toho zadek, jak se skoro nezabírá).
Ale samozřejmě je to hodně závislé na výkonnosti. Výkonější mají posunuté prahy výše (oproti svojí maximálce) a na nich i výrazně vyšší výkon a tedy i mnohem snáz se dostanou do nízkých tepů i pod základní vytrvalost.
Abych byl tedy taky konkrétnější, snažím se to právě držet mezi 130 - 140 tepy. Při 130 jedu opravdu pohodově, ale neflákám se úplně. Spadnout ke 120, nebo 115 žádný problém, kochačka... To zvlášť třeba když foukne do zad. Frčí to, dech furt stejnej, nohy tak nějak taky hrabou, ale tep jde dolů. Vím, že můžu přiložit pod kotel a neutavím se.
Je tam ale ten veliký rozdíl v terénu. Nedávno jsem to protáhnul lesem, humus cesta, kořeny, tráva, do kopce...s dechem v pr... (pro mě :-))) Ale určitě je v tomhle kouzlo horáka, taky to chci někdy prubnout.
Jen ještě upřesním, v kontextu s tím co píšeš nahoře Kokinovi - rozdíl v použití u nás bude i v tom, že ty bydlíš v těžkém terénu, kde se tepové frekvence výrazněji střídají. Já jsem téměř vyloženě asfaltér na treku.