Čas dozrál a já se rozhod, že na silničku nandám časovkářské nástavce - z jednoho jediného důvodu - větší pohodlí. Tedy, aspoň si myslím, že to bude pohodlnější, hlavně na delší cesty - prostě si do nich "lehnout".
Zatím jediné, které jsem viděl, jsou od BBB (viz jejich katalog 2008, ceny 2190,- resp. 1495,-).
Karbon v žádném případě nechci, hliník ano, 31,8 mm, barva matná černá.
Jezdíte na tom někdo? Vaše zkušenosti? Máte nějaké tipy? - aby šly sehnat u nás.
Díky :-)
Casovkarske nastavce ti docela silne snizi ovladatelnost kola a o pohodli si muzes nechat spis jenom zdat. Zkus si jenom predstavit, v jake poloze- v jake vysce a vzdalenosti od riditek mas lokty, potom ti vyjde, ze pri zalehnuti do casovkarskych nastavcu budes telem niz a hlavne se ti docela vyrazne natahne posez. Smyslem casovkarskych nastavcu neni pohodli, ale maximum aerodynamiky za cenu jeste prijatelneho muceni :o)
Mozna ale existuje nejaky vylozene turisticky typ, u ktereho jde skutecne o operky loktu.
Pokud si je dobře nastaví, tak odlehčí zádům, ale navím co na to partie bližší sedlu :-)
Pokud chce něco levnějšího, tak ITM Olympus za 1 100Kč http://www.cykloskoda.cz/index.php?menu_item=16...
Díky za tip na ten Olympus, nevypadá špatně.
Jinak představec pozitivně už mám, je to šestistupňový a - trochu nesilničářsky - přiznávám, že jdu po představci s větším úhlem. Jezdím delší štreky, ale ne v závodním tempu, spíš tak turistiké + sportovní "vložky".
Já mám tyhle nástavce zatím obhlídlé od jednoho kluka z Říčan - jezdí dlouhé trasy v turistickém tempu na upraveném starém favoritu, ty nástavce si dělal, včetně čalouněných opěrek, naprosto profesionální výrobek. Dlouho jsem s ním o tom diskutoval, vysloveně to chválí - prostě to střídá s klasickými úchopy dole nebo za brzdy.
Taky přemýšlím o tom, že mě to víc položí a natáhne posed - to chci ale kompenzovat tím vícestupňovým představcem.
Natažení představcem nevykompenzuješ, protože tohle natáhne posez tak o 20cm.
Podle mě prostě silnička nějak moc extra pohodlná nastavit nejde nijak, aniž by z toho byla nějaká totální prasárna na které by se pořádně zase nedal jezdit.
Jezdil jsem silničku hodně let a teď už ji cca dva roky nemám. Uvažuju ale trošku o něčem čistě na asfalt, hlavně na chladnou část roku, když jsou v terénu moc velké sračky (kdyby nebyly, tak bych o asfaltu už neuvažoval vůbec), do kterých se mi pak nechce.
A silničku jsem vyloučil jako první z několika důvodů. A tím prvním je právě pohodlný posez, který tam nikdy mít nebudu.
A teď váhám jestli cross (třeba Wakan na v-čkách) + pevná vidlice nebo nějakou bikovou 29tku (v každém případě to musí být něco, kam jdou aspoň pláště kolem 2", chci nějaké balónové slicky) nebo vzít HT s odpruženou vidlicí (tady je hlavní výhoda ceny za výborné osazení, to bych vzal Grand Canyona nebo něco jiného kolem 1000euro, třeba Radon nebo Poison) a nebo se na to úplně vykašlat a jezdit i asfalt na fullu, což mi nijak nevadí (to že se to mírně pohupuje, nikam nespěchám). Vadí mi tu v podstatě jen dvě věci. První jsou pláště, které se mi vůbec nechce přehazovat a to ani celá kola a NN/RR není na čistý asfalt opravdu úplně ideální (mě by se líbil třeba Schwalbe Big apple) a pak jízda ze sedla. Ze sedla v terénu nejezdím, ale pokud to má být čistá silnice, tak určitě bych občas chtěl a to full dobrý není.
Oproti všem těm variantám mně osobně silnička nic nepřinese, jen samé nevýhody (ta jediná výhoda nepatrně větší rychlosti je pro mě nepodstatná a rozdíl u mě v té rychlosti velmi malý - hodně lety ověřený fakt, co jsem jezdil i silničku).
Ale jak nad tím pořád tak přemýšlím, tak možná bude stejně nejlepší zůstat u fulla i na tu silnici na zimu, ono mi to stejně vždycky nedá a sem tam kousek terénu zkusím, co kdyby tam náhodou to bahno, co tam bylo před hodinou už nebylo :-)
Jestli silnička je nebo není pohodlná, o tom by se dalo polemizovat. V případě delších cest na asfaltu se mi na silničce jede mnohem phodlněji než na biku. I přes rohy bike zdaleka nenabízí tolik možností úchopů a změn polohy těla ke kolu. Do kopce se chytnu za horní část, ze sedla nebo po rovině za páky a z kopce nebo proti větru se držím dole. Proto považuju fitness kola za nepoužitelné prasopsy. Taky častý mýtus je ten, že čím více vzpřímený posed, tím větší pohodlí. Občas mě bolí za krkem, tak jsem zkusil prasácky otočit 8° představec do pozitivu a začly mě neskutečně bolet záda v oblasti beder. Teď mám horní hranu řidítek 10cm pod úrovní sedla (a to při malé velikosti rámu 54cm) a jezdí se mi mnohem lépe a déle bez bolestí. Na biku jsem zatím kolem 6cm pod úrovní sedla a ještě asi o 2cm dám řidítka níž. Pokud totiž člověk sedí vzpřímeně, tak rázy od zadního kola jdou spíše do páteře, než ve sportovním posedu. Samozřejmě si to chce zvyknout a procvičovat břišní svaly.
To je sice hezké, obecně by se o tom určitě polemizovat dalo, ale já už tak nějak trošku za 20 let ježdění silničky vím naprosto jistě, že pro mě nikdy pohodlná nebude a že pro mě natažený posez je mučírna a to ne ani tak na záda (těm nataženější posez nevadí), ale jsem úplně v ... s krkem jak musím ohýbat příliš hlavu a koukat nahoru (a vyloženě jsem nesnášel, jak jsem kvůli tomu vždy musel co nejvíce koukat jen těsně před přední kolo, to není nic pro mě).
A záda mě z napřímenější (ale ne z úplně napřímeného) posezu nikdy nebolela.
U mě je to hodně dané mojí dost nestandardní kostitucí, kde mám poměrně dlouhé nohy oproti rukám a trupu a u silničky u mě téměř nemožné dosáhnou dostatečně vyhovujícího posezu (měl už jsem za tu dobu 5 silniček a z toho poslední tři byly slušná kola a ten ideální posez jsem tam nikdy nedosáhnul). Potřebuju minimálně řídítka ve stejné výšce jako sedlo (ideálně ale výše, mám teď řídítka přesně o 2cm výše než sedlo a přitom pořád nejsem nějak příliš narovnaný, na fotce v profilu mám ty řídítka o 0,5cm níže než teď, tedy posez téměř sedí se současným) a k tomu krátký rám, což není u silničky tak jednoduché. Dá se k tomu přiblížit hodně pečlivým výběrem rámu, ale jen přiblížit (pokud tedy na silničku nechci vrazit 12cm představec s úhelm 45st. směrem nahoru, což fakt nechci). Čím kratší rámy (což potřebuju), tím nižší hlava a tím obtížnější dát řídítka pro mě dost vysoko).
Tedy asi jediná cesta by byla rám na míru, ale to už se to zase šplhá do šílených cen, silnička ještě celkem přijatelná by byl Canyon s výborným poměrem cena výkon (a osazení by se mi komplet líbilo + rám geometrií by se blížil tomu co potřebuju):
http://www.canyon.com/_en/roadbikes/equipment...
Posez vím po těch 20 letech, kdy jsem vyměnil už tak možná celkem 20 rámů a postupem času se pořád pomalu ale jistě přibližoval k ideálnímu mám teď konečně perfektní jak potřebuju.
Ne že bych dříve nevěděl jak se k tomu posezu dopracovat, ale i na biku, když ještě bývaly nízké zdvihy a nebyly vlajdy to bylo téměř nemožné a to jsem tam nějaký čas ten ošklivý 45st. představec vozil, bez něj to nešlo vůbec.
Teď na současných kolech to díky 140mm vidlici + vlajdy s 50mm zdvihem šlo vyřešit ideálně s normálním představcem (6st. 9cm) a bez šíleného množství podložek.
A ty rány od páteře jsou až u příliš napřímeného posezu, to u mě nehrozí ani na fullu při pro mě ideálním posezu teď, pořád je to mírně sportovní posez.
To je celé ale pouze o posezu, který se dá i na silničce poměrně dost ovlivnit (i když jak píšu, aby z toho nebyla prasosilnička tak u mě ne ideálně), tak další věc, proč silnička určitě ne jsou úzké pláště a jejich nepohodlí. Aby byly pro mě zkousnutelné (tím myslím dnes, dříve mi nabušené silniční pláště nevadily), tak bych je musel šíleně podhušťovat a to až pod hranici, kde už hrozí časté prorážení na každé přehlédnuté díře v silnici.
To už vím také naprosto jistě, že to pro mě nění a na silnicích v okolí co tu máme se na nich trápit nechci (našly by se i opravdu pěkné silnice, ale tam je zase na téměř všech větší provoz, opět nic pro mě).
A navíc jsem nezmínil můj pád před dvěma lety, od kterého jsem měl skoro rok problémy se zády (teď už je to téměř ok) a kde silnička byla pak úplná katastrofa (to byl poslední impulz ji po tolika letech prodat, i když mě to na ní poměrně bavilo i přes to, že to pro mě nikdy nebylo pohodlné, ale dříve jsem měl ještě chrtí sklony, i když jsem nejezdil nějak moc rychle, tak ten pocit na silničce jak to jede byl pro mě radostí.
Chrtí sklony mě za posledních pár let už zcela opustily a tedy mírný nárůst rychlosti (oproti biku s rychlejšími plášti) už mě nic nepřináší.
A poslední věc jsou převody. Kompakty 50/34 + kazeta 13/29 mi stačí tak na hranici (i lehký převod by mohl být o jeden lehčí i těžký), tedy pro zcela dostatečný rozsah bych musel dát buď trojplacku nebo bikovou kazetu a to se mi na silničce taky moc nechce (trojplacka tam funguje hůře než na biku a s bikovou kazetou se to zase začne komplikovat s přehazkou a bude to na silničce i trošku hnusný).
A ještě jsem zapomněl řídítka. Poslední dobou mě totální nestability úzkých řídítek hrozně vadila. Samozřejmě jezdit se to dá a pokud se to nestřídá často s vlajdami, tak si na to každý zvykne a nevadí to. Ale při častějším střídání s vlajdami jsou to vždy (tedy aspoň pro mě) nepříjemné šoky, když jsem na silničku vlez.
A ještě vlastně jedna věc, která je opět pro mě nepříjemná při střídání s bikem, silnička proti mojemu biku vůbec nebrzdí, brzdy jsem měl vždy slušné typu Ultegrové nebo Veloce tam problém není, ale silniční úzké pláště nejsou naprosto schopné přenést větší brzdnou sílu (tedy používané brzdy jsou k silničním plášťům výkonné až až) a k tomu opět geometrie při brždění (především při spodním úchopu; při horním nedokážu stejně brzdit ostřeji) je oproti mojim bikům zcela tragická.
Tedy se silničkou mám už zcela jasno, ta nebude zcela jistě, proč se na ní trápit pro mě takovou spoustou nevýhod a výhoda pro mě žádná.
Ve všech třech případných uvažovaných variantách (cross/29ka/bike) dosáhnu zcela bez problémů všech mojich požadavků.
Nejvíc by se mi líbila cesta 29tky biku s Rohloffem a pevnou vidlicí (na ježdění téměř výhradně po asfaltu by mi rozsah převodů už v pohodě stačil), jenže to je ze všech variant výrazně nejdražší řešení a mě se do tohoto kola nechce zase moc investovat. Zase tak moc na něm jezdit nebudu. A stejně jako na fulla by tam přišly stejné vlajdy 62cm s tím větším zdvihem a pro mě ideálním tvarem + Ergony.
Jenže to bych tam chtěl hned i nějaká lepší kola a už se to šplhá do šílených částek typu 50tis.+ a to nedám.
Obě ty další dvě varianty bych se vešel do 30tis., což by ještě bylo jakž takž přijatelné, ale zase už ne tak ideální jako ta cesta 29tky a proto pořád váhám, jestli se na to úplně nevykašlu.
A pak si nejsem jistý, jestli téměř čistě na asfalt chci odpruženou vidlici nebo ne. Když už to je asfalt, tak tam jdu rád v kopci ze sedla, tady je odpružená vidlice jasné mínus (a to i zamčená, protože by přišla téměř jistě upravená Reba, která ani zamčená není zcela bez pohybu), samozřejmě nejde o ztráty energie, ty jsou mi ukradené a budou minimální, ale jen o ten pocit. Na druhou stranu ve všech ostatních situacích je to jasné plus (mě se ani supercitlivá vidlice při jízdě v sedle v postatě ani nehne a silnice jsou často rozbité).
Ale nepřehuštěné balónové slicky by asi na tu silnici stačily.
Jak to tak čtu, tak ža na stejnou tělesnou stavbu (taky mám delší nohy a krátké tělo, proto poměrně malý a krátký rám RB) jsme oba naprosto rozdílní :-) Pokud chceš najíždědlo na zimu, tak kup crosse s pevnu vidlicí, dej na něj nějaké rozumné pláště, osaď blatníky a nasaď vlajdy a myslím že budeš spokojen. Oproti fullu to na silnici pojede jak drak a přitom si můžeš zachovat přibližně stejný posed.
Zatím to vidím jako nejpravděpodobnější variantu, protože bych se vešel za hodně levno (do 20tis. v pohodě) - třeba stylem Wakan na v-čkách + vyměnit vidlici za pevnou (v tomhle případě by nebylo co řešit, protože ta originál vidlice by stále stejně úplně za ...) a řídítka a dát krátký představec (to by u Wakanu u 19ky vyšlo s geometrií i když je Wakan dost dlouhý).
Takže vyřešeno, objednáno (56 velikost) a hned po objednávce došly, takže přesně načas:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx...
Asi mám těch Cubu doma ještě pořád málo :-)
Chrte :o)))
Jenom trošičku :-)
Právě proto, že chrtit nechci jsem nevzal tenhle vyšší model, který je laděný více jako silniční:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx...
Když jsi zde popisoval problémy(nebo spíše varianty)posedu,mě z optického hlediska vadí,že mám řidítka o 2 cm výše než sedlo.Představec je Zoom,úhel 45 stupňů,níž jej nemohu dát.Navíc si myslím,že i rám je dlouhý(na crossu 56) na moji výšku 168cm.Ale(a to si pořád říkám): vše jsem byl ochoten vyměnit(a také vyměnil),nemám však odvahu právě vyměnit ten rám a představec.Důvod-přestože mám určitě zdevastovaný organizmus stářím,ať jsem na kole třeba i šest hodin(bez přerušení)nemám absolutně žádné bolesti zad(jezdím silnice).Díky délce rámu a předsazení představce určitě nejezdím moc vzpřímeně.Jinak řečeno-velikostí rámu a představci(a svojí výškou) určitě nesplňuji kriteria,která se většinou požadují.Změny posazů se na Tobě nějak podepisovaly nebo bez problémů?
Obecná kritéria vůbec neřeš. Pokud ti současný posez zcela vyhovuje, tak ho určitě nech jak je.
Postupné změny posezu od mojich počátků na kole se podepsali jediným způsobem, bylo to pořád lepší a lepší a zvyknul jsem si vždy okamžitě. Ale je fakt, že jsem nikdy nedělal žádnou skokovou velkou změnu.
Já s tím kdysi když jsem s kolem začínal měl velké problémy, tenkrát ještě na Favoritu a nějaké Esce nebo co to bylo (ta co byla +- totéž co favorit, tedy klasická silnička).
V té době nebyl žádný výběr a musel jsem jezdit, co bylo k mání. A řídítka jsem měl moc nízko (až fakt extrémně, než jsem potřeboval), takže došlo párkrát na delších akcích (při ježdění více dnů po sobě) i na to, že jsem musel třeba jeden den potupně otočit berany opačně a jelo se na tom blbě.
Ale bolest za krkem mě k tomu donutila.
Postupem časo se to zlepšilo, větší výběr kol a rámů, ale pořád to k ideálu mělo daleko (jak jsem psal, u těch nízkých zdvihů na biku, na počátku dokonce s pevnou vidlicí když nebyly běžně vlajdy to vyřešit nešlo ani s tím 45st. představcem).
Pak se to jeden čas zase trošku zhoršilo i přes o něco lepší posez. Důvodem bylo to, že jsem začal jezdit o trošku více v terénu, kde na rozdíl od silnice je trvale koukat více před sebe (a tedy více zvedat hlavu).
Nakonec k ideálu pomohly vlajdy s vyšším zdvihem, což byla největší změna. A to nemyslím kvůli zvednutí řídítek (to bylo jasné a cílené), ale kvůli šířce řídítek (to je změna velká, ovladatelnost kola šla hrozně nahoru, ale zase v kopcích to byl nejdříve nezvyk). A dlouho jsem nemohl najít vlajdy s vhodným úhlem (pro mě vhodným).
No a co mám posez teď, tak o bolení za krkem už ani nevim pomalu co to je a přitom nesedím ještě pořád nějak extra vpřímeně (to už by se mi jelo blbě).
Ty nastavce rozhodne nejsou necim co by mohlo zvysovat pohodli pri jizde na silnicce. Byly vymysleny pro vylepseni aerodynamiky. Kdyby byly tak pohodlne, meli by je v dobe kdy jeste byly povoleny i v hromadnych zavodech vsichni.
Tip pro Tebe nemam, ale mozna bych poradil si to jeste rozmyslet -- situace kdy by sly bezpecne vyuzit na nasich silnicich nenastava prilis casto a na uzavrenem okruhu asi jezdit nebudes.
Na hromadných závodech je nemaj povolený všichni kvůli ovladatelnosti v peletonu. Přece jen dosah na brzdy a potřebný prostor na nějaký úhybný manévr tahle poloha na kole dost zhorší.
A úplně původně byly vymyšleny na takovej ten závod napříč USA nonstop, protože kohosi nebavilo furt se aktivně držet řidítek, když si je nedáš moc nízko, jsou opravdu pohodlný.
Ja mam za to, ze je vymysleli triatloniste a az pak se rozsirily mezi normalni cyklisty.
Já jsem četl článek i s fotkama z RAAM, tam tvrdili, že je nějaký borec použil poprvé, asi v 80. letech. Jak moc "normální" cyklisti jezdí tento závod nemůžu soudit;-)
Triatlonisti byli vždycky novátoři, rychleji se mezi ně rozšířily nášlapné pedály, hadičky vyvedené nad řidítka, pro pití bez změny polohy (něco jako camelbak, ale nádoba s pitím je umístěna na rámu, vzadu na sedle případně na řidítkách). V 90 letech divoce experimentovali s geometriema, konstrukcema a materiálama rámů, biopace převodníkama, diskama, loukotěma, Spinergy (http://www.foroswebgratis.com/imagenes_foros/2...
Naopak silničáři mi jsou konzervativní, řazení na rámu a klipsny vozili ještě relativně nedávno, bidony vozí dodnes a to i na časovku.
Tak i hrazdu měli hned všichni triatlonisti, zatímco silničáři a dráhaři ji přijímali daleko pomaleji.
S konkrétním typem ti neporadím, za mě byly pro mne tehdy jediné dostupné Kuboj, btw vůbec nebyly špatné.
Navíc je tam několik velice individuálních parametrů, musíš najít, co ti bude vyhovovat.
Jde o úhel sklonu rukojeti (v místě, kde je chytneš) jak dopředu, tak dovnitř. Dále o vzdálenost rukojeti od opěrek pro lokty, vzájemná vzdálenost opěrek pro lokty a s tím související jejich úhel. Některá řidítka mají některé tyto parametry nastavitelné.
Jinak než si je nastavíš tak, aby byly skutečně pohodlné, to si něco protrpíš. Ale nezoufej, jde to, a pak to stojí za to;-)
JJ, Kuboj pamatuji taky :-)
Clovece to uz je let... tak dvacet?
Dodnes;-)
http://www.kuboj.cz/
Měl jsem jejich první abalaky. Sada stála 500,- V Arcu jsem je střelil nějakýmu helmutovi za v přepočtu 2500,-, že si doma koupím nový. Jenže je přestal vyrábět:-(((
Měly ocelový hrot, jsou nenahraditelné.
Za 15 000 USD a je k nim kolo zdarma :))
http://www.probike.no/bmc/tt01/time_machine...