www.osbid.cz zajímavý je tento dokument: http://www.osbid.org/docs/novapravidla2008...
Tohle bude super FLAME, navlékám azbestový spodky a jedem!
Když jsem si prošel stránky této organizace, připadalo mi, že jde jen o další oraganizaci, která bude chtít pro motoristy urvat další práva na úkor ostatních účastníků silničního provozu. Nasvědčuje tomu i ideologická omáčka v úvodu: "svobodná individuální doprava", "respektování práv na majetek, soukromí a práva nebýt rušen zbytečnými zásahy veřejné a státní moci". Čiší mi z toho opět snaha získat co nejvíce práv, zbavit se co největší části odpovědnosti a hlavně vymanit se zpod kontroly policie.
Navrhované změny jsou vedeny opět jen snahou zjednodušit pro motoristu jeho povinnosti ve vztahu k ostatním účastníkům silničního provozu, a to i za cenu omezení jejich stávajících práv.
Navrhované úpravy znění zákonů, které se týkají cyklistů, jdou zpravidla proti jejich oprávněným zájmům. Řidič by byl zbaven povinnosti vnímat vyústění cyklostezky jako křižovatku, při předjíždění cyklisty by se mohl chovat, jako kdyby tam cyklista vlastně vůbec nebyl, malé děti by vůbec nesměly jezdit po chodníku a podobně.
S čím se naopak souhlasit dá, je, že by mělo být cyklistovi výslovně zakázáno vjíždět do vozovky bezprostředně před projíždějící vozidlo i na přejezdu pro cyklisty, a dále že by mělo být výslovně zdůrazněno již (implicitně) platné pravidlo, že po přechodu pro chodce se kolo vodí. V případě přechodů, které jsou součástí stezky pro chodce a cyklisty by ale bylo potřeba učinit výjimku a přejíždění přechodů povolit. Na tuto skutečnost by měl být řidič vozidla přijíždějící po komunikaci, kterou cyklostezka kříží, upozorněn příslušnou značkou.
Vzhledem k počtu, zaměření, příjmům z veřejných rozpočtů a důsledkům činnosti protimotoristických a třeba ekologistických organizací si myslím jde o velmi užitečnou protiváhu, která má rozhodně své místo v demokratickém systému.
Z navrhovaných změn mi přijde většina logických, vyjasňujících definice, práva a povinnosti. Zbavuje Policii povinnosti kontrolovat a postihovat přestupky, které nejsou nebezpečné, díky čemuž se bude moci zaměřit na ty závažnější.
Člověk libovolného věku na kole je řidič a jako takový má jízdu po chodníku zakázánu. Tak je to imho v pořádku. Že se někde toleruje je jinaá věc, ale tam není důvod ji netolerovat i dospělým. Jen je na pár místech zmatečná formulace, že nějaké ustanovení neplatí pro šklebáky na chodníku (kterážto situace legálně nemůže nastat), ale přesně tuto OSBID navrhuje zrušit.
---
Vzhledem k charakteru cyklostezky je opravdu obtížné ji vnímat jako křižovatku. V reálu často jde o chodník nebo obdobnou komunikaci s pruhy a značkou. Ale tuto značku řidič přece vůbec nemusí vidět. Kdyby tam nebyly značky "konec stezky pro cyklisty" nebo "cyklisto slez", tak by při současné právní úpravě vjížděli cyklisté v domnění že mají přednost pod kola nic netušících řidičů.
Nejlogičtější je nestavět cyklostezku na rovinu silnici a necpat na každý roh konec cyklostezky. Prostě cyklista přijede, nemusí sesedat z kola, jen dá přednost vozidlům jedoucím po silnici, a přejede komunikaci. Bylo by to přínosem PŘEDEVŠÍM pro cyklisty. Nevím jak Tebe, ale mě daleko víc prudí, že musím sesedat z kola, než že musím dát přednost ostatním vozidlům. Konkrétní případy by mohla místní úprava řešit přejezdy pro cyklisty, semafory, atd.
Maj tam fakt perličky, Za jízdu autem v pěší zóně 40km/h navrhují pokutu do 2000kč a bez bodů. Nebo chtějí z každého výjezdu z místa mimo pozemní udělat křižovatku, takže by všude musely být značky upravující přednost. A když by někdo sundal značku dej přednost v jízdě z toho výjezdu a srazil by se s autem jedoucím po hlavní, nebylo by mozné určit zavinění. A mnohé další. Fakt experti!
Určitě větší experti na dopravu než ti co spáchali ten bonzáckej web Auto*Matu, že Hraboshi.
asi tě to překvapí, ale já nejsem z Auto*matu, ale z Oživení. O dopravní fundovanosti talentů z Osbid lze s úspěchem pochybovat.
Alespoň nepodporují primitivní bonzácké praktiky, navíc u přestupků které nikoho přímo neohrožují - připadá mi že je to ideální \"lepka\" pro ty, kteří mají nějaké své osobní komplexy.
Hmm, viděl jsem tam víckrát parkování na přechodu nebo v jeho těsné blízkosti. Znám jen málo přestupků, které jsou nebezpečnější...
Ano, tyhlety debílky miluji stejně ať už jedu na kole, v autě nebo jdu jako chodec. Na mysli jsem měl především takové to stání u značky zákaz stání a podobně...