Zdravím,
můžete mě prosím někdo poradit s podivným ničením pláště? Na bocích se mě postupem času objevují do kříže šikmé rýhy,které se postupně prohlubují až prodřou plášť. Vedou v podstatě od ráfku až po běhoun.Problém začíná téměř okamžitě s novým pláštěm s tím, že ze začátku se jedná jen o čáry, které jdou setřít. Předpokládal jsem, že se jedná o chybné seřízení brzdových špalků, tak jsem je dal co nejníže, ale problém setrvává. Alespoň ve stoje a při normální zátěži jsem neobjevil, že by se těch boku něco dotýkalo. Nahuštění je v pořádku ověřované manometrem. Na dalším kole s podobnou výbavou je vše v pořádku.
Pro názornost přikládám odkaz na fotku (jedná se o plášť Kenda Karma).
http://uloz.to/530337/DSC_3943_1.jpg
Aktuálně mám nazutý nový Ritchey Z-Max comp se stejným problémem.
netuším:o(( Co je mi divný je to, že je to tak pravidelný. Ty vzdálenosti mi přijdou uplně stejný... Takhle ten plášť vypadá celej? U jednoho by to mohla být vada pláště, ale u druhýho, kterej už je uplně jinej, to je divný. brzdy ti to neudělají, ale ani nic jinýho, co by případně dřelo by to neudělalo takhle nebo mě alespoň nic nenapadá...
Kolik vážíš? Jediný, co mě napadá, že ty pláště Tě prostě neunesou. Ale je to jen tak střelený od boku.
Napadlo mě to taky, jestli to není vnitřní struktura pláště, která začne vystupovat když se pláště přehustí.
Nejdriv bych se podival na sirku rafku a na doporuceny rozmer plaste .
Jezdíš na podhuštěných. Tenhle vzorek má na plášti každý, kdo na podhuštěných jezdí - stačí se rozhlédnout kolem sebe :o)))
Taky bych to viděl na kombinaci nekvalitních plášťů a velkého namáhání boků vlivem nesprávného (příliš velkého nebo malého) tlaku.
Pak se pohne kostra a vysype guma. V poslední době mi to začly dělat Rubeny, tak se pomalu rozhlížím po něčem lepším...
Mám pocit, že plášť je při jízdě příliš deformován, buď vlivem podhuštění (vyloučils) nebo přetížení. Potom dochází k oddělování kordových vláken od okolní gumy. Ty rýhy ve skutečnosti kopírují polohu kordových vláken pod bočnicí.
Dosud jsem foukal na tlak 300kPa (min-max uvedeno 280-450kPa), ale po Vašich radách jsem dnes pořídil nový manometr a nestačil se divit,že za stejných podmínek ukazuje těsně pod 200kPa. Takže to skutečně vypadá na poškození boků z důvodu podhuštění.
Na druhém kole s podobným nahuštěním,ale s výrobně starším a ještě levnějším pláštěm Kenda Kwick nemám po 3000 km žádný problém. Tak to současně vypadá na trend snižující se kvality levnějších plášťů.
Dohustil jsem tedy na 320kPa a pak dám vědět jestli došlo k zlepšení.
Díky všem za odpověď
souhlas s radkou, nednoznačně podhuštíno. a nestane se to jen u "levnějších" plášťů, takhle zničíš jakejkoli, ledaže by to byla bezdušovka, která má zesílený stěny ale trpěla by taky.
Zkusil jsem nahustit na doporučených 300kPa a boky snad drží líp,ale jízdní vlastnosti jsou dost v háji. Podstatně stouply vibrace,je cítit i malá nerovnost terénu,do kopce na šterkopísku zadní kolo často prokluzuje, hlubší písek se dá projet jen s obtížemi.Tedy klasické známky přehuštění. Takže jsem se paradoxně na tabulkově správně nahuštěných pneu nadřel víc jak na podhuštěných (180-200kPa). A po 60km vyjížďce jsem objevil nové známky začínajícího opotřebení boků, tentokrát jsou mělké rýhy více vodorovně s ráfkem a až těsně pod vzorkem.
Můj závěr - tabulky jsou v tomto případě k ničemu a levnější pláště z poslední doby (Kenda Karma,Ritchey Z-max) to samé. Ještě by mě zajímalo jestli je teď víc zmetků a já mám prostě smůlu na kusy nebo je to už paušální problém těchto modelů.
Úplně nesouhlasím. Každý slušný plášť menší tlaky (tím myslím tlaky pod doporučené minimum vydrží).
Přední dušové 2,25 Schwalbe (jak NN, tak Albert, tak Alberta alpencross) jsem vždy jezdil na hranici nimima i podním (minimum doporučené mají 30psi; jezdil jsem je na 25-30psi) a nikdy žádný problém s boky.
U UST je to ještě lepší, tam vozím na předním UST NN 2,25 trvale maximálně 25psi (a někdy i jen 20psi) a opět ani náznak problému.
Kdyby mě tohle plášť někdy dělal, tak půjde okamžitě pryč, protože nebudu kvůli tomu, že plášť stojí za prd ho přehušťovat a mít z toho horskou kozu.
I podle mě zejména ty hluboké záseky jsou obtisk hrany ráfku - podhuštěno. Jinak k tomu co vydrží dobré pláště: mohu zaslat fotky Schwalbe Marathon, které jedna slečna na treku jezdila cca 2 měsíce podhuštěné. Na bočnicích prosekané zářezy od ráfku (ten marathon lépe drží tvar, takže vodorovně, ne takhle šikmo), kolem reflexního pásu bočnice zlomená na kord kolem dokola a na několika místech odervaný vzorek od kraje /přechod bočnice vzorek/
to nejsou záseky od ráfku, to se prostě takhle žužlá ten podhuštěnej plášt, při náklonu se jakoby skládá a po nějakym čase se začnou stejný rejhy objevovat i na duši až nakonec ten plášt duši prožužlá a ta praskne. mluvim z osobní zkušenosti, oddělal sem tak RR.
Tak se pokusím i já přispět do diskuse. Jezdím na Rock "mašině" koupené srpen 2004. Za tu dobu mám najeto 27.500 km. Měnil jsem pouze řetěz a kazetu (letos) a vloni brzdové destičky na zadní brzdě, plášť na zadním kole (Kenda). Druhý plášť který mám stále na kole má najeto tedy těch 27.500 a je skoro netknutý. Jestli budete chtít, nafotím a přidám odkaz. Řetěz a kazetu jsem měnil po ujetí cca 25.000 km, takže myslím, že vydržel nadprůměr. Někdo tomu věřit nebude, jiný ano, ale nemám důvod si vymýšlet nebo dělat reklamu Rock Machinám.
Příští týden dávám kolo do servisu kvůli nábám a destičkám na zadním kole. Technik od Holubovského i od Kohouta na Kladně se nestačí divit, koli toho kolo vydrželo.
To kolo ti tolik nevydrzi diky napisu Rock Machine na ramu :o), ale diky tomu kde a jakym zpusobem jezdis a jaky jsou na nem namontovany komponenty a doplnky. A taky az do jakeho stadia zivotnosti vsechno sjizdis. Potom neni duvod ti neverit.
No najet 25.000 na jeden řetěz je úctyhodné, ale proč ne, pokud ho udržuješ v naprosté čistotě. Já se o svá kola taky starám (možná až nenormálně moc). Já s jedním řetězem najíždím daleko méně a přesto mi nikdo zde na diskuzi nechtěl věřit, když se to tu kdysi řešilo.
Někdo je zvyklý měnit po 1500 km, což mi přijde také neuvěřitelné (pokud to není MTB řetěz věčně chodící v bahenní lázni).
Já měl už z prodeje řetež HG-53 Deore a nevydržel ani těch 1500 a to bahno nepotkal ani jednou..
U předního pláště bych tomu dost věřil. Já na něm mám 10kkm a rozhodně výměnu nepotřebuje. A už vůbec se na něm neobjevují výše zmíněné boční defekty. To jsem vlastně v začátku zapomněl zmínit,že problém mám jen na zadním kole,které je podstatně víc zatížené.Dřív na slušném plášti vzadu jsem najezdil kolem 5kkm než ho bylo nutné vyměnit kvůli sjetému vzorku. Pravda,že většinu času jezdím šterkopísek a to je solidní brusná směs.
Ohledně řetězu je to složitější,například na starém krosovém kole se 7 kazetou a s patřičně širším řetězem jsem v té době ani po 15kkm nevěděl,že se občas musí řetěz měnit. :-) Na 9 už je to horší a jelikož nemám čas ani chuť každý den čistit řetěz a převody od prachu a písku,tak mě HG50 ani HG70 nevydrží víc jak 2500km