Jelikož jezdím denně do práce na letité ukrajině, tak si už zaslouží nějakou tu rekonstrukci. Jelikož se mi pořád nechce zpravovat klínkové kliky na věnečkové ose, chtěl bych tam dát nějaké na čtyřhran. Namáte někdo typ kde by se dali v dneštní době koupit nejobyčejnější a nejlevnější kliky na čtuřhran s jedním talířem na široký řetěz se spojkou?
ja mam snad dokonce pocit, ze klasicky trojtalir z lacineho trekkinga by take sel - uzka sajba vezme siroky retez a protoze bude na nejvetsim prevodniku, tak ani rozmer nebude problem.
Nechápu problém s klínkama. Najezdil jsem na nich pěkných pár desítek tisíc km, a nikdy jsem s nimi neměl problém. Pravda, jak jsem je tam jednou dobře (tj. pečlivě a rovně) nabouchal, už jsem je rozebíral pouze v nejvyšší nouzi, a byl jsem rád, když pěkně zarezly a zarostly do klik :-) Byl to nejjednodušší systém - k případné opravě stačila půlka cihly, desítka klíč a náhradní klínek za 5 Kč.
Pamatuju pár výjezdů, kdy nešťastní majitelé čtyřhranů pořád dotahovali, sháněli správný nářadí nebo rovnou nové kliky, když ty původní povolené během 10 km ožvejkali do nepoužitelna. A moje zarezlé klínky nic. Možná (určitě) byly taky dobře udalné (=dražší) a špatně udělané čyřhrany, ale dle mého je celý systém čtyřhranů slepou uličkou - to dnešní tisícihrany, to už je jiný kafe...
já teda žádnýho nešťastnýho majitele klik se čtyřhranem neznám, pro mě je to naprosto vychytaný systém - samozřejmě, že "expert" je schopen ho odrovnat / jako ostaně cokoliv jiného/, střed na klínek skončil v propadlišti cyklistických dějin. proč asi, když je tak skvělý?
"pro mě je to naprosto vychytaný systém" - :-))))
"střed na klínek skončil v propadlišti cyklistických dějin. proč asi, když je tak skvělý?" - důvodů je asi několik:
1) dnešní způsob jízdy na horských kolech a jejich klonech namáhá střed mnohem více, než kdysi převažující plynulá jízda po asfaltu - to je ale argument, který u staré "ukrajiny do práce" neplatí
2) na klínkách šlo málo vydělat - byly levné a každý si je opravoval sám bez speciálních stahováků, čtyřhrany už plno lidí vozí do servisu
3) v propadlišti dějin končí mnoho dobrých věcí, když přijde do módy něco jiného. Ne vždy nutně lepšího.
Ale hlavně - co se vztekáš? Nech si svůj čtyřhran a já si ponechám svůj tisícihran a milé vzpomínky na klínky ;-)))
nejsem si jistý, ale mám dojem, že se na Ukrajinách používal ve středu atypický závit - doporučuji ověřit než se pustíš do výměny, kliky s jedním talířem na čtyřhran nejsou velkou raritou a dají se koupit kolem 250 Kč
Ahoj,
ja som pred tromi rokmi reštauroval ukrajinu vratene novej farby a laku - v servise. Vymenili mi vsetko pohyblive a všetko mali. Problem je ze som nedavno pri sundavani kolesa zlomil špičku vidlice. Zvarit to uz asi nepojde a tak zhanam nejaku nahradu. Neviete niekto o nejakej starej vidlici z ukrajiny, pripadne cely kludne aj nepojazdny bicykel.
Dik moc
Slavo
sice nemohu nabidnout spicku vidlice ani vidlici, ale zeptal bych se, slo skutecne o ruskou ukrajinu, nebo zobecneny vyznam ukrajiny jako stareho kola? mi se na starych cestovnich kolech jezdi mimoradne dobre, ukrajina jako takova byla ale hrozny krap z mekkeho kovu, na tom se jelo strasne.
jako pamětník mohu potvrdit, že ukrajiny byly skutečným výdobytkem práce sovětského lidu, mám dojem, že cena se pohybovala kolem 400 Kčs a samotný rám stál asi dvě kila / rohlík byl v tu dobu za 0,30 Kčs - to jen pro srovnání/. nebo bylo celé kolo za šest stovek ? je už to dost dávno, třeba má někdo lepší hlavu
Je na nej vpredu etiketa s lastovickou a pismenami CCCP. Jazdilo sa na nej vynikajuco, islo tak samo a rychlo. Skoda jej :)
no nevím, říkávalo se : "chceš-li poznat co je dřina, kup si kolo Ukrajina". já sám ji nikdy neměl, tak nemohu posoudit
Kolo Ukrajina se prodávalo od 400,-Kčs do 680,-Kčs.V Tuzexu stály řemínky do klipsen v té době 25,-bonů,což bylo asi 130,-Kčs.
za těch 680 už muselo být nejmíň s podpisem Brežněva na rámu / za čtyři kila muselo stačit jen věnování místního partajního bosse/, kamoš na ní /ukrajině/ jezdíval roky do fachy, ještě dlouho po sametu - nakonec mu rupnul rám a bylo po ftákách
Jak se jmenovalo to malé skládací kolo?Starší brácha má perfektní silničku od Fišery,ale když valí na tenis,jede na té skládačce.A ta frekvence šlapání..joj....
Eska ? Liberta ? o jiném výrobci / z té doby u nás/ nevím
Ano-Liberta.Jízdu na tomto kole odůvodňuje tím,že padá z menší výšky(vkročit na naše tenisové kurty,kde je plno známých,je o život-všichni to tam perou pod tlakem).
Já myslím,že to byla Eska.Moje mamka ji měla taky.Liberta byla vetší a nedala se složit :-)
totalitni kola bez horni stangle s jednotrubkovym ramem
skladacka eska - 20'' kolecka, prevod o neco tezsi, nez podobne tvarovane sobi 20, ktere ale neslo skladat
liberta - 24, nektere verze 26'' kola, ramova trubka zalomena, ku stredu vedena vodorovne, neskladaci. videl jsem nekolik s prehazovackou a 3 kolem, mozna prestavba, snad varianta z vyroby
V Opave se traduje historka, ze zamestnanec jaktarske STS na kopci jel na nove ukrajine, prave ruske ukrajine, ne starem cestovnim kole zapadni vyroby, do prace a jak do kopce silou slapal, ohl kliky a pri dojezdu do prace se sbehl pobaveny dav traktoristu a kolo kdosi i udajne fotil, z cehoz mel mit opletacky s straniky. tak nevim, jestli to neni jen gorodnaja rozpravka, jak se tenkrat rikalo urban legende.
To není možné!!Na jakémkoliv výrobku ze Sovětského svazu byla nejdokonalejší práce,nejkvalitnější ocel a vyráběly je ruce nejdokonalejších stachanovců-tak nám to aspoň cpali do hlavy.Pak je ještě možnost,že to způsobili imperialističtí škůdci(to ale také není možné-sovětští rozvědčíci je odhalovali okamžitě a s lehkostí).
Náhradná vidlica ku Ukrajine? Obejdi stare puody,garáže a smetiska...
A proč chceš ten 4hran? Já mám na městském kole kliky s klínkem a k nim zapouzdřený střed od Kinexu.
Tak ja hned ze dvou duvodů. Za prve jsem chtěl koupit stejně nové kliky, staré už byly vyčvachtané. Za klinkové kliky chtěli zhruba to co za ty čtyřhrany. Měl jsem doma starou nepoužitou osku na čtyřhran, sice na věnečky ale byla. Až ji ochodím koupím zapouzdřenou. No a zadruhé už mě nebyvilo pořád poslouchat a měnit klínky. Ale to už bylo v závislosti na opotřebení klik. Tak že tak.