Najezdím na horském a trekovém kole asi 6000 km ročně, převážně po silnici. Po zkušenostech v kopcích bych si chtěl koupit silniční kolo. Ne, že bych byl nějak ješitný, ale štve mě jak mě v kopcích předjíždí daleko horší cyklisti na lepších silničních kolech. Může mně někdo poradit s kolem do 30000 Kč. Koupil bych třeba i starší zachovalé s lepší výbavou.
Zrovna ve stoupani se mnohem vic nez jinde projevi vykonnost jezdce, kolo samotny hraje docela podruznou roli. Jeden kopec blizko domu vyjedu pri stejnych tepech na silnicce treba rychlosti cca 18 km/h, na fullovi s podhustenymi drapaky 16 km/h. Kdybych mel hladky plaste nafoukly natvrdo, asi by ten rozdil byl zanedbatelny.
Co te mozna u silnicaru mate je to, jakym zpusobem vubec jezdi: silnicky maji jiny prevody, takze se do kopce jezdi oproti MTB casto docela na tezky prevody a tim vyssi rychlost (a za cenu vyssi namahy). Vubec silnicni "filozofie" je spis takova, ze se to kopcu docela lame :o)
Za zhruba 1000 € se da sehnat uz vyborna ziletka i na Ultegre (pokud bys chtel Shimano, jinak je pochopitelne moznost i Campy a Sramu). I kdyz spis na internetu.
Nesouhlasím s tím,že kolo do kopce hraje podružnou roli. Mám i vlastní zkušenost s pravidelným spolujezdcem. Na terkovém kole jsem mu ujížděl spíš já. Když si veme silničku, tak mu do kopce za chvíli nevidím na záda.
Tak si zkuste na chvíli prohodit kola a budeš vědět, jak to je.
Tak. Sam jsem nejaky cas jezdil na horakovi ale s 28" koly (silnicni rafky a 23 mm plaste napleteny na diskovych MTB nabach). Do kopce to stejny, rozdil byl v podstate "jenom" ve vyssich rychlostech, diky geometrii posezu a tim jine aerodynamice, potom jeste pochopitelne v prevodech, i kdyz jsem mel silnicni kazetu Ultegra 11-23.
přesně tak - nízká hmotnost kola a kvalitní přenos síly jsou zárukou radostiplného svezení do kopce, podle některých naznačených teorií by se horské silniční etapy mohli jezdit v pohodě na fullu :- ), trekingové nebo horské kolo nemá oproti silničce šanci / samozřejmě mluvíme o stejně výkonných cyklistech/
Horské etapy by se ale klidně na biku nebo i chrtím fullu jezdit mohly a výsledek by nebyl moc rozdílný oproti silničce.
Pořád je tu řeč o hoby ježdění, kde drobné rozdíly nehrají žádnou roli a je úplně jedno, že v kopci, který pojedu hodinu budu na silničce o 2 minuty rychlejší (a ani tohle vůbec není jisté, třeba u mě konkrétně dělá větší rozdíl jak mi to ten konkrétní den jede než jestli jedu kopec na silničce nebo biku).
Na závodech profíků je to samozřejmě zcela zásadní a navíc rozdíl tam bude mnohem větší než u hobíků protože mírnější kopce se tam jezdí rychlostí hodně přes 20km/h, kde už se tedy i ve stoupání projeví menší aerodynamický odpor, o těch ale řeč není.
Do rychlostí kolem 10-15km/h v kopcích je to rozdíl téměř zanedbatelný.
U hobby jezdců jsem se ještě v mojem okolí nikdy nesetkal s tím, že by dva jezdci byli na tom výkonnostně tak podobně (nebo tedy spíš stejně), aby při porovnání bike x silnička byl na kopci dřív vždy ten na silničce.
Ti v partě, co mi v kopci ujedou na biku, když já jedu na fullu, tak když jsem jel párkrát na silničce, tak mi ujeli úplně stejně (oni pořád na biku).
Mě naopak přijde, že se tu v kopcích silnička hrozně moc přeceňuje, jako by do těch kopců snad vyjela sama.
Máš nějaký typ ( odkaz ) na vybornou žiletkui na Ultegře.
Asi má na mysli tohle ;-) http://www.canyon.com/_en/roadbikes/equipment...
Díky za radu, vypadá to dobře. Trošku mně zkomplikovalo rozhodování ta možnost výběru kazety a trojpřevodníku. Nevím co je lepší.
Dej si do vyhledavani nahore slovo "trojtalir" nebo "compact" apod., probiralo se to tu nedavno (i kdyz si Meduza nenechal poradit :o))
Nechce se mně hledat. Co mně radíš ty ?
Dej si na žiletku trojtalíř a je možné, že budeš tam, kde dnes. V kopci dáš "lenocha" a budeš šmrdlat na pohodu. A tím pádem zase budeš koukat kolegovi na záda... Standartní převod na žiletce je těžší, ale pod určitou frekvenci šlapání se nedá jet. No a při té frekvenci a převodu jsi prostě rychlík, jak už bylo psáno.
Takže podle tebe jednoznačně dvojtalíř. Beru to. A co ta kazeta ? 12/27 nebo stačí 12/25. Uvažuji trošku i ekonomicky ( náklady na výměnu a servis ). Nejsem za vodou.
Při těhle úvahách musíš především objektivně zohlednit svoji kondičku, aby ses do kopců netrápil. A taky kde budeš jezdit. Něco jinýho chtějí trháky, v pahorkatině přežiješ i s trojkolečkem.
Jsem laik. Slovo trháky je pro mně tabu. Jestli tě to neobtěžuje, tak mně vysvětli o co se jedná. Lysá hora nebo mravenečník jsou " trhák " ? Když chci jet takovou časovku pro amatéry do vrchu a mám dobrou kondičku, tak zvolit raději dvojtác ?
Kdysi jsem se jako žáček pokoušel jezdit závodně, ale vyklidil jsem pole... :-) Jsem spíš cykloturista, i když si dávám podle možností do těla na klasickém treku na asfaltu. Pár zkušeností mi zůstalo a snažím se je využívat.
Závodní, nebo soutěžní zkušenosti ale v současnosti už nemám, takže s tím ti moc neporadím. Pokud bych ale stíhal konkurenci při závodech a k závodům bych i směřoval, jednoznačně bych volil klasiku s dvojtácem. Trojtác je spíš kompromis pro turistu, který chce jezdit na žiletce.
Lehčí převod na kazetě je buďto pro náročné kopce, nebo slabší a tím pádem asi i pomalejší jezdce v běžných kopcích. Ale to se nedá takhle říct, nejlepší je si takový kolo zkusit. Jestli máš kámoše s žiletkou, zkus ho poprosit, třeba ti ho půjčí. V kopci pak nejlíp poznáš, jaké převody potřebuješ a jak na tom jsi. Ale věř, že samotné kolo tě na kopec rychle nevyveze. A pokud to vezmeš silou při těžším převodu, na který nebudeš mít, tak po pár metrech zhasneš.
Jo a o dvou kilech váhy to taky nebude. Ta bude hrát důležitou roli u dvou špičkových závodníků s naprosto vyrovnanými výkony, tam může půlkilo jednoho z nich zvýhodnit. My, běžní "závodníci" vozíme pod kůží několik kilo navíc. Během loňska jsem shodil devět kilo a bylo to docela poznat. Kdybych měl takhle upgradovat kolo, ani by to nešlo a stálo by mě to půl milionu.
nejezdím na žiletce a nikdy sem o tom neuvažoval ani ve snu. naprosto ale souhlasím s posledním odstavcem, který platí pro všechny. platit horentní sumy za superodlehčený komponenty nebo zhobnout? odpověd ne na snadě;-)
I hodne vykonni jezdci obcas vozi trojtac, ale kdyby te neobtezovalo vyhledavani (divim se, protoze jestli chces neco vedet, cim vic mas informaci, tim lip, ne???) tak jsem psal, ze jsem snad jeste nevidel spokojenyho uzivatele 3-talire (aby to dobre prehazovalo, nerachotilo atd.). Sam jsem to chvili vozil a pak si poridil kompakt (= 2-tac 34/nekdy 36 a 50 zubu). To je slusny kompromis, s tim mas vyhody 2-talire a rozsah podobnejsi 3-taliri, lehci prevod nez klasika 53(52)/ 39. Kazetu vzadu si zvol klidne s vetsim rozsahem zubu, kdyz pises, ze ostatnim do kopce nestihas.
Trojtalíř nebrat! Mám a moc se těším, až to konečně hodím po psovi. Bohužel se mi ve středu trošku vysralo auto (napočítali mi toho za 50 tisíc), takže přechod na Ultegru SL (compact) se o týden dva odkládá (protsě do příší výplaty).
Tak to tady ctu a asi ti jeste trosku zamotam hlavu.. Trojtalir je dobrej :o)
A nekdy mi dokonce ani ten nestaci a musim tlacit :( , proste mi klesne kadence pod rozumnou mez a pak uz muzu jet jenom ve stoje... No proste bych nekdy tu malou placku potreboval jeste mensi a nebo kazetu z horaka :o)
Ale je to samozrejme taky dano mou hmotnosti.
Jo a nikde nic nic nechrousta a radi to f poho..
Trojplacka NENÍ lepší (=výrazně lehčí než kompakt). Stačí si hodit převody do tabulky. Rozdíl mezi 34 a 30 je cca 3 zuby "vzadu". 30x23 je totéž co 34x26... Matematiku neošidíš... :-) Ale jinak samozřejmě podle gusta každého soudruha ;-)
Neříkám, že trojplacka je na ho... a že kdo ji má je blb (jsem blb i já), ale to, že kompakt trojplacku v pohodě nahradí. Jízda na silničce je stylově trošku jiná, než na horákovi, prostě kopečky je dost často potřeba vydupat ze sedla.
Trojplacku kompakty právě nikdy plnohodnotně nenahradíš.
Sám trojplacku taky na silničce nemám moc rád, tak jsem vozil 50/34 kompakty a pro mě k tomu přijatelnou kazetu, tedy 13/29.
To už mi do nejlehčích převodů celkem stačilo (ale ideální to pořád nebylo), ale nejtěžší převod už byl taky na hraně a hodila by se občas vzadu 12ka (ta 13ka stačila když jsem jezdil sám).
Tedy ta samá kazeta s trojplackou by byla ideální. Přibyl by jeden lehčí převod a jeden těžší a to je přesně to co mi u kompaktů chybělo k ideálním stavu.
Vydupat ze sedla jsem musel občas i něco na 34/29 a samozřejmě není možné dupat celý kopec delší než 1km (tedy pro mě tedy určitě není).
Na biku běžně jezdím na asfaltu i 22/26 (tím myslím, že jsem už jel dost kopců, kde jsem tohle měl na delším úseku aspoň 1km dlouhém, tedy kde nemůže být řeč o vydupání ze sedla na silničce).
Měl jsem před kompakty na silničce 13/29 kazetu s klasickými převodníky 53/39 a takhle jsem byl v některých nejprudších kopcích pomalejší než na fullu, protože chyběly převody. Samozřejmě nějak jsem to vydupal, ale byl jsem vyřízený a ještě pomalejší.
Tak ja mam na silnicce "ostudne" prevody 52/42/30 + 8-mi kazetu 11 az 30 zubu a nemuzu si stezovat.
S vetrem v zadech a z mensich kopecku v pohode obcas provokativne prejizdim auta 55 az 60 km/h ;-).
(nebo jedu nekam dal po "nudne silnici s auty", ze ktere chci byt rychle pryc...)
Kdyz se casto stridaji kopecky a rovinky a nechci porad prehazovat placky, tak to jede (bez velkeho krizeni) na 42/11 az 42/23 (26 radeji uz nepouzivam i kdyz jde).
Mno a treba na 30/30 jsem vyjel az na kopec Lovos u Lovosic nebo na Hazmburk, ale uz i na silnicich jsem nasel mista, kde se to na 30/30 melo snahu (vsede) zvedat na zadni, takze radeji preferuji vetsi rozsah prevodu, i kdyz na te 8-mi kazete mam nekde skoky 3 zuby, coz mi ale jako turistovi nevadi.
Zo to je prave ono....
Ja netvrdim ze trojpila je LEPSI a rikam opatrne, ze DOBRA a minimalne z hlediska funkcnosti f poho..
A stejne tak netvrdim, ze kompakt je na HOVNO...
A co se tyce prevodoveho pomeru, tak znovu rikam, ze uz jsem nasel kopce, ktery jsem proste na silnicce neumotal, kdezto na bajku si je dam na kasparka na pohodu a tudiz zaplat panbuh za kazdy prevod do lehka! Ono samozrejme ve stojce se da vyjet skoro vsechno, ale jde o to, abych pak na kopci mohl v klidu slapat dal a ne bejt uplne vykasenej stepem na 190ti.
Dá se v té ceně 1000 EUR ( přibily by ještě náklady na dopravu ) a podobné kvalitě koupit něco u nás ? Nemám žádné zkušenosti s kupováním kola v zahraničí. Autem pro to jet nechci.
Těžko, a spíše ne... Ale jak jsem psal už výše, silničky mne skoro nezajímají, tak nemám žádný přehled.
Náklady na dopravu jsou směšné, 50€ za poštovné a balné, 35€ z toho je poštovné a 15€ je za krabici. Kdybys tam chtěl pro to jet, tak se do téhle ceny rozhodně nevejdeš, je to na opačném konci Německa... Nehledě k tomu, že oni mají na "krámě" jen to co sis objednal. Rozhodně tam nejde přijet a odjet s kolem, které sis v ten moment vybral... Všechno je jen na předchozí objednávku. Maximálně tam budou mít k okamžitému odběru pár kousků kol, která jim zbyla když jim někdo zrušil objednávku, ale určitě ne celý sortiment.
Podobně funguje i firma Radon...
Uz jsem se rozhodl. Kolo beru ikdyž si jsem vědom, že na pozáruční servis můžu zapomenout a bude problém s případnou reklamací. Jak se řeší platba. To řeknu na bance, že chci poslat na cizí účet platbu v eurech a oni to nějak převedou ?
Já to platil v korunách na poště složenkou Eurogiro. Poplatky za vše byly 250 Kč.
Přes banku to samozřejmě také jde...
Jinak vše už bylo řečeno např. zde http://www.bike-forum.cz/forum/canyon-2008...
Je to ale secsakra dlouhé...
Nějak se neorientuji v němčině a v tom pomocníku pro výběr velikosti kola. Ikdyž to stejně asi bude v angličtině. Pochopil jsem, že tam bude asi výška, délka v rozkroku, délka paží, šířka ramen, délka trupu a váha. Měření té délky trupu ( odkud kam mně není jasné). To se tam dosadí čísla a vyplivne to velikost ? Když tam dám výšku, tak se mně automaticky nastaví délka rozkroku. Když chci upravit délku rozkroku podle skutečnosti, tak se mně změní výška. Měřím 182 cm a v rozkroku mám 77 cm. Jakou bych měl mít přibližně velikost silničního kola ?
Promin, ale jak sis zmeril tu delku nohou? Urcite mas pri 182 cm 77 cm do rozkroku???
Musis si stoupnout bez bot na zem, mezi nohy zasadit treba nejakou tlustejsi knihu docela napevno smerem vzhuru a zmerit to. Event. si nech od nekoho napasovat tamtez treba vodovahu.
Asi jsem to změřil špatně. Podle tvého návodu jsem naměřil v rozkroku 82 cm. Když to dosadím do toho jejich kalkulátoru, tak mně to hodí čísla 182,82,62,60,42. Vážím 78 kg. Vedle se ukáže písmeno M. To znamená, že takovou bych měl mít velikost. Kolik je to v cm ? Tam jak jsou vyobrazeny komponenty, tak udávají velikosti v cm ( 50, 52, 54 apod.).Jinak mockrát děkuji za velkou snahu všech mně nějak pomoct ve výběru.
Nejsem až tak velký odborník, ale myslím si že na tvou postavu by měla být velikost 56 cm. To je ale tuším vel. L. Ale určitě Ti poradí zkušenější. Za chvili začne pršet, takže k PC zasedne víc lidí.
Nemuzu si pomoct, ale kdyz jsem do tabulek zadal tebou zmerene udaje (otazka je, jestli jsou uz i vsechny ostatni spravne zmerene), ukaze se vhodna velikost ramu bud 56 (pri posezu "Comfort") nebo 54 (pri posezu "Sporty"). Kazdopadne tahle tabulka je trosku zavadejici, muze ti dat pribliznou predstavu o vhodne velikosti kola, byt ale tebou, jdu si radeji nekam treba do obchodu vyzkouset obe tyhle velikosti, na ktere se budes citit lip.
Pokud chces vedet i ostatni rozmery a uhly, staci si v tom kalkulatoru kliknout na povoleni zobrazeni rozmeru (v anglictine "dimensions ON"), je to hned vlevo od zobrazeni doporucene velikosti ramu.
Vhodna velikost ramu bud 56 (pri posezu "Comfort") nebo 54 (pri posezu "Sporty"). Ty druhy posezu ? Vůbec nevím o co se jedná.
Komfortnejsi nebo spis pro sportovni jezdeni. Pokud nejsi na silnicku zvykly, s klidnym svedomim vem ten ram, co je kratsi. 2 cm vysky dozenes vic vysunutou sedlovkou a nebudes si diky beranum pripadat tak natazenej. Ale neni nad osobni vyzkouseni.
Já teda nevim, ale nejen výkonnost a nafouklý pláště, ale i váha kola je hódně důležitá.
A navíc mi připadá, že v poslední době v kopcích silniční filozofové jezdí převážně frekvenčně.
Psal jsem treba jeden priklad. Co se vahy tyka, moje ziletka vazi komplet 8,1 kg, XG full 10,8 kg. Hmotnost vliv ma, ale az kdyz bude priblizne stejna vykonnost 2 jezdcu. Ten vyrazne horsi me prece nemuze s prehledem predjet zrovna do kopce jenom diky tomu, ze jeho kolo vazi o 2 kg min.
Ad filozofie :o) srovnej si rozsahy prevodu na silnicnich a na horskych kolech, velmi casto vylozene frekvencne do kopce to na silnicce nejde. Proto se chodi taky mnohem casteji ze sedla. Na druhou stranu je zase odpor pri slapani na silnicce o neco nizsi, takze o neco snizena frekvence neni az takovy problem. Pokud mluvis potom o profesionalnich cyklistech a jejich kadenci ze zaznamu z Tour v Alpach, maji proti nam smrtelnikum jednak nepomerne vyssi vykon na kg hmotnosti a taky vozi na tyhle etapy taky ponekud jine prevody, nez my nealpsti :o)
Přesně tak.
A ti co tak vyzdvihují, že rozdíl hmotnosti v tom kopci udělá nějaký větší rozdíl, ať si zkusí několikrát vyjet jeden kopec s plnými láhvemi a pak s prázdnými a uvidí, že rozdíl bude minimální nebo dokonce neměřitelný, protože aktuální stav organismu udělá více než ten rozdíl hmotnosti.
Ta váha se tu pořád hrozně přeceňuje.
Já jsem měl dokonce takový extrém, že jsem na silničce byl jeden čas pomalejší v kopcích než na biku, protože jsem na silničce neměl dostatečně lehké převody a když jsem to lámal na ty těžký, tak to prostě nejelo. Až po změně na adekvátní převody mé výkonnosti se to srovnalo a rozdíl byl naprosto minimální.
Ani teď na 140/140mm fullu nejsem v asfaltových delších výjezdech nějak znatelně výrazně pomalejší a to i přes 2,25 pláště.
Výrazný rozdíl oproti silničce nastane až po rovině nebo v mírných sjezdech, tedy v rychlostech výrazně přes 20km/h.
Myslel jsem to spíš tak, že za stejnou cenu bude horské kolo těžší než silniční, poáč je složitější.
Samozřejmě je důležitá fyzická kondice a vyježděnost, ale když přijde patnáct kiláků dlouhej kopec :-)
a jedeš ho na hraně, tak se ty dvě kila kurevsky vymstěj. A ty těžký převody taky.
30 000 je už krásná suma a osobně bych už za tyhle peníze skládal po částech. Ale je to náročnější na čas i na znalosti. Hlavně si zjisti správnou velikost rámu a taky sadu, kterou budeš chtít používat. Jsou docela velké rozdíly mezi Campagnolem, Shimanem a Sramem. Ještě pár poznámeček. Nebrat rámy s kombinací al základ + karbonová zadní stavba. Pokud chce člověk získat pohodlí lepší volbou může být 25mm plášť vzadu nebo slopingová geometrie + dostatečně vysunutá sedlovka a na ní vhodné sedlo. Pokud jezdíš frekvenčně pořiď si kompakty, což jsou kliky s převodníky 50/36 nebo 50/32.
Max. 50/34, jenom pro upresneni, sorry.
Jinak nechapu tu poznamku, proc nebrat Al ram s karbonovou zadni stavbou. Je to docela bezna varianta, nekdy to funguje, u jineho vyrobce mene. Nekde prinos v pohodli neucitis vubec, jinde je opacny extrem a ram se chova prilis mekce, zato pohodlne. Ideal je relativni pohodli + bezeztratovy prenos sily. Jasne, ze to u neskusenych vyrobcu bude casto spis jenom prani (nebo marketing). Pokud mas takovou zkusenost mozna ty osobne, nemuzes ji tady vydavat za pravidlo.
Tak asi je fakt, že se používá častěji 34, ale není problém na Compacty nasadit i převodníky 39/53, pokud bude rozteč 110.
A ohledně kombinovaných rámů. Pár věcí bude pravidlem vždy. Rám bude těžší, než identický vyrobený jenom z hliníku, konstrukce bude složitější a bude i dražší. Navíc spojování al + karbon je sice časté, ale není až tak vhodné. Údajně je lepší ocel + karbon popř. titan + karbon, protože mají bližší vlastnosti. Moje zkušenost navíc říká, že rám nebude ani tak tuhý a přínos v pohodlí je diskutabilní. Mám rád jednoduchá řešení, která jsou lepší než složitá.
tak, karbon je momentálně na výsluní zájmu, tak alespoň ta zadní vlepená stavba, když už ne celý rám - klasický kočkopes
Ad compact- urcite jde dat i vic zubu, ale min nez tech 34/50 jsem fakt jeste nevidel, asi by min nez 34 zubu mohlo delat uz i problemy pri prehazovani (velky rozdil mezi prevodniky).
Ad ram Al/carbon, bavi me, jaci jsou vsichni odbornici a jak hned vsemu rozumi :o)
1. dogma- "Rám bude těžší"- volovina. Zdaleka nejde o pravidlo, i nooskiho Al RB ram je tezsi nez snad i vetsina kombinovanych ramu. Hmotnost ramu vubec ne az tak casto souvisi s pouzitym materialem- dneska se snazi karbon cpat kdekdo kdekam a pak to vazi vic (nehlede na nulovou funkci vyuziti materialu) nez klasicky hlinik.
2. dogma- "vhodnost" tehle technologie- pokud vyrobce zvlada technologii, dokaze udelat jakykoli ram dobry. Kombinaci Al s karbonovou zadni stavbou MUZE dosahnout dobre tuhosti a zaroven relativniho pohodli. Prave karbon k tomu MUZE prispet. Zrovna tak samotnou technologii maji zkuseni vyrobci zvladnutou vyborne, s nejakymi problemy ve spojeni techhle 2 materialu se dneska uz nema cenu zabyvat. O zkusenostech s levnymi ramy jsem uz napsal svoje, az vyzkousite i opravdu dobre postavene ramy, teprve potom muzete mit moznost srovnani a vase prispevky budou mit urcitou hodnotu.
Pro uplnost stoji za to (ale to vy dva podle toho co pisete uz vite) zminit jeste
3. dogma- "Cim vic karbonu, tim lepsi kolo :o))) " coz je samozrejme asi ta nejvetsi blbost. Fascinuji me karbonovy doplnky typu podlozky pod predstavec, karbonem potazeny hlinik u sedlovek, riditek, predstavcu, u klik.. Vazi to vic a ma to zpravidla horsi vlastnosti nez i puvodni "obycejny" hlinik. Stejne tak masova produkce samotnych karbonovych ramu prodavajicich se dneska pod desitkami ruznych nazvu- ramy jako takove spatne nejsou, ale krome vyssi ceny neprinasi nic rozdilneho oproti jinym materialum.
Za dobre vyrobene, funkcni a lehke karbonove komponenty je treba pocitat s jejich dost vysokou cenou, podle nejakeho suntu vyrobeneho z karbonu nejde odvozovat zavery predchoziho typu.
"Ne, že bych byl nějak ješitný, ale štve mě jak mě v kopcích předjíždí daleko horší cyklisti na lepších silničních kolech." ..... tak to radši zůstaň na tom treku :-))
Si nasad nejakou aerodynamictejsi ulitu.
Laický dotaz:dělají se vůbec Hi-ten rámy na silničky?A jaký je váhový rozdíl(pokud se dělají)?
Nevím jestli zrovna hi-ten, ale ocel se dělá pořád. Buď na hodně levných kolech nebo naopak na drahých "retro" kouscích a nebo špičkových na míru stavěných strojích (např. u nás dělá překrásné ocelové silničky pan Kovařík) Nálepka na vidlici mé první silničce hlásala, že vidlice je z materiálu hi-ten. Pokud se vyloženě nejedná o špičkové kusy, tak ocelové rámy bývají o dost těžší než hliník. Řekl bych, že přes dvě kila určitě.
JJ rozhodně o dost, takový hliníkový nebo karbonový rám má nějakých 1,8 kg zatímco ocelový má od 2,1 kg :o))
Pro tvou informaci- takovy dobry karbonovy ram na silnicku ma dneska pod 1 kg, na MTB okolo 1 kg. Vse pri tuhosti minimalne srovnatelne s ramy o dvojnasobku a vic tehle hmotnosti.
Vašku, já vím, ale právě jak píšeš výš, chtěl sem tím zdůraznit, že jakoby zázračný materiál carbon není až o tolik lehčí než špičkové ocelové rámy .
Samozrejme ze neni duvod povazovat karbonza nejaky zazrak. Ja jenom ze dobry karbonovy ram vazi polovinu toho, co si myslis. Nejenom pro me rozdil vahy ramu pres 2 kila a pod 1 kilo znamena docela dost. Nehlede na jeho vlastnosti. Samozrejme pro cykloturistu nema cenu resit kilo, kilo a pul vahy, stejne jako bezny cykloturista mozna nema zapotrebi resit pro svoje jezdeni karbon jako takovy.
Bohužel výběr u karbonu je stížen o to, že člověk na oko neodhadne vlastnosti rámu. Projel jsem se na celokarbonu FRM, kde rámová sada atakovala 60 000Kč a byl jsem rozčarován jak měkký ten rám byl. Lehké to kolo bylo, ale pro mě naprosto nevhodné. Bohužel konkrétní karbon člověk musí vyzkoušet na vlastní kůži.
Jinak špičkové ocelové rámy se řešily na cylodiskuzi a špičkový rám ze slitiny Reynolds 953 mě ve finální podobě 1300g, což je super hodnota a navíc ty trubky jsou prý z nerezové oceli http://www.cyklodiskuze.cz/diskuze_data...
Nezalezi na firme, jak rikas, ale na konkretnim modelu a obcas bohuzel i na konkretnim kusu, kazdy muze mit trochu jine vlastnosti. Zalezi i na velikosti ramu, dalsi vec jsou potom pouzite kliky, predstavec, riditka. Souctem toho vseho muze vzejit i takove nejake rozcarovani, ktere nemusi byt nutne kvuli ramu.
Urcite ale napovi nejvic vlastni pocit- pokud je ovsem podepreny nejakymi zkusenostmi, takze clovek musi mit moznost vyzkouset tech ramu vic a ne jenom se projet par metru tam a zpatky. A spoustu veci clovek ani sam az tak nepozna- treba srovnani konkretnich hodnot zkrutu v urcitych partiich ruznych ramu apod., tak je potreba proste duverovat ruznym duveryhodnym testum a fyzikalnim zkouskam.
Pokud mel ten ocelak vazne 1300 g, urcite uz diky pouzitemu materialu nepujde o spicku, co se tyka tuhosti. Kazdy material ma zkratka svoje urcite meze, ale taky byva nositelem (pokud je toho dobre vyuzito) urcitych specifickych vlastnosti. Lehky nemusi nutne znamenat i tuhy, staci se podivat na casovkarske, triatlonove nebo drahove specialy. Nekde na hmotnosti setrit nejde. Ale to uz se asi dostavame pro nas spis do akademicke roviny debaty, malokdo z nas asi tyhle poznatky az tak vyuzije :o)
hi-ten je celkem nezávazné označení základní třídy materiálu pro levné ocelové materiály, kvalitní ocel je třeba hledat pod značkou Columbus, Reynolds - vždy s přesným označením sady trubek, hmotnost špičkové "ocelové" sady se pak od high "hliníkové" liší v dekagramech / ve prospěch Alu/
Nemohu souhlasit s většinou diskutujících. Díky "dlouhému" posezu, absenci pružení, důrazu na tuhost a efektivnost přenosu síly je silnička na silnici značnou výhodou. Samozřejmě, trénované nohy a KVS nenahradí, ale zdatnému jezdci pomůže hodně. Když chci jezdit dobře na silnici, nedumám o použitelnosti mtb či treka a koupím silnici, no ne?
Já bych se podíval po nějaké starší závodní silničce, na rekreační ježdění, sem tam cyklomaratón, stačí cokoliv. Tuhý rám a vidlice je základ, co se točí, má se točit bez odporu. 5-10 let starých modelů se amatérští závodníci zbavují za velmi přijatelné peníze, když nepožaduješ něco konkrétního, je z čeho vybírat, hlavně po sezóně.
Jisteze je silnicka na silnici vhodnejsi, o tom se nikdo nepre. Jina vec uz je to, jestli bude mit vyznam pri tom, jako ze "vsichni vyrazne mnohem min vykonni jezdci jedou jenom diky vyrazne lepsim kolum vyrazne rychleji do kopce" :o) .
At souhlasis nebo ne, zrovna ve stoupani je kolo skutecne az druhorada zalezitost (pokud samozrejme nesrovnavas skutecne 2 hoooooodne rozdilna kola, styl DH FS bike s 20 kg a Armstronguv Trek). Proc si to myslime, jsme tu uz napsali vcetne ruznych prikladu dost.
Já bych to psycho hledisko nepodceňoval. Když pojedu na "šrotu" a supne mne někdo v kopci, můžu si říct, to se mu to jede když má stroj, a necháš ho jet...
Ale když máš stroj, tak raději vyplivneš dušu,
než sa nechat supnút babkú s nůšú... :-)
Dotaz mimo mísu: na idnes se zmiňuješ o "Pavlovičáku". Který kopec to přesně je? V srpnu tam jedu na dovolenou, tak abych věděl ;-)
Výjezd v Pavlově (resp doslova Pavlovem) od "maríny" (yacht club) směr Klentnice.
Jo jasně. Díky.
Tak doufám, že se tam, či někde jinde v okolí, potkáme ;-)
Jo, třeba až mě budeš v tom kopci předjíždět :-D
Na které TZ se může s kolem? Koukám že modrá vede okolo kopců, zelená kousek taky. A dá se jezdit v oborách Klentnice a Bulhary? Budeme bydlet v Milovicích, takže ty lesy vypadají vábně.
Na TZ přes Pálavu (zelená, modrá, červená) se nesmí. Je to ofic pro kola přímo zakázáno, přes sezonu tam dokonce hlídkují "strážci". Znám sice borce, kteří tam jezdí, ale já prostě zákaz respektuji.V oborách je a není zákaz. Není to "národní" chráněná oblast, takže se tam vpodstatě může. Maximálně narazíš na plot... Anebo na lovce:-))
"je a není zákaz" = cedule zákaz vjezdu (někde a místy)
Hm tak to spíš vypadá na koštovací okruhy přes sklípky :-)
Mluvme v konkrétních číslech: Když najedu dejme tomu 1000km ročně a dám si výlet s borcema, co najedou 5000 ročně (vše mtb, oni maratóny, já výlety), pojedu na svý starý F1 obuté do galusek a s klasickýma silničníma převodama (53/39 a 13-24), jedu s nima zhruba nastejno, akorát oni jedou na slušných mtb obutých do slicků či semislicků.
Takhle bych asi vyjádřil rozdíl mezi mtb a silničkou - vyzkoušeno;-) Na lepším kole bych mohl zkusit trochu je v kopcích poškádlit (což by mi po 150km díky rozdílu v kondici hbitě vrátili), ale kdybychom měli stejná kola, tak by mi zmizeli v prvním kopečku:-(((