Víte vo co go - pružení zadku je u tohodle kola zajištěno určitou "měkkostí" zadní stavby, takže ta pak pochytá určité nerovnosti a jízda je prý pohodlnější. Kdysi jsem to viděl na nějakém prospektu u Garry Fishera (firmy od toho upustily) a včera jsem poprvé tohle viděl v Praze na Zlatém Kříži - co mě ale překvapilo, že to nebylo u starého kola, ale u - snad - úplně nového: KHS, perfektně osazený, řetězové vzpěry velmi tenké (byť to bylo kolo do terénu = horské), sedlové vzpěry se nad zadním kolem spojovaly do jedné trubky a právě tady byl malý tlumič, který pak navazoval na vlastní sedlovou trubku. Podle stop na pístnici ten tlumič musel pobrat aspoň 30 mm zdvihu, což mi právě vůbec neleze do hlavy - nikde žádný čep, jak je možné, že ty dolní (hliníkové) řetězové vzpěry mají takouvou ohebnost a neprasknou?
Dej si do vyhledavani softail, ev. softtail, uz jsme to tu parkrat taky probirali.
Jinak nekdy pruznost materialu nahrazuje klidne i nektery z cepu zadni stavby, pouzivalo se to a pouziva u par odpruzenych ramu ruznych znacek.
Softail se vyrabi treba i v CR, napr. Duratec Canner.
No neni to uplny softtail v podani s tlumičem, ale jinak osobně jezdím Duratec Canner CC1 - kde tlumič je nahrazen karbonovým prvkem. Zdvih me velmi malý (do 5mm), ale příjemně to "zakulatí hrany" při nárazech. Jsem spokojenej jak želva :)
Co tě na tom překvapuje?...vytáhni si pružinu z propisky a žasni nad tím, jak se ten materiál deformuje. Jestli vinuté pružiny, listové pružiny, torzní tyče,...všechno toto je založeno na jednom principu. Proto valím oči, jak se nad takovou blbostí někdo podivuje (smajlík s vykulenýma očima)
Jo a ještě mě napadá...jestli ocel neboi hliník, či třeba plast, je to jedno - záleží to jen na max. napětí, které materiál snese, aniž by nastaly trvalé deformase
Být to ocel tak se ničemu nedivím ale tohle je přece jenom hliník s jeho náchylností ke vzniku únavových trhlin.
"Hlinik" v drtive vetsine pripadu praskne vedle svaru. Pokud neni namahana tahle cast, vydrzi pruhyby tech par mm na desitky cm delky v pohode.
Ale jedna blba vlastnost Al a vetsiny jeho slitin (dural...) je, ze casem "zmekne". Pak je dost nachylnej na vrub, takze staci mala trhlinka a pri takovem namahaji muze dojit velice rychle k jejimu rustu a prasknuti. Prave proto Al praska kolem svaru....muze tam vzniknout mikro vrub...treba staci bublinka ve svaru, nebo klasicky mikrovrub...nevidis ho, ale je tam. No a pak taky z duvodu spatneho vareni a tepelneho zpracovani...
Chapal bych to u oceli, titanu a i u kompozitu, ale u Al bych se toho bal...prave diky toho prirozeneho starnuti a "meknuti".
Jo jeste jsem zapomel...titan je na vrub jeste nachylnejsi:-) Si clovek nevybere:-)
:o) Titan na žádný vruby náchylnej neni, to ti řeknu z vlastní zkušenost, když jsme se na vojně snažili pilkou vytvořit "vrub" na titanový tyči: nosiči pitot-statické trubice z MiGu. Po třech hodinách snažení jsme jí jen lehce oleštili, žádnej vroubek, natož jí uříznout :o))))
Ale nachylnost na vrub je neco jineho. Znamena to, ze kdyz se v materialu objevi vrub (kaz, mechanicke poskozeni, ....), tak material ma takovou schopnost (negativni), ze v tomto bode vrub "rozjede"...vrub se bude zvetsovat, az dojde k destrukci materialu.
Jinak na titan asni s pilkou nechod:-)
Co je vrub vim, jsem taky strojař, byly tam smajlíky :o).
To ja nemuzu vedet:-) Ja jsem myslel, ze ten smailik patri k tomu, ze jste do toho rezali a vono nic. Myslel jsem, ze jsi pochopil "nachylnost na vrub" jako moznost vytvorit/nevytvorit/tezkovytvorit vrub.
Ale jedno je pravda. Na Al a jeho slitinach clovek snadneji vrub vytvori (i nechtene), kdezto na Ti dost tezko. Proto se ta nachylnost u Ti tolik v potaz nebere...alespon u podobnych soucasti (relativne malo namahane za konstantni teploty). U Al, a navic u takhle namahane soucasti, bych se toho ja osobne docela bal...
Proto jsem taky kdysi davno touzil po ramu od Morati:-)
Hele, a byl to vubec titan? Ja mam z Titanu kolo (Jiner,Vrchlabi) , ze to je Titan mi potvrdili i v leteckych opravnach a normalne jsem ho rezal pilkou na zelezo a pilnikem.Jen obrabeni jde blbe, musi byt ostrej nastroj,mala rychlost a hodne chladit...
Jinak vrub muze byt vytvorenej uz i na vykrese jako konstrukcni chyba. Spousta modernich designu si v posledni dobe vubec dost koleduje o maler... Hlavne v oblasti hlavy - spodni trubka smeruje nahoru a do vznikleho kouta se da pochybna vyztuha,dale hydroform, ruzne odlehcovane zadni patky, co nejkratsi sedlova trubka, co nejvetsi zdvihy odpruzeni, pochybna viceprvkova kinematika atd...)
Jo a neplest si pojem Vrub a trhlina, je to trochu rozdil...
Jinak co se tyce Softailu, Myslim , ze KHS to dela, ze do Al ramu se nalepi ocelova zadni stavba. Softail na duralu je blbost. Pak je treba Softaily delit na ty, kde se vyuziva skutecna pruznost zadni stavby jako pruzina a horni tlumic je spis jen takovej doraz... Anebo je zadni stavba hodne placata (Scalpel) , popripade se tam da kus planzety (Morati) , potom se to chova prakticky jako kloub...
..viz uplne 1. prispevek nebo prave historie.
Jinak u toho titanu urcite Michal myslel prave sireni trhliny.
Jinak i hlinik docela bezne tech par mm pruzi, a to prakticky na kazdym kole. Staci si uvedomit, ze ma vetsina lidi hlinikovy sedlovky, pri dostatecnym vysunuti se muzou opravdu tech par mm pohybovat. Jestli takhle pruzi i zadni stavba, klidne to na ose zadniho kola muze udelat "zdvih" okolo centimetru.
No kdyz ja plne nalozim sve tuuuuristicke kolo a pak trosku zakvrdlam riditkama, tak nejen, ze citim, jak se ram vlni, ale dokonce to vidim...tocela blbej pohled:-)
Jo, je to tak. Kazdy Al ram "pruzi". Proto taky ma vlastnosti, jake ma. Ale stejne se mi nejak prici vyuzivat elasticitu materialu pro tento ucel...zvlaste Al, ktery sve vlastnosti behem casu meni. Nejak mi to nesedi...jako strojar se toho bojim:-) Do domu by mi to nesmelo:-)
Já bych se toho naopak nebál. Hliníkových slitin je nepřeberné množství, pro speciální aplikace se vyvíjí nové, ke kterým se člověk ani nedostane. Takže od toho se odvijí i různá pevnosti, kde jedna slitina může mít třeba dvojnásobnou než druhá. A zrovna tak bych to viděl i u odolnosti proti únavě.
Ještě lepší je upnout rám do pevného trenažeru a pak šlápnout do pedálů ze sedla. A ouha, i dost tuhý hliníkový rám najednou pruží jak blázen. Klidně několik centimetrů do strany v místě středu.
Ja jsem se sam divil, ze to muze litat az tolit.
Ale jo...materialu je tam na to dost, takze proc ne.... Ale predstava, ze budu spolehat na kousicek materialu a na jeho elasticitu...nevim nevim. Ikdyz, jak uz psal dole ten clovicek s tim silenym nickem (fakt si ho nepamatuju), tak materialove ing. jde rychle kupredu. Takze je mozne, ze uz pouzivaji takove materialy o kterych clovek nema sajnu a na skolach (VS) se o tom uci jen okrajove (studenti, neco takoveho opravdu existuje). Nehlede na to, ze slozeni si asi fabriky nechaji v trezoru a jen tak to ven poustet nebudou....
Ono prakticky pruží všechno, aniž by si to lidi uvědomovali - např i beton. Jde o to, jaké je při těch deformacích napětí, a s jakým počtem cyklů se uvažuje. Co takhle jsem někde četl, tak na některé rámy se poskytuje záruka 5 let, někdo si troufne 10, ale samozřejmě je mi jasné, že nevydrží třeba 80 let jako ocelák
Je mi jasné, že ti nemusím připomínat, že není hliník jako hliník (přesněji hliníková slitina). Jsou slitiny, které jsou extzrémně odolné proti únavě a díky tomu Al konstrukce vydrží dost.
Ovšem je tu otázka, jak přesně je to řešeno v tomto případě. Napadla mě taková HiTech věcička, aramid-hliníkový laminární kompozit (obchodní název tuším Arall). Je to vlastně laminát, kde hliník zajistí pevnost a aramid odolnost proti praskání.