Chci udělat potah, který bude lépe odvádět pot, než moje dosavadní řešení z filcu potaženého bavlněnou látkou.
Takže si koupím bulpren a nechám na něj ušít povlak z nějaké "funknčí" textilie. Problém je v tom, že nevím jakou mám zvolit a kde ji sehnat.
Nejsem lehokolista, takže pouze teoretizuji. Funkční textilie má tu vlastnost, že odvádí vlhkost z jedné strany na druhou v podstatě kapilárním efektem. Tzn., že na opačné straně než je kůže musí být něco schopné vlhkost odvádět dál, tedy buď se tam musí odpařovat, nebo tam být další vrstva. Bulpren je polyuretan, který podle toho co jsem se dočetl má pórovitou strukturu bez uzavřených buněk, takž to by nemusel být pro další transport vlhkosti problém (používá se jako fitrační přepážka). Ale na konci musí být něco prodyšného, znamená to tedy, že kostra sedla kde je je bulpren opřen musí být z nějakého děrovaného či síťového materiálu.
Celá má úvaha je k tomu uvědomit si, zda-li skutečně je pot kam odvést.
Díky za úvahu. Má představa je taková, že textilie odvede tekutiny do bulprenu, ten ji absorbuje a někdy později, po jízdě ji zase odpaří.
Když to takhle po sobě čtu, připadá mi to naivní jako reklama z tvshopingu, ale třeba to tak nějak fungovat může. :o)
mám na Azubu bulpren a laminátové křesílko. vlhkost se sráží na laminátu, čím je nižší teplota , tím je jev markantnější. hodlám / již delší dobu, protože jsem lenoch/ lehce odvrtat křeslo a tím odvětrat. momentálně to lehce tuním tak, že na bulpren přetahuji síťované triko made in Moira a to se mi jeví, jako určitá alternativa pro funkční potah
Tohle testovací řešení (s trikem z Moiry) mě napadlo, ale už jsem měl vypnutý kompík. Vhodným nosným materiálem sedla by pak byl mikrotahokov, ale co by to udělalo s hmotností sedla proti laminátu nevím. Ještě když jsem pátral na webu, našel jsem, že Tylex dělá nějakou speciální textilii "Levitan" odvádějící vlhkost a zabraňující otlakům.
Bulpren máš jinak bez potahu? Netrhá se, nebo jinak nepoškozuje? V případě funkčního trička aplikovaného na tělo by už snad další potah bulprenu nemusel být třeba, kdyby ta pěna vydržela..
ano, běžně je "naholo", sezením se ztrácí jeho počáteční pružnost / prosedává se/, ale nijak se strany sedícího nepoškozuje. naopak v místě největšího tlaku / pod zadnicí/ je od hrany sedačky doslova naříznutý. proto jsem ho otočil a nařízlá část je teď za hlavou. každopádně je posezení na bulprenu potaženém, byť improvizovaně trikem, příjemnější, takže bych se do budoucna přikláněl k potahu - pochopitelně je možné koupit i origoš azubácký
teprve poté, co jsem na bulpren natáhl azubácký povlak se mi začal drolit, ale možná to byla náhoda.
a po jake dobe pouzivani jsi ten potah na bulpren natahl?
Ja bulpren mam bez potahu, zacal se mi drolit po dvou letech pouzivani.
Jinak ja uz si nepamatuji, jak ten potah presne vypada... nekdo tu pisnul, ze ze strany a ze spod je sustak a pouze z vrchu je sitovina. Pro odvod vlhkosti bych rekla, ze vhodny by byl redesign - dat sitovinu take ze strany a nebo komplet cele. Predpokladam, ze ta latka je natolik pevna, ze nebude hrozit nejake prosoupani.
Dalsi vec je, ze zada se mi poti i na klasice. Mozna je to na lezaku o neco vice, o kolik, nedokazi posoudit. Zkratka a dobre, proti prochladnuti je lepe zustat zalehnut na stroji a osvezujici napoj si nechat prateli na klasikach prinest az pod nos. Jim to prospeje k protazeni zadnice a vam proti prochladnuti...
Bych to pořešil, jak to maji azubáci. Z boku silonový hadr a ze zeadu a čela sít´ovina. Funguje mi to k naprosté spokojenosti. Jakékoli hadry v oblasti zad se na tebe budou lepit a brzy se - dle mého názoru- prošoupají, vytahají a budou plandat.
Ja mám na miníku originál penu od Azubu a na tom mám ušitý pťah z Klimatexu. Kedysi som to zohnal od jednoho distributora-mal z toho ušité vreco v ktorom nosil tovar. V podnikovej predajni v Brne by sa to malo dať zohnať. Vystrihol som tvar sedla + niečo na založenie a tunelček, do toho tunela šnúrku a hotovo. Super to vyzerá aj funguje. Inak nad tým odvrtaním sedla azubu som rozmýšlal aj ja. Pot sa zráža na tom lamináte a ked je ho viac tak steká dole. Neviete aké diery a kolko od seba môžu ísť aby sa to nerozpadlo?
Opět do toho kecám já, který viděl lehokolo z rychlíku. Nashromážďený pot se bude odpařovat jen tam, kde budou díry, maximálně v nejtěsnějším okolí. Z toho mě vyplývá, že pokud odvrtání, tak co největší plochy, tedy nejlépe malé dírky nahusto. Ovšem, kolik to je aby laminát neztratil pevnost?
Kdbybych měl přístup k tomu polyuretanu, co je na sedlech, s chutí bych udělal experiment: kapat na jednu stranu kapky manganistanu (nebo nějaký jiný dobře viditelný roztok) a na druhou stranu položit papír a zjišťovat jak velké množství projde/kolik zůstane v materiálu, a na jaké ploše se objeví na druhé straně. Škoda, že ta pěna je určitě černá, na závěr experimentu by se jinak dala rozříznout a odpozorovat transport napříč.
azubácká sedačka má dvě masívní žebra, které zajišťují její tuhost, pokud by se vrtalo mezi žebry , tak by se pevnost neměla zásadně narušit / můj laický názor/
Pánové, ještě se mi nepodařilo na lehokole zpotit se tak, že by mi pot prosákl skrz ten potah natož bulpren. Jo záda, ta byla mokrá, ale sedačka???? A což teprve, že by mi pot stékal po sedačce pod zadek. A to se potím jako pr...se. Kolikrát jsem jel fofrem v pařáku přes poledne z chaty domů okolo 30 km, abych stihnul další akci. Jak to děláte????:-)))))
a) někteří lidé se potí více a jiní méně. jsi šťastný člověk, někdo se holt potí jako ta příslovečná vrata od chlíva.
b) to je další věc, že bulpren se chová jako houba a vlhkost podrží v sobě. i proto jsem vymyslel ten experiment s nasákavostí.
Byl bych s tím opatrnější. Ta dvě žebra fungují jen do té doby, dokud je kolem nich dost materiálu na to, aby se váha jezdce přenesla v kterémkoliv místě na ta žebra a následně v místech úchytů z těch žeber na ty úchyty.
Pokud vím, tak standardní sedla Azub jsou dělaná do dvoudílné formy (přední a zadní), přičemž když se podíváš pečlivě na tvary zadní a přední strany, tak zjistíš, že uprostřed na sebe nedoléhají. Při vrtání děr na uchycení sedla je do poznat, vrtáš přední stěnu, pak vzduch a pak zadní. V místech, kde jsou úchyty na kolech Azub, je sedlo vyztužené trochu víc a ve větší ploše jsou slepené přední a zadní stěna. Celá prostřední část sedla je ale lehce dutá. Princip laminátu je v tom, že v plastu jsou nosná vlákna co spojují různé body zatížení. Můžeš do toho vrtat díry, ale nepřeháněl bych to. V každém místě, kde díru uděláš, přerušíš vlákna spojující pravou a levou stranu a vršek se spodkem. Je to dimenzované jako univerzální komerční produkt, takže pokud vážíš třeba 80kg a zacházíš s tím slušně, máš tam značnou rezervu. Nicméně i tak si by sis tam měl nechat roznodně víc jak polovinu těch příčných a podélných spojů netknutých. Když pak uvážíš zakázané oblasti jako žebra a úchyty, plus proceno plochy co zabírá kruh vepsaný do čtverce, tak můj odhad je, že uděláš díry maximálně do nějakých 10% povrchu než nebezpečně narušíš strukturální integritu toho sedla.
10 % si myslím, že by mohlo bohatě stačit, myslím, že na odvětrání (nebo spíš vytečení kondenzátu) stačí malinký dírky.
Každopádně je škoda, že ten laminát nedělají už s těma větracíma dírama, je to nějakej technologickej problém?
Problém je v tom, že to koliduje s principem fungování toho laminátu. Když máš placatou plochu, která něco nese, tak každý spoj, nýt, šroub nebo i jen okraje otvoru jsou hrozné koncentrátory napětí. Takže když chceš, aby se to v těchto místech netrhalo, musíš to v nich mít silnější. Pak je samosebou těžký udělat to silnější jen tam, a nesmí to do slabšího přecházet skokem, protože koncentrátor napětí by byl zase ten skok. Proto laminát funguje nejlíp, když je to nerušená zakřivená plocha. Sedadla by šla dělat s dírama už ve formě, třeba nějaké velké oválné výřezy, ale dost by se to zkomplikovalo (a tím prodražilo, a víme jak drahý je to už teď). Nebo by se to muselo udělat celkově předimenzovaný a pak odvrtat/vyřezat. Opět komplikace a zdražení.
tohle řešení ma na svým Azubu už nějakej ten rok Romantic. To je ten co letos organizuje sraz. Tak se ho zkus zeptat. On kupoval tuším u nějakého výrobce batohů tu látku a spíchla mu to manželka. Nevím přesně, co je to za látku, ale je to něco na bázi moiry a docela mu to funguje.
Já mám textilii vyhlídnutou, ale zatím taky nevím, kde ji sehnat. Nikde jsem to nevygooglil.
Vzorek je tady http://www.boll.cz/index.php?cmd=page&id=35
MeshTex nebo Ex-Mesh
Tenhle problém mě opravdu hodně trápil. Potím se opravdu hodně a na takovém horském výletu v létě bylo usednutí na bulpren jako lehnutí do smradlavého bazénu. Po zmoknutí taky žádná sláva. Na své nové kolo jsm zkusil koupit u Azubu tzv. Ventisit a je to paráda, zatím. Jednu dlouhou letní a parnou jízdu mám už za sebou, 100 km v největším pařáku z Brna k Novým mlýnům a zpět a odpařování naprosto perfektně stíhalo. Hned jsem koupil další kousek pro přítelkyni na moje původní kolo. Bulpren poletí do popelnice. Někomu se to může zdát dost drahé, ale to je na rozhodnutí každého z vás. Váhající můžou počkat po sezóně a vyslechnout si recenzi v Hodoníně, to budou testy "kompletní".
to je ono?
http://www.londonrecumbents.co.uk/index.php?id=432
toho jsem u azubáků nevšimnul, jináč už by to bylo doma . ostatně - co to je "dost drahé", bulprén stál kolem osmi stovek, tož by mě to docela zajímalo. za skutečně funkčí potah s dostatečnou životností bych byl ochoten přitlačit
no nemám hlavu na čísla, ale myslím že to byl minimálně dvojnásobek ceny bulprenu, doporučuju dotaz na azub, případně strejdu googla a najít výrobce
Nevím zda je to výrobce, ale:
http://www.ventisit.nl/
a ceník
http://www.ventisit.nl/start.php?page=3&lang=2
A v ceniku Azubu mi to Google našel za 1990,-
http://www.cyklistika-inak.com/Download...
Další výhoda Ventisitu je jeho vyšší tuhost. Bulpren má nový a v klidu 50mm, prosedne se dle váhy jezdce na odhadem15-30mm, ale když zadlačíš do pedálů, tak za zády, kde je právě stlačený málo, ti klidně o těch 15mm uhne. Ventisit má v klidu 30mm a stlačený ne méně než 20. Pro lidi s rychlostníma ambicema to znamená, že Ventisit je nejen lepší kvůli potu, ale i efektivnější co do výkonu - nežere tolik sil jezdce.
jj, to je proč na závodech odhazuji bulpren v dál... ;-)
ještě mi však pod zády zbývá tenká vrstva karimatky, přesněji segmenty karimatky...
Ale na delší závodní tratě kašlu na strátu energie v bulprenu, po pár hodinách stejně slehne natolik, že ztráty jsou minimální a já aspoň nemám tolik otlačená záda.
že já to čtu....hned sem se nechal nalákat, tři mejly do azubu...a dobrý!! to už se dá srovnat s "raketou ze Žďára"; tady platí oblíbené: čím míň materiálu, tím vyšší cena (-: jako třeba u plavek; myslím že to nejni typ comfort, ale classic 2cm - stejně ho neprosednu a táhne mi na záda; DOPORUČUJU !! a myslím že bude na škodu na to dávat potah-přestane proudit vzduch!! přes paypal by se to dalo koupit i z NL za podobnou cenu a hlavně jakýkoliv rozměr (jestli neskrejvaj další poplatky)
dotaz - nesníží se oproti bulprenu pohodlí? /přece jen je to docela pálka, že?/ děkuji
neumím porovnat, na bulpren sem si sed´ jednou (nejel jsme ho) a pjekně do něj zapadneš; naproti tomu tohle kolenem promáčkněš, ale jak rozložíš váhu tak drží....pro 60kg to možná bude až moc nepoddajný, ale od 80 kg co mám a výš už se to vytvaruje pod tělem....mně se hlavně líbí, že pod tou krycí síťkou je vlastně pár tenkých vláken, v podstatě průhledný ( tam nemá voda kde držet) a je cejtit vánek na zádech-zkusím bez trika; v Hodoníně už to asi bude mít víc lidí na vyzkoušení.
Je pravda že pohodlí dosezu se změní z módu ušák křeslo u televize na pohodlná pracovní židle, ale rozdíl je jenom otázkou zvyku. Ale můžu ti dát echo až pojedu k rodičům do Dřevohostic a můžem dát někde sraz abys to mohl testnout.
Daval bych si trochu pozor na to tahnuti na zada. V lete je to kazdopadne skvela vec, ale pokud jezdite na lehokole v teplotach pod 10 stupnu, tak tahnuti na zada muze byt pekny prusvih. Zazil jsem to na Greenspeedovi, ktery ma vypletanou sedacku a byl jsem z toho docela nervozni. Zkusenost s Ventisitem je asi takova, ze vetra temer tak, jako ta vypletana sedacka, takze bych si radeji na zimu ten Bulpren nechal a nebo pripravil nejaky potah na Ventisit. S bulprenem jsem jezdil i v mrazech a v poho.
To "táhnutí" je samozřejmě trochu nadsázka vyvolaná prvotním nadšením, IMHO na sedacím kole bude ochlazování asi vždycky větší, ledový vzduch nemá překážku.
Já sem potah zatím řešil jenom na podsedací části, protože mi bulpren trochu vytrhával vlákna na kraťasech, takže jsem koupil šátek z materiálu ze kterého se dělá funkční prádlo a to sem si dal na potah. Chtěl sem koupit tuto látku v metráži, ale řekli si za to takový prachy, že sem se na to vyprdnul a chtěl koupit co největší spodky z tohoto materiálu s tím, že ustřihnu nohavici a tu si natáhnu na sedačku. Kolega z práce mi ale tuto látku sehnal (zrovna dneska sem si jí přines domů) a tak mám potah vyřešen.Ty spodky sem chtěl kupovat tady http://www.jpalicka.cz/termopradlo.htm
Tak jsem nakonec koupil ten ventisit. Najeto mám s ním zatím jen něco přes 300km, měl jsem ho na setkání v Klokočůvku.
Poznatky jsou celkem pozitivní, záda se paří o něco miň, potah je rozhodně měkčí než, filc, který jsem měl dříve. Na víkend ho půjčím přitulce, jestli ji bude vyhovovat koupím ještě jeden.
Jediné negativum co mě napadá je snad cena, 1800kč je docela dost.
Tak jsem si dnes koupil Tebox, což je tkaná síťovina, která se používá na část batohu, která spočívá na zádech. Jeví se to jako velice pevné a prodyšné. Po odzkoušení dám vědět, jak jsem spokojen.
Můžu se zeptat, kde se ti to povedlo koupit?
Já to chci vědět takýýýýýýýýýý ;-) Prosím.
Podařilo se mi to koupit ve firmě Vapesport,která šije batohy, brašny na kolo apod. Nejdřív jsem se s nimi spojil přes e-mail a nebyl problém, vyšli mi vstříc.
A vlastně jsem měl trochu štěstí, protože měli zbytek cca 2 metry a já potřeboval jen 70 cm. Hned včera jsem ušil potah, natáhl ho na sedadlo a dnes jsem zjistil, že je to příliš pružné, chtělo by to nějakou síť, nebo něco pevného jako výztuhu. Jo, a za těch 70 cm šíře 140 cm jsem zaplatil 154,- Kč. Tak teď přemýšlím, čím to podložit, aby to tolik nepružilo.
Tak jsem to asi vyřešil, až čas ukáže jestli dobře nebo né.
http://papji.rajce.idnes.cz/Operadlo/#
Jenom takový nápad:
Z čeho je opěradlo v autě? Nějaká pěna, pokrytá otěruvzdornou prodyšnou tkaninou. Ta pěna se moc neslehává, je na síti. Nešel by ten potah užít i na Bulpren? K pokrytí sedadla na lehu by musela být ta opěradla asi dvě, ale "za hubičku". Po tuningu vozu ta opěradla přebývají ...
8-)
-ta pena je to co zname pod nazvem molitan, jen tuzsi a "odlita" do formy. na kolo se nehodi - ma vsechny nevyhody molitanu.
-potahova latka /material PES/ by zrejme pouzit sla jen nesmis zmoknout...
Proč "... nesmíš zmoknout ..?", však je nenasákavá, nenavlhavá, otěru- (a snad i oděru-)vzdorná ...
Mňo, mě šlo o tu potahovou látku, ta pěna uvnitř se časem drolí.
8-)
alespon ty potahove latky s kteryma jsem se setkal byly nasakave. /VW, skoda/ Nicmene potah z operaku by mohl byt na vrakovosti temer zadara, pokud by se trefilio na nejaky nenasakavy byl by zajimavy....