Nějak to nafoukni a uvidíš.....pak to upravíš....já tlačím na max co je psaný na plášti a něgdy i více..na začátku sezónz mám teda max, pak se mi nechce foukat a na podzim už je měkota, ale zase jsou už silný nohy tak to ušlapu...
To ti nikdo nepoví, protože to záleží na mnoha faktorech. Tedy především na objemu pláště a konkrétním typu pláště, na váze jezdce, na stylu jízdy, ...
Můžu ti jen říct, co jezdím já. Foukám 25/30psi u 2,25 UST NN/RR (ty UST jsou poctivých 2,25, tedy širší než klasika ve stejné šířce). Protože ty pláště mají větší objem a navíc to jsou UST, tak si tyhle tlaky můžu na mojich 70kg dovolit a nemám problém s cvakáním duše.
NN/RR v klasice než jsem přešel na UST jsem foukal na 30/35psi.
Prosím, prosím a na Treka? Silnice a lesní či polní cesty, tak půl na půl? Díky moc
Snad jsem to napsal dost jasně, že záleží na plášti, jeho šířce, váze jezdce, stylu jízdy.
Na s užším pláštěm je to těžký, pokud s ním jezdiš i do terénu. Málo se hustit nedá, protože budeš pořád prorážet a při pořádném nahuštění to zase bude mít vlastnosti v terénu úplně na dvě věci.
Já bych tedy hustil co nejméně tak, abys ještě neměl problémy s cvakáním duší.
A pokud je to jen hlavně na silnici a chceš aby to jelo, tak klidně přihustit víc, klidně k maximu pláště (trekové pláště nikdy nedovolují nijak extra velké tlaky jako silniční, že bys to mohl mít na asfalt nějak moc přefoukané).
Jak ti pise Mlok- je to individualni zalezitost.
Na lepsich kolech RR nebo NN s bezdusovym kitem NoTubes ve 2,1" treba foukam 2,3 baru, na "bahenni" sade kol s Maxxis Medusa 1,8" s dusemi asi 2,8 baru. Vazim ted asi 68 kg, praktikuju rekneme hodne sportovni jizdu tezsim terenem.
Vážím 105 kg a vždy jsem foukal víc. Nestojí to ale za to. Sice to na silnici a pevné nešotolinové cestě líp jede, ale běda, jak se změní povrch. Na měkčích cestách se to boří, na kamenech skáče jako koza a na mokrých kamenech je to o život. Ve finále mně pak duše praskla o vnitřní nipl. Takže já při mých kilech vždy už jen na max na plášti. Teď Smart Samy na 40.
Zalezi kolik vazis , na kazdym plasti je udavany minimum a maximum , tak ze neco mezi tim , to uz poznas sam jestli musis prifouknout , neprekracuj v zadnym pripade maximalni tlak pneu udavany vyrobcem .
Až na to minimum, to je u objemnějších plášťů často moc a je jen velmi orientační. Trvale jezdím pod minimáln tlak na plášti (minimum tam je 30psi, jezdím 25psi na předním a sem tam jsem jezdil i 20psi).
Maximum je jasné, to by plášť nemusel přežít při překročení.
Max. tlak máš na boku pláště. Věz, že plášť, respektive kostra je dimenzována tak, že snese mnohem víc - pokud bys potřeboval.
Je lepší jezdit na mírně přehuštěném plášti, než na podhuštěném.
- Při zprohýbání trpí jak kord, tak hlavně pryž - vzniklými prasklinami vnikne ke kordu vlhkost nebo ještě hůř vlhkost + sůl a kord pomalu končí.
- Navíc při najetí s podhuštěnou pneu na ostrou hranu můžeš zničit nárazník (vrstva pryž + kord pod běhounem) vlivem velkého napětí koncentrovaného na velmi malé ploše. Dále můžeš zničit ráfek a skřípnout duši, pokud si kolo sedne na tvrdo.
Já osobně foukám na max co je uvedeno na plášti, zastávám názor, že je lepší více, než méně. ALE!! Počítej s tím, že pokud budeš přefukovat, tak se ti rychleji opotřebují gumy, jedeš prakticky po samém vrcholku pneumatiky a ten samozřejmě rychleji odchází
A taky ti vyrazne ubyde pohodli, zvysi se ti riziko defektu a v pripade, ze vyjedes nekam i mimo asfalt (nevim, o jakym kole mluvis), tak budes mit vyrazne horsi adhezi a vsechny veci s ni spojene, tedy i riziko padu apod. nez s plasti foukanymi podstatne min, k minimu. Netusim, odkud se bere porad ten pocit mit napraskany plaste co nejvic.
Riziko defektu se zvýší? Ze silnice vím, že čím více nabušený plášť, tím menší pravděpodobnost skřípnutí a defektu. Horala buším na 4,5atm vepředu a 5 vzadu. Předtím jsem kvůli pohodlí vozil méně a taky defektů bývalo více, hlavně na kamenech. Hold mám rád jak kolo po tvrdém povrchu sviští a oželím nějaké to pohodlí v terénu.
Riziko proražení se sice zvýší, ale to je stejně téměř vždy chyba jezdce a přehuštěný plášt to většinou stejně nezachrání.
Riziko všech ostatních typů defektů s rostoucím tlakem výrazně roste (tedy jak říznutí, tak píchnutí).
A v terénu nejde ani tak o pohodlí (to by někdo mohl oželet), ale jako o to, že přehuštěný plášť má vlastnosti zprominutím úplně na h...o a zcela to degraduje vlastnosti pláště.
A pak v terénu se vyskytuje i poměrně dost povrchů, kde to jede lépe při menším tlaku a to teď myslím za sucha.
To, že tvrdý plášť = náchylný k defektu je mezi lidmy rozšiřovaný omyl.
Jestli najedeš např. na větev z akátu s polonahuštěným pláštěm, nebo nafoukaným dle pokynů výrobce, píchneš ho tak jako tak. Právěže pokud budeš mít plášť poloprázdný, hrozí větší ryziko defektu, vlivem skřípnutí duše, znižení nárazníku či ráfku.
Necucám si tu nic z prstu, co tu píšu, jsem se dozvěděl při pohovoru s jedním konstruktérem pneumatik z Barumu Continental. Takže předpokládám, že dané věci rozumí lépe, než kdokoliv jiný.
To mluvis o riziku procvaknuti duse. Najet natupo bez nadlehceni kola na obrubnik nebo na hranu sutru je chyba jezdce, to se pak nesmis divit, ze prorazis. Druha vec je ta, ze kde neni duse, neprocvaknes ji (a prorazit plast- to uz musi jezdec predvest opravdovou prasarnu).
Jinak klasicky defekt a proriznuti je skutecne pravdepodobnejsi u vic nafoukaneho plaste. Pokud ti tvrdil nejaky znamy z oboru auto pneu opak, prici se to nejen spouste testu z vyvoje plastu a dusi pro BICYKLY, ale hlavne cyklisticke praxi.
Kazdopadne jezdi na cem chces, nikdo ti nic nenuti, dokud clovek sam neprijde na to, co je lepsi, nejaka diskuze mozna malinko nahloda, ale nepomuze.
Barum toho má co kecat... Ještě jsem od nich neviděl ani jeden plášť na kolo :-) Až něco předvedou, možná na ně změním názor, ale do té doby si tu teorii mohou strčit leda tak za klobouk... Ono pláště na auto se používají přeci jenom v jiných podmínkách... A i kdyby, udělat neprůstřelný plášť umí každý, jen to pak bude vážit metrák, což u aut je přeci jenom trochu jedno...
Měl jsem na silničce pláště Barum. Přesněji se to jmenovalo Barum Rubena.
To já taky, ale kdysi dávno na Favoritu ;-) Ono tady také nic jiného k sehnání nebylo :-)
Dneska ale už Barum opravdu dělá pláště jen na auta, resp. motorová vozidla, ať to nemusím vyjmenovávat všechno...
Rubena funguje i dnes, ale s tou zkušenosti nemám. A zkoušet to za svoje peníze ani nemíním. Protože jsou lidé, kteří jsou sní spokojení, a jsou také bohužel i ti, kteří na ní nadávají o 106. Vychází to tak 50:50, a to už je docela pádný argument, abych riskoval, že se stanu dalším nespokojeným majitelem...
Rubena, Barum, Continental a ještě asi pět dalších značek se dělá v jedné továrně na stejných strojích.
Že by ? To jsem netušil...
No, pořád ale nějak nechápu jak Rubena může mít tak obrovské výkyvy v kvalitě svých výrobků. Kdyby to stálo pár korun, tak nad tím mávnu rukou, ale některé jejich modely jsou pekelně drahé (na české poměry), a přitom si do obchodů dost často dovolí pustit pěkné aušusy...
sem si koupil nejakou rubenu 20" za 105,- a je to pekne vajicko. Pri vyssich rychlostech to dost poskakuje. Na 26" mam rubena se vzorkem Walrus a ty sou v pohode. Akorat v zime vic klouzou - tvrda smes
Rubeny nejsou nic moc, spíše nic, ale Tvé vajíčko je způsobeno špatnou montáží. Buď patka nezapadla úplně do ráfku, anebo je naopak vtažena moc. Vady plášťů spočívají jinde. JS.
Nemáš pravdu, u ruben je naprosto běžné házení pláště. Jejich kvalita je dost proměnlivá, ale u mého prodejce není problém je vyměnit
Denně nasazuji hafo Ruben a žádná neházela .. vždy je to jen rukama .. Může se nasazovat hůř, ale vždy sde srovnat, někdy jde o souhru pláště s ráfkem, ale vždy jde obutí usadit rovně .. kdykoli předvedu ..J.
no rukama to asi jenom nebude, kdyz je prodejce bez reptani vymeni a ty co hazou posle zpatky vyrobci kterej mu je opet vymeni za nove.
Já se pamatuji, jak jsem kdysi (15 let) prodával nějaké cizí gumy a dost házely - byly vtažené, tak se vracely dovozci (Bottico) a ten sice kč vrátil, ale remcal, že už nikdy nic nepošle .. A pak jsem přišel, na způsob, jak i tyto vtažené pláště vytáhnout .. .o) .. no a Tvůj prodejce bude stejný případ. navíc někteří solidní prodejci vymění zboží i za cenu ztráty. To když jim dodavatel reklamaci neuzná. Anebo prodejce si je jist, že s reklamací uspěje a pak se diví, když ne.
Ale od té doby dokáži srovnat všechny pláště, některé s potem, ale jdou. JS.
Vyrovnat asi půjdou, ale nic moc to neřeší. Když si představím že poprchává, mám defekt a pak zdlouhavě rovnám plášť... Mám radši pláště, které jsou v cajku hned a pořád. Těch pár kaček navíc za to i stojí (pokud není cena stejná...)
Už je to tak, svět se změnil a už nejde škatulkovat firmy tak snadno, jako za komoušů nebo na začátku 90. let. Dnes většina firem spadá pod několik málo koncernů a pak ti mohou přijít překvapující informace, jako že v Otrokovickém Barumu se vyrábí continentaly do nichž se obouvají Porsche, v Mohelnické Helle se vyrábí světlomety pro BMW, v Bratislavské škodovce se vyrábí Porsche Cayenne, atd...
Takže se může stát, že člověk vychvaluje výrobky své prověřené značky, aniž by tušil, že se vyrábí v továrně proklínané značky nebo naopak.
aušusy bývají právě ty lowendy. U lepších jsem se nesetkal s vadnými. Naopak si je uživatelé chválí. Zejména modré MTB pláště se silikou jsou extra vytrvalé. Několik lidí mi tvrdilo, že jim tyto (saurus) pláště vydržely 15000 km a ještě jezdí. JS.
Rád se poučím, kde?
Otrokovický Barum byl v privatizaci věnován Němcům. Ti dovezli nové stroje a nechali si jen trochu schopné řídící pracovníky, kterým dali termín, dokdy se mají naučit německy. Ostatní neschopní bolševici dostali „padáka”. Ti si staré stroje, určené do šrotu, nechali převézt do bývalého skladu pneumatik v areálu SVITu a začali pod názvem Barumtech vyrábět pláště na staré Škodovky, na zemědělské stroje, motokrosové a letecké pláště a pláště na vysokozdvižné vozíky a motokáry.
Kvůli nesouhlasu Němců s názvem připomínajícím Barum (BA = Baťa Zlín, RU = Rubena Náchod, M = Matador Bratislava; Slováci používali názvu BARUMA, kde MA = Matador Bratislava) změnili Gottvaldovští bolševici název na Beltyr, ale ani s tímto Němci nesouhlasili. I spojili se neokomunisti s pražským Mitasem a tak mohou dál provozovat v Gottwaldově Zlínu dál primitivní kapitalismus podle vzoru Marxe a Engelse.
Nevím, jak teď, ale ještě před několika lety byly provozovány stroje, na nichž hygienici zakázali práci kvůli značnému poškozování zdraví dělníků. Nejen to, ale dokonce při zvýšené normě ze 14 plášťů (v době zákazu provozu) na 23 ks. Krom toho v té době vůbec neexistovaly jinak povinné preventivní lékařské prohlídky zaměstanců. O plísních na nohou ze sprch by se také dalo něco napsat. Stejně tak o podvodu na dělníky s tzv. čtyřsměnným provozem, podle kterého se od pondělka do pátku pracovalo v osmihodinových směnách (ranní, odpolední a noční), v sobotu dvě dvanáctihodinové (denní a noční) a v neděli dvě osmihodinové (ranní a noční). Velice rychle ale vedení nařídilo dvanáctihodinové směny i v neděli, čímž se ve skutečnosti stal provoz nepřetržitým.
Své by se dalo napsat i o šikanování v zaměstnání a o preferenci kuřáků (nekuřáci museli svčit obědvat a večeřet v kuřárně, jinak museli jíst přímo u strojů), atd.
Výrobcem duší a plášťů na jízdní kola zůstala Rubena Náchod. Všechny nyní samostatné firmy někdejšího Barumu jsou navenek samostatné.
Ještě jsem zapomněl napsat, že výroba různých pneumatik na stejných strojích je naprostý nesmysl. Rád bych viděl, jak si autor představuje výrobu pláště na motokáru na stejném stroji, jako pláště na traktor. O plášti na jízdní kolo nemluvě.
Povídej mi o tom-osobně jsem byl u auditů od Michelinu a Continentalu,kdy se šlo od prvopočátku(výroba kaučuku v Kralupech) až po expedici výrobků mimo fabriku(např.Otrokovice).U těchto auditů se zjišťuje i taková pakárna,zda se neloupe omítka.
Duše rubena jsou tím nejhorším, co si člověk může na kolo dát. Silniční duše mi několikrát samy od sebe spáchaly sebevraždu a odchlípila se guma u ventilku. To se mi stalo asi 5X. Dneska, když kupuju duši, tak přímo říkám, že Rubenu NE! A zkušenosti mám jen z levnějšími silničními plášti a opět je to to nejhorší co se dá koupit. Výdrž tak 500km, pokud dříve neuletí bočnice. Prostě Rubena je jedna ze značek, které je lepší se obloukem vyhnout.
Barum nikdy pláště a duše nevyráběl. Byla to jen obchodní značka. vždy byla výrobcem Rubena, předtím Baťa. Něco dělal i mitas (asi na vozíky)..
BARUM je obchodní firma, jejíž název je složen z názvu 3 výrobců pneu, BAťa/RUbena/Mitas. JS.
Víš to, že si protiřečíš? Barum(a) byl koncern, ne jen obchodní značka.
Neříkám, že koncern nebyl, jen že samotný barum pneu na kol,a nedělal. Zpočátku, po Baťovi, to ano, ale pak výrobu cyklopneu převzala Rubena, pod zn. Barum. asi tak. Jak si protiřečím? prostě Barum prodával výrobky Rubeny pod svou značkou. JS.
No, teď vidím, že sám sobě asi nerozumíš. BARUM(A) byla organizace, která slučovala jednotlivé výrobce gumárenského zboží a nazvala se spojením počátečních slabik těchto výrobců do jednoho slova ve dvou variantách (BARUM, BARUMA) a současně toto nechala zaregistrovat jako obchodní značku, pod kterou byly jejich výrobky prodávány. Navenek byly tedy všechny výrobky Barumu.
Barum neprodával výrobky Rubeny pod svou značkou, ale naopak Rubena prodávala své výrobky pod značkou Barum (prostřednictvím koncernového obchodního oddělení), protože byla součástí koncernu s názvem i obchodní značkou Barum, v níž byl obsažen zkratkou RU.
Měl jsem za to, že Rubena nespaqdá do koncernu Barum, ale tento prodával její produkty pod vlastním jménem. Tak tedy Barum je koncern složený (asi zejména) z firem Baťa, Rubena, Mitas. Ptám se (když jsi zasvěcený). matador zůstal samostatný na Slovensku? Po osamostatnění Česka se Rubena trhla a nemá s Barumem nic společného? Je barum stále koncern a které (známé) firmy do něj spadají?
JS.
Privatizací začátkem 90. let všecko skončilo a každý si začal hrát na svém písečku.
Barum jako takový sice přestal existovat, ale pláště starých provedení se lisují stále na těchže formách s logem Barum.
Krom již zmíněných firem existoval ještě jeden podnik, který byl ale zcela samostatný: Gumárne 1. mája Púchov. Továrna zcela nově postavená, která Slovákům určitě ostudu nedělala. I tuto továrnu mají Němci a je rozdělena na dvě části:
Continental Matador Rubber, s.r.o. a
Continental Matador TruckTires, s.r.o.
Jsem si jistý, že oba názvy na jedné pneu nikdy nebyly. Viz můj příspěvek níže. JS.
Asi se budeš divit, ale v minulosti byly. Na plášti bylo velké logo BARUM a malými písmeny Rubena Náchod.
Nebudu se přít, ale muselo to být velmi krátké období. Uveď důkaz, příp. léta, kdy tomu tak bylo. Myslím, že to mohlo být na přelomu let 1990/91, příp. po započetí výroby Rubenou. Jistě o tom na netu někde bude, možná v análech Rubeny, či Barumu. JS.
Duše a pláště na kola dokonce i galusky vyráběl Rudý Říjen v Gottwaldově.
Domníval jsem se, že Rudý Říjen byl v Otrokovicích.
Ale nejsem vodtamcaď, takže věřím.
8-)
No, já to mám přes kopec.
Je to tak, že Baťa ve 30. letech začal vyrábět vlastní pneu stejnejmennné značky. Po válce byly spojeny gumárenské firmy BAťa RUbena a Matador a vznikl Barum. Barumky se vyráběly v původní Baťově fabrice ve Zlíně, kterou mu komunisti ukradli. Protože kapacita ve Zlíně přestávala stačit, tak v roce 1972 se postavila nová fabrika v Otrokovicích, kam se značná část přesunula.
Suma sumárum, Rudý říjen byl jak ve Zlíně, tak v Otrokovicích. Krom toho byl tento název ve všech koutech československa - jmenovalo se tak mnoho JZD.
A co se týká dnešního Barumu - Continental, tak přestože si tam chlapi vydělají pěkné prachy, tak v porovnání s dřinou kterou podstupují je to směšná almužna. Zaměstnanci se dělí do tří kast - vrchnost, poddaní a otroci. Ti otroci jsou v cca 40 letech zedření, totálně na odpis, jako 65-letí.
podmínky jak za rané fáze kapitalismu, řekněme konec devatenáctého století. ale, když podělíš součet platů "vrchního", poddaného a otroka, tak Ti v Barumu vyjde jistě aspoň 25 tis. a za TO už se oplatí položit zdraví na oltář FIRMY, ne?
Důkaz nemohu uvézt, protože to značení jsem viděl na pláštích jako malý kluk před nějakými 50 lety, takže už dávno neexistují.
To by souhlasilo. Pak ale je málo pravděpodobné, že by Nooski jezdil na 50 let starých gumách a tudíž oba nápisy nemohl vidět současně. (Ale ať je po jeho, když viděl, viděl, nebudu se přít.)
Na druhou stranu měl jsem v rukou ještě před cca 5lety v rukou plášť Baťa. Ale šlo o starý, ojetý plášť 635. JS.
Je to trošku jinak: já jsem naposledy seděl na kole jako malý kluk a několik desítek let jsem měl přestávku. Znovu jezdit jsem začal až v 90. letech, když přišla móda horských kol.
Takže vůbec nemusel jezdit na pláštích 50 let starých. To jen já jsem byl dlouho mimo dění.
Tak bacha :-)
http://www.novinky.cz/clanek/150550-muz-hustil...