Zdravíčko, co přesně znamená u popisů ráfků - ráfek bez (s) kalíškování, či s nýtováním? je mezitím rozdíl v pevností apod? Tady jsem si vyhlídl ráfek grand rock http://www.prodejrafku.cz/cz/rafky-remerx-rafky... ale ten je třeba bez nýtování
Od téhle firmy mám trekingové ráfky označené jako Panther. Jsem s nimi velmi spokojen. Vydrží opravdu hodně. Dávám jim na pražské dlažbě dost zabrat. Jsou na to (doufám) taky stavěné. S jinými typy ráfků od této firmy ale zkušenosti nemám.
Až jednou budeš měnit ráfky, zkus Remerx Grand Rock. Je vysoký, bez kalíšků (lehčí) a velice pevný a odolný. Vyzkoušel jsem různé nízké s kalíšky i bez nich, až jsem dospěl k vysokým a u nich jsem zůstal.
Do vysokých ráfků mi zpravidla nešly jiné než galuskové ventilky. A já používám zásadně duše s veloventilky. Bohužel se dnes už hůř shánějí. Propilovávat ráfky se mi moc nechce. S dosavadními ráfky jsem zatím rozhodně spokojen. A o váhu mi nejde.
Používáš ty nejhorší z existujících ventilků, ale použít se dají tak, že se část matice odbrousí (vlastní zkušenost). Nejlepší jsou (moto)-autoventilky.
Nevýhody ventilků Dunlop jsou 3:
1. Chvěním při jízdě se nedostatečně dotažená převlečná matice povoluje
2. gumička ventilku se často utrhne a vzduch pak uniká
3. jsou problémy s dohustěním, pokud člověk nemá potřebný šlauch (např. u benzinové pumpy, když je na hadici kovová koncovka)
To, jestli jsou nejhorší, je hodně relativní. Vyzkoušel jsem všechny typy včetně enderáckejch gumičkovejch a zůstal jsem u klasických veloventilků. Z několika důvodů: Když se ventilek podělá, nemusím měnit celou duši. Opravit auto(moto)ventilek neumím. Autoventilky se mi špatně dohušťovaly - často se nedostatečně zamáčknul ten centrální čudlík. U galuskových ventilků se mi často ohnula nebo ulomila ta tenoučká tyčka - a opět se s tím už nedalo dělat nic jiného než vyměnit celou duši. To se mi u veloventilků stát nemůže.
To, co popisuješ, se mi ještě nestalo, že by se mi uvolňovala matka u ventilku. Možná je tak nějak automaticky dotahuju při kontrole tlaku v gumách. Navíc s sebou vozím několik decimetrů náhradních béžových ventilkových gumiček. Ty hranaté ventilky s tou tenkou černou gumičkou rád nemám.
Co se týče možností dohušťování. s tím taky problém nemám. Doma mám klasické pumpičky s koženým pístem, které jsou podstatně výkonnější než sebeteleskopištější moderní pumpičky. U pumpy jsem nikdy dohušťovat nepotřeboval - na to si vozím pumpičku s sebou. Naopak - když jsem z nějakého důvodu nucen jezdit s duší s autoventilkem, vozím s sebou redukci, abych mohl použít svoje velopumpičky.
jak z "automobilového" tak "galuskového" ventilku se dá ten vnitřek vyšroubovat, takže měnit duši kvůli netěsnosti či zlovení tyčky je úplně zbytečné, z tohoto pohledu je to stejné, jako klasické veloventilky.
Tušil jsem to, ale na vyndání vnitřku těchto dvou ventilků asi potřeba nějaké nářadí, které s sebou nevozím. Veloventilek vyměním rukou. Prostě mi veloventilek vyhovuje pro svou jednoduchost a snadnou manipulovatelnost. Nic jiného než gumička se na něm podělat nemůže. A tu vyměním snadno.
U ostatních typů ventilků se lámou nebo jinak selhávají kovové části a taková oprava je na mě už moc složitá. :o)) Samozřejmě jsem nevyhodil ani jedinou duši jen kvůli špatnému ventilku, ale opravil jsem si to až doma, nikoli na cestě.
není potřeba nářadí. Galuskovej ventilek vyšroubuješ jakýmakoliv kleštěma a na autoventilek stačí adekvátní čepička (některé čepičky, zejména kovové, ale i některé plastové, na autoventilky obsaují potřebný nástroj na vyšroubování vnitřku)
Asi bych si poradil, ale stejně bych s sebou musel mít ventilek náhradní. Takhle mi stačí gumička. :o)
s autoventilky jsem měl problém jen jednou a i tak to stačilo jen vyšroubovat a profouknout;-)
Je to jen rozdíl přístupů: Ty radši volíš ventilky, které se dají snadno opravit, já volím ventilky, které jsou bezporuchové;-)
Na téma ventilků už končím, howgh.
Protože mě to taky zajímá, trochu jsem tu pohledal a našel jsem toto:
http://www.nakole.cz/diskuze/tema.php3?id=167...
Jen bych rád upozornil na to, že zakladatel tématu nemá nic společného s mou osobou. O jeho existenci jsem do této chvíle neměl sebemenší tušení.
grand rock je bez nýtování, ale zase je vysokej, což taky hodně zvyšuje pevnost. Mám konkrétně s těmito ráfky lepší zkušenosti, než s kalíškovanými. Ale jinak tomu moc nerozumím, ani přesně nevím, jakou vlastně funkci tam ty kalíšky mají mít.
přesněji řečeno: lepší zkušenosti, než s _některými_ kalíškovanými, s jinými mám stejně dobré zkušenosti (neboli: taky bez jakýchkoliv problémů).
Jaký ráfek by jste doporučovali? Remerx grand rock či nějaký jiný s kalíškováním? Jaký máte názor na náboj Novatec či Onyx? Je mezi nimi velký rozdíl? A poslední otázka :) Vyberu si tlustější špice řekněme 2,34mm, mám jistotu, že mi projdou dírkami v náboji? A jakou přesně koupit délku ? existuje nějaká tabulka kde jsou rozměry ráfku a k tomu ppříslušné délky drátů? Na zadním kole je na každé straně jiná délka ne?
díky za info
Nedávno jsem řešil to samé. Potřeboval jsem velmi pevná kola na 29" zimáka/cykloturistickou mulu. Po pár dnech hledání jsem našel toto :
http://www.rigida.cz/index.php?action=catalog...
Stačí se zaregistrovat a sestavit si z nabídky kola jaká chceš a objednat.
Já zvolil ráfky Zac2000, kvůli pevnosti s dvojitým kalíškováním, vysoké náby Novatec disc, výplet 36 drátů. Tohle musí vydržet všechno.
PS : Ty Novatec náby jsou velmi kvalitní ložiskové. Ten zadní na 4 ložiskách (na cykloturistiku na těžko s častými úlety do terénu je ideální).
Jaký novatec bys doporučil? Právě sháním něco co fakt vydrží pri cykloturistice na těžko. Nevíš, jak je to s tou délkou drátů? Případně velikostí děr v náboji na ty tlustější dráty?
Nevím jestli dělá Novatec i konusové náby, ale s ložiskovými neuděláš chybu s žádnými. Jen je třeba dát bacha abys nekoupil silniční. Pro maximální trvanlivost jakékoli Novatec MTB, 36 děr a zadní nábu na 4 ložiscích. Ráfky jedině s dvojitým kalíškováním na 36 drátů, i v případě že bys měl kotuče tak raději na Véčka (mají silnější boky). 2 mm nerez dráty při výpletu 36 ks/kolo, postačí (mám je a za celou životnost ráfků mi nepraskl ani jeden). Tahle kombinace bude sice těžká ale na turistiku se nevyplatí gramařit!
http://www.cyklosvec.cz/?akcia=hladaj&vyraz...
Na netu jsem narazil i na zadní Novatec 36děr na Vbrzdy s cenou okolo 2000.-, je v tom nějaký rozdíl v kvlaitě?
Podle mně bude jen odlehčený. S klesající vahou komponentů roste neůměrně a naprosto nesmyslně jejich cena. Někdy to hraničí s lichvou. Stačí nějaký obyčejný na 4 průmyslech. Novatec je kvalitní značka.
Díky za info, rozhodně nejsem gramař, takže nějaké ultralehké komponenty oželím. :) Jde mi hlavně o výdrž a kvalitu. Nevíš jak je to tedy s tou délkou drátů? Jedná se mi o ráfek 622x19
Tak to nevím přesně. Já jsem si vždycky kupoval dráty v kameňáku a tam už mechanici věděli přesně jakou délku na jaký náboj. Teď si to nechávám zaplést protože u KM CYKLO to dělají k obědnávce zadarmo. Tudíž délku vyřeší za mně.
http://www.rigida.cz/index.php?action=naplety
S nekalíškovanými Grand Rocky mám velmi nepříjemné zkušenosti. Při cykloturistice natěžko se mi u všech Grand Rocků časem začal povolovat výplet. Když jsem ho znovu docentroval a utáhl natvrdo, po čase se vždy uvolnil že šly nyple povolit rukou :
http://www.bike-forum.cz/upload/fotogalerie/98...
Zajímavé je že u dvojitě kalíškovaných Dragonů se mi tohle nikdy nestalo. Ani u MTB, ani u Crosse. Mimochodem Dragon je tak pevný že jsem ho nikdy během jeho životnosti nemusel docentrovávat (vždy verze dvojnýt a 36 drátů).
No, vidíš — já naopak mám s těmito ráfky ty nejlepší zkušenosti. Při koupi nového ráfku vrtákem jemně zkosím vnitřní hrany děr pro niple. Výplet dělám hodně tvrdý a zhruba po 600 – 1000 km docentruju. Potom už většinou není potřeba na nic chytnout. Ani jednou se mně nestalo, že by mně praskla jediná špice. Používám nerez buď Hvězdonické, nebo Hügi.
Kdyby se Ti zdálo, že asi kolo moc nezatěžuju, pak klepni na tento odkaz:
http://www.volny.cz/olla/14mil.jpg
Kalíšky mají za úkol rozložit sílu působící tahem napnuté špice na ráfek v místě styku niplu na co největší plochu, aby se v těchto místech ráfek nezbortil.
U ráfků bez niplu dochází při větším napnutí špic k praskání ráfku u niplu a k jeho protahování směrem k náboji. Tím dojde ke snížení tahu špice a k rozcentrování. Větší tah při docentrování způsobí další deformaci ráfku, atd.