Chtěl bych si koupit nový kolo. Jak velký rozdíl v rychlosti je mezi crossem a MTB s hladkými plášti? Je rozdíl pozorovatelný? Vyplatí se koupit cross?
Pokud se bude jezdit převážně po asfaltu, tak rozhodně cross. Horal se neskutečně vleče. S hladkými plášti je to trošku lepší, ale i tak cross fičí o dost rychleji.
Mě se zdá cross lepší i na převážné většině lesňaček, teďka jsem se zrovna se vrátil ze saska - samá šotolinka, tvrdá uježděná hlína i travnaté cesty a když jsem porovnával míjené bikery, zdálo se mi, že jedu "lehčeji".
Samozřejmě, je to hodně subjektivní (a dneska se jelo nějak moooc dobře).
Akorát jsi asi zapomněl, že bikeři se po lepších cestách jen přesunují z terénu do terénu, takže nemají tolik důvodů se někam hnát :-) A taky asi budou víc unavení z celodenního blbnutí někde v terénech, pak to může (v porovnání s těmi kdo se plácá jen po takovýchto cestách) vypadat, že jim to nejede :-))))))))))))))
Jak ktery kros a jak ktery bike :o) A s jak kterym jezdcem. Ale po pravde nechapu, proc si porizovat MTB na jezdeni po silnici. Bike s hladkymi plasti muze byt alternativa pro ty, co chteji jezdit jak v terenu, tak po silnici (v terenu ma kros proste svoje limity). Pokud nejezdis v terenu, potom si kup krose nebo silnicku.
Já jsem se teprve nedávno dozvěděl, že existují MTB s průměry kol 29". Nebylo by to univerzální řešení? Určitě existuje na tyhle kola i nějaký hladší plášť. Nebo varianta b) pro kterou jsem se rozhodl já, kolo Author Synergy, které je crossové, ale má kola 700x42, tj. v pohodě do lehčího terénu, si myslím...
Univerzalni reseni neexistuje, stejne tak 29"bike je jenom pro nekoho a jenom pro urcity jezdeni. Pokud se o to zajimas, podivej se do historie- vyhledavani, mluvilo se tu o tom dost dopodrobna.
29'' bike je ultimatni stroj, mam ho a nemenil bych za nic.
Mám na crossu pláště Schwalbe Land Cruiser 622x47 a terén, jaký jezdím, to zvládá v pohodě a po silnici jede.
Mám na meridě crossway tfs 800 pláště Rolling stone cross 700x42, zatím spokojenost, ale mám v plánu až je sjezdím zkusit land cruiser.
Nejezdil jsi někdy na rolling stonech?, zajímá mě případné srovnání těchto plášťů.
Nejezdil, kolo jsem kupoval loni s plášti Kenda Kwick 700x42, zadní se sjel durch po cca 1700 km, přední leží ve sklepě jako rezerva. Taky nebyly špatný a stojí pár Kč, ale chtěl jsem co nejširší a LC jsem kupoval za 250 u CykloExpertu.
Pořádnej chlap,musí mít pod sebou pořádný gumy.A to i na silnici :-))
Je fakt,že jsem si pořídil MTb a nakonec jezdím skoro pořád po asfaltu.Manželka má "krosa",není žádnej svalovec,ale na rovině mi v pohodě stačí.Zato stačí najet na nějaké pěšině do trocha písku a lítá jako hadr na holi :-)
Moje zkušenost:
prvně jsem tři roky jezdil na crossu, i dost terénem, ale hodně také dálkové trasy převážně po asfaltu.
Letos jsem pořídil horské a zatím mám asi 130km zatím zhruba stejný terén, jezdím i do práce.
Doporučuji horské a vyřešit to plášti.
Ale jestli hodláš jezdit po městě a sem tam nějaká polnacka pak kup kross.
Na MTB se slickama ujedu kdejakymu crossovi. Pak staci prehodit plaste nebo cely kola a hura do terenu :-)
Ale to není způsobeno typem kola. Kdybys ještě trochu potrénoval, ujedeš i žiletkám ;o)))
Tem ziletkarum, co tolik nepotrenuji :o)
Fuj a brr! Být předjížděn na žiletce bajkerem... :-)) Spíš než "ziletkarum, co tolik nepotrenuj" bych uvedl "ziletkarum, co si myslí, že nepotrebuji tolik trenovat"... :-))
Stejne tak, jako nektery bajker citi potrebu omlouvat svou pritomnost na asfaltu tvrzenim, ze jenom prejizdi do nebo z terenu :o) zase muze predjizdeny ziletkar uvest na svou obhajobu jine kecy :o) ...co ja vim- rozehriva se, vyjizdi, ... :o)
...anebo už má po tréninku a už se jen vyjíždí... Jako já jednou; jenže to "vyjetí" měřilo ještě 15 km ;-D Sice mne teda tehdá nesupl bajker (to bych s tíma si fakt sekl do příkopy), ale to předjetí v kopečku bylo opravdu potupné; no, aspoň jsem si zažil to, co ode mne zažívají jiní:-))
Fuj, tahle představa je mi noční můrou :-) Už se mi stalo, že mě pronásledoval chvíli cross, ale ten využil jen toho, že se schoval v protivětru a v kopečku odpadl. Ale i kdybych měl přijet domů a umřít, tak mě bike předjet nesmí :-)
Byl jsem v sobotu na výpravě do Jizerek, 2x kros, 2x MTB.
Sedlám MTB a nezávodím, ale oba krosaře jsem nechal za sebou při dlouhých táhlých sjezdech po kamenitých cestách. To je prostě doména MTB kol, pohyb po špatných cestách, kde je nutná odolnost, odpružení a stabilita i na nerovné cestě.
Volil bych typ kola podle povahy turisty, já prostě odbočuji na cesty, kde se občas i špatně chodí a potřebuju bytelné kolo, pomalé převody, pořádné brzdy a stabilitu a držení na cestě. Za to jsem ochoten obětovat i pohodlí a rychlost na rovných cestách.
Pokud tě nelákají neznáme cesty, ale raději máš jistotu pevné trasy, kup si treka.
MTB je o svobodě pohybu kdekoliv, limit je jen odvaha a schopnosti jezdce.
Nedávno jsem na silnici s kamarádem předjel dva silničáře a to jsme oba jeli na fullech 140/140 :-)
Tedy je pravda, že to bylo ve sjezdu a po kostkách (a ty kostky tam nejsou zrovna nejmenší a nejlépe položené) a že mě pak zase na dalším úseku předjeli zase zpátky (ještě než jsem stačil odbočit do terénu, byl to průjezd Starým Plzencem, kde jsem se napojil z terénu po sjezdu z Radyně).
Ale i tak byla hrozná sranda pozorovat jejich výrazy. Nejdřív zoufalý výraz, když jsme je předjížděli a pak vítězoslavný výraz, když nás zase dojeli.
Jsem se tomu ještě 10 minut musel strašně smát.
No jo, maj to ty silničáři těžký, ještě, že takové problémy opravdu nemám :-)
Rasovat si žiletku na kočičích hlavách jen kvůli dvou frajírkům na fullech bych se (taky) mohl... ;-)) Prostě, jak píše Vašek "ehm, přejížděli jste po silnici do terénu" :-))
Já bych tam taky na silničce taky rychleji nejel (tam by nešlo ani tak o rasování silničky, jako že bych se tam v té rychlosti co jsme tam jeli na fullech na silničce asi přizabil), taky jsem tam někdy na ní jezdil, když jsem ji ještě měl.
Ale bylo by mi úplně ukradený, kdyby mě tam na fullu někdo předjel, mě zaujal jen ten jejich výraz při obou těch předjetích.
To se to machruje:-) Ve sjezdu a na kostkách... Sám nerad závodím s někým ve sjezdu, beru to spíše jako nutné zlo. V kopci se teprve ukáže co je v nohách! Já se zase směju, když fullisti jdou vedle kola, nebo točí nohama jak kolibříci a skoro se nehnou v místě, kde se to dá vylámat na 53x19, jen to chce trochu máknout :-)
Tady právě jde o ten přístup. To, že tam jeli pomaleji nebylo nic divného a už jsem psal, že na silničce jsem tam jezdil taky pomalu. A z naší strany to samozřejmě žádné závodění se silničáři nebylo, ale přeci nebudu zbytečně brzdit jen kvůli tomu, že na silničce museli.
Ale celé proč to píšu je o tom přístupu, jak silničářům vadí, když je někdo předjede a že by se to snad mohlo dotknout jejich ega, což naprosto nechápu.
Jak jsem psal, mě by bylo úplně jedno, že mě na silničce předjede full, zvlášť v takové situaci.
A z toho co píšeš je opět vidět ten silničářský podivný postoj, který naprosto nechápu (a to jsem 20 let na silničce jezdil), jak se můžeš smát tomu, co píšeš, prostě jedou jak jim to vyhovuje.
Mě taky nepřišlo divný, že ti silničáři tam jedou pomalu, to bylo úplně normální. Divný (a směšný) byl ten jejich přístup, jak je to hrozně naštvalo, že byli předjeti a že si jim hrozně ulevilo, až nás předjeli zpět.
Podle mě nejde o silničáře jako ty lidi, ale o vliv aktuálně osedlaného přesunovadla na ego jezdce. Něco podobného lze vypozorovat i v silničním provozu. Dost často se mi stává, že se svojí stařičkou šunkou předjedu někoho v novém autě, a ten mi to samozřejmě musí hned "ukázat". To vyloženě nesnáším, protože ačkoliv mám staré auto, tak je hodně silné a má skvělé jízdní vlastnosti, takže většina těch moderních krabiček s motory co jim občas chybí nějaký ten válec prostě není schopna udržovat stejnou dynamiku jízdy.
Takže to končí tak, že to ten druhý oroštuje na plný knedl, div mu z toho nelétají nýty a riskantně mě předjede. Za chvíli vychladne, přestane svého mazla trápit, já ho v klidu dojedu a zase předjedu, případně mi v tom předjetí začne dokonce bránit (zrychluje když je předjížděn apod.). Na kole mě to nechává v klidu, ale v autě je to natolik častý úkaz, že si říkám jestli si taky nekoupit nějaký ten tříhrnek HoubyToPojede a jezdit jak čepičkář - ušetřil bych si spoustu zbytečného stresu ;-)
Mi vadí když mě někdo předjede na čemkoli, prostě to nesnesu. Jedině, pokud jedu jen tak někam na posezení nebo fakt na dotyčeného nemám, tak to si sem schopný odpustit. Třeba loni jsem se celé Pustevny honil za klukem na horalu, ale pod vrchem jsem už na něj neměl a o pár desítek metrů mi ujel. Nahoře jsem s ním hodi řeč a poděkoval mu za perfektní "souboj". Ikdyž sedím na horalu, jedu sám a předjede mě silničář, tak pokud vidím, že míří někam do kopečků nebo není nic moc výkonný, tak se proháním i s ním. Zase v autě je mi to naprosto jedno a hodně často jsem nejpomalejší řidič dne :-) Ale na kole se musím pořádně vybít.
A tomu, že někdo jde s kolem do kopečka pěšky, ikdyž se to dá vylámat na mnohem horší převody i při nižší výkonnosti, tak tomu se smát musím. Jasně že ne turistům co jdou na výlet, rodinkám nebo babičkám na nákup, ale mladým klukům, co jdou vedle špičkového kola za X tisíc. Pokud někdo jezdí jen z kopce a jinak není schopen většího výkonu tak to není cyklistika.
Už se mi ale taky párkrát stalo něco přesně opačného: Vidím před sebou borce, jak jede do kopce na tuhej převod, musí ze sedla, kymácí se ze strany na stranu, funí jak v posledním tažení - a já mám zařazeno něco podstatně lehčího, motám to frekvenčně do kruhu a i k mému vlastnímu údivu ho dojíždím a předjíždím, aniž bych se nějak podstatněji zadýchal. A to jsem o dobrých třicet kilo těžší než většina ostatních cyklistů. Řekl bych, že je to dáno pouze tím, že frekvenčním šlapáním lépe využívám setrvačnosti svých nohou a vlastně i celého kola. Za nějak extra trénovaného sportovce se rozhodně nepovažuju.
A nemohlo to třeba být i tím, že onen dotyčný funící borec to rve na silničce na 39x21, zatímco pohodový Medvěd šlape kašpárka 22x34?
Možné to je. V takovém případě nechápu, proč se dotyčný dře s takovými převody. Připadá mi to neefektivní.
Mě jízda na kole přijde neefektivní jako vůbec. Zlatý auto :-))
Na silničce to bývá dost často 39x21 nejlehčí převod (případně 39x23, vyjímečně 39x25; kompakt teď v úvahu brát nebudu, ale bylo by to 34x21/23). Prostě na silničce jsou obecně těžší (a rychlejší) převody než na bajkovi či krosce. Navíc je na silničce poměrně velký důraz kladen ma jemnost odstupňování kazety, je to (krom jiného) kvůli jízdě v "balíku". Technika jizdy na silničce je také jiná, než na bajku či krosce, chodí se více ze sedla, jízda je "švihovější", kopce se prostě musí vydupat:-). Na druhou stranu ale nic pro pohodáře... Hold všechno má to své pro i proti...
...a proto mám bajka i silničku ;-) No a ještě i cyklokrosku, když se chci vyřádit na silničce v terénu (konstrukčně je ta má silnička cyklokroska; takže jen vyměním kola z žiletek na balony a jede se do terénu)
To je velmi neefektivní přehazovat kola :-)))
Já vím; ale na čtvrté kolo (mám ještě jedno krosové) už opravdu nemám ve sklepě místo... Sice mi Vašek nabízel úschovu u něho v domě, ale to by asi bylo trošku z ruky :-). Na druhé straně - cyklokroska je v provozu víceméně jen přes zimu. A výměna kol jde docela rychle - mám celou sadu, takže jen povolit, vyhodit vem, dát jiné a utáhnout.
Já to chápu, měnil bych kola klidně taky, ale podle medvěda je to jistě neefektivní .-))
Ono je to v reálu ještě často jinak. Na převod 39x21 mají tak leda profíci a i ti v kopcích vozí často i výrazně lehčí převody.
Ale spousta méně výkonných jezdců to vozí taky a pak to v kopcích lámou ve stoje na šíleně malých frekvencích místo, aby si připustili, že oni by měli mít převody mnohem lehčí.
Profíci jezdí i dlouhé alpské kopce s průměrným stoupáním kolem 8-10% přes 20km/h. Pokud někdo stejné kopce jezdí třeba průměrem jen 15km/h (a že to téměř nikdo ani těch 15km/h nepojede), tak by měly mít adekvátní převod.
Tedy když na takový kopec má profík třeba klidně kompakty + kazetu do 23-25, tak by ostatní měli mít aspoň o 1/3 lehčí převod.
U nás ty kopce jsou samozřejmě o něco kratší, takže se dá jezdit o trošku těžší převod, ale prudkých tu je taky dost.
Tedy 95% lidí, co má převod 39/21 na to prostě nemá a vozí ho zcela nesmyslně.
Zrovna Pustky, které mají snad kolem těch 8% jezdím na 39x23 v sedě a 39x21 - 39x19 ze sedla. Rychlost kolem 14km/h, když jedu na pohodu a nezdá se mi, že bych to lámal nějak moc. 25 by pro mě byla zbytečná, protože bych ji ve slabší chvilce hodil, ikdyž by to nebylo potřeba a už by mě to zpomalilo. 34x25 na kompaktech, už musí být na naše kopce ideální téměř pro každého, kdo chce jet jak na silniče.
Tak to už jedeš právě jen 60ot./min (39x21 - 14km/h) a lámeš to tedy proklatě hodně.
Jsou i horší, kteří to lámou ještě víc, ale přesně tohle je ten příklad, kdy na ten převod nemáš a jezdíš na něj.
A teď si představ, že někdo chce jet kadenci 80ot./min a bude o trošku méně výkonný než ty a pojede tedy třeba 12km/h.
A najednou potřebuje na to převod 34/28.
A teď najednou přijde prudká část, která má přes 12% a co teď?
Pokud je to krátké, tak to samozřejmě lze lámat ze sedla s nižší kadencí.
Proč bych na něj neměl? Nejsem typický silničář typ hajzlpavouk a vyšší kadence mi nevyhovují. Celou dobu, co jezdím na silničce tak jsem byl zvyklý jezdit na sílu, takže tělo se tomu přizpůsobilo. Příjde 12%, tak to prostě vylámu :-) Letos jsem v kopcích co druhou vyjížďku a nemám potřebu měnit návyky, které neodpovídají současné představě ideální kadence. Tolik let se jezdilo na těžko, protože převody nebyly...
Máš pravdu v tom, že předělávat dlouholeté návyky je obtížné a na dlouho a nedivím se, že se ti do toho nechce.
Když převody nebyly, tak to jinak nešlo.
Ale pak nelze tvrdit, že ty převody většině stačí jenom proto, že jezdí špatně nízké kadence a lámou to na těžké převody, když by na o něco vyšší kadence na tom byly lépe (ale samozřejmě až po delší době a ze začátku by došlo klidně ke zhoršení).
Kdybys napsal, že těm co jezdí nevhodné kadence a nechtějí to měnit, tak ty převody stačí, tak bych proti tomu nenamítal vůbec nic.
Samozřejmě, že každý má tu ideální kadenci někde jinde, ale pod 60ot./min to není u nikoho (tedy jedna vyjímka z milionu by se možná našla, ale mluvíme tu obecně o vhodnosti převodů a tedy ne o zcela vyjímečných případech).
Takže klidně jezdi dál malé kadence, jak si zvyklý a jak ti to pocitově vyhovuje, v tom problém není. Ale nelze tvrdit, že jsou ty převody dostačující pro většinu. Prostě nejsou.
Na 39x23 je pro rychlost 15 km/h kadence 70 ot, což se ještě pořád dá... Nezlob se, ale srovnávat "mimozemšťany" jedoucí (kupř) Tour s "normálními" lidmi nelze. Tamto je elitní výběr (pár) 100 jedinců z 5 miliard lidí (nebo kolik nás je celkem).
Máš naprostou pravdu, srovnávat s nimi nelze, oni jsou samozřejmě výkonnostně někde úplně jinde. Proto normální hobík potřebuje ty převody mnohem lehčí a pokud vozí co oni, tak je někde chyba.
70ot./min ještě jde, ale teď mi řekni, zda tohle (15km/h) běžný hobík udrží v 10-12% stoupání, které je více než 1km.
A že takových je u nás spousty a nemluvím ani o horších kopcích v horách.
Otázkou je, co je u tebe "běžný hobík"... Jestli to, co u mne, tak to nedá; na druhé straně "běžný hobík" nebude asi mít silničku 53x39 s kazetou 11x21/23... A na další straně jsou přímo masy lidí, kteří by 1 km dokopec 10-12 % nedali ani s 22x34...
Tak ani to nemusí být běžný hobík, kde není jasné co to přesně znamená (já myslel jen ty, co jezdí na silničce, ostatní nemá smysl do tohoto plést). Na takový kopec v té rychlosti nebude mít ani většina sportovněji založených silničářů jezdících občas silniční závody (tím myslím masovky pro veřejnost typu král Šumavy) a dojíždějících někde v půlce nebo hůře (těch dojíždějících vepředu moc nebude, to je právě možná těch 5%, co jsem uváděl, že na takové převody mají).
Ti co nedají takový kopec vůbec (tedy ani na 22x34), ty jsem vůbec neuvažoval, ty nebudou mít vůbec silničku.
A celé to začalo tím uvedením, že na silničce je často nejlehčí převod 39x21, což možná poměrně často je, ale v hodně případech je to jen proto, že dotyční jezdí neadekvátní převody, na které nemá.
I takový Rychlý turista má na silničce trojplacku a nemá ji tam pro srandu. A tomu tu výkonnostně bude stačit opravdu málokdo (to nebude ani těch 5%).
Já na to vůbec nejdu takhle teoreticky. Když jsem začínal víc jezdit, dával jsem přednost silovému stylu a jako každej správnej začátečník jsem považoval přeřazení na lehčí převod div ne za potupu. Časem jsem si uvědomil, že se tím velmi silně opotřebovávají (zvláště kolenní) chrupavky, a začal jsem si ochotněji ulevovat lehčími převody. Ke svému údivu jsem zjistil, že mě to při dostatečné frekvenci šlapání spíš zrychlilo než zpomalilo, jak jsem původně předpokládal.
Bohužel ale neznám metodu, jak bych frekvenci šlapání exaktně měřil, takže se řídím spíš svým pocitem a odhadem. Vlastně se snažím držet zhruba stejnou frekvenci a hlídám si, abych na pedál nepůsobil zbytečně velkou silou. A podle toho řadím. Možná je to hodně naivní metoda, ale ohromně se mi to osvědčilo.
dobrej vypocet. ale jeste taky zalezi na prumeru kola. to melo byt 26 nebo 28?
Na horáka (=26) se obvykle 39x21/23 nedává...
takže se to počítá 39 x 3.14 x (28 x 2.54) x 70 a pak deleno 21?
Když je převod 39/21 a kolo 28 palcové jede se 70 šlápnutí za minutu?
Ta matika by mne snad začla znova bavit :)
Počítáno samozřejmě pro silničku, i když je to vlastně úplně jedno, pokud jsou na biku pořádné objemné pláště.
Vždy počítám pro reálný obvod kola dle plášťů co jsem jezdil, tedy ne žádné výpočty typu co uvádíš.
Obvod silničího kola jsem bral 212cm, což byl obvod posledního pláště na silničce co jsem jezdil.
Pro srovnání na biku mám obvod pláště 210cm (UST NN 2,25), tedy rozdíl zcela zanedbatelný a platilo by to tedy taky (samozřejmě na biku mám ale úplně jiné převody).
A pokud to nechceš počítat, tak tu byl někde odkaz na kalkulátor, mě se nechtěl hledat, spočítané jsem to měl rychleji.
Výsledná rychlost je pak tedy pro převod 39/23 a kadenci 70ot./min:
39/23 * 2,12 * 70 /60 *3,6 = 15km/h
60ti se dělí aby to bylo za sekundu (kadence je za minutu) a 3,6 násobí pro přepočet na km/h (z m/s).
Odkaz na výpočet rychlosti x kadence (a další): http://www.nahoru.net/kalkulatory.html
Jen tak na okraj: já mám u bajka i žiletky obvod pláště stejný (milimetr sem milimetr tam neřeším)
Díky za poučení Mlokovi i za odkaz hekynenovi!
Včera jsem si vyzkoušel oboje - mám horáka a přítelkyně kros. Kros je na silnici rychlejší, to je bez debat, na druhou stranu jakmile vyjedeš mimo asfalt tak je horák k nezaplacení - stabilita, pevnost, pohodlnější převody, výrazně lepší záběr díky širším pneu. Prostě s horákem si jízdu opravdu užíváš a to i na obyčejných lesních cestách nebo polňačkách. Samozřejmě, že se v mírných terénech dá s krosem jezdit, ale za cenu větší dřiny a horších jízdních vlastností. Pokud tedy ze 4hodinové vyjížďky strávíš na silnici 3,5 hodiny - uvažoval bych o krosu, pokud se snažíš maximálně využívat jízdu přírodou - padá volba na horáka.
29'' horaka :)