Zdravím Všechny nadšence.
Chtěl bych se nim taky stát. Lehokolo znám jen z odrásku a párkrat jsem ho viděl v akci. Jsem z něj úplně hotový.
Proto bych potřeboval poradit. jak se do toho dostat. Dá se postavit svépomocně? Kde bych našel nějaké plánky? Jsou lepší říditka pod sebou, nebo ned sebou? Budu rád za každou zmínku o lehokole. Díky moc
Dalis
Prolez lehokolovou sekci diskuse a najdeš toho spoustu...
podívej se na pokrytí ČR lehokoly. Možná najdeš někoho, koho máš za rohem a když se domluvíte, můžeš se podívat, projet, tahat z něj rozumy:o) A když ne, tak spousta lidí má svoje stránky a na nich třeba fotky ze stavby a tak... viz: http://pokryti.wz.cz/
Nebo ho můžeš koupit.
Český výrobce tady: http://www.azub.cz/
nebo ze zahraničí: http://www.lmb.org/wolverbents/manufacturers/
http://www.liegerad-online.de
bauanleitung.ch - tam se staví mnoho různých verků - zadáš liegerad a máš to ...
Tak v podobné situaci jsem se ocitl zhruba před půl rokem. Postavit si leháče bylo rozhodnutí zrozené z dlouhých porodních bolestí. Od prvotního názoru - co je to sakra za úlet, přes - no možná že to taková volovina zas není, až po - to si musím pořídit.
Takže k rozhodnutí došlo a teď jsem zvažoval možnosti. Nejvíc ze všech shlédnutých strojů se mi líbil Azub Max. Jenže dát 30 - 50 litrů za kolo bylo pro mě stejné, jako přihlásit se na zájezd na měsíc. Taky bych si asi musel shánět novou ženu, protože ta stávající by asi zkolabovala, nebo mě hnala svinským krokem z domu. Takže po střízlivém zhodnocení situace a vlastních schopností jsem se rozhodl pro vlastní stavbu.
Obrátil jsem se - a stále se obracím, o rady zde se vyskytujících povalečů a pustil jsem se do stavby. Koupil jsem rámovou CrMo trubku a zjistil, že se nedá ohýbat. Tak jsem koupil ocelovou a tu mi kamarád bez problémů ohnul do tvaru"ne zcela, ale vůbec ne nepodobnou" rámu Maxe. Koupil jsem originál sedadlo a řízení a momentálně jsem ve stavu: na rámu mám napevno navařenou zadní stavbu z horáka - nedělám zadní odpružení, mám navařené stavitelné uchycení na sedadlo, navařenou hlavovou trubku na vidlici a připravený střed k navaření. Tedˇse chystám vrtat díru na řízení.
Takže suma somárum - myslím si že postavit lehokolo jde, pokud člověk není totální nemehlo, baví ho to a nemá dost peněz aby šel do obchodu a to kolo si prostě koupil.
Jo už mi přišel foťák z opravy, tak kdybys chtěl fotky, můžu poslat.
Ono to není jen o penězích...teda u mně....tady byl takovej hec a výzva...co je na tom tak složitýho že bych to nedokázal...okolo strojařiny se motám už dlouho, vybavení vcelku je...když ne doma, tak v práci...a ono to docela šlo..jen časově nestíhačka.
A ještě doplnění..CrMo trubka ohnout jde...já ji teda ohýbal jen o 15st...na ohyby na kopii Maxe asi teda ne...
Já nejsem strojař, ale dřevař a pracuju jako konzervátor v muzeu. Takže vaření mi musí dělat kámoši. Ale jinak to docela taky jde.
Při tom větším ohybu se trubka zploští a skrčí. Takže to vypadá hnusně. Možná to jde při použití vyšších teplot nebo jiných fint, ale na klasické ohýbačce za studena je to nepoužitelné.
takže na příštím srazu už budeš taky ležet?
Ono to Jirko jde dost pomalu. Prachy, čas, další zájmy...Rád bych to dokončil co nejdříve, ale nevím nevím jak to půjde. Až to dokončím a bude to opravdu jezdit, tak samozřejmě už jen vleže :-)
Já vím, jen jsem tě štengroval:o) ALe byla by to dobrá motivace ne? ;o)))
Tak dnes jsem viděl poprvé lehokolo v plné jízdě(u 1.brněnské mladík v žlutém triku).Já jel proti na druhé straně,lehokolista kmital a i opticky to byla značná rychlost.
Na Hlinkách? Já jel v pátek z práce ve žlutým triku, ale ne tama (Těžební, Olomoucká, Křenová, Maliňák, Moravák, Údolní, Úvoz).
Ne,na Olomoucké.Já psal po staru u 1.brněnské,ale teď je tam myslím Alstrom.Já jel od mostu přes řeku(Křenová-Olomoucká).
Tož to jsem asi byl já. V tomhle místě se většinou už blížím 40km/h. Držím se rychlosti aut, je to bezpečnější jet jak motorka než se nechat předjíždět.
Jediné,co si musíš hlídat,je asi překročení rychlosti....
Slyšel jsem, že překročení rychlosti na kole se neřeší. Důvodem má být to, že na kole není standardem tachometr. A to co si tam člověk namontuje není směrodatné. Nevíte někdo bezpečně, jestli je to pravda ?
Neznalost neomlouvá. Předepsaná rychlost platí pro všechny stejně - všichni jsme si rovni.
(Pravda, jsou i "rovnější", ale ti se nějakými pravidly řídit nemusí ...)
8-/
je fakt že radar to kolo vezme, měří dokonce i takové ty radary ve vesnici. je to veselý, když tam naskakuje 45, 51, 53, 49, 18, 52, .... :-)
OMLUVA ZA ODBOČKU OD TÉMATU ...
Asi záleží na nastavení přístroje. Při průjezdu kolem radaru sólo (nic přede mnou) mě neregistruje (hajzl!), pokud přede mnou jede auto, změří i moji rychlost.
Nepříjemnější jsou takové ty semafory z bočních ulic, pracující na principu indukční smyčky pod povrchem vozovky. Ty obvykle kolo "neberou" ...
8-(
To že není předepsaný tachec jenom říká, že je tvoje věc, jak si zajistíš, že nepřekročíš limit. Limit samozřejmě platí pro všechny, ale kdyby se někdo pokusil vyžadovat povinný tachometr, hned by spousta magorů začla hrozně řešit ty "babičky jedoucí do kostela" a podobně.
Tak Tě vítám mezi stavitele lehokol. Mrkni na moje stránky, kde jsem popsal porodní bolesti svých lehokol. Možná Ti to k něčemu bude. Klidně se ptej (mejlem), rád odpovím.
http://jihrab.googlepages.com/home
Ke konci června bude v Klokočůvku setkání , pozvánka je na www.lehokolo.com . Tam budeš mít možnost a příležitost si tři dny zkoušet a kecat o lehokolech.
jako byste mi mluvili z duše, asi půl roku lehce sleduji články s touto tématikou. Neskutečně mě to chytlo. "To kolo musím mít" :-). Právě začínám něco stavět. Mám kolem sebe pár šikovných kamarádů a tak snad něco splichtíme.
prosím o jednu radu - mám jednoho starého horala, z kterého použiju přední vidlici s uložením a střed na klikách. Rám dovyrobím, ale potřebuji zbytek osazení - a teď Vy zkušení lehokolisté - jaké díly použít, aby to fungovalo a nebylo to drahé. Jaké převody ? spíše do pomala nebo do rychla. Mě se zdá lepší koncipovat kolo jako horala. Co se sedlem - kde se dá koupit nějaký dobrý originál - myslím, že je to velice důležitý komponent. Předem díky za tipy. j.
střed čtyřhran, kliky, šaltr Alivio, smyk Deore, brzdy Avid 3 nebo 5, převod bych volil /beru podle sebe/ spíš do pomala - přece jenom se kopce jezdí na lehu mnohem víc frekvenčně, po dobrém sedle bych se poptal klidně v Azubu. máš pravdu - teprve pohodlné sedlo dělá z leha ten správný gauč
sím !vladaza - jaké převodové poměry máš na azubíku ?
vpředu klasická MTB kombinace 44-32-22, vzadu silniční osmikolová kazeta 12-25, která mi perfektně vyhovuje jemným odstupňováním. při táhlých sjezdech by se možná hodil i těžší převod, ale zase si člověk může vychutnat jízdu setrvačností, při jiných podmínkách se mi nestalo, že by mi nějaká kombince chyběla. vzhledem k dlouhé životnosti kazety a řetězu /či spíš řetězů/ bych momentálně volil devítikolečko
tak já jsem šel až na 11-32 a 44-32-22, musím trénovat :- )
vleže se jezdí do prudkých kopců spíše pomaleji a méně silově, z kopce zase o hodně rychleji, proto budeš v ideálním případě potřebovat lehčí i těžší převody, než na klasice. Ovšem pokud nebudeš chtít používat nějaká vysokorozsahová řešení (dva řetězy nebo převodovky), dá se říct, že klasický rozsah převodů horského kola je téměř plně použitelný (26-48 tác). V podstatě záleží na tom, kde budeš hlavně jezdit, v rovině stačí i menší rozsah, v kopcích potřebuješ větší.
Je vcelku jedno jaké osazení použiješ, já jsem začínal tak , že jsem použil osazení z horáka,42-32-22 a sedmikolo 11-28, přehazka a přesmyk alivio a bylo to SWB. Časem poznáš sám co je pro tebe nejlepší a pravděpodobně si to přehodíš tak, aby ti to vyhovovalo. Já dnes jezdím na LWB s osazením alivio 48-38-28/11-32 a jsem spokojen. Leháč mi maximálně vyhovuje a SWB už bych nechtěl ani kdyby mělo motor. Něco málo informací mám na http://www.papji.wbs.cz a pokud bys chtěl něco konkrétně, tak se ozvi, rád poradím.
Začni trénovat doma na kanapi vleže! Nohy nahoru před sebe - trochu výš než hlavu - a šlapej!Hlavně se nesmíš skulit na bok ...A seš v půli cesty k lehokolové praxi.:-)))))
Já jsem ror řídítka pod sebou...dávám jim 3 hlasy!1 za sebe a dva za mé dvě lehokola se spodním řizením:-))) Moje žena dává jeden hlas svému hornímu řízení.:-)
Skromný dotaz: Prohlížel jsem HP-Volotechnik a tam mají lehokola se spodním řízením na konci řídítek (na obou koncích) jakési "čudlíky". Co to je a k čemu to je, nevíš?
Dík
8-)
http://www.koloasport.cz/p672-radici-paky... je to ono? casovkarske (triatlonove) radiace packy
Snad. Já je viděl jen na prospektu, ne v reálu.
Děkuji.
8-)
http://www.bikepedia.com/QuickBike/BikeSpecs... tento ma tie packy radenia na riditkach. jazdil s tym niekto? ja na tom nevidim vyhodu oproti tradicnemu radeniu.
Je to ergonomický, lehký, řadí to pěkně a bowdeny z toho vedou tím správným směrem.
V podstatě když máš spodní řídítka, kde ti u palce končí trubka a od malíčku vychází k představci, tak tohle řazení je jediný už výrobcem tvarovaný ergonomicky. Vše ostatní musíš buď dát obráceně (což s páčkama moc nejde, jen s gripama) a nebo mít nějaký zběsilý vedení bowdenů, který pak jsou zranitelný, dlouhý a mají tendenci mít vyšší tření.
Svezl jsem se s tím jen krátce, na různých kolech a případně na tříkolkách, a vždycky se s tím jelo výborně.
Mám páčky opačně na řidítkách již nějakou dobu a nemáš pravdu, že to nejde. Nejen, že to jde ale dokonce se s tím pohodlně řadí. Jednu chybu to trošku má, chce to mít délší prsty, nebo alespoň delší řidítka, tedy pokud je hodně potřebuješ, třeba v terénu. Na asfaltu,kde řidítka jen přidržuješ to vůbec nevadí.
Dal jsem Gripshift a nějak si nevšiml zběsilýho vední bovdenů....
Nezkoušel (nemá) někdo u spodního řízení páky Dual-Control?
Mohl by se podělit o zkušenosti?
Dík, Pavel
8-)
P.S. Viděl u biku, mohlo by fachčit u leha ...
http://cykl.cz/item/hodina-pravdy-dual-control...
8-)
Pořídil jsem si AZUB APUS - po netu, aniž bych na lehokole někdy seděl nebo ho vůbec "naživo" viděl.
Jakmile jsem se totiž o lehokole dočetl, taky jsem si řekl, že ho musím mít. Sice bych možná s pomocí příbuzných a známých něco dal dohromady svépomocí, ale nakonec jsem rozhodl investovat do osvědčeného "průmyslového" výrobku. Počkal jsem si sice trošku delší dobu, než jsem si původně plánoval (zase jsem od AZUBu dostal lepší přehazku a přesmyk) , ale už jezdím a užil jsem si ho i na dovolený.
Radost z novýho lehokola byla taková, že hnedka po složení jsem vyrazil na první testovací metry.
Lehnul jsem si a jel. Opatrně, pomalu, ale jel ...
A ani návod jsem nečetl :-)
Mám spodní řízení, přijde mi teoreticky pohodlnější - teoreticky proto, že jsem s horním nejel :-)
Kola to mám 20" + 26" - 2x 26" mi přišlo moc vysoký.
Kliky s plackama 48+38+28, vzadu 8mi kolečko 11-32 a zatím sem vyjel všechno co jsem potřeboval.
Řadím možná 2x víc, než jsem byl zvyklej ze silovýho šlapání na "normálním" kole, občas i šílený kombinace jako velká placka, největší kolečko, ale díky dlouhýmu řetězu to (snad) moc nevadí - nekříží se tolik jako na klasice. :-)
Namontovat příjdou i espédéčka, ale zatím se dost lidí chce svést, takže prozatím nechávám obyč šlapátka.
Jak už jsem psal jinde - jednim slovem je lehokolo pro mně BOMBA a ani sekundu jsem nelitoval, že jsem do něj tolik peněz vrazil a risknul si ho takhle naslepo pořídit.
Já jsem šel ve svých začátcích spíše cestou nejmenšího odporu - zejména finančního - a pořídil jsem bazarové a to levnější lehokolo. Přeci jen, člověk neví, jak se mu to bude zamlouvat, tak co kdyby...se mi to nakonec nelíbilo.že???:-) ...Ale opak byl pravdou a dávám za pravdu brožuře firmy Azub, že jakmile sedne jednou člověk na ležáka, začně svět ze sedla tohoto kola vidět úplně jinak, i když předtím jezdil několik desítek let na klasice. Hlavně si to člověk začne fakt vychutnávat a díra sem - díra tam na silnici ho nijak a nikde netlačí. Je fakt, že to šlapání i řazení samotné zde jsou trochu jinak využity, jak píšeš, ale to dělá mně jízdu samotnou na tomto kole ještě zajímavější. Člověk prostě při jízdě musí i přes tu tělesnou pohodu jakoby více myslet na jízdu samotnou - přemýšlet, co bude asi potřeba na příštím kopci řadit, na příští křižovatce apod. a přitom příště to může zkusit vyjet zase úplně jinak než posledně - myslím zkusit řadit jinou kombinaci - a tím ta jízda samotná získvává takovou technickou plasticitu, čímž mi žádná trasa nikdy nezevšední a rovněž jízda na lehokole je pro mne vždy trošku jiným zážitkem. Na klasice máš dvě možnoti bud´ pod kopcem rapidně podřadit anebo si stoupnout do pedálů, to na ležáku si to řazení pod kopcem fakt vychutnávám.:-)))
tohle by se ti nelíbilo?http://auto.pravda.sk/predstavili-prvu...
Tak jsem se dozvěděl, že mám vlastně na lehu taky high tech komponent, když se mezi ně počítá chrommolybdenový rám......
Já bych na to šel od píky a inspiroval bych se v prapočátku lehokol.Jedno takové jsme letos potkali
http://bozec.rajce.idnes.cz/Cyklo_Ostfriesland/...
AntiJS
Zdar lehocipedisté. Můžete si mě zařadit do svých řad, konečně jsem si splnil svůj dlouho připravovaný sen a vyrobil lehokolo. Zúčastnil jsem se loňského srazu, zatím na vypůjčeném kole a propadl tomu úplně.Vaši diskuzi postupně pročítám celou a beru z ní inspiraci, jsou tu zajímavé odkazy. Teoreticky jsem nabušený a prakticky jsem to taky zvládám, takže momentálně testuji první výtvor. Moje požadavky byly dlouhé kolo s co největšími koly. Vznikla z toho příšera dlouhá 2,8m na 28"kolech, rám ze svařované trubky prům. 74mm, sedlo z děrovaného plechu. Přední i zadní vidlice pevné ze starých vraků, stejně tak ostatní výbava a váží to do 20kg, což je dost, ale příště to odlehčím na rámu, sedle a jiných kolech. Náklady jen asi 500Kč za nové bowdeny a klouby nepřímého řízení. Jízdní vlastnosti kupodivu dost dobré, je tam pár konstrukčních nedostatků, které doladím a chystám se na výrobu nového, už načisto. Ale abych nevymýšlel už vymyšlené, jestli znáte nějaké odkazy na dobré konstrukce dlouhých lehokol, napište mi je prosím. Taky chci vyrobit něco pro "normální lidi", kteří nemají důvěru v klasické lehokola, tedy něco jak to nazýváte scoterbike, s pohodlným vzpřímeným posezem, nízkým šlapáním a přímým horním řízením.
Na letošní sraz už určitě přijedu s novým, už se nemůžu dočkat lepšího počasí na trénování a vyjížďkám po okolí. Trochu mi vadí přílišná pozornost lidí a jejich poznámky, zatím to řeším naraženou čepicí přes oči a ohrnutým límcem :-). A rychlou jízdou, že ani nepoznají kdo to je.
Tak předem díky za nějaké typy, zdraví Vás Jan ( tus).
Vítej mezi námi. Asi nejlepší odkaz kde najdeš vše potřebné včetně fotografického i grafického návodu na LWB najdeš na tomto odkazu. Ať se daří.
http://www.recycledrecumbent.com/
Díval jsem se na ty plánky, všechna ta kola mají dost velký úhel předních vidlic, určitě kvůli přímému vedení řídítek k jezdci. I když i tady se dá vhodnou konstrukcí vidlice dosáhnout optimálního závleku, není vhodnější dodržet původní úhel, který používají klasická kola, tedy asi 72 stupňů a k tomu nepřímé řízení, ať už horní nebo spodní? Na mém kole mám asi 64 stupňů , jede to dobře, jen v zatáčkách si nejsem moc jistý, třeba to chce zvyk. S tím předním 28"kolem to vypadá monstrozně, ale zase je to lepší na přejíždění překážek.Zkusím tam dát jinou vidlici a menší kolo, místo 20", tím se celý předek sníží a změní i úhel vidlic.
tak mě napadá dotaz na někoho zkušenějšího: závisí "optimální" závlek na rozvoru?
Domnivam se, ze ne. Zavisi jen na vidlici a uhlu hlavove trubky.
Souhlasím. Řekl bych, že delší rozvor je tolerantnější k chybám v geometrii předku, ale na velikost ideální hodnoty vliv mít nebude.
Někde (na Wisilu?) jsem snad četl článek o závleku pro vysoké rychlosti, do streamlineru na Battle Mountain se zřejmě navrhuje trochu jiný (delší), ale nevím to jistě. O rozvoru tam nic nebylo, jako by to na tom nezáviselo.
myslel jsem to jinak, jestli např. kolo s rozvorem 2 m a závlekem 4 cm bude mít podobně stabilní řízení jako kolo s rozvorem 1 m a závlekem 4 cm.
podla mna ma vplyv na citlivost riadenia aj zatazenie predneko kola, pri dlhom lehokole je na prednom tak 30% vahy, pri kratkom niekedy aj cez 50. ale vyskusane to nemam. ale na mojom lehokole som skusal kluckovat dolu kopcom bez drzania, dali sa robit asi desatmetrove obluky. ked som vyklopil horne riadenie, frekvencia oblukov sa zvysila minimalne na dvojnasobok. zavlek je teda jedna vec ale typ a tvar riadenia to ovplyvnuju viac ako by som myslel.
Hodně zakloněná hlava může způsobovat, že v malých rychlostech má přední kolo snahu padat do zatáčky, ponevadž většina jeho hmotnosti je nad osou hlavy. Nicméně u těch LWB jak jsou na Recycled Recumbents zase docela velká a dlouhá řídítka visí pod osou hlavy, takže se to dá vyvážit i do malých rychlostí. Podle mě nemusí malý úhel hlavy nutně vadit.
vyfoť a dej někam fotky a sem plácni odkaz pro zvědavce ;o) prosím...
Jo, musím zjistit jak se to dělá. Romantic to fotil i zkoušel jezdit, on poradí.
Je to tak, ten brontosaurus má dobré jízdní vlastnosti!
nasdilej nekde sva fota, brontosaurus zajima ;)
Můžu ti poslat fotky na mail.
pokud stojis za zverejneni tak je posli i mi na honza-zavinac-azub-cz a ja je nekam prdnu a odkazy hodim sem - takova pratelska nabidka