Zdravím všechny stavitele lehokol.
Dávám teď dohromady LWB pro svoji drahou polovičku a narazil jsem na "téma" jak řídit přední kolo. Zavrhnul jsem spodní řízení - moje choť je lehokoly nedotčena a pro začátečníka je lepší horní řízení. Pokud ale řídítka "natáhnu" přímo od předního kola, tak budou dlouhá a bude dost velký "kormidlový" efekt". Další možnost je dát horní řízení blíže k sedačce a pak k přednímu kolu natáhnout táhlo. To ale abych do rámu vevařil další hlavovou trubku.
Poslední řešení = řízení ala volant v autě. Tedy řídítka (fungující jako volant) blízko sedačky a mezi trubkou, jdoucí od řídítek k přednímu kolu, a přední vidlici vložit kardanový kloub. Toto řešení se mi velice líbí, viděl jsem je i někde na internetu.
Takže teď vymýšlím, jaký kardanový kloub použít (z čeho) a jak jej spojit s trubkou od řídítek a s přední vidlicí. A nebo použít třeba "pružnou hřídel" nebo nějakou jinou spojku?
Zkoušel jste už někdo dát dokupy takovýto způsob řízení? Hoďte sem rady a zkušenosti.
Dík za všechny.
a - napada mne kardan do "goly"
+ da se koupit hotovy i s "protikusy"
- ma vule a je tezky
b - "pruznou hridel" bych na takoveto misto opradu nepouzil, v pripade ze zapruzi jede kolo kam chce.
no a jeste budes muset udelat drzak pro riditka...
Co takhle sehnat nějaký starý křovinořez?
http://www.mountfield.cz/images/vyrobky/1D3015...
nebo
http://www.kbcontract.cz/img/products/15/15.jpg
jo ale kde ty hřídele sehnat?
Jo, tak to já nevím.
Můžeš zkusit inzerci. :-)
http://www.avizo.cz/?int=1
lepsi krovinorezy maji ozub.soukoli , ty levnejsi ohebnou hridel.../a ta opravdu do rizeni nepatri/
Tady jeden odkaz na kardany:
http://fabory.pwd.sk/04.html
tedy lépe:
http://fabory.pwd.sk/4/57510B.pdf
Já jsem našel tohle -
http://www.teatechnik.cz/katalog/klouby-oka...
http://www.teatechnik.cz/doc/G.pdf
Pak jsem si nechal poslat ceník a ceny jsou od 500 Kč/kus nahoru. Navíc - jak to uchytit na ty trubky od vidlice a od řídítek?
Z toho pohledu se mi jeví jako nejvýhodnější kardany z řízení z osobního auta - mají na koncích svěrné spoje, takže se dají uchytit na jakoukoliv trubku s patřičným průměrem. Jsou ale zbytešně velké.
No ty faborys jsou se závitem, takže hřídele se do nich zašroubují, ale jak si být jistý, že se to nepovolí, to je otázka.
No a ty co jsi našel jsou s drážkou na pero, to je podle mě paráda, tedy jestli máš možnost soustružení a frézování, pak takové spojení nemá chybu.
No právě soustružnickým a frézařským pracem bych se rád vyhnul.
Frézař a soustružník nestačí. Ještě (především) je potřeba dobrý brusič, který kluzné plochy vybrousí tak přesně, že vyrobí přesné třecí ložisko, které bude mít přesně takovou vůli, aby tření bylo nepatrné a vůli nebylo cítit.
Ještě by bylo potřeba vhodně vymyslet mazání a utěsnění proti vnikání vody a nečistot.
Nebylo by lepší pozeptat se v autoservisu na použitý stejnoběžný (homokinetický) kloub. Ten sice neumožní "zahnutí" o celých 90` (to bys musel užít kuželová kola a to by byl hnus), ale snad by stačil. Kardan (jednoduchý) neumožní plynulé otáčení v ohybu - proto se zdvojují.
Ten úhel by byl tak 60 stupňů, takže by to šlo. Ale myslím, že i ten klasický kardan by vyhověl.
Klasický kardanový kříž (kloub) má tu nevýhodu, že nepřenáší úhlové natočení plynule.
Tato nectnost se odstraňuje montáží dvou křížových kloubů za sebou - viz pohon předního kola Tatra.
Jeden kloub je málo, ten by fungoval část otáčky plynule a část skokem. Právě ten skok popírá dole zmiňovanou exponencialitu.
8-)
tak toto je slovo do bitky :-) co som pisal o tom pomere otacania nemam podlozene ziadnymi vypoctami ani niecim podobnym, je to len moj nazor, ktory je ale vysledkom "celozivotneho" skumania takychto komponentov roznych zariadeni. chcelo by to nejakeho inziniera fyziky, aby to vyratal, vysledkom by bola tabulka, ktora by mala ku kazdemu pootoceniu jednej strany kardanu o dany uhol priradenu hodnotu otocenia druhej strany kardanu, najlepsie po jednom stupni. a toto vyratat pre rozne uhly zalomenia kardanu. ja to pocitat neviem, ja by som to meral nalepenim uhlomerov na obidve strany kardanu, a otacal jednou stranou po jednom stupni a zapisoval hodnoty z toho druheho uhlomeru. a potom z toho spravit grafy...
Doporučuji
http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_joint
Graf tam je.
Ještě mne napadla jedna věc. Starší ročníky si možná vzpomínají na dětskou tříkolku, která vypadala skoro jakou dnešní "lehotříkolky" - prostě 2 kola vepředu a jedno kolo vzadu - akorát se nohama nešlapalo dokola ale dopředu-dozadu a přenos síly na zadní kolo byl klikovkou (něco jako u lokomotivy). No a přední kola se řídila tak, že na tyčce, která šla od volantu dolů, byla na konci páčka s čepem, ten čep zapadal do otvoru (vidličky) v ramenu, které pak šlo k oběma kolům a natáčelo je.
Tak mne napadlo použít obdobný princip - na konci tyčky (trubky) od řídítek by byla páčka s čepem a na trubce vidlice by taky byla páčka s drážkou (vidličkou), do které by čep zapadal. Když otočím řídítky, tak čep přenese otočení na přední vidlici. Je ale otázka, jak vymezit vůli mezi čepem a drážkou a jaks e při otáčení budou vůči sobě posouvat ta ramínka.
Čo bolo, to bolo ... A občas vzpomínaný čep (třeba na hrbolu cesty vypadl) a vozítko si jelo, kam chtělo.
A jelo "to" pomalu, takže se nic moc nestalo. Stane-li se to na LWB při 30+ km/h, skončí konstruktér (a realizátor) v krimu ...
8-o
Na lehu to nevypadne. Nemělo by kam. Samozřejmě čep by musel být dost dlouhý, protože v určité poloze by byl do drážky (vidličky) více "vnořený" a v jiné poloze méně - tak jak se při otáčení budou od sebe konce ramínek vzdalovat a přibližovat. To by se dalo vyřešit, ale problém vidím v tom, jak minimalizovat boční vůli mezi čepem a drážkou.
Nejsem si jistý jak to myslíš.
Buď ušetříš hlavové složení (nebo jiné držení) tyče "volantu", tak ta tyč bude za kardanem nebo pružnou hřídelí volně pohyblivé v prostoru. To se mi moc nezdá.
Nebo tu tyč "volantu" uchytíš aby se jen otáčela v ose. Tedy něco jako hlavové složení. A potom tam může být standardní přenos táhlem, kterému bych dal přednost.
Jinak upozorňuji u kardanu na to, že není homokinetický (stejnoběžný). Přece jenom mluvíme o řízení a tam by to mohl být problém.
Takhle nějak by to kardanové řízení mělo vypadat - http://img149.imageshack.us/img149/3423...
Tu je celý ten krásný stroj - http://www.rqriley.com/xr2.htm
Zajímavý stroj....konečně inspirace na dlouhé zimní večery....ani to sedlo nevypadá špatně.
jestli se dobře pamatuju, tak velomobil Quest má tyč řízení volně pohyblivou i do stran, jenže je to uvnitř karosérie, takže to nemá kam uletět. Ale možná to tak vůbec není a pamatuju si to špatně. Při své ani ne pětiminutové jízdě velomobilem jsem se sousředil na úplně jiné věci:-)
Pokud by konstruktéři lehokol mysleli vážně heslo, že kolo se má přizpůsobit jezdci, museli by si všimnout, že při poloze na zádech jede jezdec nohama dopředu. Nohy má tedy blízko předního kola a ruce blízko zadního. Takže zcela přirozeně má být hnané kolo přední (naprosto miminální délka řetězu) a řízené zadní kolo, třeba naznačenou kormidelní pákou vedle jezdce, která definitivně zařízne spory jestli horní nebo dolní řízení.
Je přece zcela nelogické, vycházející pouze ze zažitých stereotypů, táhnout výkon nohou předlouhým řetězem k zadnímu kolu a pokyny řízení vydávané rukama zase zezadu dopředu.
Skutečně alternativní pojetí cyklistiky by znamenala polohu vleže na břiše, hlavou dopředu. Tato poloha je lidskému tělu poměrně blízká, například při plavání, sexu nebo cestou z hospody. Rukojeti řidítek by pak mohly být přímo na ose předního kola, což by znamenalo dokonale citlivé řízení. Střed šlapání vy mohl být zase přímo na ose zadního kola, nějaká převodovka či variátor v nábě by se postaraly o dokonalé využití šlapacího výkonu.
:-)))
Asi si moc nevybereš, zas bys potřeboval bůhví jak dlouhá lanka a bowdeny. S rovnováhou by to na břiše asi taky nebyl žádný zázrak a řiditelné zadní kolo se hodí akorát tak do cirkusu, což jsem si osobně vyzkoušel. Ale představy to jsou krásné, za ně máš ode mě bod.
Řiditelné zadní kolo (kola) má například kombajn. Loď se taky řídí odkloněním směru zádi, nikoliv přídě. Imho je to jenom věc zvyku a svalové koordinace.
jednostopý kombajn jsem ještě neviděl.. a loď co se po zastavení převrátí do vody se taky moc často nevidí
Teda, zrovna od ležáků bych nečekal, jak budou skeptičtí k originálním konstrukcím a neotřelým nápadům:-/
fyziku neošálíš, kola s řiditelným zadním kolem sice samozřejmě existují, ale je trochu problém se stabilitou (fakt spíš pro cirkusáky).
Pak je otázka, co vlastně mají řiditelného kola typu flevo a hlavně python, která v podstatě nemají řidítka a kde se rám zalamuje v půlce (ty jsou skutečně stabilní a dá se na nich jezdit, což můžu díky Luďkově flevoraceru osobně potvrdit, python je stabilní asi jen do určité rychlosti).
A na toto téma tady končím, je to poněkud off-topic
To není skepse, to je jen unavenost z toho, že řízení zadního kola furt někdo vytahuje znovu, zatímco všichni co se zajímají o konstrukci lehokol nějakou dobu už přišli na to, že je to principielně nesmysl. Takže když to přijde znovu, všichni už vidí destátou diskuzi typu "ale co kdyby..." vs. "ne to taky nefunguje..."
Ale to asi víš, už se to tu probíralo mockrát. :-)
tys to asi myslel jako vtip, největší sranda na tom je, že většinu tebou popisovaných konstrukcí jsem viděl na fotkách i v reálu a na něčem podobném i jel (flevobike). Takže ten vtip není zas tak vtipnej:-)
Např. převodovky v nábě se šlapacíma klikama na ose kola se používají na jednokolkách.
Nic nového. ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=d-akkbNyiXE
Paráda. Nejlepší je úplné zalehnutí a řízení pomocí zrcátek. Hlavně ten web na konci:
www.h-zontal.com
http://www.geocities.com/rcgilmore3/prone.htm
Tahle informační společnost je na houby, člověk se nemůže ani pár minut pokochat tím, jakou vymyslel magořinu, protože je to normálka, tuctovka, nejen že už to někoho napadlo, ale už to vyrobil, jezdí na tom, závodí a dělají rekordy:-/
Což takhle kónická ozubená kola?
taky jsem o tom uvažoval - ale sehnat takové, které by pasovaly přesně k tomu úhlu, který bude svírat trubka řídítek s trubkou vidlice by byl asi problém.
Navíc jsem uvažoval, že by ty řídítka s tím kardanem mohly být i odklopné (ať se na to dobře sedá). Kdyby byl ten otočný bod, kolem kterého se řídítka budou odklápět, v místě toho kardanu, tak by to možná šlo. Ale to už by bylo asi moc složité.
Narazil jsem na tohle - http://www.aukro.cz/item366508460_kardanek...
Jelikož auta jsou pro mne španělská vesnice, tak se ptám odborníků - jak je to celé ve skutečnosti velké? Dají se ty kardanové klouby z té "spojovací tyčky" sundat?
I když možná že by se to dalo použít celé (a horní část odklápět). Ale kolik to asi váží?
Byl bych s tím kardanem radši spíš opatrný. Část toho, že se LWB začátečníkům řídí snadno, je díky malé citlivosti řízení. Dělá ji velký rozvor a pak právě dlouhé kormidlo od hlavy k řídítkům. Jakmile tam dáš kardan, reakce na pohyb ruky o 1cm bude několikanásobně(!) větší. Ten Ground Hugger lowracer co vypadá tak úžasně (byl tu někde odkaz na fotku a několik lidí ho zmínilo) a má kardan je podle mnoha lidí kvalitně neřiditelný. Zčásti asi díky malé výšce těžiště, ale pak asi i fakt, že pro normální jízdu stačí několikamilimetrové pohyby řízení.
Další věci jsou riziko vůle a přidaná složitos = potenciální potíže.
Pokud jsi rozhodnutý to vyzkoušet, pak s nadšením očekávám výsledky. Dřeba dokážeš, že to jde. Ale osobně bych drahé polovičce stavěl spíš LWB s přímým horním řízením.
Je to odbočka, protože dotaz byl na kardany, ale stejně ji udělám:
Jízdní vlastnosti určuje hlavně závlek předního kola. Požadovaných řekněme třeba 50mm se dá dosáhnout pro prakticky jakýkoliv sklon hlavy pomocí správného vyhnutí vidlice. Jenže když dáme hlavu hodně šikmo, musíme vidlici hodně vyhnout, a pak je většina hmotnosti kola a vidlice nad osou hlavového složení. Při stání na místě tak přední kolo padá na bok a v malých rychlostech to stíhá převážit nad stabilizačním účinkem pozitivního závleku. A tady se dostanem k LWB s horním řízením. Ten dlouhatánský představec a řídítka jde snadno udělat tak, že prakticky celá jejich hmota je naopak pod osou hlavového složení. Tím lze významě snížit padání předního kola v malých rychlostech a přitom to nemá vliv na velké rychlosti. U LWB proto jde navrhnout ležatější hlavové složení, čímž se sníží ten kormidelní efekt a vylepší manévrovatelnost, ale na druhou stranu to nezhorší stabilitu. Doporučuju se mrknout třeba na RANS Stratus XP. To je celkem už extrémnější případ.
Jo jo pravdu díš. Prozatím mám na tom LWB pro ženu horní řídítka (i když je musím ještě trochu prodloužit). Ten kardan bych tam dal asi až později. Chci to vyzkoušet, protože se mi to zdá jako technicky elegantní řešení, ale co se týká řiditelnosti - tak to je otázka. Pak by byla ideální kuželová kola s určitým převodem, ale to už je trochu mimo.
On je na každém stroji vždy kompromis mezi příjemným ovládáním a manévrovatelností. A neplatí to jen u jednostopých, ale úplně u všeho včetně aut, lodí a letadel. Vždycky je to buď agilní a otočí se bleskurychle na pětníku, ale je to hrozně citlivý na řízení a musí se to umět a soustředit se, nebo má celý stroj příjemné ležérní ovládání ale pak trvá týden obrátit ho dokola.
To LWB s přímým horním řízením právě má blíž k té druhé kategorii, a to je podlě mě pro začátečníky nejlepší. Jak se to stane přirozeným, je pak snadné sednout na nějakou SWB stíhačku nebo prostě cokoliv jiného.
...k tej citlivosti riadenia, pri kardanovom riadeni je ovadanie predneho kolesa exponencialne a prave na tom ground hugger-i je to tak ze pri otacani riditek dajme tomu o desat stupnov dolava doprava sa koleso otaca o dost menej, dajme tomu o pet stupnov. pomer sa plynule vyrovnava a pri 45 stupnovom natoceni je pomer 1:1. dalej sa to sprava opacne az do 90 stupnov. naopak, pri otoceni kardanu v nulovej polohe o 90 stupnov je pri minimalnom vytoceni riditek vysoka citlivost riadenia, vecsim vytocenim citlivost klesa.
Takže by se ten kardan nastavil tak, aby to řízení bylo ze začátku méně citlivé. A do hodně ostrých zatáček se člověk stejně dostane minimálně a u LWB už asi skoro vůbec, protože s tak dlouhou krávou se do ostré zatáčky stejně nevejdu.
Takže pokud tomu správně rozumím, tak když se ten kardan příslušně nastaví v neutrální poloze, bude to mít citlivost řízení exponenciálně rostoucí s výchylkou až do 45°? To v teorii nezní špatně, jen nevím, jaké to je v praxi, když mozek bývá zvyklý na véceméně konstantní citlivost v celém používaném rozsahu.
exponencialne to rastie do 90 stupnov, pri tych 45 je prevodovy pomer 1:1. funkcia exponencialnych vychyliek je na programovatelnych modelarskych vysielackach, pouziva sa pri rychlych modeloch. ovladanie je prirodzene, pri velkych rychlostiach to je menej citlive na prudke zmeny smeru (kopance), v malej rychlosti sa vyuzivaju plne vychylky.
Tak jsem měl dneska v ruce (v OBI) nějaký kardanový kloub z nějaké lepší gola sady a ten neměl prakticky žádnou vůli, takže by se dal asi použít i ten.
ten kardan sa mi vazne paci, tak dalsi prispevok: na golasadovych kardanoch sa osi tych "vidliciek" nepretinaju v jednom bode. pri malom zalomeni to nevadi, ale pri vecsom zalomeni by sa hriadel riadenia vychylovala pri zatacani do stran a zaroven by sa posuvala dopredu-dozadu.
To se ta hřídel bude pěkně špatně chytat do rámu, nebo ne?
no a to je kouzlo goly ze se daji koupit protikusy - napr "prodluzovak" ale a este jednou ale je to dost tezke - odhaduji to na min. 600g a ctyrhrany maji urcite vule.
na fotce ktera sem byla linkovana kardan hodne golu pripominal.
Pokud autor sezene kardan z volantove tyce ten zrejme bude bezvulovy. Vaha vsak muze delat problem i tady.
Takže se mi včera podařilo koupit ve sběrně za 15 Kč tu tyč s kardanovými klouby z řízení nějakého auta. Bohužel ale nepůjde použít - ten kardanový kloub je dost "natěsno" a nejde jej "zlomit" pod potřebným úhlem - tak jak bych to potřeboval na řízení. Jde vychýlit z osy tak 15-20 stupňů a šmytec, na řízení bych potřeboval tak 60-80 stupňů.
Dneska jsem viděl u p. Uhlíře částečně zrestaurované LWB francouzské výroby asi tak ze 30.let a řízení předního kola je kardanem...vtip je v tom, že výstup toho kardanu není v ose toho kloubu, ale cca o 45 st pootočený...blbě se to vysvětluje, to se musí vidět...ale je to jednoduchý a evidentně to fungovalo...
Chlape bídná, koukej to vyfotit, to lehokolo by určitě zajímalo každého z nás.
Fotit mě to přišlo blbý....ale bude vystavený příští rok až začne sezóna v muzeu kol v Nových Hradech u Litomyšle...teda pokud se dotáhne ta renovace...p.Uhlíř je majitelem těch kol co se tam vystavují, příští rok mají být plná všechna 4 patra...neumím sem dávat odkazy, ale je to www.muzeumkol.cz....
Francouzské předválečné LWB s řízením přes kardan? Nebylo to něco jako http://www.bicycleman.com/history/images/easy... ?
Tak to není ono....tamto má takový přímý tvary...
Potom by to mohlo být tohle: http://www.jstevenwood.com/images/IMG_1002.JPG aneb cestovní verze Mochetova Velocaru
nebo tohle http://www.microcarmuseum.com/tour/velo-velocar...
Myslím že to je to kolo vepředu...asi...co je z něj vidět jen ta zadní část...
Podle mě kloubový hřídel není dobrý nápad. Už tady padlo, že křížový (kardanův) hřídel není homokinetický, tedy že při otáčení jeho převod kolísá (viz, ten odkaz na wikipedii).
To kolísání je závislé na úhlu zalomení a lze jej odstranit jedině pomocí druhého kloubu, který ale musí mít úhel zalomení stejný. Záleží pak na tom, jestli je hřídel uspořádaný do Z, nebo do M. Pak jsou vidlice buď orientované stejně, nebo navzájem vůči sobě pootočené o 90°. To jde u řízení těžko uskutečnit.
Vhodnější by byl kuličkový homokinetický kloub, který je ale složitý, drahý a těžký.
Pak je tu ten problém úhlu zalomení. Kloubové hřídele se používají obvykle do 20-30°. Na větší úhly jsou vhodnější převodovky s kuželovými ozubenými koly. Výrobci kloubových hřídelů často udávají graf, kde je maximální povolený krouticí moment a otáčky v závislosti na úhlu zalomení. U velkých úhlů docela významě ta křivka klesá.
Ale berte mě z rezervou, já navrhoval lokomotivy :o)