Rozum mi znova zůstal stát nad slavnými Noby Nicky, ketré jsem si stejně koupil jen proto, abych ve světě bikinku nevypadal blbě.
Na pláši je značka
<---rear -- --front --- >
Podle mne jsou možné dvě inetrpretace pro monáž:
1. šipka font ukazuje po směru jízdy a rear potom samozřejmě proti
nebo
2. v případě, že jei plášť na předním kole má být dopředu (ve směru otáčení) šipka front a je-li plášť na zadním kole má být dopředu šipka rear
Každá z těchot o interpretací vede k odlišným výsledkům.
V případě ad 1 bude na předním i na zadním kole plášť jakoby proti srti. Na NN je totiž vzorek tvarován mírně do "šípu" a v tomo přadě bych měl oba pláště jakoby, ..nu proti strsti.
V případě 2 bude pření kolo proti srsti pláště a zadní po srsti.
Říkal jsem si, že už blbnu, pak mne napadlo vyhrabat časopisy Bike, kupuji ho kvůli obrákům, a Schwalbe jsou tam kultovní. Tak jsem prošel pár čísel a zjistil jsem, že na každé fotce jsou pláště nasazeny jinak! Tak asi nejsem blbej sám.
Hoďte s sebou jdu zatím sundat staré pláště a nové nenasadím dřív než mi poradíte. Nechci se ve světě bikingu znemožnit.
NN i RR se jezdí dle šipky na plášti (tedy na přední směr otáčení dle šipky front a na zadním dle šipky rear) a je to tak zcela jednoznačně o hodně lepší, nejen já ale více nedůvěřivých testovalo v praxi oba směry.
U předního schválně je boční vzorek směrem ven, výrazně to zlepšuje trakci v zatáčkách a třeba výjezdy z kolejí, nevýhody žádné. K tomu střední vzorek má náběhy na předním tak, že ve směru otáčení mají menší odpor a ve směru brždění lépe brzdí.
Na zadním střední vzorek je opačně, tedy pro lepší záběr a vzorek boční není důvod mít na zadním směrem ven.
Tady i reklamní kec Schwalbe pro ten boční vzorek.
http://www.imexpo.cz/index.php?cnt=rtc&id...
Ale i když je to reklamní kec, tak s tím bočním vzorkem mají 100% pravdu a schválně ho tak udělali.
Pro RR 08 platí to samé.
Díky, ještě jsem ani nestačil sundat kola. Připadá mi to nepřirozené, ale přesně kvůli vlastnostem, o kterých píšeš jsem si to koupil (vyjíždění z kolejí apod.).
Když jsem to zkoušel na předním opačně, tak to bylo o hodně horší. Držení v zatáčkách, na bočním svahu (tomu se snažím vyhýbat, nemám rád vysoké srázy, ale decentní sráz je často) a vyjíždění z kolejí se výrazně zhoršilo a zlepšení žádné nikde.
Není co dodat, Schwalby s těmito šipkami má a asi to tak i funguje. Taky mě chvíli trvalo, než jsem pochopil, že ten vzorek má být na jednom kole tak a na druhém opačně.
Copak o to, že je zadní plášť opačně než ten samý přední je celkem pochopitelné. Přední má držet směr a vést, kdežto zadní má mít co největší záběr. Jinými slovy - u drtivé většiny plášťů šíp vzorku vpředu směřuje ve směru otáčení dopředu, vzadu je to opačně.
Jenže u NN je to právě na palici, oni to vyžadují přesně opačně než je normálně zvykem :-) Také jsem se nejdříve divil proč to mají "obráceně" ;-) Jenže šipky na bocích plášťů mne hned usměrnily...
Ty jo, a sem za pěknou trubku... Můžete mi prosím ještě jednou nebo lépe ještě 159x potrdit, že u Schwalbe má být přední nasazen ve směru otáčení FRONT --> a zadní ve směru otáčení REAR --> ??? Samozřejme jsem to nasadil blbě (obojí front -->) Jde mi o Schwalbe Hurricane. Na své Meridě mám ještě origo pláště s dost silničním vzorkem a při přehazování předek zadek jsem je taky otočil... tak jdu lovit z fotek, jak to bylo, to bude taky blbě :/
Mno, tak jsem si zavolal tam, kde jsem ty pláště koupil, a je to tak: směr FRONT --> na předním a směr REAR --> na zadním. Ty jo, trubkááááááááááá :)
U Schwalbe Hurricane to bude skoro jedno, tam to bude při obou směrech otočení téměř stejné.
Jj, taky mi bylo řečeno, že se nic nestane, když to nechám tak (to skosení po stranách není velké). Tak by mě ještě zajímalo, jak je to s těmi mými, jak by to správně mělo být. Desénově jsou spíš silniční - hladký plášt s drážkami - ve prostřed malá véčka a mezitím do stran příčné drážky lomící se do úhlu 45 do stran z pláště. Zda je nechat oba, aby ty drážky ven byly na styku se silnicí z pláště dozadu, nebo vepředu dozadu a vzadu dopředu...?
Tož jsem trochu googloval a zjistil, že moje Merida Crossway 8800 rok narození 2003 má stále ještě po pěti letech a více než 6 tkm osazeny C-1393 a letos je ještě hodlám dojet (Cheng Shin Tires = dnes známější jako Maxxis):
http://www.vseprokolo.cz/showpicture.php?id...
http://images.google.cz/imgres?imgurl=http:/...
které kdyby člověk sehnal tak stojí asi 165 Kč :).
Uměl bys tedy prosím doporučit, zda tyto pláště osadit oba s drážkami ze silnice dozadu či zadní naopak? Jo a pls nepsat že sundat a vyhodit... ;) Schwalbinu jsem už otočil...
I když debata jestli otočit tak nebo tak je vzhledem k hloubi dezénu už trochu pasá, ale třeba na nic odjedu na crossu ještě dvě sezóny (tak 3tkm...)
Tak tady je to tedy úplně fuk. A pokud bych si musel vybrat, tak bych asi na předním i zadním dal ten středový "vzorek" šipkou ve směru jízdy.
Takovýhle "vzorek" ale nemá význam vůbec žádný, proto je to úplně jedno.
:DD Tak za radu, teď jsou přesně ad "pokud bych si musel vybrat...". (Origo byl myslím zadní opačně.)
Mmch, ten popis mě dost pobavil. Na to že na tom kole rotují šestý rok...Mno čekal jsem že to obouvají alespoň něčím o malinko malinko lepším... (ale když to člověk tak vezme, tak origo ať merida, author, pells nazouvá pláště, jejichž MOC je někde kolem 150Kč..a to ještě za pár. Jen ten Author tomu dělá iluzi tím, že "svoje" pláště prodává dál i samostatně)
Bych se u tohodle už docela bál aquaplanningu :-) Takže i tady by asi vzorek měl mít svůj správný směr ;-)
Kvůli vodě je to úplně jedno. U silničních plášťů bylo prokázáno, že jakékoliv drážky nijak nezlepšují chování na mokru.
Nepatrná styčná plocha silničního kola s vozovkou znamená obrovský tlak, při šířce pláště kolem 25mm a váze cyklisty s kolem okolo 70kg bys musel jet dvěstě v městě třista z místa, aby voda nebyla vytlačována do boků a došlo k aquaplaningu. Tvrdí se (nevím, nezkoušel jsem), že za mokra je nejlepší lepička úplně hladký pláště Michelin (vypadá asi takto, nevím, zda je to on: http://www.global-sport.cz/cyklo/dily-silnicni... ).
Já jezdím na silničce tohle http://www.bici.it/images/MIC4273.jpg ovšem v rozměru 23-622 (s věkem a kily se sunu po ose 2X-622 nahoru) a jsem max spokojenej. Drží výborně. Předtím jsem tam měl Schwalbiny, který cosi jako vzorek ještě mají http://www.imexpo.cz/index.php?cnt=dtl&... ale to byl proti těm Michelinkám mazec (do značné míry taky tím, že to byly jen 20-622) Tudíž mě nechávají klidným i ty low-end slicky cst co mám na treku, na to naše ježdění po dovolených a asfalt, polňačky a semtam les to stačí (jen před dvěma týdny jsem si málem rozbil kokos na řídkém blátě, ale tam holt ty pláště nemají co dělat).
Sam jezdim Michelin Pro2Race (ve 23mm verzi), coz je taky hladky plast bez vzorku. Ja jsem zase uslysel rikat to, ze Micheliny obecne v mokru klouzou, tak si pak vyber :o)))
Vzorek na silnicnich plastich je vazne nanic, rozhodujici pro vlastnosti plaste je jenom pouzity material a jeho konstrukce. Za mokra se smekne cokoliv. Co driv, netusim, nekde sice mam test silnicnich plastu za mokra, ale nejake markantni rozdily tam nenastaly. Dobre vychazel nejaky Schwalbe stredni tridy.
Nektery trekovy plaste nemaji znaku otaceni , logicky maji vodu ze silnice odvadet do stran a ne ji strebavat na stred plaste . Na nekterych plastich vetsinou na MTB je vyrobci znaci front nebo back tire i smer otaceni .
když jsem je měl nové (Hurricane), tak jsem dal zadní obráceně, než přední (podle šipek) a zdálo se mi, že to na asfaltu v zatáčkách při velkém náklonu hodně plave, tak jsem to otočil (zadní stejně jako přední = obráceně, než je doporučeno) a zdálo se mi to trochu lepší, tak jsem si myslel, že jsem význam šipek špatně pochopil. Po přečtení této diskuse s tím asi zkusím ještě zaexperimentovat:-)
Ještě ti trochu zamotám hlavu. Mám dva Schwalbe Hurricane a světe div se na jednom je pouze jedna šipka (Front) a na druhém jsou dvě (Front Rear). To samozřejmě vzbudilo mou Plhovskou zvědavost a po kratším výzkymy se ukázalo, že jeden plášť je verze se zvýšenou ochranou proti defektu a druhý Sport Line. Takže není Schwalbe Hurricane jako Schwalbe Hurricane. Vpředu je to jasné, vzadu když je jedna šipka taky. Pokud jsou dvě šipky tak záleží jestli chceš aby ti zadní v bahně líp brzdilo (nasaď podle Front), nebo zabíralo (nasaď podle Rear). Pro úplnost - mám trekové pláště, tedy 28".
S tím chováním co píšeš souhlas. Jen myslíš, že to při brždění v bahně nebo při záběru bude mít jakýkoliv reálný poznatelný rozdíl?
Jak jsem psal třeba ten boční vysoký vzorek a jeho natočení na NN na předním kole je fakt znát.
Ale už třeba otočení RR na zadním kole pro záběr nebo brždění je znát mizivě a to je tam oproti Hurricanu pořád velký rozdíl podle toho jak ho dáš.
Výzkum jsem nedělal, ale představuju si rozdíl asi jako hladit kočku po srsti a proti srsti (nebo naběračka po větru a proti větru). U Hurricanu to nemusí být až tak dramatické protože to je zrovna plášť s hladkým středem aby dobře valil na tvrdém podkladu. Naopak jsem měl velké dilema jak nasadit Snow Stud protože na uježděném sněhu už je na zamyšlení zda chci aby zadní líp brzdilo nebo zabíralo. Což potvrdí čtyři z pěti natlučených zadků včetně toho mého.
Co je to za pláště "Longus".Když jsem teď šachoval s těmi plášti a chtěl jsem nějaký kompromis mezi šíří 25 a 35,borec v Atrexu mi nabídl tuto značku,rozměr 38-622,že ten plášť ale nebude tak široký.Hodil jsem je na ráfky a šířku jsem naměřil 33.A tak jsem koupil ještě 28ky s drobným vzorkem a asi je to to,co jsem si představoval(není to takový kostitřas jako 25 slick).
Perlička-ta 28ka má při změření šuplerou 25mm.Asi částečné tlumení dělá ten vzorek a větší výška.
Auuu. Posuvkou, jestli můžu poprosit tak posuvkou. Mě začne hrozně bolet za krkem když se řekne šuplera. Au.
:-)))
Vidíš a já když někdo řekne posuvka(posuvné měřítko),tak přemýšlím,o čem je řeč.
Pavlovův reflex. Když jsme v hodinách odborného výcviku řekli šupléra, mistr nám dal lepana že jsme dělali kotrmelce ve vzduchu. On byl stará škola. Přísnej. Hodně přísnej. Taky co s náma, pubertálníma smradama, žejo.A jak se zdá, něco v nás zanechal :-)))))