Zdravím všechny. Je možné na krosové kolo namísto 8-kolečka dát 9-ti kolečko? U 9-ti kolečka by jednotlivé části měly být užší, ale nejsem si tím úplně jistý. (Případná výměna řetězu za užší je samozřejmostí).
Ještě bych potřeboval vědět, zda-li při koupi nové středové osy musím znát nějaké údaje k této komponentě, nebo zda se vyrabí středové osy nějaké \"univerzální\". Každopádně budu vybírat ze sortimentu Shimano, to teď má údajně i nějaké osy, které jsou přímo integrovány s klikama. Je to pravda?
Jde to. Ale počítej s výměnou jak řetězu, tak i kazety a hlavně řazení... Někdy je potřeba vyměnit i přesmyk a pokud tam máš i nějaké ultrashit tácy, tak i ty. A to už ve výsledku není nic levného... Vyplatí se to vůbec ?
Středové osy mají různé délky, tu správnou si musíš nějak zjistit. Nejlépe podle té původní ;-)
Ano, třeba nové Deore (rok ale nepovím, neboť nevím) to tak má. Ty vyšší řady samozřejmě také...
No vidíš, ještě výměna řazení, to se fakt nevyplatí ... Mám problém hlavně s tou osou, občas mi tam při šlapání "cvakne", chvíli to "cvaká" a pak to zase přestane a 14 dní to šlape jak má. Nevím, čím jiným by to mohlo být, pedálama to není - takže jedině ta osa, jinak netuším.
Ty kliky s tou integrovanou osou (např. deore) jsou ale - podle informací výrobce pouze na 9-kolečka.
Taky jsem to chtěl přehodit na svém předchozím kole za 12000, ale pak mne to zas přešlo, opravdu se to nevyplatí... Vyřešil jsem to úplně novým kolem, kde už 9ka je :-)
Tohle mohou dělat i povolené kliky. Ale je fakt, že drtivá většina příčin různých nezvyklých zvuků z kola se opravdu špatně identifikuje :-)
To netuším, ale asi to tak bude, Deore je už devítkové řazení.
Ty kliky s integrovanou osou nejsou jen na devítikolečka. Mám Sh XT a vzadu vozím osmičkovou kazetu - bez problémů.
Někdy stačí vše rozebrat vyčistit včetně závitů a dosedacích ploch a složit.
Klidně můžeš deore kliky http://www.bikesport.cz/detail.php?id=920 použít na osmikolo,devítkový řetěz HG 53 funguje i na osmičkovém aliviu,osobně odzkoušeno.
Jakykoli kliky na devitkovou kazetu jdou pouzit i na osmicku a naopak.
Pri prechodu z 8 na 9 prevodu vzadu je potreba poridit "jenom" novy- deviti polohovy razeni a devitkovy retez.
Když ti nevadí, že se řetěz na osmikolečko na devítkovém pastorku tře o sousední pastorky, tak to funguje dobře.
A když ti nevadí, že devítkovej řetěz špatně zapadá do zubů osmičkového tácu a občas při schazování na nejmenší talíř spadne, tak se s tím taky nechá jezdit.
Zařaď trochu křížem (třeba malej tác a prostřední kolečko) s devítkovým řetězem na osmičkovým tácu a budeš překvapenej, jak je poslední článek řetězu zalomenej a křížení řetězu zachytává jen on a nerozdělí se na další zuby talíře, protože je malá vůle mezi dírou článku a sílou zubu na talíři.
O osmickovym retezu na devitikolo jsem nepsal, ze by sel pouzit, prave naopak, staci si to po mne jenom precist, ze je potreba devitkovej retez.
Ad prevodniky- obcas se prodavaly a porad prodavaji kola, kde jsou "osizeny" prave kliky s prevodnikama, tj. i na devitku se pouzivaji "osmickovy" kliky. Pokud nekomu blbnou, maji uz vymackany zuby, ale to se stava i u devitkovych prevodniku. Po pravde jsi prvni, od koho neco podobnyho slysim. Sam jsem mel kdysi HT s osmickovyma Alivio klikama a bez problemu jsem vozil vzadu devitikolo.
Jsem pro jistotu popsal obě možnosti.
Měnil jsem převody ze sedmikolečka na osmikolečko a při té příležitosti jsem vyměnil i talíř z trekového na menší jako na horalovi. Po pár stovkach Km jsem šel z osmikolečka na devítikolečko (vadil mi přechod 11 - 13 - ... na osmikolečku) a talíř tedy nemohl být vymačkaný a přesto to nefungovalo dobře. Nejdřív jsem vyměnil přesmykač a pak jsem vyměnil i talíř. Pak to šlapalo bez chyby.
Možná jsem měl jenom smůlu nebo nešikovné ruce. Ale už síla zubu na osmičkovém talíři a mezera v řetězu naznačuje, že to prostě nemůže běhat dobře.
Udělej to jen v případě, že ti kostra kola vyhovuje a vadí ti díra mezi posledním kolečkem a předposledním. Jinak to nemá smysl. Celá výměna vyjde asi na 6 000 - 6 500 Kč a určitě je levnější než výměna celého kola.
Mně tohle neraď, moje celé nové kolo bude zítra slavit už celý jeden měsíc v mém vlastnictví :-)
O přechodu z 8mi na 9ti kolečko jsem uvažoval už loni, to ale bylo ještě na starém kole. A právě že mi to vyšlo kolem 7000, a to se mi u kola za pořizovací cenu 12000 zdálo už opravdu moc...
Proč zrovna když mu vadí díra mezi předposledním a posledním kolečkem.
Nejčastěji se dělají dvě kazety a to jak na osmičku, tak na devítku, vždy ta devítková má pastorek nejlehčí nevací:
8čka kazety: 11-28 a 11-30
9ka kazety: 11-32 a 11-34
Tedy pokud přechází z 11-28, tak k tomu nemůže dojít vůbec, na devítce by měl buď největší pastorek navíc nebo navíc ještě šouplou kazetu do lehčích převodů k tomu.
Primárně tu vidím vždy lehčí převody navíc a to ve všech případech. Skok mezi posledním a předopsledním je u úplně všech kazet 4 zuby, to bude stejné.
no ved to ... ja som mal kedysi na acere 11-30 ... ale na prevodniku som mal najmensie 28, takze som mal niektore kopce problem utocit ... tak som to zmenil na megarange kazetu a potom som mal na kazete skok 26-34 = 8zubov ... rozdiel to uz bol extremny ...
teraz mam vpredu klasicky prevodnik 22-32-44 (namiesto 28-38-48) a vzadu 11-32 ... a kombinaciu 22-32 som asi este nepouzil, teraz by sa mi hodila vzadu kazeta 11-30, ale take sa nepredavaju ... ale je super, ze na kazete nemam ten extremny skok ...
megarange kazeta ale není běžná kazeta, ale totální úchylárna, tu mezi běžné kazety nepočítám :-)
A navíc to asi nebyla ani osmičková kazeta ne?
I na kazetě 11-34, což je devítková s největším rozsahem není žádný velký skok na konci, jako na všech je tam skok 4 zuby. Oproti 11-32 jsou tam dva skoky horší a to asi nejhorší 11/13, ten mi ale vůbec nevadí, na 11ku stejně téměř nejezdím a pak 17/20, to je jediný, který není zrovna ideální. Oproti tomu skok 30/34 na konci kazety je výrazně menší.
bol to osmickovy megarange ... bolo to presne to co 11-30 ale namiesto 30 bolo 34 ... inak to bola skvela kazeta, umoznila mi na tom krose zdolat uplne zabijacke prevysenia ... kombinacia 28 vpredu, 30 vzadu spolu s 28" kolesami bola prilis silna aj na niektore bratislavske kopce ...
ale ak by sa predavala deviatkova kazeta 11-30, mozno 11-28 tak by som si ju kupil na druhu sadu kolies ...
To leda šáhnout po nějaké silniční kazetě, tam se dělá lecos s menším rozsahem.
Např. BBB dělá 11-28
http://www.rebelbike.com/shop/produkt/kazeta...
Pak třeba myslim, že 12-26 dělá Sram. U Shimana devítkových silničních teď přesně nevim.
to sa mi paci ... dik za info ...
no musis menit vela veci ... lacne to nebude ale bude to potom super ...
ja osobne som author classic modifikoval LX sadou 2007, s dualcontrol radenim, kluky holowtechII ... kolesa som dal mavic aksium ... sada ma stala asi 7500kc a kolesa 3200kc ... kupovane v koloshope ... rozhodne to bola skvela investicia ... novy komplet bike by ma stal asi 2x tolko ... urcite ti to doporucujem ...
8mi 9ti-kolečko mají stejný náboj. Na 8mi-kolečko stačí klasický řetěz, na 9ti je potřeba užší. Ještě potřebuješ řazení na 9 st. místo 8. Jinak už nemusíš měnit nic.
Nevím, jaké je porovnání, s 8, ale proti 7 je řazení při 9 stupních téměř plynulé a ideální.
Náboj na 8 a 9ti-kolečko lze použít i při sedmikolečku tak, že ze starého sedmikolečka se vyjme jeden kroužek (mezi pastorky, nasadí se na ořech náboje a potom teprve přijde sedmikolečko.