Je, ale jedná se o ten druhý palcový kloub, ne ten co sousedí s nehtem :-)
A na vytrvalostní cyglistiku může být osa pedálu o cca centimetr blíž k patě.
Co já vím, tak přímo nad osu si ho dávají jen dráhaři.
Netusim proc by tomu tak melo byt. Navic na draze je tolik disciplin, ze tvrdit neco o univerzalni poloze polohy nohy na pedalu pro drahu bude trochu zcestny.
Obecne plati zhruba pravidlo, ze kdo jezdi vic svihove, blizi se osa pedalu vic spicce nohy, kdo jezdi silove, tak ma osu opacne od spicky dal. Kdo nevi proc, at si zkusi slapat frekvencne nebo silove a vyzkousi tyhle obe varianty, prijde na to :o) (Pisu to proto, ze i na draze jsou silovi i svihovi jezdci, jako vsude jinde).
Kazdopadne zminovana poloha osy kloubu snad az 2 cm pred osou pedalu uz je slusnej ulet, ale lidi jezdi ruzny "zverstva", tak pokud nekomu vyhovuje zrovna tohle, proc ne..
Přesně tak, testoval jsem kufr v různých polohách a na frekveční šlapání bych ho nemohl mít více vzadu než je kloub palce v ose pedálu.
Tak mně to nedalo a provedl jsem přesné měření(označení na botě-místo kloubu-a ježdění,jak jsem zvyklý).Mám nohu vpředu o necelý centimetr.
Já mám kloub víc jak centimetr za osou a nedělá mi to problém ani při frekvenčním šlapání. Ani dost dobře nechápu, proč by mělo.
Když jsem začínal jezdit na kole, první rok jsem jezdil bez klipsen s pedálem skoro pod kotníkem a nejezdil jsem věru zle. Křeče do lýtek jsem poznal až s nástupem klipsen.
Jestli jste si někdo někdy všímal malých dětí, tak ty většinou šlapou jak profíci. Připadá mi, že právě díky tomu, že mají pedály uprostřed chodidla.
Jakoze ty deti jezdi tak rychle? :o)
Obcas je lepsi neprispivat do tematu, kterymu clovek nerozumi, zmate to min lidi.
Souhlas, ředa zmiňovaných informací je z oblasti profesionálů - hobík ty rozdíly nepozná.
On i hobík lecos pozná. Problém je jinde a to špatné návyky a pak to hobíkovi připadá, že je to tak zprávně, když je na to zvyklý. Když pak zkusí špatný návyk změnit, tak mu to připadá nějakou dobu horší kvůli změně.
Ale pokud to delší dobu praktikuje správně a zvykne si, tak právě i hobík zpětně dokáže ocenit ledacos a pak vidí, že je to podstatné a přínosné.
A je jedno jestli jde o polohu kufru nebo třeba ježdění na šíleně nízkých kadencí (typu 40ot./min), což je u spousty hobíků běžné.
Já jsem také třeba kdysi jezdil ty šíleně nízké kadnce, což ale bylo proto, že to jinak nešlo (nebyly převody). A pak když převody byly a věděl jsem, že ty extra nízké kadence jsou špatně, tak mi trvalo poměrně dlouho, než jsem se naučil a zvyknul na vyšší kadence. První dva měsíce to bylo jak mučení.
Ale po půl roce jsem najednou ocenil, že to je mnohem lepší.
Mám asi problém v tom,že jezdím nízkou kadencí(okolo 25km/hod),kdykoliv se podívám na nohy,tak jsem přesvědčený,že nohama málo kmitám(nemám a nechci žádný měřák na otáčky).Navíc,kdykoliv se podívám na ostatní,vidím rozdíl ve frekvenci,ale vím určitěm,že je to více jak 60otáček za minutu.Jak jsi dosáhl zvýšení kadence,když jsi to měl zafixované?Mně napadá jediná možnost-jezdit stejnou rychlostí jak doposud,ale na lehčí převod.Mám-li vyjádřit svůj laický pocit,mám ten dojem,že tělo si diriguje,aby nebylo namáháno.Když myslím na to,že pojedu rychleji a hlídám computer,je to bez problémů.V momentě jak se soustředím na něco jiného(kochání,práce etc.),moje rychlost okamžitě klesá.
Kadence by měla být kolem 110 otáček za minutu (na rovině)...
Taky jsem točíval málo (tak kolem 80), ale zaměřil jsem se před pár lety na techniku (dostal jsem k narozkám "chytrou brožuru") a tak jsem začal točit rychleji.Prostě jsem vědomě dal lehčí převod a snažil se udržet předchozí rychlost. Časem si to zafixuješ... Výhodou je, že začneš ve finále jezdit rychleji, lépe, déle a radostněji:-))
Proč konkrétně je to lepší? Já teda jinak neumím, šlapu si jak večerníček... leč synové se zvednou ze sedla a jen si tak pomalu přenášejí váhu z nohy na nohu... a zmizí mi za obzorem... Tak že bych se teda mohla aspoň utěšovat tím, že to na rozdíl ode mě dělají blbě. :-) (Nahlas bych jim to teda stejně neřekla, protože když už ti dva o půl hlavy vyšší chlapi jsou ochotni strpět matku na vyjížďce, tak si moc vyskakovat nemůžu... :-)
Tak 110ot./min je už fakt hodně, to nejezdí ani téměř nikdo z profíků.
Navíc ideální kadence je dost individuální záležitost, pro rovinu klidně platí že ideální bude někde v rozsahu 70-110 jak u koho, přes 100 to ale bývá málokdy. A přesně se to bez testů nedá zjistit.
Takže jediné jasné je to pro ty co jezdí třeba 60 a méně, to je v každém případě hrozně málo.
Nechci se nějak dohadovat (pro našince "medvědovat"), ale 110 není nikterak extra hodně... Pracovně tu kadenci nazývám "šlapu si ani nevím jak":-)
Já si vaše názory beru(a bral jsem je vždy-nakupuji u odborníků),snažím se je realizovat(už dnes-i další dny-chci šlapat jak zběsilej),ale předsevzetí je jedna věc a přijde do toho jeden faktor a vše se mi hroutí-ta sviňa déšť(to nedovedu překonat).Já jsem takovej hajzl zarputilec....
Ideální kadence je rozdílná nejen pro každého jedince, ale i pro různý výkon na pedálu. Pro zvyšující se výkon roste optimální kadence.
Jeden příklad z jednoho měření s více dobrovolníky, kde jim zjišťovali optimální kadence pro výkony 100, 200, 300, 400W a vyšly tyto kadence: 57 +/- 3, 70 +/- 4, 86 +/- 8 a 99 +/-4 min-1.
Tedy pro výkon 100W vyšla optimální kadence dost nízká.
Samozřejmě tohle není směrodatné pro každého, ale je z toho vidět, že kadence 110 pro hobíká podávající relativně malý výkon (který bude dlouhodobě v základní vytrvalosti i klidně pod 150W) už je strašně moc.
Z profíků i při jejich mnohem větších výkonech přes 100ot./min jich jezdí minimum (nepočítám časovky).
Takže u hobíka s malým výkonem se to zase nesmí s kadencí tak moc přehánět.
Hlavně nic nelam přes koleno; jezdíme přece pro radost a ne proto, že "musíme" (déšť nedéšť a tak). Mne až tak nevadí, když cestou zmoknu (stejně bývám mokrý durch, a navíc se aspoň umyje sůl z xichtu a neštípe mi pak do očí:-)), vyjedu klidně i pokud se honí mraky (někdy se tomu podaří ujet), ale vyloženě do deště bych nevyrazil (a to včetně třeba již zaplaceného startovného u závodů).
U těch vyšších kadencí už docela záleží i na správné technice šlapání - ano, je to ono pořád dokola omílané kruhové šlapání...
No, jsem to nějak blbě zařadil - má to být pro "JINEC"... :-)
Jinak - až pojedu někdy kolem kolem (Brna), tak bychom se mohli někde potkat a probrat otázku šlapání osobně ;-))
Jasně,budu jenom rád i když si nedovedu představit,jak vyježděnej cyklista má kotvu,aby jel stejně se mnou.Byl jsem na kole i dopoledne,teď sebou fláknu k řece(100m od baráku) do trávy,abych odstranil rozdíly v opálení.Potom začnu makat na frekvenčnějším šlapání
Samozřejmě že jsem přecházel tak, že jsem jezdil stejně rychle na lehčí převody, tedy spíše jinak, ze začátku jsem jezdil sice větší kadenci, ale rychlost ještě menší, protože se to nejdřív tělu nelíbilo, jak bylo zvyklé na tu ultra nízkou. Na stejné rychlosti jsem byl ale brzo a zkončil jsem na nepatrně vyšší. Hlavní rozdíl ale nebyl v tom nárůstu rychlosti po čase, ten stejně nebyl nijak moc velký, ale hlavně v tom, že se mi pak jezdilo mnohem lépe.
Pánové,tak jsem to dnes zkusil,ale nemohu vydat soud,protože moje úsilí bylo narušeno deštěm.Jel jsem o jedno kolečko lehčí převod při pro mne navyklé rychlosti a bylo to bez problémů(sice mě od počátku bolely svaly,ale to beru pouze jako doprovodný jev),ale po 28km pro déšť jsem přerušil a vyjel jsem znovu a 40km jsem zvládl opět bez problémů(líbilo se mi,jak mi rychleji kmitají nožičky).Teď jsem jenom napjatý,zda bych to vydržel,kdybych tu štreku jel v zátahu.Ta pauza byla asi 90 minut.
No vidíš, jaký jsi šikula!:-) Ty nožky si na to zvyknou, neboj. Zapojuješ totiž asi trochu jiné svalové partie (chce se mi přímo napsat "ty správnější":-))
Já dnes dal jen krátký švih (45 km), víc času, než tu necelou 1,5 hodinu (vč. "nastoupení, vystoupení a závěrečného 10 min vyjetí), jsem prostě neměl (a na víc km zase pro změnu neměla kolena - jsem blbec vyjel v "krátkých" namísto v 3/4).
Tak jsem to dnes zkusil.Jel jsem přes 60km,oproti jindy jsem hodil vzadu větší kolečko,ale zdálo se mi to málo a tak jsem dal o dvě níž a dal prostřední talíř.Abych jel svůj průměr,tak jsem musel tak strašně kmitat hůlkama,že jsem čekal,kdy odpadnu.Celou štreku jsem jel s lehkou bolestí nohou,ale to já vím,že s tím se dá ujet kvantum km.Je to ale makačka na bednu,protože asi mám stále zafixovanou určitou kadenci a tak na to člověk pořád musí myslet.Ale zvládnul jsem to,ale teď cítím bolest v nohách-jako když jsem začínal.Moje představa:měsíc budu jezdit touto frekvencí(ať si to ty hnáty zapamatují) a potom chci stejnou frekvenci jezdit s těžším převodem.Souhlas?
Tak nějak. Já jsem byl původem běžec. Na kole jsem jezdil jako všichni kluci, nejtěžší převod (52/13) a co to dá. Pak jsem se dostal k tomu triatlonu, zakoupil Favorit F12 a cyklocomputer Echo J12, který uměl ukazovat frekvenci, rychlost a jeden další údaj současně. Něco si přečetl v Pelotonu, něco vyslechl od cyklistů a zhrozil se, frekvence 50, 70 byla max. Tak jsem zkusil jezdit frekvencí 90 a řadit tak, abych prakticky necítil odpor pedálů. Asi za měsíc jsem zvedl průměry z 20 na 30km/h. 100 už je na mě moc, já jezdím nejraději silově v sedle, nevím, jestli je to normální, ale kopce mi jdou nejlíp na takových 70 rpm, 90 pod zátěží strašně rychle začne bolet a frekvence opadat. Předminulou zimu jsem chodil na spining, asi se to dá natrénovat, ta frekvence pod zátěží, ale proč bych to dělal?
Kopce se vždy jezdí s kadencí s o něco menší, i spousta profíků jezdí kopce s kadencí kolem 80 a tam je s ohromným výkonem na pedálu (čím vyšší výkonu, tím je vhodnější vyšší kadence).
Tedy 70ot./min v kopci je celkem v pohodě.
Pro hobíká s menším výkonem bych to viděl klidně na kopce někde kolem 70-80ot./min a roviny kolem 80-100ot./min s tím, že těch 100 klidně jen vyjímečně.
Kadence přes 100 jsou pro malý výkon na pedálu kontraporduktivní.
Jinak se chci omluvit všem,které jsem nejmenoval v záhlaví,ale v tom nadšení(včerejší radost ze zvýšené kadence)jsem se podíval na poslední tři přispívající.Ale díky všem,kteří mi svou "osvětou"pomáhají při překonávání mého cyklistického života.
já teda nejsem žádnej moc sportovec, ale rozhodně šlapu do kopce větší frekvencí, než kdekoliv jinde. V podstatě řídím otáčky podle výkonu, který zrovna potřebuju (málokdy jezdím furt naplno). A to jak vleže tak i klasicky. Ale je možné, že to je až zvyk z lehokola.
to je různé, záleží na povaze pilota a síle motoru. Většinou rychleji, než klasiky (viz např. moje pěkné video z tandemu http://youtube.com/watch?v=yGyn-6xFQME ), ale jsou i tací, kteří preferují rychlost 5 km/h (zasvěcení dobře vědí, o koho se jedná:-) ). Mimochodem rychlostní rekord kapotovaného lehokola na rovině za bezvětří bez motoru i motorizovaného rozrážeče vzduchu je přes 130 km/h.
Více se o tom tady nebudu rozepisovat a odkážu do příslušné sekce tohoto webu.
Kdysi jsem jsem si spočítal a vytisknul kadenční tabulku, kterou jsem vozil jako mapník na řídítkový brašně. Možná by ti do začátků pomohla. Kadence, doporučený převody a odpovídající jim rychlost. Porovnáš s tachometrem a víš, na čem jseš. Jednoduchý.
A ta tabulka je k mání?Já bych ji sice nevozil(jezdím zásadně beze všeho),ale "vyfotím" si ji do hlavy.
Jinak se do předu omlouvám,pokud se tím nebudu řídit:já jsem až do nedávna bral kolo jako prostředek proti stáří(bolesti kloubů,které mne nikdy nebolely)a jarní odtučňovadlo.Přes zimu mívám 60-62kg a jak se začne blížit jaro odzkouším letní oblečení a je tu motivace další.Během 14-20dnů shazuji na cca 55kg.Během té doby mě to ale nějak chytlo a začal to dělat i z pocitu,že mohu jet dál,než byla moje původní představa a líbí se mi i v přírodě.Při plavání vím,že svoje původní rekordy nepřekonám a v tenise mám motivaci zmastit ty masňáky,pro které se tenis stal módou a myslí si,že to umí(já toho moc nenatrenuji,myslím,že to mám v ruce).Proto jsem se ani moc nezabýval na čem jezdím a proto se o tom také rozepisuji:mám rám i vidli ocel(přece je to jenom větší námaha),nevím,kolik zubů mají vzadu jednotlivá kolečka a když tady vznikla debata o tom,kolik kdo má zubů na předku,tak jsem se odhodlal jít spočítat velký talíř(42).Mám sedmikolečko a po vašich debatách(a včera,když jsem jel na ten menší talíř)jsem si říkal,že tam dám osmikolo,ale pak jsem to vzdal,protože jsem před třemi měsíci nechal vyměnit páky řazení a brzd.Já pravidelně investuji do řetězu a kazety,do toho si udělám radost jinou(teď výměna plášťů a před pár dny jsem si objednal zapletené přední kolo-udělají mi ho kluci dle mého výběru,který jsem učinil dle vašich debat,tj.ráfek,špajchny a nábu).No a pak mi začlo vadit,že nemetelím na kole jak někteří borci na silnici a nejvíce mi právě vadilo to,jakou frekvencí jezdí a proto jsem se vnutil do těchto diskuzí("máte komplex").Z těch diskuzí jsem si udělal jeden závěr:nejprve upravit frekvenci,potom rychlost a hlavně nebrat (ve vztahu k sobě)moc vážně délky vašich výjezdů a vaši průměrnou rychlost.A ještě odborný dotaz-když v nohách cítím stejnou zátěž při 30ti,60ti i 80ti km a nemám problém,mám zkusit jet více(t.j.třeba přes 100km)?Pro mne je to(zatím)obrovsky náročné na hlavu,jezdím sám a tak si moc uvědomuji ten dlouhý čas a přemýšlím o ptákovinách-nejvíce o nějakých pracovních záležitostech a pak něco vymyslím a okamžitě chci otočit kolo a ten nápad realizovat a hodit do počítače,hned všechno obtelefonuji etc.Možná že si fandím(a to mi potvrďte právě vy),myslím si,že pokud ujedu bez problémů 90km(což jsem již na nových gumách absolvoval),tak bych měl zvládnout i těch 120-140km.A pokud ano,tak je to právě podmíněno i tou rychlostí,když budu jezdit rychleji,nestrávím na kole tolik času.
Dá se (zjednodušeně) říct, že "ujetelná" vzdálenost je cca dvojnásobek "běžné" vzdálenosti (řekněme jetelná denně). Pokud v pohodě zvládáš 60 km (ve smyslu, že na druhý den "nevíš", že jsi byl na kole), neměl by pro tebe být problém ujet za den 120. Jen doporučuji mít trochu časovou rezervu, tj trochu více, než dvojnásobek. Ten "dabl" už asi v nohách cítit budeš, takže den po té bych doporučil jen nějaké lehké vyjetí (hodina, max hodina a půl). Pravdu máš v tom, že je to dost i o hlavě... A u těch delších tras je už docela potřeba dodržovat pitný režim, doplnovat cukříky (př müsli tyčky). Já mám "rekord" 12 litrů tekutin během 160 km (pravda, bylo těžce přes 30 st ve stínu a já jel skoro celou dobu na sluníčku).
Jen mě mrzí,že ten plán(vyšší kadence a za měsíc těžší převod)bude přerušena,jdu přesně za měsíc na vytahování těch šroubů.Navíc jsem zvědavý,zda kvůli kolu přehodnotím také dlouholeté zvyky.Vždy jsem končil s kolem v říjnu a zimní měsíce trávil(a budu trávit) na Blízkém východu a do těchto končin jezdil jenom na lyže.Když se tak na jaře těšívám na kolo,divím se,že mne ani nenapadlo jezdit na kole tam.Pokud to zrealizuji,chraň Pánbůh všechny,které na jaře potkám na kole na štrece.
Já si ho dávám do pravé nohavičky, ale nejsem žádný dráhař:-D
Pokud jde o kloub, tak výchozí poloha je chodidla rovnoběžně s osou velocipedu; kdysi se doporučovalo časovkářům a podobným co jsou dlouho v záběru, paty trochu od sebe, jindy saz k sobě, tak si to přeber.
Chodidlo v nejširším místě přesně nad osou, podle pocitu pár mm individuální úpravy.
vo všeobecnosti by to malo byt tak , aj ked ta poloha nemusí byt prave pohodlna. toto pravidlo viacmenej predsa len plati pre sportovcov / aj ked to sme tu asi vsetci ?!/