Zdravím samovýrobce leháčů. Uvažuji o LWB. Staré favoriťácké rámy mají celkem kvalitní trubky se stěnou 0,8 mm - tudíž se naskýtá možnost využít je pro stavbu lehkého rámu LWB. Vařit ale takhle tenké trubky natupo není asi to pravé ořechové. Tak mne napadlo udělat z ocelových trubek (stěna cca 1,5 mm) patřičné mufny, do kterých by se trubky z favoriťáckých rámů vletovaly mosazí. Zkoušeli jste to někdo? Jak nejlíp postupovat, aby mosaz zatekla do "škvíry" mezi trubkou a mufnou opravdu po celé ploše styku trubky v mufně? Lze použít mosaz nebo tzv. "stříbrnou pájku"? Jak velkou "škvíru" nechat mezi trubkou a mufnou? A nebo co takhle mufny z laminátu?
Tož stavitelé sem se zkušenostmi a radami. Sezóna je na krku.
já bych to normálně zalepil, dnešní lepidla ti udělají pevnější spoj než mosaz. A je to výrazně jednodušší
Máš s tím lepením nějaké osobní zkušenosti? A cena lepidel? Mosaz asi vyjde levněji.
Pri letovaní do mufne musí byť medzi spojovanými materiálmi minimálna medzera. Letované konce je pred spojením treba napatlať tavivom, ideálne tavivo zmiešať z vodou a touto zmesou ponatierať konce. Nahrievať treba silným horákom kvôli množstvu tepla - teplo sa bude strácať v zostave trubiek. Pájku pridávať odspodu - kapilárna elevácia robí divy. Pájkoval by som to striebrom má vyššiu pevnosť, dá sa zohnať v rôznych pomeroch v pájkovacích tyčkách(pozor treba k nemu aj iné tavivo). Čím vyšší pomer, tým lepšie zateká a spoj má aj vyššiu pevnosť.
jo lepím hodně, teď naposled řidítka - hliníkové trubky v ocelových mufnách. Dvousložkovým epoxidem, kterého mám pár kilo od kamaráda. Drží to výborně. Název nevím, ale bude dost drahý. Potom ještě existují lepidla od loctite také dražší. Ale i běžný epoxid 1200 by měl v pohodě stačit. Důležité je dodržet určité zásady - zdrsnit, odmastit a mít co nejmenší vůle mezi díly. Jo jinak sem lepil dřevěnej rám a vyrželo to všechno. Já lepidlům věřím víc, než svojim svarům :-D
Měl´s tu mufnu rozříznutou? V jednom místě je trubka jakoby promáčknutá dovnitř (jako plis) a do toho je vložen Ms drát. Zahřátím (asi indukčně) pájka vyvzlíná kolem trubky.
Nejsem svářeč a ani ve svářečských školách nevědí přesně, jak se takové pájení dělá ...
8-)