Kónusy jsou citlivé na údržbu, musí se správně dotáhnout, spíše pro člověka ochotného si s tím pohrát. Dobře udělané se odmění minimálním odporem a velkou životností. Dobře udělané průmysly jsou bezúdržbové a věčné. Mizerně udělané laciné náby jsou vyhozené prachy bez ohledu na provedení.
Řešil jsem to samé, na mtb určeném na výlety, tedy odolnost, životnost, zatížení jezdcem líným zvedat prdel a nosič sem tam s taškou. Na základě referencí, vlastní úvahy a ceny jsem tam dal Novatec (dráty a niple DT Swiss, ráfky Remerx Eagle s dvojitým kalíškováním). 36 drátů, osmikolo, 4 průmyslová ložiska, 1290,- Kč (celé kolo lehce přes 2.000,-), očekávám, že vydrží naprosto vše. Včera jsem ho dones domů, vypadá to moc dobře, ale ještě jsem to ani nenamontoval. Smontovali mi to v Brně u Rauschera (www.rkcyklos.cz). Podle všeho by to mělo přežít vše, co nezruší kompletní kolo.
Pozor, mnohem obvyklejší je Novatec s dvěma ložiskama, kolem 800-900 Kč ve webshopech.
Taky mám tento náboj doma už na obou lehokolech v kotoučové verzi a jsem s nimy naprosto spokojený. S konusy jsem si už vytrpěl svoje a na kole už žádné nechci, ještě šlapátka a mám tento cíl splněn :-)
přidávám kladné hodnocení pro Novatec - mám na lehu, počet ložisek v zadní nábě nevím, teď hodlám koupit typ s zesíleným táhlem upínáku pro jiné kolo, výplet jedině DT /možno i Sapim, ale běžně méně dostupný, ráfky Remerx Dragon, jinde Grand Hammer a ještě jinde máme i Eagle, takže Remerx u nás doma válcuje Mavic /
Já přešel po půl roce utrpení na "průmysly" (bajk)... Pravda, cenově bylo kola asi trošku jinde, ale Fulcrum je prostě Fulcrum... :-)
Co jsi mel s konusy za trapeni?
Ja je jezdim ted uz vyslovene jako bahnaky, udrzba temer nulova a nemam problem. Naby Sh. XT. Na kolech na zavody nebo do sucha (Am. Classic) mam prumysly, ale taky se neda rict, ze by proto byly vyrazne lepsi nebo horsi, kazdopadne jsou lehky, ale za to muzou jiny veci nez loziska.
Jestli mas Fulcrumy RM 5, jak jsi uz kdesi zminil, ze jsi k nim prisel spis nahodou (?), tak se taky nejedna o zadny zazrak. Jsou hezky, ale jde o normalni kola nizsi rady, pod 5000 kc nemuzes chtit moc. Kazdopadne Fulcrum neni zadna legenda, na poli MTB jde dokonce spis o novinku, na trh uvedenou snad pred rokem. Jedna se o dcerinnou znacku fy Campagnolo.
...jsi mi teda docela zkazil náladu (takhle pohanit MÉ Fulcrumy) :-)) jj, jsou to ty nejnižší (pětky), ale za ty prachy "neber to"; dražší by na to moje ježdění stejně neměly smysl. Nebyl to problém ceny (přímo slyším slova jistého nejmenovaného jedince, co jsem to za zhýřelé hovado:-), prodejce se mnou probral poměr cena/výkon a "zjistili jsme", že tyto pro mé účely budou stačit.
Problém v předchozích byl v údržbě; "pořád" se to muselo čistit, atp, vrcholem pak byl rozpadnutý ořech (po cca 1200 km). Ale rezultát "průmyslová ano x ne" dám (aspoň) po těch dalších 1200 bahnem a bordelem...
No, ale nerad bych sklouzl do "medvědovin"; navíc mám v sobě pár škopků, vstávání ve 4:30, 7 hodin za volantem a 6 hodin těžké práce u zákazníka (řešil jsem big bug problém), takže mozek slouží už jen z části... ;-)
Ale Fulcrumy (červené) na tom mém kolečku vypadají opravdu skvěle; hned jak ho odbahním, a bude-li pěkné počasí, tak nafotím ;-))
Souhlasím s Vaškem. Na všech kolech (kromě silničky) jezdím odjakživa SH XT. Jezdím celoročně i v tom největším bahně a náby jsem v životě neřešil. Vůbec nevím, že je na kole mám. Absolutně žádné vůle, naprosto hladký chod. Náhoda? Možná, ale koupil jsem jich minimálně dvanáct a všechny běhaly / běhají dokonale.
trochu nechápu, co tu všichni mají s tím "trápením s konusy", většina kol co mám je na konusech a přes nulovou údržbu jezdí bez problémů. Akorát asi jednou nebo dvakrát v životě jsem konus měnil (pravděpodobně byl na novým náboji už z výroby přetaženej), což je záležitost na pár minut (vymontovat, zajet do cykloobchodu, vyslechnout si přednášku prodavače o tom, že když je ten konus takhle zničenej tak bude na vyhození celej náboj, koupit konus, namontovat a hotovo, dalších několik let pokoj). Seřízení je pravda trochu citlivé, ale není to problém ani pro laika, prostě to musí být utažené i po utažení kontramatky tak, aby se to volně točilo ale nemělo žádnou vůli, systémem pokus-omyl záležitost max. na pět minut.
Což samozřejmě není nic proti nábojům na průmyslových ložiscích, tam je údržba možná ještě jednodušší (pokud není to ložisko nalisovaný (v některých nábojích není, nevím ale, jestli je to pravidlem, podle výrobců ložisek by to nalisovný být mělo)). Jinak - pokud si někdo myslí, že průmyslová ložiska jsou nezničitelná - nejsou, už jsem párkrát měnil rozpadená průmyslová ložiska v různých domácích spotřebičích (vysavač, mixér atd.), tam to bylo nalisovaný a bez brusky bych to nesundal.
Tak tak. Na kuličkových ložiskách jsem toho najezdil na silnici hodně. Jenže to bylo v době, kdy jsem byl ochotný kola dvakrát do měsíce sundat, zkusit, jestli jde osa úplně hladce a bez vaklu, a pokud ne, což bylo při každém 3-4. sundání, tak rozebrat, vyčistit, namazat, poskládat, a tak furt dokola.
Teď mám zapouzdřený SRAMy dva roky jsem se na ně ani nepodíval, teď jsem je vyndal, a chodí pořád stejně. Ten Novatec má standardní ložiska, která koupíš za pár korun (předevčírem jsem měl jednání v ZKL, a už vím, kam na ně budu chodit;-))
XT náboje, co jsem měl na dvou kolech, tak na tom starším:
- seřízeny konusy hned po koupení, byly lehce přetažené
- doseřízeny po 300km, když si to sedlo
- po dalších 10tis. km kontrola, zcela v pořádku, jen jsem je znovu máznul, ale nebylo nutné
- po druhých 10tis. km jsou naprosto v pořádku
Na ukradeným kole jsem měl nějaký náboje LX, měly najeto asi 17 kkm a kromě vypírání a promazání jednou ročně na kónusy nebylo třeba sáhnout. Bez drhnutí, bez vaklů.
Na horalu mám náboje myslím Alivio a už s oběma jsou problémy po dvou letech a nic moc nalítaných kilometrech. Seřizování mě štve, když si uvědomím, že taková levná kola, jako jsou Mavic Aksium mají průmysly a už třetí sezónu se točí jak po másle při asi šestinásobné ujeté vzdálenosti proti konusům.
No já je právě musel čistit skoro každý měsíc. Pravda, bajk byl vždy obalený bahnem, takže to záhul dostávalo - až na vyjímky s ním jezdím závody anebo "kopce", kdy ho dost často táhnu bahnem až po náby; "rekord" mám zapadnutí do rašeliniště skoro až po řídítka; bylo to v říjnu v Jizerkách (po Nova Autor Cupu), v noci přimrzlo, tak jsem se vydal na vyjížďku kolem přehrady. MYSLEL jsem, že by mne to udržet mohlo (ta zmrzlá vrstva); no, neudržela :-)) No a někdy po této události už to ořech odmítl dál snášet a spáchal sebevraždu...
Podporuji výhradně Hügi: http://www.bottico.cz/admin/modules/vyrobkysk...
Rychloupínáky ale jsou zbytečně drahé (ve vidlici je náboj držen osou), takže stačí třeba Shimano, jen je potřeba dát pozor na délku a průměr osy rychloupínáku.
Pote co mi odesla treti volnobezka na naboji Deore (netyka se tedy konusu a lozisek) jsem si koupil predni i zadni DT Swiss Onyx, zapletl 36 dratu a pominu-li vymanu rafku, tak uz jsem na ty naboje nesahl. Vubec. Proste jezdim a kola se toci. Ujeto na nich cca 15 kkm, kolo myju vapkou.
Kdybych Ti mel radit ja, poradim prumyslova loziska v kvalitnim provedeni, 36 dratu a rafky ber jako spotrebak, zvlaste pokud pouzivas rafkove brzdy.
Můj názor je radikální: SMRT KÓNUSŮM!! :-)
A teď vážně: s kónusy jsem si užil víc než dost, neustále jsem se v to musel vrtat (to že se dá něco seřizovat v praxi znamená že se to musí neustále seřizovat) a po přechodu na průmyslová ložiska bylo po problémech.
P.S. nevíte o nějakých pedálech s průmyslovými ložisky?
Slehace maji jedno, to vnejsi. Vnitrni je kluzne. Ale v tomto pripade plati mozna to povestne neni vsechno zlato.... Kdyz jsem ty loziska menil - cca 12 kkm - tak ty kluzne byly docela v pohode, ale ty prumyslove byly malem v rozpadu. Jsou ale dost malicke na tak velke sily, videl bych v tom pedalu spise uplatneni pro jehlove lozisko.
Díky za vaše názory většina z vás je pro ložiska ale většina
výrobců má náboje s ložisky na kotoučové brzdy a já
mám véčka, snad něco vyberu.
http://www.bottico.cz/admin/modules/vyrobkysk...
a budeš spokojený.
http://www.cyklosvec.cz/?akcia=hladaj&vyraz...
ja bych volil taky loziska.
s konusovejma simano mam zkusenost takovou, ze nezalezi na tom, jestli je to deore nebo XT, ale spis na kusu. Vetsinou fungujou perfektne, ale najde se i smejd, kterej muzes po pulroce vyhodit.
Levny konusovy no name ani hodnotit nebudu.
ak sa pytas na trek/cross s 28" rozmerom tak zober kolesa mavic aksium ... mam model 06 a som z nich nadseny ... pravda je to cestny model, hodi sa viac na asfalt, plaste by nemali mat vacsi rozmer ako 700x32 (ja mam 700x35 :-)) ... ale za tie prachy je to maly zazrak ...
modifikoval som s nimi author classic, predtym som mal 2x problem so zadnym nabojom ... len tak v nom ruplo a bolo velke utrpenie s nim prejst 30km domov ... v servise mi o vzdy opravili, vymenili gulicky, dotiahli, ale cim dalej, tym menej som tomu doveroval ... dufam, ze s aksiami sa mi uz nic take nestane ...
Ty Aksia musí pozvednout vzhled kola o několik tříd výš, pokud tam byly "jen" obyčejná kola. Potvrzuju, že Aksíky za málo peněz setsakra hodně muziky.
teraz som hodil na tie aksia stare plaste od kamosa ... tusim hutchinson excel 700x23 ... musim povedat, ze to uplne zmenilo ten kros ... a teda slape to tiez dobre, ale komfort jazdy sa citelne zhorsil ... nemam problem sa drzat kamosov s uplne inou kondiciou ... teda samozrejme oni na horsky a ja cestnych plastoch ... sme slapali par desiatok km rychlostou cez 30kmh a normalne som to prezil :-)))))
Na rovinky a mírné sjezdy to pomůže hodně, tam se jede rychle. Ale ve výjezdu to bohužel stejně nezachrání při trošku větším rozdílu výkonnosti.
Tohle mám vyzkoušené s kamarádem, který je na tom o hodně lépe. Na biku, kde máme +- stejně rychlé pláště, tam mám co dělat ho na rovině nebo mírně z kopce uviset.
Párkrát jsem s ním jel na silničce (on na biku). Ty rovinky byly paráda, tam jsem se za ním flákal, v mírných sjezdech jsem dokonce mohl občas táhnout.
Ale jakmile přišel kopec, tak mi silnička byla zcela prd platná a když nejel schválně pomalu, tak mi stejně hned ujel.
suhlas ... ziaden bike za ziadne peniaze to nezachrani ... clovek moze mat v hlave, moze mat v penazenke, ale ked nema v nohach, tak nema nic a nestiha ...
To je snad jasné. Proto je často problém setřást parazity, co se nabalí a když se jede po rovině proti větru a oni nestřídají, tak se těším na první kopeček, protože je skoro nemožné jim za takových podmínek ujet. Teprve v kopci se ukáže co má kdo v sobě resp. v nohou. Ale i tak je do kopce mnohem lepší silnička než bike. Ikdyž to udělá třeba jen 1 nebo 2km/h rozdíl, tak v kopci je to obrovská hodnota.
Proto předjíždím zásadně v kopcích. Navíc to má na dotyčného parazita naprosto likvidační psychologický dopad :-)))
Ikdyž dneska ve dvou lidech na horalech, tak by asi většina silničářů neměla šanci. To co jsme dneska předváděli na Pustevnách to snad hraničí s duševní chorobou. Průměrná rychlost na MTB přes 15km/h a kadence hluboko pod 60. Pro ostatní jezdce velice demotivující zážitek :-) Holt sílu v nohách nic nenahradí ;-)
To jezdite zavody na silnici, kdyz vam vadi, ze za vama nekdo visi a nestrida?
Nevim jak jsi to presne myslel Vasku, ale to, ze se nejede po silnici, ale treba v terenu a do velkeho kopce imho neznamena, z nelze jet v haku a ziskavat tim vyhodu pro sebe. Ja kdyz dupu do kopce a 2 km mi visi za zadnim kolem neznamy biker, ktery na to evidentne ma, ale nechce se mu jet prede mnou, tak mu taky bud ujedu nebo zastavim a pockam az odjede. Samozrejme, z hlediska odporu vzduchu a pohledu silnicni cyklistiky, pokud jedes mene nez 10 km/h, tak to vlastne zadny "hak" neni, ale vzpominam na slova jednoho z poradatelu triatlonovych zavodu, ktery oponoval jednomu zavodnikovi: "To neni zadna pravda, ze kdyz jedes do kopce, ze to zadny hak neni, ze odpor vzduchu je maly a potazmo zisk z jizdy v haku je tedy zanedbatelny. Je to hak jak svina." Proc? Protoze ziskavas tim, ze nemusis hlidat tempo, nemusis hledat v terenu stopu, nemusis mit zvednutou hlavu. Cumis jen na tu zadni gumu sveho soupere a jedine co hlidas je tech deset cisel mezi vami."
Taky ale nechápu proč vám to mimo silniční závody vadí, že za váma někdo jede delší kus v háku. Mimo silnici se mi to ale stejně nestává nikdy, tam nejezdíme v háku téměř ani v partě.
A na silnici se mi to stává jen ojediněle, jednak po silnicici tolik nejezdím a druhak jezdím pomalu a ted hák pro nikoho nemá moc smysl.
Ale když za mnou někdo náhodou v háku jede, tak je mi to úplně jedno a jedu si svoje zcela pohodové tempo, z nějakého závodění a ujíždění z háku jsem už dávno vyrostl.
To s tím hledáním stopy v terénu, tady moc nesouhlasím. Kdyby jel někdo v terénu v háku za mnou, tak brzo poletí z kola. Tohle prostě v trošku těžším terénu naprosto nejde, zvlášť za fullem, navíc pokud se nejedná o prudký výjezd, na který tak tak mám, tak často schválně vybírám horší stopu, abych potrénoval technické pasáže. A pokud je to ve výjezdu, tak v technickém terénu je nutno neustále zrychlovat na překáždky, hák je zcela vyloučený.
Jediné kdy by mě to přišlo pochopitelné, že to lidem vadí jsou závody, především silniční a u bikových někde na úplném čele. Ale tam je to stejně taktika a totéž může dělat opačně každý, nikdo nikoho nenutí to táhnout.
Já to hákování od neznámého "pilota" rád nemám. Nevím, jestli to umí, má docela strach, že mne zezadu sestřelí.
Tak, tak třeba budu muset někde přbrzdit a protože se jedná o člověka, který není zvyklý jezdit za někým, tak to do mě napálí, protože nedává bacha.
Když se zahákne někdo, kdo na to má, popř. se ještě střídáme, tak mě to těší. Pokud je to jen parazit s jazykem na vestě neschopný udržet tempo v sebemnším kopečku, tak ať si jede tempem svým po celou dobu :-)
Ja mam zkusenost spis opacnou, kdyz to nekdo neumi, tak nejezdi v haku tak blizko, aby nestacil zareagovat. Jestli na moje tempo ma nebo nema poznam bud z toho, jak svizne jsem ho sam dojel (nebo on me), ev. po chvilce jizdy. A urvat vykonostne vyrazne slabsiho jedince co nestrida je jednoduchy, vsak se tu o tom rozepisujete sami. Kazdopadne "zavodeni" mimo zavody mi nic nerika, takze jak pise Mlok- jedu si taky proste tempem co sam chci a zrovna potrebuju a jestli se za mnou nekdo zene s vyplazenym jazykem a "veze si pr.el" je mi fuk. Stejne se to prakticky nestava, kdyz uz se na silnici mijeji dva jezdci jedouci ve stejnym smeru, tak je ten vykonostni rozdil vic nez velky. V terenu pak uz jde opravdu jenom o tu psychologii (drzet se za nekym), navic tam nekoho clovek potka jeste vzacneji, aby jel stejnymi cestickami a tempem jako ja.
Na zavodech je to uplne o necem jinym, tam pokud se nekdo jenom veze a nestrida, tak pokud to jde, utrhnu se.
Co jsem si před 4 roky vypletl kolo a seřídil konusy podle svého - nové náboje Deorečka byly přetažené a byly v nich špony od výroby - jsem na konusy nešahl a stále běží jak po másle.
Ovšem když se nevede, hraju si s nimi i hodinu než jsem spokojený.
Lama dotaz:
Jak moc mají být kónusy dotažené ? Tuhle vymoženost mám na kole poprvé, předtím na o hodně horším kole byly už průmysly Formula a nic takového jsem na nich neřešil...
Totiž, na Canyonu jsem teď řešil cinkání kotouče a jak se pokaždé do všeho šťourám, tak jsem zjistil, že kónusy na XT nábách jsou na můj vkus docela nafest. A připadá mi, že i trochu jakoby drhnou.
Mají najeto teprve něco málo přes 220km, tak mne napadlo, že by si to časem mohlo ještě nějak sednout, prostě že si tam kuličky teprve vymelou svoje dráhy. Ale opravdu nevím jestli je to O.K. nebo jestli mám radši navštívit servis ať se na to podívají.
Nebo se na to vykašlu, nechám to co nejdřív oddělat a dám tam něco s normálníma ložiskama a ne tyhle atrapy od Shimana :-)))
Pokud je to přetažené a necháš si to sednout až si kuličky svoje dráhy vymelou, tak pak můžeš celé konusy rovnou vyhodit :-)
Musí být totažené opravdu s citem, tak aby se to točilo zcela volně bez odporu.
Když to ale testuješ na celém kole, kde ráfek má už velkou páku, tak se to zdá někdy že to jde lehce, i když to už lehce nejde.
A pak i když je to divný, tak dotažením rychloupínáku se konusy ještě nepatrně stahnou (i když by se mohlo zdát, že by neměly).
Tedy klidně mohou mít malinkou vůli, která po dotažení rychloupínáku zmizí.
Konusy jsem seřizoval hrozně nerad, vždy jsem to nějak dotáhnul a pak při nandaném kole a dotaženém rychloupínáku zjistil, že to není ono a vždy to dělal na několikrát.
Všiml jsem ti toho když jsem měl kolo venku z vidlice. Malinko to brzdily i ty gumové prachovky, ale opravdu mi připadá, že jsou utažené asi už moc.
Dneska jsem se do toho zkoušel dostat (správnýma klíčema, ať mi hned někdo nenadává :-), ale nepovedlo se mi to ani povolit. Je ale fakt, že jsem to nerval největší silou co by šlo, nechtěl jsem si orvat ruce o výplet nebo kotouč :-)))
Takže asi do servisu, co ?
Nevzdavej to. Byva to dotazene nafest, ale je tam vsude normalni (pravy) zavit tak pokud to neutahujes, musi to povolit. Chce to poradne klice, nizkou zidlicku, koleso pred sebe, klice na odvracenou stranu vypletu, kazdy jednim smerem tak aby povolovaly matici a konus, ktere jsou pritazene proti sobe. A az to budes serizovat, tak tak jak rekl mlok, akorat doplnim mozna jednodussi vyjadreni - musi to drhnout co nejmene, ale nesmi (!) tam byt zadna vule ani pri silnejsim tlaku na osu do stran. Smir se s tim, ze to budes delat na vice pokusu, napoprve se mi to nepovede skoro nikdy.
A často právě bývají lehce přetažené a když se to hned na začátku nepořeší, tak to je právě ten nejčastější důvod, proč pak spousta lidí nadává na to, že konusy nevydrží. Přitom když se to ale pořeší včas, tak konusy vydrží většinou mnohem více než průmyslová ložiska.
Když jsem vyměnil ty pláště,pustil jsem se i do komplet kol.Nechal jsem to na sevisácích,ale tlumočil jsem jim i to,co jsem vyrozumněl z diskuze.Dali mi ráfky Remerx Panther a náb.Shimano Paralax.Co od toho mohu čekat?
Panthery jsou na extrémnější zatížení dobrá volba nic pro gramhoniče a Paralaxy jsou poslední slušný náboje od Shimana co se výdrže týče, nemuselo se na ně od výroby šáhnout, novější řady nábojů jsem už servisoval o hodně dřív, ale pokud je jako nové nezkontroluješ, jelikož jak se to všeobecně ví nový řady Shiman jsou přetažený, asi Japonci začali v Číně zaměstnávat kulturisty.
Ještě další dotaz, než se to rozeberu...
V případné nutnosti namazání tam mohu napatlat cokoli ? Doma mám docela slušnou zásobu obyčejné lithiové vazelíny LV 2-3... Mohu to tam dát ?
Nevim, co to je za vazelinu, co mas. Ja osobne na kolo patlu jenom specialni vazelinu urcenou vyslovene do mokra, at uz je to kamkoli- naby, stred, hlavko, ... Ted jsem koupil dokonce cosi bilyho s teflonem. Stoji to vic penez, ale zase ji spotrebujes jenom maly mnozstvi, takze to cloveka vubec nezruinuje. Je lepsi to mazat a hlavne rozdelavat v co nejdelsich casovych intervalech :o)
Je to snad ta nejobyčejnější a asi i nejpoužívanější vazelína tady v ČR :-) Na kolo asi ne, ale na jiné mazání určitě...
http://obchod1.paramo.cz/Common/KatalogovyList...
Klidně koupím něco lepšího, o to nejde. Jen se mi doma válí ta LV 2-3 a pořád nějak neubývá :-)
Já bych jí tam dal.rok ti tam vydrží a při velké zimní údržbě to budu mazat znova všechno.
Zalezi, v cem Jarda jezdi. Vazelina vetsinou rok vydrzi, hur to muzou odnest ji mazane komponenty. Mne diky blbe vazeline odeslo hlavove slozeni.
V jakém smyslu ? Myslíš tím bahno a tak ? V tom případě můžeš být úplně klidný, tomu se vyhýbám jak čert kříži :-) To samé s deštěm :-) Pokaždé se obojímu na 100% vyhnout nedá, ale určitě to úmyslně nevyhledávám ;-)
Tak to pokud servisujes pravidelne, bude ti snad stacit i ta obycejna vazelina. Se specialni vodoodpudivou bys vystacil asi mnohem dyl, ja sam bych tam teda z principu nic jinyho uz nepatlal.
O.K., zítra si jedu pro konusové klíče, tak se zeptám i na nějaké to lepší patladlo, pro jistotu :-)
Takže kónusy povoleny a následně správně seřízeny... Teda doufám :-)
Nakonec jsem v tom krámě, kde jsem měl objednané klíče, koupil i nějaké to mazadlo. Tak snad to bude v pohodě.
http://www.finishlineusa.com/products/fortified...
Hlavně tam toho potladla moc necpi. Kdysi jsem také dělal tuto chybu a zbytečně jsem zvyšoval odpor ložisek. Vyčistil jsem vnitřek ložiska, natlačil tam plno vazeliny a do ní natlačil kuličky. Přebytečnou vazelinu jsem otřel.
Když se mně jednou rozsypalo ložisko v šestikolečku, zjistil jsem, jak málo stačí maziva. Opravdu jenom slabě potřít.
správně seřízený ložisko má mít nepatrnou vůli, která zmizí při utažení rychloupínáku. Pokud je ložisko příliš zatažené, tak se v konusu vytluče důlek. Miska většinou vydrží, ta se točí dokola, konus stojí. I poměrně dost dobité ložisko se dá vyměnit nový konusy a kuličky a v pohodě jezdí dál...
Mazelínu :-) používejte vodovzdornou. K použití do čerpadel a pod.
Jo a u nově zakoupených nábojů japonského Giganta se bývá zbytečně zatažené konusy. Takže i NOVÉ JE TŘEBA ZNOVU SEŘÍDIT .ZdarJD
Konus ma svy plus ale ma i svy minus . Co se da delat , za kvalitu se plati i tady a ja najezdim asi 10 az 14 tisic kilometru rocne a tak jsem si koupil kvalitni naby na vsecky my 3 bicycles od White hubs industries v USA a i kdyz si myslim ze jsou predrazeny ( jen $480 za zadni a predni na muj touring Trek 520 ) , ale po 3 letech a nejakych 20 tisicich na mym touring bike zatim naprosta spokojenost .
Nuz, 20-30 000 km vydrzi bez problemov aj alivio...
To jsou mi vtipy... Náboje Alivio mám na dvou kolech a jedinné způsoby, aby vydržely 30 000Km jsou dva.
1. 30 000Km budu kolo s náboji alivio vozit na střeše auta.
2. po každé jízdě náboje rozeberu, vyčistím a seřídím, pak se už stačí jen modlit, aby se s nimi něco nestalo za jízdy, což je taky velice pravděpodobné.
Vtipy to rozhodně nejsou. Znám spoustu kol, kde Alivio nebo i nižší řady nábojů vydržely naprosto bez problémů přes 20tis. km.
A znám i spoustu kol, kde mnohem lepší náboje odešly mnohem dříve.
Jako u všeho je tu spousta faktorů, kdo, kde a jak to používá, jak se o to stará, jakým stylem jezdí, jak je těžký, atd.
A k tomu záleží i na roku daného náboje, konkrétní sérii, občas je něco vadného, ...
ano, niektore vydrzia ... kto chce riskovat nech si take kupi ... ale som zvedavy co bude robit ked sa mu naboj poserinka 50km od domu vecer, v dazdi, mimo osidlenej krajiny ... pre rekreacneho bikera su to fajne lacne naboje ... ale kto chce istotu musi siahnut po inom ...
ja som takyto problem uz riesil 2x a viac to nechcem riesit a dufam, ze s priemyslami ani nebudem ...
Znám průmysly, co odešly po 500km. Samozřejmě to není pravidlo, ale to, že je to náboj s průmyslovým ložiskem neznamená nic. Naopak třeba ještě teď kamarád jezdí moje prastaré XT z roku 98, které mají najeto tak 35tis. km a už hodně let na ně nikdo nešáhnul.
ono to prastaré šimáno bylo možná kvalitnější jako to dnešní, taky mám jedno zadní XT doma a cestuje z jednoho kola na druhé, teď ho má syn... teď jsem chtěl koupit nové náboje - zatočil jsem na novém XT-čku v kšeftě oskou, jen tak v ruce a objednal si raději Novatecy. ten hladký chod jako to historické prostě nemělo
Tak to ale třeba byly jen lehce přetažéné konusy.
Mám doma ještě další Shimano náboje a to 04, tedy ty byly až do 07 stejné. A ty se točí po správném seřízení kónusů taky parádně a bez šáhnutí (kromě seřízení po pár km na začátku) jsou jako nové do teď (ale ty nemají najeto moc, takže tam se nedá moc hodnotit, budou mít tak 6-7tis. km, víc ne).
Ale i když fungovat mohou konusy dobře, tak stejně je na svojich současných kolech nemam (na obou kolech mám Crossmaxi ST).
to může být pravda, ale proč bych měl do nových nábojů hnedka vrtat a seřizovat je? tím se má zabývat výrobce
To je normalny technologicky postup.Ked si kupis novy bike, tiez ho treba po zabehu dostelovat ...
Priemysly su blbuvzdorne a netreba do nich zasahovat ale to nic nehovotri o tom ktore su lepsie. Konusy maju tiez svoje vyhody. U oboch typov si mozes vybrat napr. z hladiska pomeru cena/zivotnost to co ti vyhovuje.
Nikdy jsem nic jiného, než konusy nejezdil, ale poslední dobou se už dál nedalo.Asi budu na seřizování dřevák. Zadní kolo přepleteno na NOVATEC, a zatím po docela krátké době cca půl roku, paráda.
Me na ty naby dali 60 000 km zaruky ......