Ahoj,je to taková hloupost ale na pláštích mám údaje (37-622) nebo 700 X 35C ale v návodu tyto hodnoty pro nastavení obvodu kola nejsou.Je to levnej tacháč od Authora...kterej jsem dal na levnej trek od Authora...Značka Author v levném provedení je hrozná.
Postav kolo tak, aby ventilek předního kola byl dole přímo na zemi. Místo kde je ventilek si označ. Popotlač kolo tak, aby udělalo přesně jednu otočku. Místo u ventilku si opět označ. Vzdálenost (tedy obvod kola) si změř a podle návodu zadej do compíku. Hotovo. Pro větší přesnost můžeš pokus opakovat třeba třikrát, výsledky sečteš a vydělíš třema.
Pokud měří na nezatíženém kole takhle, tak aspoň odečíst cca 0,5cm. Lépe měřit jako si popsal a na zatíženém kole.
Měření je třeba provádět pravidelně podle úbytku vzorku behounu. Taky je třeba brát v úvahu proměnlivost tlaku v pneumatice a kolísání vlastní hmotnosti. A podle toho délku pláště, zadanou do tachometru, měnit. Jestli chceš dosíci absolutní přesnosti, čekají tě potíže. Nakonec zjistíš, že je to všechno dobrý akorát k hlídání údržby kola.;-)
jak řešíš kilometry najeté jakoby mimochodem při zavádění a vyvádění kola z/do garáže? já se s tímhle problémem vyrovnávám již dlouho a ještě se mi jej nepodařilo optimalizovat. Taky mi činí potíže zavedení kola do stojanu před restauračním zařízením, neboť toto provádím s kolem nezatíženým a tudíž s naprosto diametrálně odlišným obvodem. Jo a ještě taková drobnost ni dělá vrásky - můj tachometr se dá nastavit pouze na celé centimetry, takže když jsem poctivě odtočil 10 otáček na zatíženém kole, výsledek změřil kalibrovaným metrem z práce (navázáno na podnikový etalon certifikovaný státní zkušebnu) a vydělil 10ti, nedokážu bohužel zadat těch 196,44cm. Z toho jsem opravdu špatnej neboť výpočtem my vyšlo, že pokud zadám hodnotu nejbližší nižší ošidím se při hypotetických 3500km ročně o 7,85714km což dělá -0,224%, naopak pokud zadám hodnotu nejbližší vyšší, tak si neoprávněně přičtu při tomto hypotetickém počtu kilometrů, 9,94923km což dělá +0,284%. Tak z toho jsem fakt špatnej...
To asi mělo být spíš na mě. A jak jsem už napsal, tak ta přesnost mě až tak netrápí. Spíš mi vadí, že když už to měřím, tak to přeci nebudu měřit blbě. Než to měřit blbě, tak to nebudu měřit vůbec a jen to odhadnu, stejně obvody pro dost plášťů znám.
O.K. V tom případě mám dotaz :-) Zatím jsem se nedostal k tomu abych změřil obvod předního kola. Takže jsem do tachometru naklafal nějakou odhadnutou hodnotu, samozřejmě při porovnání s pláštěm, který mám na druhém kole. A zatím jsem ve stavu, kdy mi trochu podměřuje. Na jednom výletě jsem to po 1-2km kontroloval s kolegou a přidával hodnoty obvodu kola.
Takže, je možné, že NN 2,4" nafoukaný na 3bary, s mojí váhou 65kg (připadá mi, že plášť se pode mnou ani moc nepromáčkne) by mohl mít obvod 215-216cm ? Mně to připadá už jako docela dost ;-)
Jestli ne, tak asi bude problém s magnetem, mám ho docela daleko od snímače...
2,4 NN může mít na širším ráfku poměrně dost, ale 215-216 mít nebude. To by musel být o celý 1cm vyšší než ten 2,25 a to být nemůže ani náhodou. 2,25 NN má většinou kolem 2095mm, UST verze (ta je kupodivu širší a to o celé 3mm a má i nepatrně větší obvod) má 210cm.
Viděl bych to tak na 211-212cm.
Třeba ti ale druhé kolo ukazuje naopak moc.
Staré kolo mám s kamarády porovnávané průběžně už kolik let, plášť jsem tam dával ten samý model. A nikdy mi to vůči dvěma různým tachometrům (i různí výrobci) neulítlo více než 50m na 20km, spíše tak 20-30m. Mám tam Hutchinson Mosquito 2,00" a ten mám změřený 206cm... Kamarádi pláště docela střídají a vždy poctivě znovu přeměřují, teda prý...
Teď jsem právě porovnával s jednou Sigmou a začínal jsem na 211cm a podměřovalo mi to asi 150m na 2km, což je dost. I 214cm bylo ještě málo, takže jsem tam teď plácnul 215cm...
I pouhým změřením poloměru nezatíženého kola od země k osičce rychloupínáku jsem se pak dostal k obvodu 221cm. Na tom Hutchinsonu mi to tímto způsobem vychází 211cm...
Asi konečně vymontuju přední kolo a budu ho kutálet po zemi a snad se doberu správného čísla :-)
Staré kolo mám s kamarády porovnávané průběžně už kolik let, plášť jsem tam dával ten samý model. A nikdy mi to vůči dvěma různým tachometrům (i různí výrobci) neulítlo více než 50m na 20km, spíše tak 20-30m. Mám tam Hutchinson Mosquito 2,00" a ten mám změřený 206cm... Kamarádi pláště docela střídají a vždy poctivě znovu přeměřují, teda prý...
Teď jsem právě porovnával s jednou Sigmou a začínal jsem na 211cm a podměřovalo mi to asi 150m na 2km, což je dost. I 214cm bylo ještě málo, takže jsem tam teď plácnul 215cm...
I pouhým změřením poloměru nezatíženého kola od země k osičce rychloupínáku jsem se pak dostal k obvodu 221cm. Na tom Hutchinsonu mi to tímto způsobem vychází 211cm...
Asi konečně vymontuju přední kolo a budu ho kutálet po zemi a snad se doberu správného čísla :-)
Staré kolo mám s kamarády porovnávané průběžně už kolik let, plášť jsem tam dával ten samý model. A nikdy mi to vůči dvěma různým tachometrům (i různí výrobci) neulítlo více než 50m na 20km, spíše tak 20-30m. Mám tam Hutchinson Mosquito 2,00" a ten mám změřený 206cm... Kamarádi pláště docela střídají a vždy poctivě znovu přeměřují, teda prý...
Teď jsem právě porovnával s jednou Sigmou a začínal jsem na 211cm a podměřovalo mi to asi 150m na 2km, což je dost. I 214cm bylo ještě málo, takže jsem tam teď plácnul 215cm...
I pouhým změřením poloměru nezatíženého kola od země k osičce rychloupínáku jsem se pak dostal k obvodu 221cm. Na tom Hutchinsonu mi to tímto způsobem vychází 211cm...
Asi konečně vymontuju přední kolo a budu ho kutálet po zemi a snad se doberu správného čísla :-)
Borci,můj dotaz pro vás asi bude popuzující,ale jaký je rozdíl pokud mám ze štreky dobrý pocit,jsem příjemně unavený,něco jsem pro sebe udělal a tachometr mi ukázal po osmdesáti km o 1km méně než někomu jinému?(na kalibraci dám,ale neovlivnitelné faktory-během jízdy- mě moc nevzrušují).A co s tím,když kolo vytlačím z domu?Jedním stiskem nuluji.
rozdíl je tak zanedbatelný, že žádný není :-)
Já jsem to nemyslel s ohledem na diferenci computeru.Když si půjdeš prohnat tělo ke své spokojenosti,je Ti určitě jedno,zda jsi ujel 100km nebo 105km.Já se ptal,zda je nějaký spec.důvod,proč borci dbají na totálně přesné vzdálenosti.
Žádný takový speciální důvod neznám, ale každý má své úchylky, že ? :-)
Zavádění a vyvádění kola z garáže (do stojanu) se dá řešit tím, že je vyneseš se zabržděnou přední brzdou (nutno eliminovat pootočení kola). Přesto , při porovnání najetých metrů do restaurace a z restaurace mi vychází zpáteční cesta delší. Původně jsem to přičítal působení slunce a zvýšení tlaku v pneumatikách - tím i zvýšení obvodu kola. Jenže když se vracím za tmy, je cesta ještě delší.. Že by měsíc ? :-)
Za to určo můžou slapové vlivy Měsíce... :-)
Za spolupůsobení Coriolisovy síly dokážou udělat pěknou paseku.:-)
Hoši, hoši, vy mě děsíte! Už jsem si vygeneroval celkem slušný statistický narovnávání odchylek ve skutečně najetých kilometrech, kolo do garáže zavážím po zadním a blokuju přední kolo proti pootočení, avy teď vyrukujete s takovejma věcma jako je měsíc! To není fér! Neexistuje nějaká odborná brožura z USA o nastavení tachometru , kde by přední odborníci ze šířky shrnuli všechny aspekty týkající se této problematiky? Rád bych si v tom udělal jasno, neboť taková nepřesnost mě při vyjížďkách tak rozptyluje, že ani nejsem schopen vnímat hluboké dekolty protijedoucích cyklistek, což mě zas vylučuje z diskuze v sousedním vlákně…
To je přece jasný, ne ? Do občerstvovny máš rovnější stopu, než zpátky, ta je klikatější ;-))))))))
peši je dĺžka trati podobná? :-))))))))
A čidlo počítače máš na předním nebo zadním kole?
Předek přece najede víc. Nejlepší dát na každé kolo zvlášť počítač a pak to zprůměrovat ať je to opravdu přesné.
Podobným pedantem je jeden můj kamarád, který se snaží o objektivní měření průměrné rychlosti tím, že ji za jízdy stále sleduje a když dojíždí na křižovatku, kde budeme stát, vypíná computer a zapíná jej po dosažení rychlosti stejné s průměrnou.
Výsledkem je, že po skončení několikahodinové jízdy máme každý jinou ujetou vzdálenost (rozdíl několika km), rozdílnou dobu jízdy, odlišné jízdní průměry,...
To máš se vším pravdu a samozřejmě na takové věci kašlu, nutně nepotřebuju, aby to ukazovalo přesně.
Ale pořád je tu rozdíl, pláště nenechávám sjet moc, takže tam je změna malá (ale nějaká je, to je fakt) a hlavně je průběžná, takže bez zcela zbytečného sraní se pořád se změnou obvodu by to nešlo a výsledek by nebyl o moc lepší. Hmotnost mi téměř nekolísá (+-2kg je zcela nepodstatených). Tlak vozím sice sem tam nepatrně jiný, ale opět ve velmi malém intervalu (na předním 22-30psi a to pod 25psi teď jen ojediněle nově, protože tam mam UST, tak si to můžu dovolit, s klasikou bych už cvakal).
Kdežto měření na začátku na zatíženém kole přidělá asi tak 5s práce navíc nebo případně odečtení toho cca 0,5cm nepřidělá práci žádnou. A tedy bez jakéhokoliv úsilý (které by vyžadovaly ty další vlivy) nebudu mít už rovnou na počátku vědomně ten obvod blbě. Takže tu nejde pouze o přesnost těch 0,5cm, ale u mě také o princip toho, že nemám rád něco dělat rovnou špatně, když varianta správně není o nic náročnější.
Snad ten můj blábol nebereš vážně, to jsem nečekal. Dyk je tam smajlík.
Jakypak smajlik v tak zasadnich vecech?
Pocet otacek kola na danou vzdalenost zalezi na jeho obvodu. A jses si opravdu jisty, ze obvod kola se zmeni pri zatezi?
A pokud ano, kterym smerem? Zatizim-li kolo, zvysi se v nem tlak, obvod kola se zvetsi, takze spise bychom meli pri nezatizenem kole pricitat... ???
abernathy, dotaz:
Už v několika vláknech se tu přetřásalo změření obvodu kola pro jeho zadání do tachometru. Proč nestačí změřit obvod nafouklého pláště svinovacím trojmetrem? Podle mě přece na délku obvodu nemá vliv jeho stlačení vahou soustavy, ale výrobní délka běhounu, který se během otáčení odvaluje celý. Ta je přece pořád stejná. Jestli se mýlím, vysvětli mi, prosím, v čem. Dík.
Odpověď člověka, o jehož znalostech fyziky nepochybuju:
No není to úplně jednoduchý dotaz. Pokud uvažujeme míru stlačení za podstatný rozdíl proti nestlačenému kolu, pak věc se má tak, že průměr otáčení kola po celou dobu jeho otáčení je vlastně ten stlačený poloměr a do procesu otáčení nelze započíst ekvivalentní vyboulení zbytku pláště, který zrovna není exponován stlačením. Zkus si představit extrémní případ, kdy plášť je objemný, ale vyfouklý, pak stlačení se provede až na ráfek a odjetá dráha za jednu otáčku neodpovídá obvodu pláště, ale ráfku, tj. poloměru po "stlačení".
Takže podle mého názoru by se délka ujeté dráhy měla počítat jako 2 x PÍ x poloměr kola počítaný od středu k zemi při běžném zatížení.
Nejsem si ovšem jist, jak přesně pracují vzorečky v tachometrech, co se tam zadává a s jakou přesností. Sám totiž tachometr nepoužívám, nezajímá mě to, kolik ujedu, ale jak moc se nadřu:-)).
Ještě jednu poznámku: pokud půjdeme do přesnosti desetin milimetru na otáčku, pak by bylo správnější umísťovat měřič otáček na obě kola a vyhodnocovat poměrně komplikovanými vzorci. Při zatáčení se totiž přední kolo zejména v nižších rychlostech bez náklonu (to je proměnných, které ovlivňují skutečnou ujetou dráhu, co?) pohybuje po delší trajektorii a skutečná dráha jezdce je někde mezi délkou trajektorie předního a zadního kola. Mohl bych Ti poslat přesný vzoreček, ale to už je asi nad rámec Tvého dotazu:-)).
22.07.07 23:33 abernathy
Ahoj, položím ti dotaz a předesílám, že ho myslím zcela vážně. Už v několika vláknech se tu přetřásalo změření obvodu kola pro jeho zadání do tachometru. Proč nestačí změřit obvod nafouklého pláště svinovacím trojmetrem? Podle mě přece na délku obvodu nemá vliv jeho stlačení vahou soustavy, ale výrobní délka běhounu, který se během otáčení odvaluje celý. Ta je přece pořád stejná. Jestli se mýlím, vysvětli mi, prosím, v čem. Dík.
No ja si myslim, ze pri zatezi se obvod kola v podstate nezmeni.
Teoreticky tlak sice stoupne a dojde k deformaci plaste, ale ta bude pri normalnim tlaku zanedbatelna. Ta deformace se projevi spise do stran, kde je plast slabsi, vliv na obvod bude minimalni.
Myslim, ze mereni obvodu kola jakymkoliv zpusobem je spravne a melo by se merit kolo v provoznim tlaku a se zatezi si nelamat hlavu. Nepresnosti vznikajici vlivem deformace budou mensi nez nepresnosti vznikle napriklad nepresnym vedenim kola po zemi, nepresnym prilozenim metru na kolo atd.
Ale pro ten deformacni model by byl vhodnejsi nafukovaci balonek, zkusit ho kutalet napred bez deformace a potom znovu, stlaceny shora. Obvod by se v tomto pripade zvetsil, tam by korekce mela smysl.
Jeste by bylo dobre zahrnout stav alkoholu v krvi, protoze treba ja uz po prvnim pivu jedu malinko klikate, ze strany na stranu, a to samozrejme kilometry pribyvaji mnohem rychleji. Tato vlastnost je ovsem promenliva, po tretim pivu uz zase jedu krasne rovne :-)
Jinak naprosty souhlas s posledni vetou.
stejný postup, a i kdyby se člověk uťal o plusmínus centimetr, tak se dohromady nic neděje, protože se chyba projeví řádově ve stovkách metrů při ujetých 100 kilometrech
já mám v návodu u vdo compu pro 37-622 údaj 2205 mm, uvidíš, co naměříš v reálu
díky
Jak jsem už vysvětlil výše, ta přesnost není pro mě prioritou, ale proč to rovnou zadávat blbě, když tam jsou ještě i další chyby, které už bohatě stačí a se kterými se nikdo sr...t už nebude, aby je eliminoval. Pokud je někomu ta přesnost ukradená zcela úplně, tak místo měření blbě už se to nemusí měřit vůbec a klidně je tam možné plácnout od oka nějaké číslo nebo se jen někoho zeptat, kolik to přilbižně pro daný plášť je, to pak vyjde skoro nastejno.
Chyba měření na nezatíženém kole je minimálně ten 0,5cm, někdy až celý 1cm.
To je chyba až 1% a na 100km to už je 1km. Není to nic zásadního, ale už to také není úplně málo, když se k tomu mohou přičíst i další chyby se kterými nic neuděláme.
Tak tak, chyb a nepřesností je tam víc než dost, něco naděláš tím, jak kličkuješ, otáčíš se na křižovatce či louce, když čekáš na spolujezdce. Takže tachometr beru velmi orientačně, s tím, že je to +-5%.
Nastavuju buď podle tabulky nebo na hladkém asfaltu projedu rychle rovně malou kaluží (tak že kolo za sebou nechává stopu v podobě hrátkých mokrých čárek) a změřím vzdálenost střed-střed čárky (jak kolo osychá, čárky se zkracují). Je to nejpřesnější změření skutečného obvodu, jakého jsem schopen. Stejně je to +- 2 cm od tabulky, takže odchylka okolo 1%.
mrkni se sem
http://www.cyklistikakrnov.com/Clanky/08...
Děkuji za odpovědi, zas tak moc to nežeru abych počítal se svojí hmotností a nahuštěním:) spíš mě to utvrdilo že značka Author je v nižší kategorii na prd...
Sakra, jak to tak čtu tak koukám, že nastavení tacháku neni žádná sranda :-(
Tak znova:
Pokud chceš měřit rychlost a nemáš tachák kde jde nastavit přesnost v angströmech, tak -
nesmíš jezdit s podhuštěnym kolem
nesmíš sjíždět pláště
nesmíš dávat kolo do stojanu ani ho vytahovat z garáže
nesmíš jezdit za úplňku
musíš měřit obvod mikrometrem nebo alespň posuvkou
tachák si nech zkalibrovat ve státním metronomickym ústavu
:-)))))))))))))))))))))))))
Akorát nevim jak je to s tim severskym etalonem, v tom neměřim, to se zeptej abyho, to já nemůžu sloužit, já to slyšim poprve.
Tady se ale stejně člověk dozví věcí :-)))
Typickej laickej názor. Místo pneumatik se obouvají obruče z tvrzené gutaperči a obvod kola se měří odpichovátkem, nastaveným podle kalibru. Měření musí samozřejmě probíhat v klimatizovaný místnosti se stálou teplotou a vlhkostí. Jak říkám, akurátnost na kole není žádný schweinfest.
abychom dosáhli přesného nastavení, tak by byla za potřebí Risk analýza defektních jevů (odchylek při měření v našem případě) a potom série měření na přesné vzdálenosti s různě nafoukanými koly, s různou zátěží a vzorek aspoň 3 (5) jezdců. Z těchto dat bychom pak mohli vytáhnout průměrné ujeté vzdálenosti a provést studii reproduktivity a opakovatelnosti....
Potom bychom mohli mít statisticky použitelná data. (klidně bych přidal i tři různé pláště)
ted mě tak napadá že to provedu se svou sigmou :-)