Tak jsem si koupil ke svému treku Author Reflex ještě horského GT Avalanche a přivodil jsem si problém, o kterém jsem předem netušil: nikdy nevím, na čem vyrazit ven:-) Na treku je mi skvěle na silnici a hůř v terénu, na horském jsem v terénu jak traktor a na silnici se trápím. Zatím jezdím teď na horském,kratší vyjížďky, objevování, paráda.
Jenže teď jsem se rozhodl strávit volné čtyři dny tak, že vyrazím z Prahy na chalupu na Klínovec, tedy dva dny hlavně po silnici a tam budu dva dny jezdit po kopcích, tedy v terénu, a jsem v pytli. Asi si vezmu druhé kolo do batohu, nebo zůstanu doma:-)
Znáte podobný problém?
Tohle ještě jde. Teď si ale představ to dilema "žiletka nebo horák?". Někdy se proklínám i během vyjížďky, zvlášť v neznámé krajině. Vyrazím na žiletce na neznámý okruh a z asfaltu závistivě pozoruji bikery jak vyjíždějí a mizí v pohádkově nádherném lese. Nebo naopak vezmu horáka a zjistím že stezka vede z 90% po krásném, rychlém asfaltu a závidím žiletkářům kteří kolem mně sviští jak rakety.
Tohle mě zatím nikdy netrápilo :-) Duší jsem silničář, takže horala beru jen občas, když už mám několik dní odjetých na silnici za sebou nebo nemám čas být dlouho na kole, tak vyjedu na horalu takový kopeček (918m.n.n) co je za barákem. Horal je pro mě odpočinková záležitost:-)
Já mám žiletku jako nástroj na vymývání mozku. Když už nutně potřebuju vypnout, sednu na ní, jedu hodně daleko, dřu jak hovado a vyčistím si tím parádně hlavu od všeho toho spamu okolo mně :-)
Na horáka lezu naopak když jsem v pohodě a mám hravou náladu:-)
Tak pod tohle se podepíšu. Navíc na silničce jezdím nejraději sám a na biku radši s kámošema. Dilema trek kontra mtb jsem letos konečně vyřešil - mtb 29", aje to..
Hmmm, jako vymývače mozku mám naopak MTB ;-) To si vlítnu někam do terénu a běda když myslím na něco jiného než na techniku jízdy, volbu správné stopy atd... To je totiž celkem o ústa :-)
Ale nemohu srovnávat, silničku doma nevedu...
Já když měl ještě bike i žiletku, tak se mi stávalo pouze jedno a to s tou žiletkou. Jedu si takhle po vedlejší silnici a baví mě to a tu najednou vidím odbočku do super terénu...
Ani na fullu mi už teď asfalt moc nevadí, protože nejezdím moc. Takže když sem tam přijde, tak pohoda. A aby bylo 90% trasy po krásném rychlém asfaltu, tak to se stát nemůže. To je někde chyba při výběru trasy.
A za posledních rok a půl, co po xx letech mám jen fully, tak mi silnička chyběla už jen zcela ojediněle a to v jediném situaci. Když bylo přes zimu občas extra bahno úplně všude a mě se do něj nechtělo.
Konečně paráda, že dnes bylo už sucho a mohlo by to už dlouhodobě vydržet (samozřejmě až na vyjímky po větších deštích, ale teď už to bude rychle schnout).
Na fullu to má i na silnici spoustu výhod. Sice to samozřejmě nejede jako silnička (hlavně kvůli plášťům co vozím), ale když už jedem někdy nějaké úseky po silnici, tak často jezdíme v háku a nemusím řešit neustále ukazování sebemenších děr, na co jsou někteří silničáři hrozně háklivý. Na fullu když jedu v háku, tak jsou mi nějaké díry úplně ukradený :-)
Samozřejmě když se má zastavit nebo odbočit, tak v takovém situaci si ukazujem, tam je to nutné.
A taky při stavu některých silnici, normálně už poslední dobou silniční úseky jezdím pořád s otevřeným tlumičem. Když ho omezim propedalem, tak to na leckteré silnici není úplně ono ani na fullu :-)
A nejvíc mě dostalo, když jsme před týdnem ve sjezdu na silnici předjížděli namakaný žiletky :-)
Bylo to při průjezdu Starým Plzencem ve sjezdu od Radyně ke kolejím. Jsou tam kostky a místy nic moc položený. Chudák žiletky byly rády, že to nějak sjely a já s kamarádem na fullech jsme jen prosvištěli okolo nich :-)
Ale je fakt, že jsme museli ještě pak asi 1,5km po asfaltu a tam už byl povrch pěkný a zase nás předjeli zpět ještě těsně před tím než jsme odbočili do terénu.
To je pohodlnost. Když sednu na svého HT bika, tak i se zavřenou vidlí mi připadá, že se vynaložená síla někde ztrácí. A to vozím 1,95 úzké pláště nafouknuté opravdu natvrdo. Taky ten posed na horalu jak vosa na bombóně není na silnici to pravé a to zase vozím rovná rodla proklatě nízko a nijak široké. Představa jízdy na fullu s vlaštovkami s otevřeným tlumičem není nijak lákavá :-)
Tak si znova přečti něco o valivém odporu plášťů ;-) To, že tam máš 1,95" ještě neznamená, že to pojede hůře než nějaká galuska...
Ty teorie jsem čet. Jedna věc je valivý odpor, ale pak do hry vstupuje vzorek, aerodynamický odpor, hmotnost pláště a to že do 23 silničního plaště dám vzduch pod větším tlakem a bude se pod záběrem méně deformovat a méně pružit než typický plášť na horala. Z toho mi vyplývá že když chci jet na silnici rychleji, tak musím použít užší pláště s co nejhladším vzorkem.
Jasně, ono také záleží co myslíš tím "rychleji". Pokud už to bude nad určitou hranici, tak tam bude MTB plášť/vzorek opravdu na obtíž.
Silnička už je rychlejší o trošku i v mojem případě při mojich malých průměrech (na tom asfaltovém okruhu to byly průměry 24km/h silnička a 22km/h HT při stejné námaze a tepech). Ale v mojem případě je to velmi malý rozdíl, pouze 10% na průměru k dobru pro silničku (tohle je pro 1,9 semislicky, teď na fullu bude rozdíl ještě o malinko větší možná k 15% - na fullu už jsem tu trať, kde jsem to kdysi pořádně srovnával silnička x HT nejel).
Ale jsem turista a ne honič průměrů :-)
Navíc na silničce do únavy přibývaly další faktory jako otřesy (stačila trošku rozbitá silnice v části trasy), bolest za krkem z nataženého posezu.
Silničku jsem po 15 letech, co jsem ji měl pořád před 1,5 rokem zrušil a už ji rád přenechám chrtům jezdím průměry kolem 30ti :-)
Tak ve větších rychlostech silnička lépe pojede, to je bez diskuze. Tam stejně vždy převáží odpor vzduchu (od 20km/h už to začíná a od 25km/h je to už jednoznačné).
Ale s tou deformací a menším valivým odporem díky většímu tlaku vzduchu to tak nebude. Tady je moc pěkné srovnání:
http://www.schwalbe.de/gbl/en/tech_info...
A ani ne 2x širšímu plášti stačil pro stejný valivý odpor poloviční tlak.
Na silničce budeš mít tak 2,3x-2,5x užší plášť, tedy odhadem z toho jejich měření bude třeba 3x větší tlak pro stejný valivý odpor.
Běžně na biku můžu mít kolem 60psi, tedy musel bys foukat silničku na 180psi. A to téměř žádný plášť nedá, běžně bývají tak do 130-150psi.
Tohle samzořejmě předpokládá na biku plášť sice široký, ale bez vzorku na běhounu, tedy minimálně úplný semislick.
V reálu to samozřejmě budu ještě jinak, na biku budu mít určitě nějaký vzorek, takže i valivý odpor bude horší. A navíc nebudu na biku to rozhodně bušit na těch 60psi, abych z toho měl šutr v terénu, ale na míň a tím také naroste valivý odpor.
To srovnání pod Jardou, které u mě platilo pro silnička x HT je pro rozumně nafoukané pláště (tedy ne bušené na maximální tlak) a mohl jsem takhle bez problémů kdykoliv zahnout do terénu.
Teď jak jsem psal pod ním odhaduju rozdíl na průměru, že by byl 15%, když teď vozím o trošku pomalejší pláště než jsem měl tenkrát při tom srovnání.
A mě osobně 15% na průměru navíc mi za silničku a její nevýhody rozhodně nestojí. Z chrcení už jsem dávno vyrostl :-)
Ale je mi jasné, že pro většinu lidí bude na silnici silnička lepší volba i za cenu nepohodlí a toho, že nemůžou do toho terénu nikde odbočit.
A také je jasné, že u výkonnějších jezdců než jsem já jezdících větší průměry bude s rostoucí průměrnou rychlostí ten rozdíl bike x silnička narůstat.
Na druhou stranu jsou třeba v naší partě i výrazně méně výkonní než já a tam rozdíl bike x silnička bude téměř nula (tedy ještě výrazně klesne pod těch 10%).
Souhlas. Ostatně Mlokova teorie docela sedí. Když vezmu "ideální" podmínky, tedy rovina, bezvětří, hladký povrch (asfalt, jemná šotolinka na tvrdém podkladu), tak při 24kmh s 2.3 pláštěmi (NN/RR) mi přijde že bajk jede stejně jako cross na silničních slickách nabušených natvrdo. Ale jak přelezu 30kmh, tak najednou jako by mi zatuhly kliky a držet třeba 35kmh je o svalovou horečku (nemám nijak extra fyzičku).
Je ale zajímavé, jak s rostoucí prudkostí kopce se rozdíly mezi žiletkáři a bajkery smazávají ;-)))))
Ta poslední věta se týká bikerů a silničářů obecně nebo zrovna člověka jedoucím na biku a na silničce?
V prvním případě se mi zdá, že pokud někdo jezdí jen na horalu tak člověku jezdícímu jen na silničce stíhat nebude, ikdyž pojedou na stejném kole. To ovšem platí na ideálním povrchu, kde není třeba řešit techniku jízdy a různé terénní nástrahy a za předpokladu, že oba budou mít fyzičku +/- "stejnou". Přecejenom člověk jezdící na silničce má větší vytrvalost a často díky absenci lehčích převodů mu nezbývá než pořádně šlápnout. Jenže když pak následuje průjezd mezi stromy po úzkých pěšinkách a náročné sjezdy, tak je po rozdílu a silničář má co dělat, aby nespadl :-) Vycházím z jízd s partou bikerů, ovšem po technicky nenáročném ikdyž prudkém stoupání. Čistokrevní bikeři se absolutně nechytali, kdežto kdo koketoval se silnicí už byl rovnocenný soupeř. Ale sjíždět schody jsem si s nimi netroufl :-)
To netuším, jen komentuji co občas vidím, ty lidi neznám. Do kopce mě předjíždí všichni :-) Ohledně těch převodů máš asi pravdu - já to jedu v klídku na kašpárka, což je převod který na silničce nenajdeš ;-), ale ti bikeři tam často mívají 2-4 apod., přijde mi že malou placku tam dávají až v místěch, kde já už sípu lezouce po čtyřech s kolem na zádech :-))))))
na silničce se do kopečka ani pomalu moc jet nedá; převody jsou hold těžší, takže se většinou musí jít ze sedla a "točit"... Na bajkovi krom krpálů či technických "sraček" malou placku nedávám, 32/24 (krajně 28) je dostatečně lehký na skoro všechno. Pravda, ale jen za předpokladu, že kolena fungují jak mají, což u mne v současné době neplatí, takže jsem tam (včera v Chřibech) v delších stoupání musel dávat onu "potupnou" 22/18x21 :-( poslouchat praskání ve vlastních kolenech je nic moc...
Ale i na silničce je "kašpárek"; i tam je přece nejlehčí možná převod; jen to není 22/32x34, ale třeba 39x23 :-)) (já teda mám 30x23; bohužel jsem udělal chybu a nešel do kompaktu)
Dá se na silničce jezdit kopce i pomalu, jen člověk musí koupit převody k jeho výkonnosti. Já s tím při 34/29 převodu problém neměl (jezdit pomalu), i když samozřejmě tak pomalu jako na biku to pořád nešlo, hraniční rychlost byla kolem 8-9km/h, pomaleji to lámat v sedě nešlo.
Rozdíly v kopcích se stírají mezi bikem a silničkou obecně, ne mezi jednotlivými jezdci a jejich výkonností. Při různé výkonnosti se naopak rozdíly v kopci projeví více než třeba na rovině ať už jedou na čemkoliv.
Přesně tak jsem to myslel, díky !
Já to řeším tak, že mám bajka (teren), žiletku (silnice) a cyklocrosku (mix) :-))
Ty sis koupil uz i normalni silnici?
Přece tu, co mám schovanou u tebe, bo jsem ji už neměl kam uskladnit:-)
ne, normální silnici nemám; ačkoliv co to je normální silnice... Mám tam silniční kola, silniční pláště, kazetu 12-23...
Fakt to čtvrté kolo už nemám kde uskladnit...
Jj, měl jsem treka, k němu koupil HT a pak fullu. No a teď mám jasno. Full na 90% vede..
Jenom na 90%? Že se nestydíš :-)
Občas z nostalgie provětrám na silnici toho Stratose .-)) a je to tedy rozdíl :-))
Kdyby slo jen o kola. Si predstav, ze jedu kolem krasnych skal a lezky, spagat a matros mam doma. Vidim vodaky, jak si to na slunicku uzivaji (a ja dru zpocenej jak prase na kole) a pichlej clun mam v garazi. Vcera jsem si takhle jel na kopec a tam startovali paraglidisti...to me fakt nastvalo, protoze padak ani nemam... Dneska jsem byl na kole v pristavu a tam plno krasnych jachet...taky bych se svezl:-)
Clovek je porad nespokojenej.
Ten spravnej stres by nastal teprve kdybys zjistil v nejake slusne vysce nad zemi, ze sis nevzal ten padak a ses na kole :o)))
Spatne se vyspim, spatne se nasnidam, pak sahnu po spatnem naradi a muze se stat:-)))
... jaký že to byl kopec?
Toz to bylo tady ve Walesu...uzasne misto na letani (more a hory). Spousta pastvin, kam muzes krasne dosednout (nesmis trefit ovci ...). A nedavno jsem padackare odchytil kousek za mestem na kopci (kdyz jsem jel na kole kolem tech skal:-) ). Jen tak jsem tam lezel na zadech, poslouchal jak jim to pipa a jak stoupali nad mou hlavou. Previti:-)))
Jo, kouká se na to pěkně. A zeshora krásně.
... potvory to jsou!
Nejlepší je mít doprovodný tým, který pro daný úsek dá ten správný bicykl.
Tak tenhle problém mám se ženskýma, ale s kolem se mi to ještě nestalo..
hahaha
zensky maj vyhodu, ze se vezou s tebou sami, kdezto dalsi dve-tri kola... :)
ted sem to s nekym probiral, s nejakou zenskou co si kupuje silnicku ;) a muj pristup je - na horaku sjedu vsechno i ass-flat, kdezto na treku ne a na silnicce uz vubec. jen volim hladsi pneu a tvrdsi husteni ... a sem spokojenej