Jak je to s výměnou řetězu?Někdy před dvěma měsíci jsem četl od nějakého experta,že řetěz se mění:u horáku po 500km a po 6000km u silničních,treků apod.Je to tak a nebo je to blábol?Dále-má význam si kupovat pračku řetězu do kvartýru?Přiznám-neznám ani princip a rozměr(z těch fotek nepoznám).
http://www.bajk.cz/web/data/clanek.asp?id...
zkus Google
Jasný,to znám.Ale abych pořád nestepoval s měrkou-mě zaujal ten údaj v km.Já od dubna do října najedu 8-9tis.km a potom řetěz nechám vyměnit.A co ta pračka?
pračka má zhruba velikost peněženky, takže žádná hrůza. Otázka je, jestli má smysl, ale to už musíš posoudit sám.
Pračka je skvělá věc, pokud jezdíš na horákovi "bordelem" (zejména vlhký písek). To je asi jediný způsob, jak dostat z "vnitřku" řetezu písek a obdobný bordel (kterýž jednak funguje jako skvělá brusná pasta na převodníky a druhak "ztuhne" a pak "poskakuje" po pastorcích, špatně se řadí atp). Nicméně ani to není samospasitelné, mne vydržel na bajkovi řetěz cca 1200 km a pak se doslova rozpadl. Nicméně uznávám, že si to "zasloužil, protože z těch 1200 km jsem tak cca 1000 km najezdil na závodech a/nebo kolo doslova topil v bahně.
Rozhodně nedoporučuji nějaké levné pračky, měl jsem Authoráckou (levná) a ta se po pár použití doslova rozpadla (i zde platí ono osvědčené "nejsem tak bohatý,abych si kupoval laciné věci).
Pokud nejezdíš pravidelně bahnama a tekutýma pískama, tak pračka nemá smysl. Stačí "špléchnout" oleja, utřít bordel hadrou a promazat voskem.
"ztuhne" a pak "poskakuje" ten řetěz ;-); někdy teda ztuhnu a poskakuju u já :-))
Tak pro mě to asi nebude mít význam.Já ho mám(ten řetěz)zasalašený od běžného ježdění(žádné bahno),t.zn.prach s nějakou mastnotou.Právě když jsem četl na netu ty akce(výměna atd.),tak jsem nabyl dojmu,že každý "kolmistr" přijede domů a pulíruje řetěz(a navíc v té pračce).Já asi jedinou prasečinu,kterou jsem dělal,že jsem jemným kartáčem namočeným v tech.benzinu vyčistil jak řetěz tak ozubení.Potom jsem to prostříkal absolutně nelepivým mazadlem(spirit 21),což je spray,který když si nastříkaš na dlaně,vše ti klouže,ale na cokoliv sáhneš,není mastné.Myslím,že ta prasečina je ten benzin.Já totiž nejsem technický typ,ale určité věci mi dochází logicky a myslím si,že odmašťuji i ty rolny vevnitř.Navíc,já to pulíruji, jen když se mi to nezdá opticky-žádná pravidelnost.
U toho tvého způsobu zůstaň.
Na pulírování řetězu po každém švihu bych se mohl... Na nějaké točení řetězů po 500 km bych se mohl taky... :-)
Prodloužení životnosti sice nějaké je, ale za tu hoknu to nestojí.
Prostě - jak začnu řetěz "slyšet", tak ho dle potřeby vyčistím a promažu. Samozřejmě mažu po každém umytí , což se děje opravdu až dle potřeby, tzn kolo, a hlavně převodníky, obalené bahnem:-).
Žádná obecná hodnota pro výměnu řetězu v km neexistuje. Každému vydrží jinak + záleží v jakých podmínkách je zrovna ježdění. A rozdíly nejsou jen malé, ale v několikanásobku.
500km na řetěz na biku je hrozně málo, to už je spíš nesmysl a pokud se tak stalo, tak je někde chyba. Většinou lidem co vydrží řetěz nejméně, tak mívají kolem 800-1000km.
A nejvíce jsem viděl na devítkovém řetězu k 5tis. km. Všechny uvedené hodnoty jsou pro včas měněný řetěz, tedy s tím, že po výměně řetězu je kazeta ok.
V naší partě je rozmezí někde od 1200km do 4000km, tedy také velké, jen nemáme ty úplně extrémy.
Já patřím k těm šťastnějším, tedy blížím se k té vyšší hranici, měním po cca 3500km.
Na silničce je výdrž o něco lepší, zvlášť pokud se vozí campa řetězy.
Na silničce jsem nikdy životnost řetězu u sebe nezjistil, protože jsem vždy prodal silničku dřív než mi odešel řetěz :-)
A nejvíc to bylo kolem 8tis. km když jsem silničku prodával a pořád byl řetěz ok.
Loni v zime mi vydrzel retez na silnicce pouhe 2 tisicovky km, ale jezdil jsem skoro porad v desti a v soli. I kdyz jsem retez cistil a mazal. S tim nasledujicim jsem uz najel asi 7000 km. Vloni jsem na zaver podzimu a v zime najel na valcich +- 4000 km a retez je skoro bez znamek vytahani.
Na biku jak kdy, 500 az 2000 km, zhruba, podle podminek jezdeni.
S výměnou řetězu po 500 km je to myšlené tak, že máš cca 5 řetězů a ty točíš pořád dokola. Když měníš řetěz až když je vytahanej, musíš aplikovat i nové pastorky.
Když měním řetěz když má 132,8-132,9, což je u mě po cca 3,5tis., tak rozhodně kazetu měnit nemusím. Další si sedne okamžitě (žádné střílení x km) a takle na kazetě dám cca 6 řetězů (cca kolem 20tis. km).
Točení řetězů by mi nepřineslo vůbec nic.
Ale někomu točení řetězů pomůže, to zase jo, je to otázka stylu jízdy a podmínek. Otázkou je, zda to sr...í se s tím za to stojí. To už si každý musí odpovědět sám.
Ta první věta je přesná.Po 2500 km pět řetězů i se spojkama sram šoupnu do PETky,naleju tech.benzín protřepu,vyleju zopáknu ještě a jsou čistý.Žádné velké s...í.S pračkou to teda s...í bylo,rpotože z toho ten sajrajt pěkně okapával.A nemusím nic měřit,až to začne dělat čurbes koupím 5 řetězů,všechny převodníky a šmytec.
A vyčet jsem to na tomto fóru asi před dvouma rokama a furt toho člověka co to sem napsal chválím.
Letos jsem měnil řetěz a kazetu zároveň, tak jako vždy. Najeto 25 tisíc.
Na jeden řetěz???? Tos to kolo do kopce tlačil a jezdil jenom z kopce a řetěz i pastorek ti odešly sešlostí věkem?
Takhle to řeším pořád. Nechám do dojezdit a potom měním oboje zároveň.
No nevim, měním řetěz podle měrky, ročně najezdím cca 4 000 km a převody mám asi 5 let. Pastorek i talíř jsou ještě stále v pohodě. Takže náklady na cca 20 000 km cca 1 700 kč. (To je cena jednoho kvalitního pastorku.)
A ty, jestliže bez výměny řetězu najezdíš na jeden řetěz 25 000 Km, musíš ještě měnit talíř, tj. 2 000 Kč navíc.
Syn to takhle jednou udělal, jezdil na jeden řetěz 3 roky a možná najezdil 10 - 15 000 Km a musel vyměnit všechno včetně talíře. Od té doby řetěz kontroluje a mění včas.
Ledaže bys opravdu to kolo do kopce tlačil.
Talíř jsem neměnil a ani nemusel.
Tak ho raději vyměň preventivně. S takovýmhle zacházením nemůže být v pořádku. Možná se ještě neozývá, ale už ti zase vytahuje řetěz víc než je zdrávo a ten zase pokazí nový pastorek.
Nebo myslíš, že hodně vytahaný řetěz vymačká jenom pastorek? Je fakt, že pastorek je namáhaný víc, ale ten talíř při takovémhle zacházení už musí jevit známky opotřebení taky.
od vymačkaného převodníku vytahat řetěz? Jak by se to mohlo podařit? Pokud to normálně běhá a nezakusuje se, nevěřím, že by to mohlo řetězu jakkoliv vadit.
Současně by v záběru měly být alespoň tři zuby, aby se rozložil tlak na čepy a na zuby. Při vymačkaném převodníku a novém řetězu není tohle splněno a zabírá jen jeden zub a tlak drží jen jeden čep.
Už na převodníku začíná křížení řetězu. Sice jen trochu, jen co dovolí vůle v mezeře řetězu a zubu talíře. (tohle je důvod, proč řetěz na osmikolečko vydrží víc než řetěz na devítikolečko, byť je z horšího materiálu a čepy nejsou tak zakalené jako u devítikolečka)
A ted si uvědom, že ten šikmý tah v tomhle případě drží jen jeden čep na jedné straně.
V podstatě křížíš řetěz dřív a neumožňuješ tlak při křížení rozložit na víc čepů.
"Takže náklady na cca 20 000 km cca 1 700 kč. "
To co je za retaz za 170Kc na ktorom das 2000km? Alebo jazdis iba po rovine?
To je úplně jedno co je to za řetěz, ona se životnost řetězů moc neliší. Třeba u hg53/73/93 je úplně stejná, jen se liší povrchová úprava.
Ovšem jak už tu bylo uvedeno mockrát, výdrž řetězu je hrozně individuální. Mě třeba vydrží řetěz kolem 3,5tis. km a jezdím kopce pořád a to na biku v terénu. Jiným z party na stejných trasách vydrží třeba někomu jen 1200km a některým ještě o malinko více než mě.
Faktorů ovlivňujících výdrž je mnoho.
Ty brdo, u vas fakt su take lacne retaze!
Pozeral som ze HG 53 190KC To je nejakych 240Sk, u nas stoji 500SK!
Ale napadla ma este ekonomickejsia verzia pre tych co jazdia retaz az do konca 15 000km a tak. Staci to spojit s metodou tocenia retazi cca po 1000km a s par retazami mozu jazdit donevidim.
To je samozřejmě taky možnost, ale já bych se s tím sr.t rozhodně nechtěl, pořád točit řetězy. A to ani s rychlospojkou.
Ked davas vzdy novy, tak je s tym vacsie s..., lebo ho musis skracovat na spravnu dlzku, takto len nahodis...To je tak 30 sekund
Vpodstate, ked niekto jazdi retaz az do vymeny prevodnikov tak, moze davat retaze vzdy nove napr. do 132.9 az pokial nezacne dalsia strielat a potom z vytahanymi 2.kolo, 3. kolo ...
Zkracovat je musíš tak jako tak i ty co budeš točit, v tom není žádný rozdíl.
Rozdíl je v tom, že já dám řetěz a pak na něj 3,5tis. km nemusím sáhnout. Výměna po 3,5tis. km je u mě včas, tedy při 132,8-132,9 a nový řetěz mi na kazetě nestřílí nikdy ani prvních pár km a takle dám na kazetu klidně 6 řetězů. I když výdrž kazety nemám až tak otestovanou, protože jen jednu kazetu jsem měl přes 20tis. km a stále nebyla na vyhození. Ostatní kazety, které tu mám momentálně nemají ještě ani 10tis. a všechny vypadají jako nové.
Tedy při točení řetězů by mě to nepřineslo v mojem případě výhodu žádnou, jen bych musel každých 500-1000km řetězy prohozavat, někde skladovat několik použitých řetězů...
A prohození je práce na více než 30s, protože nepoužívám rychlospojky, sice téměř vždy fungují ok, ale pár rospojených řetězů už jsem s ní viděl. Takže vozím rychlospojku pouze sebou pro nouzové účely, kdyby byl problém s řetězem a musel bych spojovat v terénu, kde nevozím pořádnou dílenskou nýtovačku, ale jen horší na multiklíči. Zatím jsem ale za více než dvacet let mého ježdění na kole řetěz nikdy nepřerval, takže ani rychlospojku nevyužil (rychlospojku v podsedlovce sebou samozřejmě nevozím tak dlouho, ale jen posledních pár let).
Ale chápu, že pro někoho je metoda točení řetězů výhodnější, zejména pro ty, co likvidují řetězy rychle a mají problémy, aby jim další sednul na kazetu. Pro mě je to ale pouze práce navíc a nic z toho.
jo, dělám to podobně. po cca 15000-18000 jsem vyměnil všechno. Asi by to ještě jelo, ale já chtěl jít do Rohloffa.
S tím mi předpokládám vydrží řetěz ještě dýl...
Až na to, když se něco během cyklu po... řetěz přetrhne, zub na tácu zlomí o šutr, pastorky zaseknou. To je pak po srandě :-( Tohle fakt nemá smysl riskovat, zvlášť ne na dlouhých cestách.
když se řetěz přetrhne, tak je to vždycky blbý. Ale holt se zkrátí a jede se dál. Nedovedu si představit, tak bych mohl o šutr vylomit zub na tácu. To bych musel čelně nabourat do skály. Ale to budu řešit hlavně poškození svýho těla...
Ale vůbec nechápu jakej vliv na to má rohlof nebo to jak často měním řetěz (nejsem si jistej, jak jsi to myslel)
S vytahaným řetězem se všechno opotřebovává současně - řetěz, pastorky i tác. když se cokoliv podělá, musí se t ovyměnit. A když se to neudržuje. musí se měnit vše. Zkrácení řetězu je dočasné, zlomený zub na tácu u terénního kola jsem už také viděl a pastorky zaseklé také.
Bez ohledu na to, myslím, že na pravidelná údržba kola je samozřejmost pro každého roumného uživatel. "Vyjíždění co to dá" je dle mého názoru šetření na nesprávném místě. Platí o to i o jiných komponentách - pláštích, brzdách, ráfcích, ...
ale já se o ten řetěz starám. Čas od času ho vyčistím namažu atd. jenom he neměním každejch 50km preventivně.
Řetěz jsem měnil po 15000-18000km a rozhodně to ještě nebylo vyježděné co to dá....
Nemám horský kolo. tác se zubama mám cca 70cm nad zemí. Nevím, jak by se mohl o kámen vylomit zub ;o)
Já měním řetěz v momentě, kdy propadá měrka. To může být po 1 500 i po 2 500. Záleží na období, po kterém ho jedu. Ale mám špatnou zkušenost s tím, když se to přetáhne.
Jseš bud´ skvěle citlivej a šetrnej jezdec nebo máš zázračné řetězy. Dej odkaz, co máš za řetěz, i kdyby stál 2000 Kč, tak by se při té životnosti, jak říkáš, vyplatil koupit. Mně orig. SRAM na stejném lehu , co máš ty, 1200 - 1300 km a konec.
co tam Aleš dal, to tam bylo. Nemám páru, co to bylo zač...
Nevím, jestli jsem citlivej jezdec nebo ne, ale jezdím všude, kolo nemeju a řetěz čistím a mažu jen občas. Spíš by se dalo říct, že sem prase:o) Jezdím v lese po kořenech i na asfaltu. Na asfaltu asi drtivou většinu (z práce a do práce je les jen kousek)
Fakt to vydrželo. S nějakejma měrkama jsem to nikdy nezkoušel, ale přehazovalo to a jezdilo bez problémů.
Což to jo, mně na klasice přehazoval řetěz a jezdil bez problémů taky i víc než 1300 km, než obvykle. Pak jsem ho změřil a zjistil, že má 133, 8 mm. Tak jsem koupil novej a ouha, střílel jak bambitka. Pastorky byly sjetý od toho vytahanýho řetězu. Dodneška si to nesedlo a občas přestřelí ato je na něm už zase nějakých 600 km. Takže výměna kazety mě asi někdy v budoucnu nemine. Příště tam vrátím ten starý - vytahaný a dojezdím vše až do mrtě. Jenže ten jsem tehdy vyhodil a už nebylo co tam vrátit. Musím počkat, až se tenhle správně vytahá :-)))...pak si to sedne...:-))))
Mimochodem, řazení na řetězu s 10 000 km nikdy nemůže být tak plynulé jako na novém ...
no, v případě lehokola řetěz vydrží skutečně mnohem déle než na běžném kole - šlape se víc frekvenčně, do pedálu se člověk taky nepostaví... nedávno jsem dával nový, cca po 6000 - víceméně preventivně,"nadoraz" ještě nebyl /nejlevnější Sram PC 48/
S tím naprosto nesouhlasím. Taky jsem se domníval, že na lehokole by se měl řetěz vytahat po delší době, protože člověk nestojí v pedálech a šlape více frekvenčně než na klasice. Hluboký omyl - není to pravda! Pravdou dokonce je, že se na lehu řetěz vytahává ještě více nerovnoměrněji než na klasice - zřejmě protože je podstatně delší, vykazuje různorodý záběr....možná. Řetězy na lehu jsem měnil jako opotřebené po 1200 - 1300 km. A to je pravidleně čistím a po výtce pana Zemánka, čím to mažu, tak i velmi kvalitním olejem a jednou za sezonu to i vyperu ještě v pračce, kterou jsem si za tímto účelem zakoupil. Pravidlně čistím i pastorky a převodník, nejezdím žádná "bahna". Přesto...trvanlivost do 1300 km. Jestli ono to také nebude tím, že náhradní řetězy již jako nové vykazují pří mých měřeních až 132, 4 mm zatímco by měly mít 132 mm přesně.
souhlasit nemusíš, ale v mém případě to tak bylo, doplňuji, že řetězy byly použity Sram PC 48, tentýž řetěz mi na MTB nevydrží moc víc jak 1200 km. na lehu používám MTB trojpřevodník /44-32-22/ a silniční 8 kolovou kazetu 12-25, řadím prakticky pořád a snažím se o co možná nejplynulejší jízdu, tolik k tématu z Olomouce
V tom případě smekám, protože at´ jezdím jak jezdím, at´ čistím jak čistím, at´ řadím jak řadím, o takové životnosti se mi jen sní.Zřejmě vyjimečně povedený kousek, ten tvůj řetěz.. anebo skvělý jezdec:-)
To je jasný, čistíš a mažeš špatně ! Rozebíráš pořádně ten řetěz, nebo ho meješ a mažeš jen tak vcelku ???
Takhle to má vypadat: http://sheldonbrown.com/chainclean.html
:o)))
tak to seš hodně ojedinělej případ, aspoň co jsem slyšel od jiných. Mně devítkovej řetěz vydržel cca 10.000 km provozu (pravda, podle měrky už byl vytahanej delší dobu, ale furt jaksi fungoval), hodně z toho natěžko v kopcích (ale ne většina). Na MTB mi sedmičkovej řetěz takhle dlouho nevydržel.
Ehm, ale jeste jsi zapomnel dodat, ze uz ti to po tech 20ti tisicich ani moc neradilo. :o)))
Ja nevim proc resit vymenu retezu, kdyz uz stoji takovej pakatel (teda me 200 Kc za HG53 jako pakatel v porovnani s cenou celeho kola prijde). A drazsi retezy vydrzi zhruba stejne, takze HG53 4ever!!!
Kdyby mě vydržel řetěz málo, tak bych také používal hg53. Výdrž je s hg73 a 93 opravdu stejná, když se liší jen povrchovou úpravou.
Ale ta povrchová úprava je znát a když me vydrží řetěz poměrně dlouho, tak pak tolik nemusím ten řetěz řešit a tak snadno nerezne třeba po vysprchování kola, takže většinou používám hg93. Při tvé výdrži řetězů je to ale fuk, protože ti ani zreznout stihnout nemůže a už měníš.
však jo. Poslednícj cca 100km to nebylo ono a prot to šlo na výměnu. Ale blbý to i tak bylo jen na těch dvou uplně nejmenších kolečkách, který jsem moc nepoužíval, takže vyly málo sjetý a a ten sjetej řetěz do nich zkrátka nepasoval.
Třeba na favoritu, kterej jsem měl jako mládežník se ale řetěz neměnil nikdy. Pocca 15letech mi ho ukradli s původním řetězem:o) A jezdilo to. I když tedy nutno říci, že už nijak skvěle:o)
Já mám řetěz na MTB od 2/1991(!!!). Včera jsem ho měřil měrkou (na 12 článcích) asi na 2. zubu! Kazeta 7-stupňová, také první. Mám ve zvyku jezdit na těžký převod. Najeto minimálně jako u Tebe, spíše však více.
Kdo neuvidí - neuvěří. Sestava tehdá za cca 12,5 K + dodatečné příslušenství.
a) měrka
b) rozmysli si, co se ti vyplatí - měnit řetěz, nebo ho dojezdit a vyměnit i s kazetou
c) pračka je super věc, když jezdíš v bordelu, jinak v podstatě nemá smysl
... a jinak ty kilometry jsou nesmysl, každý to má jinak, záleží na stylu jízdy, prostředí i řetězu samotném .. prostě je to individuální
Spousta lidí ti tu už napsalo. Obecně správný návod neexistuje, záleží na tom, kde jak jezdíš a na ceně a Tvých nárocích.
Užší (9-kolo) řetěz na kole pod těžkým a silově jezdícím závodníkem, může být na výměnu po 500km, širší řetěz pod lehkým turistou, co se k tomu chová ohleduplně a nejezdí moc na důchodce (malá pila, tam je velká páka kliky vůči poloměru talíře a při prudším šlápnutí je řetěz namáhán obrovskou silou) může vydržet i 10.000km.
Já jsem turista-spotřebitel, byt si pračkou nezasírám a měrku nemám. Ca před každou třetí vyjížďkou to lehce nastříknu WD (WD není mazadlo ale rozpouštědlo s částečně konzervačními a mazacími účinky), bordel opadá a nechrastí to, což mi +- stačí ke štěstí. V zimě vyměním spotřebák, řetěz, lanka, brzdové špalky, pokud je třeba tak nějaký plášť, vše při jedné práci. Vzhledem k ceně nemá smysl řešit max. životnost, a celý rok (momentálně 1000-3000km) kolo funguje téměř bezúdržbově.
Zajímavá myšlenka, že se řetěz opotřebovává spíše na lehčí převody. Osobně to potvrzuju. Ikdyž jezdím 90% času na 53 zubovou pilu, tak mi šuplera po 3 000Km ukazuje 132,04mm (Campagnolo C9). Životnosti přidá i to, že jezdím hodně suchý řetěz, takže na sebe nic nenabaluje a neobrušují se různé části řetězu a kazety. Díky použitému materiálu C9-ka ani po dešti nerezne.
Opacne, cim tezsi prevod, tim ho vic namahas. Pocet otacek s mensi silou proste nahrazujes silnejsim tahem retezu.
Campa retez ti vydrzi dlouho, protoze je "kratsi" uz od vyroby. Sam jsem experimentoval s furou retezu a s klidnym svedomim prohlasuju, ze je to prast jako uhod, zalezi jenom a jenom na podminkach, ve kterych se jezdi (za predpokladu normalni kadence, nekrizeni retezu, neradit v plnym zaberu atd.).
Na silnici potom logicky retez vydrzi mnohem delsi dobu, na asfaltu se prece jenom clovek tak casto nebrodi hodiny bahnem.
Dobře, ale když se za 3 000Km vytahá o 0,04mm. Po 9100km na silničce, jsem C9 hodil na horala se 132,35 a po 500km je na 132,4. Při stejném používání mi řetězy Sram a Shimano ukázaly po 800 km 133,0 a to na horala šly nové. Rozohdně není řetěz jako řetěz. Shimano a Sram vyrábějí parodie ;-)
Shimana jsou spíš demo verze řetězů :-)))
Já najel na shimanu HG73 15500km než jsem ho měnil - sem tam si ze mě už "vystřelil" a při měření zapadl 3 zub měrky:-). Původní kazeta běhala i s novým HG73 bez problému. Pravda byl na "letním" silničním kole (min 75% odjeto na suché silnici) zatížení cca 90kg, ale zato byl pořád "v tahu" protože jezdím radši těžké převody. Jeho následovník už má za sebou přes 9000km za obdobných podmínek provozu a pořád jede. Tak nevím, asi mám štěstí na kvalitní DEMO kusy:-) za pár korun.
Sorry ale tomu opravdu nevěřím!!! Po 3000 km má u mně Shitmano válečky které se opírají o jednotlivé zuby opotřebované do kulata. Prostě jsou uprostřed zeslabené tak že je to viditelné pouhým okem aniž bych se musel sklánět k řetězu. Je to máslo! Na typu Shitmana v tomhle případě nezáleží :-(((((
Já taky ne, u těch kilometrů to vypadá na chybu v řádu. 15500 km a třetí zub! Podle mě absurdní.
Tak chyba řídu to být určitě nemusí. Níže píšu jak je to u nás v partě a jak tam jsou ohromné rozdíly při stejných trasách a zhruba stejné starosti o řetěz. Něco přes 5tis. bych si představit klidně dokázal u někoho - při současně včasné výměně řetězu.
15,5tis. km a třetí zub měrky, tomu už nevěřím ani já.
Ale na druhou stranu ne každý likviduje Shimano řetězy jako ty.
Já už tu psal několikrát, hg53/76/93 mi vydrží cca 3,5tis. km, s tím, že je to na včasnou výměnu (měním když má 132,8-132,9, jak na kterém místě řetězu).
A v partě ty stejné řetězy při cca stejných trasách (jezdím většinou dohromady) a při cca stejné údržbě (všichni v partě provozují metodu pouze utírat hadrem a narychlo nastříkat sprejem a to co nejméně, ať se nechytá bordel) vydrží od 1200km až do 4500km. Vše je to pro včasné výměny řetězu. A v podstatě jediné zásadní rozdíly mezi námi v partě jsou váha, výkonnost a kdo kolik jezdí občas silově ze sedla.
Tomu co vydrží jedinému zcela nejmíň (těch 1200km), tak ten patří k nejtěším, ale hlavně je o třídu, možná i o dvě výkonnější než ostatní a k tomu ještě jezdí často kopce silově ze sedla (pokud ale nejezdí ze sedla, tak jezdí frekvečně). Je to hodně dané tím, že má HT a většina ostatních už fulla (a na fullu nikdo ze sedla silově moc nechodí, protože to je na fullu naprd, jediný případ, kdy se opravdu rozhoupe včetně 140mm vidlice a ztráty energie jsou fakt velké; v sedě při dobrém šlapání přitom téměř žádné).
A pak už pod 2000km nikdo není. A nejvíce lidí z party je kolem 2-2,5tis. Přes 3tis. km už je nás také málo. A těch 4,5tis. km vydrží manželce, ta jezdí podobně jako já, tedy frekvenčně s tím rozdílem, že jezdí ještě výrazně pomaleji než já a hlavně když je jen kratičký výjezd (pár metrů), kde se dá zabrat do pedálů a udržet rychlost a tempo, tak tohle zcela ignoruje a je schopná tam skoro zastavit a pak těžké prudké technické výjezdy tlačí více než já. To jsou tedy jediné dva rozdíly a hned je z toho 1000km na řetězu navíc.
15tis. km bych věřil, kdyby byl dojetý do mrtě a hodně přetažený a pak na výměnu všechno.
Právě mě napadlo, když se měrka pořádně nahřeje nad plynovým sporákem a řetěz se stříkne dusíkem, tak to může dělat zázraky. :-)
Ty už si to snad někdy zkoušel? :-)
Já to vyzkoušet bohužel nemůžu, nejen že mi k tomu chybí dusík, tak mi chybí i ta měrka (používám pouze šupléru).
Říkám, že mě to právě napadlo. Ale výsledek by měl bejt zaručenej.;-)
15 000 km a řetěz je kratší než novej :D
A nebylo by lepší vozit na rámu bombu s dusíkem a řetěz smršťovat přímo při jízdě?
Nebylo. Mezi lidma je plno hnidopichů a kdyby to každou chvíli měřili, měli bysme brzo atmosféru samej dusík. Dále dusík likviduje mazivo a vyvolává praskání řetězů - sekundárně se zamořuje ovzduší jedovatinama z hutí, oceláren a řetězových válcoven. Ještě že zrušili Válcovny trub Hořice, n.p. Já coby ekologicky zaměřenej jedinec tak jsem si kladivem přizpůsobil měrku.
Na tom něco bude. Jezdím HT a ještě k tomu XC geometrii. Tomu odpovídá i můj jízdní styl. Kopce si jinak než ve stoje neumím ani představit. Při 15000 km za rok mi nedělá problém jezdit v terénu průměry jak ostatní na silnici. Často jezdím se závodníky.
Při těch 15000 dojetých do mrtě bych si chtěl osobně vyzkoušet jak rychle a přesně to řadí :-)))
V podstatě máš pravdu, ale jen když porovnáš tah řetězu s jedním talířem a dvěma sousedními kolečky.
Když ale lehčími a těžšími převody míníš rozdíl mezi velkým a malým talířem, pak je při stejné rychlosti větší tah řetězu na lehčí převod.
Spatne jsem se vyjadril- mel jsem na mysli frekvencni x silove slapani.
O rozdilu rychlosti opotrebeni retezu nebo jinych casti pohonu kola tezsim nebo lehcim prevodem vlastne neuvazuju. Jezdim podle potreby a co se opotrebuje, vymenim.
Takže kdybych při mé údržbě, kdy vozím co nejčistější a nejsušší řetěz a snažím se vyhýbyt na silnici dešťům (v poslední době ne moc úspěšně) a silovou jízdu nahradil frekvenčním šlapáním, tak by mi C9 vydržela s přehledem 20 000Km? :-) Někde musí být zakopané psisko, protože v rodině jezdíme na silničkách všichni hodně na sílu a řetězy ne a ne vytahat.
Jde o to, co máš zařazený vzadu, ne vepředu...
No to je ale klidně možné, že by vydržel 20tis. km.
Já třeba při mojem stylu jízdy nikdy výdrž Campa řetězů nezjistil, protože vydržely moc dlouho na to, abych to zjistil a vždy jsem dříve silniču prodal.
Nejvíc jsem se dostal na 8-9tis. s C10, která dle měření měla ještě dlouho životnost před sebou.
C9 na tom bude určitě o něco lépe než C10.
Uvažujme, že kolo jede stejně rychle - pokud vpředu zařadím větší disk, šlapu pomaleji a větší silou, když zařadím menší, šlapu rychleji a menší silou. V obou případech vyvíjím na řetěz STEJNÝ TAH, protože se řetěz točí STEJNĚ RYCHLE. Dokonce ve skutečnosti může být řetěz namáhán na menším disku větší silou, neboť je jezdec schopen díky větší páce vyvinout větší sílu (když zabere do prudkého kopce), než na větším disku, kde je páka menší. Pokud zařadím vzadu menší kolo, šlapu pomaleji a větší silou a na řetěz působí VĚTŠÍ TAH, protože se řetěz točí POMALEJI. Pokud zařadím vzadu větší kolo... prostě opačně.
Ve výsledku to znamená, že když zvolím ekvivalentní převod na větších kolech (vpředu i vzadu), řetěz obíhá větší rychlostí po větší dráze aby vykonal stejnou práci za stejný čas - působí menší silou - menší tah. Z tohoto hlediska se vyplatí jezdit na větších kolečkách, kde je řetěz v menším tahu. Navíc při rychlé potřebě přeřadit se řetěz líp shazuje na menší kolečko, než vytahuje nahoru. Druhá věc je křížení řetězu...
Dokonce bych mohl tvrdit, že na kole s 29" kolama je řetěz namáhán větší silou než na 26"...
Upozorňuji, že tento přízpěvek jsem psal pouze na základě posouzení čistě z fyzikálního hlediska, nezapočítával jsem zmíňěné křížení řetězu a další vnější faktory. Nesmíme také zapomenout na fakt, že když je řetěz na větších kolech, pružinka napínáku v přehazovačce je víc stlačená a tak řetěz napíná větší silou :-D
to je pravda, je namáhán větší silou, zato tu dráhu oběhne vícekrát, takže se může vybrousit víc:-)
Borci,buďte tak laskaví a mějte se mnou chvíli trpělivost,poněvadž z vaší diskuze jsem vytušil něco,co mne nikdy ani nenapadlo.(a přitom se jedná o učivo ze ZŠ 7.třída-jednoduché stroje-páka).Navíc přijměte i moje názvosloví.Mimo jiné zde padalo mnoho slov o řazení.Moje názvosloví-přední jsou talíře,zadní kolečka(pro mne odjakživa trojtác a sedmi nebo osmikolečko).Teoreticky:budeme mluvit o sedmikolečku(pro lepší počítání)-pokud bude největší talíř versus největší kolečko, prostřední versus čtvrté kolečko,nejmenší talíř versus nejmenší kolečko-všechny v poměru(hypoteticky) 2:1,je nejlehčí šlapání v kombinaci nejmenší versus nejmenší(účinnost páky)?Neberu v potaz křížení řetězu.Pokud je tomu tak,tak jsem totální vůl,protože celou dobu jezdím největší talíř a na prostřední řadím v pořádném kopci(ale nikdy v zadu na větší kolečka).Navíc jsem se díval pohrdlivě jako na mošny na ty,kteří jezdí prostřední talíř a šesté kolečko.Mám totiž zafixováno z puberty(kdy jsem byl permanentní návštěvník místního "Bauráku"),že borci to mydlili s velkými talíři-specielně za vodiči.Tak mi potvrďte,že v tomto jsem permanentně selhával.Díky!
Myslím, že jsi neselhával a sám pokud možno jezdím největší talíř. Už jenom proto, že míň namáhám řetěz v tahu a samozřejmě se i míň otáčí jednotlivé články okolo talíře a pastorku a tím opět šetřím řetěz.
A teď mně nekamenujte: Tím je i samozřejmě potřebná menší síla na šlapání, když tolik neohýbám řetěz. V tomhle si připadám jako gramaři s váhou kola, ale 100 x nic umořilo osla. :-))
Tohle mne napadlo jako možné vysvětlení toho, že na Favoritu se stejným průměrem kol, stejnými pneumatikami a stejném převodovém poměru 4:1 jsem jezdil o 5 Km/hod víc než na treku. Favorit měl tác 52 zubů a pastorek 13, na treku mám tác 44 zubů a pastorek 11 a z treka tu samou rychlost na stejné trati neušlápnu. (není to pozorování jednoho dne, aby mi tu nějaký šťoura neřekl, že byl třeba větší protivítr nebo, že jsem se špatně vyspal)
Mně teď nejde o namáhání komponentů,jedná se mi o všechny aspekty sportovní jízdy(nejefektivnější využití všech nástrojů včetně lidského těla pro rychlost cca 28km/hod).Já chci potvrdit nebo vyvrátit to,co jsem uvedl výše.
Při téhle rychlosti už jezdi velký tác. Na prostřední se rychlost šlapání začíná přejmenovávat na pidlení. I když pro každého pidlení začíná při jiné rychlosti šlapání.
Kdybys to chtěl vědět z hlediska potřebné síly na šlapání, tak to se mi opravdu řešit nechce, musíš do toho zamontovat ještě kroutící momenty na pedálech a talíři a odpor řetězu při křížení může mít taky vliv a ten neznám.
Navíc je bezpečnější jet 28 Km/hod na velký talíř, můžeš rychle přeřadit a přidat, kdežto na prostřední talíř a nejmenší kolečko to tak rychle nejde.
Tak ti mockrát děkuju, nasadil jsi mi brouka do hlavy a z Kriminálky New York jsem nic neměl. Když skončila kriminálka, šel jsem řešit ten tvůj problém a zjistil jsem, že už jsem totálně blbej.
Vzhledem k tomu, že kroutící momenty jsou ve stejném poměru jako převodový poměr, je potřebné při stejném převodovém poměru vyvinout na pedály naprosto stejnou sílu.
Takže rozdíl je skutečně jen v tom tření řetězu, který je na větším tácu nepatrně menší.
A máme klid.
Tak ted jste mi take nasadili brouka (spis nekolik brouku) do hlavy ;-)
Na starem Favoritu mam take pocit, ze jsem jezdil tak cca o 5km/h rychleji, nez na novem Kellys ARC 3.9 i kdyz oboji bylo na prevodu 52/13 nebo 52/11 ;-(
Ted tezko rict, jestli to neni "nahodnym protivetrem", ale za cca pul roku asi ne a jestli jsem opravdu spravne zadal do compu novy obvod kola ...
Na starem Favoritu jsem mel kola 630 (bohuzel se uz tezko shanely plaste bez vzorku) a kliky 175 a na novem kole "jen" 622 a kliky "jen" 172,5 takze nevim, jestli to neni tim ;-(.
Take jsem mel na starem Favu Alivio s velkyma rolnama a na novem Soru s malyma a na starem kole sel o hodne lepe volnobeh (vse samozrejme zkouseno na stejnych prevodech, kde se retez nekrizil), tak nevim, jestli to bylo tim, ze se "mene ohybal retez" pri pruchodu prehazkou.
Na novem kole je take ten "blby hlinikovy ram" a to proto, ze je o hodne sirsi spodni ramova trubka a vlastne cely ram je sirsi a i mi "cumi pumpicka do boku" a jeste jsou sirsi riditka, takze mi prislo stare kolo "ayerodynamictejsi" a kdyz to tak zhrnu, tak mi prijde, ze stare kolo bylo ve vsech vyse zminenych ohledech lepsi a jestli jsem opravdu nekoupil spatne (asi bych musel opet koupit ocelovy ram anebo carbon, ktery je pro turistu asi zbytecne drahy), nebo si jen tu soucasnou mensi rychlost namlouvam ;-( ...
Jinak se ale priznam, ze kdyz jedu po silnici, kde se casto objevuji kopecky a na rovinkach se neda jet vic jak asi 35 az 45km/h, tak take pouzivam ty "divne prevody" 42/11 az 42/23 pri kterych se mi nastesti nekrizi retez, abych porad nemusel "prehazovat placky", ale zase jsem premyslel, jak je potom volnejsim retezem "vice zklonene raminko prehazky", ze se pak musi retez pri pruchodu raminkem prehazky vice ohybat a jestli to take nezpusobuje nejkake "vykonove pidiztraty", takze se tech "nekolika brouku v hlave" asi take jen tak nezbavim ;-) ...
Jsem rád, že ten dojem nemám jenom já.
Ale už jsem se smířil s tím, že na treku jezdím pomaleji a neřeším to. Trek je zase pohodlnější a bezpečnější než stařičký favorit.
Tohle me nove kolo Kellys meli prave v krame, kdyz jsem (nevkastni vinou) naboural toho Favorita o nemecke auto a oprava by stala moc, i kdyz jsem ho stejne nakonec nechal opravdit alespon na zimaka, ze na nove kolo nepasuji zadne poradne blatniky.
Byl vyber z klasiky oceloveho Authora a tohoto hliniku Kelly, tak jsem sel nakonec radeji do hliniku, at to zase nerezati (Favorit je z roku 1958, tak uz je precejen "trochu rezatejsi" a asi uz nebezpecny...) , takze si jeste rikam, jestli jsem nemel jit radeji zase do te klasiky oceli.
Jinak to ale zase uz precejen treba lepe brzdi (nez ten Favorit), i kdyz jinak, co se tyka konstrukce toho ramu mi bohuzel prijde "blbejsi" ;-( ...
Pouze snaha použít největší talíř bude mít na životnost řetězu vliv minimální.
To vidím třeba u sebe. Velkou pilu téměř nejezdím a řetězy mi vydrží fakt hodně oproti ostatním.
Podle mě jsou mnohem důležitější úplně jiné faktory. A to:
- rychlost jízdy
- krátké úseky ježděné silově ze sedla, ty podle mě dělají hrozně moc, i když jsou časově kratší; já třeba silově ze sedla nejezdím vlastně vůbec (ne kvůli tomu abych šetřil řetěz, to je mi ukradené, ale kvůli zdvihům 140/140mm, tam je silová jízdá ze sedla zcela nevhodná a kontraproduktivní).
- podmínky v jakých je řetěz ježděn
- extrémní křížení
- váha jezdce
A to jestli pojedu stejnou rychlostí na stejně těžký převod na střední nebo velkou pilu bude zcela zanedbatelné. Ono také na tu velkou pilu zase bude docházet k většímu křížení než na stejně těžký převod na střední pilu (tím myslím např. 32/15 převod x 44x20 - přispívá k tomu i neideální řetězová linka u hollowtech II., kde jsou převodníky posunuty o 2,5mm směrem k menšímu pastorku a tedy na prostřední placku není přesně nekřížený převod střední/střední, ale střední/4 nejmenší na 9-kole a na velkou placku tedy větší pastorky kříží ještě více než kdyby byla ideální řetězová linka).
Menší tác i kolečko = větší třecí síla ale menší rychlost = zhruba stejná energetická ztráta jako velký tác i kolečko. Největší odpor řetězového pohonu na kole vzniká právě křížením řetězu, tedy převody velká-velká nebo malá-malá. A celý odpor řetězového pohonu je marginální v porovnání s dalšími třecími a valivými odpory kola.
Řadím tak, abych řazením zbytečně neztrácel čas a dobře se mi šlapalo, trpí tím řetěz, ale to je spotřební materiál.
Na námahu řetězu(a jeho opotřebení)kašlu,já si hlídám jeho dráhu,poslouchám ho a roviny(což je většina)jezdím konstantně na největší tác+páté kolečko.Řadím pouze ve stoupáních a sešupech.Ale jak jsem se výše zmiňoval,proč většina jezdců(těch,které vidím zezadu)jezdí druhý tác a šesté kolečko(na osmikolečkách)?Logicky by mě napadlo(neberu-li v úvahu právě tu páku),že přirozenější je jezdit na největší talířxvětší než to šesté.
V podstatě máš pravdu, ale při stejné rychlosti to s rozdílem síly na pedály nemá nic společného.
Při stejné rychlosti musíš posuzovat jen a jen kroutící moment na zadním kole (síla x rameno síly). K vyvolání stejného kroutícího momentu na obvodu kola je zapotřebí při menším kolečku větší sila, tedy větší tah řetězu.
A při malém talíři a stejné rychlosti musíš řadit menší kolečko.
Teď nevím, co konkrétně z mého přízpěvku máš na mysli. To, že při stejné rychlosti a těžším převodu musíš na pedály působit větší silou - to je fakt. To, že při stejné rychlosti a stylu jízdy nezávisí tah řetězu na zařazeném předním disku - to je taky fakt (za předpokladu, že vzadu je pořád stejný převod a mění se tedy jen rychlost šlapání).
Snažil jsem se to vysvětlit nějak selsky - nelibuju si v termínech jako síla, rameno síly... stejně tak tah řetězu asi není jedna ze základních fyzikálních veličin SI :-) - přesto i myslím, že většina lidí pochopí, co tím mám na mysli.
Myslím, že nemusím posuzovat pouze jen a jen a jen a jen kroutící moment na zadním kole - vystačím si třeba s tím, že při stejné rychlosti i odporových silách je práce W konstantní - z toho vyplývá, že síla je nepřímo úměrná dráze (W=F.s). Samozřejmě rozdíly třecích sil v převodovém ústrojí zanedbávám. Když mám těžší převod, šlapu pomaleji, ale větší silou. Když je vzadu menší kolečko, za jedno otočení kola se odvine míň řetězu (dráha s je menší), takže na řetěz působí větší síly, aby práce W zůstala stejná. Pokud je vzadu stejné kolečko, ale vpředu je menší kolečko, za jedno otočení zadního kola se odvine stejná délka řetězu, a proto je stejná i síla, která na něj působí - jediný rozdíl je v tom, že pro odvinutí této délky řetězu musím to přední kolečko - tedy i kliky - otočit o větší úhel (pedály oběhnou delší dráhu), takže není třeba takové síly při šlapání.
To je vše, co jsem se snažil vysvětlit.
Každý problém se nechá vyřešit několika způsoby.
A proč se drbat pravou rukou na pravé straně hlavy, když to jde i levou rukou.
To je fakt - pravák se podrbe pravou, levák levou - výsledek je takovej, že budou oba podrbaný :-)
Ten WD spray-po otření řetězu-"nelepí"?Nepřichytává se na něj ve zvětšené míře prach a ostatní sajrajt?
Lepí. Neznám nikoho, kdo by poctivě vypral řetěz v petrolejové lázni, vyvařil v oleji (zahřátím se roztáhnou vzduchové bubliny v oblasti čepů a při chladnutí se tam "nasaje" olej) a pak vytřel řetěz do sucha a nasadil. Já jsem to udělal přesně jednou;-)
Když jsem před 6 lety přesedl z do té doby výhradně silničky na treka, nevěda nic o životnosti 9kazety, jsem jezdil řetěz 2 sezóny (na treku cca 4tkm), pak obojí totál v háji, ale byla to "jen" HG50. Teď jsem vzhledem ke svému nájezdu na treku cca 2-3 tkm ročně přešel na systém 1 kazeta 2-3 řetězy a točit cca před polovinou životnosti (rozmezí 2 a 3 zubu na měrce). Takže mi to vychází 2 (3) řetězy na 4 (6) let :-)))) To dělám na svém kole - teď je tam dražší kazeta, které je mi líto, když řetězy jsou teď už za pár korun. Na dámském treku přítelky, kde je sedmikolo, stojí HG70 řetěz víc jak ta kazeta, takže tam nasaditi obojí nové a odjezdit do mrtě...
Tak ještě k té měrce, oba řetězy teď nové: na sedmikole HG70 má najeto cca 150km, měrka zůstala na prvním zubu. Moje kolo má teď zcela nový řetěz HG73, za dvě krátké vyjížďky jsem na tom najel cca 50 km (nic drsného, trek po asfaltu kondičně na kopeček od Vltavy na Zvoli...) a měrka je skoro v polovině druhého zubu. By mě zajímalo, zda to tak je, že se řetěz o zuba či skoro natáhne prostým zajetím po pár prvních kilometrech... ta devítka je jasně choulostivější.
Dnes v 7,30 hod jsem na 2 kolech měřil měrkou řetěz. Rovnou se přiznám že tam mám Campagnolo C9. Má najeto k dnešnímu dni 4000 km a měrka zapadla teprve na první zub (když byl nový nešla do něj narvat vůbec). Na žiletce mám Campagnolo C10. Aktuálně najeto něco málo přes 6000 km a když malinko přitlačím, narvu jí na druhý zub.
Odpusť pitomou otázku. Jak vypadá taková měrka? :-) http://www.kupkolo.cz/produkty/Naradi-a-stojany...
na tom jednozubu jsou nějaký rysky nebo používáš něco jiného,
V tom odkazu je zhruba stejná měrka kterou používám. Ty zuby na tak malém obrázku nejsou vidět. Když jí budeš mít doma a vezmeš jí do ruky, ty zoubky si určitě nespleteš a poznáš její princip na první pohled. To se nedá popisovat, to musíš vidět v reálu :-)
Ok. díky
Tady je to vidět :
http://www.bikesaloon.cz/shop/obrazky/obrX83.jpg
Ty jsou ale malinkatý. :-)) Díky za odkaz.
Taky mám C9, na trekovi. Původní řetěz bylo bláto, potom Sram na osmikolo vydržel asi 5t a měrka "propadla". C9 má 4t a měrka je jak u nového furt na krajíčku. Ta nepatrně vyšší cena asi není jen za dobře znějící značku...
Při této příležitosti mám dotaz, zdali mohu spojit řetěz sram PC48 s PC830, údajně je to totéž.
Ještě co jsem k tomu našel:
Řetěz SRAM PC830 je vhodný pro turistické účely a určený pro 8-mi rychlostní kazety.
Nahrazuje dřívější označení řetězu SRAM PC48
Vyznačuje se jednoduchým a solidním provedením.
Technologie: PowerChain II™, PowerLink™
Je zde dobrý poměr ceny a kvality.
Barevné provedení vnějších a vnitřních článků je stříbrné.
Řetězy od Sramu jsou kompatibilní s ohledem na provedení náběhů s převodníky i kazetami od Shimana.
Řetěz je spojován zavlékací rychlospojkou, díky které spojíte i rozpojíte řetěz i bez použití složitého nářadí.
Ted´je otázkou, zda-li slovo "nahrazuje" znamená jen novým názvem byl nahrazen starý či je i najaká modernizace na řetězu. Zkus se zeptat přímo u dovozce Sramu do ČR cyklo-žitný na:
http://www.cyklozitny.cz/2008/
Toto jsem našel taky, chtěl jsem vědět, jestli s tím má někdo osobní zkušenost.
Ale měl jsem to asi šoupnout do lehokol, protože někdo nemusí chápat proč chci spojovat řetězy. Tak na vysvětlenou: při výměně řetězu potřebuju spojit 2 a půl řetězu a ta půlka PC48 mi zbyla od minulé výměny.