Ahoj - na podzim jsem si koupil silnicku se Sorou 8x a 3-tacem 52-54-30 a protoze mi nevyhovovaly prevody 13-14-15, ale naopak mi schazela 11 a lehci prevody nez tusim 25z, tak jsem hned nechal vymenit kazetu za 11 az 30 (jsem turista) a samozrejme voditko puvodni prehazky je na tu 30 je kratke, coz se dalo cekat.
Sice mi to seridili (a uz v kramu se mi samozrejme nelibilo, jak to rachoti a tak nejak jsem si rikal, ze to asi bude casem na novou prehazku, i kdyz mi ji nenabidli), ale 30/23 uz trochu tlaci kladky retez na kazetu, 30/26 jeste vic (rachoti to a uz hybe celym raminkem prehazky) a 30/30 uz se primo ozyvaji dost neprijemne rany v rytmu slapani a prehazka se cela take hybe.
Mam "levnou Soru", takze jsem si rikal, ze koupim neco noveho s delsim raminkem, az se temi pohyby prehazka znici (pocitam, ze se tam udelaji vule...), ale uz mi to fakt leze na nervy a navic mi prijde, ze ta 30/26 a 30/30 jde oproti jeste malo rachotici 30/23 relativne ztuha.
Na starem Favoritu mam 7-mi kolo a na volnobeh se skoro na vsech prevodech uplne krasne nekolikrat protoci pedaly dozadu (tady ani jednou a to ani kde se retez vubec nekrizi) a take nevim, jestli to nedelaji ty velke kladky na Aliviiu, ktere se mi proto libi, ale na silnicku se zdaji zbytecne moc "tezke a humpolacke" ;-( ...
Netusite tedy prosim nejakou podobnou prehazku (mozna bude potreba take bikova), ktera by mela take ty velke kladky (jako Alivio) a delsi voditko (tacy 30 az 52 a kazeta 11 az 30), ale nebyla takova "humpolacka a tezka" ? ;-) Dik ...
Máš docela zajímavé požadavky, těžko říct jestli na ně existuje na trhu odpověď.
Jinak řečeno: to co požaduješ 100% splňuje silniční přehazka s delším než krátkým ramínkem. Ale to jsem běžně viděl prodávat až u Ultegry, což je mimo cenovou relaci. Jinak z bikových už vídám prodávat jedinou 8ku a to právě Alivio. Nejsem v tom úplně kovaný, ale podle mě 9kovou přehazku na 8 pastorků nedáš.
Navíc požaduješ aby nebyla těžká a "humpolácká", ale přitom bys rád velké kladky (rozumím správně = rolny ?), a ty se přitom dělají jen u těch těžkých a humpoláckých ;-).
Být to na mě, tak asi beru Alivio, cena více než rozumná a na vzhled nekoukám. A těch pár gramů navrch se dá shodit přechodem z velkého na malé pivo při zastávce :-)
Tak nevím jestli jsem tak šikovnej nebo klikař.
Mam jednu přehazku a přehazuje 7, 8 i 9 pastorků. Jen jsem musel na každej počet pastorků kupovat odpovídající páčky, když jsem měnil zadní kolečko.
Klikař možná jsi, ale v tomhle případě je to jedno. Přehazka je furt jedna, mění se jen páčky podle počtu poloh.
Možná jsem tam dal málo ironie :-)
Tusim ze by take melo jit menit jen to razeni. Na starem Favoritu (ted zimaku s blatniky) mam to Alivio se 7 a na novem kole Soru 8, ale kazde kolo ma jinou kostru a jedna je tedy "s hakem" a jedna bez nej.
Pokud bych se stehoval za pritelkyni do Jeseniku az tam konecne najdu praci, tak budu rad, ze si do panelaku vezmu nove kolo a s Favoritem se bude tezko loucit (i kdyz uz je cely rezavy) :-(, tak premyslim, jestli koupit znovu to Alivo, kdyz asi je pak jeste tusim Altus s velkymi rolnami, ale nevidel jsem jeho fotky (kolik je ten rozil hmotnosti a pocitam asi tak 30g, protoze nevim, kolik vazi ta Sora?), nebo jestli nejdou ty prehazky jen vymenit v tom "kloubu pod drzakem" ?
Jo jinak ty rolny se mi zdaji, ze se prave ty vetsi lehceji toci (asi ze se nemusi tocit tak rychle a skoda, ze nemaji navic kulickova loziska a take jen treci), ale u tech "levnych" prehazek jsou asi vsechna voditka z chromovane oceli (Sora patri mezi levne, akorat ze je ten drzak slabsi a Alivio ho ma o dost mohutnejsi, coz je samozrejme do terenu lepsi, ale na silnici bych radeji co nejlehci).
Jinak mi na Favoritu prisla 30/24 nejak o dost lehci, nez soucasna nejblizsi 30/23 a netusim, jestli muze mit vliv i delka klik 175 oproti soucasnym 172.5, nebo jestli jde jen o muj pocit. Pouzivam tedy do vetsich kopcu vsede radeji 30/26 misto drivejsich 30/24, ale to uz prave dela s tim "strednim voditkem" na soucasne Sore ty neprijemne zvuky a netusim, jestli to nemuze i trochu brzdit, i kdyz logicky by asi nemelo, pokud to jen tlaci kladkou az do kazety.
Mám zkušenost, že převodový poměr 1/4 (52/13) byl na Favoritu cca o 5 Km/hod rychlejší než stejný převodový poměr na treku (44/11) při stejném rozměru plášťů.
Měl jsem přehazky Acera, Alivio i Deorečko a Deorečko jasně zvítězilo. Na větší počet koleček jak 7 nemá smysl šetřit. Dej tam Deorečko a velikost kladek neřeš, jejich průměr má zanedbatelný vliv, ale kvalita řazení už vliv má.
Diky - akorat je mi divne, ze kdyz otocim rychle pedaly dozadu a necham je bezet setrvacnosti, ze na starem Favoritu s Aliviem se otoci skoro na vsech prevodech skoro 2x kolem a na novem kole se Sorou skoro ani 1x i kdyz se retez nekrizi a ma to snahu "ohybat prehazku" (jak to za ni tahne retezem), takze muze to byt treba ze by to chodilo vic ztuha na orechu u kazety, nebo ze by chodily vic ztuha ty rolny ?
Precejen se mi zda, ze kdyz se vetsi rolny otaci pomalu a ze se na nich nemusi retez "tolik prohybat", ze to muze mit na tu lehkost chodu vliv ...
Jinak uz o tom Deorecku zacinam uvazovat (precejen uz neni tak "humpolacke" jako to Alivio), nebo ze by mi tam rovnou v servisu (asi to radeji nebudu delat sam) mohly zkusit dat ty vetsi rolny a navic s kulickovymi lozisky, tedy jestli ta cena nebude "neucelne vysoka" (kdyz je to Deore tusim delane na 32z vzadu a ja mam 30z, tak by se to snad mohly vejit, jen jestli nebude blbe vypadat ta spodni "vycuhujici z voditka").
Ktere s tech Deore tak prosim doporucujete co do spolehlivosti, ze samozrejme radeji neco priplatim (ale ne zase zbytecne moc za to, co nevyuziju...), kdyz uz to ma poradne fungovat a chci aby to zaroven bylo "co nejmene humpolacke", ale zase to nejdrazsi samozrejme nemusim tak docela vyuzit, kdyz to chci "jen na turistiku". Dik ...
A nemáš na tom Favoritě těžší kliky? Že by měly větší setrvačnost.
Na Favu pokud si pamatuju jsou Tracer Durabi 52-42-30 175 s 5-ti packou a zeleznymi slapkami a na novem kole Sora 52-42-30 172,5 s 5-ti packou a mozna nepatrne lehcimi duralovymi slapkami, ale klika je tu jakoby z jedne packy, takze jsou mozna nepatrne lehci, ale zase se nezda, ze by to melo az takovy vliv.
Spis na novem kole neco chodi vic ztuha, nebo je tam nepatrne jina retezova linka, i kdyz prevody pouzivam priblizne stejne a samozrejme jsem tu setrvacnost zkousel na prevodech, kde se retez co nejmene krizi a kde mi to vzadu netlaci ty rolny na kazetu, kvuli cemuz potrebuju urcite tu jinou prehazku, kdyz sroubkem uz to sestelovat nejde.
Ono i na biku jsou rozdíly v tom jak se setrvačností dotáčejí kliky + řetěz + rolny v přehazce... Třeba na starém kole mám FSA AlphaDrive + 8speed řetěz + Alivio a to se točí mnohem více než na současném. Na něm jsou duté Deore kliky + 9speed řetěz + SRAM X9.0.
Jedna věc je to, že to "lepší" asi bude o něco lehčí, ale už jsem slyšel i názory z více stran, že to mohou dělat hlavně kliky... Že tam jsou ložiska víc nafest, ale přitom to nijak nebrání volnému šlapání. Těžko říct...
Jo jo - take mi prijdou ty kliky "vic nafest" (i kdyz ani na jednom kole v nich nemam vuli) a asi nesundam opatrne retez tak, aby neprekazel a neodrel ram (navic se priznam, ze jej mam bohuzel pekne "zapraseny", ale promazany tak, ze jse opravdu lehce a to na obou kolech).
Nove kolo mam nekdy od zari a najeto teprve neco kolem 3000km (precejen letos byla zima "mokrejsi" a na nove kolo nepasuji tak pekne blatniky jako na stareho Fvorita), tak se to treba jeste trochu rozhybe vcetne rolen.
Spolecne je to, ze to mame oba na starem kole tezsi a Alivio, takze neco z toho opravdu muze mit vliv a ted jestli to ma nejaky vliv i na "slapani dopredu za jizdy", nebo jen na ten volnobeh, ale samozrejme to neni dobry pocit, kdyz na starem kole to chodi tak krasne lehce a na novem tak "divne" a jesete na mnohem mene prevodech (obcas i na nich ma tendenci pri rychlem roztoceni volnobehem retez spadnout i kdyz vypada, ze je vse "v lince" a nikde se nic nekrizi, takze jestli jdou treba vic ztuha ty rolny nebo orech, kdyz to ma snahu prehazku jakoby "ohybat" pri rychlem roztoceni...)
Na http://www.cykloexpert.cz/porovnani/?vids...
maji vsechny drazsi Deore za "univerzalni cenu" 1290Kc (takze predpokladam, ze i jinde budou ceny drazsich modelu podobne) a zas nevim, jestli http://www.cykloexpert.cz/prehazovacky-horska...
neni pro mne "zbytecne draha" (moc se mi nelibi, ale je i nejlehci) a vic se mi libi
http://www.cykloexpert.cz/prehazovacky-trekova...
ktera je tezsi a porad mne nejak "nepustily ty velke rolny" i kdyz asi takovy vliv opravdu nemaji, kdyz jsou i na zavodnich kolech male a ted "babo rad" ;-) ...
To jsem napsal ale ptákovinu ;-) ... jasně, řazení.
Ale i tak nevím o lehké přehazce s dlouhým ramínkem a velkými rolnami - pokud by oželel ty rolny, pak asi klasický standard, např:
http://www.cykloexpert.cz/prehazovacky-horska...
Jsi velice zajímavý turista. S převodovým poměrem 52/11(4,727) musíš na silničce jezdit přes 50 až 55 Km/hod.
Na stařičkém Favoritu jsem za mlada měl 52/13 (4,00) a šlo to ušlápnout cca 45 Km/hod z kopce 50, ale to s turistikou nemělo už nic společného.
Jestli tam chceš mít takovéhle převody, tak vyhod Alivio a dej tam Deorečko. (předpokládam, že tam máš vzadu devítikolo, to Alivko nezmákne)
A jestli lezou kladky do kolečka, tak vzadu na přehazce je šroubek, kterým se nastavuje vzdálenost kladek od pastorku. Stačí ho jen trochu víc zašroubovat.
Mas pravdu, ze tak take obcas opravdu uhanim a proto to tam tak mam - jsem vubec takovy "exot", protoze jezdim na silnicnim kole s bikovymi prevody a navic v teniskach na nohou ;-D ...
Treba kdyz jedu "zkoumat nekam dal na Rakovnicko" a vyjimecne to (kvuli setreni sil) risknu mezi ve vetsim provozu kolem Rane na Louny a mam stesti na dobry vitr, tak tam tech 45 a misty az 55km/h uhanim bez vetsi namahy a takovych silnic se najde vic - jinak je to dobre, ze pokud je to v obci trochu z kopecka, tak se daji docela dobre provokovat auta, co jedou 50, ale to moc casto nedelam, protoze se to pak "spatne brzdi pred prechody" ;-D ....
Zas je ta 11 dobra, ze to jde bez velkeho krizeni na 42/11 az 42/23 (skoda, ze 26 uz se krizi moc a obcas spadne vepredu) , takze pokud se casto stridaji rovinky a mensi kopecky, tak nemusim porad prehazovat placky a jsou to prevody od nejakych asi tak 15 az 40 (45) km/h a proto mam radeji 3-tac nez 2-tac.
Vzadu mam bohuzel jen 8 (ze jsem koupil kolo zlevnene z 23000 na 18000 prave ze to byl model 2007), takze prave premyslim, jestli tam dat take to Alivio (jako mam na Favoritu, i kdyz se mi zda "tezke a na silnici neayrodynamicke"), nebo bych dal i to Deore, i kdyz zas jak jsem psal vys, se mi zda, ze se ty velke rolny precejen lepe toci ...
Jinak ten sroubek uz jsem zkousel dat i delsi, ale nepomohlo to a jak jsem se dival, ta Sora je delana vzadu na max 27 zubu (kupodivu uz to zacina skrtat pomalu na 23 a na 26 uz to sedi uplne) a protoze mam nejvetsi vzadu 30, tak uz to asi opravdu bude chtet nejspis neco bikoveho...
S tou Sorou 8x nevim, jestli jsem udalal dobre (jestli se na to jeste dostanou nejake soucastky, az mi to treba odejde), ale zase to takto vzadu dostanu max na 52/20 (52/23 uz opravdu radeji jen kratkodobe) a kdybych mel 9-ti a misto 11,13,15,17,20,23,26,30 treba jemnejsi 11,13,15,17,19,21,23,26,30 (coz by se mi samozrejme libilo vic), tak uz by se mi to asi krizilo na 52/21 a musel bych driv a casteji hazet vepredu na mesi placku ...
dnes jsem si objednal Alivio šaltr za 450, doufám, že bude fungovat / s příslušnými páčkami/ i na devítikolo, mám ji totiž na lehu a jsem maximálně spokojený/tam mám osmičku/
Ja byl na Favoritu s tou prehazkou Alivem maximalne spokojeny, akorat mne stve, ze je to na silnicku takova "velka tezka krava", takze nejspis zvitezi to doporucovane Deore, i kdyz mi zatim porad "nedaji spat" ty velke rolny, jestli po nich ten retez precejen nebeha lehceji ;-( ...
když jsem to viděl poprvé, tak jsem považoval starýho Šimana za poťouchlíka se smyslem pro humor, ale nakonec zjišťuji, že šlatr Alivio prostě chodí jako víno, budu si skládat dvacetdevítku MTB a , řekněme, že bych si mohl dovolit koupit i dražší přehazku... oproti Deore, no schválně, jaký je hmotnostní rozdíl? já to tedy nevím. tipuji do 50 gramů
U tech Deore asi nejdrazi XT je 226g, pak je tam tusim LX 262g a ty nejtezsi "levne" jsou 300g, ale u Alivia a Sory (kterou mam ted) nejak nemuzu tu hmotnost nikde najit :-(
dnes mi jedna přijde v balíku, doma mám váhu na dopisy - zvážím a zveřejním /i kdyby měla vážit půl kila/, Šimáňo tuto "drobnost" u levných komponent většinou neuvádí, protože se stydí... ale já jinou nechci, navíc mám ještě akční ,slevněnou - model. 2006
váha ukázala 300 gramů / je čistě mechanická, tak to může být 296 stejně jako 303/
Hm, takze je to asi +- jako nejlevnejsi Deore a nevim, jestli to ma ta velikost cele preahazky nejaky vliv treba i proti vetru kdyz se jeden vraci "z poslednich sil" (jako mne stve treba i ma vycnivajici pumpicka vedle kosiku, ale lepsi misto jsem pro ni zatim nenasel, kdyz nemam vzdy kapsy a radeji bych ji pridelanou spis na kole).
Rozdil nejakych 70g na nejdrazsi Deore se asi moc nevyplati resit a to Deore na turistiku asi nebude zase radit "o tolik lepe", takze uz se zase zacinam priklanet k Aliviu ;-( ...
Pánové, těch pár ušetřených korun za Alivko se určitě nevyplatí, ještě taktak zmákne osmikolo, ale devítikolo už určitě ne a možná časem, až vás začne štvát díra mezi 11 a 13, přejdete na devítilo, stejně tak jako já.
A ty gramy můžete ušetřit třaba navrtáním rámu, když už jste takový "gramaři. A co trenky, máte? Ty ale taky pár gramů váží. :-)
Mno ja porad trochu premyslim, jestli jsem udelal dobre, kdyz jsem koupil to kolo slevnene z 22000 na 18000 jen s tou Sorou 8x (naboural jsem kolo a spechal na nove a tohle prave meli v krame), ale ta 13-11 mi take moc nevadi a spis trochu vadi 17-20, ale zase ty chybejici prvody nahrazu ju na nastesti nekrizicim se 42 vepredu, takze to mam asi jako 14,16,18.5,21,24,28 coz je asi tak pro rychlosti 15 az 40km/h ze nemusim porad menit placky v terenu, kde se casto stridaji rovinky a kopecky a do vetsich kopecku uz vepredu pouzivam prave ten 30z.
Zas ten prechod n 9x by asi byl drahy, takze se asi s tou 8x radeji smirim, dokud na ni bude neco k sehnani a doufejme, ze jeste nejaky cas bude ;-( ...
Mno ty gramy asi nebudou tolik, to je pravda a vcera jsem treba vlacel na Lovos v ledvince fotak vazici nekolik kg, vozim navigaci s nahradnimi tuzkovkami, vodu, naradi a pritom vazim sam asi o 4kg vic nez vloni, takze by mozna bylo lepsi prestat mlsat, hlavne cokoladky, ktere si neodpustim skoro kazdy den, nez resit ty gramy na kole i kdyz mam stejne "levne" za 18000 KC, takze je jasne, ze uz tak neni jedno z nejlehcich ;-) ...
Mno pocasi mi na foceni v sobotu nepralo a ani v nedeli asi nebylo jasneji do dalky,
kdyz uz jsem se tahl s tak tezkym fotakem
(Panasonic FZ10 + jeste tezsi predsadka rybi oko Raynox, ktere nejake to kilo vazi),
ale zato jsem byl opet rad, ze mam na silnicce ten svuj "smesny prevod" 30/30 ;-),
protoze si neumim predstavit, ze bych tohle slapal na klasickych silnicnich prevodech...
Byl jsem se podivat na kopci Lovos u Lovosic a vyjel na kole az nahoru (bez tlaceni),
akorat jsem musel jednou "vystupovat" jeste dole skoro na rovine,
ze mi bahno zacpalo vidle a musel jsem to prostourat klackem a pak
jeste skoro pred vrcholem mne asi 2x zastavil moc vysoky kamen,
na kterem mi podklouzlo kolo (se silnicnimi plasti ani neni divu)
ale hned jsem se zase rozjel a pokracoval bez odpocivani dal.
Byla to legrace, kdyz jsem to nahoru slapal rychlosti asi tak 6 az 8 km/h
(rychleji to neslo, ze dole bylo plno bahna a nahore zase ostre vysoke
sutry, ale byl jsem rad, ze jsem to vyjel opravdu cele, na rozdil od Milesovky,
kam uz jsem musel vloni pred vrcholem tlacit, ze vysoke kameny opravdu jet na silnicce
ani s 30/28 nedovolily)
a hlavne kdyz jsem poslouchal komentare lidi, co nahoru funeli pesky
a ja je predjizdel na silnicnim kole.
Pry vidis, mel sis take vzit horske kolo a mohl jsi take jet az nahoru.
Ale tohle prece neni horske, to je normalni "cestovni kolo" !!!
Ale musi to byt horske, ze jinak by do takoveho kopce prece nejel!!! :-D
A kdyz jsem jel dolu (po tech ostrych kamenech jsem nemohl o moc rychleji),
tak zase "pane, vy nemate svoje kolo rad, ze jo" ?
Mno a ja na to ze mam a to ze tolik, ze jeden bez druheho nemuzeme byt
a ze bych mu to nemohl udelat, nechat jej v Litvinove a jet na vylet bez nej :-D
Takze vylet to byl pekny (94km pres Kostomlaty, pak jsem sjel dolu Opaernskym udolim
do Zernosek a pres Milesov a pres Kostomlaty zase do Litvinova),
akorat skoda, ze nebylo poradne jasno na to foceni, na ktere jsem se tesil
a co se tyka toho rachoceni prevodu 30/30, tak se priznam,
ze tentokrat jsem jej v te "rychlosti" a kameni (na rozdil od silnic)
vyjimecne ani moc nevnimal ;-) ...
Mno prumer ale samozrejme "ostudny" 23,8 ale neni se co divit,
ze na ten Lovos to v tom klouzajicim bahnu a sutrech opravdu neslo rychleji,
nez tech 6 az 8 km/h, takove ty "derave silnicky z blbeho drsneho asfaltu",
v Oparne "polnacka" a pres Kostomlaty a Milesov jsem na obe strany take
funel nahoru tech 10-12 km/h
(mozna by to slo i rychleji, ale radeji jsem setril sily),
i kdyz je prava, ze dolu jsem si to zase uzil 55 az 60 km/h,
i kdyz jsem take radeji nejel naplno, ze diry na silnici jsou zradne
a ve vesnici by se to spatne brzdilo, kdyby mi tam nekdo vjel anebo vbehl.
Tepak moc nevozim, ale na ten Lovos by mozna stejne "sel za roh" ;-D ...